Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:16

Wat is iedereen hier heerlijk stigamtiserend aan de gang erg vermakelijk allemaal :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:26

Ik vind het echt heel vervelend als een paard bijvoorbeeld haast heeft om in zijn stal te komen en dan voor me uit probeert te lopen. :roll:
Daar ben ik gewoon heel erg streng in, voor mij uit willen lopen is net zoveel passen weer achteruit zetten of omdraaien zodat ik weer voor loop.

Net als het super vervelende gaan lopen als ik wil opstijgen of meteen wanneer ik ga zitten gaan lopen. Ik wil dat gewoon pertinent niet hebben en daar ben ik heel duidelijk en concequent in.
Vaak is het ook de overtuiging waarmee je iets doet voldoende om iets duidelijk te maken en daarbij hoef je echt niet hard in te komen.
Ik heb mijn paard nog nooit geslagen, en ik ga daar ook niet aan beginnen. Ik heb ook geen paard waarbij dat nodig is.

Het stigmatiseren viel mij ook al op, t is wel jammer voor de discussie op zich. Niks is zwart/wit, al zou dat wel een stuk makkelijker zijn :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:29

marquez1 schreef:
Wat is iedereen hier heerlijk stigamtiserend aan de gang erg vermakelijk allemaal :D

:Y)

Ik wil een popcorn + cola smiley :D

justkid

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:31

lekker off topic :roll:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:32

Overigens, de positie van het paard hangt toch ook van het doel af? ('t Is wat offtopic maar toch.) Korte leiding manouvreert stukken makkelijker in kleine ruimten en met korte bochten vind ik (de deuren weer dicht doen bv).
En als vrijwilliger bij het rijden met gehandicapte ruiters blijf je ook bij de ruiter in de buurt (en dus bij de schouder van het paard.)

Voor een beetje opgevoed paard hoeft dat allemaal geen enkel probleem te zijn, en dat is het dan ook niet. (Er voorbij drammen mag overigens inderdaad niet - maar niet drammen kan ook best als het paard wel gedeelijktelijk voor je loopt. Alleen als 'ie dat nog niet kan zou ik het eerst achter je beginnen. Maar zodra dat eenmaal duidelijk is hoeft het echt niet veel uit te maken.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:38

Mijn paard hobbelt ook met een lang touwtje achter mij aan. Moet ik nu trots zijn?
Of vindt die dressuuramazone die haar paard kort vasthoudt een perfect uitgevoerde arbeidspirouette net iets belangrijker?
Leven en laten leven. Anders is niet meteen slecht.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:00

Ik denk dat een discussie over wie het nou wel of niet goed doet, helemaal geen zin heeft. Volgens mij is de methode in de meeste gevallen niet het probleem maar eerder de (veel te ambitieuze) mens, die derhalve dingen van het paard gaat vragen die niet kunnen en niet fair zijn.

Zolang we de methode de schuld blijven geven, zullen we niet open staan voor de mogelijkheden van de verschillende methodes en dat is jammer. Een gemiste kans wellicht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:52

Ariebren schreef:
Een quarter relaxter ??
Nou, dat weet ik nog niet zo.

Maar de quarter, dus ook de andere rassen hier op stal weten gewoon dat ze met het lange touwtje rustig achter je aan hobbelen.

Juist door het paard zeer kort vast te houden loopt hij voorbij je schouder.
En waar hoort een paard ????

Wie weet het ??

Antwoord is, achter de schouder van de begeleider en niet ervoor.

Afgezien van het feit dat ik het eens ben met je opmerking dat een Quarter Horse per definitie niet relaxed is:

Wat is de positie van een paard, tov de handler?

Antwoord is, dat je niet strikt kunt stellen dat die per definitie achter de schouder van de begeleider is, en niet ervoor. Jij wilt dat graag zien, en dat kun je gewoon niet zo strikt stellen. Het hangt af van de situatie, en wat je van het paard wilt.

Want bij de "sending exercise` volgens Parelli &Co (waaronder ook Clinton Anderson behoort) , kun je een paard vanaf de zijkant gewoon door een plas heensturen. Puur om een eventuele angst voor water of andere vreemde objecten waar hij bang voor is, uit de weg te helpen. Of de trailer in, als dat noodzakelijk mocht zijn. In die situaties is de positie van een handler niet voor de schouder van het paard. Dus per definitie stellen dat een paard achter de schouder van zijn begeleider hoort ipv ervoor is niet correct.
En mocht je een vergelijking willen met de dressuur en aanverwandte disciplines: waar hoort in jouw ogen het werken aan de lange teugel onder?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-01-13 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:58

Ariebren schreef:
Paard moet het afgeleerd worden, de eigenaar moet geleerd worden.

Daarom een post van mij in het begin van dit topic, over een droevige Voest die een half uur van zijn tijd bezig is geweest om de eigenaar te leren dat een paard op eigen benen achter de eigenaar moet lopen.
En lesje klaar, eigenaar pakt het paard weer beet onder zijn strot.

