Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:17

Maikeltje, ik kijk net zo goed naar waar mijn paard zich het beste bij voelt, hoor, of ik nou een naturalstempel draag hier op bokt of niet Haha! . En dat is in mijn paards geval dus wel 24/7 op het land. Zonder schuilstal, want die heb je in natuurgebieden niet Clown . Wel struiken, bomen, veel water, zandvlakte en hier en daar een heel klein heuveltje. Dazen zijn hier wel, maar niet zoveel dat ze geen leven meer hebben. Zou ik zien dat mijn paard buiten niet gelukkig zou zijn (om wat voor reden dan ook), dan ga ik een andere oplossing zoeken. Gelukkig is 'ie dolgelukkig buiten. Lachen

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:24

@ Nadya,
(even offtopic) ik zat even in je profiel te kijken, was nieuwsgierig omdat jij schreef dat je paardje in een natuurgebied staat Knipoog
Maar aan de foto's te zien sta je bij Marjan klomp in Loosdrecht?
Grappig, als je haar ziet doe haar dan de groeten van Janine ok?
sorry dat ik even offtopic ging (alhoewel het hier zowiezo op een huiskamer topic gaat lijken Knipoog en daar vind ik niets mis mee)
Het is een interessant topic en ik blijf meelezen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:40

Ik vind een paard 24 uur per dag het hele jaar door zonder schuilstal de wei op gooien persoonlijk niet zo'n strak plan, maar da's mijn bescheiden mening Bloos
Je weet niet of je paard gelukkiger is zonder dan met als ie nooit de keus heeft gehad lijkt mij Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:16

maikeltje schreef:
Ik vind een paard 24 uur per dag het hele jaar door zonder schuilstal de wei op gooien persoonlijk niet zo'n strak plan, maar da's mijn bescheiden mening Bloos
Je weet niet of je paard gelukkiger is zonder dan met als ie nooit de keus heeft gehad lijkt mij Bloos

Er zijn meer manieren om te 'schuilen' voor een paard waar een paard ook nog eens prima voor geëvolueerd is. Millennia in millennia uit 24/7 buiten Knipoog

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:26

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:

Er zijn meer manieren om te 'schuilen' voor een paard waar een paard ook nog eens prima voor geëvolueerd is. Millennia in millennia uit 24/7 buiten Knipoog

hc

Ja, ben ik met je eens, maar zoals ik in mijn eerdere verhaal al schreef, helaas zijn de mogelijkheden om je paard hier zo te houden wel erg beperkt. Dit boots je niet na met 'm in een weitje met een boom te houden, maar dat weet jij ook wel Knipoog Vandaar dat ik vind dat een schuilhokje in ieder geval het minste is wat je je paardje kan bieden Knipoog

Edit: hc ik heb even in je profiel gespiekt, wat woon je daar prachtig, da's effe wat anders dan het koude (bijna altijd) natte Nederland. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:20

maikeltje schreef:
Edit: hc ik heb even in je profiel gespiekt, wat woon je daar prachtig, da's effe wat anders dan het koude (bijna altijd) natte Nederland. Haha!

Dank je.
Het is echter helemaal niet zo negatief in NL als NL-ers vaak denken. Het regent in NL helemaal niet zo veel noch zo vaak. Ik heb jarenlang voor werk en hobby met de motorfiets gestuurd en dan is het opvallend hoe veel het dróóg is.
Ook heb ik op een zeilboot gewoond en héél veel buiten geleefd.
Het ene jaar is beter dan het ander doch het het niet voor niets een gematigd klimaat en de hooiopbrengst per hectare is geen veelvoud van die hier omdat er nooit zon is....
Ik heb nooit kunnen bedenken waarom mijn perceptie van het NL-weer altijd zo negatief was.

Zo is 6 maanden zomer ook niet alleen maar 'mooi weer'. Het is hier de afgelopen dagen zomaar 42-43 graden in de schaduw en we hebben het warmer gemeten in augustus.
De paarden kunnen daar prima tegen maar drinken wel meer dan 100! liter water per dag en ik weet niet wat ze daarbij 's nacht drinken want dan staan ze in een andere weide met drinkautomaat.
Ken je 'de vier seizoenen' van Vivaldi? Is je wel eens opgevallen hoe boosaardig en nijdig 'zomer' is.
Hier vind je wat, daar laat je wat Maikeltje.

Voor de páárden echter is het hier land waar ze endemisch waren. NL inderdaad niet. Ja, dat ligt wat anders. Ook dat is echter maar in beperkte mate het geval want ik hou rijpaarden en ze staan dus binnen een hek wat effectief voorkomt dat ze kunnen wegtrekken als het hen hier in augustus, januari en februari niet bevalt.

