Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:07

@hc: je mening over "naturals" is al lang duidelijk hoor, wat ik dus niet snap is dat jij met je "inteligente ingewikkelde praatjes" niet kunt snappen dat "natural" slechts een benaming is voor een bepaalde stroming, hoevaak zijn er wel niet stromingen genoemd die de lading niet dekken? Wat is het werkelijke probleem daarvan? Iedereen weet toch waar "natural" voor staat, en ik denk dat vele weten dat binnen de stroming "natural" en boel dingen gebeuren die niet natuurlijk zijn en toch onder de stroming vallen. En om mensen nou te beoordelen en te bestempelen als "dom" enkel omdat ze niet zo pietluttig over de benaming denken als jij vind ik eigenlijk kortzichtigheid ten top van jouw kant en toont maar weer dat je een drastisch gebrek hebt aan flexabieliteit op sommige vlakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:16

Huertecilla schreef:
Ik heb me van de Nevzorov- en PN/HN-fora laten verwijderen omdat ik er niet mee geas(s)ocieerd wil kunnen worden. Niet met die mening, niet met wat nog meer ook daar.

Lips are sealed Gaaaap

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:48

Huertecilla schreef:
Ibalia schreef:
Iedereen die dat op een andere manier wil doen, ga je gang maar ga niet zeggen dat de andere manier van omgang niet goed en dierenmishandeling is.

De wetenschappelijk onderbouwde criteria voor het welzijn van een paard zijn helder.
Alle houden wat daar niet aan voldoet is incorrecte behandeling, misbehandeling.
Paardríjden is niet in het belang van het paard en het met een zo hoog mogelijk welzijn houden van dat rijpaard een minimale compensering.
´Natural´ bestaat niet, niet ander dan als marketing-term.

hc

De wetenschappelijke onderbouwde criteria voor het welzijn van een paard zijn inderdaad helder. Een feit blijft dat wij allemaal iets doen tegen deze wetenschappelijke onderbouwde criteria in namelijk we houden paarden en we rijden er op. Je bent dus al tegennatuurlijk bezig hoe dan ook. Hoe je met je paard om gaat is ook afhankelijk van wat je met je paard wil bereiken. Wanneer je graag op hoog niveau wedstrijden wil gaan rijden ga je anders met je paard om dan wanneer je alleen recreatief wil rijden. Iemand die paarden heeft van miljoenen euro's zou waarschijnlijk meer kijken naar de veiligheid van een paard dan naar het welzijn. Zelfs de natuurlijkste naturals kijken niet puur naar het welzijn van een paard anders hadden ze deze wel ergens op de steppe neer gezet. Je houdt een paard niet voor het paard, je houdt het paard voor jezelf.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat je met die gedachte niet zo paardvriendelijk mogelijk om kan gaan met je paard. Het enige waar ik me aan erger zijn mensen die zonder er over na te denken, met de massa mee beslissingen nemen. Die deken omhebben omdat iedereen een deken omheeft, of een oornetje/bandages dragen omdat het zo gaaf staat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:19

Huertecilla schreef:
Wel, daar leg je weer een héél ander punt boven. De veearts adviseert zeker niet altijd wat het beste is voor het páárd:
1. diens mening is medisch en een niet onafhankelijke ook nog
2. altijd met de klant als belangrijke factor
Verder richt dit nu de aandacht op incidentele grensgeveallen en leidt alleen maar de aandacht af van wat in de básis een helder uitgangspunt is: de welzijnscriteria van het paard als diersoort.
hc

Helemaal eens ...maar toch nog effies. Ik zei ook ergens dat iedereen een DA kiest die bij zijn/haar opvattingen past. Tenminste, ik doe dat wel - en heb dus een veearts die deskundig is, die mij uit kan leggen waarom hij een bepaalde behandeling voorstaat en met mij meedenkt over alternatieven als de - in zijn ogen ideale - behandeling niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de omstandigheden het niet/bijna niet toelaten of omdat ik over andere mogelijkheden heb gehoord/gelezen.

Dit leidt misschien af van de basisdiscussie, maar geeft wel aan hoe ik de dingen doe, soms een beetje zus, soms een beetje zo....zoals de meesten hier.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:35

KiWiKo schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar........ stel jouw paard krijgt guwelijke pijn aan een zijn benen, moet elke dag intraveneus gespoten worden gedurende 3 weken...... dan staan ze doorgaans op de kliniek omdat het anders onbetaalbaar wordt (21 keer voorrijkosten bijvoorbeeld al)

Het is verder niet iets blijvends maar met die spuiten goed te verhelpen.

