Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:15

Clown volgens mij ben ik het woordje "op " vergeten.

Ik bedoel zoals pat parelli en monty roberts enz. Ze vertellen je iets maar hebben mede het commerciele in gedachten. Maar ook andere, die naast hun wijsheden ook nog cursussen aanbieden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:21

De mensen van PN hebben niet zo'n commerciele instelling, ze hoeven er niet van te leven namelijk. Als ze zouden willen hadden ze allang superrijk kunnen worden van een een of ander onzinnig supplement dat ze zouden kunnen aanprijzen en tegen woekertarieven verkopen. Aangezien de website 1600 bezoekers per dag heeft!

Bovenaan in hun webwinkel openen ze ook met deze woorden

Citaat:
De manier waarop wij ons assortiment samenstellen is enigzins ongebruikelijk: De producten die we hier aanbieden hebben we uitgekozen omdat het producten zijn die elders niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn, en waarvan wij juist vinden dat er een belangrijke, niet-commerciële, reden is om ze beschikbaar te stellen.

De informatie en productbeschrijvingen die je op deze website tegenkomt zijn dan ook niet geschreven om een bepaald product te promoten, maar bestonden meestal al geruime tijd voordat we een "bijpassend product" tegenkwamen. Zo bestond de informatiepagina over het Jacobskruiskruid al meer dan een jaar voordat we de Ragfork tegenkwamen en aan ons assortiment toevoegden, gaven we al lange tijd informatie over hoefonderboud voordat we de bekappingsgereedschappen in de catalogus opnamen, bestond de pagina over magnesium al voordat we een fabrikant voor magnesiumchelaat vonden, etc. We verkopen producten die je in staat stellen iets met de geboden informatie te doen, en we verstrekken dus geen informatie met het doel een bepaald product te slijten. De omgekeerde wereld dus, en ons assortiment is dan ook beperkt.

Als je op zoek bent naar paardendekens, onnodige voedingssupplementen, bandages en dergelijke, dan verwijzen we je graag door naar andere webwinkels. Gezien het aantal bezoekers dat onze website dagelijks trekt zouden we een forse omzet met dit soort producten kunnen halen, maar dat is niet ons doel. We streven naar een assortiment producten waar je werkelijk iets aan hebt, die in het belang zijn van het paard, en die uniek genoeg zijn om een plaatsje te mogen verwerven in onze webwinkel. Kwaliteit en eerlijkheid is wat je bij ons mag verwachten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:21

Arabesk schreef:
Ze zijn gewoon duidelijk in hun filosofie en ik vind er niks extreems aan. Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker bepaalde 'normale' zaken in de paardenwereld worden.

Deze opmerking verbaasd mij dan weer totaal niet Vork

Ze zijn inderdaad duidelijk in hun filosofie, dat is waar, en dus erg subjectief.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:38

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
Ze zijn gewoon duidelijk in hun filosofie en ik vind er niks extreems aan. Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker bepaalde 'normale' zaken in de paardenwereld worden.

Deze opmerking verbaasd mij dan weer totaal niet Vork

Ze zijn inderdaad duidelijk in hun filosofie, dat is waar, en dus erg subjectief.

Enne, daarnaast, wat is er mis mee om ervoor te zorgen dat je met inzet van hedendaagse kennis en middelen ervoor zorgt dat het leven van het paard comfortabeler wordt?
Het gaat om kennis, kunde, inzicht en ervaring, maar vooral om de basis waarop je dit stoelt. Die basis is wat smalletjes...........

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:02

Arabesk schreef:
polly2 schreef:
Ik vind het geen informatieve site in de zin van dat er neutrale informatie wordt gegeven die universeel toepasbaar is in meerdere situaties.

Ik vind het een site die een duidelijk standpunt inneemt. Die een duidelijke visie verkondigt en dit ook uitdraagt.

Maar hierdoor wordt wel een eenzijdig beeld geschetst.

Maar goed...het is ook vrij extremistisch....en dat is altijd eenzijdig.

het was completer en reëler geweest als het van meerdere kanten zaken had belicht en daarbij de voor- en nadelen van alle vormen van houderij neutraal in beeld had gebracht.

Maar aangezien dat volgens mij niet het doel van de site is....is dat dus niet zo.

Toch bekruipen mij her en der gevoelens van een soort "sekte-achtige" verschijnselen.