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:01

Wat je daar zegt, HC, daar zat ik laatst nog over na te denken.
Het kan mijn belevenis zijn geweest dat het het laatste jaar ongeveer echt véél heeft geregend, maar een klimaatkerel van een universiteit, die op tv was n.a.v. de overstromingen in Engeland, bevestigde dat het in Noord-Europa steeds méér en erger ging regenen en het in Zuid-Europa steeds droger ging worden. En dat deze ontwikkeling weleens sneller aan het komen is dan wij verwachtten.

Nu heb ik een hekel aan die klimaathype en weiger ik me gek te laten maken daardoor, maar het is me wel opgevallen dat ik afgelopen winter van november tot en met pakweg begin maart echt een zeik- en zeiknat weiland had. En tussendoor is het 2 maandjes erg droog geweest en tot mijn schrik zag ik gisteren dat het weer aan het veranderen was in een zwembad Scheve mond
Het water loopt niet meer weg nu heeft het grondwaterpeil en de waterschappen hier ook iets mee te maken geloof ik...

Maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo vaak snachts wakker ben geworden dat ik dacht: gatver kijk nou, nu zeikt het alweer de hele nacht van de regen. Arme paardjes buiten...

Ik weet niet wat ik ervan moet denken als het idd doorzet en het hier steeds natter wordt, want ik merk aan 1 paardje dat die gewoon niet gelukkiger wordt van die nattigheid.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:09

HC, wat Nicolletje ook al schrijft: deze zomer is tot nog toe erg nat geweest, maar als ik Piet (Paulusma, een popi weerman in Nederland) moet geloven dan wordt het vanaf morgen droger Haha!

De hooiopbrengst is dit jaar schrikbarend. Er is een periode geweest een maandje geleden dat er niet aan normaal hooi te komen was. Alle voorraden van vorig jaar waren op en wij waren ook door onze voorraad heen. Met pijn en moeite hebben we ergens een partij (JKK-vrij) kunnen bemachtigen. We hebben nu een grote lading besteld want de hooiprijzen dreigen ernstig te gaan steigen. Waar je vorig jaar nog 1,50 tot 2 euro per pak betaalde, gaan we nu minimaal 2,75 betalen omdat er veel boeren zijn die het gras inkuilen vanwege het risico op regen. De timing om te hooien moet perfect zijn en veel boeren nemen (in ieder geval hier in de omgeving) het risico niet.

Vorig jaar hebben we een hele warme (voor)zomer gehad en idd, dat is ook niet ideaal. Er is dan bijna weer niet tegenop te spuiten. En zo hebben we altijd wel wat te klagen Clown
Voor mijn ene paard heb ik toch liever droog weer vanwege zijn gevoelige stralen Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 02:17

Wij verbouwen ons eigen hooi. Is elk jaar spannend doch we hebben heel bewust een stuk land bij een rivier met irrigatierechten gekocht. Desondanks de grote moeite genomen een legale put te slaan.
Stro kopen we in direct van de lokale velden en we hebben een opslag voor bijna 2 jaar gemaakt.
Ik heb alles vol nu doch laat toch nog een vrachtwagen stro komen omdat het dit jaar helemaal perfect is én goedkoop. Dan maar plastic erover.

Voor de veestapel hebben we nu de rivier, de put en een buffervat. Op zich is dat gewoon drinkwater doch in de loop van de zomer stijgt toch de watertemperatuur en dan moet je voorzichtig worden dus heb ik dit systeem scheidbaar van het huis gemaakt.

Ik wil nu nog een drukregelaar en terugslagklep op de gemeenteleiding zodat ik een eigen buffervat voor humaan gebruik kan maken.

Mocht de klimaatverandering doorzetten, dan wonen wij vast op 750 meter hoogte en we hebben nét een casita (huisje) klaar voor NL-ers die eens droge voeten willen Knipoog

hc

p.s. net terug van een maanrit in mijn overhemmetje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:59

Janine, je hebt PB. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:02

maikeltje schreef:

Hoe weet jij nou of hij nooit de keus gehad heeft? Clown
Mijn paard heeft hiervoor op een land met schuilstal gestaan en hij heeft ook wel eens kort op stal gestaan. Vooral dat laatste vond 'ie verschrikkelijk en dat was echt niet fijn om te zien.
Mijn paard is het gelukkigst het hele jaar door buiten, bij zijn vriendjes. Daarbij kunnen ze prima schuilen in en bij de vele struiken en bomen. En 's winters bij extreem nat weer draagt 'ie wel eens een regendeken. Haha!
Oh oh, daar gaat mijn natural image. ROFL Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:06

Het is idd zo dat dit jaar (de winter telt ook mee) extreem nat is in NL. Als ik de foto's bekijk van vorig jaar zomer zie je het verschil van de grond. Het regent extreem veel in ons landje momenteel. Gelukkig doet mijn paard het er prima op, zijn hoeven zien er prachtig uit (eindelijk geen gebrokkel van dat extreme droge weer), maar leuk is anders. Van mij mag het wel eens wat zonniger worden, graadje of 22, prima. Nou maar afwachten of het echt beter gaat worden, net regende het hier nog een beetje. Vork (al zag ik ook zon).

