Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gini schreef:Daar komt kaf vaak op neer, ja. De meeste mensen die kalm en rustig blijven en naar hun paard luisteren komen er wel hoor. De één sneller dan de ander, de een met meer omwegen dan de ander, maar komen doen ze er.
De meeste paarden met opvoedingsproblemen zijn paarden die ergens in het verleden met geweld kennisgemaakt hebben. En hierbij neem ik het woord geweld heel ruim. En er zullen vast wel andere uitzonderlijke gevallen zijn, die jij nu misschien gaat opsommen.
sanne83 schreef:Ik lijkt me trouwens ook erg moeilijk hoor om in een wedstrijd situatie het kaf van het koren te scheiden.
Dat iemand iets goed doet, geeft helemaal niet aan dat die persoon er ook iets van begrepen heeft, weet hoe je het paard iets moet aanleren of ook aan andere mensen iets kan uitleggen.
Als iemand extreem gespannen is op een wedstrijdterrein, kan dat heel negatief uitpakken, terwijl diegene misschien in een relaxte omgeving eigenlijk heel goed tot z'n recht komt en prima weet hoe hij dingen moet aanleren of uitleggen.
Wat je ook vaak ziet, is dat mensen heel goed met één bepaald type paard om kunnen gaan en daar dan hun hele trainingsmethode aan ophangen.
ikke schreef:Mensen die een bepaalt type paard MOETEN hebben omdat ze er anders niks mee kunnen, die hebben er dus niks van begrepen en dat zijn ook de mensen waar je verre van moet blijven.
fransje23 schreef:Er zijn ook paarden met opvoedinsproblemen die teveel verwend zijn in de zin van alles mag en veel snoepjes. Daarna moeten ze ineens luisteren en dat willen ze dan niet meer.
Grenzen stellen is belangrijk en dat hoeft niet hardhandig maar wle duidelijk.
Cassidy schreef:ikke schreef:Mensen die een bepaalt type paard MOETEN hebben omdat ze er anders niks mee kunnen, die hebben er dus niks van begrepen en dat zijn ook de mensen waar je verre van moet blijven.
Anky geeft de voorkeur aan bepaalde paarden. Uit bovenstaande concludeer ik dat Anky er niets van heeft begrepen en je daar dus ver vandaan moet blijven.
callippo schreef:Vraagje: wat is nu het verschil tussen paarden&eigenaren bekijken op een wedstrijdterrein en andere paarden&eigenaren bekijken op een DVD (waarbij in dat laatste geval vaak 'voor en na' situaties getoond worden, of 'deze persoon doet dit, die andere persoon doet dat met hetzelfde paard)??? Waarom zou dat 1e 'beter' zijn en zou je daar meer van leren?
@Ikke: ik heb van jou nog nóóit ook maar 1 filmpje gezien van hoe jij met je paard bezig bent (van een hoop anderen hier in het topic wel). Je hebt altijd een hoop te zeggen, maar het blijft in mijn ogen abstract. Zelfs de naam van 'je lesgeefmens' wordt nooit genoemd. Waarom eigenlijk niet?
callippo schreef:@Ikke: ik heb van jou nog nóóit ook maar 1 filmpje gezien van hoe jij met je paard bezig bent (van een hoop anderen hier in het topic wel). Je hebt altijd een hoop te zeggen, maar het blijft in mijn ogen abstract. Zelfs de naam van 'je lesgeefmens' wordt nooit genoemd. Waarom eigenlijk niet?
ikke schreef:Voor western gaat je verhaal al niet op, daar is meer dan voldoende instructie in; overigens in dezelfde kwaliteitsgadaties als in de dressuur. Ook alles wat zich onder de noemer "NH" wenst te scharen, daar is voldoende in te vinden, met dito kwaliteitsschakering.
Citaat:Zet voor de gein het opleidingstraject van enkele "goeroes" naast elkaar en kijk dan eens wat je ervoor moet investeren om jezelf instructuer te mogen noemen.
Citaat:Enne, wat de prijzen van paarden betreft, dat loopt ook wel los, zolang je je oogjes en oortjes de kost geeft en niet afgaat op hoogdravende sites, zoals Sporthorses bijvoorbeeld, want dan zou je ook denken dat paarden een vermogen kosten in NL. Wat de prijzen van Amerikaanse paarden in Europa betreft; ik ben redelijk goed op de hoogte van de prijzen en de kosten. Waar het geld blijft hangen, hoef ik je vast niet uit te tekenen........
Voor Europeese paarden aan de overkant, geldt soort van hetzelfde verhaal.
Het punt is veel meer: hoe gek laat je je maken door die anderen, of zoals jij het noemt, "de markt".
ikke schreef:Enne, wat de prijzen van paarden betreft, dat loopt ook wel los, zolang je je oogjes en oortjes de kost geeft en niet afgaat op hoogdravende sites, zoals Sporthorses bijvoorbeeld, want dan zou je ook denken dat paarden een vermogen kosten in NL.
LDRD schreef:ikke schreef:Enne, wat de prijzen van paarden betreft, dat loopt ook wel los, zolang je je oogjes en oortjes de kost geeft en niet afgaat op hoogdravende sites, zoals Sporthorses bijvoorbeeld, want dan zou je ook denken dat paarden een vermogen kosten in NL.
Voor een goed gereden Nederlands dressuurpaard wordt wel zeker veel geld gegeven, nog steeds. Het punt zit hem in het goed gereden. Die zijn schaars, enorm schaars weet ik uit ervaring(zie onderschrift).
En wat bedoel ik met goed gereden: zorgvuldig met respect opgeleid waarbij een paard alle fasen van de dressuur op een eerlijke wijze wordt doorgeleid en geen stappen worden overgeslagen.
Gini schreef:Ik weet niet hoe jullie dit zien. Gooien jullie mensen die een andere methode gebruiken die jullie niet meteen aanspreekt sowieso op de kafhoop.
Een paard goed opgevoed door middel van snoepjes zou absoluut niet mijn keuze zijn, maar veel mensen leren hun paard zo efficiënt dingen, dus no way dat ik die als kaf ga onderscheiden.
fransje23 schreef:Gini schreef:Ik weet niet hoe jullie dit zien. Gooien jullie mensen die een andere methode gebruiken die jullie niet meteen aanspreekt sowieso op de kafhoop.
Een paard goed opgevoed door middel van snoepjes zou absoluut niet mijn keuze zijn, maar veel mensen leren hun paard zo efficiënt dingen, dus no way dat ik die als kaf ga onderscheiden.
Ik gooi bijna nooit wat standaar op de kafhoop maar neem het eerst ter overweging. Natuurlijk geen methode met echt mishandeling ofzo dat is meteen troep.
Nu is mishandeling ook deels subjectief. Ik ken mensen die een hoefijzer of bit gebruiken al mishandeling vinden, dat vind ik dan weer niet![]()
Gini schreef:Ik vind het een klein beetje grappig hoe "jullie" de dingen die ik zeg zo zelf kunnen interpreteren.
Mijn oorspronkelijke bericht was dit:
"Maar leer je daar echt zoveel van? Vaak zijn het open deuren die ingetrapt worden namelijk. Dat een paard echt niet beter gaat springen wanneer je die eens goed laat kennis maken met de zweep. Daar heb ik echt geen visualisatie voor nodig om dat als "niet werkend" te bestempelen."
Toen nam LDRD spontaan het woord geweld in de mond. Dit heb ik dan maar overgenomen uit gemakzucht, maar ik vermeld daar expliciet bij dat ik dan geweld heel ruim zie. En zie, nu is het spontaan al gepromoveerd tot mishandeling. En dat terwijl het zweep-voorbeeld uit mijn oorspronkelijke bericht een toevallig voorbeeld was.
Ondertussen is de eigenlijke essentie van dat bericht verdwenen, namelijk dat ik vind dat je van het kaf niets kan leren. Dat was mijn eigenlijke bedoeling van het bericht.
Niets tegen de betrokken personen, maar zo zie je maar hoe gemakkelijk je langs elkaar heen leest en dingen insinueert die er eigenlijk helemaal niet zijn.