natuurlijk hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: natuurlijk hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:50

Dat is niet iets wat ik gezegd hebt.... álle hengsten! Sommige..ja..!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:04

Sorry dat ik je verkeerd begreep Bloos.

Ik dacht het omdat je zei dat zelfs de braafste hengst ineens kan omslagen. Daaruit concludeerde ik dat je beter geen hengsten met andere paarden samen zet omdat je op elk moment een gevecht kunt krijgen als de hengst het 'licht' ziet.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:14

Ja, die kans is dus altijd aanwezig. Wat niet wil zeggen dat dit ook bij iedere hengst zal gaan gebeuren. Het gevaar schuilt hem erin dat er geen waarschuwingen vooraf zijn. Het gebeurd, pats boem! Dan kunnen de paarden zich lelijk verwonden en een hengst die eenmaal gegrepen heeft, krijgt de smaak te pakken en zal dit sneller weer doen. Het is dus aan de eigenaren of zij dit een acceptabel risico vinden.

Echter ben ik een absoluut tegenstander van te beweren (zoals sommige doen) dat je hengsten zomaar in een kudde kunt gooien. Het is van een aantal factoren afhankelijk, zoals karakter, omstandigheden, samenstelling kudde etc etc.....

Hengsten in het wild vechten wat af....waarom zouden ze dat in gevangenschap ineens niet meer doen? Dat is iets wat je als hengstenhouder altijd in je achterhoofd moet houden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:24

Ik kan je hierin enkel groot gelijk geven Lachen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:26

Pensionnetje schreef:
Het gevaar schuilt hem erin dat er geen waarschuwingen vooraf zijn. Het gebeurd, pats boem!

Dat lijkt me sterk, dat hengsten die al langere tijd samen staan ineens elkaar aanvallen, zonder dat tevoren enige waarschuwing gegeven wordt.
Er zal toch altijd wel een soort "uitproberen-hoe-ver-ik-kan-gaan-voordat-'ie-me-aanvalt-gedrag" aan vooraf gaan door de aangevallen hengst, en/of dreigend gedrag door de aanvallende hengst.

Dit "landjepik" bij paarden kan heel subtiel gaan, door bijvoorbeeld vóór een hoger geplaatste hengst te dringen bij het voeren, of door ongevraagd diens ruimte binnen te dringen, maar het is wél een signaal naar de leidhengst: "Ik verzet me tegen jouw machtspositie"
Het dreigen naar elkaar (of naar anderen) is bij hengsten ook heel duidelijk zichtbaar: Nek opzetten, oren plat, neusgaten open, briesen, stampen. Meestal is dat duidelijk genoeg om aan te geven dat de ander te ver gaat, en hoeft het dus niet tot een fysiek conflict te komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:44

anneliesdj schreef:
@HC; Ik vroeg me af wat jij zou doen als... Niks geen dus.

Dat kan je wel weer ´dus´ schrijven maar dat is NIET wat ik schrijf. Wat ik schrijf is dat dit situationeel afhankelijk is, heel complex kan liggen en ík me heel bewust niet in die situatie heb laten komen. Ik kan je daarom geen inhoudelijk antwoord geven.

@Oomens
Je hebt helemaal gelijk; alleen bij paarden met een sociaal onevenwichtige achtergrond is er geen evenwichtig gedrag. Normale paarden zijn geen kamikazes.
Een in een sociale groep, liefst met hengst, opgegroeid hengstveulen zal geen tijdbom zijn. Als dat zo lijkt, dan heb je een lange reeks aan voorafgaande ontwikkelingen gemist.

Onder de mannelijke paarden zitten dieren van ´haremhengst-materiaal´ en wannabees. Dat blijft hun basis onafhankelijk van wel/geen seizoenshormonen.
Hengsten en ruinen zijn beiden mannelijk, doch hengsten hebben seizoenshormonen.
Wanneer een hengst met seizoenshormonen daardoor beïnvloed gedrag heeft geleerd is dat net als elk ander aangeleerd gedrag.

Ethogrammen van paardengroepen tonen dat twee-derde van het gedrag in een familiegroep geïnitieerd wordt door hengsten. Hengsten zijn activer en extroverter. Juist met hengsten is het leven in een sociale groep essentieel voor het welzijn.
Kan je dat niet bieden, dan is het nóg incorrecter paardhouden dan bij merries/ruinen waarbij het ook al een basisvoorwaarde is.

hc

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:54

oomens schreef:
Pensionnetje schreef:
Het gevaar schuilt hem erin dat er geen waarschuwingen vooraf zijn. Het gebeurd, pats boem!

Dat lijkt me sterk, dat hengsten die al langere tijd samen staan ineens elkaar aanvallen, zonder dat tevoren enige waarschuwing gegeven wordt.
Er zal toch altijd wel een soort "uitproberen-hoe-ver-ik-kan-gaan-voordat-'ie-me-aanvalt-gedrag" aan vooraf gaan door de aangevallen hengst, en/of dreigend gedrag door de aanvallende hengst.

Dit "landjepik" bij paarden kan heel subtiel gaan, door bijvoorbeeld vóór een hoger geplaatste hengst te dringen bij het voeren, of door ongevraagd diens ruimte binnen te dringen, maar het is wél een signaal naar de leidhengst: "Ik verzet me tegen jouw machtspositie"
Het dreigen naar elkaar (of naar anderen) is bij hengsten ook heel duidelijk zichtbaar: Nek opzetten, oren plat, neusgaten open, briesen, stampen. Meestal is dat duidelijk genoeg om aan te geven dat de ander te ver gaat, en hoeft het dus niet tot een fysiek conflict te komen.

Indien je de gehele dag de tijd hebt je kudde te observeren zul idd wat subtiele of minder subtiele signalen zien. Echter het spel kan maanden / jaren goed gaan zonder dat een hengst écht uithaalt. Dan opeens op een dag doet ie het wél. En jij maar denken neuj hoor gaat allemaal best goed.....
Heeft en hengst eenmaal uitgehaald kun je er prat op gaan dat ie het blijft doen. Hij kent zijn macht hij kent zijn kracht. En die zal hij zeker blijven gebruiken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 10:06

Ik vraag me af hoeveel praktijkvoorbeelden jij kunt noemen van dit gedrag Pensionnetje. Ik ben ze namelijk nog nooit tegen gekomen....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:11

Dan heb je geluk gehad. Ik kan je er meerdere geven. Bel eens een willekeurig dierenarts, hij zal ook genoeg voorbeelden kunnen aanhalen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 10:12

ben benieuwd, graag met voorgeschiedenis en manier van houden.

*pakt chips en gaat zitten*

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:13

*pakt nootjes erbij en wacht ook af*

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:15

Chips zijn voor de TV..... Helaas heb ik geen zin/nog tijd dit hier uitgebreid te gaan schrijven.
Je mag wat met mn waarschuwing doen of niet. Is geheel ieder voor zich.

Trouwens er heeft een tijdje geleden nog een prachtig voorbeeld op Bokt gestaan. Twee Koninks hengsten, in een kudde, gevochten tot de dood erop volgde...... Lees het verhaal tijdens het nuttigen van de borrelnootjes. Tenminste, als je eetlust dan niet is vergaan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:32

ik heb zitten zoeken naar het verhaal over de koniks hengsten, om wat meer achtergrond te weten over dit verhaal, maar ik kan het niet vinden.
kan jij een linkje doorgeven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:39

Alsof een paar groepen koniks op 150 of zo hectaren of in de Oostvaardersplassen hetzelfde is als een familiegroepje rijpaarden op een groot weiland Gestoord

Het voorbeeld van die 2 vechtende haremhengsten is een prima illustratie van dat hengsten grote weerbare dieren zijn en dat het belangrijk is dat de haremhengst een sociaal evenwichtige achtergrond heeft Pling
Dat het in de Oostvaardersplassen met vele tíentallen harems binnen een eigenlijk te hoge populatiedichtheid vrijwel nooit fout gaat is een bewijs voor het sociaal evenwichtige van normale paarden Afgod
De keer dat het wel fout gaat valt volledig in het niet bij het aantal dieren dat de winter niet overleeft...

Zie verder voorpagina nieuws over weer een tweetal familiegroepen Koniks erbij in NL.

Hoewel er van de semivrijlevende groepen koniks erg veel te leren valt mbt paardgericht paardhouden blijf ik het verder haast amusant vinden dat men
1. cultuurlandschap
2. beheert
met een
3. uitgezette
4. gedomesticeerde
afstammeling van een dier wat
5. nooit endemisch
geweest is in NL en het dan ´natuur´ noemt.

hc

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:12

Indien het op zulke grote opp. al fout gaat, hoe kunnen zovele dan zo naief zijn dat het in hun achtertuin wél goed gaat? Met paarden van verschillende achtergronden, verschillende rassen, verschllende familie groepen? Dan zou het plots wél goed moeten gaan? Ik blijf erbij het kán goed gaan maar het is nimmer een garantie dat het goed blijft gaan.

Het is ieder voor zich om dit risico te nemen. Ik zou persoonlijk niet afgaan op de ervaringen van een enkeling, maar eerder wat de geschiedenis al zo lang leert nl hoe het er in de natuur aan toe gaat. Dat is niet een prachtig sprookje met zoete koekjes. Gooi je hengst maar bij een paar ruinen, gooi em gewoon in de kudde, gooi em bij jonge hengsten (maar kleintjes worden groot) laat em de merries naar believe dekken, of de merries wel of niet beschadigd raken. Of er wel of geen gevechten uitbreken. Of dat de hengst een verkeerde alpha merrie tegenkomt....want ook dat vergeten de mensen.....tot bloedens toe....tot de dood er op volgt. Dat zijn de risico's die men neemt. Dat men zich wil af sluiten voor deze risico's (mij gebeurd het niet) prima... Inzicht en tranen komen altijd achteraf.

Een kudde is geen statisch gegeven. Er vinden voortdurend veranderingen plaats. Daar kunnen jaren over heen gaan en ineens is de leider de leider niet meer....dan heb je de poppen aan het dansen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:01

volgens mij bedoelt hc dat het bij de koniks over 2 haremhengsten uit verschillende familiegroepen ging, en dit kan je idd niet vergelijken met 1 familiegroep in je afgesloten weiland.

natuurlijk vinden binnen een kudde veranderingen plaats.
en ja, dan moet de rangorde soms eens opnieuw bepaald worden, en ja, daar zullen wel eens gewonden bij vallen.
maar dat kan ook gebeuren bij merries en ruinen, en is geen reden om alle hengsten dan maar bij voorbaat tot een solitair leven te veroordelen.
hengsten die (deels) solitair opgegroeid zijn, moet je idd niet zomaar in een groep gooien.
maar met hengsten die in een familiegroep opgegroeid zijn en altijd in een echte kudde (dus niet alleen met andere hengsten of ruinen, maar ook met merries) gelopen hebben, zal je normaalgezien geen problemen hebben.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:17

Ik veroordeel hengsten niet bijvoorbaad tot een solitair bestaan. Ik geef alleen een waarschuwing dat het niet allemaal roze geur en maneschijn is. Ook niet in een familie groep. Ook die zijn niet statisch maar onderhevig aan veranderingen. Dus ook daar kan het mis gaan. Immers veulens worden volwassen en gaan hun eigen plekje opeisen. De leiders van vandaag, zijn de verliezers (worden ouder en verzwakken) van morgen en dan staat er een legertje klaar om de macht proberen te grijpen. Dat kan in rust gaan, maar ook met hevige gevechten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:20

Ik denk dat die waarschuwing (terecht en op z'n plek) nu wel duidelijk is gemaakt. Het werd alleen wat overtrokken gebracht denk ik.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:25

Dat hangt ervan af wat je overtrokken vind. De letstels zijn immers alles behalve subtiel te noemen.
Bovendien vind ik het misleidend voor beginnend hengstenhouders hier op Bokt te stellen het het allemaal zo maar kan. Zij zouden door diverse adviezen wel eens luk raak kunnen gaan proberen hun hengst ergens tussen te zetten. Dan mag best de schaduw zijde eens aan het licht worden gebracht.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:42

ik zal mezelf dan maar citeren om nog eens duidelijk te vermelden dat het kan, maar onder voorwaarden:
fojoe schreef:
met hengsten die in een familiegroep opgegroeid zijn en altijd in een echte kudde (dus niet alleen met andere hengsten of ruinen, maar ook met merries) gelopen hebben, zal je normaalgezien geen problemen hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:47

Pensionnetje schreef:
Bovendien vind ik het misleidend voor beginnend hengstenhouders hier op Bokt te stellen het het allemaal zo maar kan.

