Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fellor schreef:Als ik zoveel geld zou kunnen verdienen zou ik het ook doen en de meesten met mij... Weet je hoeveel het kost om je paarden de hele wereld over te vliegen
Waratje schreef:Fellor schreef:Als ik zoveel geld zou kunnen verdienen zou ik het ook doen en de meesten met mij... Weet je hoeveel het kost om je paarden de hele wereld over te vliegen
Wie verplicht meneer Parelli om zijn eigen paarden de wereld over te slepen? Er zijn overal genoeg paarden waarmee je best het nodige kunt laten zien als je wat te melden hebt. En hij heeft gerust wat te melden, ik zou hem liever demonstraties zien geven met paarden die hij niet zelf heeft opgeleid. Dan zie je ook hoe hij keuzes moet maken terwijl hij bezig is en daar kan hij dan ook bij aangeven waarom hij de keuzes maakt die hij maakt.
Waratje schreef:Fellor schreef:Als ik zoveel geld zou kunnen verdienen zou ik het ook doen en de meesten met mij... Weet je hoeveel het kost om je paarden de hele wereld over te vliegen
Wie verplicht meneer Parelli om zijn eigen paarden de wereld over te slepen? Er zijn overal genoeg paarden waarmee je best het nodige kunt laten zien als je wat te melden hebt. En hij heeft gerust wat te melden, ik zou hem liever demonstraties zien geven met paarden die hij niet zelf heeft opgeleid. Dan zie je ook hoe hij keuzes moet maken terwijl hij bezig is en daar kan hij dan ook bij aangeven waarom hij de keuzes maakt die hij maakt.
[***] schreef:@ ikke : Daar ben ik het volledig mee eens
Ik denk ook als ze dat allemaal wat makkelijker maken (meer instructeurs, en lagere prijzen) dat er dan ook veel meer animo voor is, en als instructeurs goed zijn blijven de klanten ze wel vinden .. In dat opzicht is er nog veel verbetering mogelijkEn ik begrijp ook niet waarom je wel op elke hoek van de straat een dressuurinstructeur hebt, maar Parelli (of NH) lijkt niet mogelijk, want daar moet allemaal veel geld voor betaald worden. En dat doet alles geen goed.
Dat Parelli zoveel vraagt voor zijn pakketten kan ik nog begrijpen, omdat dit gewoon echt goed in elkaar steekt allemaal. Maar de real life hulp (die je toch echt wel nodig hebt) zou voor mij echt wel beter bereikbaar mogen zijn, zowel qua afstand als financieel. Ik begrijp wel dat die opleiding bij Parelli geld kost, maar volgens mij kan het toch anders ..
ikke schreef:En daarmee heb je de kern van het probleem!
Waarom al die exclusiviteit??
sanne83 schreef:Er zijn op dit moment wel een flink aantal instructeurs, maar ik ben het eens dat als je een persoon bent die graag elke week les heeft, dat het dan zeker niet ideaal is.
@ikke: misschien kan jij ook accepteren dat er mensen zijn die het fijner vinden om op een andere manier informatie op te nemen en misschien makkelijk kunnen zien->uitvoeren.
Ik zou niemand nu op dit moment aanraden om zonder les ergens mee te beginnen, het is zoveel makkelijker voor je paard en jezelf als je af en toe wat begeleiding hebt. Ik kan alleen gewoon niet zeggen dat het nooit werkt. Het werkte voor mij namelijk prima met alleen wat video's. Misschien dat je dan net even die missing link vind in zo'n video. Een stuk goedkoper ook die "dure" video's dan al die nutteloze lessen daarvoor.
Nog even over het grondwerk als de heilige graal: ik heb zelf wel de ervaring dat je meeste problemen gewoon als sneeuw voor de zon verdwijnen als je "grondwerk" gaat doen, maar wat daar dan weer onder verstaan wordt, is natuurlijk lekker vaag
sanne83 schreef:Wat bedoel je met exclusief? Je kan een maand gratis lid worden van hun site en al het materiaal zien wat ze uitgebracht hebben sinds 2001 ongeveer.
Daarna betaal je 7,95 (?) per maand, geloof ik.
Instructie is duur, maar ik vind eigenlijk vooral dat andere instructie heel goedkoop is. Als je volledig van lesgeven moet rondkomen en je gewoon belasting betaalt, dan krijg je inderdaad andere prijzen.
[***] schreef:ikke schreef:En daarmee heb je de kern van het probleem!
Waarom al die exclusiviteit??
Ik denk dat dit puur komt omdat het uit Amerika komt, zoals al eerder gezegd, het "afstands-onderwijs". In Amerika wordt met het vliegtuig gegaan zoals wij met de auto gaan .. de afstanden tussen alles zijn veel groter en dus is het ook moeilijker om les te nemen. Daarom heeft Parelli die pakketten gemaakt, zodat mensen op afstand toch konden bijleren, zonder elke week stunten uit te moeten halen voor real life ondersteuning.
Het is wel in opmars, zijn steeds meer instructeurs, maar het blijft allemaal nog heel weinig, en dat is spijtig. Ook zijn de eisen om officiële instructeur te worden niet niks, en ergens begrijp ik het wel (je hebt er niks aan als iedereen zomaar onder jouw naam dingen kan gaan doen) maar langs de andere kant maakt het er ook niet makkelijker op.
Wat de oplossing is .. ik weet het niet.. Zou het echt niet kunnen zeggen ..
Ga je de eisen tot het worden van instructeur verlagen dan kan je daar ook meer kwaad dan goed mee doen. Of er iets aan de kosten kan gedaan worden, ik weet het niet .. Weet niet de precieze kosten maar aangezien je dat niet vanaf je luie stoel kan zullen er wel kosten aan zijn, volgens mij moet je naar Parelli in Amerika enzo dus ja .. dat tikt door .. Anyway .. ik hoop dat er een oplossing voor komt, zodat het minder op een sekte lijkt, want dat is volgens mij nergens voor nodig, zo speciaal of gek is het allemaal niet
@ sanne83 : ze hebben nu inderdaad Parelli Connect en voor 8 euro per maand krijg je toegang tot heel veel, heel leuk om te kijken, om "aha"-momentjes op te doen, om inspiratie op te doen, etc. Maar echt les vervangt het niet, en juist dat echte les nemen is in mijn ogen te moeilijk, te onbereikbaar (of het nu door afstand is of de prijs). Maar zoals gezegd: als je met 1 les 2 maanden vooruit kunt dan is dat wel weer te verantwoorden, want elke week een (dressuur)les van € 10 dat tikt ook door op 2 maanden tijd
[***] schreef:Ja hoor, nog les bij gevolgd(naja, niet rechtstreeks bij hem, al heeft hij wel met onze toemalige hond een demo gegeven, maar bij iemand die instructeur was, net zoals met de Parelli-instructeurs). Vertel eens.. ?
Weet je, ik wil best € 50 per les betalen (of € 75 want dat is eigenlijk het bedrag incl. reiskosten) als ik daar inderdaad verder mee kan voor een maand of 2. Maar stel nu, stel, dat die instructeur mij niet ligt (en dat kan zomaar, ookal is het een officiële), dan heb ik een probleem, want dat is de enige die nog iets of wat in de buurt zit .. Bij anderen kom je aan bedragen van €100 en meer uit .. en dan vind ik het wel beetje teveel worden ... En dat is jammer, dat je zo weinig keuze hebt .. Dus daarom ben ik wel blij met alle videos en allerhande info, en dat helpt mij ook wel degelijk, alleen mis ik iemand af en toe naast mij, en die is moeilijk te vinden..
[***] schreef:Ik zou het echt niet weten, zal je aan hun moeten vragen .. Wat ik vernomen heb is als je het in het wit wil doen dat je van die € 50 echt niet veel overhoudt en dat ze zelf ook genoeg kosten hebben gemaakt in het verleden voor de opleidingen en dergelijke. Maar in hoeverre dat allemaal zo is weet ik niet, is weer stof voor een andere discussie denk ik