[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:39

Dat herinner ik me ook nog ja

Maar op zich vind ik het grote uiteenlopende gezelschap ook wel weer voordelen hebben... soms komen er heel goede tips uit onverwachte hoek

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:40

En dat roepen andere mensen met Norikers nog steeds, maar een paar jaar geleden had ik de pakketten nog niet en kende ik degene die mij nu met raad en daad bijstaat nog niet, zonder hem zou ik het echt niet redden hoor.......
Maar ik heb veel consessies moeten doen hoor, de vriendschap met mijn stalvriendin is over, ik rijd niet meer, het bos en de hei zijn onbereikbaar en het is zeer de vraag of ik in sept. op enigszins savvy wijze mee kan doen met de boerendag (boomslepen en ploegen) als het niet zonder bit mag, dan doe ik niet mee...... en regels zijn regels bij de boeren hoor, die doen niet aan uitzonderingen.....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:45

Tsja, je hebt boeren en je hebt boeren....
Maar bitloos wordt helaas nog vaak gezien als onveilig, jammer hoor.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:47

en daar heeft Eddy Modde een heel goede wedervraag op, als er een dergelijke vraag gesteld wordt:

waarom denk je dat je kan stoppen op een bit, het zit toch niet om de benen?

ik ben naar stal.... als het te druk is, ben ik zo weer terug, dan ga ik later nog een keer

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:50

Die kende ik nog niet

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:21

waha die is grappig

Wel met bit deze foto's, maar Lan vindt dit een lekker bit. Die werkt altijd de scharen naar binnen als ze de kans krijgt.... Mijn nieuwe showhoofdstel. Voor mijn verjaardag gekregen.

En Barbie en Lan in stampede n.a.v. een kip

viewtopic.php?f=53&t=526977&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:31

Eddy heeft een heleboel van die quotes, of hij ze van Pat vertaalt, of ze zelf vezint, weet ik niet, maar hij kan echt geniaal uit de hoek komen.

Ik ben dus alweer terug, was nog niet aan de beurt, er was iemand het zot van een paard af aan het longeren, zonder enig effect, door l dat geklak en geschreeuw wordt dat paard alleen maar gekker, en dat duurde nog anderhalf uur en de kruiwagen was voorlopg ook in gebruik, dus ik ben maar wer naar huis gegaan, ga over een uurtje wel terug..... kon m'n auto ook niet kwijt en m'n paard ook niet, het was gewoon te druk

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:03

Anya, zoals jij beschrijft ben ik het helemaal mee eens!
Ik verdiep me pas een jaartje in NH en heb soms ook dingen op een manier gedaan dat ik achteraf dacht, dat had anders gekund. Mijn voordeel is dat ik mijn paardje al haar hele leven ken. Nadat ze verkocht is geweest was ze een ander paard en kregen we 'problemen'. Dus toen ben ik gaan zoeken. Ik merk nu dat de band tussen mij en mijn paard steeds beter wordt. Ik ben steeds op zoek naar of ik het wel goed doe en hoe mijn paard daarop reageert.
Vanaf jongs af aan ging ik 'natural' met paarden om maar ik weet dat altijd aan het feit dat het shetlanders en fjorden en friezen waren. Toen ik arabieren ging rijden is dat langzaam veranderd. Tot nu toe snap ik nog steeds niet waarom ik dingen vroeger op (in mijn ogen nu verkeerde) manier oplostte. Het komt ook van de manege en de mensen waarvoor ik toen reed..wat iedereen doet ga jij ook doen.

Ik ben echt aan het ontdekken, en onze paarden ook. Voordeel van onze nieuwe stal is dat de paarden alle mogelijkheid hebben om natural te zijn. Vandaag sinds lange tijd weer even gelongeerd, ik stond met open mond te kijken van verbazing. Ja, het gaat goed met mijn paard en we gaan lekker op deze manier verder. Ik trek mij niets meer aan van mensen die negatief zijn, alleen nog maar van mensen die goedbedoelde adviezen hebben!

