Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:13

russel schreef:
Dan kun je hem eigenlijk niet bitloos buiten rijden, jawel alleen stappen en dat is met mijn paard ook zo. Best jammer, maar dat zit gewoon in het hoofd, misschien ook wel een beetje fok??

En dat probeer ik de hele tijd al duidelijk te maken. Ik heb er 1 staan die niet bitloos te rijden is, maar dan krijg ik weer te horen dat het aan mijn rijstijl etc ligt Verward

Nee is er niet ingefokt, dat kun je er niet infokken, dat is karakter. Een renpaard moet WILLEN rennen anders presteert hij niet. Die van mij heeft dat heel erg...
Ik ben benieuwd of dat die van Miska dat ook had, en zo ja, welke ex-renner ze heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:14

griebels schreef:
En dat probeer ik de hele tijd al duidelijk te maken. Ik heb er 1 staan die niet bitloos te rijden is, maar dan krijg ik weer te horen dat het aan mijn rijstijl etc ligt Verward

Nee is er niet ingefokt, dat kun je er niet infokken, dat is karakter. Een renpaard moet WILLEN rennen anders presteert hij niet. Die van mij heeft dat heel erg...
Ik ben benieuwd of dat die van Miska dat ook had, en zo ja, welke ex-renner ze heeft?

Maar galoppeer jij dan wel buiten met hem, met bit? Zo ja, hoe neem je hem dan weer terug?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:14

hns schreef:
Pensionnetje schreef:
Ook hengsten die volledige weidegang krijgen, niet in een donkere stal staan, gewoon bij andere paarden zijn, kunnen testosteron bommetjes zijn. Dat is nl te danken aan hun hormoonhuishouding.
Slechts conseqeunte opvoeding ( en daarbij soms streng moeten optreden) kan hier verandering in brengen. Echter het blijven altijd risico paarden en de vraag is of je die in gezelschap van andere paarden wel bitloos wil gaan rijden. Ik heb daarvoor iets te veel verantwoordelijkheids gevoel en zal dit dus niet doen! Want een hengst "op drive" is niet op zit terug te nemen.

Een ieder die dit wel kan is bij deze uitgenodigd het te komen demonstreren.
Ook ben ik bereid met de hengst (die keurig is opgevoed) naar jullie toe te komen.
Het kost je dus geen inspanning!

Wie neemt de uitdaging aan? Een goed beleerde (ook bitloos) testosteron-bom bitloos tussen de merries te gaan rijden?

Ik ken misschien iemand die je dat wel eens zou willen demonstreren. Ik zal hem eens contacteren of hij daarvoor wel belangstelling heeft.

Dan zal verdere info verschaffen. 2 zeer prominente NH's hebben het afgeblazen. En dat zijn niet de minste. De reden? Teveel testosteron. Hij is zelfs geweigerd voor een demo terwijl we al in de voorring stonden. Reden? De hoge heren NH-ers waren er niet van overtuigd dat het ging lukken. Ze hadden iets te hoog van de toren geblazen. Je krijgt nl tijdens demo''s nooit de echt moeilijke paarden te zien. Voor mij een afknapper van wereldformaat.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:16

Nou nou nou, ik ben even ergens anders mee bezig en jullie ratelen maar door!
Ik heb ook hengsten gereden, dus ik weet hoe die kunnen reageren en er zit wel verschil in misschien in karakter en hormoonhuishouding, maar waar een wil is is een weg!
Het zit m ook mede in de kundigheid van de ruiter en daar blijf ik gewoon bij.
Dat heeft niks met advies-feiten te maken, maar met uitdagingen zoeken om het voor elkaar te krijgen.
Dat is voor iedereen anders.
Het ene paard is zeker het andere niet, maar meestal uit angst vooraf om iets te voorkomen wat misschien helemaal niet gebeurt, slaat men mogelijkheden in de wind weg!
Het is maar net hoe hoog je die lat legt!
Als ik iets in de kop heb om voor elkaar te krijgen, ga ik er ook voor!
Al duurt het me jaren!
Niet onder dwang, maar met geduld en respect!

