Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:25

Nadya: ik hoop dat de ellende met zijn heoven snel voorbij is, dat hij weer heerlijk een buitenpaard kan worden Lachen

Ik kreeg mijn peerd met geen mogelijkheid naar buiten vandaag, hij vond de wei veel te vies en nat Clown Dus heeft hij de hele tijd stilgestaan op de tegels en zat hij te wachten tot hij weer op stal kon. Zijn stalgenoot genoot overigens wel van de enorme modderpoel en die kreeg ik niet meer naar binnen Clown (lokken met wat biks doet wonderen... Knipoog ).
Mijn pony zou gisternacht buiten blijven omdat wij geen tijd hadden om hem beweging te geven. Toen ik rond 11 uur 's avonds langs de stal reed zag ik dat de bijrijdster hem maar binnen had gezet Haha! Hij heeft zo'n hekel aan regen en wind, dat het zieliger is om hem buiten in de blub te laten staan, dan binnen te zetten (hij heeft wel een langere tijd buiten gestaan overigens Lachen )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:27

De zon schijnt hier, hoor..... Knipoog

Morgen komt er nog regen, maar de dagen erna zien er goed uit (volgens teletekst dan). Clown

(Ik ben gewoon helemaal klaar met alles door alle toestanden de laatste 2 maanden. Heb het echt helemaal gehad met DA's met foute diagnoses, foute behandelingen, hoge rekeningen, een stalbaas die niet meewerkt, een stal die donker is en waar mijn paard nog meer kwaaltjes kreeg, zowel mentaal als fysiek enzovoort.... Sorry....) Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:35

De zon schijnt hier ook gelukkig, alleen jammer dat de wei verzopen is door het slechte weer Boos!
Ik heb toch echt hoop dat ik de paarden volgende week 24/7 weer naar buiten kan pleuren.

(pfff ik kan mij het heel goed voorstellen nadya, is zit nog in het traject van ellende. De wei is te nat om mijn pony op te opereren en dat terwijl die kwaadaardige tumor dus nu groter en groter groeit. Die wei moet gewoon droger worden anders heb ik (en mijn pony vooral) een groot probleem! De dierenartsrekeningen moeten wij nog krijgen Nagelbijten / Gniffelen maar goedkoop zal het niet worden. Rekening 1 was al meer dan 100 euro, wij moeten nog 2 rekeningen krijgen Nagelbijten / Gniffelen Ik heb gelukkig gezegend met een binnenpaard. Sterkte voor je buitenpaard en hopelijk is alles binnenkort helemaal weer goed!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:40

Ja, ik snap dat jij in een traject van echt grote ellende zit. Sterkte Ach gut , ik hoop dat het snel beter gaat EN dat het beter weer wordt. Weg met die kwakkelwinter, LENTE en ZOMER graag, zodat het spul weer gewoon naar buiten kan. Ja

Mijn DA stuurt je 3 dagen na de afspraak al een factuur Clown . Ben al meer dan 500 euro armer inmiddels. Scheve mond
Ze zijn ook niet goedkoop namelijk.... Koe
Daarom ben ik het allemaal spuugzat, want omdat zij 2x een fout heeft gemaakt, mag je toch alsnog gewoon het volle pond dokken. Dan al die andere ellende er nog eens bij......... Had beter de holistische arts kunnen laten komen, vrees ik, als ik van tevoren had geweten dat het zo'n langslepende zaak was geworden....

Een binnenpaard lijkt mij ook niet alles, hoor. Knipoog
Maar jij hebt dus beiden..... Welk soort vindt jij nou makkelijker?

Ik ben blij dat Sam zo'n buitenpaard is. Alleen als 'ie ziek is, is het een probleem. Gelukkig is hij het grootste gedeelte gezond.Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:52

Mijn DA stuurt de rekening de eerste van de maand, dus leuke 1 april (dure) grap krijgen wij straks Clown

Ik vind zelf een binnenpaard makkelijker in de winter vanwege de te natte wei Lachen Ik heb geen ongelukkig paard op stal en hij is heerlijk rustig Lachen Nadeel is wel dat hij dus niet naar buiten wil als het weer hem niet aanstaat of de wei Clown Dan krijg je hem amper uit de stal (ja of 2 hele stapppen...). Met rijden is hij net zo: met een regenbui weigert hij te lopen.

Buitenpaard is vreselijk onrustig op stal en is dolgelukkig als hij naar buiten mag. Maar de wei staat het gewoon niet toe dat hij er lang op danst. Voor mij is het irritant want ik moet dat beest dan van de wei afplukken en op stal sleuren Nagelbijten / Gniffelen

Nog even en dan staan ze 24/7 buiten voor 8 maand en ik zal de stal omheining zodat mijn pony de stal eens met rust laat. (de tegels zijn er niet zo gecharmeerd meer van dat mijn pony daar voornamelijk op staat, ook in de zomer! Zelfs dan sneakt hij in de stal getuige de hoeveelheid poep die ik dan aantref).

Grootste nadeel buitenpaard: hij sloopt de omheining Clown Er is een stukje winterwei gerealiseerd die ze helemaal mogen vertrappen. Maar voor meneer is dat niet genoeg en gaat elke keer dwars door de omheining heen, dus hij kan er niet in. Dit heeft als gevolg dat de complete helft van de wei nu vertrapt is (en nu ook maar wordt gebruikt voor hun dagelijkse speeltijd)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:55

Lusitana schreef:
Maar er zijn genoeg paarden die er helemaal geen problemen mee hebben, waarom zou je er dan een probleem van maken?

Dat vind ik toch wel de grootst mogelijke onzin....!!

Bij mij in de buurt staan ook veel paarden op stal. Ze ogen tevreden en 9 van de 10 hebben 'nog' geen stalgebreken.
Zodra je even verder kijkt dan je neus lang is zie je echt wel hoe ongelukkig ze zijn hoor. Paarden schikken zich in hun lot, die domme beesten! Helaas, helaas komen ze te weinig voor zichzelf op.

Uiteindelijk is élk paard paard beter af búíten de stal! En dat durf ik toch wel uit volle borst en met volle overtuiging te zeggen!! Ja

Ik ken wel paarden die de overstap van binnen naar buiten hebben gemaakt en ja, die wilden ook om 5 uur naar stal, stonden te hinniken en te rillen met regen. Bij sommige paarden kan de overgang wel een heel jaar duren. Gewoon omdat ze anders gewend waren.
En nee, dat betekent niet dat het ene paard op stal wil en het andere buiten... Nee dat betekent dat de paarden die de stal verkiezen psychisch al verknipt zijn en dat er iets mis is gegaan in de opvoeding.
Nu lijkt zo'n overgang dan misschien zielig hé waardoor veel mensen niet doorzetten. Maar doe het dan geleidelijk. Zet bv een mooie schuilstal in het land en je zal zien dat ze er steeds minder en minder gebruik van gaan maken. En als je ziet hoe veel gelukkiger, gezonder en meer ontspannen je paarden er uiteindelijk van worden, weegt dat echt wel af tegen dat ene jaartje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:58

Dan heb je mijn pony nog niet ontmoet Nagelbijten / Gniffelen Die wil niets lievers dan in de stal als het weiland weer zo verzopen is en het weer zint hem niet. Dat terwijl hij is opgegroeid buiten! Dat terwijl hij 8 maanden lang 24/7 buiten staat en zelfs dan vlucht hij de stal in bij slecht weer Nagelbijten / Gniffelen
Ik zie hem binnen eerlijk gezegd net zo gelukkig zijn als buiten Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:58

Wat een gedoe moet jij doorstaan dan....

Wij hebben voornamelijk natuurlijke omheiningen. Dichte struiken met moeras er in, sloten, brede watertjes en hier en daar een hekwerk. Nu staan alle weides die er zijn open (doen ze altijd in de winter) en staan ze meestal vooraan bij de boerderij (scheelt mij weer ver lopen, want in de zomer moet ik vaak 1 km wandelen om hem te halen, goed voor mijn conditie Haha! ).
Maar ze kunnen nu echt overal naar toe en lekker rond zwerven en bij goed weer doen ze dat dus ook (nu het gras weer opkomt doen ze dat zeker). Knipoog

Ik vind het normaal gesproken, heerlijk, hoor, zo'n buitenpaard. Hij is sober, gezond en vrolijk. Na ja, op die hoefzweer na dan, maar dat heeft een hele historie (althans, dat is mijn vermoeden, ook van mijn holistische DA en natuurlijke bekapper).

