Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:28

@Sanne, nee hoor, wedstrijdterrein is een optie, maar elders valt ook zat te bekijken en beluisteren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:29

Gini schreef:
Daar komt kaf vaak op neer, ja. De meeste mensen die kalm en rustig blijven en naar hun paard luisteren komen er wel hoor. De één sneller dan de ander, de een met meer omwegen dan de ander, maar komen doen ze er.
De meeste paarden met opvoedingsproblemen zijn paarden die ergens in het verleden met geweld kennisgemaakt hebben. En hierbij neem ik het woord geweld heel ruim. En er zullen vast wel andere uitzonderlijke gevallen zijn, die jij nu misschien gaat opsommen. ;)

Er zijn ook paarden met opvoedinsproblemen die teveel verwend zijn in de zin van alles mag en veel snoepjes. Daarna moeten ze ineens luisteren en dat willen ze dan niet meer.
Grenzen stellen is belangrijk en dat hoeft niet hardhandig maar wle duidelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:30

sanne83 schreef:
Ik lijkt me trouwens ook erg moeilijk hoor om in een wedstrijd situatie het kaf van het koren te scheiden.

Dat iemand iets goed doet, geeft helemaal niet aan dat die persoon er ook iets van begrepen heeft, weet hoe je het paard iets moet aanleren of ook aan andere mensen iets kan uitleggen.
Als iemand extreem gespannen is op een wedstrijdterrein, kan dat heel negatief uitpakken, terwijl diegene misschien in een relaxte omgeving eigenlijk heel goed tot z'n recht komt en prima weet hoe hij dingen moet aanleren of uitleggen.
Wat je ook vaak ziet, is dat mensen heel goed met één bepaald type paard om kunnen gaan en daar dan hun hele trainingsmethode aan ophangen.

Extreme spanning op het wedstrijdterrein geeft al aan dat er iets niet klopt. Grofweg twee opties: die persoon heeft het hele principe van wedstrijden niet begrepen of die persoon wordt van buitenaf onder druk gezet op een manier die nergens over gaat. Met name bij kinderen zie je dat laatste nogal eens gebeuren door de ouders. Je weet wel, kind moet op wedstrijd ter meerdere eer en glorie van pappie en mammie!

Mensen die ECHT weten waar ze mee bezig zijn, die hebben geen wedstrijdzenuwen. Die weten wat ze waard zijn.

Mensen die een bepaalt type paard MOETEN hebben omdat ze er anders niks mee kunnen, die hebben er dus niks van begrepen en dat zijn ook de mensen waar je verre van moet blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:35

ikke schreef:
Mensen die een bepaalt type paard MOETEN hebben omdat ze er anders niks mee kunnen, die hebben er dus niks van begrepen en dat zijn ook de mensen waar je verre van moet blijven.

Anky geeft de voorkeur aan bepaalde paarden. Uit bovenstaande concludeer ik dat Anky er niets van heeft begrepen en je daar dus ver vandaan moet blijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:38

fransje23 schreef:
Er zijn ook paarden met opvoedinsproblemen die teveel verwend zijn in de zin van alles mag en veel snoepjes. Daarna moeten ze ineens luisteren en dat willen ze dan niet meer.
Grenzen stellen is belangrijk en dat hoeft niet hardhandig maar wle duidelijk.

En dat gaat vaak gepaard met geweld. Kijk maar eens op wedstrijdterrein. Hoeveel mensen lokken hun paard met snoepjes de trailer op en hoeveel mensen houden dat maar 5 minuten en staan dan aan het halstertouw te trekken en met bezemstelen en longeertouwen te jongleren?
Ik had het over kaf en koren op wedstrijdterrein en op keuringen. Koren is het goede, maar het ene koren is kwalitatiever dan het andere. Kaf echter is hetgeen wat meteen weggegooid wordt, wat het niet waard is om naar te kijken.
Hence, kaf is voor mij het geweld. Dat verwerp ik meteen en wil ik niet naar kijken. Voor koren blijf ik openstaan, dat ga ik niet bij voorbaat weggooien, daar kijk ik naar, wil ik van leren en als dan blijkt dat het koren toch van mindere kwaliteit is, kan ik het alsnog weggooien.

Ik weet niet hoe jullie dit zien. Gooien jullie mensen die een andere methode gebruiken die jullie niet meteen aanspreekt sowieso op de kafhoop.
Een paard goed opgevoed door middel van snoepjes zou absoluut niet mijn keuze zijn, maar veel mensen leren hun paard zo efficiënt dingen, dus no way dat ik die als kaf ga onderscheiden.

