Bij dressuur vanaf de M verplicht. Bij western niet verplicht maar wel vreselijk handig om juist meer specifieke (niet hardere) hulpen te geven. Als je bijvoorbeeld een halve pas voorwaarts vraagt met eerst het linkerbeen, dan kan dat met een heel zacht rolletje links. Geef ik alleen been links dan kan dat nl. ook weg in rechtergalop zijn.
Ja helaas. Je mag western bitloos starten tot het paard zes jaar is (juniorpaard). Daarna MOET je ook één hand en MOET je met shanks rijden. Het meeste kom ik bitloos prima door qua proeven alleen behoorlijke verzameling wordt een stukje moeilijker omdat halve ophoudingen moeilijker zijn bitloos. Een slidingstop en spin e.d. kan prima bitloos (er is immers geen druk voor want paard moet doorlopen voor in de stop en de graad van oprichting is bij western niet zo hoog). Maar zonder sporen is voor bijvoorbeeld trail weer erg moeilijk. Pleasure en horsemanship zou makkelijk zonder sporen kunnen, maar dat betekent voor mij dat ik een erg goede dag moet hebben. Ik heb (als gevolg van chronische Lyme en een aangeboren ribbel op mijn aorta waardoor mijn benen niet zoveel zuurstof krijgen, maar heel weinig spierkracht in mijn benen). Ik moet heel veel op mijn zit doen.
Kortom: tot en met L2 zou ik bit/spoorloos rond kunnen. Daarna wordt het moeilijker. Voor western hangt het van de discipline af maar mag het niet omdat Lan als 6 jaar is geweest. Anders zou ik met bosal mogen starten.