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:56

Bedankt voor jullie reacties vanmiddag!

Ondertussen was ik weer lekker op pad met m'n zwangere meis. Goh wat is dat toch telkens weer enorm genieten...!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:03

@evitatinkle. Ja dat heb ik ook geprobeerd met Lan. Doen zoals iedereen deed. Dus die sporen, de longeerzweep en zelfs een slofteugel. Werkte voor geen meter. Lan is resistent voor dat soort aanpak. Dan gaat ze gewoon staan.

En toen Parelli ergens iets schreef als: wees zo lief tegen je paard als ander paarden zijn tegen je paard en wees zou duidelijk tegen je paard als andere paarden zijn tegen je paard, viel bij mij een kwartje. Zeker toen een vergevorderd Parelli-mens Lan na drie keer vragen en vertellen zonder reactie wel die schop gaf. Het was volgens mij veel minder hard als een klats met een zweepje, maar het had enorm veel effect. Lan keek echt beledigd. Dat had ze nog nooit gehad. Maar daarna werkte ze wel mee.

Nu rij ik meestal zonder sporen en voor de wedstrijd wel met (verplicht). Rij ik net zo makkelijk zonder bit als met bit en maakt het Lan niet uit of er de voor één hand verplichte shanks in haar mond zitten. Ze vertrouwt de boel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:10

Zijn sporen ook verplicht??

Anya, lijkt 't jou nou niet ontzettend gaaf om zonder bit en zonder sporen wedstrijden te gaan rijden?!

Inmiddels ben ik zo ver dat ik absoluut nooit meer met bit en sporen wil en zal rijden. Nu ben ik geen wedstrijd-mens dus ik hoef de route van dispensatie e.d. niet te gaan. Maar als ik wedstrijden wèl leuk zou vinden, zou ik er zeker alle moeite voor doen. Het zou me enorm veel voldoening geven. En een goed voorbeeld doet volgen...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:26

Bij dressuur vanaf de M verplicht. Bij western niet verplicht maar wel vreselijk handig om juist meer specifieke (niet hardere) hulpen te geven. Als je bijvoorbeeld een halve pas voorwaarts vraagt met eerst het linkerbeen, dan kan dat met een heel zacht rolletje links. Geef ik alleen been links dan kan dat nl. ook weg in rechtergalop zijn.

Ja helaas. Je mag western bitloos starten tot het paard zes jaar is (juniorpaard). Daarna MOET je ook één hand en MOET je met shanks rijden. Het meeste kom ik bitloos prima door qua proeven alleen behoorlijke verzameling wordt een stukje moeilijker omdat halve ophoudingen moeilijker zijn bitloos. Een slidingstop en spin e.d. kan prima bitloos (er is immers geen druk voor want paard moet doorlopen voor in de stop en de graad van oprichting is bij western niet zo hoog). Maar zonder sporen is voor bijvoorbeeld trail weer erg moeilijk. Pleasure en horsemanship zou makkelijk zonder sporen kunnen, maar dat betekent voor mij dat ik een erg goede dag moet hebben. Ik heb (als gevolg van chronische Lyme en een aangeboren ribbel op mijn aorta waardoor mijn benen niet zoveel zuurstof krijgen, maar heel weinig spierkracht in mijn benen). Ik moet heel veel op mijn zit doen.

Kortom: tot en met L2 zou ik bit/spoorloos rond kunnen. Daarna wordt het moeilijker. Voor western hangt het van de discipline af maar mag het niet omdat Lan als 6 jaar is geweest. Anders zou ik met bosal mogen starten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:42

Valt er voor 6 jaar en ouder geen dispensatie aan te vragen?

Mag je me meteen ook even uitleggen van shanks zijn en wat een trail is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:47

Nee, het regelboek is daar heel strak in. Dat komt omdat de regels uit Amerika komen en daar worden vastgesteld. Bovendien wordt je geacht met neckreining te rijden en op één hand. Dat wil zeggen dat ik mijn hand mag optillen (waardoor de shanks... scharen van een bit) iets omhoog komen en enige druk op de lagen onstaat en ik mag miniem naar links en rechts bewegen met mijn hand (teugel tegen hals van paard). Bitcontact is slechts kort toegestaan. Als voorbeeld onderstaande wedstrijdfoto. Ik rij daar op één hand. Pak ik de andere hand erbij, dan ben ik gediskwalificeerd. De doorhangende teugels laten zien dat ik geen hulpen van het bit nodig heb daar. Dit is onderdeel pleasure waar je met zo min mogelijk hulpen zo zuiver mogelijk een zeer verzamelde (erg langzame) jog, lope en walk moet laten zien en de extended varianten.

Trail is een hindernissenparcours. Dit is een aparte westerndiscipline. Je moet bijvoorbeeld door een hek zonder een hek los te laten, over een zeiltje, achterwaarts door een sleutelgatfiguur, zijwaarts een balken figuur volgen, achterwaarts door een heel smalle L-vorm (vergt veel precies stapje voor stapje werk). Trail is kortom een heel leuk onderdeel waar ruiter en paard absolute eenheid moeten zijn.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:52

Ik word bijna enthousiast over western, als ik dit zo lees!
En je foto, dat ziet er mooi sereen uit...!
(zegt een recreatief NH dressuurmiep, )

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:56

Thanks! Ik merk aan B'elanna dat ze het gewoon heel leuk om te doen vindt. Western is ook niet altijd leuk. Er wordt bij vlagen dom en onbenullig getrokken en pleasure kan ook half kreupel lopende (want niet meer voorwaarts omdat ze zo langzaam moeten) paarden opleveren. Maar iedere discipline heeft wel gekken te paard. Je kunt alleen proberen het steeds minder makkelijk te maken voor die mensen.

Daarom zit ik in het bestuur van de westernvereniging o.a. Dan doe ik tenminste zelf ook wat aan de misstanden waar ik altijd over geroepen heb.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:07

Groot gelijk Je kunt wel blijven roepen, maar er ook wat aan doen

Gisteren ben ik even wezen kijken bij de andere stal, maar Benno ziet het niet zitten eigenlijk, die wil niet dat ik in mijn uppie door het bos fiets en is bang dat het allemaal teveel tijd gaat kosten.

Ik balen natuurlijk, maar ik ga nog een aantal dingen doen om de communicatie op de huidige stal te verbeteren, als dat effect heeft blijf ik natuurlijk graag hoor, daar niet van.
Een van de ideeen is om een deur te schilderen met schoolbordverf zodat daar op gezet kan worden wat elk paard eet etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:20

Wendy, waar worden de paarden gevoerd, op stal of in de wei?
Indien op stal, dan is het ook handig om schoolbord-bordjes op de staldeuren te bevestigen waar je dan opschrijft wat het paard gevoerd moet krijgen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:23

Ze worden op stal gevoerd.

Goed idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:05

En met grote letters:

Walter moet overdag op de wei!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:10

Precies!

Ik wil even een pittig gesprek aangaan met de stalhouder dat als Walter niet op de wei komt, ik ga uitkijken naar een andere plek.
Alleen kan die man zo slecht luisteren....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:14

ik zet altijd met grote letters op het bord: Morrie buiten als ik denk dat ze alles binnen laten staan en indien mogelijk ga ik dan voor m 'n werk ff checken en dat gaat goed........ ,

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:09

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:29

[quote="Wendy"]Precies!

Ik wil even een pittig gesprek aangaan met de stalhouder dat als Walter niet op de wei komt, ik ga uitkijken naar een andere plek.
Alleen kan die man zo slecht luisteren....[/quote

Volgens mij heeft dat meer met arrogantie te maken.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:31

Dat niet kunnen luisteren bedoel je?