Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:52

ikke schreef:
[***] schreef:
Ik zou het echt niet weten, zal je aan hun moeten vragen .. Wat ik vernomen heb is als je het in het wit wil doen dat je van die € 50 echt niet veel overhoudt en dat ze zelf ook genoeg kosten hebben gemaakt in het verleden voor de opleidingen en dergelijke. Maar in hoeverre dat allemaal zo is weet ik niet, is weer stof voor een andere discussie denk ik :Y)

Maar als die opleiding zo duur is dat ze richting 100 euro (per uur?) moeten vragen, dan maak je dus die exclusiviteit. Welk doel heeeft dat?

Ik kan je echt niet verder helpen .. Vrees dat je dat aan Parelli zelf gaat moeten vragen ;)
(als ik me goed herinner gaan ze dat trouwens misschien vragen .. ze zoeken vragen om te stellen aan Linda Parelli, en een vraag in die richting zat er ook tussen, dus wie weet binnenkort wel een antwoord, waarom alles zo duur moet, terwijl ze toch zeggen dat ze iedereen willen helpen :Y) ).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:03

Nou, ik ben alsnog weer verbijsterd...zo lees ik posts van bepaalde grootbekkige mensen dan opeens ook weer heel eh... "anders" zal ik maar zeggen.
Het zal wel, maar hier haak ik af.
Prettige wedstrijd met elkaar overtuigen, verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:10

terpentijn schreef:
Nou, ik ben alsnog weer verbijsterd...zo lees ik posts van bepaalde grootbekkige mensen dan opeens ook weer heel eh... "anders" zal ik maar zeggen.

? Dan zijn mensen weer te principieel, dan neit principieel genoeg... tenminste ik denk dat je dat bedoeld?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:23

terpentijn schreef:

Nah, kwamen we eindelijk eens to-the-point, haak je af. jammer hoor.......

terpentijn

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:26

Whahaha, zo snel haak ik nu ook weer niet af, tot groot verdriet van sommigen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 01:12

ikke schreef:
[***] schreef:
Ik zou het echt niet weten, zal je aan hun moeten vragen .. Wat ik vernomen heb is als je het in het wit wil doen dat je van die € 50 echt niet veel overhoudt en dat ze zelf ook genoeg kosten hebben gemaakt in het verleden voor de opleidingen en dergelijke. Maar in hoeverre dat allemaal zo is weet ik niet, is weer stof voor een andere discussie denk ik :Y)

Maar als die opleiding zo duur is dat ze richting 100 euro (per uur?) moeten vragen, dan maak je dus die exclusiviteit. Welk doel heeeft dat?

Ik denk dat exclusiviteit altijd te maken heeft met marktwerking het is een kwestie van vraag/aanbod. In Nederland is de norm gewoon dressuur. Voor een specifieke western of NH les zul je dus verder moeten kijken dan de instructrice op de hoek. Andersom zal een NH of westerninstructeur ook minder klanten vinden binnen een kleinere straal. De prijzen zijn hoger omdát er exclusiviteit is, niet andersom.

Met rassen is dat ook zo; in NL betaal je voor een Amerikaans ras meer dan voor een Nederlands ras; in de VS is dat net andersom. Je betaalt meer voor iets dat schaars is; vergelijk voor de gein eens de prijzen op [url]equine.com[/url] maar eens met de prijzen op marktplaats (bijvoorbeeld Rocky mountain vs Friesian of Quarter vs Dutch Warmblood).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:54

sallandval schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat exclusiviteit altijd te maken heeft met marktwerking het is een kwestie van vraag/aanbod. In Nederland is de norm gewoon dressuur. Voor een specifieke western of NH les zul je dus verder moeten kijken dan de instructrice op de hoek. Andersom zal een NH of westerninstructeur ook minder klanten vinden binnen een kleinere straal. De prijzen zijn hoger omdát er exclusiviteit is, niet andersom.

