[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:52

Timbers... vergeet het maar gerust... Clown Ik ben nu 48 en heb mij in mijn leven zo vaak voorgenomen om mij netjes te gaan kleden, beetje aangepast te zijn, wellicht een beetje vrouwelijker......
Het is nooit verder gekomen dan wat halfslachtige pogingen, die snel alweer in het water vielen omdat mijn ouwe kloffie zo praktisch was en ik zo weinig tijd/zin had om aan mijn uiterlijk te besteden.
Inmiddels heb ik het opgegeven. Ik woon nu op het platteland in zweden en daar maakt het niemand geen *** uit hoe je erbij loopt, want de meesten kijken nergens naar. Kleding moet warm en makkelijk zijn en de rest ook. Hier voel ik mij dan weer thuis. Clown

En stoppen met paarden... natuurlijk niet. Je hebt tegenwoordig prachtige pluche dieren die geluid maken en zelfs kunnen lopen. Clown

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:52

Pfff... ik kan niet alles bijlezen maar een Gelukkig Nieuwjaar gewenst vanuit Auckland, Nieuw Zeeland!

Ik heb het hier prima! Het is hier heerlijk weer, 25 graden in de zon met een lage luchtvochtigheid dus prima uit te houden. In de schaduw is het wel wat kouder, maar dat is wel lekker. Ik heb nog wat tijd over in het internetcafe Tong uitsteken

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:59

Hey Airiin, ik ben stikjaloers!! Geniet ervan daar he!! Party!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:56

heerlijk ja... lekker zomerweertje.
Heb je de dvd's iig niet voor niets...

Heb net ff nieuwe aanvullende regels voor paardenhouderij van de dierenbescherming (hier onderdeel van de overheid) zitten lezen:

. nieuwe stands mogen niet worden gebouwd
.hoeven moeten worden beschermd indien nodig.
.tastharen mogen niet worden geknipt/geschoren
.uitrusting moet passen en mag geen schade toebrengen aan het paard
.dekens mogen alleen worden gebruikt indien het noodzakelijk is voor dat paard.
.grofvoer moet altijd voldoende aanwezig zijn/worden gevoerd
.paard dient genoeg tijd te hebben om op zijn gemak te eten
.paard mag geen onder of overgewicht hebben
.prikdraad is verboden
.igv stands die al bestaan (bv bij maneges) mogen paarden er max 16 uur in doorbrengen
.boxen, stands ed. dienen dusdanig gebouwd te zijn dat de paarden onderling sociaal kontact kunnen hebben/elkaar kunnen aanraken-krabbelen ed.
.het paard dient dagelijks de mogelijkheid te hebben om zich te kunnen bewegen in zijn natuurlijke gangen. Maw dagelijks de wei of paddock in.
. een paard dient niet alleen gehouden te worden, maar met minstens 1 ander paard. Indien dat niet mogelijk is, dient er een ander graseter bij te staan.
.paard dient dagelijks gecontroleerd te worden

Afspenen.

Op natuurlijke wijze, doordat de moeder afstand neemt
Stapsgewijs, dus elke dag iets langer scheiden
In een keer, maar dan alleen als het veulen in een veulengroep wordt geplaats.

Stands wilden ze eigenlijk helemaal afschaffen, maar dat kregen ze niet rond omdat een aantal maneges in de stad niet op korte termijn voor andere regelingen konden zorgen. Het wordt voor hen al moeilijk om de weidegang te realiseren, maar dat zijn ze verplicht.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:37

Geweldig hoor zulke regels. Waarom lopen wij toch altijd achter in dit soort dingen Slapen . Als zoiets hier doorgevoerd zou worden is heel NL in rep en roer en wedden dat 9 van de 10 mensen het ook nog eens onterecht vinden ... Er moeten dan echt zóveel dingen veranderd worden (als het überhaupt veranderd wórdt! Hoe contoleren ze het bij jullie Liljebo?). Gelukkig heeft het geen betrekking op mij en mijn paard Lachen.

Zijn er ook regels voor de leeftijd van het afspenen? Ik kan me voorstellen dat mensen nu evengoed geleidelijk spenen vanaf 3 maanden en dan denken goed bezig te zijn Vork .

Ik ben trouwens weer helemaal tip top! Weer lekker aan het werk ook. Zoooooo koouud is het 's ochtends vroeg op het metrostation Boos! . Mijn vriend ligt nu met koorts en oorontsteking in bed ... Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:48

Fin dat je opgeknapt bent. De minimale lft voor het afspenen is 4 maanden, voor zover ik weet.
Controleren doen ze door het afleggen van bezoeken. Ze komen gewoon onverwacht op bezoek. Daar moet je je trouwens geen gemene inspekteur bij voorstellen. De vrouw die hier altijd komt, is hartstikke aardig en ik kan er goed mee overweg. Er zijn echter ook mensen die haar een draak vinden, maar dat heeft er meer mee te maken dat ze opmerkingen krijgen en de eis om het te veranderen.
Hier is de db onderdeel van de overheid en dus geen vrijwilligersorganisatie. Dat neemt dus met zich mee dat ze altijd kunnen ingrijpen. In de eerste instantie krijg je natuurlijk altijd een (vaak meerdere) adviesgesprek als er iets niet goed is, maar als je de problemen niet oplost/in gebreken blijft volgt, afhankelijk van de ernst, een boete, in beslagname van de dieren tot en met een volledig verbod op het houden van dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:56

Ze zijn goed bezig daar. Haha!

Wel vind ik die 4 maanden absurd vroeg. Gestoord

En wat wordt bedoeld met "hoeven moeten worden beschermd indien nodig."?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:28

weet ik niet precies, maar ik neem aan dat je bij hoefproblemen de nodige maatregelen moet nemen. Het zal verder weinig uitmaken welke maatregel je treft, zolang het maar verantwoord is en ten gunste van het paard.
Beslaan is niet iets wat hier per definitie gebeurt. De paarden hier in mijn omgeving lopen allemaal op blote voetjes. Haha!

wat die 4 maanden betreft... klopt wel. Ik weet het niet zeker of het 4 maanden is, maar dat geloof ik... Punt is dat ze met het invoeren van nieuwe regels ook rekening moeten houden met haalbaarheid bij bedrijven, fokkers ed. Stilaan worden meer en meer regels ingevoerd ten gunste van het welzijn, maar net zo min als ze de stands meteen kunnen afschaffen (al zouden ze dat willen) kunnen ze de regels in een keer te scherp maken. Maar beetje voor beetje wordt het er wel beter op voor de paardjes en dat is alvast een goede ontwikkeling.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:00

Omdat we onze paarden graag natuurlijk houden, hebben we een grote bak met betongaas om het hooi in te doen, zodat het grazen zoveel mogelijk wordt benaderd.

Maar je kunt natuurlijk ook overdrijven, als pony zijnde :p
(foto was te donker, vandaar slechte kwaliteit.)

Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:14

Dat zouden mijne ook doen. Ik heb ze nu tegen mijn principes in op stal gezet, water kreeg ik niet meer ontdooit en de pootje zaten in ijsklompen gewikkeld, ze liepen moeilijk en waren lusteloos. ze rende bij mijn ouders als een gek de boxen in, dus ik geloof dat ze het wel lekker vinden even opwarmen. Het was hier vannacht -15 en om 11 uur vanmorgen -12 dus wel heftig, dat in combinatie met 20 cm sneeuw, is niet ideaal. Daarnaast heeft mijn auto besloten niet te rijden in de sneeuw (deuren dichtgevroren) dus ik ben niet mobiel. Dan de de paarden maar naar het water verplaatsen ipv andersom.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:24

Hmmm, Sandra, ik vind die regels over het algemeen ook wel ok, alleen vind ik afspenen met 4 maanden echt veel te vroeg (er vanuit gaande dat er mensen zijn die dat ook echt doen op dat tijdstip) en ik heb wel een puntje over dat onder- en overgewicht. Pffff, die van mij heeft aanleg te vol te worden. Ik hoop deze zomer met hem te kunnen werken, dat we dat voorkomen, want anders zou ik hem moeten verhuizen naar een (hoe noemen ze dat ook alweer op bokt?), een 'postzegel' weiland. Clown

