Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 18:59

Moderatoropmerking:
nogmaals, geen persoonlijke aanvallen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:07

Huertecilla schreef:
Miss_Mustang schreef:
En je nek breken hoeft ook niet persé het einde te zijn hoor. Het gaat erom hoe je het breekt.

en ik ben dozijnen keren van mijn paard gestuiterd zonder het geringste risico op het stoten van mijn schedel, laat staan dat hersenbeschadiging een automatisch gevolg is.
Wederom echter is dit NIET het topic en een zinloos aspect omdat bij dit alles de relativiveiligheidstheorie de boel knap diffuus maakt en zelfs tot situaties leidt waarin zonder cap rijden VEILIGER is. Beter om dit dáár te bespreken!

Terug on topic:

Laat iedereen die risico-afweging ZELF maken en bemoei je niet met dingen die buiten je referentiekader vallen!

hc

Waar in hemelsnaam bemoeit TS zich mee? Nergens, zij uit alleen een mening wat volgens jou niet mag omdat het buiten het referentiekader valt volgens jou.

Dus kunnen we meteen alle discussies opdoeken met de zin : jij mag geen mening over mijn zaken hebben jij hebt een heel ander referentiekader.

Dat is nog eens makkelijk discussieren!

Daarom mag iemand toch wel vinden dat het jammer is dat sommige mensen toch nog steeds geen cap dragen. Maar verder laat je de mensen in hun waarde, je dringt ze niets op en wat ze er zelf verder mee doen zoeken ze lekker zelf maar uit!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:23

Ik rij altijd met cap na een behoorlijke val, ik val overigens ergens tussen de hokjes. Maar zo natuurlijk mogelijk betekend voor mij dat mijn paarden ook hun vluchtinstinct houden (binnen bepaalde grenzen, maar toch)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 19:29

Skipper schreef:

Discussie : het overtuigen van een ander met behulp van argumenten

Dat gaat niet als de overtuiger niet weet waar hij/zij het over heeft.
Dat werkt alleen als er een gemeenschappelijk referentiekader is.

Verder is van overtuigen in dit verband geen sprake.

Dat zij het jammer vind impliceert een waardeoordeel en dat kan zij niet geven.

Het antwoord op ´waarom?´ = omdat ze op basis van een andere som een andere risicoafweging maken. Lees de reactie van Morrie.

Hiermee beschouw ik dit als duidelijk genoeg onderbouwd.

hc

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:13

Citaat:
[Waarom? Als jij met dat vooroordeel wil leven is dat joúw gemis./quote]
Precies, maar binnen mijn referentie kader hoeft dat voor mij helemaal geen gemis te zijn.
Citaat:
Het is niet míjn probleem als jij met oogkleppen op wil leven.

Opnieuw precies, toch zul je niet kunnen verhinderen, dat ik binnnen mijn referentie kader een mening heb en aangezien er ook nog iets is van vrije meningsuiting, kan ik dat naar buiten brengen of je dat nu leuk vindt of niet.
Als je dat af wil doen met kreten als, bemoei je er niet mee, en je hebt het recht niet, dan leg ik dat gewoon naast me neer, sterker nog misschien ga ik mijn mening nog veel harder verkondigen, dan kun je of denken "ik schei er mee uit, bekijk het maar", of alsnog met steekhoudende argumenten te komen, aan jouw de keus.

Overigens, ik hou ook van Indiaas eten, evenals van Kantonees, Italiaans, Spaans enz.
Maar om nu per definitie iets te kiezen, dat ik niet ken!, wordt ook weer zo dwangmatig
Soms eet ik iets wat ik ken en weet dat het lekker is en soms ga ik op avontuur

Verder wens ik je smakkelijk eten.

annekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:14

Ik rij altijd met cap!
zelfs het meest brave paard kan een stapje verkeerd zetten of ergens van schrikken!!

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:16

Ik rijd ALTIJD met cap..Ik vind het gewoon een veel fijner gevoel als ik er wel een op heb.Haha!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:22

ik rijd altijd met cap. Mocht ik hem vergeten dan stap ik niet op mijn paard, maar ga ik iets anders met haar doen.
mijn merrie is erg braaf, maar toch kan er altijd iets gebeuren. En in het bos is het extra fijn, met al die laaghangende takken.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:22

Ohjee, ik als TS ben vergeten mijn eigen topic te volgen Bloos

Nog even een paar reacties (ik heb niet de tijd gehad om álles door te lezen)

Ik ben zelf ook een 'natural' Als je dat zo mag noemen. Maar toch rijd ik met cap. Tuurlijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid, maar ik geef alleen mijn mening over het dragen van een cap. Dat lijkt me zeker niet verboden en juist de bedoeling van een forum;).

Maar goed... Ik vetrouw mijn paard ook volledig, maar er kan altijd iets misgaan, misschien struikelt ze en rollen we samen over de kop, of misschien stuur ik haar verkeerd aan op een hindernis en ben ik niet verdacht op een weigering (dat is mijn fout, en die heb ik bij het dragen van een cap daar juist in berekend).

Ik zeg ook niet dat iedereen een cap moet dragen van mij, ik wilde alleen de redenen weten waarom wel of niet!

Maar het viel mij gewoon op dat er in verhouding meer foto's zijn van westernruiters en NH-ruiters die zonder cap rijden dan bijvoorbeeld 'normal' ruiters.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:34

Huertecilla schreef:
Skipper schreef:

Discussie : het overtuigen van een ander met behulp van argumenten

Dat gaat niet als de overtuiger niet weet waar hij/zij het over heeft.
Dat werkt alleen als er een gemeenschappelijk referentiekader is.

Verder is van overtuigen in dit verband geen sprake.

Dat zij het jammer vind impliceert een waardeoordeel en dat kan zij niet geven.

Het antwoord op ´waarom?´ = omdat ze op basis van een andere som een andere risicoafweging maken. Lees de reactie van Morrie.

Hiermee beschouw ik dit als duidelijk genoeg onderbouwd.

hc

Waaruit maak jij (of iemand anders) op dat ik niet weet waar ik het over heb? .

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:48

Dit vind ik wel een mooie ontwikkeling, HC beweert de hele tijd dat je geen mening mag hebben over dit onderwerp als niet Natural en dan blijk je wel Natural te zijn.

Misschien wil HC even uitleggen hoe hij aan dit vooroordeel komt, puur op basis van het feit dat TS een cap draagt??

Ik denk dat iedereen een mening kan hebben over het dragen van een cap, maar ja dat is mijn mening. Is die onderbouwd, ik denk het wel. Want iedereen maakt iedere keer zelf de keuze om met of zonder te rijden en hoort en ziet veel in de paardenwereld, het heeft inderdaad met je referentiekader te maken wat je uiteindelijke keuze is, ken jij mensen met een schedelbasis fractuur na een val van het paard, of hebben ze foto's gemaakt bij jezelf om dit te checken en blijk je dan wel aders over te hebben in je hoofd door een val van je o zo betrouwbare paard zonder cap (zoals mij gebeurt is) dan maak je misschien de keuze om hem toch maar te dragen en val je vervolgens nooit meer, maar toch ergens weet je dat er geen garantie is.
Iemand waarbij nog nooit iets is gebeurt en die ergens rijdt waar nooit iemand is gevallen op een lelijke manier die maakt misschien de keuze om zonder te rijden. Iedereen moet zelf weten wat ze doen, maar ik persoonlijk stap niet op zonder en vind het ook jammer dat er zo veel zijn die het wel doen. Niet voor mij maar voor de algemene veiligheid van de sport.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 17:57

sonjim schreef:
Dit vind ik wel een mooie ontwikkeling, HC beweert de hele tijd dat je geen mening mag hebben over dit onderwerp als niet Natural en dan blijk je wel Natural te zijn.