Met rassen is dat ook zo; in NL betaal je voor een Amerikaans ras meer dan voor een Nederlands ras; in de VS is dat net andersom. Je betaalt meer voor iets dat schaars is; vergelijk voor de gein eens de prijzen op [url]equine.com[/url] maar eens met de prijzen op marktplaats (bijvoorbeeld Rocky mountain vs Friesian of Quarter vs Dutch Warmblood).

Voor western gaat je verhaal al niet op, daar is meer dan voldoende instructie in; overigens in dezelfde kwaliteitsgadaties als in de dressuur. Ook alles wat zich onder de noemer "NH" wenst te scharen, daar is voldoende in te vinden, met dito kwaliteitsschakering.

Zet voor de gein het opleidingstraject van enkele "goeroes" naast elkaar en kijk dan eens wat je ervoor moet investeren om jezelf instructuer te mogen noemen.

Enne, wat de prijzen van paarden betreft, dat loopt ook wel los, zolang je je oogjes en oortjes de kost geeft en niet afgaat op hoogdravende sites, zoals Sporthorses bijvoorbeeld, want dan zou je ook denken dat paarden een vermogen kosten in NL. Wat de prijzen van Amerikaanse paarden in Europa betreft; ik ben redelijk goed op de hoogte van de prijzen en de kosten. Waar het geld blijft hangen, hoef ik je vast niet uit te tekenen........
Voor Europeese paarden aan de overkant, geldt soort van hetzelfde verhaal.

Het punt is veel meer: hoe gek laat je je maken door die anderen, of zoals jij het noemt, "de markt".

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:47

Ariebren schreef:
Ja het kan anders.

Veel naar keuringen en wedstrijden gaan.

Rond kijken, goh die doet het goed met zijn paard.
Bah, die loopt te knoeien met zijn paard.

En dan heb ik het alleen maar over de toestanden op het parkeer terrein.
Aankomst en vertrek.

Praten met de oudere paarden houders.
Luisteren en in je opnemen wat ze vertellen.

's Avonds thuis alles eens goed overdenken.

Heb je geen dure cursus voor nodig.

Daar moet je veel tijd, energie en geduld voor kunnen opbrengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:53

LDRD schreef:
Ariebren schreef:
Ja het kan anders.

Aankomst en vertrek.

Daar moet je veel tijd, energie en geduld voor kunnen opbrengen.

Dat niet alleen; je moet ook daar weer het kaf van het koren scheiden. Op zich al geen eenvoudige opgave.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:56

Ja, en daar kan je dan 's avonds thuis inderdaad rustig over nadenken wat je zoal over van vindt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:18

Ariebren schreef:
Ja het kan anders.

Aankomst en vertrek.

Dit is inderdaad niets voor mij. Veel te omslachtig. Naar mijn idee zoeken naar een naald in een hooiberg.
Iedereen zijn ding :j

Gini

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:51

Idd, op wedstrijden en keuringen kom je heel veel, maar dan ook heel veel kaf tegen. Veel moeilijker om daar echt koren te vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:05

ikke schreef:
Dat niet alleen; je moet ook daar weer het kaf van het koren scheiden. Op zich al geen eenvoudige opgave.

Om het kaf van het koren te kunnen scheiden heb je toch weer kennis nodig :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:08

Naar kaf kijken kan je ook van leren hoe het niet moet :j .

En kennis kan je opdoen door te kijken, luisteren en na te denken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:11

LDRD schreef:
Naar kaf kijken kan je ook van leren hoe het niet moet :j .

Maar leer je daar echt zoveel van? Vaak zijn het open deuren die ingetrapt worden namelijk. Dat een paard echt niet beter gaat springen wanneer je die eens goed laat kennis maken met de zweep. Daar heb ik echt geen visualisatie voor nodig om dat als "niet werkend" te bestempelen. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:14

Als je alleen maar geweld als kaf beschouwd valt er nog veel te leren :j .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:15

Ik lijkt me trouwens ook erg moeilijk hoor om in een wedstrijd situatie het kaf van het koren te scheiden.

