De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:35

Antheman schreef:
Pellie schreef:
ja nou en of AM!!! dit zit me niet lekker! ander stalgenootje en stalhouder hebben vanmiddag ook al gekeken en konden niks vinden.

BZ, dit moet van van buitenaf zijn gebeurd want het lag helemaal open.

hij is net ingeslapen werd me ge-sms-t... had er net zo goed wel naartoe kunnen gaan want heb al paar keer zitten janken, dat wilde ik mezelf juist besparen Verdrietig

K lote hoor ,zeker als je je bedenkt dat het je eigen paard had kunnen zijn
Hoe oud is ie geworden?

7? was met 5 jaar al z springen bij de d-pony's.... ja alsof dat zo goed was is maar de vraag. eigenaartje wat hij toen had was niet zo zacht voor zijn pony's... Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:50

Citaat:
Jackie is vandaag geweest voor Bram zijn voetjes...als ik fut heb zal ik de fotootjes uploaden. Het gaat heel goed. Alleen heb ik Jacky horen zuchten...alles is hard bij die knol...hard hoorn, harde straal, harde zool (waar er geschrapt moest worden) en ook nog massief bot tussen zn oren Haha! Het is een echte vent...hij knijpt haar in dr billen Tong uitsteken

de schat gebruikte mijn rug ook nog als lunchtafel volgens jouw. inderdaad een echte vent Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 23:04

Buitenzinnig schreef:
Is er nog iemand met een heel fijn gezond gezellig paard????? Clown

Ik! Lekker dier is het en kerngezond bovendien Lovers Net nog even heerlijk zonder zadel gekeuteld in de binnenbak, ik wilde 'm er nog even uit hebben en het stortregende buiten, echt niet normaal!

Pellie, wat een rotverhaal joh! Sterkte!
Zou het niet gewoon van z'n eigen achterbeen kunnen zijn? Ze kunnen rare klappers maken hoor! De kans op genezing van een totale verscheuring is helaas vrijwel nihil... Moet je echt met operaties en gipsverbanden aan de gang en dan nog...

Ik kan je SMSjes altijd wel ontcijferen hoor smurf Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:03

Citaat:
Ik kan je SMSjes altijd wel ontcijferen hoor smurf

maar er staan altijd wel rare tekentjes tussen en zo niet, dan komt ie via de pc Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:14

Citaat:
bedankt voor de reacties.
maar ik kies toch voor ijzers.
ik ben helemaal niet van het natuurlijke.
dus ik ga me er niet in verdiepen.
die site heb ik vaker bekeken, maar is niet mijn ding.

mijn hoefsmid is ervaren en weet dus ookw aar hij over praat.
maar voor alsnog, bedankt voor jullie meningen.

Niemand van ons zit er, maar toch zijn er een hoop mensen die ook NB aanraden!!! Dat valt me mee!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:46

Antheman schreef:
Maar HOE gek moet een paard dan doen?
Ik bedoel, een mens, ja ok, ik mag niet vergelijken, maar een mens scheurt zijn been toch ook niet af?? Dat been breekt.
Wat gebeurt er dan bij een mens als er iets met de pezen is?

Van spieren en pezen weet ik dus echt veel te weinig af Boos!

Ik weet er ook niet veel van af. Maar bij mensen kan het gebeuren dat tijdens een sterke inspanning een pees, die tot het maximum uitgerekt is, zomaar in tweeën knapt of zelfs met een stukje bot van het been afscheurt. Meestal is er dan wel iets aan de hand, zoals bijvoorbeeld een oud litteken, waardoor de rekbaarheid van die pees sterk is verminderd. Soortgelijke verscheuringen komen ook in spieren voor (zweepslag) Maar spieren groeien over het algemeen weer aan. Bram mist een stukje spier in de schouder na een trap midden op de boeg. Je moet van goede huize komen om het te zien, maar het ìs weg en maakt deel uit van al het getob met hem op het moment. Dus als dat ene paard al wat zwakke pezen had ten gevolge van overbelasting, scheurt dat af bij het geringste tikje...ik kan me voorstellen dat dan ook de huid verwondt raakt???? *is er een dierenarts in de zaal*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:04

sjips weer 12 km file........ *zet de turbo aan* moet om 10 uur op school zijn voor een groepje her-her-herkansers........ formeel is er bij ons 1 hekansing mogelik, maar ind e parktijk is het prijsschieten tot je een voldoende hebt Boos! Beleid noemen ze zoiets.... klant is koning enzo.....

De andere afdeling waar ik werk moet ik deze week gewoon lesgeven en die hebben volgende week proefwerkweek, dat is logistiek..... Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:24

smurf schreef:
maar er staan altijd wel rare tekentjes tussen en zo niet, dan komt ie via de pc Clown

Dat is waar Haha!
Maar het gaat er toch om dat ik begrijp wat er staat Schijnheilig

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:28

Antheman schreef:
maar een pees is toch een soort van staalkabel he? Dus kun je wel een strengetje missen.

Heb je wel eens een staalkabel zien breken?
Dat is een soort kettingreactie als er aanhoudend spanning op blijft staan. Er breekt 1 tier, komt meer druk op de overige te staan, de zwakste daarvan breekt ook weer etc. etc. en dan kan het heel vlug afgelopen zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:11

Arabesk schreef:
Dames ik ga slapen ben erg moe... wie geeft nog even voorlichting in

viewtopic.php?f=13&t=392346

Truste Slapen

dame geeft overduidelijk aan dat "natuurlijk" niet haar ding is.
Dus niet mee bemoeien vanuit hier.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:12

Dat zag ik later pas inderdaad, maar op het moment dat ik keek had ze dat nog niet gezegd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:12

uit Van Nassau:

Blz 53

Voordelen van hoefbeslag
- ter bescherming van de draagrand tegen te sterke afslijting
- door het zogvuldig kappen van de hoven kan een goede stand en gang van een paard bevorderd worden. Het hoefijzers levert een bijdrage aan het handhaven en bevorderen van deze goede gang en stand
- kalkoenen indraaien voor meer grip bij gladheid
- aanpassingen in het beslag kunnen hoefproblemen afnemen of zelfs genezen, zodat het paard bruikbaar blijft

Nadelen
- tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt immers met nagels aan de hoef bevestigd
- fixeer de hoef en vermindert altijd enigszinds de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- hoefnagels beschadigen de hoornwand
- hoef droogt gemakkelijker uit
- tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- paarden met ijzers glijden eerder uit dan paarden zonder ijzers
- doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenengedeelte juist wel. Hierdoor veranderd na enkele weken de hoefvorm en dus de voetas.

Over het algemeen is hoefbeslag voor veel paarden onder veel omstandigheden de juiste oplossing, mits het goed is aangebracht, het goed wordt verzorgd en het tijdig wordt verlegd en of vernieuwd.

Blz 60
Slechte paardenhoeven zijn vrijwl nooit aangeboren. Wie met paarden werkt, weet dat een kleine blessure dikwijls al voldoende is om het zo groot en sterk ogende dier voor kortere of langere tijd ui de running te halen. Paarden worden in de meesta gevallen niet met slechte hoeven geboren, integendeel, de meeste paarden komen met zeer goede en sterke hoeven ter werld. Dat veel paarden slechte hoeven hebben, komt door onvoldoende hoefverzorging of slecht hoefbeslag.

Paarden die op jonge leeftlijd vrij rond konden lopen, hebben geen last van een slechte hoornkwaliteit of van allerlei problemen zoals losse of holle want, of white line diseae. Deze problemen ontstaan pas als ze een ander levenstpatroon krijgen, d.w.z. vaak opstal staan en dus minder beweging krijgen. Er zijn natuurlijk ook zeer veel paarden die altijd op stal staan, niet eens beslagen zijn en nooit ergens last van hebben. Paarden die niet zonder beslag kunnen zijn wedstrijdpaarden en paarden die aangepast beslag nodig hebben vanwege een afwijkende beenstand of een ziekte aan de hoef of hoeven.

