Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Huertecilla schreef:Ik heb me van de Nevzorov- en PN/HN-fora laten verwijderen omdat ik er niet mee geas(s)ocieerd wil kunnen worden. Niet met die mening, niet met wat nog meer ook daar.
Huertecilla schreef:Ibalia schreef:Iedereen die dat op een andere manier wil doen, ga je gang maar ga niet zeggen dat de andere manier van omgang niet goed en dierenmishandeling is.
De wetenschappelijk onderbouwde criteria voor het welzijn van een paard zijn helder.
Alle houden wat daar niet aan voldoet is incorrecte behandeling, misbehandeling.
Paardríjden is niet in het belang van het paard en het met een zo hoog mogelijk welzijn houden van dat rijpaard een minimale compensering.
´Natural´ bestaat niet, niet ander dan als marketing-term.
hc
Huertecilla schreef:Wel, daar leg je weer een héél ander punt boven. De veearts adviseert zeker niet altijd wat het beste is voor het páárd:
1. diens mening is medisch en een niet onafhankelijke ook nog
2. altijd met de klant als belangrijke factor
Verder richt dit nu de aandacht op incidentele grensgeveallen en leidt alleen maar de aandacht af van wat in de básis een helder uitgangspunt is: de welzijnscriteria van het paard als diersoort.
hc
KiWiKo schreef:Ben ik ook wel benieuwd naar........ stel jouw paard krijgt guwelijke pijn aan een zijn benen, moet elke dag intraveneus gespoten worden gedurende 3 weken...... dan staan ze doorgaans op de kliniek omdat het anders onbetaalbaar wordt (21 keer voorrijkosten bijvoorbeeld al)
Het is verder niet iets blijvends maar met die spuiten goed te verhelpen.
Dan toch maar niet op de kliniek, gewoon lekker het land op.......... en tja we zien wel???
. 24/7 op stal wordt je echt niet vrolijk van, je mag ze er ook niet uithalen. Ik heb de afgelopen tijd echt de meest uitlopende ziektes meegemaakt waarbij ze op stal moeten. Vraag me trouwens af hoe andere naturals dat doen? heb je in nood een stal waar je terecht kan (als je geen stal hebt bij je land)?
Arabesk schreef:er zijn maar weinig ziektes waarbij ik er van overtuigd ben dat boxarrest beter is dan op de wei. Onze veearts heeft boxen aan huis dus stel dat mijn paard z'n been breekt ofzo...
Maar ik vind eigenlijk de discussie zieke dieren hier niet thuishoren. De basissituatie waar we van uit gaan bij deze discussie is gewoon gezonde normale paarden lijkt me. En nee díe horen niet in een boxje van 3x3. En gelukkig vind het ministerie van LNV dat nu ook

Arabesk schreef:er zijn maar weinig ziektes waarbij ik er van overtuigd ben dat boxarrest beter is dan op de wei. Onze veearts heeft boxen aan huis dus stel dat mijn paard z'n been breekt ofzo...
Maar ik vind eigenlijk de discussie zieke dieren hier niet thuishoren. De basissituatie waar we van uit gaan bij deze discussie is gewoon gezonde normale paarden lijkt me. En nee díe horen niet in een boxje van 3x3. En gelukkig vind het ministerie van LNV dat nu ook
Ik vroeg me af of er naturals zijn die hier rekening mee houden, ik zal dus ondertussen wel twee keer nadenken voordat ik m'n paard ergens neer zet waar geen stal achter de hand is. shan schreef:Ik ben juist zeer benieuwd wat een natural doet met een paard met zomerexceem, mok, rainrot, rasp, overgevoeligheid voor fructaan (bevangen) botfacturen en ernstige peesblessures. haken op kiezen en brokkelhoeven en ernstige standafwijkingenen.. Niemand kan mij wijsmaken dat paarden van naturals nooit iets mankeren.

shan schreef:Zij zal dus de nuances aanbrengen, voor zover dat in haar mogelijkheden ligt, maar nooit gaan voor de extremen die sommige naturals voor ogen hebben.
Citaat:haken op kiezen en brokkelhoeven en ernstige standafwijkingenen..
shan schreef:Ik dacht een jaar of 1 1/2 geleden dat mijn merrie zomerexceem of zonneallergie had.Ik ben juist zeer benieuwd wat een natural doet met een paard met zomerexceem, mok, rainrot, rasp, overgevoeligheid voor fructaan (bevangen) botfacturen en ernstige peesblessures. haken op kiezen en brokkelhoeven en ernstige standafwijkingenen.. Niemand kan mij wijsmaken dat paarden van naturals nooit iets mankeren.
sanne83 schreef:Ik heb de afgelopen tijd meegemaakt dat er echt een stuk meer situaties zijn dan ik dacht, waarbij je blij bent als je een box tot je beschikking hebt
not done lijkt mij )
ze heeft sterke hoeven en dus loopt ze ook prima zonder ijzers.
JoviBan schreef:sanne83 schreef:Ik heb de afgelopen tijd meegemaakt dat er echt een stuk meer situaties zijn dan ik dacht, waarbij je blij bent als je een box tot je beschikking hebt
Welke situaties zijn dit dan zoal?
Cassidy schreef:Heel kort door de bocht: naturals die niet naar hun paard kijken en hem kostte wat het kost zomers en s'winters (vooral dekenloos) 24 uur per dag in de wei willen hebben, niet zien dat je met bit zeer zeker heel verfijnd kunt communiceren en niet perse natural hoeft te bekappen om een gezond en vrolijk paard te hebben, komen meestal van de Niet-Natural kant af, en zijn lichtelijk doorgeslagen.
Zie het als de mensen die gestopt zijn met roken, degenen die soms het meest fanatiek anti-rook zijn, zijn de voormalige rokers.
JoviBan schreef:sanne83 schreef:Ik heb de afgelopen tijd meegemaakt dat er echt een stuk meer situaties zijn dan ik dacht, waarbij je blij bent als je een box tot je beschikking hebt
Welke situaties zijn dit dan zoal?

Zijn wel uitzonderlijke situaties, maar ben toch even heel blij dat ik niet alleen een schuilstal heb
vanitymay schreef:ik wil even reageren als niet natural maar wel iemand met een beetje verstand...op tinkerloos die schrijft dat een niet natural een probleem als luchtzuigen en weven oplost met hulpmiddelen en een natural dit anders oplost...
ik vroeg mij even af of ik gion dan even langs mag komen brengen om hem op te laten houden met luchtzuigen???
gion staat bijna het hele jaar rond in een kudde lekker buiten en heeft al heel veel afleiding, maar hij blijft vrolijk doorzuigen..zie hem vaak in het weiland nog aan een paaltje hangen...hij maakt echt geen gestresste indruk of iets anders..
welke natural kan dit voor me oplossen?
Midasje schreef:Cassidy schreef:Heel kort door de bocht: naturals die niet naar hun paard kijken en hem kostte wat het kost zomers en s'winters (vooral dekenloos) 24 uur per dag in de wei willen hebben, niet zien dat je met bit zeer zeker heel verfijnd kunt communiceren en niet perse natural hoeft te bekappen om een gezond en vrolijk paard te hebben, komen meestal van de Niet-Natural kant af, en zijn lichtelijk doorgeslagen.
Zie het als de mensen die gestopt zijn met roken, degenen die soms het meest fanatiek anti-rook zijn, zijn de voormalige rokers.
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
het is inderdaad kort door de bocht, maar hoe weet je of die 'meestal van de niet natural kant' komen? Ervaring of iets? Dat fanatieke komt misschien eerder omdat je weet dat een paard (evenals wij mensen!) in de vrije natuur hoort, maar je hem onmogelijk dat kan bieden, dus boots je het zoveel mogelijk na. Althans zo denk ik erover, hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Maar om nou te zeggen dat mensen doorgeslagen zijn vind ik té kort door de bocht. Dat is gewoon een belediging voor mensen die nadenken over het leven van hun dier.
Uiteindelijk moet toch iedereen gewoon z'n eigen ding doen... 
McLaren schreef:Maar om nou te zeggen dat mensen doorgeslagen zijn vind ik té kort door de bocht. Dat is gewoon een belediging voor mensen die nadenken over het leven van hun dier.