Dan toch maar niet op de kliniek, gewoon lekker het land op.......... en tja we zien wel???

moeilijk hoor, juist benen zijn vaak beter af met bewegen. Zou een paard met een peesblessure dus bijv. gelijk op het land gooien. Bij alle andere aandoeningen gaan ze gewoon op stal. Mijn paard heeft de afgelopen drie maanden ongeveer anderhalve maand 24/7 op stal doorgebracht op de faculteit Scheve mond . 24/7 op stal wordt je echt niet vrolijk van, je mag ze er ook niet uithalen. Ik heb de afgelopen tijd echt de meest uitlopende ziektes meegemaakt waarbij ze op stal moeten. Vraag me trouwens af hoe andere naturals dat doen? heb je in nood een stal waar je terecht kan (als je geen stal hebt bij je land)?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:54

er zijn maar weinig ziektes waarbij ik er van overtuigd ben dat boxarrest beter is dan op de wei. Onze veearts heeft boxen aan huis dus stel dat mijn paard z'n been breekt ofzo...

Maar ik vind eigenlijk de discussie zieke dieren hier niet thuishoren. De basissituatie waar we van uit gaan bij deze discussie is gewoon gezonde normale paarden lijkt me. En nee díe horen niet in een boxje van 3x3. En gelukkig vind het ministerie van LNV dat nu ook Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:02

Ik vind de echt zieke dieren hier ook niet thuis horen, er zijn altijd uitzonderingen. Toen mijn paard echt rust nodig had heb ik dr gewoon op het land gehad, en is dat te nat of te glibberig gaat ze in de loopstal.
Die korte bochtjes in een stal is namelijk helemaal niet goed voor blessures. Dan beter in het land met wat rustige paarden erbij.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:10

Arabesk schreef:
er zijn maar weinig ziektes waarbij ik er van overtuigd ben dat boxarrest beter is dan op de wei. Onze veearts heeft boxen aan huis dus stel dat mijn paard z'n been breekt ofzo...

Maar ik vind eigenlijk de discussie zieke dieren hier niet thuishoren. De basissituatie waar we van uit gaan bij deze discussie is gewoon gezonde normale paarden lijkt me. En nee díe horen niet in een boxje van 3x3. En gelukkig vind het ministerie van LNV dat nu ook Knipoog

Zieke dieren worden in de natuur gewoon opgevreten door de natuurlijke vijanden. Knipoog
Natuurlijk horen 'zieke dieren' wel in dit topic. Ik ben juist zeer benieuwd wat een natural doet met een paard met zomerexceem, mok, rainrot, rasp, overgevoeligheid voor fructaan (bevangen) botfacturen en ernstige peesblessures. haken op kiezen en brokkelhoeven en ernstige standafwijkingenen.. Niemand kan mij wijsmaken dat paarden van naturals nooit iets mankeren.
Want zoals ik al zei: Als paarden in de natuur id gaan mankeren zijn zei de eerste die het loodje leggen.
P.S. Ik weet zeker dat onze minister van landbouw onder te verdelen is in het hokje van boerenverstanders. dwz wat nodig is is nodig en wat niet nodig is is niet nodig, bekijk per paard de situatie. Zij zal er geen voorstander van zijn om een Arabier de hele winter in de stromende regen zonder schuilstal en de modder te laten staan. Zij is nl een gezonde hollandse boerendochter met veel boerenverstand van paarden. Zij zal dus de nuances aanbrengen, voor zover dat in haar mogelijkheden ligt, maar nooit gaan voor de extremen die sommige naturals voor ogen hebben.
Laatst bijgewerkt door shan op 21-10-07 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:25

Arabesk schreef:

nee, da's waar. Normaal staat mijn paard altijd buiten, maar ziek is ziek. Ik heb de afgelopen tijd meegemaakt dat er echt een stuk meer situaties zijn dan ik dacht, waarbij je blij bent als je een box tot je beschikking hebt Knipoog Ik vroeg me af of er naturals zijn die hier rekening mee houden, ik zal dus ondertussen wel twee keer nadenken voordat ik m'n paard ergens neer zet waar geen stal achter de hand is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:38

shan schreef:
Ik ben juist zeer benieuwd wat een natural doet met een paard met zomerexceem, mok, rainrot, rasp, overgevoeligheid voor fructaan (bevangen) botfacturen en ernstige peesblessures. haken op kiezen en brokkelhoeven en ernstige standafwijkingenen.. Niemand kan mij wijsmaken dat paarden van naturals nooit iets mankeren.

