[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:38

Laat ik het zo zeggen dat is waarschijnlijk ook aannemelijk, dat het enthousiasme van de mens bij veel paarden een proces van welbehagen teweeg brengt. Dit proces komt van 2 kanten dus gevoelsmatig maken paard eigenaar en eigenaar paard beide een bewuste keuze.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:43

In het begin had ik juist het idee dat anderen veel meer met Walter konden dan ikzelf. Iedereen vond het zo'n makkelijk paardje, maar met mij ging het niet zo makkelijk.

Walter is natuurlijk ook in verhouding een stuk jonger dan ik, ook al ben ik ook pas 26. Ik zie in hem ook echt dingen terug van toen ik een jaar of 15 was, hooguit. Hij dwingt me wat dat betreft wel om heel kritisch te kijken naar mijn omgang met paarden en naar mezelf natuurlijk.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:58

Nu er goed over nadenk heb ik wel de indruk dat paarden kiezen voor hun eigenaar.

Lanna is daar een heel goed voorbeeld van. Lan heeft nooit willen springen. Terwijl ze gefokt is door een bekende military-ruiter. Ze boegde gewoon door alle hindernissen heen, balkjes op de borst.

Toen ik op haar ging rijden (ze was toen nog niet van mj) stond er een droevig hoop je ellende in zichzelf gekeerd in een van de achterste stallen. Ze knapte al redelijk snel op. En op zeker moment dacht ik: "ik probeer gewoon een sprongetje". En ze sprong!!!! Een dubbelsprongetje neergezet. En ze sprong die ook. De eigenaar stond te kijken. Hij wilde Lan nooit verkopen, maar nadat Lan voor mij besloot te willen springen, zei hij dat ik haar dan toch mocht kopen. Lan heeft mij uitgekozen

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:09

ja ik geloof echt in de invloed die eigenaar/ruiter op het paard hadden.

Toen mijn paard beleerd werd door een jongen, zat ik er met pijn in mijn buik naar te kijken. Hij kon niks met haar! Dus toen heb ik het zelf gedaan.

Mijn zusje haar paard stond een jaar geleden al drie jaar te koop. Was niks mee te beginnen zogenaamd. Niemand wilde haar hebben, nou het is me toch een wonderpaard! Die wilde ook niet springen, niet rijden, geen aandacht helemaal niks. Nu is ze zo veranderd, en veel vrolijker!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:24

Ik heb dit in mijn dressuurperiode met politiehonden ook heel goed ervaren dat bepaalde honden geen combinatie met de huidige eigenaar konden vormen.. Veel honden wisselde van eigenaar en plots was betreffende hond een topper. Zo is het beslist met paarden ook.Een dier moet openstaan voor je en dat bereik je door respect.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:02

Morrie heeft niet voor mij gekozen, ik heb hem ongezien gekocht, via internet, hij werd me aangeboden door het stamboek, een vriendin van me had hem gezien, ik niet.....

Als ik hem kwijt wil, moet hij terug naar het stamboek, want hij is bont en bonte Norikers zijn er bijna niet meer, dan gaat ie terug naar waar ie geboren is: de Zoo van Wenen: Schönbrunn..... (hij heet officieel ook Schönbrunne-Elmar)

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:24

Ik ben John, 53 lentes en sinds 2 jaar de bezitter van een quartermerrie Rare Sparkley fregnance. Zij is nu 7 jaar en gefokt voor pleasure.
Bij mij is de interesse om paard te rijden erg laat gekomen. Maar ja beter laat dan nooit. Om het hele verhaal te vertellen zou naar mijn mening het hele forum vullen dus hou ik het kort.

3 jaar geleden gingen wij op vacantie in de lunnerburgerheide in Duitsland. Een vacantie om paard te leren rijden. Dit was ons goed bevallen en de interesse was gewekt. Na een aantal rasbeschrijvingen te hebben gelezen vond ik een quarter eigenlijk wel passen. Na lang gezoek want ik had toch veel eisen, kwam ik in Duitsland terecht bij een bekendstaande fokker en trainer. Een rondleiding hier was een genot en de paarden ja allemaal hadden ze wel wat. Hij stelde voor enkel paarden eens te rijden en mijn oog viel op een merrie behoorlijk uit de kluiten gewassen. Ze was 1,59 hoog en na demonstratie liep ik langs het paard, draaide me om om haar prachtig gevormd achterwerk te bekijken en ze beet me in mijn achterste. Ik schrok en keek het paard aan vanaf een afstand, en er sprong een vonk over. Die ogen, die blik zo ondeugend en bijna lachwekkend en ja hoor ik was verkocht. Ik kocht haar dus. Ze werd mooi per trailer bij me afgeleverd en de transactie werd na medische keurig afgehandeld. ik had een quarter.

Verzot op cowboyfilms ben ik altijd geweest en ik ging nu helemaal op in
de westernsport. Ik ben zelf een John Wayne type dus vandaar dat ik geen genoegen kon nemen met een kleiner type, zou ook belachelijk staan denk ik, dus lessen op mijn eigen paard. Nu 2 jaar verder ben, ik zover dat wij beide trail doen. Gaat redelijk zij kan het maar ik blijf nog achter. Ze tolereert veel van me, fantastisch, maar heeft ook best wel nukken, maarja dat is vrouwen eigen denk ik. Ik verdiep me nu in haar taal. Poeh, een opgave want dit paard spreekt boeken vol. Ze is erg actief met haar taal en dit verwonderd me zeer. Ze is een paard met karakter en dit laat ze ook merken, want op alles geeft ze commentaar.

Voorbeeld, als ik haar s,avonds in de stal zet laat ze duidelijk merken of ze honger heeft. Ik aai haar even en dan gaan haar oren naar achter, ze draait zich om en ik zie haar duidelijk achterwaart kijken. Als ik wegga draait ze zich om en kijkt of ik ook wel in de goede richting loop. Is de richting niet goed, dan bromt ze. Is de richting wel goed draait ze met haar oren alsof ze vliegen aan het wegjagen is. krijgt ze haar portie hooi dan gunt ze me weer een blik waardig.
Als het nu naar haar mening te lang duurt dan draait ze in rondje in haar stal.

Ik ben knetter op dit paard en ja verwennen ik doe het wel al weet ik dat het soms te veel is. Ik ga bij haar in de stal staan en overigens ik mag er enkel in als ik wat lekkers heb. Ziet ze dat ik niks heb, draait ze zich om en gaat precies voor de deur staan zo dat ik er ook niet in kom

REPORT_POST

Dit stukje zette ik 7 maanden geleden op Bokt. Ik kijk er met veel plezier naar en dit bedoel ik nu met kiest een paard voor zijn eigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:15

Mooi verhaal johnnie! En niet alleen je verhaal op zich, maar ook mooi om te lezen hoe je het allemaal beleeft en voelt!

Vanmiddag wilde ik het al posten, maar heb het niet gedaan omdat ik het wat lastig vind om uit te leggen hoe en wat, maar ik denk dus ook dat onze paarden òns kiezen.
Dat geldt ook voor Morrie en Smurf. "Toeval" bestaat niet, oftewel "toeval" is een samenkomen van iets wat 'moet zijn'. Alles vindt z'n weg.

De andere kant wat ik hier moeilijk aan vind (en wellicht interessant om over te bomen): hoe zit het dan met paarden die bij "verkeerde" mensen komen en de dupe worden van allerlei agressie en angsten??

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:36

Leuk verhaal vindt je

Van deze paarden zijn er toch veel te vinden en ook hier op Bokt.

Ikzelf heb een Ijslander die ik onder bedoelde omstandigheden heb weggehaald bij zijn eigenaar. Ik ben normaal ijskoud en blijf beheerst tot op het moment dat ik voel dat men dieren leed aan doet en denkt, dat ik een gek ben

En beledigd of geraakt ben ik niet snel zoals je zelf wellicht verwachtte
Kan alleen eens wat overduidelijk zijn.

Maar we hadden het over paarden die bij de verkeerde mensen terecht komen en de dupe worden van hun eigen frustraties.
Helaas zal dit nog lang zo blijven en het is maar goed dat er organisaties zijn die toch vrij alert reageren op mogelijke vormen van agressie jegens dieren enof behandeling.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:38

Heel leuk de reacties en ik zal even vertellen hoe ik het westernvirus heb opgelopen.

Na de hondendressuur te hebben opgegeven omdat mijn laatste bouvierteef Cheetah op 15 jarige leeftijd is gestorven zocht ik een andere hobby.
Wij zijn 8 jaar geleden in Belgie gaan wonen. Wij kochten een langsgevelboerderij met ruim 1,5 hectare weide erbij, gelegen aan een mooi stuk heide en bos van ruim 950 hectare. Een waar paradijs voor paardeliefhebbers.

Annette en ik zijn een jaar of 3 geleden een keer gaan kijken bij een demonstratie van paardensporten. Gewoon prachtig van Spaanse dressuur tot western. Met name de westerndressuur stal ons hart temeer deze demonstratie werd gegeven door een echtpaar van ruim boven de 60 jaar.
Fenomenaal wat die 2 op hun paard klaarspeelde. Deze show heeft een enorme indruk op ons gemaakt en wij boekten een paardrijvacantie op de Lunerbergerheide in Duitsland. Na een intensieve week van lessen en pijn in de billen zijn we naar huis gegaan en zijn gestart met het bekijken van een geschikt ras. Ik ben zelf een beetje een John Wayne typ en natuurlijk die westernpaarden leek ons wel wat. Dus, alle internetsites bekeken en op zoek naar een leuk paard. Wij kwamen terecht in Hambach waar een trainer zat die quarters fokte en trainde. Gezien mijn postuur kon ik geen genoegen nemen met een paardje van 1.45 en zo. Dus het moest een wat groter en bovendien een fors paard zijn. na zijn hele collectie te hebben gezien viel mijn oog op een vrij grote merrie. Hier dus op geklommen en een ritje gemaakt. Whoww, dit paard zat als een lederen zetel, had gangen die zo vloeiend waren en een mooi paard bovendien. Ze had een enorm gespiert lichaam en goed getraint. Ik sta dus mijn Peter te praten en ik draaide me, om haar achterwerk eens goed te bekijken en ze beet me in de kont. Ik schrok even en keek der aan en ja hoor, der sprong een vonk over. Die ogen, die grijns op der smoel. Ik lachte maar Peter schrok en dacht, verdamt der kunde ist pleitte. Nee dus, Ik was zo goed als verkocht en ja hoor, na over de verkoopprijs te hebben gehandeld had ik een quartermerrie namens Rare Sparkley Fregnance.

Het paard werd 2 dagen later netjes afgeleverd en na medische keuring was ik de trotse eigenaar.

Ik ben op Sparkley begonnen met lessen. Western plaesure was niet zo mijn styl, ik zag me al galopperen hier door de bossen en ben les gaan nemen in trail. Ik moet zeggen, ze gedroeg zich netjes, ze tollereerde veel van me ondanks dat ik een beginner was. Echter ik werd wat beter en er kwam wat meer druk op haar te staan. Hier zijn ook enkele kleinere problemen mee begonnen, ze ging zich verzetten met als laatste aktie ze bokte mij eraf. Na een arts te hebben geraadpleegt of het lichaamlijke problemen had, nieuwe zadels passen enz. enz., merkte ik al vrij snel dat ze dominanter werd. Ze ging zich steeds meer verzetten en haar willetje doordrijven. Ik had hier geen goed antwoord op en mijn laatste trainers zeiden ik moest haar maar eens harden gaan aanpakken. Timmer er maar eens wat fatsoen in. Dit laatste kon ik niet waarderen.

Ik ging dus van alles lezen en op internet zoeken naar een oplossing die ik vond hier op Bokt. Dus aan de slag met een roundpen en een cursus Parelli. De rest staat hier op Bokt onderandere de topic Is dit karakter absoluut lezen, en mis karakter versus Johnnie.

Nu op dit moment gaat het goed, ik schakel helemaal om naar NH maar ga toch verder met trail. Een wedstrijd wil ik absoluut met haar gaan doen en ik ben tevreden met een 2 plaats.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:39

Das ook weer zo,n verhaal, het begin van het 50plusforum

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:56

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:01

wat een verhalen! begint echt op een praatgroep te lijken..!

Way betreft paarden die bij verkeerde mensen terecht komen..je kan heel filosofisch worden en zeggen dat die paarden die mensen wat te leren hebben. Maar meestal worden ze te gevaarlijk waardoor die mensen zich nog meer sluiten voor het paard.
Zo ook met mijn paard. Wegens allerlei omstandigheden werd ze verkocht samen met haar moeder naar een familie die heel veel dieren hadden. We dachten dat alles goed zou gaan en de paarden bleven samen dat was ook belangrijk. Maar toen we een maand later gingen kijken zagen de paarden er 10 jaar ouder uit. Ik zal niet in details gaan maar we zijn er met tranen weer weggegaan.
Ik ben maar een arme student maar was vastbesloten Arabel weer terug te kopen. Helaas heb ik geen geld voor 2 paarden dus moest een keuze maken...hoe moeilijk!
Arabel had ernstige mok en had bij die mensen weer bloedvergiftiging opgelopen. Ze wilden haar ook echt kwijt, ze werd ook gevaarlijk voor hun.

Met veel gehinnik en een echt gevecht om haar in de trailer te krijgen zijn we daar weggegaan. Vanaf dat moment heb ik er alles aan gedaan om mijn leven zo veel mogelijk op die van haar aan te passen. Ik ben hardstikke gek en alles draait om mijn 'pony' maar we zijn stikverliefd!
En nu, bijna 1,5 jaar later heb ik er nog geen dag spijt van gehad. We hebben elkaar echt 'hervonden'. Veel problemen hebben we samen opgelost en zelfs de wisseling van stal in november heeft niks aan onze band veranderd.

Haar moeder heeft het minder goed, hoefkatrol, artrose en de laatste foto liet nog eens zien dat ze daar niet genoeg eten kregen. Daar heeft Arabel nog steeds een trauma aan overgehouden trouwens! De laatste berichten over haar moeder zijn weer goed maar ik kan er toch niks aan doen dus probeer ik er niet teveel contact mee te hebben.

Dus om even terug te komen op paarden die bij verkeerde mensen terecht komen..ik denk dat Arabel mij heeft geleerd te kiezen en achter je keuze te staan, wat het ook kost. Ik krijg er namelijk zoveel liefde voor terug!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:05

johnnie schreef:

nou wat een bijzondere 'dressuur'partij...
Maar zie ik het nou goed, zit ze die koe nou flink te meppen voor die hinernis??

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:45

Hoe ben ik western gaan rijden...
Ik had Lan dus gekocht. En ze heeft dressuurbloed en dan ga je dressuur rijden... Niet dus. Ik heb twee dure dressuurinstructrices versleten die beiden alleen konden verzinnen dat er een scherper bit, slofteugel en scherpere sporen gebruik moesten worden. En Lan deed gewoon of ze gek was. Tot ik zoiets had na een maand of 4 van dit gaat niet werken ik hou ermee op. Mijn paard wordt een bospony. Maar goed: ik heb chronische Lyme en Lan is geen paard dat van zichzelf lekker voorwaarts is of zo. Dus ik zocht wel een manier om haar wat meer aan het been te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik hulp van een westernruiter, die aan de kant van de bak wat dingetjes begon te roepen. Ik dacht baat het niet, dan schaadt het niet en ben dat gaan proberen. Dat werkte! Lan begon te lopen en we zijn ook gestart met o.a. parelli. Inmiddels loopt Lan als een van de weinige KWPN-ers in de western amateurklasse toch strikjes bij elkaar en als we voor de grap dressuur starten eens per jaar, loopt ze ook een stikje op te halen. Eigenlijk met speels gemak en twee hoeven in haar neus.

