Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Huertecilla schreef:Miss_Mustang schreef:En je nek breken hoeft ook niet persé het einde te zijn hoor. Het gaat erom hoe je het breekt.
en ik ben dozijnen keren van mijn paard gestuiterd zonder het geringste risico op het stoten van mijn schedel, laat staan dat hersenbeschadiging een automatisch gevolg is.
Wederom echter is dit NIET het topic en een zinloos aspect omdat bij dit alles de relativiveiligheidstheorie de boel knap diffuus maakt en zelfs tot situaties leidt waarin zonder cap rijden VEILIGER is. Beter om dit dáár te bespreken!
Terug on topic:
Laat iedereen die risico-afweging ZELF maken en bemoei je niet met dingen die buiten je referentiekader vallen!
hc
Skipper schreef:Dat is nog eens makkelijk discussieren!
Citaat:[Waarom? Als jij met dat vooroordeel wil leven is dat joúw gemis./quote]
Precies, maar binnen mijn referentie kader hoeft dat voor mij helemaal geen gemis te zijn.Citaat:Het is niet míjn probleem als jij met oogkleppen op wil leven.

Huertecilla schreef:Skipper schreef:Dat is nog eens makkelijk discussieren!
Discussie : het overtuigen van een ander met behulp van argumenten
Dat gaat niet als de overtuiger niet weet waar hij/zij het over heeft.
Dat werkt alleen als er een gemeenschappelijk referentiekader is.
Verder is van overtuigen in dit verband geen sprake.
Dat zij het jammer vind impliceert een waardeoordeel en dat kan zij niet geven.
Het antwoord op ´waarom?´ = omdat ze op basis van een andere som een andere risicoafweging maken. Lees de reactie van Morrie.
Hiermee beschouw ik dit als duidelijk genoeg onderbouwd.
hc
sonjim schreef:Dit vind ik wel een mooie ontwikkeling, HC beweert de hele tijd dat je geen mening mag hebben over dit onderwerp als niet Natural en dan blijk je wel Natural te zijn.
Misschien wil HC even uitleggen hoe hij aan dit vooroordeel komt, puur op basis van het feit dat TS een cap draagt??
Ik denk dat iedereen een mening kan hebben over het dragen van een cap, maar ja dat is mijn mening. Is die onderbouwd, ik denk het wel. Want iedereen maakt iedere keer zelf de keuze om met of zonder te rijden en hoort en ziet veel in de paardenwereld, het heeft inderdaad met je referentiekader te maken wat je uiteindelijke keuze is, ken jij mensen met een schedelbasis fractuur na een val van het paard, of hebben ze foto's gemaakt bij jezelf om dit te checken en blijk je dan wel aders over te hebben in je hoofd door een val van je o zo betrouwbare paard zonder cap (zoals mij gebeurt is) dan maak je misschien de keuze om hem toch maar te dragen en val je vervolgens nooit meer, maar toch ergens weet je dat er geen garantie is.
Iemand waarbij nog nooit iets is gebeurt en die ergens rijdt waar nooit iemand is gevallen op een lelijke manier die maakt misschien de keuze om zonder te rijden. Iedereen moet zelf weten wat ze doen, maar ik persoonlijk stap niet op zonder en vind het ook jammer dat er zo veel zijn die het wel doen. Niet voor mij maar voor de algemene veiligheid van de sport.
sonjim schreef:HC beweert de hele tijd dat je geen mening mag hebben over dit onderwerp als niet Natural en dan blijk je wel Natural te zijn.

).
. kunamosity schreef:Het is je eigen keuze inderdaad, maar ik vind het gewoon jammer dat veel mensen de risico's van het paardrijden niet inzien (zonder helm op je brommer/motor stappen is toch ook niet echt verantwoord, en die zal nooit kunnen schrikken). Mijn motto is daarom: "veiligheid eerst".
JoviBan schreef:kunamosity schreef:Het is je eigen keuze inderdaad, maar ik vind het gewoon jammer dat veel mensen de risico's van het paardrijden niet inzien (zonder helm op je brommer/motor stappen is toch ook niet echt verantwoord, en die zal nooit kunnen schrikken). Mijn motto is daarom: "veiligheid eerst".
Nou, ik denk dat veel mensen een helm dragen en een autogordel om hebben omdat ze anders kans lopen op een vette bekeuring. En nièt omdat ze het zelf zo veilig vinden.

LTBLDS schreef:Waarom vind ik dat iedereen met cap moet rijden: nou dat vind ik niet helemaal maar voor de veiligheid van je zelf en anderen om je heen vind ik het niet verkeerd om gewoon een cap te dragen. Ik snap dan ook niet dat mensen er zo vel op reageren. op Kuna's vraag
waarmee ook gelijk het hele probleem op tafel ligt.