Dat is misschien de uitdaging van op wedstrijd te gaan kijken. Meeste mensen veroordelen andere mensen "zo zou ik het niet doen", maar daarom is het niet meteen kaf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:41

Nah, da's niet aardig naar Anky, die kan toch met minstens 2 types paard uit de voeten, want dat reiningpaard is echt een ander typje dan haar dressuurkanonnen :D

Ach, we hebben op zich allemaal wel een voorkeur voor een bepaald type paard en als je een bepaalde tak van paardensport doet kan het handig zijn om een paard te hebben dat juist in die tak van sport uitblinkt (afhankelijk van je sportniveau, want een echte uitblinker is vaak in de basissport niet zo handig).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:41

Anky heeft twee reiningpaarden gehad, en met die eerste klikte het ook niet zo. Bovendien heeft ze op meer reiners gezeten dan je zo zou vermoeden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:45

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Anky geeft de voorkeur aan bepaalde paarden. Uit bovenstaande concludeer ik dat Anky er niets van heeft begrepen en je daar dus ver vandaan moet blijven.

Ik heb ook een voorkeur voor bepaalde paarden.

Als jij graag zulke plat-door-de-bocht-conclusies wil trekken, dan heb jij in ieder geval niet begrepen wat Anky bedoelt met deze uitspraak.

Nog zo'n uitspraak:
Een goed reiningpaard heeft maar 1000 stops in zich....

Daar hebben anderen ook weleens blijk op gegeven niet begrepen te hebben wat daarmee bedoelt wordt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:48

Ik zeg toch ook dat ze met 2 types paard uit de voeten kan? Dus naast haar dressuurkanonnen ook met bepaalde reiningpaarden. ;)
En klik is een apart iets, dat heb je niet met ieder paard van een bepaald type, maar wel eerder met een paard van jouw voorkeurstype.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:49

Vraagje: wat is nu het verschil tussen paarden&eigenaren bekijken op een wedstrijdterrein en andere paarden&eigenaren bekijken op een DVD (waarbij in dat laatste geval vaak 'voor en na' situaties getoond worden, of 'deze persoon doet dit, die andere persoon doet dat met hetzelfde paard)??? Waarom zou dat 1e 'beter' zijn en zou je daar meer van leren?

@Ikke: ik heb van jou nog nóóit ook maar 1 filmpje gezien van hoe jij met je paard bezig bent (van een hoop anderen hier in het topic wel). Je hebt altijd een hoop te zeggen, maar het blijft in mijn ogen abstract. Zelfs de naam van 'je lesgeefmens' wordt nooit genoemd. Waarom eigenlijk niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:50

Ik heb heel goed begrepen wat Anky met deze uitspraak bedoelt. Ik had al een vermoeden dat je problemen hebt met begrijpend lezen, dan bij deze nogmaals doorlezen wat ik heb neergezet: ik zei VOORKEUR, en niet MOETEN.

En natuurlijk kies je paarden uit die je het beste liggen, omdat je daar nu eenmaal verder mee komt, helemaal in de topsport (tobsport?).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:51

callippo: In het eerste geval zie je op 1 dag ongeveer 100 ruiters passeren (met tig paarden en grooms). Een DVD belicht 1 persoon (soms 2) die dezelfde methode hanteert/van hetzelfde idee uitgaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:55

callippo schreef:
Vraagje: wat is nu het verschil tussen paarden&eigenaren bekijken op een wedstrijdterrein en andere paarden&eigenaren bekijken op een DVD (waarbij in dat laatste geval vaak 'voor en na' situaties getoond worden, of 'deze persoon doet dit, die andere persoon doet dat met hetzelfde paard)??? Waarom zou dat 1e 'beter' zijn en zou je daar meer van leren?

@Ikke: ik heb van jou nog nóóit ook maar 1 filmpje gezien van hoe jij met je paard bezig bent (van een hoop anderen hier in het topic wel). Je hebt altijd een hoop te zeggen, maar het blijft in mijn ogen abstract. Zelfs de naam van 'je lesgeefmens' wordt nooit genoemd. Waarom eigenlijk niet?

Mensen die serieus iets willen weten, die weten me te vinden. Aan de rest heb ik geen boodschap; mijn lesgeefmens al evenmin, dus wie dat is, is voor de meesten een vraag en voor sommigen een weet......

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:01

callippo schreef:

Is dat dan een vereiste om mee te doen aan deze discussie? Van mij zul je ook geen beeldmateriaal zien. Dit omdat ik vaak alleen bij de paarden ben en als er al eens iemand meegaat, wil ik een gezellige tijd hebben en niet iemand die constant met een apparaatje zit te klikken. Daarenboven voel ik niet de behoefte om mij te laten bekritiseren door anonieme bokkers.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:22

ikke schreef:
Voor western gaat je verhaal al niet op, daar is meer dan voldoende instructie in; overigens in dezelfde kwaliteitsgadaties als in de dressuur. Ook alles wat zich onder de noemer "NH" wenst te scharen, daar is voldoende in te vinden, met dito kwaliteitsschakering.