Misschien wil HC even uitleggen hoe hij aan dit vooroordeel komt, puur op basis van het feit dat TS een cap draagt??

Ik denk dat iedereen een mening kan hebben over het dragen van een cap, maar ja dat is mijn mening. Is die onderbouwd, ik denk het wel. Want iedereen maakt iedere keer zelf de keuze om met of zonder te rijden en hoort en ziet veel in de paardenwereld, het heeft inderdaad met je referentiekader te maken wat je uiteindelijke keuze is, ken jij mensen met een schedelbasis fractuur na een val van het paard, of hebben ze foto's gemaakt bij jezelf om dit te checken en blijk je dan wel aders over te hebben in je hoofd door een val van je o zo betrouwbare paard zonder cap (zoals mij gebeurt is) dan maak je misschien de keuze om hem toch maar te dragen en val je vervolgens nooit meer, maar toch ergens weet je dat er geen garantie is.
Iemand waarbij nog nooit iets is gebeurt en die ergens rijdt waar nooit iemand is gevallen op een lelijke manier die maakt misschien de keuze om zonder te rijden. Iedereen moet zelf weten wat ze doen, maar ik persoonlijk stap niet op zonder en vind het ook jammer dat er zo veel zijn die het wel doen. Niet voor mij maar voor de algemene veiligheid van de sport.

Aha, ik vind dit dus ook een leuke ontwikkeling in de 'discussie'. Ik ben het helemaal eens met jou overigens! Het is je eigen keuze inderdaad, maar ik vind het gewoon jammer dat veel mensen de risico's van het paardrijden niet inzien (zonder helm op je brommer/motor stappen is toch ook niet echt verantwoord, en die zal nooit kunnen schrikken). Mijn motto is daarom: "veiligheid eerst".

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:59

sonjim schreef:
HC beweert de hele tijd dat je geen mening mag hebben over dit onderwerp als niet Natural en dan blijk je wel Natural te zijn.

Letop Sonjim, alhoewel ik het niet eens bent met wat HC stelt, is dit niet wat HC beweert.
Om exact te zijn, HC beweert, dat je geen recht hebt op een mening, betreffende het wel of niet dragen van een cap, door HC, omdat je zijn referentie kader niet hebt, wel of geen natural is een bijzaak.

Terug on topic
Je kunt vanuit verschillende achtergronden argumenten naar voren dragen, om een cap op te zetten.
1. Vanuit je eigen veiligheid ( wordt mede bepaald door je eigen risico inschatting )
2. Vanuit je eigen verantwoordelijkheid t.o.v je naasten en familie.
3. Vanuit je sociale verantwoordelijkheid t.a.v. derden

Dat laaste zal ik even met een voorbeeld toelichten.

Stel manege, alle ruiters in de bak dragen geen cap (reden ze zijn zeer ervaren, controleren hun paard 100 %, risico nul )
Komt nieuwe ruiter ( zeg penny meisje " niet offensief bedoelt hoor" ), ziet iedereen zonder cap rijden, stapt dus ook op zonder cap. Paard schrikt, meisje valt eraf, knalt met haar hoofd tegen de bording en licht de rest van haar leven als een kasplant in het verzorgings tehuis. Wat zal de gedachten van die andere groep ruiters dan zijn ??????, stom had ze maar een cap moeten dragen, eigenschuld dikke built, etc.

Ander scenario
Weer die manage, dezelfde ruiters dragen nu allen vrijwillig een cap , zelfde meisje komt weer de bak binnen, he, ze dragen hier allemaal een cap, goh, ik zal de mijne ook maar opzetten, paard schrikt, meisje valt eraf, knalt wederom tegen de bording, cap beschermt netjes hoofd.

Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:04

daar zeg je wat en waarom hebben we autogordels mijn auto schrikt ook nooit,

en paardenleken roepen tegen mij vaak ah paardrijden dat is een gevaarlijke hobby. Jammer vind ik dat dit beld bestaat. Maar bij ons in de buurt zijn de afgelopen jaren dan wel ook een aantal dodelijke ongelukken gebeurt met paarden en daar hebben mensen het over.

Paul11: dat is inderdaad een goeie, op een forum als dit zijn ook veel penny meisjes te vinden denk ik en deze kunnen onbewust ook beinvloed worden door deze foto's.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:13

Persoonlijk vind ik een paard dat 100% leftbrained is geen argument om dan maar geen cap te dragen

Íeder paard kan struikelen, zich verstappen, en iedere ruiter kan dan net zo ongelukkig vallen en een gat in z'n knar oplopen.
Alleen om dat risico al draag ik een cap, stel dat ik op m'n knar val, is de kans dat ik met levenslange hersenbeschadigingen loop een stuk kleiner (echter nooit uitgesloten natuurlijk Knipoog ).

Overigens valt het al dan niet rijden met cap voor mij geheel buiten het wel/niet natural zijn. Al is het wel heel natuurlijk om de wind door je haren te voelen natuurlijk Haha!

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 18:22

Juist, Maethoriel! Dat probeer ik dus de hele tijd te zeggen. Maar wat mij dus opviel was dat ik vaak foto's en filmpjes zie van naturals die zonder cap rijden, vaker dan 'normals' voor mijn gevoel. En dat wind door je haar voelen lijkt me erg gaaf inderdaad Haha!.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:35

Iedereen moet hetzelf maar uitzoeken of ze een cap op doen of niet.. Ik heb met mijn vorig paardje ook geen cap gebruikt, omdat ik haar volledig vertrouwde, maar het kan ook aan de andere wegmisbruikers liggen idd. Wat ik wel weet is dat ik in het gevolg er wel gebruik van maak, ook ivm jong paard, enz enz.. Voor de rest hou ik me er wel van buiten hier..
Cheyenne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:42

kunamosity schreef:
Het is je eigen keuze inderdaad, maar ik vind het gewoon jammer dat veel mensen de risico's van het paardrijden niet inzien (zonder helm op je brommer/motor stappen is toch ook niet echt verantwoord, en die zal nooit kunnen schrikken). Mijn motto is daarom: "veiligheid eerst".

Nou, ik denk dat veel mensen een helm dragen en een autogordel om hebben omdat ze anders kans lopen op een vette bekeuring. En nièt omdat ze het zelf zo veilig vinden. Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:16

Ik rij zonder cap,maar heb in de auto ALTIJD mijn gordel om.
Niet voor de bekeuring,maar omdat ik me anders..kaal.. voel..niet veilig.
Mijn kinderen moeten ook achterin de gordels om,en ik rij niet weg voor iedereen 'vast' zit.
Mijn dochter moet van mij wel een cap op met ponyrijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:16

JoviBan schreef:
kunamosity schreef:
Het is je eigen keuze inderdaad, maar ik vind het gewoon jammer dat veel mensen de risico's van het paardrijden niet inzien (zonder helm op je brommer/motor stappen is toch ook niet echt verantwoord, en die zal nooit kunnen schrikken). Mijn motto is daarom: "veiligheid eerst".

Nou, ik denk dat veel mensen een helm dragen en een autogordel om hebben omdat ze anders kans lopen op een vette bekeuring. En nièt omdat ze het zelf zo veilig vinden. Haha!

...en verder is dit feitelijk offtopic en bovendien ben ik het als ervaren ruiter én coureur in het geheel niet met de vergelijking eens omdat een paard onvergelijkbaar veel veiliger is dan een motorfiets.

On topic:
Hébben mensen die paardgerichter omgaan met paarden minder vaak een helm op en zo ja waarom.

Ik denk dat het niet persé vaker is.
Ik denk dat deze groep wel terecht een andere riscio-analyse maakt.

Ikzelf rij op basis van risico-analyse meestal zonder, soms zelfs met een helm met gezichtsbescherming.
Een goede vriendin van ons is vergelijkbaar met ons bezig en zet als erfenis uit haar traditionele achtergrond met álles, ook op de grond, een helm om.
Inmiddels lopen zij en haar man erg veel met de paarden aan de lijn en dat is voor de doordenkers een mooie onderscheidslijn Pling

Verder is alles relatief Haha!
Vanmorgen met hengst gaan lopen. Echt lastig over berghellingen. NUL risico. Hij heeft me zelfs een paar keer opgevangen bij uitglijden Bloos
Kom ik thuis, paarden verzorgd en laat de varkens los. Die schampen uitbundig lang me heen en lopen beide benen onder me vandaan. Werd achterover de helling afgelanceerd en had geen schijn van kans met valtechniek. In de lengte over de kop, op mijn rug en achterhoofd op de keien en ben nog steeds een beetje Party!!
Kun je tíg keer beter van je paard duiken Cool

hc

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:35

Helm op bij de varkens de volgende keer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:41

Ik rij ook nooit zonder cap. Lachen

LTBLDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:50

Ik 'hoor' niet echt op dit forum maar wil mijn vriendin Rachel (kunamosity) toch even steunen.
Zelf rij ik het liefst op mijn eigen manier, en moest ik best wennen aan haar natural manier, maar ik kan zeggen dat ik er aan begin te wennen.
Tegenwoordig ben ik al blij dat ik een paard onder mijn kont heb want beschik op dit moment niet over een eigen paard.

Waarom vind ik dat iedereen met cap moet rijden: nou dat vind ik niet helemaal maar voor de veiligheid van je zelf en anderen om je heen vind ik het niet verkeerd om gewoon een cap te dragen. Ik snap dan ook niet dat mensen er zo vel op reageren. op Kuna's vraag

Ook snap ik niet dat een cap in de weg kan zitten bij het natural rijden tenzij een van de verplichte eisen is dat ook de wind door jou haar waait!
één zijn met je paard heeft voor mij niets te maken met de manier waarop, of hoe je rijd (natural of niet) maar te maken met de band die je opbouwt door de omgang, in welke vorm dan ook.

mijn vraag is dan ook, waarom zou een cap in de weg zitten bij jullie manier van rijden en bij dat van mij niet? ik vind een cap gewoon weg niet lekker zitten maar bij het geeft een stukje veiligheid en ik ben blij dat ik hem altijd draag!

liefs lisanne

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:32

Heel erg prettig voor je dat jij hem wel op hebt.
Ik krijg er hoofdpijn van,zie lage takken niet,(door de klep) krijg een gevoel of ik topzwaar ben op mijn hoofd,
vind het uberlelijk staan,en ik heb er gewoon geen zin in.
Dat de mensen met cap met cap rijden is mooi,ik heb er geen zin in.
(ik reageer niet fel,ik wil gewoon geen cap..)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:28

LTBLDS schreef:
Waarom vind ik dat iedereen met cap moet rijden: nou dat vind ik niet helemaal maar voor de veiligheid van je zelf en anderen om je heen vind ik het niet verkeerd om gewoon een cap te dragen. Ik snap dan ook niet dat mensen er zo vel op reageren. op Kuna's vraag

Léés dan de motivering eens. Het gaat hier om een in de grondwet vastgelegde beslissingsvrijheid.
Níemand die beweert dat het onverstandig is een harde pet te dragen.
Veel ruiters lopen echter met een complete motorcrossuitrusting dan een andere naakt. Oeps, dat laatste mag natuurlijk weer niet vanwege het imago van de ruitersport Tong uitsteken waarmee ook gelijk het hele probleem op tafel ligt.
Moraalruiterij!

´Bemoei je niet met een ander´ is het enige correcte antwoord.

hc