Volgens mij is er ook niemand die dat zegt...

Met zomereczeem, botfracturen, ernstige standafwijking en peesblessures heb ik geen ervaring/ geen verstand van.
Maar alle andere dingen zijn imo redelijk op te lossen zonder een paard 24/7 op stal te zetten
Als een paard haken op de kiezen heeft laat je de tandarts of dierenarts komen, beetje vijlen en klaar, kan ie meteen de wei weer op, tenzij hij verdoofd is geweest.

Mok, rasp en rainrot kunnen ook van binnenuit komen, je kan je paard bijv. gedroogde brandnetel geven, dat zuivert het bloed.
Een vieze stal, infectie of voedselallergie kan net zo goed mok (of andere huidproblemen) veroorzaken, de oorzaak ligt niet persé bij een natte wei.

Mijn paard heeft brokkelhoeven bij het voeren van eenzijdig voer zoals alleen gras of brok, plus hij is 2x hoefbevangen geweest.
Dit jaar heb ik dat opgelost door de wei af te zetten met linten en elke keer op te schuiven, daarbij de wei ook netjes bij te houden en regelmatig bij te voeren, muesli of een aurakoek.

shan schreef:
Zij zal dus de nuances aanbrengen, voor zover dat in haar mogelijkheden ligt, maar nooit gaan voor de extremen die sommige naturals voor ogen hebben.

Een quote uit de nota:

Paarden zijn sociale dieren die van oudsher leven in kleine hiërarchische groepen en veel behoefte hebben aan beweging. De meest gehanteerde huisvestingsvormen waarbij de dieren individueel in boxen staan, volstaan niet om aan de natuurlijke behoeften, met name op het sociale vlak, tegemoet te komen. Soms is sprake van afwijkend gedrag (agressie en overactiviteit) en stereotype gedrag als kribbenbijten, luchtzuigen, stallopen, weven en houtbijten.
Onderzoek wijst uit dat dit gedrag veroorzaakt wordt door een combinatie van beperkte beweging, te weinig afleiding en een onevenwichtige rantsoensamenstelling.

De Wageningen-UR analyse wijst uit dat er een behoorlijk aantal welzijnsproblemen is binnen de paardenhouderij.
Naast huisvesting wijs ik vooral op de gehanteerde trainingsmethode en de te gebruiken hulpmiddelen, het afscheren van de tastharen en het eenzijdige fokbeleid gericht op de topsport waar uiteindelijk slechts een zeer beperkt aantal paarden in terecht komt.
Welzijnsproblemen die noch de sector noch de vele houders zich in alle omvang bewust zijn. Tegelijkertijd wijst het rapport op de vele kansen, wat al begint met voorlichting, bewustwording en een betere kennisontsluiting en - overdracht. Dit wordt gestaafd door de enquete. Heel weinig mensen zijn bekend met de welzijnsproblemen bij paarden.
Samen met de partijen in het veld wil ik het komende jaar benutten om te komen tot een plan van aanpak waarbij de grootste welzijnsproblemen in brede zin worden opgepakt, waarbij de trainingsmethoden en de huisvesting wat mij betreft de prioriteit hebben. Het is mijn stellige overtuiging dat hier reële kansen liggen die forse welzijnsverbeteringen opleveren.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 05:35

Citaat:
haken op kiezen en brokkelhoeven en ernstige standafwijkingenen..

