Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snuitje88

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:39

En zo komen we de middag wel door Haha!

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:40

Snuitje88 schreef:
En zo komen we de middag wel door Haha!

Whaha ja Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:46

Tinkerloos schreef:
Dat is nou grappig.
Ik vind het dus net andersom.
Je rijdt een paard bitoos in,en als alles goed werkt ga je voor de verfijning een bit gebruiken.
(maar wie ben ik..) Clown

En wat is het nut daarvan? Uiteindelijk hang je dat ding er toch in..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:19

Wat heeft het voor nut om een jong paard wat toch niet snapt wat de bedoeling van teugels is een bit in te doen?
Pijnprikkels snappen ze echt niet.
Pas als ze de hulpen snappen zou ik er pas een bit in hangen.
En als je nu wil zeggen dat er geen pijnprikkel is omdat er niet aan het bit getrokken wordt,waarom hang je er dan een bit in. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:24

Een jong paard rijd je ook niet op teugels, heb je dat niet geleerd? Een jong paard rijd je in op je zit, je leert hem te vertrekken als jij goed gaat zitten, en als hij goed gaat zitten, zakt zijn hoofd vanzelf.

Of wist je dat allemaal niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:31

Tinkerloos schreef:
[@superwoman: ik weet het niet,de TS zei dat van haar eigen paard,dat heb ik niet verzonnen.
(de tandarts was er ook bij geweest geloof ik)

Ik denk toch dat veel mensen rijtechnisch niet geweldig zijn en dat willen comperseren met hulpteugels of juist zonder "alles". imo zijn dat vaak de mensen die zo vreselijk bezig zijn met hún gelijk, want voor hén werkt het goed.
Ook de zogenaamde onderzoekenzijn tot dusver niet compleet en daar kan ik dus ook niet achter staan. (zowel bitloos,boomloos als rongenologisch keuren)

imo moet je alles wat je gebruikt aanpassen aan het paard en niet het paard laten aanpassen aan de methodes. Ook als ruiter en paard het als combinatie goed doen op een bepaalde manier, is dat imo prima, maar hoeft zeker niet dé manier te zijn.

Ik kijk en observeer, probeer de goede dingen eruit te halen en probeer me te behoeden voor de fouten die andere maken. Veranderen van methode doe ik wanneer het paard mij signalen geeft dat ik het niet goed doe Knipoog Elk paard heeft een andere manier van omgang nodig, dat is iets wat ik zeker weet Sigaar

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:48

ShannaY schreef:
Een jong paard rijd je ook niet op teugels, heb je dat niet geleerd? Een jong paard rijd je in op je zit, je leert hem te vertrekken als jij goed gaat zitten, en als hij goed gaat zitten, zakt zijn hoofd vanzelf.

Of wist je dat allemaal niet?
Wat heeft het bit dan voor nut? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:49

Leg jij me dat maar uit, jij zei net toch voor verfijning? Of ga je nu ineens de domme uithangen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:53

Tinkerloos schreef:
Wat heeft het voor nut om een jong paard wat toch niet snapt wat de bedoeling van teugels is een bit in te doen?
En als je nu wil zeggen dat er geen pijnprikkel is omdat er niet aan het bit getrokken wordt,waarom hang je er dan een bit in. Clown

in deze logica raak je mij ook kwijt.... Verward

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:54

Ben je nu echt serieus,of doe je maar alsof?

Ik zei dat een bit voor de verfijning is,dus als alle hulpen geleerd zijjn heb je dat bit pas nodig.
Een paard dat ingereden wordt heeft nog niks aan het bit.
(zeg je net zelf,de teugels gebruik je niet,je rijd op je zit)
Pas als alles duidelijk is voor het dier,en dat is echt niet na 1 dag,dan pas zou ik er een bit in doen.
(maar dat doe ik niet,ik ga mijn peerd bitloos inrijden)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:56

superwoman schreef:
Tinkerloos schreef:

in deze logica raak je mij ook kwijt.... Verward
In de logica om een jong paard dat niet met teugels gereden wordt toch een bit in te hangen?
Wat is daar moeilijk te begrijpen aan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:02

Tinkerloos schreef:
In de logica om een jong paard dat niet met teugels gereden wordt toch een bit in te hangen?
Wat is daar moeilijk te begrijpen aan?

Maar met bitloos gebruik je ook teugels Verward
Of je nou met of zonder bit rijdt, je zult zo veel mogelijk op je zit moeten doen.
pijnprikkels, daar kan ik me totaal niet in vinden en zeker niet als je dat tegenover bitloos neerzet, waarbij er met druk wordt gewerkt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:05

vind wel dat je beetje nare toon aansloot ShannY, weet niet, maar dat draagt niets bij aan deze discussie....