Hahaha, wat een gekke pony, zo bovenop zijn eten. ROFL ROFL

Ik moest ook wel lachen om dat stuk over kleding van Timbers en Liljebo. Knipoog
Ik ben dus precies het omgekeerde Bloos . Ik ben een heel vrouwelijk type, loop het liefst alleen maar in (sexy) jurkjes en korte rokjes. Hoge hakken vind ik ook geweldig, maar sinds ik mama ben, loop ik erg vaak op platte schoenen. Is gewoon wat makkelijker, maar heb ik een uitje, dan gaan mijn hakken weer effe aan, hoor. Haha!
En mijn haar, ja, dat moet lang en vrouwelijk zijn. Blond
Bij de paarden boeit het me niet hoe ik erbij loop, hoor. Althans, een stuk minder, dus daar zie je me ook vaak 'naturel'. Ik heb daar ook echt geen zin om de hele kijk in de spiegel te kijken of mijn make-up nog wel zit en mijn kleding wordt toch smerig. Laat ik het zo zeggen 'ik ben daar niet om mooi te zijn'. Maar dat doe ik meestal thuis (ook niet altijd, hoor) en zeker bij uitjes wel graag. Lachen

Dani, fijn dat je weer beter bent!! Beterschap voor je vriend!!

Vrijwel al die regels, die in Zweden standaard zijn, leef ik al na, ja. Van mij mag het hier in NL ook aangepakt worden. Maar dan gaat iedereen weer gillen, dat is wel bekend. Rolleyes

Airiin, oooooh, wat klinkt N-Z toch heerlijk!!! Zat vanochtend even in een vakantieblaadje te kijken, het lijkt me zo'n superland. Daar zo'n (goedkoop) boerderijtje kopen in the middle of nowhere en dan een eigen kudde paarden. Vingers aflikken Knipoog
Veel plezier daar!!!

Ik ben een tijd uit de paarden geweest (door mijn werk in de showbizz vooral), maar wat ben ik blij dat ik deze passie weer opgepakt heb. Kan me nu niet voorstellen om ooit nog zonder paarden te leven. Overigens was ik net in de supermarkt en mijn dochter mocht van mij een tijdschrift uitzoeken, omdat ze zo superbraaf bij de tandarts was geweest. Drie keer raden wat ze koos: de PENNY. Haha!
Jaja...... dat wordt er ook eentje, hoor. Ja

Kon vanmorgen niets doen met Sam. De grond is zo keihard. We hebben in de round pen, maar wat stappend grondwerk gedaan. Naar binnen toe keren enzo op lichaamstaal. Ging super, dat wel, maar na wat 'aan de hand' oefeningetjes had ik het na een kwartier wel gezien. Overigens redt de kudde zich prima buiten. Ze stonden lekker op hun kuil te knabbelen. En ze zijn zo heerlijk zacht nu, geen modder, niets. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel klaar ben met het harde vriezen. Kan verdorie mijn les voor morgen ook afzeggen, als het vannacht weer zo vriest. En daar baal ik eigenlijk wel van. Boos!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:26

@sonjim, awel hier net van hetzelfde hoor... Vanochtend was het -12 op de wei (in het donker). Nu met de zon die uitgekomen is, is het nog koud maar toch al een héél stuk warmer! De lucht is héél erg helder, dus dat belooft voor vanacht. Hier ligt ongeveer 15 cm sneeuw... Mijn auto wilde vanochtend ook niet, dus heeft m'n tante even wat leven in de batterij geblazen... nu doet die het weer... maar ik heb maar een dagje vrijaf genomen. Ik hoop dat ik hem morgen in gang krijg!
Sebiet vertrek 'k weer naar de paarden. Het wordt kruiken slepen, want we hebben weinig tot geen water meer en oppompen kan niet want dan zou de pomp bevriezen... Hier in belgisch limburg is het echt héél erg koud! Dit hebben we in 10 jaar niemeer meegemaakt!!!!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:16

Haha leuke foto Sandra, is dat de ondeugende Billy ? Haha! Kan me daar nog wel verhalen van jou over herinneren, uit Parelli topic in een verrrrrr verleden. Knipoog
Vind dat ze er goeie regels op na houden in Zweden hoor. Ja Afspenen is wel te vroeg natuurlijk, maar dat is in NL ook heel normaal. En voor de rest zijn de regels stuk voor stuk beter dan de 'regels' die er in NL zijn....

Ik voelde me vandaag stukken beter dus ben eeeeeindelijk weer naar Tjitse geweest. Was al 4 dagen niet geweest want mocht niet autorijden van mn ouders, ivm flauwvallen.
Had al van Twiggy gehoord dat hij niet helemaal lekker liep, heb m even op zachte en harde ondergrond laten lopen en hij loopt een beetje onregelmatig. Maar even aankijken, hij zal zich wel verstapt hebben in het weiland.

Bij ons heeft het nog helemaal niet gesneeuwd trouwens. Hoop maar dat dat ook niet gaat gebeuren, als ik lees over de ijsklompen van Sonjim...

Oja Sonjim, de deuren van mijn auto waren ook dichtgevroren maar heb er heet water overheen gegooid en toen kreeg ik m toch open! Misschien werkt het voor jouw auto ook. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:29

Toch onregelmatig, he, Inge? Weet je wat ik denk? Dat het is gekomen door Oud & Nieuw. Ik liep gisteren op dat stuk waar Sam en Tjitse op hebben gestaan en zag toch wel sporen van geren en geglij en dat moet van hen geweest zijn. Sam was ook erg oplettend, als we in de verte nog een rotje hoorden. Terwijl hij voor Oud & Nieuw er niet om maalde op zo'n afstand. Denk dat ze toch wel wat last hebben gehad van die herrie enzo..... Met alle gevolgen van dien. Dat gevoel heb ik, maar misschien raaskal ik maar wat. Het land is echt verschrikkelijk nu om op te lopen. De paarden verroeren zich ook minder, valt me op.

Fijn dat je je weer beter voelt trouwens. Morgen onze les maar afzeggen? Want dat schiet nu niet op, he.... Boos!

Sam had wel wat ijs onderaan zijn sokken trouwens. Maar hij heeft er geen last van. Ik kreeg ze er ook niet af. Clown
Maar idd geen sneeuw hier.....

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:48

Zou best kunnen hoor, jouw theorie. Donderdag heb ik hem alleen snel zn voer gegeven en toen weer weg, omdat ik me toen ook al zo beroerd voelde. Zou goed kunnen dat het toen ook al zo was...

Les maar afzeggen idd, had er wel erg zin in (toch wel Haha! ) maar t is niet anders. Volgende week dan maar!
De kudde stond vanmiddag lekker op het tweede stuk, in het zonnetje te grazen. Daar liepen ze stukken beter, maar het 1e stuk is idd echt dramatisch. Nagelbijten / Gniffelen
Was even één van de Shetjes aan het kriebelen, krijg ik opeens een duw in mn rug van Sam. Die wilde ook aandacht. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:51

Ja, ik vind dat eerste stuk ook echt verschrikkelijk. Niet eens stuk gelopen door deze kudde. Deze groep loopt niet zo stuk, is mijn idee.
Ze zijn echt heel relaxt. Gisteren trokken ze ook naar achteren toe. Grappig om te zien, want vaak doen ze dat juist in het voorjaar, als het weer beter wordt. Maar er staat daar nog gras, he.... Knipoog
Ben wel blij dat ze daar lekker kunnen staan.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:32

Ik zat er gisteren ineens helemaal doorheen......het normale leven begint weer en toen ineens kwam het besef dat Es echt nooit meer terug komt Verdrietig. Heb hier een potje zitten grienen als een klein kind Bloos. De dagen in december gaan altijd al zo hard voor mijn gevoel en na het inslapen waren het allemaal rare dagen. Sinds gisteren weer in het normale ritme, en toen brak ik Verdrietig

Het is ook allemaal toch vrij snel gegaan en ik was gisteren even mijn gevonden kracht kwijt. Vandaag gaat het al weer beter maar ik mis haar wel enorm......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:34

Timbers, je zit middenin een rouwproces. Vrees dat het nog wel even duurt, gezien je band met Essie...... Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:36

Ja het zal wel met ups en downs gaan.....en ik hoop wel die kracht weer snel terug te vinden.
Maar toch was het mijn moppie Lovers en dat zal ze altijd blijven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:41

Laat je verdrietige momenten maar gewoon toe. Je bent aan het verwerken..... En het is allemaal nog zo recent.
Ik kan nog een brok in mijn keel krijgen als ik denk aan mijn lievelingspony uit de jaren 80. Die is toen niet ingeslapen, maar wel van de een op de andere dag verkocht, zonder dat ze mij vertelden dat hij opgehaald zou worden. Ik ben er kapot van geweest, heb nog een hele zoektocht gehouden (toen had je geen internet natuurlijk). Zelfs vorig jaar nog geprobeerd via het NF-stamboek, maar ja, ik had geen 'levensnummer'. Chippen deden ze toen niet aan en ik had alleen maar een naam, geboortedatum, stamboek van de hele familie, maar nee hoor, ze konden niets achterhalen, helaas........

Zelfs na zo lang, doet het me nog pijn als ik aan dat bijzondere paard denk. Hij zou nu 25 kunnen zijn, maar of hij nog leeft.
Niet om je angst aan te jagen, maar ik denk dat bij speciale diepe gevoelens, altijd een gemis zal blijven. Altijd.
Sterkte, meis. Warme omhelzing en dikke knuf van mij even voor jou..... X

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:47

Het is in ieder geval wel fijn om te weten waar ze is...en dat ze al die tijd bij mij is geweest en dat ik mijn stinkende best heb gedaan om 18 jaar voor d'r te zorgen.

Maar het gemis zal inderdaad nooit helemaal weggaan......hoogstens iets slijten en af en toe zal verdriet de kop weer opsteken. Ik laat het ook maar gewoon toe, dat lucht op!

En gisteren heb ik na mijn jankbui mijn kat even flink geknuffeld (tot vervelens toe volgens meneer) en verteld dat hij minimaal 50 moet worden Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:02

Goed van je dat je het toe laat, hoor. Ja
Het is ook een enorm gemis, lijkt mij.... Verdrietig

Ja, katten, zulke zoeties, he Lovers . Ik heb er eentje van ruim 4 (met twee zware hartafwijkingen) en eentje die eind april alweer 3 wordt. Moet er niet aan denken ze te missen ooit. Maar Beertje, de oudste is al ouder dan men destijds voorspelde toen ze amper 4 maanden oud was..... Je weet het toch niet.... En aan de andere kant weet ik dat ze waarschijnlijk eerder gaan dan ik. Verdrietig

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:05

Idd timbers... het gaat nooit echt weg, maar de scherpe kantjes gaan ervan af. Gewoon je verdriet toelaten is het beste. Dat is tenminste mijn ervaring.

Harde grond... tja... daarmee hebben we hier dus heel veel ervaring, net als met sneeuw. Ik ben er eigenlijk wel aan gewend. Is gewoon niet anders, Paardjes zijn er ook aan gewend, al lopen ze nu wel voorzichtig.

Twiggy... 4 maanden is jong, maar ze hebben al zoveel veranderd met zoveel protest vooral van bedrijven, dat ze het niet te heftig opeens kunnen maken. Vandaar ook nog geen volledig verbod op stands (maar dat zal er zeker ooit van komen) en dat afspenen vanaf 4 maanden.
Wat het te dik zijn betreft... inspekteurs kijken echt wel naar de omstandigheden ed. Zijn echt geen onredelijke monsters, maar gewoon mensen met verstand van zaken. Kan zelf erg goed overweg met de inspekteur van deze regio. Die is beslist heel redelijk en met een gezonde visie. Het welzijn van de dieren staat voorop, maar er wordt zeker aandacht besteed aan het bekijken van een situatie en aan adviserende gesprekken.

En die pony... ja, dat is natuurlijk Billy. Ik denk dat ik er een circuspaardje van maak. Die is zo gek op kunstjes dat hij zelf vanalles verzint.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:07

Twiggy2008 schreef:
En aan de andere kant weet ik dat ze waarschijnlijk eerder gaan dan ik. Verdrietig

HET grote nadeel aan huisdieren Verdrietig want voor de rest zijn ze eigenlijk altijd Lovers (behalve dan als mijn kat me midden in de nacht wakker komt maken op die tijdstippen vind ik heb soms iets minder lief Bloos )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:10

De slaapkamer is verboden terrein voor mijn katten. Anders hebben we geen nachtrust, want ze gaan altijd spoken als ik op mijn lekkerst lig te slapen. Knipoog

Ik hou zielsveel van die gekke beesten. Maar ik kan ze achter het behang plakken als ze met hun nagels onze bank vernaggelen of in de gordijnen hangen. Boos!

Oh, en Beertje drinkt altijd aan mijn glazen water. Ik moet meer drinken, heb de neiging alles te laten staan. Nu zorgt zij dat ik mijn glas eerder leeg drink, anders hangt zij er in met haar roze tongetje. Vingers aflikken