Ik bedoel zoals pat parelli en monty roberts enz. Ze vertellen je iets maar hebben mede het commerciele in gedachten. Maar ook andere, die naast hun wijsheden ook nog cursussen aanbieden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:De manier waarop wij ons assortiment samenstellen is enigzins ongebruikelijk: De producten die we hier aanbieden hebben we uitgekozen omdat het producten zijn die elders niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn, en waarvan wij juist vinden dat er een belangrijke, niet-commerciële, reden is om ze beschikbaar te stellen.
De informatie en productbeschrijvingen die je op deze website tegenkomt zijn dan ook niet geschreven om een bepaald product te promoten, maar bestonden meestal al geruime tijd voordat we een "bijpassend product" tegenkwamen. Zo bestond de informatiepagina over het Jacobskruiskruid al meer dan een jaar voordat we de Ragfork tegenkwamen en aan ons assortiment toevoegden, gaven we al lange tijd informatie over hoefonderboud voordat we de bekappingsgereedschappen in de catalogus opnamen, bestond de pagina over magnesium al voordat we een fabrikant voor magnesiumchelaat vonden, etc. We verkopen producten die je in staat stellen iets met de geboden informatie te doen, en we verstrekken dus geen informatie met het doel een bepaald product te slijten. De omgekeerde wereld dus, en ons assortiment is dan ook beperkt.
Als je op zoek bent naar paardendekens, onnodige voedingssupplementen, bandages en dergelijke, dan verwijzen we je graag door naar andere webwinkels. Gezien het aantal bezoekers dat onze website dagelijks trekt zouden we een forse omzet met dit soort producten kunnen halen, maar dat is niet ons doel. We streven naar een assortiment producten waar je werkelijk iets aan hebt, die in het belang zijn van het paard, en die uniek genoeg zijn om een plaatsje te mogen verwerven in onze webwinkel. Kwaliteit en eerlijkheid is wat je bij ons mag verwachten.
Arabesk schreef:Ze zijn gewoon duidelijk in hun filosofie en ik vind er niks extreems aan. Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker bepaalde 'normale' zaken in de paardenwereld worden.
fransje23 schreef:Arabesk schreef:Ze zijn gewoon duidelijk in hun filosofie en ik vind er niks extreems aan. Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker bepaalde 'normale' zaken in de paardenwereld worden.
Deze opmerking verbaasd mij dan weer totaal niet![]()
Ze zijn inderdaad duidelijk in hun filosofie, dat is waar, en dus erg subjectief.
Arabesk schreef:polly2 schreef:Ik vind het geen informatieve site in de zin van dat er neutrale informatie wordt gegeven die universeel toepasbaar is in meerdere situaties.
Ik vind het een site die een duidelijk standpunt inneemt. Die een duidelijke visie verkondigt en dit ook uitdraagt.
Maar hierdoor wordt wel een eenzijdig beeld geschetst.
Maar goed...het is ook vrij extremistisch....en dat is altijd eenzijdig.
het was completer en reëler geweest als het van meerdere kanten zaken had belicht en daarbij de voor- en nadelen van alle vormen van houderij neutraal in beeld had gebracht.
Maar aangezien dat volgens mij niet het doel van de site is....is dat dus niet zo.
Toch bekruipen mij her en der gevoelens van een soort "sekte-achtige" verschijnselen.
Let wel: ik ben het met veel dingen van de site eens....het zet je ook aan tot nadenken en dat is altijd goed....maar de site slaat wel door in generaliseren en meningopdringen en is in sommige zaken veel te stellig.... zaken waar je niet stellig over KAN zijn...omdat ze subjectief zijn.
Ze zijn gewoon duidelijk in hun filosofie en ik vind er niks extreems aan. Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker bepaalde 'normale' zaken in de paardenwereld worden.
Hier in de buurt is een spiksplinter nieuwe manege, met een enorme rijhal, twee buitenrijbakken, een overdekte stapmolen en een longeercirkel. (afspuitplaatsen, kantine, solarium etc etc)
GEEN paddocks en alleen maar boxen met dichte zijwanden, de pony's staan in boxjes van 2 x 3 meter en kunnen niet eens boven het schot uitkijken. De tralies zijn dicht aan de voorkant dus de grotere paarden kunnen ook niet hun hoofd over de deur hangen.
Afschuwelijk mijn maag draaide zich om. Er is nog veel te doen! Dat zo'n gloednieuwe manege zo weinig aandacht besteedt aan het welzijn van de paarden ik kon wel janken.
Arabesk schreef:Doordat de site zoooo uitgebreid is, raak je soms weleens de weg kwijt, zeker in het begin. Ook niet alle pagina's zijn even makkelijk te vinden.
Tsja en het forum.... het heeft voor en nadelen. Er wordt daar niet of nauwelijks gemod, waardoor het soms heftig te keer kan gaan.
Citaat:Dit forum is bedoeld voor mensen die graag de natuurlijke manier van paarden houden, verzorgen, en trainen of berijden onderzoeken. De bedoeling is dan ook dat de discussies vooral gaan over hoe we dit het beste kunnen aanpakken, en niet zozeer of we het wel volgens deze methoden moeten doen. Dit geldt met name voor de volgende onderwerpen:
Hoefijzers
De deelnemers van dit forum streven we er naar om hun paarden zonder hoefijzers door het leven te laten gaan. We discussieren hier over hoe we bepaalde hoefproblemen het beste ijzerloos kunnen oplossen, maar de vraag of we het wel hoefijzerloos willen oplossen is een reeds lang gepasseerd station en dus ook geen discussiepunt meer. Uiteraard ben je van harte welkom om deel te nemen aan de discussies, ook al staat je paard op hoefijzers. Wel gaan we er van uit dat je meediscussieert omdat je wilt onderzoeken of en hoe het zonder hoefijzers kan, en niet om hoefijzers te promoten.
Tip: Lees eerst de website http://www.hoefnatuurlijk.nl alvorens je meediscussieert over dit onderwerp!
Dwangmiddelen
Onder dwangmiddelen verstaan we bitten, sporen en zwepen. Het is uiteraard de hand van de meester die bepalend is hoe dwangmiddelen worden ingezet, en we zijn het er hartgrondig mee eens dat je een potentieel dwangmiddel niet noodzakelijkerwijs als dwangmiddel hoeft te gbruiken. Toch beperken we ons in de discussies tot het streven naar dwangmiddelloze oplossingen. Motivaties daarbij zijn onder andere:
* Het is diervriendelijker
* Het bewijst dat het zonder dwangmiddel ook gaat, waardoor er een sterk educatieve waarde zit achter het overduidelijk kiezen voor dwangmiddelloze oplossingen.
* Je kunt niet de fout maken door een dwangmiddel toch "per ongeluk" of "voor deze uitzondering" daadwerkelijk als dwangmiddel in te zetten.
* Het is een uitdaging en een bewijs van "horsemanship" om je doel voor elkaar te krijgen met een dwangmiddelloze oplossing.
Uiteraard ben je van harte welkom om deel te nemen aan de discussies, ook al rij je zelf met bit, sporen of zweep. Wel gaan we er van uit dat je meediscussieert omdat je wilt onderzoeken of en hoe het zonder dergelijke dwangmiddelen kan, en niet om bitten, zwepen en sporen te promoten. Aan argumenten als "met een bit gaat het ook/gemakkelijker" hebben we totaal niets, want dat weten we allemaal al lang, we willen hier juist discussieren over hoe het het beste zonder kan.
Tip: Lees eerst de pagina over Bitloos rijden alvorens je meediscussieert over dit onderwerp!
Huisvesting
De deelnemers van dit forum zijn er van overtuigd dat stallen voor paarden niet de beste huisvesting zijn, en dat stallen vaak een bron zijn van problemen, zowel op lichamelijk als psychisch vlak. Het is dan ook voor de hand liggend dat wanneer je paard gezondheids- of gedragsproblemen heeft je hier al vrij snel het advies zult krijgen om je paard zoveel mogelijk buiten de stal te houden. Als je een dergelijk advies bij voorbaat niet op prijs stelt is dit niet het meest geschikte forum om naar oplossingen voor je problemen te vragen.
Tip: Lees eerst de pagina over Huisvesting alvorens je meediscussieert over dit onderwerp!
Het is dus zeker niet zo dat je het met alle punten van deze website eens hoeft te zijn. Je zult ontdekken dat vele forumleden bezig zijn met een leerproces, nog volop aan het ontdekken zijn wat natural horsemanship te bieden heeft, en ondertussen met bit rijden, hun paard op stal hebben staan, of hun paard op hoefijzers laten lopen. Behoor je zelf tot deze categorie dan ben je uiteraard van harte welkom, zolang het maar je intentie is om te leren hoe het anders kan, en je ondertussen de doelstellingen van deze website respecteert.
Het is, zoals je ongetwijfeld zult merken, beslist niet zo dat we het hier totaal discussieloos heerlijk met elkaar eens zitten te zijn. Verre van dat! Wanneer je de hoefijzers, stallen en dwangmiddelen vaarwel zegt blijft er nog zeer veel te discussieren over, zoals de manier waarop je het paard het beste kunt bekappen, of hoe je het paard het beste dingen kunt leren zonder de inzet van dergelijke dwangmiddelen.
Citaat:Regels
Onderstaande regels hebben alles te maken met respect voor je medemens en we gaan er dan ook van uit dat onderstaande regels vanzelfsprekend zijn:
* Discussieren en argumenteren over iemands opvattingen is uiteraard toegestaan. Niet toegestaan is het echter om het op de persoon te spelen: We discussieren hier niet over personen.
* Het is niet toegestaan om steeds weer de doelstellingen van deze website aan de kaart te stellen, of het gebruik van hoefijzers, bitten, sporen, zwepen, etc. te promoten (zie boven).
* Reclame voor zaken die niets met de doelstellingen van deze website te maken hebben of niet uit een discussie voortvloeien zijn niet toegestaan. Het is bijvoorbeeld wel toegestaan om tijdens een discussie over het rijden met een touwhalster te verwijzen naar een site waar touwhalsters worden verkocht. Maar het is niet toegestaan om een discussie te openen met als doel een site waar touwhalsters worden verkocht te promoten.
Arabesk schreef:Citaat:Dwangmiddelen
Onder dwangmiddelen verstaan we bitten, sporen en zwepen. Het is uiteraard de hand van de meester die bepalend is hoe dwangmiddelen worden ingezet, en we zijn het er hartgrondig mee eens dat je een potentieel dwangmiddel niet noodzakelijkerwijs als dwangmiddel hoeft te gbruiken. Toch beperken we ons in de discussies tot het streven naar dwangmiddelloze oplossingen. Motivaties daarbij zijn onder andere:
* Het is diervriendelijker
* Het bewijst dat het zonder dwangmiddel ook gaat, waardoor er een sterk educatieve waarde zit achter het overduidelijk kiezen voor dwangmiddelloze oplossingen.
* Je kunt niet de fout maken door een dwangmiddel toch "per ongeluk" of "voor deze uitzondering" daadwerkelijk als dwangmiddel in te zetten.
* Het is een uitdaging en een bewijs van "horsemanship" om je doel voor elkaar te krijgen met een dwangmiddelloze oplossing.
Uiteraard ben je van harte welkom om deel te nemen aan de discussies, ook al rij je zelf met bit, sporen of zweep. Wel gaan we er van uit dat je meediscussieert omdat je wilt onderzoeken of en hoe het zonder dergelijke dwangmiddelen kan, en niet om bitten, zwepen en sporen te promoten. Aan argumenten als "met een bit gaat het ook/gemakkelijker" hebben we totaal niets, want dat weten we allemaal al lang, we willen hier juist discussieren over hoe het het beste zonder kan.
Tip: Lees eerst de pagina over Bitloos rijden alvorens je meediscussieert over dit onderwerp!
Citaat:Maar bijvoorbeeld een touwhalster wordt niet onder de "dwangmiddelen" geschaard? Want dat is het net zo goed. Klinkt alsof er behoorlijk subjectief wordt geschreven......
Yamcha schreef:NH is NIET hetzelfde als een paard "natuurlijk" willen houden. Daar zit echt een groot verschil in.
Ik ben wel erg NH, al is is het op een nogal nuchtere, boerenmanier, maar ik "praat" wel met paarden, en paarden praten terug ook. Dat is NH, als mens zijnde paardentaal willen leren, ipv een paard mensentaal te gaan leren.
De ervaring zegt namelijk dat als wij als mens de taal van het paard gaan leren, we een veel betere omgang kunnen hebben met het paard, omdat het paard onze signalen snapt en wij de zijne, en dat is dan heel in het kort NH.
Paarden natuurlijk houden is iets heel anders: en dat is in Nederland niet eens mogelijk, omdat in Nederland geen uitgestrekte steppes en toendra's zijn die het paard van nature als habitat zou kiezen.
Ik heb er ook geen bezwaren tegen om een paard 's nachts op stal te zetten, heb ook geen enkele moeite met dekens, en ik denk er niet over om zelf hoeven te gaan bekappen. Imo zijn daar hoefsmeden voor
IJzers ben ik geen fan van, ik denk dat veel paarden die op ijzers lopen, ze niet echt nodig hebben, en waarom beslaan als het niet nodig is?
Maar natuurlijk bekappen doe ik ook niet, omdat ik er geen heil in zie de stand van de voetas te veranderen, die imo van nature prima is.
En zo haal ik uit van alles wat, en maak een eigen mix