Pardon? Heb ik er niet zelfs een foto van wat normaal is bij geplaatst? Verder ben ik zo helder als glas over de noodzaak van sociaal evenwichtig opgegroeide paarden.
Je moet er alleen niet dramatischer over doen dan realistisch is. Jij vormt jouw mening op basis van gebrek aan informatie en neemt puur emotionele beslissingen over het management van jouw paard op grond van geen basis (of onwil).

Ik raad je http://www.amazon.co.uk/Equid-Ethogram- ... 1581500904 aan.
Dat is makkelijk toegankelijk doch toch wetenschappelijk verantwoord.
Errg goed is http://www.amazon.co.uk/Behaviour-Horse ... 744&sr=1-1 doch vraagt wat meer achtergrond aan parate kennis van de lezer.

Tot die tijd ter snelle geruststelling: mijn hengst is een échte ´straatvechter-met-bállen´ doch sociaal evenwichtig opgegroeid en elk van de vijf merries hier zou hem kunnen laten afdruipen. Zo wérkt het echter niet bij paardgericht gehouden sociaal evenwichtige paarden. Daarbij draait het om kunnen ontwijken en dus om witte voetjes halen.
Lees de pagina ´De Centaur´ op mijn site als voorlopig info terwijl je wacht op de bestelde bovenstaande boeken.

hc

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:10

Een hengst en 5 merries is geen natuurlijke kudde. Daarbij behoren ook de jonge dieren en de rebellerende pubers. De hengsten in wording etc etc... Daarbij zijn altijd problemen te verwachten.
Bovendien is in dit topic duidelijk gesuggereerd dat men hengsten zó tussen de ruinen kan zetten.
Het moet toch niet zotter worden zeg.

Bovendien voor degene die goed heeft gelezen, ook ik heb volwassen hengsten bij elkaar lopen. Die kunnen samen tussen merries.(oei das pas gevaarlijk) Omdat het twee "sukkels" zijn. Maar met mijn andere hengst hoef ik die grappen niet uit te halen. Die vermoord alles in zijn omgeving, ook ruinen, kleine ondanige pony's gewoon alles. En nu niet beginnen , dan wil ik zijn achtergrond wel weten, wat is er toch met hem gebeurd? Het zijn alle drie broers! In dezelfde omstandigheden opgegroeid, bij dezelfde merries, tusen dezelfde ruinen en ponygespuis. Deze hengst zal nooit los tussen de merries kunnen, de dames hebben dan geen rust, hij blijft bezig, volledig gefixeerd. Omdat het, juist ja, een straatvechter is. En als er dan een paard langs de wei komt met een ruiter erop dan vliegt hij ze door de draad aan. Hij duld niets, niemand, hij is heer en meester en geeft zijn plek niet op.

Zo'n hengst wordt mager, wordt gek van zichzelf en heeft geen rust. Zijn hormonen zijn hem de baas. In de zomer zien ze er dan niet uit. Ze kunnen zichzelf vanwege hun testosteron-roes erg verwonden en anderen erbij. Maar zet hem apart, náást de andere paarden en hij heeft rust. Hij hoeft niet meer te knokken om alles onder controle te houden. Geef hem gepaste arbeid en zie dát soort hengsten zijn je grootste talenten. Maar in een kudde? Nee never nooit meer. En hij? Hij vindt het prima zo, baas zijn eigen wei, zelfs een kip wordt eruit gejaagd...wegwezen, opzouten, MIJN wei.

Nogmaals, alles kan, maar niet met ieder paard. Vraag maar aan fokkers die al 5, 6, 7 generaties hebben lopen. Ze zullen hetzelfde zeggen. Het is niet allemaal pais en vree in paardenland.

Tja er zullen altijd mensen zijn die zich op de tenen getrapt voelen door mijn waarschuwing. Het zij zo.

Leuk en gelukkig onschuldig voorbeeldje nummer zoveel....
Kuddes zijn niet statisch...Goh en het ging altijd zo goed????

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=119&t=968800&view=unread#unread

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:58

Pensionnetje schreef:
Een hengst en 5 merries is geen natuurlijke kudde. Daarbij behoren ook de jonge dieren en de rebellerende pubers.

En denk je dat ik die hier nooit heb? Geboorteregeling houdt in dat de merries niet per definitie allemaal elk jaar drachtig zijn, niet dat ze dit nooit zijn Pling
Ook dracht en het hebben van veulens zijn voor merries en de hengst essentiële welzijnselementen binnen normaal sociaal gedrag.
Bandida is erg blij met een hier opgegroeide puberhengst. Toen die hier weg ging had zijn vader daar meer moeite mee dan zijn moeder en zijn tante was nog het meeste van slag.
Een totaal ander voorbeeld hier is een inmiddels vierjarig merrieveulen dat gebleven is omdat ze niet van de haremhengst is.

Het schokkende voor paardenhouders is dat als ´dit´ allemaal niet kan, de paarden niet volgens hun ecologie gehouden worden Pling De rest is namelijk geneuzel over de persoonlijke mogelijkheden en prioriteiten van de hoúder.
Als de omstandigheden niet geschikt zijn om verantwoord een harem te houden is een hengst als ruin in een vrijgezellengroep verstandiger. De damesgroep kan ook met een haremruin een heel aardig compromis gegeven krijgen.
Dit blijft echter allemaal suboptimaal en zonder invuling van een zéér belangrijke drijfveer in het paardenleven.

Ondertussen ontzeg jij op basis van schijnargumenten jouw merrie (hormonaal vergelijkbaar met een niet gecastreerde hengst Pling Pling Pling ) een fundamentaal onderdeel van normaal evenwichtig sociaal gedrag, een aantal fundamentele aspecten van haar welzijn als páárd.
Lees in het belang van jouw paard het boek van Dr.Sue McDonnell.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:28

Pensionnetje schreef:
Geef hem gepaste arbeid en zie dát soort hengsten zijn je grootste talenten. Maar in een kudde? Nee never nooit meer. En hij? Hij vindt het prima zo, baas zijn eigen wei, zelfs een kip wordt eruit gejaagd...wegwezen, opzouten, MIJN wei.

Die talenten scoren dan in de sport, en vervolgens wil iedereen een veulen van zo'n pittbull. Benieuwd wat die overerft op zijn veulens..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:10

Huertecilla schreef:
Pensionnetje schreef:
Een hengst en 5 merries is geen natuurlijke kudde. Daarbij behoren ook de jonge dieren en de rebellerende pubers.

En denk je dat ik die hier nooit heb? Geboorteregeling houdt in dat de merries niet per definitie allemaal elk jaar drachtig zijn, niet dat ze dit nooit zijn Pling
Ook dracht en het hebben van veulens zijn voor merries en de hengst essentiële welzijnselementen binnen normaal sociaal gedrag.
Bandida is erg blij met een hier opgegroeide puberhengst. Toen die hier weg ging had zijn vader daar meer moeite mee dan zijn moeder en zijn tante was nog het meeste van slag.
Een totaal ander voorbeeld hier is een inmiddels vierjarig merrieveulen dat gebleven is omdat ze niet van de haremhengst is.

Het schokkende voor paardenhouders is dat als ´dit´ allemaal niet kan, de paarden niet volgens hun ecologie gehouden worden Pling De rest is namelijk geneuzel over de persoonlijke mogelijkheden en prioriteiten van de hoúder.
Als de omstandigheden niet geschikt zijn om verantwoord een harem te houden is een hengst als ruin in een vrijgezellengroep verstandiger. De damesgroep kan ook met een haremruin een heel aardig compromis gegeven krijgen.
Dit blijft echter allemaal suboptimaal en zonder invuling van een zéér belangrijke drijfveer in het paardenleven.

Ondertussen ontzeg jij op basis van schijnargumenten jouw merrie (hormonaal vergelijkbaar met een niet gecastreerde hengst Pling Pling Pling ) een fundamentaal onderdeel van normaal evenwichtig sociaal gedrag, een aantal fundamentele aspecten van haar welzijn als páárd.
Lees in het belang van jouw paard het boek van Dr.Sue McDonnell.

hc

Je hebt echt niet goed gelezen vrees ik. Bovendien blijven we het oneens wat betreft : dat het allemaal wel kan.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 13-07-08 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt