Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:03

Hmmja, en dan krijg je reacties dat ze 2u met een paard bezig zijn en dat dat ook niet kan ... maar als je iets in een half uur doet is het ook niet goed :Y)

Wat ik me wel afvraag (maar dat gaat misschien teveel offtopic, alhoewel het in dezelfde context is als dat van Linda dus op dat gebied) is waarom hij bepaalde keuzes heeft gemaakt. Filmpje kan je niet veel uithalen, maar je ziet wel dat er een 2e persoon bij is en dat die ook dingen doet .. Vraag me af waarom hij daar op dat moment voor gekozen heeft, heb het filmpje gezien met de uitleg, maar daar zegt hij er niks over .. Is toch niet zijn standaard-manier, dus vandaar vraag ik het me wel af..

Edit; had gezien dat die andere filmpjes ook in het topic stonden, ging er vanuit dat mensen wel eens zouden doorscrollen ... :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-13 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xShayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:03

Volgens mij slaat ze idd een beetje door.. :n

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:04

Ik geloof niet dat dat topic ga lezen de beginpost staat me al niet aan :o

Anissa_B

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:09

WAt moet het paard doen ? Stilstaan ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:10

[***] schreef:
Vraag me af waarom hij daar op dat moment voor gekozen heeft, heb het filmpje gezien met de uitleg, maar daar zegt hij er niks over .. Is toch niet zijn standaard-manier, dus vandaar vraag ik het me wel af..

Edit; had gezien dat die andere filmpjes ook in het topic stonden, ging er vanuit dat mensen wel eens zouden doorscrollen ... :Y)

Geen dingen aan gaan nemen, mensen scrollen niet, hebben hun mening klaar en kwakken die op bokt.

Waar Parelli mee bezig is, is: polite and passive persistence in the proper position. Deel van zijn slogan, moet je bekend voorkomen. Al vinden veel mensen dat "polite" niet aanwezig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:12

@ justkid : Hoe bedoel je?

Ik zat me eigenlijk te bedenken .. Je ziet weer verwijzingen naar het filmpje van Linda enzo .. Als je bekijkt & bedenkt hoeveel beeldmateriaal er van Parelli is, hoeveel filmpjes, hoeveel mensen hen gezien hebben, etc. en je hebt dan maar 2 filmpjes die eigenlijk wel op een andere manier konden, maar 2 filmpjes waar mensen kritiek op hebben .. dan ben je nog niet zo slecht bezig denk ik zo .. Zeker als je bedenkt dat er altijd mensen zijn die dingen zoeken om je af te kraken als je bekender bent.. Heb eigenlijk buiten die 2 filmpjes nooit wat gezien/gelezen wat in die richting gaat .. Dan doen ze toch iets goeds ..

@ Anissa_B : het paard moet in het begin achteruit gaan op een aanwijzing die hij al kent, maar besluit te negeren (door zelfs voorwaarts te gaan ipv achterwaarts) en dan escaleert het en is het paard overal en nergens met zijn hoofd maar niet bij de mens voor hem en dat is gevaarlijk. Vandaar dat er geprobeerd wordt om de aandacht van het paard terug te krijgen en te houden, en ervoor te zorgen dat ze ondertussen niet ondersteboven gelopen worden.

@ Cassidy : ik heb nog wat meer vertrouwen in de bokt-medemens op dat gebied denk ik :Y)

Ik heb niet de hele 2u gezien dus over dat polite valt niet te oordelen .. ik zag in het filmpje ook weinig verkeerd (voor zover je wat kon zien), vroeg me alleen af waarom die 2e persoon erbij moest zijn en waarom die leadrope rond het been moest .. Ben ik niet gewend van hem zeg maar :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:15

Anissa_B schreef:
WAt moet het paard doen ? Stilstaan ?

Ga er voor het gemak van uit dat je niet alleen het filmpje in de openingspost bedoelt maar ook alle andere filmpjes in dit topic hebt doorgenomen :D. En dat de vraag gaat over het laatste filmpje (waarom krijg ik nu de indruk dat dit niet zo is?) :D

Wat betreft meer uitleg over Catwalk tijdens de demonstratie van Pat Parelli.

Catwalk is een hengst die een paar ton waard is en die absoluut geen hoofdstel om wil. Hij moet zich aan zijn oren aan laten raken en een hoofdstel om, omdat hij springwedstrijden moet lopen. Hij moet zakken met zijn hoofd als hij achter zijn oren aangeraakt wordt, leren wijken voor druk op dat hoofd. Volgens Whitaker waren ze iedere dag zeker een kwartier aan het worstelen om een hoofdstel om te krijgen, op manieren waar hij verder niet over wilde uitwijden, maar vriendelijk was dat niet. Dus heeft hij Parelli benaderd om hem te helpen met het hoofdstelprobleem. Dat is niet tijdens de demonstratie gelukt, maar daags daarop wel. Zie de andere filmpjes.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:21

Ik vind de beginpost nogal discutabel Cris Irwin die mensen oproept om iets van Parelli te vinden :roll: Hoe onprofessioneel ben je dan bezig.
Ik hou er niet van als zogenaamde professionals elkaar gaan bestoken. Daaar heb ik geen respect voor en dus wil het topic dan niet lezen als het bij voorbaat al een bepaalde kant opgestuurd wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:22

Ah ok, is ook zo :j (of ja, vind ik ook :Y) ).
Maar omdat het het oorspronkelijke topic is .. Cassidy heeft ondertussen de filmpjes ook gepost dus je kan ook enkel die filmpjes kijken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:22

Daarom is het zo jammer dat zijn reactie het niet meer doet. Topic zelf is het doorlezen waard hoor...niet laten afschrikken door de openingspost.

