sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soraja

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:20

hee hee
de methode die aan het begin van dit topic word beschreven vind ik echt afschuwelijk ! ik kan me egt heel boos maken over zulke mensen.
ik ben opzich niet egt tegen slof want als je die NORMAAL gebruikt is er niks aan de hand ( zelf gebruik ik geen slof of sporen.)
Sporen ben ik wel tegen. ik vind dat je een paard ook lekker aan je been kan houden zonder sporen.
Mijn paard loopt heerlijk zonder sporen of sloftuigel of andere bijzet.
waar ik ook apsoluut niet tegen kan is wat de ts ook al zij: dat er mensen zijn die het paard persee met zijn hoofd in de krul willen dus maar gaan trekken.
en dan loopt het paard niet door dus dan maar ff lekker schoppen. dan heb ik gelijk van als je niet normaal kan rijden doe dan dat beessie weg.
want dat is ook niet eerlijk.
ik heb mijn paard bij mij thuis staan en ze staad heel de dag buiten (wel met een dekentje) ik heb geen bak bij huis en dat vind ik ook helemaal niet erg ik rij heerlijk buiten. en ik heb dan 1 keer in de week les in een bak een stukje verder op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:33

Ik heb er nog eens over nagedacht, maar vind het toch het allermooiste wanneer je je paard mooi rijdt zonder hulpmiddelen...
Als argument wordt hier gebruikt dat je fijnere hulpen kunt geven met sporen?
Ik heb meermalen ruiters a.h. werk gezien zonder hulpmiddelen die vrijwel onzichtbare hulpen geven, en kijk dat paard eens lopen.... Ik heb die gave wellicht niet, maar dat is toch echt het "hogere" rijden Haha!
Wanneer je je paard zo subtiel weet te rijden ben je mijn held....

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:57

soraja schreef:
hee hee
de methode die aan het begin van dit topic word beschreven vind ik echt afschuwelijk ! ik kan me egt heel boos maken over zulke mensen.
ik ben opzich niet egt tegen slof want als je die NORMAAL gebruikt is er niks aan de hand ( zelf gebruik ik geen slof of sporen.)
Sporen ben ik wel tegen. ik vind dat je een paard ook lekker aan je been kan houden zonder sporen.
Mijn paard loopt heerlijk zonder sporen of sloftuigel of andere bijzet.
waar ik ook apsoluut niet tegen kan is wat de ts ook al zij: dat er mensen zijn die het paard persee met zijn hoofd in de krul willen dus maar gaan trekken.
en dan loopt het paard niet door dus dan maar ff lekker schoppen. dan heb ik gelijk van als je niet normaal kan rijden doe dan dat beessie weg.
want dat is ook niet eerlijk.
ik heb mijn paard bij mij thuis staan en ze staad heel de dag buiten (wel met een dekentje) ik heb geen bak bij huis en dat vind ik ook helemaal niet erg ik rij heerlijk buiten. en ik heb dan 1 keer in de week les in een bak een stukje verder op.

Waarom reedj e dan eerst met een elastiek heel strak? Toen wilde je ook der koppie naar beneden hebben Knipoog Niet om je aan te vallen hoor, maar het klinkt zo tegenstrijdig als je begrijpt wat ik bedoel!

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:38

Ik wil graag natural gaan rijden. Binnenkort een proefles van iemand die met de methode van Voest werkt.

Ik ben zoiezo meer van het paard uit vrije wil laten doen, ipv het eisen. Ik heb een tijdje les gehad op zwaar dressuur niveau. Mijn paard kwam extreem in opstand. Daarmee ben ik dus ook gestopt. Het paste voor geen ene meter bij mij.

Wat ik wel moeiliujk vind is dat er veel paardenmensen zo vreselijk methode gericht zijn. Ik heb de neiging om van alles wat te gebruiken, dat wat het beste werkt voor mijn paard. Ik heb wel eens een gesorek gehad met iemand die puur natural horsemanship deed (Voest, Parelli of Monty, dat weet ik niet). Zij was vreselijk agressief, niet leuk meer. Als je iets niet doet via haar weg, dan mag ze je niet en is het negeren en banketstaaf doen.

