Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:09

Als ik zoveel geld zou kunnen verdienen zou ik het ook doen en de meesten met mij... Weet je hoeveel het kost om je paarden de hele wereld over te vliegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:11

@ ikke : Daar ben ik het volledig mee eens :j
Ik denk ook als ze dat allemaal wat makkelijker maken (meer instructeurs, en lagere prijzen) dat er dan ook veel meer animo voor is, en als instructeurs goed zijn blijven de klanten ze wel vinden .. In dat opzicht is er nog veel verbetering mogelijk :j En ik begrijp ook niet waarom je wel op elke hoek van de straat een dressuurinstructeur hebt, maar Parelli (of NH) lijkt niet mogelijk, want daar moet allemaal veel geld voor betaald worden. En dat doet alles geen goed.

Dat Parelli zoveel vraagt voor zijn pakketten kan ik nog begrijpen, omdat dit gewoon echt goed in elkaar steekt allemaal. Maar de real life hulp (die je toch echt wel nodig hebt) zou voor mij echt wel beter bereikbaar mogen zijn, zowel qua afstand als financieel. Ik begrijp wel dat die opleiding bij Parelli geld kost, maar volgens mij kan het toch anders ..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:15

Ik ken bij mij in de omgeving wel diverse mensen die Parelli-les geven en volgens mij niet al te duur. Veel "dressuur"-lesgeefmensen werken ook voor een bijzonder lage prijs. Mijn klassieke dresuurlessen waren duur maar ik kon met 1 les weken voortborduren en oefenen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:16

Ja het kan anders.

Veel naar keuringen en wedstrijden gaan.

Rond kijken, goh die doet het goed met zijn paard.
Bah, die loopt te knoeien met zijn paard.

En dan heb ik het alleen maar over de toestanden op het parkeer terrein.
Aankomst en vertrek.

Praten met de oudere paarden houders.
Luisteren en in je opnemen wat ze vertellen.

's Avonds thuis alles eens goed overdenken.

Heb je geen dure cursus voor nodig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:17

Fellor schreef:
Als ik zoveel geld zou kunnen verdienen zou ik het ook doen en de meesten met mij... Weet je hoeveel het kost om je paarden de hele wereld over te vliegen ;)

Wie verplicht meneer Parelli om zijn eigen paarden de wereld over te slepen? Er zijn overal genoeg paarden waarmee je best het nodige kunt laten zien als je wat te melden hebt. En hij heeft gerust wat te melden, ik zou hem liever demonstraties zien geven met paarden die hij niet zelf heeft opgeleid. Dan zie je ook hoe hij keuzes moet maken terwijl hij bezig is en daar kan hij dan ook bij aangeven waarom hij de keuzes maakt die hij maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:18

@ fransje23 : Maar zijn dit officiële instructeurs? Waarschijnlijk niet ..
Ik kan ook lessen gaan geven, maar of mensen daar blij van worden ... En zo zijn er heel wat mensen die les nemen van iemand die bv. zelf level 4 is ofzo. Kan heel goed zijn hoor, niks tegen die mensen, maar ik durf dat niet .. Teveel schrik voor het kaf onder het koren ... Dus als ik iets doe dan is het via de officiële mensen, geen 100% zekerheid natuurlijk, maar toch meer zekerheid in mijn ogen. Alleen hangt daar dus een prijsje aan .. En als je inderdaad met 1 les weer een maand of 2 verder kan is het nog doenbaar, maar dat moet ik eerst nog eens proberen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:20

Waratje schreef:
Fellor schreef:

Wie verplicht meneer Parelli om zijn eigen paarden de wereld over te slepen? Er zijn overal genoeg paarden waarmee je best het nodige kunt laten zien als je wat te melden hebt. En hij heeft gerust wat te melden, ik zou hem liever demonstraties zien geven met paarden die hij niet zelf heeft opgeleid. Dan zie je ook hoe hij keuzes moet maken terwijl hij bezig is en daar kan hij dan ook bij aangeven waarom hij de keuzes maakt die hij maakt.