Haken op de kiezen wordt vaak veroorzaakt door te weinig kuil en gras waardoor de tanden te weinig maai bewegingen maken. Als je paard veel last van haken heeft moet hij dus meer gaan kauwen. Ik laat elk jaar de tandarts langs komen om mijn paard even te checken op zijn gebit, ondanks dat ik niet met bit rij vind ik dit wel belangrijk voor hem. Hij is nu nog aan het wisselen dus een beetje extra controle is nooit kwaad.
Brokkelhoeven heb ik aardig opgelost dmv van natuurlijk bekappen, ik vijl zijn hoeven minstens één keer in de week en in de zomer om de 3 dagen. In de zomer zijn ze droog en brokkelen ze veel sneller dan in de winter, als hij in het natuurterrein staat met waterpoel is dat geen probleem want dan bevochtigd hij zijn eigen hoeven, staat hij dat even niet dan maak ik ze zelf nat.
Ik corrigeer Visco nog altijd qua stand, hij heeft een franse stand en wordt gecorrigeerd vanaf dat hij een veulentje was. Dat houd in dat hij niet geheel in zijn natuurlijke stand staat momenteel, ik vijl de buitenkant wat meer dan de binnenkant zodat hij mooi recht blijft staan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 06:00

shan schreef:
Ik ben juist zeer benieuwd wat een natural doet met een paard met zomerexceem, mok, rainrot, rasp, overgevoeligheid voor fructaan (bevangen) botfacturen en ernstige peesblessures. haken op kiezen en brokkelhoeven en ernstige standafwijkingenen.. Niemand kan mij wijsmaken dat paarden van naturals nooit iets mankeren.
Ik dacht een jaar of 1 1/2 geleden dat mijn merrie zomerexceem of zonneallergie had.
Ze had overal bulten,jeuk,gevoelig.
Ik ben toen meteen op zoek gegaan naar een UV deken met hals.
Eigenlijk moest ze op stal,maar met UV deken kon het ook.
Ik had een deken besteld,maar na 2 dagen waren de bulten weg.
Zomaar,opeens helemaal weg.
(en ze had echt BULTEN hoor,over haar hele lichaam)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WMP3C8AR.jpg
Ik heb de DA laten komen,en die zei dat ze een verminderde weestand had,in combinatie met een verkeerd plantje,en de zon.
Ze had net een veulen gehad,en ze was net verweid,dus het kon allemaal wel.
Vitamine kuur erin,en klaar.
Niks geen last meer van gehad,deken niet nodig dus.
Maar mocht ze hem wel nodig gehad hebben had ze hem zeker gekregen.

Met mok, rainrot, rasp, overgevoeligheid voor fructaan (bevangen) botfacturen en ernstige peesblessures heb ik gelukkig nog niet te maken gehad,maar mocht ze mok krijgen,dan behandel ik dat uiteraard.
Hetzelfde geld voor rainrot en rasp,en als ze bevangen zou raken zet ik haar op een kaal stukje land.(dus niet op stal)

Haken op de kiezen,die heeft ze soms.
Ik laat een keer per jaar de tandarts komen,en ze kijkt haar dan helemaal na.
Soms moet ze vijlen,soms niet.

Brokkelhoeven heb ik ook nog niet mee te maken gehad,misschien omdat ze 24/7 op het land staat,en dus een goede doorbloede hoef heeft?

Ernstige standafwijkingen had ik bij de aankoop al kunnen zien,en als ze dat had gehad dan had ik haar niet gekocht.
Mijn veulen is gelukkig gezond geboren,zonder afwijkingen,maar mocht ze een rare afwijking gehad hebben,dan had ik daar wat aan laten doen.

Maar goed,mocht mijn paard een been breuk krijgen is het waarschijnlijk einde verhaal,
mocht ze een deken nodig hebben ivm. UV straling,of rainrot,dan komt die er natuurlijk.
Maar ik ga haar geen deken opdoen om haar vacht te verminderen zodat ik niet zo lang hoef droog te stappen als ze gezweet heeft bijv.
Boxarrest in uiterste noodzaak zou ik ook doen,maar alleen als het echt niet anders kan.
(infuus,slangetjes van wat dan ook aan je paard,breuken..)

Weet je,het komt zo over dat de Naturals niks aan hun paard laten doen,dat we ze op de wei smijten en maar aan laten lopen...
Ik verzorg mijn paarden ook,en als ze iets nodig hebben dan komt de DA.
Ik overleg dan met hem wat het beste is.
(hij heeft zelf 2 friezen,die het hele jaar lekker buiten staan bij hem in zijn eigen land)
Hij is heel ruimdenkend,maar trok wel zijn wenkbrauwen op toen ik zei dat het touwhalster dat ze omhad meteen ook mijn hoofdstel was,en dat ik dus zo de weg op ging.
Dat was wel even een shock voor hem.
(hij ment met zijn friezen,met stangbit enz.) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:57