Dus even samenvattend: wie is hier verkeerd. De methode, het paard of de eigenaar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:20

justkid schreef:
Ik vind het echt heel vervelend als een paard bijvoorbeeld haast heeft om in zijn stal te komen en dan voor me uit probeert te lopen. :roll:
Daar ben ik gewoon heel erg streng in, voor mij uit willen lopen is net zoveel passen weer achteruit zetten of omdraaien zodat ik weer voor loop.

Ik heb drie paarden. En ik heb er twee in twee boxen naast elkaar staan. Ik vind het alleen maar fijn als ze, terwijl ik buiten de box sta, gewoon vanzelf hun box inlopen. Ik gooi het halstertouw over hun rug heen, negen van de tien keer ligt er voer in de bak dus daar duiken ze meteen op af. Ik snap op dat moment je probleem niet?

Om de momenten dat ik met één paard de box inloop, wil ik dat ze op me wachten. En dat doen ze ook. Vaak zet ik ze dan ook vast en moeten ze even geduld hebben, mogen niet meteen de voerbak induiken. Maar weet je wat het is? Ze weten of ze alleen met me meelopen of met zijn tweetjes. Ze weten dat ze, als ze met mij alleen de box inlopen, dat ze op me moeten wachten. Paarden zijn intelligenter dan je ze toedicht. Ze kunnen onderscheid maken tussen situaties. En naar gelang daarop reageren.....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-01-13 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:24

Een paard dat van de situatie profiteert wanneer die voor je uit mag lopen is een slecht opgevoed paard. Een goed opgevoed paard kan je een vinger geven zonder dat die een arm neemt. Sterker nog een goed opgevoed paard kan je die vinger 's anderendaags gewoon weer afnemen zonder dat er gemor komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:26

Niet helemaal mee eens, maar naar ervaring met mijn eigen paarden wel. Per definitie dien je consequent te zijn. In praktijk blijkt er nog wat ruimte te zijn om te varieëren en te experimenteren. Het resultaat daarop is afhankelijk van het paard dat je treft....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 00:27

Ariebren schreef:
Dat gezwiep met het touw in de openings post wordt alleen maar gedaan om het paard erop te wijzen dat hij afstand moet houden van zijn eigenaar.
En dat moet gebeuren omdat de eigenaar zijn paard voorop heeft laten lopen.

Paard moet het afgeleerd worden, de eigenaar moet geleerd worden.
.

Mijn paard loopt heel vaak voorop maar gezwiep met een touw is toch eigenlijk niet nodig. Ze trekt niet, stop als ik stop etc.

Het is een mooie simpele redenatie maar misschien iets te simpel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:31

fransje23 schreef:
Mijn paard loopt heel vaak voorop maar gezwiep met een touw is toch eigenlijk niet nodig. Ze trekt niet, stop als ik stop etc.

Het is een mooie simpele redenatie maar misschien iets te simpel?

Idd iets te simpel.
Paarden kunnen onderscheid maken tussen een uitzondering en de regel.
Hoe zeer menigeen dat durft te bestrijden.
Dus als jij een enkele keer een uitzondering maakt, is er niets aan de hand.
Het wordt pas een probleem als die uitzondering meerdere keren voorkomt. En dan heb je een probleem om dat aan het paard uit te leggen waarom je het één of twee keer toestaat en de derde keer niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:41

@ cassidy ik vind het niet erg dat ze zelf hun box inlopen maar wel als ik ze van de wei af haal en dan gaan haasten zodat ik het tempo niet meer bepaal, dat wil ik gewoon niet hebben.

Ik haal er ook vaak twee tegelijk uit de wei dan denken ze echt mee omdat ik het hek nog dicht moet maken moeten ze ook samen omdraaien en weer met me mee draaien. Dan lopen ze daarna achter en naast me mee.
Maar dat is heel anders dan de hengst die toch eventjes vooruit probeert te lopen.

Het verschil tussen meedenken en even toch de grens opzoeken moet je aan kunnen voelen denk ik.

Parelli kan je daarbij helpen maar je moet ook jezelf kennen en je paard om de finetuning te maken en te weten wat jou en je paard past.

Als je kleine grensoverschrijdingen meteen kunt corrigeren heb je geen last van grove ongehoorzaamheid of respectloosheid.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:41

Cassidy, ik vind nu dat je een beetje dubbel spreekt en opdat ik het beter zou begrijpen vraag ik of je in 1 bericht even heel duidelijk je mening geeft.

Want eerst zeg je dat paarden intelligent zijn en echt wel onderscheid kunnen maken tussen situaties. Je geeft als voorbeeld dat de ene keer je paarden wel de stal mogen instormen en de andere keer moeten ze wachten op jou. Hier ben ik het eigenlijk mee eens en ik maak die stelling algemeen door de vinger-arm metafoor te gebruiken.
Daarna zeg je echter dat je het niet met me eens bent en zeg je dat je per definitie consequent moet zijn. In de praktijk heb je wel ruimte om te schipperen, maar uitzonderingen moeten niet te vaak voorkomen.

En nu snap ik je standpunt niet?