Tja, hij kiest ervoor om dat wel te doen. En dat zeg ik, het is wel goed om op basis niveau zoveel mogelijk geld uit je onderneming te halen maar niet op dat niveau?
IN verhouding met de hoeveelheid informatie zijn de pakketten echt niet duur! Goedkoper dan 20 lessen van een instructeur en dan maar open dat je alles onthoudt. En en is natuurlijk beter, maar als ik meot kiezen stuur ik mijn vriend die nu net met zijn paard begint liever met de kennis uit zo'n pakket naar zijn paard dan met de kennis van een paar lessen die hetzelfde kosten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Waratje schreef:
Fellor schreef:

Die zijn er ook hoor .. Heb al verschillende filmpjes gezien waarbij hij met een compleet nieuw paard begint en "alles" doorloopt. Zijn dan ook paarden met specifieke problemen en hij werkt dus ook met die problemen (alhoewel die doorgaans heel snel opgelost zijn door gewoon op een andere manier met het paard om te gaan). Denk niet dat die op youtube staan.. maar ze zijn er dus wel ;)

Of hij al dan niet zijn eigen paarden moet meenemen .. Ach, vaak willen mensen toch zien wat je kan bereiken met iets, en wat is fijner dan dit gewoon met je eigen paarden te doen? Iedereen verkiest toch zijn eigen paarden om dingen te laten zien lijkt mij ;)

Senna012

Wat een raar filmpje. Arm paard. Zo ga je toch niet om met een paard ;(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:22

[***] schreef:
@ ikke : Daar ben ik het volledig mee eens :j
Ik denk ook als ze dat allemaal wat makkelijker maken (meer instructeurs, en lagere prijzen) dat er dan ook veel meer animo voor is, en als instructeurs goed zijn blijven de klanten ze wel vinden .. In dat opzicht is er nog veel verbetering mogelijk :j En ik begrijp ook niet waarom je wel op elke hoek van de straat een dressuurinstructeur hebt, maar Parelli (of NH) lijkt niet mogelijk, want daar moet allemaal veel geld voor betaald worden. En dat doet alles geen goed.

Dat Parelli zoveel vraagt voor zijn pakketten kan ik nog begrijpen, omdat dit gewoon echt goed in elkaar steekt allemaal. Maar de real life hulp (die je toch echt wel nodig hebt) zou voor mij echt wel beter bereikbaar mogen zijn, zowel qua afstand als financieel. Ik begrijp wel dat die opleiding bij Parelli geld kost, maar volgens mij kan het toch anders ..

En daarmee heb je de kern van het probleem!

Waarom al die exclusiviteit??

Het is hier op Bokt weleens "een sekte" genoemd en als je sommigen bezig hoort en ziet, kan ik wel begrijpen waar die opmerking vandaan komt.

Als je een goede opleiding in elkaar steekt, die betaalbaar is, zodat je er in het dagelijks leven (soort van) je boterham mee kunt verdienen, dan zal het niveau met sprongen vooruit gaan en zullen de uitwassen die ik eerder beschreef fors afnemen tot geneuzel in de marge, zoals je dat ook in andere delen van de paardensport hebt (en altijd zult houden).
De paketten zouden een hulpmiddel bij goede instructie moeten zijn, zoals de boeken op school (als het goed is) aanvulling zijn op de kennis die de docent overdraagt. Nu zie je dat de paketten leidend zijn en als het goed uitpakt, nemen we hier of daar ook nog weleens een lesje. Voor een vrij belangrijk deel kun je dit terugvoeren op het forse gebrek aan goede, inhoudelijke instructie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:24

Er zijn op dit moment wel een flink aantal instructeurs, maar ik ben het eens dat als je een persoon bent die graag elke week les heeft, dat het dan zeker niet ideaal is.
@ikke: misschien kan jij ook accepteren dat er mensen zijn die het fijner vinden om op een andere manier informatie op te nemen en misschien makkelijk kunnen zien->uitvoeren.
Ik zou niemand nu op dit moment aanraden om zonder les ergens mee te beginnen, het is zoveel makkelijker voor je paard en jezelf als je af en toe wat begeleiding hebt. Ik kan alleen gewoon niet zeggen dat het nooit werkt. Het werkte voor mij namelijk prima met alleen wat video's :D. Misschien dat je dan net even die missing link vind in zo'n video. Een stuk goedkoper ook die "dure" video's dan al die nutteloze lessen daarvoor.