Ik denk dat een goede natural alles zal doen om het paard weer gezond te krijgen, doen ze dat niet dat zijn het domme mensen die niet genoeg om hun dier geven,maar daar hoef je geen natural voor te zijn. Wellicht zullen ze niet snel met potjes en pannetjes bezig zijn, maar of dat altijd wel zo goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:58

sanne83 schreef:
Ik heb de afgelopen tijd meegemaakt dat er echt een stuk meer situaties zijn dan ik dacht, waarbij je blij bent als je een box tot je beschikking hebt Knipoog

Welke situaties zijn dit dan zoal?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:07

Ik ben zelf geen 'natural' maar ook geen 'niet-natural' (hoe die hier worden beschreven iig)

Ik vind het leuk om wat te dressuren, maar ik maak geen gebruik van hulpteugels, wel heb ik een zweepje bij, maar die gebruik ik eigenlijk zelden.. Wedstrijden doen we niet aan, en het belang van het paard staat voorop. Vertoont zij vreemd gedrag, ga ik eerst na of het geen pijn is. Pony staat overdag buiten, ivm geen mogelijkheid tot 's nachts buiten laten staan, gaan ze 's avonds naar binnen. (bovendien als het koud is, staat ze 's avonds als ik kom al bij het hek te blaten of ze naar binnen kan)
Wel heb ik mijn pony geschoren, en dus staat ze ook met deken, maar is dit wel zo fout? We rijden vrij intensief, en ik vind het geen mogelijkheid om haar onder een zweetdeken te laten drogen, want ik woon gewoon niet op fiets afstand bij mn paard, dus ben ik afhankelijk van iemand anders die de dekens zou kunnen afhalen (en ik rij doordweeks 's avonds pas, rond een uur of 8. dan zou iemand nog om 11 à 12 uur naar buiten moeten om voor mijn pony te zorgen! not done lijkt mij )
Mijn pony is ook niet beslagen, ze heeft absoluut geen ijzers nodig ze heeft sterke hoeven en dus loopt ze ook prima zonder ijzers.

Maargoed ik hang er dus tussenin, en met mij nog wel meer denk ik zo...?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:14

JoviBan schreef:
sanne83 schreef:
Ik heb de afgelopen tijd meegemaakt dat er echt een stuk meer situaties zijn dan ik dacht, waarbij je blij bent als je een box tot je beschikking hebt Knipoog

Mijnes heeft een 2 maanden geleden een slokdarm verstopping gehad.
Dan ben je blij dat je paard s'avonds in het donker in een box kan staan voor:

1: continue toezicht tot de DA/eigenaar komt

2: behandelhok voor de DA

3: 1 nacht stalarrest omdat beessie ff niet mag eten ivm verdoving en irritatie slokdarm.

** Box erg handig als je naar de keuring moet en je niet wilt dat je net gepoetste/gewassen paard, waar je 3 uur werk aan had , zich in 3 seconden uitleeft in de zwarte aarde op het land Haha! Haha!

**Onlangs hadden we een paard met koliek...erg fijn als ie binnen staat zodat je hem goed in de gaten kan houden en direct kan ingrijpen.
Als zo'n dier op het land loopt heb je gewoon niet voldoende toezicht.

**Verder staat hij wel eens een uurtje te drogen in een box of gebruik ik de box als poets plaats.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:27

ik wil even reageren als niet natural maar wel iemand met een beetje verstand...op tinkerloos die schrijft dat een niet natural een probleem als luchtzuigen en weven oplost met hulpmiddelen en een natural dit anders oplost...

ik vroeg mij even af of ik gion dan even langs mag komen brengen om hem op te laten houden met luchtzuigen???

gion staat bijna het hele jaar rond in een kudde lekker buiten en heeft al heel veel afleiding, maar hij blijft vrolijk doorzuigen..zie hem vaak in het weiland nog aan een paaltje hangen...hij maakt echt geen gestresste indruk of iets anders..

welke natural kan dit voor me oplossen?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:30

Cassidy schreef:
Heel kort door de bocht: naturals die niet naar hun paard kijken en hem kostte wat het kost zomers en s'winters (vooral dekenloos) 24 uur per dag in de wei willen hebben, niet zien dat je met bit zeer zeker heel verfijnd kunt communiceren en niet perse natural hoeft te bekappen om een gezond en vrolijk paard te hebben, komen meestal van de Niet-Natural kant af, en zijn lichtelijk doorgeslagen.

Zie het als de mensen die gestopt zijn met roken, degenen die soms het meest fanatiek anti-rook zijn, zijn de voormalige rokers.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:35

JoviBan schreef:
sanne83 schreef:

Ik merk dat in heel veel situaties de DA standaard boxrust aanraad, terwijl als je ze liever op een klein stukje land wilt, ze dat ook ok vinden. Altijd even doorvragen dus Knipoog
Mijn paard heeft door ernstige verwondingen aan haar achterbeen een maand in het verband gestaan, 24/7 op stal. Zodra je verband of gips hebt, kunnen ze niet lopen en dus niet op het land.
Daarnaast een leveraandoening met als gevolg een ernstige reactie op uv-licht. Ze heeft ongeveer twee maanden nu overdag op stal moeten staan, omdat ze geen licht kan verdragen. Gelukkig mag ze s'nachts naar buiten Knipoog Zijn wel uitzonderlijke situaties, maar ben toch even heel blij dat ik niet alleen een schuilstal heb Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:39

vanitymay schreef:
ik wil even reageren als niet natural maar wel iemand met een beetje verstand...op tinkerloos die schrijft dat een niet natural een probleem als luchtzuigen en weven oplost met hulpmiddelen en een natural dit anders oplost...

ik vroeg mij even af of ik gion dan even langs mag komen brengen om hem op te laten houden met luchtzuigen???

gion staat bijna het hele jaar rond in een kudde lekker buiten en heeft al heel veel afleiding, maar hij blijft vrolijk doorzuigen..zie hem vaak in het weiland nog aan een paaltje hangen...hij maakt echt geen gestresste indruk of iets anders..

welke natural kan dit voor me oplossen?

Jammer genoeg is jouw paard in het laatste stadium van een stereotypie, het gedrag heeft al niets meer te maken met waar het oorspronkelijk om begonnen is. Als je paard net gaat weven, luchtzuigen en je bent er gelijk bij, dan kan het door een verandering in omstandigheden verholpen worden.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:41

Midasje schreef:
Cassidy schreef:
Heel kort door de bocht: naturals die niet naar hun paard kijken en hem kostte wat het kost zomers en s'winters (vooral dekenloos) 24 uur per dag in de wei willen hebben, niet zien dat je met bit zeer zeker heel verfijnd kunt communiceren en niet perse natural hoeft te bekappen om een gezond en vrolijk paard te hebben, komen meestal van de Niet-Natural kant af, en zijn lichtelijk doorgeslagen.

Zie het als de mensen die gestopt zijn met roken, degenen die soms het meest fanatiek anti-rook zijn, zijn de voormalige rokers.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Knipoog

Ik niet Lachen het is inderdaad kort door de bocht, maar hoe weet je of die 'meestal van de niet natural kant' komen? Ervaring of iets? Dat fanatieke komt misschien eerder omdat je weet dat een paard (evenals wij mensen!) in de vrije natuur hoort, maar je hem onmogelijk dat kan bieden, dus boots je het zoveel mogelijk na. Althans zo denk ik erover, hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Maar om nou te zeggen dat mensen doorgeslagen zijn vind ik té kort door de bocht. Dat is gewoon een belediging voor mensen die nadenken over het leven van hun dier.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:01

ik denk dat veel niet-naturals wel heel veel kunen leren van naturals en veel naturals ook wel van niet naturals...

ik volg de laatste tijd veel van dit soort discussies niet met de bedoeling om mij er in te mengen maar omdat ik zelf nou eens wil weten wat een natural nou precies inhoudt..ik kom er zo langzamerhand achter dat ik voor de helft volgens mij zelf een natural ben maar ook net zo goed een niet natural..

ik houdt mijn paarden zo veel mogelijk buiten. we hebben hier inloopboxen die maar zelden of nooit dicht zijn, de paarden staan gezellig bij elkaar op de wei in een kleine kudde, hebben voldoende schaduw in de zomer en voldoende dekking tegen wind en water in de winter op het veld. ze hebben 24 uur per dag hooi liggen in de stallen dus als ze besluiten binnen te gaan staan hebben ze wat te knagen etc.
hier ben ik heel bewust mee..

daarentegen scheer in ze rustig als het nodig is qua rijden en zet ik ze rustig onder een deken..al staan ze dan ook nog heel veel buiten...gewoon heel veel winterdekens kopen... Haha!
ik rijdt met bit en waar nodig met sporen en zweep en slof..al heb ik nog nooit meegemaakt dat een paard onder mij wegliep voor de sporen of met zijn nek op zjin borst moest door de slof! ik weet niet hoe de rest van de wereld deze hulpmiddelen gebruikt maar ik zie ze zelf niet (in ieder geval op de manier waarop ik hem gebruik) als een kwelmiddel, maar goed..
als mijn hoefsmid het nodig acht gaan ze rustig op ijzers, ze gaan naar een gewone da en niet naar een homeopaat..hebben we wel eens geprobeerd hoor maar mijn paardjes houden nogal van peperemuntjes..lol
daarnaast reed ik altijd gewoon wedstrijden..vonden de paardjes doorgaans zelf ook leuk naar mijn mening, heb daar na op dit moment helaas echt geen tijd meer voor anders had ik het nog gedaan. ze zullen het zelf ws nooit bedacht hebben hoor dat concours rijden maar ik heb maar 1 paard getroffen in mijn leven die echt niet wilde en daar zijn we toen ook gewoon mee gestopt en die mocht voortaan gewoon doen wat ze leuk vond en waar ze goed in was: buitenritjes maken en met kinderen rijden..

dat is misschien wel weer wat naturals..als ik merk dat mijnpaarden niet goed in hun vel zitten of ze geven mij de indruk geen zin te hebben laat ik ze rustig staan! heb door de jaren geleerd dat je wel uren bezig kan zijn om door de weerstand heen te breken en daar wordt ik en mjin paard niet blij van, terwijl als ik hem gewoon een dagje geef is het vaak ook zo weer over! zo simpel is het!
daarnaast ga ik met rust en geduld met mijn diertjes om wat altijd resulteerd in lieve, aanhankelijke en makkelijke paarden. kreeg onlangs nog een complimentje dat ik altijd zulke lieve paarden had..waar haal je ze toch vandaan? nou...die maak je zelf. veel van die dieren zijn bij ons gekomen als onrustige, boze paarden..nu zijn ze zo mak als een lammetje.. gewoon geduld, niet schreeuwen en pushen maar geef ze de tijd dan worden ze vanzelf rustig en lief.

als ik de stal uit sta te mesten staan er vier dikke konten in de weg omdat ze het zo gezellig vinden..zelfde als ik in de wei loop of bezig ben met klussen bij de stal..altijd hulp!
Cool

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:12

hmm "doorslaan" vind ik niet helemaal de juiste benaming. Wel is het zo dat de meeste naturals voorheen idd normal waren, maar dat is opzich vrij logisch omdat je dat gewoon geleerd wordt van jongs af aan. Ik heb ook een periode gehad waar ik gewoon met bit reed, mijn pony ijzers had en 's nachts op stal stond, werd geschoren, 2 dekens op had etc. Maar om eerlijk te zijn was dat voor mij een hele frustrerende periode, want ik deed dingen waar ik me niet goed bij voelde. Pas een paar jaar later ging ik me er werkelijk in verdiepen en kwam ik er achter dat er een soort van aternatief was. Het was voor mij echt een verademing om gewoon mn eigen ding te kunnen doen, ik voelde gewoon dat het goed zat. En zeker in het begin had ik heel erg de behoefte om mensen te vertellen dat er ook een andere manier was om paarden te houden, dit werd niet altijd even goed opgevat terwijl het gewoon goed bedoelt was.

Maar goed, nu 1,5 jaar verder ben ik op dat gebied in iedergeval een stuk wijzer geworden Clown Uiteindelijk moet toch iedereen gewoon z'n eigen ding doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:14

McLaren schreef:
Maar om nou te zeggen dat mensen doorgeslagen zijn vind ik té kort door de bocht. Dat is gewoon een belediging voor mensen die nadenken over het leven van hun dier.

McLaren: goed lezen is ook een kunst. Even goed kijken naar de reactie van Arabesk boven die van mij. Duik dan nog even het profiel van bovengenoemde bokker in, volg al haar topics (sorry, daar heb je een dagtaak aan) en je krijgt een idee wat ik bedoel. En lees daarna nog eens GOED de eerste regel van mijn reactie. Je kunt wel goed nadenken, maar als je vergeet te kijken, heeft al dat denken ook geen zin. Even een algemeen voorbeeld: Als je niet ziet dat een ouder maar gezond paard het koud heeft en misschien beter af is met een deken, als je kostte wat het kost dat paard zomers en 's winters zonder deken dag en nacht buiten hebben wilt terwijl hij veel te veel energie nodig heeft om zelf warm te blijven, als je principes boven dat staan wat een op dat moment paard ECHT nodig heeft en laat blijken dat hij dat nodig heeft (en laat dat in die situatie dan in hemelsnaam die deken zijn om warm te blijven) ben je lichtelijk doorgeslagen ja. En dan te horen te krijgen dat je tot de mensen behoort die het licht nog niet hebben gezien, strijkt me dan toch tegen de haren in.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:29

potverdriedubbeltjes. Ik heb mezelf eerst heel fel toegsproken dat ik hier niet moest reageren en doe het nu toch.... Ach gut

Wat tinkerloos aanhaalt (in een overigens zeer nette formulering van haar mening) over sportruiters die hun aard eerder dwingen van naturals....

Ik ben bang dat je telkens maar een deel van het verhaal ziet en dat is jammer. Ik ben sportruiter. Ik vind dat het weinig nut heeft om alles op te sommen wat ik wel en niet doe want heb dan een beetje een gevoel dat ik door een soort punten systeem gehaald wordt:

-ijzerloos = +
-deken = -
-8uur weidegang= -
-in gemengde kudde = +
etc etc

Om 'prestaties' met mijn paard weg te zetten wordt ik gedwongen om heel creatief te zijn. Ik heb een dier wat lichamelijk het werk prima aan kan maar in zijn aard nogal lui is. Dit dier krijg je niet aan het werk met dwang (zweep en hulpteugels die je aanhaalt). Ik 'moet' heel erg op zijn motivatie in werken om hem aan het werk te krijgen. Ik werk tijdens buitenritten aan zijn uithoudingsvermogen en betrek hier ook wat dressuur werk bij als krachttraining. Ik rij zelden in de 'rijbak' maar zoek een park op om hem dressuurmatig te trainen omdat hij dan het werk ineens wel leuk vind. Het spelen in de bak en relaxte of omstuimige butenritjes sla ik niet over. Ik ben continu op zoek naar dingen die mijn paard leuk vind. Zo ben ik nu bezig met springlessen omdat ik gemerkt heb dat hij springen + buitenrijden erg leuk vind en dus SGW met hem wil gaan doen.
De hele week doe ik mijn best om qua intensiteit en taak zo veel mogelijk af te wisselen.

En ja, als hij weer eens vergeten is wat een beenhulp is krijgt hij een tets met de zweep. Het resultaat daarvan is dat hij daarna mooi reageert op een kleine beenhulp waardoor ik vervolgens weer heel stil kan blijven zitten waardoor het makkelijker is om hem te begeleiden in het goed gebruiken van zijn lijf waardoor het rijden voor hem zo prettig mogelijk is.

Als jij mij nu alleen ziet op het moment dat ik mijn paard een tets met de zweep geef, krijg jij een beeld zoals jij het hier schetst. Hierbij zie je alleen niet wat hier aan vooraf gaat (het dier zo motiveren) en wat hierop volgt (en dier wat zijn lichaam optimaal gebruikt zodat het rijden zo min mogelijk 'slecht' is voor hem)
Zo ontstaat bij jou dan dus het beeld dat ik mijn paard dwing zonder na te denken over de aard van het paard.

Nu is dit 1 voorbeeld en zo kan ik er zoveel aanhalen. Ook ik zie genoeg dingen waar ik van baal maar dat zijn niet per definitie alleen hulpteugels. Dat zijn ook mensen die het denken paardvriendelijk te doen door hun paard niet te willen slaan maar hierbij het dier zo in het ongewisse laten dat het ook niet gelukkig en op zijn gemak kan zijn. Dat zijn ook de paarden die op een landje staan waar alleen nog nattigheid te vinden is. (en waar absoluut onvoldoende structuur in het gras kan zitten)

Mijn paard wordt niet per definitie gelukkiger van 24 uur per dag buiten. Hij wordt niet per definitie gelukkiger van geen werk en wordt ook niet gelukkiger als ik verzuim om af en toe de grenzen duidelijk te maken.

En dat is waar het uiteindelijk om draait. Een gelukkig en gezond paard...... Hoe je dat ook bereikt.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-10-07 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt