Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lenneke_ schreef:Er zijn voermerken die Ethoxyquine aan hun voer toevoegen, ooit bedoeld als landbouwgif en schadelijk voor het milieu.
Lekker om dat aan je paard te geven
Lenneke_ schreef:Maar ik ben er nog niet helemaal uit welk voor ik nu wel geschikt vind. Daarom krijgt hij nu maismeel, daar zit maar één ding in: mais
arno8 schreef:russel schreef:Arno8, maar brok dat vochtig wordt en in een plastic ton zit, vaak het onderste restje, beschimmeld wel degelijk.
http://www.fonteine.com/koper.html
Een mooi stukje over koper, maar dat het echt zo slecht is, valt wel mee. Hangt van de vorm en de concentratie af.
Ja dat klopt en juist daarom!
Bij lage pH (de maag) is koper voor 99% in vrije ionvorm aanwezig en laat dat nou net de meest schadelijke vorm zijn!
uiteindelijk beschimmeld het krachtvoer toch, zeker in een vochtige ton. Maar als je zelf wat granen kookt en dit weglegt in een papieren zak moet jij eens kijken hoe snel dat beschimmeld zonder toegevoegd CuSO4.
Uit de MSDS van kopersulfaat: May cause liver and kidney damage. May cause anemia and other blood cell abnormalities. Individuals with Wilson's disease are unable to metabolize copper. Thus, copper accumulates in various tissues and may result in liver, kidney, and brain damage. Laboratory experiments have resulted in mutagenic effects. May cause allergic skin reaction in some individuals. Chronic copper poisoning in man is recognized in the form of Wilson's disease.
In voedsel voor mensen is CuSO4 niet toegestaan en jij voert het wel aan je paard?

joyce B schreef:Tja, ik ken vooral de opfok waar ze zomers op de wei lopen dag en nacht in grote groepen en 's winters in loopstallen/groepsboxen. In de winter worden ze vaak wel bijgevoerd met krachtvoer, maar in de zomer op het land niet. Dat zou ook alleen maar onrust geven in die grote groepen en niet te controleren wie wat binnenkrijgt.
bijvoeren zomers gebeurd over het algemeen niet bij opfok in natuurgebieden, opfok op de kleigebieden/kwelders bij de waddenzee en ook niet bij in elk geval 2 grote opfokbedrijven bij mij in de buurt.
Die opfokken waar ze zomers wel bijvoeren, is dat met meer individuelere weidegang en stalling? Of komt het krachtvoer dan gewoon in bakken in het land voor de hele kudde?
arno8 schreef:Nog voor het hele natural gedoe was mijn vriendin al klaar met krachtvoer. Ze stoppen er enorme hoeveelheden kopersulfaat in en koper is giftig. En denk nu niet 'dat zullen ze heus wel onderzocht hebben' want dat is niet zo. Ze kan zo voorrekenen aan de hand van limiten voor drinkwater bijvoorbeeld, dat een paard dat biks krijgt, vele malen meer binnenkrijgt.
Koper is samen met kwik en lood één van de gevaarlijkste metalen! (Zij doet onderzoek naar de 'biologische beschikbaarheid van metalen' dus vandaar)
Het wordt ook in kattenbrokjes gedaan, het is om schimmel tegen te gaan. Logisch want allerlei organismen zoals schimmels en bacteriën kunnen niet tegen koper.....

Djilan schreef:Of die granen er trouwens heel uitkomen hangt van je paard af, niet van die granen. Een paard dat goed kauwt maalt ze stuk en daar zul je dus maar weinig hele granen in de mest zien zitten. Zo krijgt het paard in de wei naast mijn paard ook die granenmix (+brok) en daar wordt de mest wel uitgeplozen door de vogels, maar de mest van mijn paard niet.
: