[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:25

moet je jackie ff vragen die weet veel van hoefbevangeheid af,mijn bekapper ook overigens, dieneemt wel eens hen hoefbvangen paard mee en verzorgt hem tot ie weer gezond is

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:02

Ik moet het paard nog zien. Op dit moment schijnt het goed te zijn en kun je er ook gewoon op rijden. Ze staat alleen niet op het land en ze krijgt hooi en biks te eten.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:00

Zo, weer terug.
Gelukkig! Auk eet en drinkt weer goed. Ik heb hem nog een half emmertje water onder zijn neus gehouden en de rest in de drinkbak gegooit en warempel, heel voorzichtig stak hij zijn neus erin en begon te drinken!
Toen ik terugkwam van de ruitersportzaak (moest even een nieuwe vliegenroller halen) stond hij lekker te grazen.
Pff, ben er echt blij om. Kan ik met een gerust hart toch op vakantie Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:08

krijgt boer Klaas toch weer gelijk: als ze honger hebben, gaan ze eten en als ze dorst hebben, gaan ze drinken Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:11

haha Haha!
Leek wel of hij ineens snapte dat dat water uit de drinkbak kwam, hij stak zijn neus er voorzichtig in, voelde water en dook er gelijk verder in om te gaan drinken Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:51

Lenneke_ schreef:
Ik weet heel weinig van hoefbevangen.
Maar mijn verstand zegt dat paarden die eenmaal hoefbevangen zijn geweest waarbij de witte lijn niet vanaf boven weer helemaal sterk is aangegroeid gevoelig blijven. Hoefsmeden timmeren er ijzers onder, in de kapotte witte lijn.
Ik denk dat je de hoefwand helemaal van de grond moet halen tot de hoef helemaal vernieuwd is. Dan heb je weer een sterke gezonde hoef.

Maar ik kan het best mis hebben, heb geen ervaring met hoefbevangen paarden. Anouar heeft het één keer een heel klein beetje gehad, maar ik was er zo snel bij dat het niet noemenswaardig was.

Nu heb je het alleen over het effect op de hoeven, ik bedoel dat wanneer de hoef weer helemaal vernieuwd is, dit niks zegt over of een paard wel of niet weer bevangen raakt. Als het paard alleen op de wei kan zou ik het risico niet nemen, als er een paddock zou zijn waar ze met hooi in kunnen staan dan wel

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:16

Ik heb dus alleen een wei..en een loopstal met een stuk grond zonder gras wat ik af kan zetten. Maar hoefbevangen paard of niet, ooit zal ze weer op de wei moeten want dat staan ze allemaal 24/7.

Citaat:
Hoefsmeden timmeren er ijzers onder, in de kapotte witte lijn.
Ik denk dat je de hoefwand helemaal van de grond moet halen tot de hoef helemaal vernieuwd is. Dan heb je weer een sterke gezonde hoef.

Dat staat ook letterijk in het boek van natuurlijk bekappen. Ik bekap zelf een paard wat ook ooit hoefbevangen is geweest en deze staat nu ook dag en nacht in de wei. Dat gaat redelijk tot goed. Het is altijd behelpen met een paard wat er gevoelig voor is. Ook al is de hoef weer helemaal vernieuwd en het paard weer gezond dan wil ik hem weer laten omschakelen naar gras en weide. Dat is mijn afweging of ik het wel of niet doe.

Een paard erbij is leuk maar we hebben al 2 zorgenkindjes...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:14

ik redeneer natuurlijk vanuit m'n eigen ervaring met Kinke. In maart 2004 ernstig bevangen geweest, maanden in de paddock gestaan en daarna de weidegang heel geleidelijk weer opgebouwd. Geen krachtvoer etc. en toch 5 weken geleden weer hoefbevangen..... Ik durf haar nu nog niet op de wei te zetten en waarschijnlijk nooit weer 24/7.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:26

op stal was iemand d'r paard van top tot teen aan ht insmeren met marmite, een pasta voor opbrood met vooral veel vitamine B, tegen de vliegen..... had ze gehoord dat dat goed is.... volgens mij vinden vliegen Marmite héérlijk......... (ik wel iig) Vingers aflikken

In het ruinenland lag een verpakking van een pakje salami, zouden ze een feestje hebben gehad met een soortgenoot die naar de slager is gegaan ?? Verward

Persoonlijk zou ik nooit aan een paard beginnen met een geschiednis van hoefbevangenheid, ik zie paarden graag 24/7 op de wei staan, ik word altijd wat kriegel als ik paarden in zandpaddocks zie staan.... al is het voor een goed doel.... heb altijd het idee dat het niet zo hoort (ook als ze op stal staan overigens), maar ja, extreme natural hè.... Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:31

marmite????? lijkt me inderdaad een vliegendiner Lachen
Tuurlijk hoort een paard niet in een paddock, dat ben ik helemaal met je eens. Maar als ik moet kiezen tussen een paard wat vreselijk pijn ligt te lijden is de keuze toch niet zo moeilijk Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:40

ik weet nog niet wat ik zou doen als Morrie hoefbevangen zou raken, maar ik zou nooit een paard kopen/aannmenen waarvan ik van tevoren weet dat ie hoefbevangen is

Mijn vriendin heeft enkele Norikers merries die aan de nageboorte hebben gestaan en hoefbevangen zijn geraakt en eentje die als veulen een jaar gelgeven heeft en nooit meer goed zal lopen, maar die lopen nu toch 24/7 op de wei, er staat niet veel gras daar, maar ze lopen toch op de wei. In Oostenrijk gaan ze ook in het koppel mee naar de alm in de zomer, er blijft geen paard beneden daar.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:27

Volgens mij kan een ex-bevangen paard de wei wel weer op (nadat alles volledig opgeschoond en hersteld is) en dien je "slechts" alert te zijn op het fenomeen gestressed gras (fructaangehalte).
Kinke liep op gestressed gras (te kort en kreeg geen kans om te groeien).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:31

ik kan je verzekeren dat de gemiddelde Norikerbezitter in Oostenrijk (en NL) nog nooit van fructaangehalte of gestresst gras heeft gehoord......

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:36

Ik had vroeger een verzorgpony die de meest van tijd amper kon lopen doordat hij hoefbevangen was. Hij stond wel elke dag in een enorm weiland met heel veel gras. Arm dier, ze hebben hem uiteindelijk in laten slapen.
Ik verzorgde hem toen al een tijdje niet meer, maar de eigenaresse belde me wel even op dat hij er niet meer was. Ik had het daar toen best moeilijk mee.
Het was zo'n lief dier. Maar ik kon hem niet meer verzorgen omdat de boer waar hij stond me iedere keer het erf af trapte. Je kon bij hem pony's leasen en hij kon het niet hebben dat ik daar een pony van iemand anders gratis mocht verzorgen. Ik was toen iets van 10 of 11, dus ik was gewoon bang voor die man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:42

Morrie schreef:
ik kan je verzekeren dat de gemiddelde Norikerbezitter in Oostenrijk (en NL) nog nooit van fructaangehalte of gestresst gras heeft gehoord......

Wij tot zo'n jaar geleden toch ook niet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:44

Ik zei tegen m'n ouders dat we tuin we vol konden zetten met kruiden die gezond zijn voor paarden. Kan ik regelmatig een bosje kruiden meenemen voor Anouar.
Zou vonden het geen goed idee Verward
Clown

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:44

Moet je op jezelf gaan wonen Lenneke, kun je in je tuin stoppen wat je wilt Knipoog

Ik ben me aan het inlezen over hoefbevangenheid. Wat een getob voor veel paarden.

Ik heb dat ook hoor Morrie, paarden horen dag en nacht in de wei, een ander beeld voelt heel vreemd. Hoop dat ik binnenkort even kan kijken bij het paard dan weet ik ook meer hoe en wat.

Trusten Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 01:26

Zelf zou ik eigenlijk niet naar dat paard gaan kijken, je gaat je er alleen maar vervelend door voelen. Als hij niet op de wei kan, heb je dus een paard dat altijd een wat sombere blik heeft en dat bij iedere buitenrit hard zal proberen om ergens wat te grazen.
Het is gewoon heel deprimerend eigenlijk. Je kunt het niet uitleggen aan het paard en die blijft je maar zo zielig aankijken van: "Waarom gun je mij dat stukje gras niet?"

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:05

Klopt helemaal. Behalve als je het weidebeheer helemaal in eigen hand kan houden. En dan nog....er zullen dan vast nog wel momenten zijn dat het fructaangehalte hoog is en als je dan geen paddock hebt kun je nog niks beginnen. Weet je of de bevangenheid van dit paard ontstaan is door gras?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:21

Ik heb ook niet zoveel kennins van hoefbevangenheid. Ik ken een pony die het is geweest maar die staat geloof ik niet 24/7 op het land.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:29

Ik weet ook amper iets van hoefbevangenheid, eigenlijk alleen dat het een afschuwelijke ziekte is Clown

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:47

Ja idd dat weet ik er ook vanaf Knipoog

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:48

Een pony van mij is ook hoefbevangen geweest 2 jaar geleden zo erg dat de dierenarts haar wou laten inslapen we hadden op dat moment geen andere keus en dat leek het beste voor de pony (was een welsh A) het was op een vrijdag dat ze dat zei en ik was toen op vakantie, me ouders zeiden toen van kan het ook maandag dan kon ik nog afscheid nemen van de pony omdat ik die zaterdag terug kwam, dat was goed.Toen ik die zaterdag thuis kwam was zeecht slecht te pas en die dag erna opzondag haalde ik haar uit stal kijken hoe het met haar ging ze liep veel beter heb ik haar even in de bak gezet en ze rende als en gek door de bak en wei ze was hellemaal blij en liep redelijk goed de volgende dag kwam de dierenarts en die zag dat die geloofde het gewoon niet. gelukkig was ik er die dag niet anders was ze er nu niet meer.
Maar nu 2jaar later alles gaat goed rijden gaat goed met de hoeven we moeten natuurlijk wel opletten met de eiwitten en vet gras enzo, maar ze loopt weer super.

Je kan een paard kopen die hoefbevangen is geweest alleen dan moet je er wel opletten met het eten enzo, en hoever het hoefbeentje is gekanteld..

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:51

Jeetje Melisjuh... dat heeft zo moeten zijn Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:03

mijn merrie is hoefbevangen geweest, een antal jaren geleden. door traditionele hoefbewerking zijn haar hoeven nooit verbeterd. ze liep altijd gevoelig op steentjes, behalve als er ijzers onder zaten.

ik bekap zelf, haar hoeven zijn beter en ik gebruik hoefschoenen als ik ga rijden. ze loopt in de wei. wel is het geen vette wei. zolang ze op zachte grond loopt gaat het goed, op steentjes loopt ze voorzichtig.

met de kennis die ik nu heb over hoefbevangenheid, zou ik niet meteen nee zeggen als ik toevallig over een hoefbevangen paard "struikel".