Nog even over het grondwerk als de heilige graal :+ : ik heb zelf wel de ervaring dat je meeste problemen gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnen als je "grondwerk" gaat doen, maar wat daar dan weer onder verstaan wordt, is natuurlijk lekker vaag :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:28

Wat bedoel je met exclusief? Je kan een maand gratis lid worden van hun site en al het materiaal zien wat ze uitgebracht hebben sinds 2001 ongeveer.
Daarna betaal je 7,95 (?) per maand, geloof ik.
Instructie is duur, maar ik vind eigenlijk vooral dat andere instructie heel goedkoop is. Als je volledig van lesgeven moet rondkomen en je gewoon belasting betaalt, dan krijg je inderdaad andere prijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:31

ikke schreef:

Ik denk dat dit puur komt omdat het uit Amerika komt, zoals al eerder gezegd, het "afstands-onderwijs". In Amerika wordt met het vliegtuig gegaan zoals wij met de auto gaan .. de afstanden tussen alles zijn veel groter en dus is het ook moeilijker om les te nemen. Daarom heeft Parelli die pakketten gemaakt, zodat mensen op afstand toch konden bijleren, zonder elke week stunten uit te moeten halen voor real life ondersteuning.

Het is wel in opmars, zijn steeds meer instructeurs, maar het blijft allemaal nog heel weinig, en dat is spijtig. Ook zijn de eisen om officiële instructeur te worden niet niks, en ergens begrijp ik het wel (je hebt er niks aan als iedereen zomaar onder jouw naam dingen kan gaan doen) maar langs de andere kant maakt het er ook niet makkelijker op.

Wat de oplossing is .. ik weet het niet.. Zou het echt niet kunnen zeggen ..
Ga je de eisen tot het worden van instructeur verlagen dan kan je daar ook meer kwaad dan goed mee doen. Of er iets aan de kosten kan gedaan worden, ik weet het niet .. Weet niet de precieze kosten maar aangezien je dat niet vanaf je luie stoel kan zullen er wel kosten aan zijn, volgens mij moet je naar Parelli in Amerika enzo dus ja .. dat tikt door .. Anyway .. ik hoop dat er een oplossing voor komt, zodat het minder op een sekte lijkt, want dat is volgens mij nergens voor nodig, zo speciaal of gek is het allemaal niet :Y)

@ sanne83 : ze hebben nu inderdaad Parelli Connect en voor 8 euro per maand krijg je toegang tot heel veel, heel leuk om te kijken, om "aha"-momentjes op te doen, om inspiratie op te doen, etc. Maar echt les vervangt het niet, en juist dat echte les nemen is in mijn ogen te moeilijk, te onbereikbaar (of het nu door afstand is of de prijs). Maar zoals gezegd: als je met 1 les 2 maanden vooruit kunt dan is dat wel weer te verantwoorden, want elke week een (dressuur)les van € 10 dat tikt ook door op 2 maanden tijd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:33

Maar goeie instructie is ook nog een subjectiviteit onderheven. Ik heb laatst een parelli-les gehad van een hoog aangeschreven instructeur en ik vond het.... drie keer niks... pushy, negatief enz.
Degene die tegelijk met mij les had vond het echter geweldig.

Zo ook met het programma, ik werk graag iets meer met beloning ipv alleen maar release zoals ze dat bij sommige typen paarden in het programma zouden doen en ik geef paarden liever iets meer precieze pointers in de goeie richting om eerder te kunnen belonen ipv het paard het grotendeels laten uitzoeken en release als je krijgt wat je wilt. Dat zijn nuances die ook "binnen" parelli altijd aanwezig zullen zijn.
Mensen blijven mensen en iedereen heeft inderdaad zijn eigen interpretaties, doelen, grenzen en gevoel bij situaties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:38

sanne83 schreef:
Er zijn op dit moment wel een flink aantal instructeurs, maar ik ben het eens dat als je een persoon bent die graag elke week les heeft, dat het dan zeker niet ideaal is.
@ikke: misschien kan jij ook accepteren dat er mensen zijn die het fijner vinden om op een andere manier informatie op te nemen en misschien makkelijk kunnen zien->uitvoeren.
Ik zou niemand nu op dit moment aanraden om zonder les ergens mee te beginnen, het is zoveel makkelijker voor je paard en jezelf als je af en toe wat begeleiding hebt. Ik kan alleen gewoon niet zeggen dat het nooit werkt. Het werkte voor mij namelijk prima met alleen wat video's :D. Misschien dat je dan net even die missing link vind in zo'n video. Een stuk goedkoper ook die "dure" video's dan al die nutteloze lessen daarvoor.