Ik las ergens dat ik misschien te hard in de mond trok van mijn paard, dat ie daarom vervelender was....
Even ter informatie met een gebrek in de mond van mijn paard, waar het bit vervelend bij inwerkt, is bitloos een betere ervaring en een stuk aangenamer voor mijn paard waardoor het rijden weer plezierig voor hem is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:16

Bitloos is op de zit rijden en sommige paarden drukken hun rug weg, spannen hem en dat is hun truckje en dat doet mijn paard dus. Eindeloos geduld hebben en veel oefenen in een BAk zal uiteindelijk een paard geven die wel heel erg goed op de zit reageert, al denkt hij maar dat hij moet terugkomen dan doet hij dat.

Maar ik heb een pesthekel aan dressuuroefeningen in een bak en daardoor is meneer weer zo eigenwijs, hij zal nl deze oefeningen niet toe laten buiten in het ruime sop. Dan wordt het een strek en sprintspel voor hem. Ik dan dus nooit buiten oefenen op bitloos want hij neemt gewoon de spat. Op die strakke rug van hem kun je proberen zoveel je wilt met je zit hem terug te krijgen, hij voelt je niet eens, sterker nog hij trekt hem hol.

Volgens mij heb ik een verwend kreng dat het nooit zal leren omdat hij al weet dat wat hij doet veel leuker voor hem is. Straks ga ik verhuizen en zal ik alleen nog met trailer naar buiten kunnen, dus dat wordt schaars, eens kijken of ik dan een opgevoed ding krijg Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:18

RedPassion schreef:
griebels schreef:

Maar galoppeer jij dan wel buiten met hem, met bit? Zo ja, hoe neem je hem dan weer terug?

Ik heb hem eerst met thiedemann gereden. Niet om hem naar beneden te trekken maar om hem te begrenzen om zijn neusvleugels en ogen aan mij te laten zien (verticaal zijn kop omhoog dus).
Nu rijd ik hem met losse martingaal en een pessoabitje. Deze heb ik gewoon losjes, boogje erin. Tot we gaan galoperen. Dan neem ik ze op maat, en maak ophoudingen bij elke keer dat hij gaat smokkelen om harder te gaan, knieen aanknijpen en hoo roepen. Hoe meer ik dit doe hoe beter hij gaat luisteren. Maar het zal er nooit helemaal uitgaan. Het luisteren zal verbeteren maar hij zal het altijd blijven proberen. Heb het laatst weer met zachtbitje geprobeerd en dat gaat echt niet. Ik probeer het steeds, ik wil ook van dit bit af, maar het moet wel kunnen...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:23

ShannaY schreef:
Een mens op een paardenrug is ook een pijnfactor.
Als je het zo nodig goed wilt doen, rijd dan niet, en breng hem naar een natuur gebied, kijk er niet naar om en laat hem 1 worden met de natuur, dat is pas natural, als je het wilt doen, doe het dan goed OK dan!

Ik ben helemaal geen 'natural' (wat is dat eigenlijk voor een benoeming:s). Ik werk gewoon gevoelsmatig. Zebra's horen in de natuur, gedomesticeerde paarden zullen het nogal moeilijk hebben als ze dagenlang op zoek zijn naar voer en water. Een ruiter kan pijn doen en voor rugproblemen zorgen, maar dit hoeft niet altijd. Ik zie liever een paard dat met de leeftijd van 8 pas ingereden wordt dan dat ik een paard op die leeftijd in de Z zie lopen. Jammer genoeg belanden de meeste paarden door een of andere hoef, been en rugproblemen in de slacht. Tja, ze willen ook zo snel op een paard gaan rijden die nog niet uitgegroeid en sterk genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:24

Ik heb hetzelfde Griebels, best moeilijk, want het is ook nog eens vermoeiend. laatst ook weer met zacht bitje, meteen aan de spat en dan moet ik echt op cirkels flinke ophoudingen maken eer hij stil staat.