Een bit bij een jong paard geeft niet per definitie een pijnprikkel aan een paard!! Tenminste bij vaardige ruiters die vaker met jongere paarden gewerkt hebben moet het bit niet het probleem zijn. Als het paard het bit niet voldoende accepteerd, ligt dit in veel van de gevallen aan diegene die erop zit ipv het paard zelf! Ook rij ik trouwens een jong paard niet graag zonder bit Nagelbijten / Gniffelen Een jonge vrolijke hengst lijkt me niet echt een succes zonder een bit Nagelbijten / Gniffelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:51

Ik weet niet waarom er vanuit gegaan wordt dat een bit op zich pijnlijk is of pijn veroorzaakt?
Wie bracht dat praatje in de wereld?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:17

ja idd, vraag me dat ook eigenlijk af. Natuurlijk zal het wennen zijn als het paard voor het eerst een bit inkrijgt, maar pijn doen zal het niet doen (behalve uitzonderingen natuurlijk..)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:23

Gaat idd nergens over dat een bit pijnlijk zou moeten zijn of pijn veroorzaakt
Misschien is het wel pijnlijk voor mijn paard als ik een bit bovenop haar wolfstanden zou zetten, maar goed die kun je ook laten verwijderen.
Een harde hand blijft voor mij erger dan het hele bit.

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:55

Jammer dat hier zo weinig over bitloos gesproken is in het algemeen al kan bitloos ook best "hard" zijn!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:16

?? snap je toevoeging niet helemaal, maar kan aan mij liggen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:31

Ik denk dat ze bedoeld, dat je zonder bit ook behoorlijk in kunt werken op een paarden hoofd, dan wel niet in zijn mond, maar op zijn neus. En zo komen we weer op hetzelfde verhaal "Al dingen zijn slecht in slechte mensen handen"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:06

een mechanische hackamore wordt ik niet blij van nee, maar die is toch niet te vergelijken met een gewoon halster waar je op rijdt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:31

Okee graag wat uitleg.
Er wordt hier ergens beweerd dat een bit pijn zou veroorzaken en dat het paard daarom er op reageert of iets in die strekking.
Nu lees ik dit op de paardnatuurlijk site:
Citaat:
De reden dat een touwhalster beter is dan een gewoon halster is nu makkelijk te begrijpen: Een normaal halster is stug en zwaar. Een touwhalster daarentegen is licht en flexibel, het paard voelt niet dat hij een halster aanheeft zolang er geen druk op staat. Maar als je een signaal geeft aan het halster en druk uitoefent dan voelt hij dat heel goed door het smalle touw. Het verschil tussen wel of geen druk is bij een touwhalster dus veel groter dan bij een normaal halster, het leren gaat dus veel makkelijker en sneller.

Wat is nu het verschil met het goed voelen van een bit? Want dat zou dus slecht zijn volgens sommigen, een duidelijk signaal in de mond, maar een (bijna) pijnlijk signaal op de neus is okee.
Er is een punt waarbij het paard de druk (van het bit) zelf voorkomt of zodanig gelijkmatig is dat het niet als onprettig wordt ervaren.
Wat is dan het bezwaar tegen een bit? Helemaal in vergelijking dus met een touwhalster dat, begrijp ik, als vriendelijk of correct wordt gezien ?

Is het niet supervals ook om iets wat een paard niet voelt ineens scherp in te laten werken?

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:12

Eigenlijk vind ik deze hele discussie een beetje onzinnig.

In deze discussie wordt namelijk enorm gegeneraliseerd.

Om met bitloos te beginnen:
Ik heb paarden gezien die enorm gevoelig zijn op de neus en gezicht, en dus met bit maar zonder neusriem reden, maar totaal geen moeite hadden met het bit.. Een bitloos hoofdstel wat dus druk op de neus legt zou in dat geval dus een slechtere optie zijn dan een hoofdstel met bit. Vergeet daarnaast niet dat een bit geen weerhaken heeft of een martel werktuig is of zo, het is gewoon een instrument om hulpen door te geven naar de voorkant van het paard, net als spoortjes of de achterkant van je laars of de frontriem van een bitlooshoofdstel.

Ik geloof echt wel dat er paarden zijn die beter zonder bit rijden, of het bit niet accepteren en in dat geval zeg ik dan ook rij die paarden vooral zonder bit.. Aan de andere kant zijn er ook paarden (en dan heb ik het vooral over puberende hengsten) waarbij een bit je net even die controle geeft waarmee je de veiligheid van jezelf en de mensen om je heen kan vergroten, of die gewoon beter rijden op een bit dan zonder.

Dan naar boomloos:
Boomloos is ideaal voor paarden met een moeilijke rug omdat in dat geval de boom vaak niet lekker past en het paard daar last van kan krijgen. Aan de andere kant is er absoluut geen elkele reden om aan te nemen dat een boomloos zadel beter is dan een goed aangemeten zadel met een boom dat de druk van de ruiter netjes over de rug verdeeld. Een slecht passend zadel is de pest voor de rug van een paard en als je die mensen dieren mishandelaars noemt vind ik dat terecht, maar dit geld voor zowel boomloos als zadels met boom want ook boomloze zadels kunnen beroerd op een rug liggen.
Uiteindelijk is de houding van de ruiter van grote invloed op de conditie van de rug van je paard, als jij dus beter / ontspanneneder zit op een zadel met boom dan een zonder kan ik me niet voorstellen dat dit slechter is dan het gebruik van een zadel zonder boom wat slechter aansluit op de ruiter. En weer dit is afhankelijk van het paard.

Persoonlijk denk ik dat iedereen voor zichzelf moet kijken wat voor het beste werkt voor zichzelf en zijn/haar paard, en dat betekend veel proberen en er is niemand die hierover kan oordelen zonder eerst het paard te hebben gezien/ gereden.

Andere discussie die in het verlengde ligt is of de houding/claim van naturals dat ze diervriendelijker bezig zijn nou wel terecht is. Uiteindelijk blijft het temmen / trainen en berijden van paarden natuurlijk onnatuurlijk. Onnatuurlijk in de zin dat het houden van katten en honden ook onnatuurlijk is. Toch denk ik dat de meeste paarden met of zonder bit gereden, het een stuk beter hebben bij de baasjes die om ze geven dan ze het zouden hebben in de vrije natuur.

Overgens heb ik grote bewondering voor mensen zoals de ruiters bij Cavalia die de paarden rijden met alleen een touw om de nek, dit neemt niet weg dat ik minder bewondering heb voor een Laurens van Lieren die met heel veel respect en disipline zijn paard met bit door zware dressuur kuren heen rijd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:42

De ZIN van disicussie is door argumenten inzicht te krijgen.
Ik denk zelf dat het wel nuttig is om een beetje gedwongen na te denken over dingen en dingen te horen die niet uit je eigen hoek komen.

Ik zie bv posts (ik zit even op verschillende discussies dus ik weet niet of het hier ook zozeer van toepassing is) waar mensen hun leermeester (ruim te nemen begrip) na blaten, maar zonder het zelf te kunnen uitleggen/beredeneren. Die mensen hebben er ook wat aan om het hoe en waarom, en de voors en tegens te lezen, en niet alleen wat hen altijd is voorgehouden. Al zullen ze misschien niet direct van gedachten (idee, methode) veranderen, ze weten dan in elk geval wel meer.

tiffiepiffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:39

Iedereen moet zelf weten wat je doet, maak er toch eens niet zo'n probleem van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:11

tiffiepiffie schreef:
Iedereen moet zelf weten wat je doet, maak er toch eens niet zo'n probleem van!

Liever niet zeg! Straks gaan mensen nog slofteugels met pelhams combineren, of Zadelmarkt-zadels op hun paarden leggen... onder het mom van: je moet zelf weten wat je doet.

Nee.
Ik vind het heel goed dat er wordt gediscussieerd over harnachement, over boomloos of met boom, over bitloos of met bit Ja
Niet iedere optoming is goed, niet iedere ruiter is zich bewust hoe verschillende optomingen en zadels werken. Het lijkt me daarom heel wijs om met argumenten te komen, en uitleg, zodat mensen de keuze kunnen maken die het beste is voor hun INDIVIDUELE paard.
Die keuzezal in veel gevallen een verschillende zijn, en dat is niet erg.

Maar er zijn dingen die niet in de buurt van paarden horen. Er zijn bitten en bitloze optomingen die alleen maar aan een muur mogen hangen en NOOIT bij een paardenhoofd in de buurt horen te komen.

Het werkt niet zo, dat iedereen maar moet weten wat hij/zij doet. Als dat zo werd, kregen we hele vreemde toestanden in de paardenwereld.

Op sommige gebieden kun je elkaar niet met rust laten, omdat de ruiter een keuze heeft en een paard niet. Daarom is het zeker niet zo dat iedereen het maar zelf moet weten...
Veel ruiters weten niet eens of hun zadel wel goed ligt. Of hun bit wel past.

Die mensen zou ik niet graag zelf laten weten wat ze doen...