Nog even over het grondwerk als de heilige graal :+ : ik heb zelf wel de ervaring dat je meeste problemen gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnen als je "grondwerk" gaat doen, maar wat daar dan weer onder verstaan wordt, is natuurlijk lekker vaag :D

Ook met grondwerk op zich is niks mis, zolang je dat weloverwogen toepast. Ik probeer alleen het kip-zonder-kop-gedrag duidelijk te scheiden van inhoudelijke zinnigheid van omgangsoefeningen.

En sorry, maar verwachten dat omgang met paarden uit een boekje te leren valt is hetzelfde als denken dat je kunt autorijden als je de theorie begrijpt.
Dat je praktische kennis op diverse manieren tot je kunt nemen, is bij uitstek het spel tussen de leraar en zijn leerling, individueel dus. Ook de mens is daarin net zo individueel als het paard waar ie mee omgaat.

sanne83 schreef:
Wat bedoel je met exclusief? Je kan een maand gratis lid worden van hun site en al het materiaal zien wat ze uitgebracht hebben sinds 2001 ongeveer.
Daarna betaal je 7,95 (?) per maand, geloof ik.
Instructie is duur, maar ik vind eigenlijk vooral dat andere instructie heel goedkoop is. Als je volledig van lesgeven moet rondkomen en je gewoon belasting betaalt, dan krijg je inderdaad andere prijzen.

Reken eens uit hoeveel geld je kwijt bent om Parelli-instructeur te mogen zijn. Zet dat eens af tegen een uurloon van 50 euro.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-01-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:47

Ben het helemaal met je eens Fellor :j Ik heb precies hetzelfde als jij. Ik ben steeds kritischer geworden en bepaalde instructeurs leggen een bepaalde nadruk ergens op, die je wel of niet interessant vind, de persoonlijkheid staat je wel of niet aan. Er zijn nog zoveel andere factoren die van belang zijn bij les nemen.
Er zijn ook zoveel verschillende mensen, uit zoveel verschillende takken van sport en landen, die zich hiermee bezig houden, het verschil kan soms groot zijn.
Ik ben in Colorado geweest en je zag daar zo'n groot verschil alleen al tussen de Amerikanen en de Europeanen :D
Ik doe zelf ook graag clickertraining en heb dressuurtraining (daar heb ik zeker wel een oog op de grond bij nodig :D )

Nogmaals; voor mij hebben die video's prima gewerkt zonder les. Ik zeg niet dat dat voor iedereen zo is of dat dat ook de beste optie is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:47

[***] schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat dit puur komt omdat het uit Amerika komt, zoals al eerder gezegd, het "afstands-onderwijs". In Amerika wordt met het vliegtuig gegaan zoals wij met de auto gaan .. de afstanden tussen alles zijn veel groter en dus is het ook moeilijker om les te nemen. Daarom heeft Parelli die pakketten gemaakt, zodat mensen op afstand toch konden bijleren, zonder elke week stunten uit te moeten halen voor real life ondersteuning.

Het is wel in opmars, zijn steeds meer instructeurs, maar het blijft allemaal nog heel weinig, en dat is spijtig. Ook zijn de eisen om officiële instructeur te worden niet niks, en ergens begrijp ik het wel (je hebt er niks aan als iedereen zomaar onder jouw naam dingen kan gaan doen) maar langs de andere kant maakt het er ook niet makkelijker op.

Wat de oplossing is .. ik weet het niet.. Zou het echt niet kunnen zeggen ..
Ga je de eisen tot het worden van instructeur verlagen dan kan je daar ook meer kwaad dan goed mee doen. Of er iets aan de kosten kan gedaan worden, ik weet het niet .. Weet niet de precieze kosten maar aangezien je dat niet vanaf je luie stoel kan zullen er wel kosten aan zijn, volgens mij moet je naar Parelli in Amerika enzo dus ja .. dat tikt door .. Anyway .. ik hoop dat er een oplossing voor komt, zodat het minder op een sekte lijkt, want dat is volgens mij nergens voor nodig, zo speciaal of gek is het allemaal niet :Y)

@ sanne83 : ze hebben nu inderdaad Parelli Connect en voor 8 euro per maand krijg je toegang tot heel veel, heel leuk om te kijken, om "aha"-momentjes op te doen, om inspiratie op te doen, etc. Maar echt les vervangt het niet, en juist dat echte les nemen is in mijn ogen te moeilijk, te onbereikbaar (of het nu door afstand is of de prijs). Maar zoals gezegd: als je met 1 les 2 maanden vooruit kunt dan is dat wel weer te verantwoorden, want elke week een (dressuur)les van € 10 dat tikt ook door op 2 maanden tijd ;)

Hhhmmm, elke twee weken a 20 euro is hetzelfde. Dat doe ik intussen alweer meerdere jaren en daar ben ik erg blij mee.

Ik denk ook niet dat je de eisen moet verlagen, hang er simpelweg een minder heftig prijskaartje aan.

Mag ik even een parallel trekken? Iemand die de naam Martin Gaus iets zegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:10

Ja hoor, nog les bij gevolgd :Y) (naja, niet rechtstreeks bij hem, al heeft hij wel met onze toemalige hond een demo gegeven, maar bij iemand die instructeur was, net zoals met de Parelli-instructeurs). Vertel eens.. ?

Weet je, ik wil best € 50 per les betalen (of € 75 want dat is eigenlijk het bedrag incl. reiskosten) als ik daar inderdaad verder mee kan voor een maand of 2. Maar stel nu, stel, dat die instructeur mij niet ligt (en dat kan zomaar, ookal is het een officiële), dan heb ik een probleem, want dat is de enige die nog iets of wat in de buurt zit .. Bij anderen kom je aan bedragen van €100 en meer uit .. en dan vind ik het wel beetje teveel worden ... En dat is jammer, dat je zo weinig keuze hebt .. Dus daarom ben ik wel blij met alle videos en allerhande info, en dat helpt mij ook wel degelijk, alleen mis ik iemand af en toe naast mij, en die is moeilijk te vinden..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:23

[***] schreef:
Ja hoor, nog les bij gevolgd :Y) (naja, niet rechtstreeks bij hem, al heeft hij wel met onze toemalige hond een demo gegeven, maar bij iemand die instructeur was, net zoals met de Parelli-instructeurs). Vertel eens.. ?

Weet je, ik wil best € 50 per les betalen (of € 75 want dat is eigenlijk het bedrag incl. reiskosten) als ik daar inderdaad verder mee kan voor een maand of 2. Maar stel nu, stel, dat die instructeur mij niet ligt (en dat kan zomaar, ookal is het een officiële), dan heb ik een probleem, want dat is de enige die nog iets of wat in de buurt zit .. Bij anderen kom je aan bedragen van €100 en meer uit .. en dan vind ik het wel beetje teveel worden ... En dat is jammer, dat je zo weinig keuze hebt .. Dus daarom ben ik wel blij met alle videos en allerhande info, en dat helpt mij ook wel degelijk, alleen mis ik iemand af en toe naast mij, en die is moeilijk te vinden..

Waar is die prijs op gebaseerd? Waarom "moeten" zij zulke bedragen vragen?

Punt is dat alles bij elkaar maakt dat het zinvol is, maar boeken zijn geen vervanger voor instructie, evenmin als video's altijd boeken kunnen vervangen. Het is juist het samenspel tussen al deze elementen dat het tot elkaars aanvulling maakt.

Over Matrin: kijk eens goed naar zijn werkwijze.......

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:40

Martin Gaus? Die nu bejaarde van vroeger die toen keihard bij honden inkwam maar bij nader inzien en gezien de openbare opinie, nu op vriendelijk clickeren is overgegaan? En nu dan Cesar Millan zit af te zeiken? Ik heb met beiden niks,heel erge nagemaakte die Gaus. Die heeft een relatie gehad met de beste vriendin van mjn moeder, ruim 25 jaar terug, en aan haar vertelde hij toen al wat voor een bullshit hij het allemaal vond, wat hij zelf probeerde "aan de man" te brengen.
Alsjeblieft dit is de grootste nepper aller tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:41

Ik zou het echt niet weten, zal je aan hun moeten vragen .. Wat ik vernomen heb is als je het in het wit wil doen dat je van die € 50 echt niet veel overhoudt en dat ze zelf ook genoeg kosten hebben gemaakt in het verleden voor de opleidingen en dergelijke. Maar in hoeverre dat allemaal zo is weet ik niet, is weer stof voor een andere discussie denk ik :Y)

Snap niet meteen waar je naartoe wil met Martin?
Ik weet dat Cesar Milan de Parelli van de honden genoemd wordt, maar die zou dan totaal anders werken dan Martin Gaus (Martin Gauw was toch geen fan van zijn methode ofzo, is ook tijd terug een discussie van geweest). Ik weet niet op welke manier hij tegenwoordig werkt, of dat hij dingen aangepast heeft en anders doet dan in het verleden .. De lessen zijn heel lang geleden geweest :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:48

Ik moet nu toch vooral lachen om de typefout: "Martin GauW" ipv GauS, zo was het eigenlijk inderdaad.
Snelle resultaten.
Maar goed, het is een paardenforum, laten we er over ophouden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-01-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:50

Het slaat nergens op om martin gaus met parelli te vergelijken. Dat soort dingen zijn niet relevant om het over te hebben in mijn ogen.

mocht je toch willen vergelijken dat zie ik martin gaus liever als een soort monty roberts; fijn dat het iemand is die de "awareness" heeft opgestart en verder neit te veel achterom kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:50

Eigenlijk grappig dat we het trouwens nu over de honden hebben, want weet je wat mij écht geholpen heeft om wat met de paarden te kunnen? Wat echt de ommekeer heeft betekent voor mij? Veel naar Cesar Milan kijken :Y) Gewoon zijn uitleg over je eigen energie, over je eigen houding & uitstraling. Dat heeft zoveel betekent, en het werkt bij paarden net zo goed :Y) Natuurlijk zijn paarden geen honden, maar in wezen is wat jij moet doen hetzelfde. Gewoon er zijn voor het paard (of de hond) en aanpakken wat zich op dat moment afspeelt. Niet vooruit gaan denken, niet doemdenken, gewoon aanpakken wat er komt (goed of slecht).

Daarvoor was het allemaal een stuk minder op paardengebied hoor .. manège, verzorgpaarden, .. Ik was te lief om de paarden aan te pakken (zoals de mensen vonden dat ik ze moest aanpakken) en daardoor ging het regelmatig mis (of ja, dat zeiden ze dan :Y) ) en dan kreeg ik schrik. Heb periodes echt enorm veel schrik gehad, was zo bang dat ik zelfs het braafste paard aan het schrikken kreeg .. en niemand die het zag .. niemand die mij hielp ... Is een tijdje beter gegaan toen ik [***] leerde kennen, maar ook dat ging weer bergaf, en [***] heeft het mij wel laten zien.. Door gewoon te zorgen dat ik niet meer opstapte en door zelfs niet meer met mij mee te komen uit de weide :+ Toen wist ik dat het tijd was voor hulp, en die heb ik gelukkig toen ook gevonden. En daarna heb ik veel naar Cesar gekeken en dat kwam gewoon overeen met hetgeen wat ik in de lessen leerde, dat samen is echt de opstap geweest voor mij ... En Parelli komt pas véél later :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:51

[***] schreef:
Ik zou het echt niet weten, zal je aan hun moeten vragen .. Wat ik vernomen heb is als je het in het wit wil doen dat je van die € 50 echt niet veel overhoudt en dat ze zelf ook genoeg kosten hebben gemaakt in het verleden voor de opleidingen en dergelijke. Maar in hoeverre dat allemaal zo is weet ik niet, is weer stof voor een andere discussie denk ik :Y)

Maar als die opleiding zo duur is dat ze richting 100 euro (per uur?) moeten vragen, dan maak je dus die exclusiviteit. Welk doel heeeft dat?