Idd bij elke 3e stap een ophouding en steeds hooo zeggen. Ik vind het knap vermoeiend. Het compromis dat ik heb gesloten is dat hij mag draven op zijn eigen tempo als de rest gaat galopperen. Galop doen we alleen in de wijde zandvlakte, maar op de bospaden gaat gewoon niet. Volgens mij krijgt hij ook iets in zich als hij hard mag gaan, je hebt dan gewoon geen kontakt.

Ik heb hem al zo vaak na laten kijken of hij niet iets mankeert, of hij niet onder iets uit loopt, maar ze vinden steeds niets....ik hoop dat er maar weinig paarden zijn zo als hij.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:27

Nog even over ex-renners, ik heb mijn paard gekocht van iemand die m trainde voor de rensport, maar door een blessure er niet geschikt genoeg voor was.
Ik weet verder niet in hoe verre wat zij ermee gedaan heeft en of hij echt op de baan gelopen heeft, maar zij wilde er wel serieus in verder toen.
Maar de mijne wil dus het liefst alleen maar hard, maar dat mag hij niet meer omdat toen ik hem zelf een x liet gaan, hij weer een blessure opliep en zelfs op zijn kreupele been niet wilde stoppen met rennen, dus schat zelf maar in hoe graag hij wil rennen!
Met pijn en moeite kreeg ik m toen terug, want ik voelde dat er iets goed mis was!
Dus ik heb er net zolang mee omgeteut dat hij weer hersteld is en berijdbaar, maar voluit laten rennen mag hij dus niet meer van mij.
Maar een galopje doen we zeker nog wel, maar op mijn tempo zonder bit!
Hij kan zelfs heel verzameld galopperen alsof hij hoge school dressuur geklasseerd is!
Het kan dus wel, maar dat betekent niet dat je dat in een paar weken voor elkaar krijgt!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:27

Russel: Kom je trouwens nog een keertje rijden hier?
offtopic Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:28

Pensionnetje schreef:
Dan zal verdere info verschaffen. 2 zeer prominente NH's hebben het afgeblazen. En dat zijn niet de minste. De reden? Teveel testosteron. Hij is zelfs geweigerd voor een demo terwijl we al in de voorring stonden. Reden? De hoge heren NH-ers waren er niet van overtuigd dat het ging lukken. Ze hadden iets te hoog van de toren geblazen. Je krijgt nl tijdens demo''s nooit de echt moeilijke paarden te zien. Voor mij een afknapper van wereldformaat.

Dat zal ik er dan maar eens bij zeggen. Alhoewel als het over NHgoeroe's gaat daar heeft desbetreffende heer ook zo zijn meningen over. Het is gewoonweg niet verstandig en onverantwoordelijk om met zulke paarden op shows te gaan om ze binnen een uur een paar 'games' te laten uitvoeren of om ze 'probleemloos' in de trailer te laden. Voor zulke paarden heeft men tijd nodig, geduld en consequentie. Dat is onmogelijk om allemaal verantwoordelijk in één show uit te voeren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:29

MIska, dat kan die van mij ook... Dus dat ligt echt niet aan mijn rijstijl.
Nogmaals jou paard is de mijne niet. Daarbij mag die van mij nog weleens knallen, anders heb ik een super ongelukkig paard...
Ook die van mij heeft een oude peesblessure gehad en dat is gelukkig goed hersteld.

Maar nogmaals, wie is je paard? En door wie is hij getraint?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:30

griebels schreef:
Russel: Kom je trouwens nog een keertje rijden hier?
offtopic Knipoog

Ja dat ben ik zeker van plan, lijkt mij leuk. Ik heb het nu even heel erg druk, mijn gezondheid is even van het padje en ik heb net een nieuwe baan, even kijken of het samen valt te combineren, had zo gehoopt weer aan de slag te kunnen...... Maar rijden kom ik zeker binnenkort. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:31

ok! gezellig... Samen met bit over de heide Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:32

Jawel met bit en wat voor een bit. Lips are sealed

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:37

hns schreef:
Pensionnetje schreef:

Dat zal ik er dan maar eens bij zeggen. Alhoewel als het over NHgoeroe's gaat daar heeft desbetreffende heer ook zo zijn meningen over. Het is gewoonweg niet verstandig en onverantwoordelijk om met zulke paarden op shows te gaan om ze binnen een uur een paar 'games' te laten uitvoeren of om ze 'probleemloos' in de trailer te laden. Voor zulke paarden heeft men tijd nodig, geduld en consequentie. Dat is onmogelijk om allemaal verantwoordelijk in één show uit te voeren.