De western rijstijl past haar beter, is veel duidelijker.
En met dressuur moet ik zelf een beetje opletten: niet gaan zitten en benen eraf, maar benen erbij bij het halthouden. Voor het oog van de jury tenminste

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:23

Ik ben via een vriendin van me in aanraking gekomen met western. Zij heeft een dik jaar geleden een nrps'er gekocht. Plaatje van een paard, maar wel een lastige tanten om het zo maar te zeggen. Zij heeft hulp gekregen van een kennis van haar met de opvoeding, en via die kennis heeft ze haar paard laten inrijden bij een westernstal (door Sylvia Pardijs). Eerst had mijn vriendin de bedoeling om uiteindelijk dressuur met haar paard te gaan rijden, maar nu is ze helemaal om en heeft ze al haar engelse spullen verkocht

Op een gegeven moment had ik weer gedoe met een eigenaar van de haflinger die ik reed, waarop mijn vriend zei: 'dan koop je toch zelf een paard'. Dan was ik tenminste voor altijd van het gedoe af. Na 15 jaar bijrijden heb ik genoeg gezien en gedaan.

Ik had het er eens met mijn vriendin over, en die wist dat de zus van haar kennisje nog een 2-jarige te koop had staan. Ze is foto's gaan maken en ik vond het een superleuk paardje.
Dit is een van die foto's Afbeelding
Ik heb een afspraak met die mensen gemaakt en ben gaan kijken. Op dat moment kwam Walter net uit de hengstenwei, maar er was iets met hem dat me deed denken aan een bijrijdpony van vroeger waar ik heel gek mee was.
Dat was Nick, deze pony Afbeelding

Toen ik Walter kocht was hij nog hengst, en moest hij dus gecastreerd worden. Ik heb hem een maand op de westernstal gestald waar ook mijn vriendin met haar paard stond, en heb er toen aan kunnen proeven en wat ik zag beviel me gewoon heel erg.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:35

Leuke foto,s Wendy en leuk verhaal. Maar waarom heb je Walter laten castreren. ?

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:37

smurf schreef:
Morrie heeft niet voor mij gekozen, ik heb hem ongezien gekocht, via internet, hij werd me aangeboden door het stamboek, een vriendin van me had hem gezien, ik niet.....

Als ik hem kwijt wil, moet hij terug naar het stamboek, want hij is bont en bonte Norikers zijn er bijna niet meer, dan gaat ie terug naar waar ie geboren is: de Zoo van Wenen: Schönbrunn..... (hij heet officieel ook Schönbrunne-Elmar)

Heb je al met Eddy kunnen spreken over de cursus?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:38

Omdat ik dat diervriendelijker vond.
Walter maakt geen enkele kans om ooit te dekken, hij is een kruising arabier x kwpn.
Het punt is dat ik hem graag bij andere paarden in laat lopen, en dat gaat niet met een hengst. Verder willen veel stallen uberhaupt geen hengsten hebben, en vind ik het niet eerlijk om het paard te plagen met hormonen die hij nooit zal kunnen gebruiken. Hij zal dan altijd aangetrokken worden door hengstige merries maar nooit kunnen dekken.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:43

Tis idd een probleem als je het paard moet stallen tussen merries en andere
veel andere paarden. Je keuze is goed. Ik persoonlijk zou waarschijnlijk als ik een hengst zou krijgen de kat uit de boom kijken. De kans is heel groot dat wij Sparkley laten bevruchten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:49

Citaat:
Heb je al met Eddy kunnen spreken over de cursus?

nee, maar ik heb nog tot april de tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:39

Als ons veulen een hengstje is, dan laat ik hem hoogstwaarschijnlijk ook castreren. Het is namelijk wel de bedoeling dat ze samen in de wei kunnen blijven en dat ik mijn twee paarden gezellig bij elkaar heb lopen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:48

Precies, lijkt me voor het paard ook een stuk leuker

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:14

ik heb wiz laten castreren zodra het kon. ik wilde niet dat zijn incest genen per ongeluk doorgegeven zouden worden. en zo kan hij relaxed in de wei met merries en ruinen en een oudere oppasmerrie. Heel belangrijk.

Vandaag heb ik eens een krukje naast Wiz gezet en ben wat over zijn rug gaan hangen. Hij vond het beregezellig

En wilde daarna wel graag zijn Znoepje

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:47

Tsja, als je op wiz wilt hangen moet je inderdaad een krukje pakken
Wiz is wel een relaxed kereltje he, niet snel onder de indruk

Ik ben vandaag met mijn paardje maar weer eens bezig geweest met voetjes geven, altijd leuk