CleovG schreef:Ik gebruik alleen uitspraken die door naturals zelf gedaan zijn waar ik het niet mee eens ben. En dat er in dit topic gediscussierd wordt, prima, maar om in een topic waar het niet eens over natural/ normal gaat meteen de natural ideeën neer te zetten. Zoals in een topic over paarden die in de stallen gezet werden vanuit een tent op een concours, een HAW topic waar een paard niet helemaal lekker loopt etc.
Mijn argumenten:
1. Ik ben tégen het zelf bekappen, daar ben ik niet kundig genoeg voor en dat laat ik toch zeker wel aan mijn smid over die een opleiding heeft gedaan ipv dat ik zelf met een cursusje aan de slag ga.
2. Ik houd mijn paard liever in een lekkere droge stal dan dat hij met aan 4 benen met rotstraal en mok in de blubber staat.
3. Ik vind natural geen natural meer, de paarden zijn jááááren lang in stallen gezet door ons en zo gemaakt zoals ze nu zijn. Al helemaal naturals die een normal paard overnemen vind ik nogal riskant, net zoals je een hond of een kat die in huis groot gebracht is ineens alleen nog maar buiten laat lopen.
Bitloos rijden vind ik trouwens wel prima hoor, toen ik nog een klein cleotje was reed ik ook rond op een shetland, en jawel: Bitloos. Dit was omdat mijn moeder het niet nodig vond dat het bit steeds door zijn mond werd getrokken met mijn onrustige handjes. Dat bitloos ging perfect, ik kon er alles mee.
Toch lees ik nogal wat vooroordelen, hoor
. Want ik denk dat elke situatie bij naturals en bij normals anders is. Denk je ook niet?
Maar even over mijn eigen persoonlijke situatie:
1. Ik LAAT mijn paard natuurlijk bekappen door iemand die dat in Amerika geleerd heeft (daar lopen ze wat voor op de hele stroming 'natuurlijk bekappen' trouwens.) Ik heb zelf ook geen behoefte om te rommelen aan mijn paard's hoeven.
Hij loopt beter dan toen hij nog traditioneel bekapt werd (hij liep toen nogal gevoelig op bv. grintsteentjes, tegenwoordig nergens last meer van). Daarbij is het een voorwaarde dat het paard ook echt zo natuurlijk mogelijk gehouden wordt, dus niet op stal staat.
2. Mijn paard loopt in een natuurgebied op veengrond (vrij nat 's winters), maar met mok en rotstraal heb ik niet te maken gehad tot op heden. Wel heb ik hem net 3 weken op stal gehad wegens een vage blessure en daar kreeg hij last van uitgedroogde hoeven. Door het zaagsel (helaas mocht ik niets anders als vloervulling gebruiken). Daarbij werd mijn paard doodongelukkig van het op stal staan. Hij is namelijk gewend altijd buiten te lopen in alle weersomstandigheden. Op stal werd hij ineens strontchagerijnig (ik had Sam nog nooit met zijn oren in zijn nek gezien), maaien met zijn voorbenen, uit de box stormen zodra de deur openging, op alles bijten wat hij maar kon vinden, zich vervelen en hij kreeg ineens weer eczeemplekken (van de stress). Ondanks de wilgentak, de speelbal, het ruwvoer, de dagelijkse wandelingen met mij, noem maar op....... Uiteindelijk was voor mij de maat vol na een paar weken en heb ik hem alsnog buiten gezet. Na 2 dagen liep hij ineens een stuk beter en nu is hij aan het herstellen op het land. De eczeem verdwijnt ook trouwens. Zag vandaag dat er weer haartjes op de kale plekjes op zijn hoofd beginnen te groeien
.
3. Jammer dat je denkt dat blijkbaar ALLE paarden niet zo natuurlijk mogelijk gehouden kunnen worden. Niets is minder waar. Ik vind dat je altijd moet kijken naar het individuele dier, dat zeker. Ik heb toevallig een paard wat wil spelen, wil rennen, wil grazen, wil socializen met kuddegenootjes. Dat mensen het meteen zielig vinden dat het dier in weer en wind op het land staat, tja....... Dan weten ze in mijn ogen niet helemaal waar ze het over hebben, hoor.
En het toeval wil dat ik na jaren met bit en boom gereden te hebben, nu bij mijn eigen paard voor bitloos en boomloos gekozen heb. Bitloos, omdat ik er het nut niet van inzie om een bit te gebruiken. Boomloos, omdat ik een jong paard heb, waarbij boomloos (zeker in combinatie met zijn mooie, brede rug zonder hoge schoft en mijn licht gewicht) flexibeler is i.v.m. zijn groei en bespiering. Wie weet nemen we over jaren wel weer een boomzadel, al bevalt dit me erg goed, zeker in combinatie met centered riding. Maar ik zeg nooit nooit wat boomzadels betreft.
En over die topics waar jij het over hebt, vind ik dat naturals net zo goed mogen reageren, eerlijk gezegd. Waarom niet?