[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 02:22

Lekker zeg Wendy. Dan ze hem dan niet buiten zetten.

Ik heb het zeer luxe als ik het zo lees. Een giga buitenbak, een gewone buitenbak, in de zomer een round pen en een lange maar smalle binnenbak (in ieder geval droog). En zelfs met dit weer zijn de weiden geen bagger. Alleen het voorste stukje bij het hek.

En het Lutterzand en Nijenrees (landgoed) om leuk in rond te rijden voor de buitenritjes.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:22

Ik ben nu heel voorzichtig aan het kijken naar evt andere stalling. Dat het zo dichtbij is voor mij moet niet ten koste gaan van mijn paard.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:24

tja dat dilemma heb ik ook, de helft van het jaar staat Morrie in het paradijs: een polder vol met gras.... maar de andere helft.
Het alternatief is 50 km verderop, waar ik hem alleen in het weekend zou kunnen bezoeken en of dat niet ten koste gaat van onze relatie, betwijfel ik ten zeerste.....

Maar ik blijf doorzoeken en hopen dat iemand een natural PNH stalling gaat beginnen dihterbij dan 50 km.......

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:31

Mijn huidige stal is 5 minuten fietsen van mijn huis. Vrij basic allemaal, geen bak etc. Probleem is dus dat er met degene die de paarden moet buitenzetten geen afspraak te maken is, ik heb voor mijn gevoel al honderd keer gezegd dat Walter altijd naar buiten moet, maar hij doet het gewoon niet. Ook mijn stalgenoten weten het, maar ook naar hen luistert hij niet.
Ook wil hij dan nog het stalgeld verhogen.

Ik ben aan het kijken naar de stalling waar een kennis van me ook staat, voor mij verder weg, maar wel een verlichte bak, paarden komen elke dag buiten en een spiksplinternieuwe grote stal.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:37

klinkt goed....

ik heb de boer/in nu zover afgericht dat Morrie ook buiten staat als alle anderen niet naar buiten mogen en dat ze hem buiten laten staan als alle anderen vanwege slecht weer op stal moeten (beetje regen dus)
Dit project heeft 3 jaar geduurd.....

Nu loop ik nog dagelijks tegen gezeur en kritiek op Parelli aan van stalgenoten, maar door mij compleet af te zonderen en Oostindische doofheid te pretenderen, is daar ook wel mee te leven.....

Nu nog de prioriteit in de (vrijwel onbegaanbare) bak stellen, het is nu nog zo dat losgooien en opjagen onder het hoofdstuk "training" valt en Parelli onder het kopje "dom je paard staan te aaien" dus als er iemand een paard wil parkeren in de bak of opjagen, dan moet ik er uit..... beetje jammer wel.....

En ik krijg steeds mailtjes en smsjes dat het zoooooo lastig is dat ik iedere dag weer de bak bezet houd met onnutte bezigheden en dat ik mensen belemmer om in die bak te rijden en te longeren...... daar snap ik niets van, op de tijd dat ik er ben, zie ik de betreffende mensen helemaal nooit en ze mogen er gerust bij, dat ze dat niet durven/willen kan ik ook niet helpen....... ik ben nog lang niet aan liberty werk toe....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:54

smurf schreef:
Maar ik blijf doorzoeken en hopen dat iemand een natural PNH stalling gaat beginnen dihterbij dan 50 km.......

Smurf, waar woon je?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:55

het Gooi..... en de dischtsbijzijnde PNH stalling is in Lunteren

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:57

Overdrijven door die mensen is ook een vak zeg! Die mazzel heb ik wel met mijn stalgenoten op het moment, behalve die man met die fries laten ze me lekker mijn gang gaan.
Gisteren had ik NH-les van eveline en heeft een stalgenote geinteresseerd staan kijken wat we allemaal deden

Van die nieuwe stal weet ik dat in ieder geval 1 iemand ook met NH bezig is, net zoals ik zo'n beetje, niet fanatiek 1 methode, maar zeker wel er mee bezig.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:00

ja als er iemand komt Parellien die het echt kan, staan ze kwijlend aan de kant..... maar na 2 weken is dat weer vergeten en zien ze mij weer stuntelen met touwen, stick en string.....

en zolang je niet rijdt, tel je niet mee, zo nodig met slof en andere middelen, maar rijden moet..... gelukkig zijn er meer mensen die een paard/pony hebben staan waar ze nooit (meer) op (zullen) rijden, wat ons de naam "kietelstal" heeft bezorgd in het dorp

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:00

Wendy, bekijk voor jezelf wat voor jou het belangrijkste is, dan kom je er wel uit.