Let wel: ik ben het met veel dingen van de site eens....het zet je ook aan tot nadenken en dat is altijd goed....maar de site slaat wel door in generaliseren en meningopdringen en is in sommige zaken veel te stellig.... zaken waar je niet stellig over KAN zijn...omdat ze subjectief zijn.

Hier in de buurt is een spiksplinter nieuwe manege, met een enorme rijhal, twee buitenrijbakken, een overdekte stapmolen en een longeercirkel. (afspuitplaatsen, kantine, solarium etc etc)

GEEN paddocks en alleen maar boxen met dichte zijwanden, de pony's staan in boxjes van 2 x 3 meter en kunnen niet eens boven het schot uitkijken. De tralies zijn dicht aan de voorkant dus de grotere paarden kunnen ook niet hun hoofd over de deur hangen.

Afschuwelijk mijn maag draaide zich om. Er is nog veel te doen! Dat zo'n gloednieuwe manege zo weinig aandacht besteedt aan het welzijn van de paarden ik kon wel janken.

De site is wel degelijk extremistisch in zijn standpunten. Dat geeft op zich niks...maar daardoor heeft het gewoon minder informatieve waarde, omdat alles naar de eigen visie toe is geschreven en alles wat engiszins van de visie afwijkt als fout wordt bestempeld.
Wat ik er goed aan vind, is dat er omschreven wordt wat de natuurlijke behoeftes van het paard zijn. Dat is voor iedereen waardevol om te weten.
Wat mij er minder van aanspreekt, is dat dit zo doorgetrokken wordt, dat alles wat voor de paarden in het wild geldt, nu één op één doorgetrokken wordt naar het gedomesticeerde paard. En dat kan gewoon niet. Door domesticatie en het gebruik van paarden voor allerlei doeleinden kun je gewoon niet alles over één kam scheren en dat doen ze wel.
De situatie die jij beschrijft van dat nieuwe bedrijf, vind ik overigens net zo extremistisch. En bovendien achterhaald. Trainingsmolens vind ik eigenlijk een onnozele uitvinding: vroeger gebruikten we paarden om de draaimolen op de kermis in beweging te zetten (of de molen voor het malen van graan) en nu gebruiken we een molen om het paard in beweging te zetten...
Ik ken voldoende trainingsstallen die hun paarden op een andere manier voldoende beweging geven en die zo'n onnozel ding dus niet nodig hebben.

Voor mij is het: kijken naar je situatie en gerbruiksgewoonten van het paard en binnen die situatie optimaal zorgen dat je tegemoet komt aan de natuurlijke behoeftes van het dier (vrije beweging, hele dag door ruwvoer etc.)
En daar kunnen wat mij betreft varianten tussen zitten van: paarden zonder deken (die recreatief gebruikt worden en niet in binnenhallen hoeven te presteren in de winter) tot geschoren paarden onder een deken.
Ik vind het bijvoorbeeld erg krom dat de conclusies altijd zo eenzijdig zijn: geschoren paard met deken = gelijk aan hele dag op stal = gelijk aan zielig...
Bij mij is het: paard intensief rijden in binnenbakken en veel op de trailer? Te veel zweten, dus scheren is beter voor het dier (koeienboeren scheren de koeien die binnen in de loopstal staan ook niet voor niets en daar hoor je niemand over)...maar dat betekent niet automatisch dat zo'n dier de hele dag op stal staat. Mijn geschoren sportpaarden staan van 7 uur 's ochtends tot 18.00 's avonds buiten met onbeperkt ruwvoer. En als ze nat zijn krijgen ze daarna gewoon een droge deken op. 's Nachts op stal...wederom met veel ruwvoer. Daarnaast enige krachtvoer naar behoefte ten opzichte van inspanning.
Paard recreatief bereden? Of jong paard in de groei? Paard zonder deken, zoveel mogelijk buiten met onbeperkt ruwvoer, bij goed bemonsterd ruwvoer, geen krachtvoer noodzakelijk.

Slijtage van de hoeven door werk op de weg groter dan aangroei: paard op ijzers... Aangroei en slijtage in evenwicht? Paard niet op ijzers.

Dit noem ik nuchter verstand gebruiken.... maar de site paardnatuurlijk slaat door....en predikt dat die manier van paarden houden de enige juiste is...en dat is wel extremistisch vind ik.

