Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:52

Gini schreef:
callippo: In het eerste geval zie je op 1 dag ongeveer 100 ruiters passeren (met tig paarden en grooms). Een DVD belicht 1 persoon (soms 2) die dezelfde methode hanteert/van hetzelfde idee uitgaat.

Blijft mijn vraag staan: sinds wanneer is dat eerste 'beter'? (of: hoe zou je daar méér van kunnen leren, dan wanneer je verschillende DVD's bekijkt, van diverse instructeurs)

Helemaal eens met Cassidy trouwens.
Doet me denken aan een mooie quote "We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien de dingen zoals wij zijn"

Ariebren

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:57

Is het waar dat alle goeroes, zoals Parellie, Roberts, Voest, enz als achtergrond de western wereld hebben ??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:57

Ik vind het moeilijk om het ene beter dan het andere te noemen. Dat hangt ook van persoon af, de ene leert alleen wanneer hij het in real life kan zien, de andere kijkt liever naar DVD's waarbij hij ook stukken opnieuw kan afspelen, nog een ander leest het liefste opvoedingsboeken, en een laatste persoon is autodidact en pikt hier en daar uiteraard wel dingen op, maar ontwikkelt toch wel meer vanaf het begin een "eigen" methode.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:01

Ariebren schreef:
Is het waar dat alle goeroes, zoals Parellie, Roberts, Voest, enz als achtergrond de western wereld hebben ??

Het hangt er vanaf wat jij "alle goeroes" noemt. De gebroeders Pignon, Bartabas, Mario Lurashi, KFH, Nevzorov, Brenderup, komen allemaal niet uit de westernwereld.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:06

Voest komt niet uit de westernwereld.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:07

Cassidy schreef:
Ariebren schreef:

Het hangt er vanaf wat jij "alle goeroes" noemt. De gebroeders Pignon, Bartabas, Mario Lurashi, KFH, Nevzorov, Brenderup, komen allemaal niet uit de westernwereld.

Nog nooit van gehoord van die mensen die je noemt.
Doen die ook allemaal grondwerk en eigenaren beleren ?
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 27-01-13 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:08

Waratje schreef:

Klopt, weet ik.
Maar Voest heeft ook de western manier van benadering van een paard en de eigenaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:09

Ariebren schreef:
Nog nooit van gehoord van die mensen die je noemt.
Doed die ook allemaal grondwerk en eigenaren beleren ?

Als je ze niet kent: google is your friend.
KFH is een afkoring voor Klaus Ferdinand Hempfling en als je op Youtube gaat zoeken kom je van de rest vast wel het nodige tegen. En ja je kunt er lessen volgen en ze doen heel veel vanaf de grond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:10

Ariebren schreef:
Waratje schreef:

Klopt, weet ik.
Maar Voest heeft ook de western manier van benadering van een paard en de eigenaar.

Oh? Goh.....

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:16

nah, heb het filmpje eens aandachtig bekeken, maar snap niet echt wat ze nou wil.
Paard heeft ten eerste de focus al niet bij hun, en vind ze nogal onnodig met het touw zwiepen en slaan om zn aandacht te krijgen. Beeetje doelloos :Y)
Zoek dan een wat rustigere plek op waarbij het paard iets minder prikkels krijg en probeer dat gewoon uit te bouwen.

Waar zij nu mee bezig is zie ik niet al rustig en respectvol met je paard omgang, uberhupt dat ze het dier wat leert. Arm ding mist ook nog eens een oog!
Zo hoef ik het niet bij mijn merrie te gaan doen, dan weet ik zeker dat ze binnen 2 min totaal over de zeik is en dat ik haar niet meer bij me krijg :n

& ja ik heb ook lessen gehad in Parelli, ik ben er mee gestopt. Vond manier te pusherig en te hardhandig.
Ik pik nu van alles wat mee van grondwerk + VHD + Clickertraining. Bevalt mij prima.

Denk dat je een paard niet kan trainen volgens allerlei "stappen" ik snap dat je je aan een bepaalde basis moet/kunt houden, maar elk paard is weer anders en reageert ook heel anders.
Goede begeleiding is altijd nodig, ongeacht het nu om NH, dressuur, western of springen gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:21

Ariebren schreef:
Waratje schreef:

Klopt, weet ik.

Wat is een western manier van benaderen? :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:23

fransje23 schreef:

Howdy zeggen ipv hallo en Whoa ipv Ho.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:25

Zie dat aan hun rijstijl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:29

Ariebren schreef:
Zie dat aan hun rijstijl

Het maakt niet uit wat voor stijl je hanteerd of wat voor zadel erop ligt. De horsemanship is er niet minder om.