Heel veel sterkte nog voor jouw paard nog in elk geval!!! Ach gut
En nog even en het voorjaar is er echt!! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:59

Ik snap wel wat Dani bedoelt en denk dat het overgrote deel van de paarden wel liever die vrijheid heeft. Ik denk dat paarden die echt naar binnen vluchten, zoals jij dat schrijft, Welshcobfan, in de minderheid zijn. Denk ik echt. Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:05

Hihi mijn pony is ook zeker in de minderheid! ik wist ook niet dat die paarden bestonden, totdat ik er zelf 1 kreeg! Haha!
Onze wei heeft gelukkig aan 3 kanten sloten Lachen Dus daar kan hij niet doorheen! En kunnen ze zelf drinken.
(onze wei is doormidden gesneden door een wandelpad... maar nu hebben wij wel altijd 1 wei (die in tweeen is) waar geen paard in de winter opkomt dus dat is wel ideaal! ).

Pff ik kan niet wachten tot de drogere periode! Dan kan ik mooi de stal paardvrij gaan maken, want het irriteert mij vaak wel dat het peerd met mooi weer alsnog zelf naar de stal wandelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:06

Misschien een hele rare vraag, maar heb je wel eens een reading laten doen bij je binnenpaard?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:07

Nee, ik weet dat hij gewoon een schuft hekel heeft aan regen en natte voeten Haha!
(hij had dus eigenlijk in een ander land moeten wonen Nagelbijten / Gniffelen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:51

Maar dan zit je dus weer op het puntje "slecht weiland". Omdat het zo nat is. Is het niet direct een paard dat liever in een dichte stal staat , maar een paard dat niet van teveel nattigheid houdt. Zou je daar op de wei een droog stuk realiseren door bvb. ophoging of zand in te brengen , wat meer beschutting....heb je ook weer dikke kans dat die toch echt liever buiten blijft.

Zou mij ook mateloos irriteren als zo'n dier binnen gaat staan somberen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:59

Ik ben het volledig met je eens, pmarena.

En het uitgangspunt van Lusitana "Maar er zijn genoeg paarden die er helemaal geen problemen mee hebben, waarom zou je er dan een probleem van maken?" vind ik erg triest. Hiermee praat je alles goed wat je je paard ontneemt en aandoet.
Op die manier wil ik geen paarden houden, sorry hoor. Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:04

Er zijn genoeg paarden die er inderdaad wel degelijk problemen mee hebben. Lusitana, je mag bij mij op stal wel eens rond komen kijken, hoor. En dan neem ik je meteen mee naar nog wat stallingen hier in de buurt. Maar ja, er zijn inderdaad ook een hoop mensen die het gewoon niet zien. Of niet willen zien. Weet ik veel, heb geen idee wat er in de hoofden van die mensen omgaat, maar ik kan niet begrijpen dat je het goed kan praten dat paarden vaak zo lang opgestald worden met een uurtje werk e.d. Snap het echt niet.

En geloof me, als er een watje is die qua weersomstandigheden thuis zich zorgen kan zitten maken, ben IK dat wel.
Storm, heftige regen, noem maar op..... En dan kom ik bij de paarden en dan zie ik dat het ze niet deert. Ook de stalpaarden niet, die bij ons in de zomer wel gewoon 24/7 buiten lopen in weer en wind (en in de zomer kan het hier ook heel vies en nat zijn, hoor Knipoog ).... Hoe verklaar je dat dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:18

JoviBan schreef:
Ik ben het volledig met je eens, pmarena.

En het uitgangspunt van Lusitana "Maar er zijn genoeg paarden die er helemaal geen problemen mee hebben, waarom zou je er dan een probleem van maken?" vind ik erg triest. Hiermee praat je alles goed wat je je paard ontneemt en aandoet.
Op die manier wil ik geen paarden houden, sorry hoor. Boos!

haha, ja zeg!
Wat doe je een paard aan, als deze gelukkig is.

Ik denk dat de meeste "mishandeling" bij het rijden gebeurd. Paarden zijn immers niet om op te rijden en daardoor is de kans op schade die het paard daadwerkelijk voelt heel groot.(mij is verteld dat het paard zeker lichamelijke schade ondervind door rijden) Voordat je het rijden een beetje door heb, ben je al heel wat ritjes verder. Ook het receatie-rijden = niet altijd positief, want rechtrichten is ook belangrijk voor het paard en verzameling helpt het paard om de ruiter beter te kunnen dragen.
Desnoods rij je er niet op, maar dan is een weiland nog steeds niet de vrijheid die het paard zou moeten hebben. Clown
Dus wat je ook doet, je kunt het nooit goed doen als je er persoonlijk gewin uit wil halen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:25

Superwoman, dat vind ik dus een onzinargument, hoor Verward. Dus omdat niets 'goed' is voor je paard, kun je niet je best doen om de omstandigheden zo fijn mogelijk te maken??? Waarom maak ik me dan dagelijks zo druk over het welzijn van mijn paard? Verward

En nog een vooroordeel, als je recreatief rijdt, kun je je ook bezig houden met recht richten e.d., hoor. Knipoog
Vind het erg jammer dat veel mensen hier op bokt dat allemaal schijnen te denken bij recreatieve ruiters. Zeker als je ook nog eens bitloos rijdt. Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:30

@superwoman, de vraag is maar net òf hun paard wel gelukkig is.

Ik weet dat veel mensen van hun paard beweren van wel. 'Want hij is altijd vrolijk als ik de stal in kom'. Ja, paard is blij dat hij eindelijk de stal uit mag en/of wat lekkers krijgt van baasje. Baasje komt binnen, dus afleiding!
Maar wanneer de baasjes er niet zijn, staan de paarden simpelweg doodongelukkig, verveeld en gefrustreerd te wezen op stal. Ik heb dat jarenlang om me heen gezien, op diverse stallen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:32

Ik ook, Joviban, en ik zie het nog dagelijks.
En ik zie het niet alleen, ik voel het ook aan die paarden. Maar goed, sommige mensen geloven niet in hoogsensitiviteit, dus dat is toch praten tegen de muur. Het zij zo...... Verdrietig

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:39

Helaas staan er nog veel te veel paarden te lang op stal! Ik vind dat echt niet kunnen. Als je je paard niet een paardwaardig bestaan kan geven. Begin er dan niet aan! Ik zie het helaas ook om me heen. Paarden die staan weg te kwijnen omdat het baasje geen tijd heeft om te komen of om uit stal te laten!
Schandalig noem ik dat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:53

pmarena schreef:
Maar dan zit je dus weer op het puntje "slecht weiland". Omdat het zo nat is. Is het niet direct een paard dat liever in een dichte stal staat , maar een paard dat niet van teveel nattigheid houdt. Zou je daar op de wei een droog stuk realiseren door bvb. ophoging of zand in te brengen , wat meer beschutting....heb je ook weer dikke kans dat die toch echt liever buiten blijft.

Zou mij ook mateloos irriteren als zo'n dier binnen gaat staan somberen Clown

Hij is niet somber binnen hoor Haha! hij gaat ook in de zomer in de stal staan als het land droog is en het weer is goed Knipoog Hij is juist ongelukkig als hij de mogelijkheid niet heeft om in de stal te staan. Ons land is verdeeld door een wandelpad, waardoor op 1 stuk de stal staan. Hij rent direct naar de stal als hij weer op het stal-land is.
Zelfs met droge stukken verkiest hij voor de stal (er liggen tegels rondom de stal, maar hij gaat dus vrijwillig in de stal staan). Als ik eten dan buiten de stal leg, neemt hij een hap eten mee in de stal Clown Dan versleept hij als het ware zelf zijn eten.

Ik heb een super gelukkig paard, met zeer goede hoeven (3 verschillende hoefsmeden vinden 2 keer per jaar bekappen genoeg omdat zijn hoeven mooi slijten en sterkt zijn) en een zeer goede gezondheid (goed gekeurd door de DA Knipoog ) ! Nooit problemen aan het bewegingsapparaat Knipoog (afgezien van zijn tumor dus... maar ja dat kun je niet voorkomen). Hij is zelfs van het kribbebijten af dit jaar! Op het weiland is hij overigens sneller chagie dan in de stal. Maar goed: hij kan dus ook niet in een kudde staan. Hij is té dominant Verward
Misschien vindt hij de stal fijn omdat hij dan niet de baas hoeft te spelen?

Als ik een somber paard op stal zou hebben, zou ik hem koste wat het kost verplaatsten naar een andere plek waar hij wel 24/7 buiten kan staan Knipoog Wij hebben het geprobeerd, maar hij was zo doodongelukkig dat mensen de dierenbescherming hadden gebeld omdat hij zo zielig stond Ach gut

(voor alle duidelijkheid: hij staat dus wel 8 maand 24/7 buiten)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:00

Hihi , eten naar de stal slepen Haha!

Dat is er dus 1 in de categorie "tuthola" , zo te horen , wat een beest joh Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:07

Vertel mij wat Clown Haha!

Daarom zeg ik: het is een apart geval die bij de minderheid hoort. Hij is wel opgegroeid in 'vrijheid' tot hij op zijn derde de stal ontdekte. Sja toen was hij verliefd Clown

Hij is wel enorm netjes! Van de winter toen de grond zo was bevroren liepen ze gezellig dag en nacht buiten. Maar elke keer dat hij moest poepen deed hij dat keurig in de stal! Ook toen trof ik hem vaak aan in de stal Clown het zonnetje scheen, grond was hard en hooi lag buiten (expres ver weg van de stal Knipoog ).

Ach tenminste 1 die erg geniet van de menselijke uitvinding Haha!

Ik zou nooit toestaan dat mijn pony ongelukkig was en ik zal hem nooit maar dan ook nooit een hele dag op stal laten Lachen
Als hij gelukkiger was als buitenpaard in de winter, dan mag dat. Maar hij verkiest zelf de stal... wie ben ik dan om te zeggen: wees nou eens een echt paard! Haha!
(dus ik ben zeer benieuwd hoe het gaat als ik straks de stal afsluit met lint zodat hij er niet de hele dag om kan huppelen in de zomer!)

Hij verkiest wel slootwater boven gewoon drinkwater, dus er zit nog wat paard in dat beest verscholen Haha! Hij geniet er ook enorm van om dagelijks heerlijk even in de blub te rollen Lachen om daarna weer naar de stal te wandelen... Ach gut

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:12

O dat zou ik gerust doen als het echt te gek wordt en ze de hele dag bij die stal staan te draaien : en nu wegwezen , hup , de wei op !

Ga maar lekker op de wei poepen hoor als het goed weer is , niet te heet / nat / koud / onveilig / beestjes enz.

Net als de hond die maar binnen ligt te meuren : *hup* even je kont luchten , goed voor je ! Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:46

JoviBan schreef:
@superwoman, de vraag is maar net òf hun paard wel gelukkig is.

Ik weet dat veel mensen van hun paard beweren van wel. 'Want hij is altijd vrolijk als ik de stal in kom'. Ja, paard is blij dat hij eindelijk de stal uit mag en/of wat lekkers krijgt van baasje. Baasje komt binnen, dus afleiding!
Maar wanneer de baasjes er niet zijn, staan de paarden simpelweg doodongelukkig, verveeld en gefrustreerd te wezen op stal. Ik heb dat jarenlang om me heen gezien, op diverse stallen.

Maar dat is in beide gevallen zo!
Er zijn zoveel mensen die zien wat ze willen zien.
Paard kan niet praten en vele zijn niet zo goed in paardentaal, ookal is het nog zo duidelijk.