(vergelijk: iemand die zijn geloof (moslim, katholiek etc.) als enige juiste geloof predikt, vinden we met z'n allen ook extremistisch...dit is precies hetzelfde).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:14

Ik vind het een erg interessante site en ik kijk er ook regelmatig op als ik iets zoek ofzo. Of gewoon even zomaar dat ik ga kijken. Leer er een heleboel van!

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:09

Ziet er goed uit die website!!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:02

ik heb er veel info afgehaald, maar vind de lay out niet erg gebruiks vriendelijk.
Ook de forum discussies vind ik niet leerzaam omdat er vaak erg bot op elkaars posten word gereageerd, en door de lay out snap ik er soms niet veel van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:17

Doordat de site zoooo uitgebreid is, raak je soms weleens de weg kwijt, zeker in het begin. Ook niet alle pagina's zijn even makkelijk te vinden.

Tsja en het forum.... het heeft voor en nadelen. Er wordt daar niet of nauwelijks gemod, waardoor het soms heftig te keer kan gaan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:07

Arabesk schreef:
Doordat de site zoooo uitgebreid is, raak je soms weleens de weg kwijt, zeker in het begin. Ook niet alle pagina's zijn even makkelijk te vinden.

Tsja en het forum.... het heeft voor en nadelen. Er wordt daar niet of nauwelijks gemod, waardoor het soms heftig te keer kan gaan.

Ik ken wel meer forums waar helemaal niet gemod wordt en waar het er wel volwassen aan toe gaat in de discussies.
Indien daar onbeschoft gediscussieerd wordt, dan zegt dat wat over degene die daar posten. Niet over de site.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:06

polly2 daar heb je helemaal gelijk in Knipoog
maar als nieuwkomer heb ik dan geen trek om iets te posten, vandaar

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:08

Het heeft ook geen zin om daar nieuw binnen te komen en te zeggen ik rij met sporen, bit en zweep, mijn paard staat op stal, maar ik wil graag natuurlijk bekappen. Of iets van die strekking.

Dan wordt er vriendelijk verwezen naar andere fora .

Wat ook niet gaat is 'ik wil mijn 3 jarig paard inrijden met welk zadel zal ik dat doen' Dan krijg je geheid een verhandeling over de groei van een paard.

Het forumhandvest is daar ook duidelijk over

Citaat:
Dit forum is bedoeld voor mensen die graag de natuurlijke manier van paarden houden, verzorgen, en trainen of berijden onderzoeken. De bedoeling is dan ook dat de discussies vooral gaan over hoe we dit het beste kunnen aanpakken, en niet zozeer of we het wel volgens deze methoden moeten doen. Dit geldt met name voor de volgende onderwerpen:

Hoefijzers
De deelnemers van dit forum streven we er naar om hun paarden zonder hoefijzers door het leven te laten gaan. We discussieren hier over hoe we bepaalde hoefproblemen het beste ijzerloos kunnen oplossen, maar de vraag of we het wel hoefijzerloos willen oplossen is een reeds lang gepasseerd station en dus ook geen discussiepunt meer. Uiteraard ben je van harte welkom om deel te nemen aan de discussies, ook al staat je paard op hoefijzers. Wel gaan we er van uit dat je meediscussieert omdat je wilt onderzoeken of en hoe het zonder hoefijzers kan, en niet om hoefijzers te promoten.
Tip: Lees eerst de website http://www.hoefnatuurlijk.nl alvorens je meediscussieert over dit onderwerp!
Dwangmiddelen
Onder dwangmiddelen verstaan we bitten, sporen en zwepen. Het is uiteraard de hand van de meester die bepalend is hoe dwangmiddelen worden ingezet, en we zijn het er hartgrondig mee eens dat je een potentieel dwangmiddel niet noodzakelijkerwijs als dwangmiddel hoeft te gbruiken. Toch beperken we ons in de discussies tot het streven naar dwangmiddelloze oplossingen. Motivaties daarbij zijn onder andere:

* Het is diervriendelijker
* Het bewijst dat het zonder dwangmiddel ook gaat, waardoor er een sterk educatieve waarde zit achter het overduidelijk kiezen voor dwangmiddelloze oplossingen.
* Je kunt niet de fout maken door een dwangmiddel toch "per ongeluk" of "voor deze uitzondering" daadwerkelijk als dwangmiddel in te zetten.
* Het is een uitdaging en een bewijs van "horsemanship" om je doel voor elkaar te krijgen met een dwangmiddelloze oplossing.

Uiteraard ben je van harte welkom om deel te nemen aan de discussies, ook al rij je zelf met bit, sporen of zweep. Wel gaan we er van uit dat je meediscussieert omdat je wilt onderzoeken of en hoe het zonder dergelijke dwangmiddelen kan, en niet om bitten, zwepen en sporen te promoten. Aan argumenten als "met een bit gaat het ook/gemakkelijker" hebben we totaal niets, want dat weten we allemaal al lang, we willen hier juist discussieren over hoe het het beste zonder kan.
Tip: Lees eerst de pagina over Bitloos rijden alvorens je meediscussieert over dit onderwerp!
Huisvesting
De deelnemers van dit forum zijn er van overtuigd dat stallen voor paarden niet de beste huisvesting zijn, en dat stallen vaak een bron zijn van problemen, zowel op lichamelijk als psychisch vlak. Het is dan ook voor de hand liggend dat wanneer je paard gezondheids- of gedragsproblemen heeft je hier al vrij snel het advies zult krijgen om je paard zoveel mogelijk buiten de stal te houden. Als je een dergelijk advies bij voorbaat niet op prijs stelt is dit niet het meest geschikte forum om naar oplossingen voor je problemen te vragen.
Tip: Lees eerst de pagina over Huisvesting alvorens je meediscussieert over dit onderwerp!

Het is dus zeker niet zo dat je het met alle punten van deze website eens hoeft te zijn. Je zult ontdekken dat vele forumleden bezig zijn met een leerproces, nog volop aan het ontdekken zijn wat natural horsemanship te bieden heeft, en ondertussen met bit rijden, hun paard op stal hebben staan, of hun paard op hoefijzers laten lopen. Behoor je zelf tot deze categorie dan ben je uiteraard van harte welkom, zolang het maar je intentie is om te leren hoe het anders kan, en je ondertussen de doelstellingen van deze website respecteert.

Het is, zoals je ongetwijfeld zult merken, beslist niet zo dat we het hier totaal discussieloos heerlijk met elkaar eens zitten te zijn. Verre van dat! Wanneer je de hoefijzers, stallen en dwangmiddelen vaarwel zegt blijft er nog zeer veel te discussieren over, zoals de manier waarop je het paard het beste kunt bekappen, of hoe je het paard het beste dingen kunt leren zonder de inzet van dergelijke dwangmiddelen.

en

Citaat:
Regels

Onderstaande regels hebben alles te maken met respect voor je medemens en we gaan er dan ook van uit dat onderstaande regels vanzelfsprekend zijn:

* Discussieren en argumenteren over iemands opvattingen is uiteraard toegestaan. Niet toegestaan is het echter om het op de persoon te spelen: We discussieren hier niet over personen.
* Het is niet toegestaan om steeds weer de doelstellingen van deze website aan de kaart te stellen, of het gebruik van hoefijzers, bitten, sporen, zwepen, etc. te promoten (zie boven).
* Reclame voor zaken die niets met de doelstellingen van deze website te maken hebben of niet uit een discussie voortvloeien zijn niet toegestaan. Het is bijvoorbeeld wel toegestaan om tijdens een discussie over het rijden met een touwhalster te verwijzen naar een site waar touwhalsters worden verkocht. Maar het is niet toegestaan om een discussie te openen met als doel een site waar touwhalsters worden verkocht te promoten.

dus nu is hopelijk ook duidelijk dat als je op dat forum komt om te vertellen dat je paard toch écht een bit, ijzer, sporen, zweep, deken en stal en biks nodig heeft, je daar gewoon niks te zoeken hebt. Knipoog Maar dat je wél welkom bent als je in een overgansfase zit en graag wil leren en vragen hoe het ook anders kan.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-04-08 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:12

je hebt 2 keer t zelfde citaat?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:10

Ik begrijp de opzet en ik vond het toen ik van een stalpaard naar een 24/7 weide paard ging een erg informatieve site, ik heb ook het boek besteld en erg veel er van geleerd.
Maar de forum discussies worden vaak geheel overgenomen door bepaalde, steeds dezelfde, personen die een topic dan te niet doen met allerlei onzin en dat vind ik jammer, daar leert niemand iets van.

Karen

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:45

ik vind het een erg leuke site met enorm veel informatie maar ik heb al 2 of drie keer een mail gestuurd en noooooit iets terug gehad, ook met de prijsvraag niet terwijl ik dat boek erg graag zou willlen hebben!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:40

Arabesk schreef:
Citaat:
Dwangmiddelen
Onder dwangmiddelen verstaan we bitten, sporen en zwepen. Het is uiteraard de hand van de meester die bepalend is hoe dwangmiddelen worden ingezet, en we zijn het er hartgrondig mee eens dat je een potentieel dwangmiddel niet noodzakelijkerwijs als dwangmiddel hoeft te gbruiken. Toch beperken we ons in de discussies tot het streven naar dwangmiddelloze oplossingen. Motivaties daarbij zijn onder andere:

* Het is diervriendelijker
* Het bewijst dat het zonder dwangmiddel ook gaat, waardoor er een sterk educatieve waarde zit achter het overduidelijk kiezen voor dwangmiddelloze oplossingen.
* Je kunt niet de fout maken door een dwangmiddel toch "per ongeluk" of "voor deze uitzondering" daadwerkelijk als dwangmiddel in te zetten.
* Het is een uitdaging en een bewijs van "horsemanship" om je doel voor elkaar te krijgen met een dwangmiddelloze oplossing.

Uiteraard ben je van harte welkom om deel te nemen aan de discussies, ook al rij je zelf met bit, sporen of zweep. Wel gaan we er van uit dat je meediscussieert omdat je wilt onderzoeken of en hoe het zonder dergelijke dwangmiddelen kan, en niet om bitten, zwepen en sporen te promoten. Aan argumenten als "met een bit gaat het ook/gemakkelijker" hebben we totaal niets, want dat weten we allemaal al lang, we willen hier juist discussieren over hoe het het beste zonder kan.
Tip: Lees eerst de pagina over Bitloos rijden alvorens je meediscussieert over dit onderwerp!

Maar bijvoorbeeld een touwhalster wordt niet onder de "dwangmiddelen" geschaard? Want dat is het net zo goed. Klinkt alsof er behoorlijk subjectief wordt geschreven...... Extreme duivel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:42

Ik ben totaal niet van het natuurlijk bekappen enz, maar ik ben dolblij dat die site er is. Was die er niet, dan liep mijn pony nu waarschijnlijk nog kreupel van bevangenheid, omdat ik nog nooit eerder van een magnesium te kort had gehoord.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:27

Dat de betreffende site wat extremistisch is qua standpunten, daar ben ik het ook mee eens.
Ik heb verder niets tegen de 'natuurlijke manier' met paarden omgaan en paarden houden, da's mooi als je dat kan.

Ook bitloos/boomloos rijden, prima, als dat je eigen keuze is, wat is er dan mis mee. Ik erger me soms wel aan het feit dat op deze site het rijden mét bit wordt 'afgekraakt' en wordt gezien als paardonvriendelijk, als bijna een soort van mishandeling.
Door het rijden met bit genadeloos 'de grond in te boren' weten ze allerlei argumenten te vinden waarom je níet met bit moet rijden.

Vooral díe kwestie is het, die mij een beetje tegenstaat.
De test van de diverse bitloze optomingen vind ik een pluspunt; erg duidelijk, ook voor de níet NH mensen die wel eens iets willen 'proberen'.

In diverse stukken op de site wordt het bit afgeschilderd als een 'dwangmiddel'; ook hier ben ik het niet mee eens.
Verder ben ik geabonneerd op het maandblad 'De Mensport'; hierin is diverse malen een uitgebreid artikel over het bitloos mennen opgenomen. Zo hebben er diverse bekende wedstrijdmenners het bitloos mennen uitgeprobeerd. Toch vind ik het jammer, dat er dan net níet bij vermeld werd, dat de betreffende wedstrijdmenner bitloos wel een goede optie vond, maar dit slechts uitteste met een uberbraaf karrepaardje, rondslenterend in de manege. Later kwam naar buiten dat hij had gezegd het zo wel aan te durven, maar hij zou zijn eigen wedstrijdpaarden nóoit op deze manier willen/durven te rijden op buitenrit.