De meneer heeft show ervaring, publiek, licht, geluid boeit em niet. Hij vind het prachtig. Hij vind zichzelf het meest verrukkelijke wezen ooit. Werkt hard voor me en is een geweldig dier in het hogere werk. Maar bij andere paarden dan gaat hij uit zijn plaat, wordt levensgevaarlijk en heeft maar één doel: kill and attack. Alleen zijn eigen kudde thuis accepteerd hij. Merries met veulens laat hij met rust, maar een iets te domiante blik van een vreemd paard en de rapen zijn gaar. Met al mijn ervaring en de ervaring van vele anderen hebben we dit gedrag nooit kunnen beteugelen. Hij is zoals hij is. Als de hormonen de overhand krijgen houdt niets of niemand hem nog tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:38

Fotootje? (please?) Bloos

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:42

Hihihihihi....nee, anders haken ze helemaal af.

Nee hij ziet er poeslief uit.....totdat Haha!

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:55

Ik snap heel die heisa hier niet.
Ik doe gewoon waar ik in geloof met mijn dieren, en alles begint met respect en begrip voor het "paardzijn". Andere ruiters doen van mij wat ze willen mits het dier er niet onder lijdt.
Lijdt het wanneer het met bit gereden wordt? Hangt van de handen van de ruiter af....
Lijdt het met hoefijzers? Ik ben er niet voor, maar andere mensen dan weer wel..
etc etc

Ik zie hier constant paarden met wonden, uitgemergeld want 's winters bijvoeren is niet nodig etc . Dat is lijden. Dat is slecht zijn voor je dier! Dan heb je reden om je te moeien met andermans manier van paardenhouden. Uiteraard zie ik liever paarden op de wei, in de natuur (met schuilstal naar mijn mening) maar de meeste mensen doen gewoon hun best om van de hobby te genieten en een paard te houden.
Mijn merrie die vorige zomer verkocht is, stond altijd met 3 andere op het veld. Soms in de schuilstal maar meestal toch lekker in de regen. Nu staat ze constant op stal en komt er alleen uit om te werken. Mijn hart breekt als ik het zie ( ik had andere afspraken gemaakt met de koper maar blijkbaar...). Maar het paard is goed verzorgd, wordt niet geslagen of onrespectvol behandeld. Ze ziet er goed uit en niet treurig....
Probeer alles een beetje in perspectief te plaatsen.
TS roept wel dat ze het "bekeren" beu is, maar zelf start ze een topic hierover Koe

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:07

pmarena schreef:
Kun je om lachen , maar zo IS het gewoon.

Noem jij maar eens 1 van je "naturals" op hier op Bokt die niet is begonnen als "normal" ?

Het is geen waarde-oordeel of "natural" beter is , maar gewoon een feit.

Kun je er een paar respectloze smileys tegenaan gooien maar dat is wel heel kortzichtig en hatelijk.

Ik denk dat alle normals hier op bokt ondertussen wel weten dat er ook anders kan dankzij alle overtuig pogingen van een aantal naturals hier en ik ben dus van mening dat de normals er ZELF voor kiezen, ookal weten ze dat het anders kan.

Ik heb genoeg argumenten om géén natural te worden!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:14

Ik vind opzich dit wel een beetje overdeven , zo erg is het niet.
Ik zelf reageer alleen op topic's waar mensen het heel paardonvriendelijk aanpakken.
Dan heb ik zo iets van , waarom zo , als het ook anders kan.
Sporen bij jonge kinden b.v , die hun benen nog niet stil houden.
Dat vind ik zielig en zinloos , want je kan er ook aan werken .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:27

CleovG schreef:
pmarena schreef:
Kun je om lachen , maar zo IS het gewoon.

Noem jij maar eens 1 van je "naturals" op hier op Bokt die niet is begonnen als "normal" ?

Het is geen waarde-oordeel of "natural" beter is , maar gewoon een feit.

Kun je er een paar respectloze smileys tegenaan gooien maar dat is wel heel kortzichtig en hatelijk.

Ik denk dat alle normals hier op bokt ondertussen wel weten dat er ook anders kan dankzij alle overtuig pogingen van een aantal naturals hier en ik ben dus van mening dat de normals er ZELF voor kiezen, ookal weten ze dat het anders kan.

Ik heb genoeg argumenten om géén natural te worden!

Ik ben benieuwd naar jouw argumenten dan. Al hoewel, wat ik zo in dit topic lees..... Scheve mond
Verder snap ik niet zo goed dat je zo'n topic start en vervolgens zelf gaat lopen miepen over het hele naturalgebeuren. Lok je het dan zelf niet ook een beetje uit? Haha!
Moet je helemaal zelf weten, hoor, maar dan moet je ook niet zeuren dat er discussies ontstaan. Tong uitsteken

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:46

Ik gebruik alleen uitspraken die door naturals zelf gedaan zijn waar ik het niet mee eens ben. En dat er in dit topic gediscussierd wordt, prima, maar om in een topic waar het niet eens over natural/ normal gaat meteen de natural ideeën neer te zetten. Zoals in een topic over paarden die in de stallen gezet werden vanuit een tent op een concours, een HAW topic waar een paard niet helemaal lekker loopt etc.

Mijn argumenten:
1. Ik ben tégen het zelf bekappen, daar ben ik niet kundig genoeg voor en dat laat ik toch zeker wel aan mijn smid over die een opleiding heeft gedaan ipv dat ik zelf met een cursusje aan de slag ga.

2. Ik houd mijn paard liever in een lekkere droge stal dan dat hij met aan 4 benen met rotstraal en mok in de blubber staat.

3. Ik vind natural geen natural meer, de paarden zijn jááááren lang in stallen gezet door ons en zo gemaakt zoals ze nu zijn. Al helemaal naturals die een normal paard overnemen vind ik nogal riskant, net zoals je een hond of een kat die in huis groot gebracht is ineens alleen nog maar buiten laat lopen.

Bitloos rijden vind ik trouwens wel prima hoor, toen ik nog een klein cleotje was reed ik ook rond op een shetland, en jawel: Bitloos. Dit was omdat mijn moeder het niet nodig vond dat het bit steeds door zijn mond werd getrokken met mijn onrustige handjes. Dat bitloos ging perfect, ik kon er alles mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:11

CleovG schreef:
Ik gebruik alleen uitspraken die door naturals zelf gedaan zijn waar ik het niet mee eens ben. En dat er in dit topic gediscussierd wordt, prima, maar om in een topic waar het niet eens over natural/ normal gaat meteen de natural ideeën neer te zetten. Zoals in een topic over paarden die in de stallen gezet werden vanuit een tent op een concours, een HAW topic waar een paard niet helemaal lekker loopt etc.

Mijn argumenten:
1. Ik ben tégen het zelf bekappen, daar ben ik niet kundig genoeg voor en dat laat ik toch zeker wel aan mijn smid over die een opleiding heeft gedaan ipv dat ik zelf met een cursusje aan de slag ga.

2. Ik houd mijn paard liever in een lekkere droge stal dan dat hij met aan 4 benen met rotstraal en mok in de blubber staat.

3. Ik vind natural geen natural meer, de paarden zijn jááááren lang in stallen gezet door ons en zo gemaakt zoals ze nu zijn. Al helemaal naturals die een normal paard overnemen vind ik nogal riskant, net zoals je een hond of een kat die in huis groot gebracht is ineens alleen nog maar buiten laat lopen.

Bitloos rijden vind ik trouwens wel prima hoor, toen ik nog een klein cleotje was reed ik ook rond op een shetland, en jawel: Bitloos. Dit was omdat mijn moeder het niet nodig vond dat het bit steeds door zijn mond werd getrokken met mijn onrustige handjes. Dat bitloos ging perfect, ik kon er alles mee.