Leuke reportage over Mario Luraschi. Helaas in het Frans, zonder ondertitels.

http://www.youtube.com/watch?v=HOZZNEGtYI8

http://www.youtube.com/watch?v=3bK3FLEHQC0

http://www.youtube.com/watch?v=FHpMoUfNITk

En filmpjes van een stagair bij Luraschi

http://www.youtube.com/watch?v=PVNRXD5yVXA

http://www.youtube.com/watch?v=l_7F5o0E8tE

http://www.youtube.com/watch?v=SvpAPAG74Cc

http://www.youtube.com/watch?v=egykFdqVkuk

Voor het geval dat er iemand op het idee komt om te roepen dat Luraschi niet meer dan circuskunstjes aanleert.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-01-13 21:09, in het totaal 6 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:30

Wat is er western aan de rijstijl van Voest?
Parelli en Roberts komen uit de VS en daar is western een wat grotere stroming dan "engels" om het maar in de termen van de westernhoek te houden. Maar heel veel internationaal bekende trainers hebben een andere achtergrond, logisch natuurlijk, want ze komen uit andere landen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:05

Ariebren schreef:
Zie dat aan hun rijstijl

En aan het feit dat ze op een quater rijden met westernoptoming? :D :Y)

Maar heeft dat verder nog met iets te maken qua omgang met paarden? Eigenlijk bedoel ik: wat is je punt met die opmerking?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:52

Wat mij elke keer weer opvalt is dat op de western stallen de volledige lengte van het halster touwtje gebruikt wordt bij het verplaatsen van een paard.
Op dressuur stallen wordt de musceton haak vast gehouden als een paard verplaatst wordt.
Het touwtje kan je gewoon afsnijden, wordt niet gebruikt.

Idem met bit in en de teugels er aan.

De western ruiter gebruikt de lengte van de teugel.
De dressuur ruiter knijpt de teugels samen onder het bit.
De stoerste dressuur meid zal het halster los omdoen en het paard aan het halster mee nemen.

En daarom zal op een dressuur stal het paard veel moeilijker doen met meelopen.

Het hoofd is voor een paard een middel om zijn evenwicht te kunnen bewaren.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:58

Tja de teugels zijn ook veel langer en in twee stukken dus dat maakt het al makkelijker :?
Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten waarom dat is. Misschien een cultuurverschilletje :P

Misschien zijn quarters over het algemeen wel wat relaxter van karakter? Dat nodigt misschien meer uit tot langer touw. Maar dit zijn allemaal aannames die eigenlijk niet zoveel met de discussie te maken hebben of mis ik nu iets?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:02

Een quarter relaxter ??
Nou, dat weet ik nog niet zo.

Maar de quarter, dus ook de andere rassen hier op stal weten gewoon dat ze met het lange touwtje rustig achter je aan hobbelen.

Juist door het paard zeer kort vast te houden loopt hij voorbij je schouder.
En waar hoort een paard ????

Wie weet het ??

Antwoord is, achter de schouder van de begeleider en niet ervoor.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:04

Maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:08

sallandval schreef:
fransje23 schreef:

Howdy zeggen ipv hallo en Whoa ipv Ho.

Waar is nou toch die "vind ik leuk" knop :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:11

justkid schreef:
Tja de teugels zijn ook veel langer en in twee stukken dus dat maakt het al makkelijker :?
Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten waarom dat is. Misschien een cultuurverschilletje :P

Misschien zijn quarters over het algemeen wel wat relaxter van karakter? Dat nodigt misschien meer uit tot langer touw. Maar dit zijn allemaal aannames die eigenlijk niet zoveel met de discussie te maken hebben of mis ik nu iets?

Mijn WPN-er is relaxter dan m'n Quarter, dus nee, ik ben het niet met je eens.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:14

Nee hoor, het is maar net bij welke manege je terecht komt. Als kind leerde ik ook een paard te leiden met de teugels over het hoofd, een hand in de buurt van het bit (ca 15 cm denk ik) en de rest van de teugel in de andere hand. Op ponykamp in Engeland ook wat dingen bijgeleerd en ik had al vrij snel door dat een paard zo kort bij het hoofd vasthouden een hoop energie kostte en als je ze wat losser liet ging het veel gemakkelijker.

Ondertussen geef ik grif toe dat ik gewoon te lui ben om aan een paard te "zeulen", dus ze leren maar om gewoon netjes mee te lopen aan een touwtje dat (meestal) in een boogje hangt. En ik heb twee redelijk heetgebakerde dames qua karakter, maar de lengte het touwtje geeft hun grens aan.

Waar hoort een paard, Ariebren? Daar waar ik het wil hebben! En dat kan dus voor, achter of naast me zijn, net hoe het mij uitkomt. ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:15

justkid schreef:
Maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

Dat heeft te maken met omgang met paarden.

Parelli en al die anderen proberen de eigenaar te leren hoe om te gaan met een paard.

Dat gezwiep met het touw in de openings post wordt alleen maar gedaan om het paard erop te wijzen dat hij afstand moet houden van zijn eigenaar.
En dat moet gebeuren omdat de eigenaar zijn paard voorop heeft laten lopen.

Paard moet het afgeleerd worden, de eigenaar moet geleerd worden.

Daarom een post van mij in het begin van dit topic, over een droevige Voest die een half uur van zijn tijd bezig is geweest om de eigenaar te leren dat een paard op eigen benen achter de eigenaar moet lopen.
En lesje klaar, eigenaar pakt het paard weer beet onder zijn strot.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:15

T is ook maar een vraag ikke , ik weet het niet ik heb alleen maar met quarters te maken.
Maar het heeft toch niks met deze discussie te maken.