hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:00

Maar ik ben echt niet tegen het geven van krachtvoer hoor. Ik wil alleen wel weten wát ik geef.
Ik vraag veel van Anouar en hij heeft daardoor niet genoeg aan alleen ruwvoer (hij heeft 24 uur per dag de beschikking over gras en/of hooi) Maar ik ben er nog niet helemaal uit welk voor ik nu wel geschikt vind. Daarom krijgt hij nu maismeel, daar zit maar één ding in: mais

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:02

Lenneke_ schreef:
Er zijn voermerken die Ethoxyquine aan hun voer toevoegen, ooit bedoeld als landbouwgif en schadelijk voor het milieu.
Lekker om dat aan je paard te geven

Is dat dan in dezelfde vorm als dat het als landbouwgif wordt gebruikt?
en welke brokken zijn dit dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:05

Hartog (alleen de luzerne niet, de rest wel) en cavalor

Ethoxyquine (E324) is een stof die in humaan voedsel verboden is

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:07

Ik voer Pavo basisbrok en Aura koeken van Pavo en hippostar kruiden muesli zonder haver.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:37

Ik heb net summerfit koeken gekocht van PAVO, ben benieuwd hoe Visco het daar op gaat doen Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:05

Lenneke_ schreef:
Maar ik ben er nog niet helemaal uit welk voor ik nu wel geschikt vind. Daarom krijgt hij nu maismeel, daar zit maar één ding in: mais

Let je er wel op dat je mineralen etc in verhouding blijven? Alleen mais erbij is heel eenzijdig en dan heb je weer kans op tekorten of voer je ook een supplement/ koek bij?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:07

Hij krijgt ook de summerfit koeken.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:36

Ik weet niet of jullie het al weten maar even een tip.
De summerfit koeken van Pavo kun je ook in een groot verpakking kopen.
Ze heten dan Aura koeken (ook van Pavo) je bent dan wat voordeliger uit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:31

Voor die 1,5 koek die ik per dag voer hoef ik geen grote verpakking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:39

arno8 schreef:
russel schreef:
Arno8, maar brok dat vochtig wordt en in een plastic ton zit, vaak het onderste restje, beschimmeld wel degelijk.

http://www.fonteine.com/koper.html

Een mooi stukje over koper, maar dat het echt zo slecht is, valt wel mee. Hangt van de vorm en de concentratie af.

Ja dat klopt en juist daarom!

Bij lage pH (de maag) is koper voor 99% in vrije ionvorm aanwezig en laat dat nou net de meest schadelijke vorm zijn!

uiteindelijk beschimmeld het krachtvoer toch, zeker in een vochtige ton. Maar als je zelf wat granen kookt en dit weglegt in een papieren zak moet jij eens kijken hoe snel dat beschimmeld zonder toegevoegd CuSO4.

Uit de MSDS van kopersulfaat: May cause liver and kidney damage. May cause anemia and other blood cell abnormalities. Individuals with Wilson's disease are unable to metabolize copper. Thus, copper accumulates in various tissues and may result in liver, kidney, and brain damage. Laboratory experiments have resulted in mutagenic effects. May cause allergic skin reaction in some individuals. Chronic copper poisoning in man is recognized in the form of Wilson's disease.

In voedsel voor mensen is CuSO4 niet toegestaan en jij voert het wel aan je paard?

Arno als dat zo is, dan mogen paarden toch ook niet voor de consumptie gebruikt worden?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:26

Ik voer dus ook die Aura koeken bij maar hoorde wel dat ze veel suiker bevatten.
Ze vinden het trouwens lekkerder dan de biks want eerst eten ze de koek en dan pas de brokken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:30

het sportpaarden verhaal: ik vind het vaak zwaar overdreven. in de zomer (goed, dit jaar niet, helaas, zadelprobleempje) rijd ik dagelijks, en intensief. soms een uur, maar ook met regelmaat meerdere uren, en uitzonderlijk zelfs een uur of 5- 6 op één dag. mijn paard heeft een superconditie, houdt het eindeloos vol, zweet zelden en straalt. hij krijgt na het rijden een handje kruidenmuesli, een handje haver en een beetje zonnebloemolie. verder hebben ze in de wei beschikking over een liksteen.
ik wil gaan overstappen op PAVO summerfit ook met hem, flicka krijgt dat al na het werk, en ook zij doet het uitstekend! na haar training is zij niet moe, maar ik!

ik voer dat alleen bij als beloning na het werk, Flicka krijgt een kwart koek, Faram zou een halve krijgen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:35

Zout wordt ook gebruikt als strooimiddel tegen ijs op het wegdek en toch eten wij het ook op.
Dit even als vergelijk met dat middel wat Arno noemde.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:29

Er is wel een duidelijk verschil tussen hard werken en hard werken. Dat verschil zit hem in aerobe (met zuurstof) verbranding en anaerobe (zonder zuurstof) verbranding.

Anearobe verbranding vind plaats tijdens korte (zware) inspanning (springen, harddraven, paardenrennen). De spieren lopen op snel vrijkomende energie, voornamelijk suikers. Dit kan je dus kort voor de inspanning voeren.
Aerobe verbranding vind plaats bij langzamere constantere inspanning (endurance, dressuur) Hierbij schakeld het lichaam over op verbranding van koolhydraten en vet, waar zuurstof voor nodig is. Dit kan je niet vlak van te voren voeren.
Bij aerobe verbranding is het bovendien belangrijk dat de darmen goed gevuld zijn.

Dus theoretisch gezien zou een paard dat aneorobe prestaties verricht goed gebaad zijn bij een krachtvoer met suikers en een paad dat aerobe prestaties verricht veel vezels, koolhydraten en vet (goede kwalieit ruwvoer)

Alleen begint elk lichaam met anaerobe verbranding, pas als die energie op is schakeld het lichaam over op aerobe verbranding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:56

joyce B schreef:
Tja, ik ken vooral de opfok waar ze zomers op de wei lopen dag en nacht in grote groepen en 's winters in loopstallen/groepsboxen. In de winter worden ze vaak wel bijgevoerd met krachtvoer, maar in de zomer op het land niet. Dat zou ook alleen maar onrust geven in die grote groepen en niet te controleren wie wat binnenkrijgt.

bijvoeren zomers gebeurd over het algemeen niet bij opfok in natuurgebieden, opfok op de kleigebieden/kwelders bij de waddenzee en ook niet bij in elk geval 2 grote opfokbedrijven bij mij in de buurt.

Die opfokken waar ze zomers wel bijvoeren, is dat met meer individuelere weidegang en stalling? Of komt het krachtvoer dan gewoon in bakken in het land voor de hele kudde?

De paarden krijgen dan een zendertje aan een halsband. Er staan een soort doorloopstalletje in de wei waar voer beschilbaar is in kleine porties (paar hapjes) te gelijk waarmee ze een individueel bepaalde hoeveelheid voer krijgen.
Het apparaat stopt dus met afgifte als een paard zijn afgestelde hoeveelheid heeft gehad. Werkt super.

Ook zie ik vaak dat ze bijgevoerd worden in een centrale voerbak die vergelijkbaar is aan een hooiruif, maar dan loop je het risico dat de onderdeurtjes nog steeds niets krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:17

arno8 schreef:
Nog voor het hele natural gedoe was mijn vriendin al klaar met krachtvoer. Ze stoppen er enorme hoeveelheden kopersulfaat in en koper is giftig. En denk nu niet 'dat zullen ze heus wel onderzocht hebben' want dat is niet zo. Ze kan zo voorrekenen aan de hand van limiten voor drinkwater bijvoorbeeld, dat een paard dat biks krijgt, vele malen meer binnenkrijgt.

Koper is samen met kwik en lood één van de gevaarlijkste metalen! (Zij doet onderzoek naar de 'biologische beschikbaarheid van metalen' dus vandaar Clown )

Het wordt ook in kattenbrokjes gedaan, het is om schimmel tegen te gaan. Logisch want allerlei organismen zoals schimmels en bacteriën kunnen niet tegen koper.....

Arno, ik dacht dat Arabesk wel gewoon Pavo koeken gaf? Daar zit nog ongeveer 10 zoveel koper per kg in dan in brok.
Koper is een normale toevoeging aan het voer en het zit daarom ook altijd in supplementen, ook bij vitamine tabletten voor mensen.
Bij koeien geven ze het zelfs nog extra over het voer omdat ze het zelf zo slecht uit klei en veengrond kunnen halen en dan een risico lopen op een tekort.
Maar als je precieze berekeningen kunt paatsen dan graag, want dan ik het het nog eens kritisch heroverwegen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:40

Ook de maismeel gaat niet goed. Hij heeft weer een mokachtige plek op z'n been.
Het begint met een klein wondje en dat wordt heel snel groter. In eerste instantie ziet het eruit als mok, maar als je eroverheen vrijft vallen de korstjes eraf zit er een hele vieze gele (doorzichtige) drap onder. Gisteren was het plekje nog geen cm doorsnee, vanmorgen was het al 2,5-3 cm doorsnee.
Vorig jaar had hij ook steeds van zulke plekken, die verdwenen als sneeuw voor de zon toen ik stopte met voeren.
Ik geef de maismeel nu een weekje en er zit weer een plek.

Het is net of het lichaam op die manier afvallenstoffen eruit gooit.

Maar wat moet ik nou, ik ga morgen op trektocht. Moet ik nu direct stoppen met voeren of nog een weekje wachten? Wat denken jullie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:48

Ga eerst eens na wanneer hij deze plek precies gekregen heeft vorig jaar.
Mijn merrie krijgt ieder jaar heel kortstondig een piep klein beetje rasp. Het duurt maar een weekje en je kan er bijna de klok op gelijk zetten. Zulke gevallen hebben in mijn ogen weinig met voer te maken. Voer is veel bepalend, maar niet alles hangt daar vanaf. Het kan net zo goed zijn dat je harder hebt getrained bijvoorbeeld.
Als je denkt dat hij zonder kan, kun je dat natuurlijk proberen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:52

Het komt echt door het voer. Hij had constant zulke plekken, het hele jaar door. Toen ik stopte met voeren gingen die plekken ook meteen weg.
Toen ik een maand later ofzo weer ging voeren kwamen die plekken weer, toen ik stopte met voeren gingen ze weer weg.

Daarbij had hij ook gele slijmvliezen (consateerde een veterinair op wedstrijd) en verbrande z'n neus heel snel. Allemaal dingen die duiden op een probleem met de lever en dus het afvoeren van afvalstoffen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:54

Lenneke, heb je al eens een bloedonderzoek laten doen om te bekijken wat de oorzaak is dat de lever het niet aan kan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:56

Nee, dat is nu denk ik wel verstandig.
Al die tijd was het nooit zo'n probleem omdat hij het krachtvoer toch niet echt nodig had. Maar nu gaat het eigelijk niet meer zonder wat extra's

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:57

Als hij zo vreselijk heftig reageert op alle soorten voer dan zou ik hem helemaal maar eens goed laten onderzoeken op allegieen en dergelijke. Ik geloof heus wel dat voer voor problemen kan zorgen, maar zo snel en zo heftig zou toch bij een gezond dier niet mogen. AL helemaal niet als je al zo bewust met je voer om gaat.
In iedergeval zou ik het dan maar stoppen met geven.

Noekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:49

ik weet het eigenlijk niet Clown

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:30

Even een vraagje: mijn merrie (Fries) heeft de afgelopen zomer op Pavo koeken gedaan, met onbeperkt hooi. Wel moest ze afvallen wat is gelukt overigens, zonder veel beweging want peesblessure.

Nog steeds krijgt ze 1 Pavo koek per dag en onbeperkt hooi (eerste snee en graszaad door elkaar, ook verregend hooi van het land dat op moest maar waar niet gek veel meer inzat), maar voor de hoeven krijgt ze Marstall Fortissimo bij. Nu ben ik een leek op paardenvoeder gebied, maar weet dat ze niet teveel aan suikers en eiwit binnen mag krijgen, ze moet sober staan. Dus... nu krijgt ze ong. 175-180 gram Marstall per dag, een appel en een wortel, en ik zit eraan te denken om te stoppen met de Pavo koeken. Ivm suiker, maar ook omdat ze nu die Marstall krijgt, en daar ook vitamines ed. inzitten. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen: krijgt ze teveel aan suiker en vitamines binnen als ik blijf voeren wat ik nu doe, zou ik de Pavo koek moeten halveren, overstappen op de Pavo Vito, de Force van Marstall of iets anders??

Ik sta open voor suggesties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:57

Djilan schreef:
Of die granen er trouwens heel uitkomen hangt van je paard af, niet van die granen. Een paard dat goed kauwt maalt ze stuk en daar zul je dus maar weinig hele granen in de mest zien zitten. Zo krijgt het paard in de wei naast mijn paard ook die granenmix (+brok) en daar wordt de mest wel uitgeplozen door de vogels, maar de mest van mijn paard niet.

Nu ben ik even benieuwd Knipoog :
wat is de leeftijd van deze beide paarden?