Een commando is een commando en daar moet je consequent in zijn. Maar of je nu de ene dag zegt "ga maar" en de paarden stormen hun stal binnen of je zegt "wacht" en de paarden moeten op jou wachten, dat kun je toch naar wens afwisselen? Zo lang ze het commando maar kennen (=goed opgevoed).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:58

Per definitie zeg ik: consequent zijn.
In de praktijk blijken dingen anders te werken.
Wil je problemen voorkomen: vooral consequent zijn....

Wat je uiteindelijk doet is aan jezelf....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:19

Paarden leren de mensen kennen, met wie ze dagelijks te maken hebben.
Mijn paard staat op een boerderij met 8 paarden, en een paar keer per week zet ik ze 's ochtends buiten.
En af en toe 's avonds weer naar binnen en ook voeren.
En als je zo vaak de paarden in je handen hebt, weet je na verloop van tijd ook precies wat je van welk paard kunt verwachten.
Wel lopen ze allemaal netjes mee, zelfs de zoon van de boer (12 jaar) kan met alle paarden lopen.
Ook is rangorde en samenstelling van de kudde bekend, zodat we weten welk paard 's avonds het beste als eerst uit de weide wordt gehaald. (anders gaan de paarden met elkaar rennen, bokken en loop je wel met snuivende paarden aan de hand).
De groep van 8 paarden is al ruim 2 jaar hetzelfde, vaste gang van zaken, vaste mensen waar ze mee te maken hebben.

Het zijn allemaal verschillende paarden, 2 haflingers, een fries, gelders paard, mixje E pony, 3 KWPN
maar ze zijn allemaal braaf en handzaam op hun eigen manier.
De gelderse merrie loopt bv ook braaf mee, maar soms wel met opgeheven staart en de hals erop.
Ze kunnen allemaal rustig aan een touwtje staan buiten.

Dat zijn gewoon basis dingen die een paard moet kunnen om er normaal mee om te kunnen gaan.
En ik denk dat de huisvesting en vaste gewoontes/routine en vaste mensen met wie ze te maken hebben ook belangrijk is.

Wil niet zeggen dat alles dan goed gaat, bv de gelderse merrie is nu 5 en met rijden beginnen nu wat streken te komen. Een ander kan niet alleen van het erf af onder het zadel.
Dus er blijven altijd genoeg dingen om nog aan te werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:23

Het mooiste is dat de paarden op de stal waar ik mijn paarden heb staan (ongeveer 100 paarden ) met wisselende mensen te maken hebben op de momenten dat ze buiten worden gezet . Die allemaal andere regels hanteren, andere energie uitstralen. En dan nog hebben ze donders goed door met wie ze te maken hebben.....

Op het moment dat ik met ze omga, heb ik er iig geen problemen mee....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:32

Oke, dat is ook weer bijzonder. :D
Wat een grote stalling met 100 paarden.
Zoiets ken ik helemaal niet, maar ik dacht dat paarden dan nerveuzer zouden zijn of bij verschillende mensen dingen gaan uitproberen, maar dat is dus niet zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:36

Dat is bij mijn paarden niet zo. Dat sluit echter niet uit dat er andere paarden zijn die wel dingen flikken. Er staat van alles door elkaar heen, tot hengsten aan toe, ruinen, merries en hengsten van alle leeftijden, hengsten die gedekt hebben en hengsten die niet gedekt hebben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:47

Maar heb je er dan geen last van, als je zelf zorgvuldig je paarden dingen aanleert volgens een bepaalde methode.
En dat ze daarbuiten in veel verschillende handen komen van allerlei stalmensen, dat ze daardoor weer dingen afleren die jij ze aangeleerd hebt?
Dat lijkt me best een nadeel van zo'n grote stal, dat je geen zicht hebt wie er wat doet met je paard.
Maar goed, zo heeft alles een voor/nadeel, mijn paard zal waarschijnlijk meer moeite hebben met veranderingen, verhuizing etc doordat alles al jaren hetzelfde gaat, in een vast groepje paarden en dezelfde mensen die met ze omgaan.
Of zou dat niks uitmaken? Zou mijn paard hetzelfde blijven als ze bij jou op stal kwam te staan of andersom?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:52

Als iedereen dezelfde methode hanteerd is er geen probleem. Verder wordt er wel door de vaste mensen gemest in door de weeks 'sochtends buitengezet, het is in de zomer alleen 's avonds bij het binnenhalen, en in de weekenden dat er toerbeurten zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:56

Ik haal mijn paard altijd anders binnen, de ene keer gooi ik gewoon het hek open en zie ik haar wel aankomen, de andere keer zet ik me erop (lui aangelegd...), weer een andere keer moet ze gewoon netjes naast me lopen, maar het paard zal nooit wat verkeerds doen, staat stil wanneer ik dat aangeef met een 'Ho', naar hem wijs od.
Paard zul je nooit achter mij zien lopen, althans, niet vaak, veel te frustrerend omdat ik langzamer loop als ik haar niet zo lopen en voor haar kleine passen maken moeilijk is na 24 jaar grote passen maken, maar om nu te zeggen dat het paard geen respect heeft omdat die met zijn schouder, soms buik of billen naast mij loopt...?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:07

Gaat niet echt meer over Parelli methode geloof ik...