En het was idd het topic van Chris Irwin die mijn topic triggerde: hoe ver wil je gaan bij het corrigeren van een probleempaard. En vlak ook Irwin niet uit, die heeft tijdens een demo een paard met de zweep getrakteerd tot het bloed op de vacht stond. Pot verwijt de ketel? Nou niet helemaal. Zie Parelli hier geen paard afranselen...

Voor het gemak hier nog even de link naar het topic dat ik gestart heb:

[VNA] Nothing is written in stone....

Het wachten is op de Penny's (al dan niet Pubers) die roepen dat je Catwalk (waarde van tonnen) dan maar als grasmaaier op het land moet zetten en pertinent zo niet aan mag pakken.
Ik kan daar alleen een ding op antwoorden: Jeroen Dubbeldam had ook problemen met De Sjiem, en als Gerd vd Hof niet wat geweest om dat recht te zetten, hadden ze met zijn tweeen niet dat neer kunnen zetten wat ze uiteindelijk wel hebben kunnen doen. Samen.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 22:34

liljebo schreef:
Dit is de hele essentie. En idd zullen er mensen zijn die sensatie willen zien. Maar je kunt je afvragen of het erom gaat die sensatie ten koste van te geven of dat je als goed trainer toch voor het paard moet kiezen

Ik persoonlijk heb geen greintje respect voor het 'temmen' van een moeilijk paard en het 'eventjes' oplossen van een behoorlijk probleem, op kosten van het paard. Ik heb veel meer respect en bewondering voor de trainer die durft te zeggen dat voor een bepaald probleem meer tijd nodig is of dat ze een paard op dat moment niet aan die circus willen blootstellen. Dat zijn mensen die het paard op de eerste plaats zetten en niet bezig zijn zichzelf te bewijzen en hun methode te verkopen.

En voor alle duidelijkheid... ik heb het daarbij bij lange na niet alleen over parelli. Er zijn wel wat collega's van hem die er ook wat van kunnen.

Maar zo kijk ik er dus tegenaan. Hoef je niet met mij eens te zijn. :P

Zo kijk ik er ook tegen aan :j

Niet alleen brengt de situatie van een clinic extra stress mee voor een paard maar zeer zeker ook voor degenen die moet presteren en daardoor eerder naar een quick fx zal grijpen.

Meestal zal er een vooronderzoek gedaan voor bij een demopaard. Dat deden ze bij Monty Roberts in ieder geval wel en ik gok dat het bij Parelli niet veel anders is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:46

Cassidy schreef:
at is idd het oorspronkelijke topic, alleen zo jammer dat het filmpje van Chris Irwin het niet meer doet. Vond heDt niet netjes op dat zo te spelen.

http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus

Wat moet ik hier nu van denken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:48

LDRD schreef:
Cassidy schreef:
at is idd het oorspronkelijke topic, alleen zo jammer dat het filmpje van Chris Irwin het niet meer doet. Vond heDt niet netjes op dat zo te spelen.

http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus

Wat moet ik hier nu van denken?

Je zou om te kunnen beginnen vragen naar het waarom. Waarom de aanpak en waarom de aanval. En het vervolgtraject...:D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:49

Nou, nee, ik vind dit zo weerzinwekkend dat ik die behoefte niet voel. :r

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:52

Wat is het precies dat je weerzinwekkend vindt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:53

Moet je dat écht vragen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:54

Ja, want ik wil begrijpen waarom je dit zo weerzinwekkend vindt. Als je al met een oneliner je mening op bokt denkt te moeten kwakken, onderbouw die dan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:59

Nee, sorry, als je dat niet begrijpt dan klopt er iets niet hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:02

Laatste keer dat ik bij mezelf te rade ging heb ik nog geen telepathische vaardigheden kunnen ontdekken, maar goed, als je vanuit een gevoel je mening gaat vormen bij een te corrigeren paard is er geen basis voor discussie. Ik blijf doorvragen en snap het waarom.

En dan nogmaals de vraag aan jouw: moet er een paard dood omdat jij grenzen in je hoofd hebt zitten waar je niet overheen wilt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:04

Sorry, maar je spreekt voor mij nu in raadselen. Echt, ik kan je niet meer volgen.
Als je dit niet een vorm van mishandeling vindt, tsja, dan zeg ik maar niks meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:08

A brain is like a parachute, it only works when it is open.
Blij toe dat Catwalk Parelli tegen is gekomen en niet jou :D
Probleem is namelijk wel opgelost. Wat Whitaker zelf niet kon.
Waar geef jij de voorkeur aan, even een uurtje of twee ongemak en de rest van zijn leven geen problemen, of een paard uiteindelijk de salami in (dure salami overigens) omdat er mensen zijn die grenzen in hun hoofd hebben zitten waar ze niet overheen willen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-01-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:09

I rest my case :j .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:12

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:15

Alleen al het feit dat jij denkt dat dit zo moet om een paard niet de salami in te laten gaan baart mij ernstig zorgen :j .

Sorry, maar ik ga hier écht niet meer serieus op in. Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden :j .
Laatst bijgewerkt door LDRD op 29-01-13 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:16

Ik moet zeggen dat ik in dat filmpje van Catwalk ook niet veel terugvindt van vrijheid voor het paard en respect naar het paard toe.
Iemand heeft mij hier verteld dat Parelli een methode is waar de keuzevrijheid van het paard wordt aangemoedigd? Maar heel heel eerlijk, is dat echt zo? Alle Parelli-filmpjes die ik gezien heb (en ook de goede, niet alleen de slechte) toonden toch dat er duidelijke 1 juiste weg afgebakend wordt. Alle andere wegen werden als fout bestempeld en mild dan wel harder afgestraft.
Ik denk dat je Parelli juist eerder kunt identificeren met controle.