Die foto aan het begin van het topic is wel eens even niet leuk om te zien Verdrietig

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:31

Dewii schreef:
Ik heb niets tegen het gebruik van sporen, zweep en slof, als je maar weet hoe en waarom je het gebruikt (en genoeg ervaring en kennis hebt om ze uberhaubt te mogen gebruiken)! Zoals jij het vertelt heb ik er een gruwhekel aan, bah!

jaa ik ook je hebt helemaal gelijk. bij mij in de buurt is het heel erg de gewoote om heel hard met paarden om te gaan. ik werk dan bij een grote dressuurstal waar ik wel eens een paardje mag rijden ( zoo cool Haha! ) maar daar staan ze tot 2.5 op de wei dan wordt er direct huppakee het zadel er opgelegd hoofdstel dr in sloffie om en rijden maar dat vind ik gewoon zo zielig maar ja dat zijn dan wel de voorbeelden en zo. maar als je goed kijkt ( bijv. op youtube: vergelijk andreas helgstrand maar eens met laurens van lieren ) andreas helgstrand gaat heel harde met die paarden om ( laatst werd hij uit een wedstrijd gehaald waatr het bloed uit de mond liep) en loopt heel gespannen en staat te enorm te zwaaien met die staart dat paard he Clown , en laurens van lieren die ken ik dan die gaat heel rustig met die paarden om

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:33

Ninx schreef:
Ik kan echt ontploffen wanneer ik dit soort dingen lees.....
Mensen zijn zo bezig met prestaties, willen de beste baan, de leukste partner, een strakke kont, een vette auto, een hoop geld, een enorm huis, en dus ook een perfect lopend paard....en het liefst binnen 1 week!
Al die aggressieve prestatiedrang wordt die paarden maar opgedrongen, wil het niet goedschiks, dan moet het maar kwaadschiks...als je niet zo'n goede ruiter bent, dan moet je het maar met veel geweld voor elkaar zien te krijgen dus.
Ik ben nooit een geweldige dressuur-miep geweest, en heb dus waarschijnlijk 25 x langer de tijd nodig om samen iets te leren. Maar dan neem ik die tijd, en dan accepteer ik dat maar, en geef mijn paard en mezelf de tijd alles rustig op te pakken, onder goede begeleiding.... Het is vaak een gebrek aan zelfkennis van deze mensen, het lukt niet...dus het zal wel a.h. paard liggen : ( Yeah right!
1 ding: mensen zeggen "ik heb geleerd mezelf in te houden wanneer ik zoiets zie". Doe dat vooral niet, accepteer het niet aub! Iedereen kan iets leren, dus ook deze mutsen!
Spread the word zou ik zeggen en maak mensen wijzer dan ze zijn....

Amen!!! OK dan!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:52

Hoi
Ik kom ook even mijn neus hier even tussen stoppen, als een absoluut niet NH-persoon zijnde.

Ik heb niet álles gelezen hoor, gewoon even wat stukjes zo hier en daar en de mensen die dit topic bezoeken lijken me over het algemeen mensen voor een leuke, eerlijke en niet zo-eenzijdige discussie dus vandaar dat ik ook ff mee wil doen Knipoog

Ik lees net bv. een stukje over Emiel Voest. Ik heb o.a. een clinic bij hem gedaan en een trainingsweekend op zijn accommodatie. Natúúrlijk gebruik ik (inmiddels onbewust, het is een gewoonte geworden) bepaalde methoden van hem in mijn omgang met mijn paard/paarden. Maar zo ook van Monty Roberts en gewoon dressuurrijden zoals mij dat geleerd is.
Ik ben zo n combinatie met mijn paard, zoals eerder hier verteld, dat mijn paard dus die onzichtbare hulpen kan geven (sorry, ik rij wel met sporen, maar zonder zweep! --> omdat het verplicht is in de proeven ben ik met sporen gaan rijden, zonder loopt hij zijn oefeningen nét zo keurig).
Mijn paard staat dressuurmatig perfect in de africhting. Op de meest onzichtbare hulpen springt hij al een mooie serie wissels etc.

Maar dit komt omdat hij ver in de opleiding is. Grondwerk, dat doet hij goed, omdat hij zo ver in africhting staat. Met mijn paard dit soort dingen dus doen is helemaal niet zo n uitdaging, hij luistert, omdat het hem geleerd is.

Met een ander paard deed ik eens zo n schriktraining. Ze was toen 5 jaar oud maar het was helemaal geen 'uitdaging' voor ons omdat ze zó verschrikkelijk lief en braaf van zichzelf is, dat ze keurig naar me luisterde, ook als ze iets 'verkeerd' deed.

Mijn ruin is ver in de africhting maar bepaalde dingen hoef ik écht niet met hem te proberen...dan gaat hij door het lint met alle risico's van dien...zou ik dan toch moeten doorzetten? Ik daag eenieder uit hoor om me te komen helpen ermee!

Verder heb ik de vraag: als iemand in je omgeving zo op de vreselijk omschreven manier met zijn/haar paard omgaat...zeg je er dan ook wat van? Want als niemand op die fouten gewezen wordt, zal niemand ervan leren, toch?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:31

Ziva schreef:
I

Wat ik wel moeiliujk vind is dat er veel paardenmensen zo vreselijk methode gericht zijn. Ik heb de neiging om van alles wat te gebruiken, dat wat het beste werkt voor mijn paard. Ik heb wel eens een gesorek gehad met iemand die puur natural horsemanship deed (Voest, Parelli of Monty, dat weet ik niet). Zij was vreselijk agressief, niet leuk meer. Als je iets niet doet via haar weg, dan mag ze je niet en is het negeren en banketstaaf doen.

Die foto aan het begin van het topic is wel eens even niet leuk om te zien Verdrietig

er zijn idd mensen die ene bepaalde methode gaan gebruiken, gaan leren en er van overtuigd zijn dta dta DE manier is
" zodra mensen ergens in geloven , is het de waarheid" en met mensen die 1 ding als waarheid zien kun je moeilijk discussieren , of ook maar iets anders bespreken , want dat is niet DE methode , en dus niet DE waarheid .

ik heb een vriendin en instructrie gehad die freestylde , volgede opleidingen bij voest , en ze vermeldde dta ieder paard volgens die methode opgeleid zou moeten worden
terwijl er best wta paarden zijn die geen fluit met heel het freestyle gebeuren kunnen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:48

terwijl er best wat paarden zijn die geen fluit met heel het freestyle gebeuren kunnen

Waarop basseer je dat, draumpje?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:51

Ik ben het eigenlijk wel eens met Draumpje. Alleen met de opmerking erbij dat elk paard wel wát kan met freestyle maar voor sommige paarden is dit niet dé methode. Zou het met een andere aanpak bv. beter c.q. 'sneller' gaan.
Ik pak altijd wel (al is het al onbewust geworden) van diverse methodes mee bij de training van een paard. Onder training versta ik ook 'opvoeding' en 'gehoorzaamheid'.

Ik denk wel dat een Emiel veel kan bereiken met freestyle, maar net zoals een Anky met veel paarden dressuurmatig wel wat zou kunnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:12

detour schreef:
terwijl er best wat paarden zijn die geen fluit met heel het freestyle gebeuren kunnen

Waarop basseer je dat, draumpje?

waarop ik dat baseer?
op eerste hands ervaringen met mensen die met bv. ijslander naar emiel zijn getogen en na een weekendje zijn teruggekomen met de wetenschap dat de ijs in kwestie geen fluit met dat touwtje wilde Clown
instructrice heeft ettelijke uren freestyle geprobeerd op haar haf , mijn rijpaard toendertijd , haflief heeft consequent geweigerd, die zag er het nut niet van in ...

er zijn dus wel degelijk dieren die er geen fluit me kunnen , die gaan het eens van een afstandje bekijken , lichten het hoofd eens een keer op, die hoor je zuchten .en gaan dan wat anders doen ....
mijn rijhaf toendertijd zag je ook serieus een kop trekken van" sja, best leuk...maarremmmm...wanneer gaan we eten? " en die draaide de kont naar je toe en ging op zoek naar grasjes,
en dat dan heel consequent
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 24-11-07 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:15

Oke, gaat het dan ook om de join up? Want mits die goed wordt uitgevoerd, heeft die imo altijd zin!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:28

mm, join up is weer monty en niet emiel Clown
maar join up ben ik alleen voor als het nodig is en iemand met flink verstand van de materie hebben

en join up was bij haf zeer zeker niet nodig beestje was braaf en respectvol met humor dus geen nut en ook niet eerlijk om hem te pesten met iets als een join up

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:52

Draumpje, wat bedoel je met dat het paard niets met het touwtje wilde?
Ik snap het niet helemaal.... Clown

Met los werken is het de bedoeling om het touw als verlenging van je arm te gebruiken. De paarden die ik tot nu toe los gewerkt heb, snapten het vrij snel, hoor. Ik heb zelf een paard, die behoorlijk eigenwijs is en graag het gras langs de bak opeet als 'ie de kans krijgt Clown , maar het los werken gaat super en hij reageert steeds sneller op mijn aanwijzingen (het is de bedoeling dat je het touw zo min mogelijk gebruikt). Knipoog
Als ik zie wat een verschil onze samenwerking is met een klein jaar geleden, dan vind ik het een supermethode (qua los werken dan). Met de join up van Monty Roberts heb ik persoonlijk iets minder. Heb daar ooit eens les in gehad bij een leerling van Monty Roberts en Kelly 'nog wat' (weet haar naam niet meer), maar ik vond het te agressief voor mij en mijn paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:35

Ik volg zelf ook een methode, maar ik vind het belachelijk om dat anderen op te leggen. Ook al vind ik erin de antwoorden die ik zoek en heb ik er heel veel aan. Dat is dan gewoon fijn voor mij. Maar voor een ander is het wellicht anders. Je moet gewoon doen wat je ligt en wat bij je past en waar je je goed bij voelt en anderen respekteren en in hun waarde laten

Behalve natuurlijk als ze hun paard wreed behandelen. Dan mag je er best iets van zeggen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:54

detour schreef:
Oke, gaat het dan ook om de join up? Want mits die goed wordt uitgevoerd, heeft die imo altijd zin!

Dat ben ik dus helemaal NIET met je eens. De JU kan in een enkel geval nut hebben, maar over het algemeen is het niet nodig. Gewoon eerlijk en duidelijk met je paard omgaan doet wonderen voor je relatie met je paard.
En dat niet iedere methode voor elk paard hetzelfde werkt, lijkt me ook voor de hand liggen. Wij hebben drie paarden die volstrekt verschillend van elkaar reageren op zaken. Daar ga je dus ook verschillend mee om. Lijkt me toch logisch. En met een aantal andere paarden bij ons op stal ga je nog weer anders om, het zijn namelijk heel verschillende karakters die allemaal hun eigen reacties hebben.

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:32

O ik heb daar ook zo'n gruwelijke hekel aan, tegenover mij staat een trainingsstal die paarden traint.. (lekker logish) maar ik zag laatst een 3jarige schimmel daar helemaal afgeslagen worden! ze stonden daar gewoon te meppen en te meppen op dat beestje! (in de longeerring) op een gegeven moment (kan best een kwartier geduurt hebben) kon het dier niet meer, en ging stilstaan, de "trainer" pakte een springbalk en ging serieus daarmee op de achterhand van het dier slaan Boos! .. sorry hoor maar toen werd ik echt gek in mijn hoofd en helemaal neit goed,, ben naar huis gegaan en heb alleen in tranen verteld... Hier is maar 1 woord voor:: Gruwelijk!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:07

Getver....

Draumpje: Het werkt niet bij elk paard op dezelfde manier Knipoog
Het ene paard reageert veel beter op 'het touwtje' dan de ander, en misschien leert die het wel beter op een andere manier, zeg maar.

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:09

klopt als een bus( dat de een veel beter op de ene manier reageert dan de ander)

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:19

Ik heb niet alles gelezen en ik ben ook geen Natural. Ik sta open voor verschillende methodes. Verdiep me wel graag in allerlei manieren. doe ook grondwerk en heb de boeken van Emiel Voest gelezen en wat mee geoefend. Verder rij ik ook gewoon dressuur zonder verdere hulpmiddelen. Wat ik gewoon het belangrijkste vind is dat je diervriendelijk met je paard omgaat.
Voor mij is mijn paard mijn grote 'vriend'. En vrienden behandelen elkaar met respect. Daar draait het volgens mij om.

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:23

Zolang alles met liefde respect etc. gaat ... heb je er zelf ook het meeste plezier van toch?

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:23

beide trouwens

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:27

join-up voer je uit bij paarden met een probleem, niet zomaar voor de leut van het grondwerk. Mijn paarden bijv, waarom zou ik in vredesnaam een join up met ze doen als de verstandhoudingen al goed staan, en dat vergeten veel mensen.

Soraja: Als je denkt dat sporen er voor zijn om het paard aan je been te krijgen/houden, heb je een verkeerd beeld van het nut van sporen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:33

Randy01 schreef:
Hoi

Met een ander paard deed ik eens zo n schriktraining. Ze was toen 5 jaar oud maar het was helemaal geen 'uitdaging' voor ons omdat ze zó verschrikkelijk lief en braaf van zichzelf is, dat ze keurig naar me luisterde, ook als ze iets 'verkeerd' deed.

Mijn ruin is ver in de africhting maar bepaalde dingen hoef ik écht niet met hem te proberen...dan gaat hij door het lint met alle risico's van dien...zou ik dan toch moeten doorzetten? Ik daag eenieder uit hoor om me te komen helpen ermee!

Ik vraag me af wat je hiermee bedoelt? ben ook benieuwd wat er dan precies niet kan bij dit paard? misschien even een voorbeeldje Knipoog

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:58

Niet ieder paard is hetzelfde..maar idd handig als je even een voorbeeld geeft