Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:47

terpentijn schreef:
Gaat niet echt meer over Parelli methode geloof ik...

Niet specifiek.
Maar het interesseert me wel of/hoe je een paard een bepaalde methode kan aanleren, als je niet de enige bent die met het paard omgaat.
Als je een paard aan huis hebt bijvoorbeeld, dan kun je zelf alles doen zoals je het wilt.
Stel dat ik een Parelli pakket koop en begin bij level 1.
Is dat haalbaar, als buiten mijzelf, nog andere mensen met mijn paard omgaan?
Bijvoorbeeld net als dat paard uit het filmpje van de OP met dat gezwiep van het touw.
Stel dat ik dat paard een keer in handen krijg en per ongeluk teveel zwaai met het touw, zou dat paard dan niet in paniek raken of denken dat ie iets moet doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:56

mika11 schreef:
terpentijn schreef:
Gaat niet echt meer over Parelli methode geloof ik...

Niet specifiek.
Maar het interesseert me wel of/hoe je een paard een bepaalde methode kan aanleren, als je niet de enige bent die met het paard omgaat.
Als je een paard aan huis hebt bijvoorbeeld, dan kun je zelf alles doen zoals je het wilt.
Stel dat ik een Parelli pakket koop en begin bij level 1.
Is dat haalbaar, als buiten mijzelf, nog andere mensen met mijn paard omgaan?

Dat hangt van diverse factoren af. Een aantal van die factoren zijn de opstelling van de stalhouder; hoe rigide volg je de methode (volgeling of leerling); hoeveel gaan die anderen met het paard om en verwachten zij van het paard.

justkid

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:10

Je begint heel klein en maakt het steeds groter wanneer je geen reactie krijgt. Bij reactie stop je met je handeling.
Ik denk dat wanneer je dat voor ogen houdt het wel goed gaat. Je gaat steeds weer terug naar klein (toch? :P )

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:09

Paarden hebben héél snel door wie aan de andere kant van hun touwtje loopt.

In de aanleerfase kan het je proces wel vertragen als anderen het tegengestelde doen van jou, maar als jij eenmaal bepaalde afspraken hebt bevestigd met je paard (dus consequent bent in wat jíj doet en toestaat) heb je weinig last van wat anderen met je paard doen.

Even een praktijkvoorbeeldje: als je een kopschuw paard hebt en je besteed veel aandacht aan friendly game bij het hoofd met allerlei zaken, waardoor je paard zijn kopschuwheid verliest, zal hij op den duur ook niet meer schrikken wanneer iemand anders met zijn armen zwaait. Zit je echter in de aanleerfase en wordt je paard dagelijks naar de wei gebracht door iemand die je paard elke keer 'vanuit het niets' met een touw naar het hoofd zwaait, dan kan dat het desensibilisatieproces wel vertragen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:48

Weer even terug te komen op het filmpje. :) Ik het boek van Mark Rashid heeft hij als oplossing voor paarden die in je ruimte komen en je voorbij rennen, ze op dat moment gewoon een paar passen achteruit te zetten. Niet met gezwaai met een touw maar gewoon naast het hoofd achterwaarts zetten. Daarna weer stoicijns doorgaan met lopen, geen gevecht. Als wilt "vechten"met een paard zullen ze altijd terug "vechten"maar uiteindelijk trekt iedereen aan het kortste eind.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:06

Ik vind zelf de methode met het touwzwiepen niet prettig. Nooit gevonden. Niet alleen omdat het eerder onduidelijkheid voor het paard oplevert, zoals te zien in het filmpje, maar ook omdat het paard achterwaarts gaat met opgeheven hoofd en weggedrukte rug.
Dezelfde vraag is veel simpeler te stellen. Het antwoord is veel simpeler te leren, te beginnen met het paard eerst de cue achterwaarts te leren en dan afstand in te bouwen. Dat kan zowel mbv beloning als middels lichte druk met juiste timing. Daar is geen gezwaai en gezwieper nodig. Eenmaal netjes uitgelegd aan het paard wat je wil, zal het ... mits het de kans krijgt te leren ... daar gewoon op reageren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:24

fransje23 schreef:
Weer even terug te komen op het filmpje. :) Ik het boek van Mark Rashid heeft hij als oplossing voor paarden die in je ruimte komen en je voorbij rennen, ze op dat moment gewoon een paar passen achteruit te zetten. Niet met gezwaai met een touw maar gewoon naast het hoofd achterwaarts zetten. Daarna weer stoicijns doorgaan met lopen, geen gevecht. Als wilt "vechten"met een paard zullen ze altijd terug "vechten"maar uiteindelijk trekt iedereen aan het kortste eind.

Maar dat is toch vorm van standaard?
Een paard wat mij voorbij wil, wordt verzocht om dat niet te doen. De uitwerking van dat verzoek kan alles zijn; van een vingerwijzing tot een ongeloofelijke trap onder z'n ........ het is maar wat afdoende is om het paard aan het verzoek te laten voldoen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:05

Wat is standaard? Ik pas het aan op het paard en kan varieeren van een flinke ruk aan het halster en ze even stilzetten, afstand nemen en dan weer rustig doorlopen. Zwaai ook weleens met het uiteinde van het touw voor de neus langs als ze te hard gaan.

Is bij mijn eigen paard niet nodig daar heb ik eigen afspraken mee.

Plaatstte het ook om a) terug on-topic te komen en b) als reactie op iemand die vond dat er geen bruikbare oplossing in de boeken van Rashid stond.

:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:59

Ik vermoed dat het om een opmerking van mij slaat, dus misschien moet ik dat dan even nuanceren. Die tip kende ik al dus is dat voor mij niets nieuws. Zijn ook nog variaties op, ga dat hier niet allemaal in detail bespreken. Maar handvaten anders dan kijken en je fantasie de vrije loop laten hoe je een klever aan moet pakken of hoe je waterangst te lijf kunt gaan mis ik in de boeken van Rashid.

Filmpje in de openingspost was ook niet om het paard uit je ruimte te houden. Het was een vraag om gehoorzaam achterwaarts te gaan. En in antwoord daarop kwamen er van het paard allerlei andere antwoorden, tot het over de handler heen willen lopen. Op het moment dat je hem dan aan het halster terug zet, heb je de vraag aangepast ( die echt niet moeilijk was) , en heeft hij namelijk nog niet geleerd dat een kleine wiebel van dat touw betekend dat hij achteruit moet :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:34

In het filmpje wordt de aanname gedaan dat het paard 'heus wel weet wat er van hem verwacht wordt'. En dat zie ik echt niet terug, noch een rechtvaardiging van Linda's aanpak van dat moment.

Er zijn beslist rustigere manieren om een paard duidelijk te maken wat je wilt, opdat het uiteindelijk ook leert om achterwaarts te gaan op een vingerbeweging of lichte wiebel van het touw. Maar hé... zo zie ik het,.

Heb al eerder genoemd dat parelli beslist ook hele goede dingen heeft, net als iedere goede trainer (zoals ook rashid, want ja... ook uit zijn boeken kun je veel info halen) . Het is alleen een kwestie van zelf kritisch blijven en oog houden voor het paard.

Hoe dan ook.... het optreden van Linda in het filmpje verdient iig niet de schoonheidsprijs, ongeacht welke uitleg je eraan wil geven. Net zo min als pats aanpak van dat ene paard *damn... ff naam kwijt.* maar jullie weten wel wat ik bedoel.
Daarentegen heb ik ook zeer goede filmpjes van hen gezien (vooral eigenlijk van Pat... linda vind ik iets te veel een controle-freak ) en nog betere van leerlingen die hebben meegenomen wat ze konden gebruiken, maar creatief en open-minded zijn gebleven en ook uit andere 'werelden' het een en ander meenamen.
(maar natuurlijk ook leerlingen met mechanische paarden)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:42

Het paard in de demo met Pat heet Catwalk. En het is uiteindelijk allemaal goedgekomen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:15

Ah juist ja. En ja, dat weet ik. Heb het verhaal wel gevolgd. Maar dat neemt niet weg dat ook die aanpak geen prijs verdiende. Dat had anders gekund. Dat had anders gemoeten.

Maar goed... ik vind het persoonlijk toch al niets waard om een probleempaard voor een publiek 'eventjes' te helpen. Dan gaat het niet meer om dat paard, maar om een ego en de verkoop van een methode en dat is m.i altijd een verkeerd uitgangspunt.
Ik heb dan ook helemaal niets met dat soort shows,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:18

Ligt er op zich aan wat je verstaat onder probleempaard.. Ik ben nu filmpjes aan het kijken (oudere filmpjes al) en daar wordt ook met probleempaarden gewerkt .. Maar dat zijn paarden die mensen omver lopen, schrikken van elke scheet, niet de trailer op (of af :+ ) willen, ... Als dan Pat er "op zijn Parelli's" mee aan de gang gaat zijn de problemen zo verdwenen, de ene nog sneller dan de andere .. Dus zo'n dingen kan je best op shows laten zien vind ik, gewoon de alledaagse dingen zeg maar .. Maar paarden met een echt trauma of heel moeilijk karakter of dergelijke, dat is inderdaad ook niet zo mijn ding..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:20

Kleine dingetjes zijn idd geen probleem, maar catwalk was bv een paard met een serieus probleem en dat had nooit voor publiek aangepakt moeten worden. En catwalk was echt niet de enige

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:20

En dat mag. En een situatie verkeerd inschatten kan en mag ook. Demonstraties worden gegeven om een publiek te laten zien wat er mogelijk is. Op het ene moment roepen mensen dat er geen bal aan is als je alleen demo's gaat geven met paarden die het klappen van de zweep al kennen en willen dieren zien die tijdens een demo voor het eerste met de methode kennis maken, en als die dan komen is het ineens teveel voor ze op een dag?

Hoe je het ook doet, je doet het nooit goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:22

liljebo schreef:
Kleine dingetjes zijn idd geen probleem, maar catwalk was bv een paard met een serieus probleem en dat had nooit voor publiek aangepakt moeten worden. En catwalk was echt niet de enige

Zullen we de hele discussie Catwalk in het Catwalk topic voortzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:23

Heb het hele Catwalk-gebeuren toen niet zo gevolgd, weet wel dat er een heel topic over was en dat heb ik wel gelezen, maar ik heb het filmpje nooit gezien omdat het volgens mij snel van youtube af was? (en dan had je daarna enkel nog een filmpje waar je eigenlijk amper kon zien wat er nu eigenlijk gebeurde).

Soms zullen ze het verkeerd inschatten :j En het dan toch proberen.. Het zou hen sieren als ze dan zouden zeggen "sorry, maar dit probleem kunnen we nu niet oplossen" maar dan krijg je weer het publiek en gaan de mensen zeggen "zie je wel dat het allemaal niks is" etc. etc. Vraag me eigenlijk af hoe ze dat tegenwoordig zouden doen.. moeten ze toch ook van geleerd hebben ;)

En inderdaad, laat je alleen dingen zien met paarden die het allemaal kennen vinden mensen het niks .. laat je dingen zien bij een paard dat het niet kent kan het wel eens anders aflopen dan in eerste instantie ingeschat..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:33

[***] schreef:
Soms zullen ze het verkeerd inschatten :j En het dan toch proberen.. Het zou hen sieren als ze dan zouden zeggen "sorry, maar dit probleem kunnen we nu niet oplossen" maar dan krijg je weer het publiek en gaan de mensen zeggen "zie je wel dat het allemaal niks is" etc. etc. Vr

Dit is de hele essentie. En idd zullen er mensen zijn die sensatie willen zien. Maar je kunt je afvragen of het erom gaat die sensatie ten koste van te geven of dat je als goed trainer toch voor het paard moet kiezen

Ik persoonlijk heb geen greintje respect voor het 'temmen' van een moeilijk paard en het 'eventjes' oplossen van een behoorlijk probleem, op kosten van het paard. Ik heb veel meer respect en bewondering voor de trainer die durft te zeggen dat voor een bepaald probleem meer tijd nodig is of dat ze een paard op dat moment niet aan die circus willen blootstellen. Dat zijn mensen die het paard op de eerste plaats zetten en niet bezig zijn zichzelf te bewijzen en hun methode te verkopen.

En voor alle duidelijkheid... ik heb het daarbij bij lange na niet alleen over parelli. Er zijn wel wat collega's van hem die er ook wat van kunnen.

Maar zo kijk ik er dus tegenaan. Hoef je niet met mij eens te zijn. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:36

Ben het wel met je eens hoor :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:37

Het Catwalk filmpje staat nog steeds op Youtube. In beroerde kwaliteit en serieus verknipt. Het vervolg van de dag erop en de open brief van Parelli staan er ook nog.

Parelli heeft nog een keer een paard verkeerd gelezen. Dat was tijdens "On the road to the horse", gevolg was een bokpartij bij het opstappen en Pat die het zand van dichtbij kon bewonderen. Paard heeft hij uiteindelijk gekocht, want hij had een klik met hem: is ook helemaal goed gekomen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-01-13 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:43

liljebo schreef:
Ik persoonlijk heb geen greintje respect voor het 'temmen' van een moeilijk paard en het 'eventjes' oplossen van een behoorlijk probleem, op kosten van het paard. Ik heb veel meer respect en bewondering voor de trainer die durft te zeggen dat voor een bepaald probleem meer tijd nodig is of dat ze een paard op dat moment niet aan die circus willen blootstellen. Dat zijn mensen die het paard op de eerste plaats zetten en niet bezig zijn zichzelf te bewijzen en hun methode te verkopen.

In theorie klinkt het allemaal heel leuk, stoppen op het moment dat het niet meteen goed gaat, maar als je in een situatie verzeilt raakt zijn er soms momenten waarop je niet KUNT stoppen, omdat het paard dan de verkeerde dingen leert en je daags daarop een nog groter probleem hebt om weer recht te zetten wat er in de eerste sessie verkeerd is gegaan dan dat je toen was doorgegaan. Kun je dat snappen?

Op Youtube staat ook nog een open brief van Parelli met uitleg over de situatie, dat hij een aantal keren dacht Catwalk daar te hebben waar hij hem op dat moment hebben wilde, en het paard ineens een andere taktiek liet zien.

Bij het kiezen van een paard voor een demo ben je afhankelijk van de informatie de de eigenaar/trainer je geeft. Als het probleem uiteindelijk veel groter blijkt dan je op grond van de info in hebt kunnen schatten, heb je idd een probleem, want: zie hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:47

Meteen stoppen als er wat 'verkeerd' gaat is inderdaad niet het meest handige om te doen .. Maar als je merkt dat het toch niet gaat zoals je voor ogen had kan je wel even doorgaan tot je een goed moment hebt, en daar dan mee stoppen en zeggen dat het probleem groter is dan je verwacht had en dat je daarom stopt op dit moment ... Denk ik dan :Y)

Maar als je inderdaad denkt dat het gaat zoals je verwacht, en het slaat dan ineens om, dan heb je natuurlijk een probleem, en is het kiezen tussen 2 kwaden...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:53

Ken het hele Catwalkverhaal niet -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:57

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:00

Dat is idd het oorspronkelijke topic, alleen zo jammer dat het filmpje van Chris Irwin het niet meer doet. Vond het niet netjes op dat zo te spelen.

Als er al links komen naar topics, dan even de complete info en de filmpjes hier neerzetten, voor het geval dat er weer iemand alleen het eerste bericht leest, zijn mening hier neerkwakt en het vervolg/de oplossing niet ziet.

http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus

http://www.youtube.com/v/8j25pS6ixWk

http://www.youtube.com/v/SzOqBZRjYoY

En [***], Parelli had na 2 uur met Catwalk idd het punt bereikt dat hij kon zeggen, dit is een moment dat we stoppen.
Er zit geen klok op een paard....