Problemen als losse wand, holle wand, white line disease, scheuren in de hoornwand en dergeijle kunnen ontstaan als het hoefbeslag verkeerd is aangelegd. Meestal zijn de problemen die bij een verkeerd hoefbeslag van buitenaf niet te zien, terwijl deze al maanden inwendig aanwezig zijn. Als een hoef langdurig in een verkeerde stand staat, kan het paard problemen ondervindne als ernstige kreupelheden, het verkeerd belasten van de hoef, scheeflopen of rugproblemen.

Meestal wordt de stand van een hoef gecorrigeerd door de hoefsmid. Dit is echter sterk af te raden bij paarden van drie jaar en ouder, omdat op die leeftijd de groeilijnen in het bot gestabiliseerd zijn. Aan de stand mag daarom vanaf die leeftijd niets meer veranderd worden.

Blz 62

Als hofdregel geldt dat de hoefsmid zo moet bekappen en beslaan dat het paard in de voor hem zo natuurlijk mogelijke stand wordt bevestigd, ook wanneer deze in onze ogen niet ideaal lijkt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:18

Ara, wat zegt van Nassau dan over de straal? Hij zegt dus iets over de tegendruk van de straal. Moet ie bij hem de grond raken?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:20

en de fopsels, wat zegt ie over de fopsels?????

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:20

Antheman schreef:
Ara, wat zegt van Nassau dan over de straal? Hij zegt dus iets over de tegendruk van de straal. Moet ie bij hem de grond raken?

zover ben ik nog niet Knipoog, maar wat ik me herinner van het snel doorlezen is ja hij moet de grond raken omdat de straal mede zorgt voor het hoefmechanisme.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:21

Arabesk schreef:
Antheman schreef:

zover ben ik nog niet Knipoog, maar wat ik me herinner van het snel doorlezen is ja hij moet de grond raken omdat de straal mede zorgt voor het hoefmechanisme.

Als je het gevonden hebt, kun je dat dan citeren?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:25

Arabesk schreef:
uit Van Nassau:

Als hofdregel geldt dat de hoefsmid zo moet bekappen en beslaan dat het paard in de voor hem zo natuurlijk mogelijke stand wordt bevestigd, ook wanneer deze in onze ogen niet ideaal lijkt. [/size]

Deze zin vind ik nou heel erg interessant *o/*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:34

Als je stukje bedoeld is als "contra-ijzer" stuk, dan vind ik het niet erg sterk Haha!

Om reden die ik al eerder genoemd heb.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:38

Ik vind het WEL een nuttig stukje...niet op zichzelf staand, mar als aanvulling op alle voors en tegens van zowel ijzer als nb...ook contra ijzer wat mij betreft...maar dan dus genuanceerd contra ijzer! De voordelen van het ijzer...zowiezo een kleiner rijtje als de nadelen, zijn voor mij over het algemeen geen voordelen omdat gebruiksdoel, om maar wat te noemen bij bij al niet vraagt om bv kalkoenen!
Zo'n stukje geeft mij weer wat meer nuancerende argumenten waarom het mijn paard zonder ijzers beter af is!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:47

Daarom: ik weet niet hoe het bedoeld is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:50

En Cookies:

Bob veilig thuis gekomen?? Knipoog

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:05

Margreet schreef:
Daarom: ik weet niet hoe het bedoeld is.

Moet het dan 'bedoeld' zijn??? Dat heb ik even gemist dan...voor zover ik weet ging Ara dmv verschillende literatuurstudies, juist een niet-pro-of-contra-nb-gekleurde lijst opstellen van voor en nadelen???

dacht ook dat we zo langzamerhand het 'tijdperk' van heftige religie-verdediging voorbij waren??

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:07

Antheman schreef:
En Cookies:

Bob veilig thuis gekomen?? Knipoog

Cooks...ben ik ook benieuwd naar!!!! Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:08

Oh sorry hoor....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:15

Studie prima, maar je zit idd nu wel bij de verkeerde doelgroep. Zie bovenstaande topictitel Knipoog . Wanneer ik hier de voordelen van ijzers moet lezen geciteerd uit een boek van een hoge heer hoefsmid, dan plaats ik ook mijn vraagtekens. Ik ben er voor mijzelf wel uit waarom ik geen ijzers onder mijn paard wil.