Zelfde verhaal met het natuurlijk bekappen; hoewel het niet mijn opzet was, loopt mijn merrie al jaren blootsvoets voor de wagen. Je kan dit natuurlijk bekappen noemen; ik veil zelf af en toe wat bij, de hoefsmid zet haar regelmatig weer 'recht' op de hoeven (buitenkant voorhoeven slijten meer af dan de binnenkant v/d voorhoef, die blijft wat te lang, terwijl de buitenkant goed recht blijft staan) en zolang het niet nodig is, komen er ook geen ijzers onder.
Toch wordt ook hier weer in sommige stukken op de site het hoefijzer 'naar beneden gehaald', het zou eerder slechter voor de hoef zijn. Ben ik het niet helemaal mee eens; wat te denken van de paarden die van zichzelf al een hoefprobleem/afwijking hebben, of een afwijkende beenstand? Als je die blootsvoets laat lopen, en de hoeven worden compleet vernield?
Voor sommige mensen zijn hoefijzers juist een goede oplossing.

Dit alles niet om de site naar beneden te halen, maar sommige dingen worden (in hun voordeel) 'vergeten' er bij te melden.
Net als de welbekende 'propaganda-filmpjes', veelal op youtube te vinden, die alleen maar beelden laten zien van paarden die vreselijk worden mishandeld met een bit in hun mond, om dan te besluiten met een tekst als 'een bit is dierenmishandeling, stap NU over op bitloos'....
Tsja.... dat soort dingen doen mij eerlijk gezegd bar weinig Knipoog

Edit; en wat betreft het 'dwangmiddel' zweep; ik ben een redelijk fanatieke menner, zowel recreatief alsook wat wedstrijdjes zo af en toe. Een menner is zonder zweep níets; met de zweep ram je er niet zomaar op los, maar de zweep dient bij het mennen voornl. als richtingaanwijzer, begrenzer, en als de 'armen en benen' wat die voor de ruiter zijn.
Als menner heb je al zo weinig hulpen; alleen je stem en je leidsels, + je zweep. Je mist de zit en de benen. Is mijn menzweep dan maar gelijk een dwangmiddel? Dacht het toch niet...

Levensgevaarlijk juist, menners die zonder zweep op pad gaan; hoe begrens je je paard op het moment dat het ergens licht van schrikt en een sprongetje op zij maakt? Naar de andere kant 'trekken' met je leidsels? Zou ik niet zo snel proberen. Meer effect heeft het aanleggen van de zweep aan de zijkant, het begrenzen, lichtjes aantikken.
En ja, mijn menzweep dient ook nog eens als beloning; aaien en 'kriebelen' met de zweep of het handvat als ponylief braaf is, gecombineerd met een langer leidsel en een vriendelijk stemcommando.

Dit soort dingen, dát mis ik op de site. Je zal als beginnend menner maar per toeval op paardnatuurlijk.nl lezen dat een zweep een 'dwangmiddel' is, dus maar zonder zweep gaan mennen.... Frusty Gestoord

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:03

Citaat:
Maar bijvoorbeeld een touwhalster wordt niet onder de "dwangmiddelen" geschaard? Want dat is het net zo goed. Klinkt alsof er behoorlijk subjectief wordt geschreven......

Idd en wat te denken van de parelli stick. Ik denk dat ik met dat ding zelfs meer schade aan kan richten dan met een gewone zweep.

Mijn menzweep gebruik ik hetzelfde als mijn parellistick dus als aanwijs en als een verllenging van je arm.
Gelukkig heb ik zo'n 20 jaar geleden op de manege wel geleerd dat de zweep een verlening is en dat sporen zijn voor de VERFIJNING van de beenhulpen.

Mijn menbit gebruik ik zo subtiel mogenlijk echter gebeurd het me wel eens ,en dat overkomt de bitloze ook ,dat een hulp wel eens verkeerd doorkomt. Is me 2 weken terug nog gebeurd en ik vond dat heel vervelend.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:10

Een site die het natuurlijke paardenhouden wil bevorderen is m.i. nooit verkeerd.
Dat het hier en daar naar extremistisch denken in eigen richting gaat vind ik minder.

Tegenspraak of andersdenkend wordt niet geduld want dan wordt je er gewoon uitgeknikkerd.
Is mij een paar jaar terug ook overkomen.

Dat daar de voorgeschreven methodes en "handelen naar " achter de schermen soms heel wat minder "paardvriendelijk", laat staan "natuurlijk" gebeuren vind ik veel erger.

Hoe zeggen ze dat ook al weer. "In het land der blinden is eenoog koning"
Dat is mijn idee bij de site.

Gelukkig zijn er door de jaren heen ook mensen geweest die de ogen wel geopend zijn en niet meer klakkeloos de adviezen opgevolgd hebben van deze site en daarmee hun paarden een groot plezier gedaan hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:52

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:00

Ik vind het opzicht best een interesante site alleen vind ik dat naturel horsemanship erg opgehemelt word en ik het zeker niet met alles eens ben.
Zo ben ik tegen een hoop dingen zoals natuurlijk bekappen en er zijn er nog wel wat.
Ik vind dat ze alles erg zwart-wit pakken en grijs bestaat helemaal niet.
Het is een ware hype geworden "paardnatuurlijk" en mensen die eens op deze site hebben gekeken beginnen zelf met knutselen en kappen en stoppen met voeren entimmeren de stal dicht.
Ik vind niet dat we onze paarden kunnen vergelijken met wilde paarden en dus kunnen we ze ook niet zo laten leven er zit immers een hek om hun verblijf.

Maar zoals ik al zei staan er ook intresante dingen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:29

NH is NIET hetzelfde als een paard "natuurlijk" willen houden. Daar zit echt een groot verschil in.

Ik ben wel erg NH, al is is het op een nogal nuchtere, boerenmanier, maar ik "praat" wel met paarden, en paarden praten terug ook. Dat is NH, als mens zijnde paardentaal willen leren, ipv een paard mensentaal te gaan leren.

De ervaring zegt namelijk dat als wij als mens de taal van het paard gaan leren, we een veel betere omgang kunnen hebben met het paard, omdat het paard onze signalen snapt en wij de zijne, en dat is dan heel in het kort NH.

Paarden natuurlijk houden is iets heel anders: en dat is in Nederland niet eens mogelijk, omdat in Nederland geen uitgestrekte steppes en toendra's zijn die het paard van nature als habitat zou kiezen.
Ik heb er ook geen bezwaren tegen om een paard 's nachts op stal te zetten, heb ook geen enkele moeite met dekens, en ik denk er niet over om zelf hoeven te gaan bekappen. Imo zijn daar hoefsmeden voor Knipoog
IJzers ben ik geen fan van, ik denk dat veel paarden die op ijzers lopen, ze niet echt nodig hebben, en waarom beslaan als het niet nodig is?
Maar natuurlijk bekappen doe ik ook niet, omdat ik er geen heil in zie de stand van de voetas te veranderen, die imo van nature prima is.
En zo haal ik uit van alles wat, en maak een eigen mix Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:03

Yamcha schreef:
NH is NIET hetzelfde als een paard "natuurlijk" willen houden. Daar zit echt een groot verschil in.

Ik ben wel erg NH, al is is het op een nogal nuchtere, boerenmanier, maar ik "praat" wel met paarden, en paarden praten terug ook. Dat is NH, als mens zijnde paardentaal willen leren, ipv een paard mensentaal te gaan leren.

De ervaring zegt namelijk dat als wij als mens de taal van het paard gaan leren, we een veel betere omgang kunnen hebben met het paard, omdat het paard onze signalen snapt en wij de zijne, en dat is dan heel in het kort NH.

Paarden natuurlijk houden is iets heel anders: en dat is in Nederland niet eens mogelijk, omdat in Nederland geen uitgestrekte steppes en toendra's zijn die het paard van nature als habitat zou kiezen.
Ik heb er ook geen bezwaren tegen om een paard 's nachts op stal te zetten, heb ook geen enkele moeite met dekens, en ik denk er niet over om zelf hoeven te gaan bekappen. Imo zijn daar hoefsmeden voor Knipoog
IJzers ben ik geen fan van, ik denk dat veel paarden die op ijzers lopen, ze niet echt nodig hebben, en waarom beslaan als het niet nodig is?
Maar natuurlijk bekappen doe ik ook niet, omdat ik er geen heil in zie de stand van de voetas te veranderen, die imo van nature prima is.
En zo haal ik uit van alles wat, en maak een eigen mix Lachen

Idd ben het met je eens wat je hier zegt!
Alleen het deel over natuurlijk bekappen niet!
Dat doe ik nl wel zelf met hele goede resultaten.
Dus daar kan je pas over oordelen als je het zelf gedaan hebt of doet!
Bij mijn paardjes werkt het wel degelijk en doe ik alles met ze over het asfalt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:05

Er zijn een aantal dingen die ik goed vind, breidt je paardenkennis uit en dat vind ik altijd nuttig. Als je kritisch blijft en blijft nadenken wat je doet, dan wordt je alleen maar slimmer van zulke sites..