Toch lees ik nogal wat vooroordelen, hoor Knipoog . Want ik denk dat elke situatie bij naturals en bij normals anders is. Denk je ook niet?
Maar even over mijn eigen persoonlijke situatie:

1. Ik LAAT mijn paard natuurlijk bekappen door iemand die dat in Amerika geleerd heeft (daar lopen ze wat voor op de hele stroming 'natuurlijk bekappen' trouwens.) Ik heb zelf ook geen behoefte om te rommelen aan mijn paard's hoeven. Knipoog
Hij loopt beter dan toen hij nog traditioneel bekapt werd (hij liep toen nogal gevoelig op bv. grintsteentjes, tegenwoordig nergens last meer van). Daarbij is het een voorwaarde dat het paard ook echt zo natuurlijk mogelijk gehouden wordt, dus niet op stal staat.

2. Mijn paard loopt in een natuurgebied op veengrond (vrij nat 's winters), maar met mok en rotstraal heb ik niet te maken gehad tot op heden. Wel heb ik hem net 3 weken op stal gehad wegens een vage blessure en daar kreeg hij last van uitgedroogde hoeven. Door het zaagsel (helaas mocht ik niets anders als vloervulling gebruiken). Daarbij werd mijn paard doodongelukkig van het op stal staan. Hij is namelijk gewend altijd buiten te lopen in alle weersomstandigheden. Op stal werd hij ineens strontchagerijnig (ik had Sam nog nooit met zijn oren in zijn nek gezien), maaien met zijn voorbenen, uit de box stormen zodra de deur openging, op alles bijten wat hij maar kon vinden, zich vervelen en hij kreeg ineens weer eczeemplekken (van de stress). Ondanks de wilgentak, de speelbal, het ruwvoer, de dagelijkse wandelingen met mij, noem maar op....... Uiteindelijk was voor mij de maat vol na een paar weken en heb ik hem alsnog buiten gezet. Na 2 dagen liep hij ineens een stuk beter en nu is hij aan het herstellen op het land. De eczeem verdwijnt ook trouwens. Zag vandaag dat er weer haartjes op de kale plekjes op zijn hoofd beginnen te groeien Haha! .

3. Jammer dat je denkt dat blijkbaar ALLE paarden niet zo natuurlijk mogelijk gehouden kunnen worden. Niets is minder waar. Ik vind dat je altijd moet kijken naar het individuele dier, dat zeker. Ik heb toevallig een paard wat wil spelen, wil rennen, wil grazen, wil socializen met kuddegenootjes. Dat mensen het meteen zielig vinden dat het dier in weer en wind op het land staat, tja....... Dan weten ze in mijn ogen niet helemaal waar ze het over hebben, hoor.

En het toeval wil dat ik na jaren met bit en boom gereden te hebben, nu bij mijn eigen paard voor bitloos en boomloos gekozen heb. Bitloos, omdat ik er het nut niet van inzie om een bit te gebruiken. Boomloos, omdat ik een jong paard heb, waarbij boomloos (zeker in combinatie met zijn mooie, brede rug zonder hoge schoft en mijn licht gewicht) flexibeler is i.v.m. zijn groei en bespiering. Wie weet nemen we over jaren wel weer een boomzadel, al bevalt dit me erg goed, zeker in combinatie met centered riding. Maar ik zeg nooit nooit wat boomzadels betreft.

En over die topics waar jij het over hebt, vind ik dat naturals net zo goed mogen reageren, eerlijk gezegd. Waarom niet?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:17

Ze mogen best reageren, maar als ik een topic zie over een paard zonder bit dat niet helemaal lekker gaat reageer ik ook niet dat ze eens met bit moet proberen en anders eens met een slof moet proberen.

Ik heb mijn pony eens zonder hoefijzers geprobeerd en die kreeg meteen iets in zijn hoef waardoor hij kreupel ging lopen, ik weet niet precies wat.

Dat een paard een individu is, dat snap ik ook en daarom heb ik er niet zo'n behoefte aan om telkens bekeerd te worden.