Wat precies aan mijn opmerking gaat volgens jou dan niet op? Westerninstructie is er meer dan er was; maar je moet nog altijd verder zoeken/reizen dan voor engelse instructie. Hier in het dorp alleen al vindt ik zo een stuk of tien engelse instructrices, voor western zitten de dichtsten bij een half uur rijden hier vandaan.

Citaat:
Zet voor de gein het opleidingstraject van enkele "goeroes" naast elkaar en kijk dan eens wat je ervoor moet investeren om jezelf instructuer te mogen noemen.

is bv een Orun opleiding echt zo veel goedkoper? Of een gemiddelde beroepsopleiding voor een andere baan? Die laatsten worden gesubsidieerd, dat wel. Maar een opleiding of cursus kost nu eenmaal geld toch? Niet zo onlogisch of onredelijk lijkt me?

Citaat:
Enne, wat de prijzen van paarden betreft, dat loopt ook wel los, zolang je je oogjes en oortjes de kost geeft en niet afgaat op hoogdravende sites, zoals Sporthorses bijvoorbeeld, want dan zou je ook denken dat paarden een vermogen kosten in NL. Wat de prijzen van Amerikaanse paarden in Europa betreft; ik ben redelijk goed op de hoogte van de prijzen en de kosten. Waar het geld blijft hangen, hoef ik je vast niet uit te tekenen........
Voor Europeese paarden aan de overkant, geldt soort van hetzelfde verhaal.

Het punt is veel meer: hoe gek laat je je maken door die anderen, of zoals jij het noemt, "de markt".

Natuurlijk, iedereen kan zich verdiepen in de markt en goedkoper uit zijn als hij/zij dat wil. Dat doe ik ook. Maar niet iedereen wil dat, iedereen heeft zo zijn eigen beweegredenen. Ik begrijp je punt denk ik niet zo goed; wat is er erg aan dat sommige mensen hun geld liever uitgeven aan wat NH spullen en video's dan aan iets anders? Iedereen mag toch voor zichzelf bepalen hoe hij zijn hobby vorm geeft?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:56

ikke schreef:
Enne, wat de prijzen van paarden betreft, dat loopt ook wel los, zolang je je oogjes en oortjes de kost geeft en niet afgaat op hoogdravende sites, zoals Sporthorses bijvoorbeeld, want dan zou je ook denken dat paarden een vermogen kosten in NL.

Voor een goed gereden Nederlands dressuurpaard wordt wel zeker veel geld gegeven, nog steeds. Het punt zit hem in het goed gereden. Die zijn schaars, enorm schaars weet ik uit ervaring :j (zie onderschrift).

En wat bedoel ik met goed gereden: zorgvuldig met respect opgeleid waarbij een paard alle fasen van de dressuur op een eerlijke wijze wordt doorgeleid en geen stappen worden overgeslagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:00

LDRD schreef:
ikke schreef:
Enne, wat de prijzen van paarden betreft, dat loopt ook wel los, zolang je je oogjes en oortjes de kost geeft en niet afgaat op hoogdravende sites, zoals Sporthorses bijvoorbeeld, want dan zou je ook denken dat paarden een vermogen kosten in NL.

Voor een goed gereden Nederlands dressuurpaard wordt wel zeker veel geld gegeven, nog steeds. Het punt zit hem in het goed gereden. Die zijn schaars, enorm schaars weet ik uit ervaring :j (zie onderschrift).

En wat bedoel ik met goed gereden: zorgvuldig met respect opgeleid waarbij een paard alle fasen van de dressuur op een eerlijke wijze wordt doorgeleid en geen stappen worden overgeslagen.

Dat is nog tot daar aan toe. Het wordt vervelender als er dik geld gevraagd wordt voor de betere kwaliteit brandhout. Dat is wat ik vaker zie gebeuren.......

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:04

Vragen kan altijd, krijgen is een ander verhaal :j .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:10

LDRD schreef:
Vragen kan altijd, krijgen is een ander verhaal :j .

er zijn er genoeg die het normaal vinden; kijk niet verder dan dat andere topic........

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 18:55

Gini schreef:
Ik weet niet hoe jullie dit zien. Gooien jullie mensen die een andere methode gebruiken die jullie niet meteen aanspreekt sowieso op de kafhoop.
Een paard goed opgevoed door middel van snoepjes zou absoluut niet mijn keuze zijn, maar veel mensen leren hun paard zo efficiënt dingen, dus no way dat ik die als kaf ga onderscheiden.

