Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
. Pensionnetje schreef:Het gevaar schuilt hem erin dat er geen waarschuwingen vooraf zijn. Het gebeurd, pats boem!
anneliesdj schreef:@HC; Ik vroeg me af wat jij zou doen als... Niks geen dus.
oomens schreef:Pensionnetje schreef:Het gevaar schuilt hem erin dat er geen waarschuwingen vooraf zijn. Het gebeurd, pats boem!
Dat lijkt me sterk, dat hengsten die al langere tijd samen staan ineens elkaar aanvallen, zonder dat tevoren enige waarschuwing gegeven wordt.
Er zal toch altijd wel een soort "uitproberen-hoe-ver-ik-kan-gaan-voordat-'ie-me-aanvalt-gedrag" aan vooraf gaan door de aangevallen hengst, en/of dreigend gedrag door de aanvallende hengst.
Dit "landjepik" bij paarden kan heel subtiel gaan, door bijvoorbeeld vóór een hoger geplaatste hengst te dringen bij het voeren, of door ongevraagd diens ruimte binnen te dringen, maar het is wél een signaal naar de leidhengst: "Ik verzet me tegen jouw machtspositie"
Het dreigen naar elkaar (of naar anderen) is bij hengsten ook heel duidelijk zichtbaar: Nek opzetten, oren plat, neusgaten open, briesen, stampen. Meestal is dat duidelijk genoeg om aan te geven dat de ander te ver gaat, en hoeft het dus niet tot een fysiek conflict te komen.
fojoe schreef:met hengsten die in een familiegroep opgegroeid zijn en altijd in een echte kudde (dus niet alleen met andere hengsten of ruinen, maar ook met merries) gelopen hebben, zal je normaalgezien geen problemen hebben.
Pensionnetje schreef:Bovendien vind ik het misleidend voor beginnend hengstenhouders hier op Bokt te stellen het het allemaal zo maar kan.
Pensionnetje schreef:Een hengst en 5 merries is geen natuurlijke kudde. Daarbij behoren ook de jonge dieren en de rebellerende pubers.
De rest is namelijk geneuzel over de persoonlijke mogelijkheden en prioriteiten van de hoúder.
) een fundamentaal onderdeel van normaal evenwichtig sociaal gedrag, een aantal fundamentele aspecten van haar welzijn als páárd. Pensionnetje schreef:Geef hem gepaste arbeid en zie dát soort hengsten zijn je grootste talenten. Maar in een kudde? Nee never nooit meer. En hij? Hij vindt het prima zo, baas zijn eigen wei, zelfs een kip wordt eruit gejaagd...wegwezen, opzouten, MIJN wei.
Huertecilla schreef:Pensionnetje schreef:Een hengst en 5 merries is geen natuurlijke kudde. Daarbij behoren ook de jonge dieren en de rebellerende pubers.
En denk je dat ik die hier nooit heb? Geboorteregeling houdt in dat de merries niet per definitie allemaal elk jaar drachtig zijn, niet dat ze dit nooit zijn![]()
Ook dracht en het hebben van veulens zijn voor merries en de hengst essentiële welzijnselementen binnen normaal sociaal gedrag.
Bandida is erg blij met een hier opgegroeide puberhengst. Toen die hier weg ging had zijn vader daar meer moeite mee dan zijn moeder en zijn tante was nog het meeste van slag.
Een totaal ander voorbeeld hier is een inmiddels vierjarig merrieveulen dat gebleven is omdat ze niet van de haremhengst is.
Het schokkende voor paardenhouders is dat als ´dit´ allemaal niet kan, de paarden niet volgens hun ecologie gehouden wordenDe rest is namelijk geneuzel over de persoonlijke mogelijkheden en prioriteiten van de hoúder.
Als de omstandigheden niet geschikt zijn om verantwoord een harem te houden is een hengst als ruin in een vrijgezellengroep verstandiger. De damesgroep kan ook met een haremruin een heel aardig compromis gegeven krijgen.
Dit blijft echter allemaal suboptimaal en zonder invuling van een zéér belangrijke drijfveer in het paardenleven.
Ondertussen ontzeg jij op basis van schijnargumenten jouw merrie (hormonaal vergelijkbaar met een niet gecastreerde hengst![]()
![]()
) een fundamentaal onderdeel van normaal evenwichtig sociaal gedrag, een aantal fundamentele aspecten van haar welzijn als páárd.
Lees in het belang van jouw paard het boek van Dr.Sue McDonnell.
hc