Dat iemand iets goed doet, geeft helemaal niet aan dat die persoon er ook iets van begrepen heeft, weet hoe je het paard iets moet aanleren of ook aan andere mensen iets kan uitleggen.
Als iemand extreem gespannen is op een wedstrijdterrein, kan dat heel negatief uitpakken, terwijl diegene misschien in een relaxte omgeving eigenlijk heel goed tot z'n recht komt en prima weet hoe hij dingen moet aanleren of uitleggen.
Wat je ook vaak ziet, is dat mensen heel goed met één bepaald type paard om kunnen gaan en daar dan hun hele trainingsmethode aan ophangen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:19

Het lastige is dat je bij een braaf paard niet kunt zien wat het voortraject is geweest. Sommige paarden zijn "braaf geboren" en anderen zijn bijzonder goed opgevoed, hoe zie je als leek het verschil? Want juist bij die laatste soort zou je dus les moeten nemen van de eigenaren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:20

sanne83 schreef:
Als iemand extreem gespannen is op een wedstrijdterrein, kan dat heel negatief uitpakken, terwijl diegene misschien in een relaxte omgeving eigenlijk heel goed tot z'n recht komt en prima weet hoe hij dingen moet aanleren of uitleggen.

Dan kan je dat er alvast van leren en eens nadenken over hoe zoiets is om te buigen naar iets dat wél werkt.

Als kijken en luisteren naar anderen al geen leeroptie meer is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:21

Of op z'n minst je oor eens bij die eigenaar te luisteren leggen :j .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:23

Waratje schreef:
Het lastige is dat je bij een braaf paard niet kunt zien wat het voortraject is geweest. Sommige paarden zijn "braaf geboren" en anderen zijn bijzonder goed opgevoed, hoe zie je als leek het verschil? Want juist bij die laatste soort zou je dus les moeten nemen van de eigenaren.

Niet perse van de eigenaren, maar van degenen die het paard hebben beleerd. Dat de eigenaar nog dingen moet kunnen onderhouden is een tweede. Maar het moet er eerst worden ingebracht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:23

LDRD schreef:
Als je alleen maar geweld als kaf beschouwd valt er nog veel te leren :j .

Daar komt kaf vaak op neer, ja. De meeste mensen die kalm en rustig blijven en naar hun paard luisteren komen er wel hoor. De één sneller dan de ander, de een met meer omwegen dan de ander, maar komen doen ze er.
De meeste paarden met opvoedingsproblemen zijn paarden die ergens in het verleden met geweld kennisgemaakt hebben. En hierbij neem ik het woord geweld heel ruim. En er zullen vast wel andere uitzonderlijke gevallen zijn, die jij nu misschien gaat opsommen. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:25

Ik kwam toevallig op een andere orm deze link tegen van een dvd van Mark Rashid. Is een beetje off-topic maar wel best leerzaam: http://vimeo.com/10082334

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:25

Ik ga niks opsommen, want als jij dat van mening bent mag je dat gerust blijven van mij :j .
Ík zie echter heel veel non-geweld voorbij komen dat minstens zo fnuikend is voor de opvoeding van een paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:27

LDRD schreef:
sanne83 schreef:

Dan kan je dat er alvast van leren en eens nadenken over hoe zoiets is om te buigen naar iets dat wél werkt.

Als kijken en luisteren naar anderen al geen leeroptie meer is?

Daar denk ik heel vaak over na hoor, maar daarvoor hoef ik toch niet naar een wedstrijdterrein?

@waratje, ben het helemaal eens, dat is ook het moeilijke naar mijn idee. Hoe zie je (niet alleen op wedstrijd, maar ook op de filmpjes die we bijv. hier bespreken) wat er gewoon bij het paard hoort en wat er aangeleerd is?