Ik gooi bijna nooit wat standaar op de kafhoop maar neem het eerst ter overweging. Natuurlijk geen methode met echt mishandeling ofzo dat is meteen troep.
Nu is mishandeling ook deels subjectief. Ik ken mensen die een hoefijzer of bit gebruiken al mishandeling vinden, dat vind ik dan weer niet :)

Ik leer veel door te lezen, kijken maar ook door clinics te bezoeken of naar lessen van stalgenoten te kijken. Wedstrijden bezoek ik ook weleens in diverse categorieen. Waar ik dna op let is wisselend bij endurance let ik veel op het management om de paarden heen. Aangezien ik groom op CEI-niveau kn ik daar veel van opsteken. Bij dressuur let ik meer op rijstijl en de omgang met de paarden etc

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:57

Ik vind dit gewoon moedwillig pijn doen. Ze gaan precies zo staan dat ze een extra hard ruk kunnen geven,respectloos wat voor een k* oefening het ook is. Dit is gewoon fout in mijn ogen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:26

fransje23 schreef:
Gini schreef:

Ik gooi bijna nooit wat standaar op de kafhoop maar neem het eerst ter overweging. Natuurlijk geen methode met echt mishandeling ofzo dat is meteen troep.
Nu is mishandeling ook deels subjectief. Ik ken mensen die een hoefijzer of bit gebruiken al mishandeling vinden, dat vind ik dan weer niet :)

Ik vind het een klein beetje grappig hoe "jullie" de dingen die ik zeg zo zelf kunnen interpreteren.

Mijn oorspronkelijke bericht was dit:
"Maar leer je daar echt zoveel van? Vaak zijn het open deuren die ingetrapt worden namelijk. Dat een paard echt niet beter gaat springen wanneer je die eens goed laat kennis maken met de zweep. Daar heb ik echt geen visualisatie voor nodig om dat als "niet werkend" te bestempelen."

Toen nam LDRD spontaan het woord geweld in de mond. Dit heb ik dan maar overgenomen uit gemakzucht, maar ik vermeld daar expliciet bij dat ik dan geweld heel ruim zie. En zie, nu is het spontaan al gepromoveerd tot mishandeling. En dat terwijl het zweep-voorbeeld uit mijn oorspronkelijke bericht een toevallig voorbeeld was.
Ondertussen is de eigenlijke essentie van dat bericht verdwenen, namelijk dat ik vind dat je van het kaf niets kan leren. Dat was mijn eigenlijke bedoeling van het bericht.

Niets tegen de betrokken personen, maar zo zie je maar hoe gemakkelijk je langs elkaar heen leest en dingen insinueert die er eigenlijk helemaal niet zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:37

Gini schreef:
Ik vind het een klein beetje grappig hoe "jullie" de dingen die ik zeg zo zelf kunnen interpreteren.

Mijn oorspronkelijke bericht was dit:
"Maar leer je daar echt zoveel van? Vaak zijn het open deuren die ingetrapt worden namelijk. Dat een paard echt niet beter gaat springen wanneer je die eens goed laat kennis maken met de zweep. Daar heb ik echt geen visualisatie voor nodig om dat als "niet werkend" te bestempelen."

Toen nam LDRD spontaan het woord geweld in de mond. Dit heb ik dan maar overgenomen uit gemakzucht, maar ik vermeld daar expliciet bij dat ik dan geweld heel ruim zie. En zie, nu is het spontaan al gepromoveerd tot mishandeling. En dat terwijl het zweep-voorbeeld uit mijn oorspronkelijke bericht een toevallig voorbeeld was.
Ondertussen is de eigenlijke essentie van dat bericht verdwenen, namelijk dat ik vind dat je van het kaf niets kan leren. Dat was mijn eigenlijke bedoeling van het bericht.

Niets tegen de betrokken personen, maar zo zie je maar hoe gemakkelijk je langs elkaar heen leest en dingen insinueert die er eigenlijk helemaal niet zijn.

Ik heb bij het posten van bovenstaande bericht niet eens geacht aan jouw bericht over die zweep :)

Gini

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:41

Dacht ik wel hoor, bedoel het ook helemaal niet kwaad. ;) Ik vond het gewoon even opmerkelijk hoe een discussie kan draaien en keren.

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:45

En zo heeft iedereen zijn eigen beeld bij dingen die hij leest. Wat ik een willingly guided paard noem, kan een ander een zombie vinden. Wat de een een paard met charachter noemt, vindt de ander een onopgevoed stuk vreten. En als je als referentiekader de verkeerde voorbeelden om je heen hebt, verwordt een trainingsmethode al snel tot kadaverdiscipline.

Denk dat we er nooit uitkomen.