Jovarna woont 22 km bij me vandaan. Ik heb haar in de afgelopen jaren steeds verder weg verhuisd; da's wat minder handig voor mij, maar uiteindelijk heb ik voor háár wel de beste plek gevonden. En daarom ook de beste plek voor mezelf, omdat ik me nu pas happy voel, omdat mijn paard het goed heeft. Ik hoef me geen zorgen meer te maken, me niet meer op te winden, me niet te ergeren, en ik weet dat er goed voor haar gezorgd wordt en we ons allemaal aan de gemaakte afspraken houden. Dat is pas echt genieten!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:03

tja 22 km is nog aanvaardbaar, maar 50 km iedere dag in de spits met kilometers stilstaand verkeer op de A1 is niet realistisch...... en dan moet je ook nog terug......

Verhuizen naar Lunteren is geen optie, dat pikt mijn werkgever niet als ik nog verder weg ga wonen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:05

Dat is dezelfde overweging waar ik nu mee zit: waar heeft het paard de meeste baat bij.... een stal waar hij meer buiten komt of een stal waar ik makkelijker langs kom.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:06

Ik rij ook elke dag een half uur enkele rit (als ik mazzel heb), om bij de mannen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:07

Mag ik hier een frustratietje schrijven n.a.v. een topic op een Bokt forum? Niet om te roddelen of wat dan ook, maar gewoon even oprecht m'n gevoel delen...? Zonder het topic te noemen trouwens, want ik weet niet eens hoe het topic heet en waar het staat, ik kwam er per ongeluk op terecht.....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:08

ja die overweging heb ik lang geleden al gemaakt. Het is een half uurtje rijden en op de hoek zit ook een stal. Luxe voor de ruiters, maar niks voor de paarden. Geen wei bijvoorbeeld.

Dus dan rij ik maar iets verder.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:08

mag hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:09

Ja, 22 km is inderdaad aanvaardbaar. 50 km zou ik ook niet willen. Als er iets is (je paard ziek of wat dan ook) dan moet je wel even op en neer kunnen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:10

Anya schreef:
ja die overweging heb ik lang geleden al gemaakt. Het is een half uurtje rijden en op de hoek zit ook een stal. Luxe voor de ruiters, maar niks voor de paarden. Geen wei bijvoorbeeld.

Dus dan rij ik maar iets verder.

Het is alleen wel zo dat ik mijn relatie ook nog goed wil houden natuurlijk
Misschien wil ik ook wel teveel

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:18

dat met die relatie heb ik ook opgelost.
Ik ga naar de paarden als Ben nog op zijn werk zit. Dus uit mijn werk door. Dan eten we wat later maar ben ik 's avonds thuis. En ik ga altijd twee dagen niet. Dan doet Jip mijn paarden. Ik doe twee dagen Jips paarden erbij. Werkt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:20

Thanks Anya Komt ie:

Er knaagt iets aan me. Gisteravond was hier op NA niks te beleven en ik ben gaan neuzelen op Bokt om UZ te vinden (daar hebben ze immers ook NA-topics) en kwam op één of andere manier bij een bericht terecht (niet op UZ), waarin een meisje aangaf dat haar pony zich niet wilde laten opzadelen; hij liep weg wanneer ze met het zadel aankwam en bleef heen en weer lopen om dat zadel maar niet op te krijgen.
Voor mij is het zo duidelijk als wat: de pony wil het zadel niet op en dat heeft een REDEN. En in alle waarschijnlijkheid is de reden dat het zadel niet goed past en dat hij daar last tot pijn van heeft. Zo voor de hand liggend, voor mij dan. Ik wilde wel op dit bericht reageren en haar adviseren een goede zadelmaker te laten komen om een goed passend zadel aan te laten meten, maar heb eerst de reacties zitten lezen...... De zgn. "adviezen" daar draait mijn maag dus van om. De pony vastzetten, telkens weer op z'n plek terugzetten, laten weten wie de baas is, er kwam zelfs een zweep bij aan te pas etc. Ik heb even in dubio gezeten wat te doen..., besloot niet te reageren en heb de pagina afgesloten om er vervolgens niet weer te komen.
Weet je wat het is, ik wil zulke discussies niet aan en me niet tussen 'normal' gedachtengang begeven (daarom lees ik verder ook niet op andere forums van Bokt, behalve af en toe de KS). Maar het knaagt aan me dat ik dat meisje niet "gewezen" heb op het feit dat het zadel hoogstwaarschijnlijk het probleem is en niet de pony (één persoon had haar trouwens wèl op het zadel gewezen). En dat ze nu allerlei "adviezen" krijgt en, als ze die opvolgt, ze straks wellicht met een "onhandelbare" pony zit waar geen zadel - laat staan een ruiter - op te krijgen is en/of in later stadium gaat bokken, steigeren, staken etc.
Nu kàn ik weer naar het Bokt forum gaan om dat topic op te zoeken en alsnog te reageren. Maar tegelijkertijk weet ik dat er tig van dergelijke berichten op staan die ik niet lees en dat er "een wereld is" waar totaal anders gedacht wordt over paarden en de omgang met paarden.
Ik plaats dit bericht nu niet om te "roddelen" of om op het Bokt forum af te geven of op de mensen die daar posten. Ik zit nu met dit gevoel en moest dat even kwijt. En wil graag van jullie weten hoe jullie zoiets dergelijks beleven.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:25

Welkom in de wondere wereld van Bokt.

Ik overweeg vaak of ik wel of niet reageer. SOms denk ik: LAMA.
Vaak denk ik ook: ik moet iets toevoegen en doe dat dan ook. Soms "weet" je al iets van de TS en dan weet je bij voorbaat al dat reageren geen zin heeft, omdat er toch niks met je advies gedaan wordt.

Bokt kun je het beste met zeer grote oogkleppen op beleven.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:30

ik ken de frustratie, het komt bij mij zeker dagelijks voor dat ik een reactie getypt heb en toch niet plaats.
De boodschap komt toch niet over als ze het niet willen horen.

Als mensen echt iets willen weten van me, weten ze me wel te vinden, wat overigens hoogst zelden voorkomt, want zoveel weet ik nu ook weer niet.

Heel veel mensen willen gewoon (nog) niet weten hoe het ook kan, het heeft bij mijzelf tenslotte ook 37 jaar geduurd voor het licht eindelijk aan ging.....

Heel soms kan ik me niet beheersen en plaats ik toch een bericht, waar ik dan vrijwel eigenlijk altijd direct weer spijt van krijg......en het zo mogelijk weer weghaal.....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:33

Dat soort topics blijft lastig ja. Je kunt rustig reageren, zoveel mensen zoveel meningen en soms gaat het er behoorlijk hard aan toe op bokt qua discussie.
Het blijft belangrijk dat je het leed van die paarden niet op je schouders kunt nemen en dat ook niet moet willen volgens mij....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:33

Dit is wel een bekend probleem van bokt hoor. Zoveel mensen, zoveel visies op wat goed is. Meestal zie ik ook het juiste (lees volgens mij juiste) antwoord ertussen staan, soms staat het vol met penny-geneuzel.

Toch ga ik de discussie als ik een goede bui heb wel aan. Bijvoorbeeld adviezen om afgewerkte olie te gebruiken voor schimmel, luchtzuigers met een band om te zetten of een zadel van zadelmarkt op je pony te durven leggen. Soms heb ik geen zin, dan doe ik niets.

Alleen als er bij medisch grote onzin staat, grijp ik wel in. Omdat ik daar mod. En omdat sommige dingen heel enge gevolgen kunnen hebben. Zo negatief over de rest van bokt als jij ben ik niet. Het is gewoon een heel gemeleerd gezelschap. Met verschillende visies dat wel. Neem western: sommige kan ik het goed mee vinden, anderen niet.

En hetzelfde geldt eigenlijk voor naturals. Daar zijn ook heel veel stromingen in en heel veel visies. Ik ben geen natural pur sang. Ik ben wedstrijdruiter, vind veel interessants in natural benaderingen, maar ik volg geen enkel programma en pik van iedere goeroe de dingen die me wat lijken. En inderdaad ook ik geef mijn paard wel eens een schop (met bovenkant van de voet). Ik heb een zeer dominante merrie en het is zeker niet de bedoeling dat ze door me heen loopt. Dus als ze dat eens in de zoveel tijd probeert, kan ik beter die ene schop geven dan na drie weken met een relatief onhandelbaar paard zitten. Het leuke is ook dat ik dat al een jaar of twee niet meer heb hoeven doen. Lan en ik zijn maatjes geworden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:34

Maar juist daarom blijf ik het wel roepen. Ik kan me herinneren dat jij ook altijd zei dat Parelli bij Morrie niet kon Smurf. Bleek toch te kunnen gelukkig