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:12

Nadya schreef:
Janine, je hebt PB. Haha!

Ik zag het, je hebt pb terug Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:36

Nadya schreef:
maikeltje schreef:

Hoe weet jij nou of hij nooit de keus gehad heeft? Clown
Mijn paard heeft hiervoor op een land met schuilstal gestaan en hij heeft ook wel eens kort op stal gestaan. Vooral dat laatste vond 'ie verschrikkelijk en dat was echt niet fijn om te zien.
Mijn paard is het gelukkigst het hele jaar door buiten, bij zijn vriendjes. Daarbij kunnen ze prima schuilen in en bij de vele struiken en bomen. En 's winters bij extreem nat weer draagt 'ie wel eens een regendeken. Haha!
Oh oh, daar gaat mijn natural image. ROFL Haha!

Ik weet van jouw paard niets, ik snap ook niet dat jij je aangesproken voelt. Clown Ik heb het over paarden in het algemeen. Knipoog
Maar als een paard de keus zou hebben voor wel of geen schuilstal dan denk ik te weten dat ze MET zouden prefereren. Hier zijn ook bomen zat waar ze kunnen schuilen, maar als het echt hard regent en er is onweer bij, dan laat ik ze niet onder een boom staan, sterker nog, ze tippelen vrijwillig hun stalletje in hoor Haha!
En regendekens hebben ze hier ook, is helaas noodzakelijk getuige het weer van de laatste tijd Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:46

Wat het weer betreft ben ik toch blij dat ik hier in Alabama woon. Het is hier wel de hele zomer warm met een hoge luchtvochtigheid maar de paarden kunnen er goed tegen. Dit klimaat is beter geschikt om de paarden dag en nacht buiten te houden en een flinke plensbui vinden ze heerlijk (ik krijg ze dan echt niet naar binnen). Ze drinken idd wel veel maar dat is natuurlijk alleen maar goed.
Ook de dazen zijn hier veel minder. Die grijze die je veel in NL hebt heb ik hier nog niet gezien en verder zijn de gewonen huisvliegen hier ook veel minder. Er zijn hier wel veel andere ongedierten maar daar heb ik meer last van dan de paarden. Ik ben bijv. eergisteren gebeten door 1 of andere spin en ben daar goed ziek van geweest. Maar dat was even off-topic. Ik vind het heerlijk dat ik hier de kans krijg de paarden 24/7 buiten te laten staan en op deze manier kunnen ze meer paard zijn.
Ik ben het er mee eens dat het NL klimaat hier niet zo geschikt voor is vanwege de hoeveelheden regen, zeker in de herfs/winter/lente maanden. Lijkt me niet zo goed voor de hoeven. In Nederland had ik de paarden wel veel buiten maar s'nachts en bij extreme regen stonden ze altijd binnen.
Het enige waar ik hier in dit klimaat (in Alabama) voor moet uitkijken is 'rain rot'. Door de hoge luchtvochtigheid kunnen de paarden snel deze huidaandoening krijgen. Eigenlijk komt het voornamelijk voor bij paarden die verwaarloosd worden en niet vaak genoeg geborsteld worden. Als je de huid en vacht schoon houdt is er weinig kans dat ze dit krijgen. Het is namelijk de combinatie vuil op huid en in vacht en de hoge luchtvochtigheid waar ze een soort schimmel van kunnen krijgen.
Verder woon ik hier nogal in een tornado gebied maar juist hiervoor is het goed dat de paarden buiten staan. Als er een tornado warning is is het alleen maar gevaarlijk een paard op stal te hebben staan. Op de wei hebben ze nog de kans ervoor weg te rennen maar als een stal in de weg staat van een tornado wordt deze in zijn geheel opgepakt en ergens anders weer tegen de grond geknald. Komt niet zo vaak voor hoor maar heb het wel al gehoord. In dit hele jaar dat we hier wonen heb ik nog geen 1 tornado gezien. Wie wonen in heuvelachtig gebied en daar houden de tornado's niet zo van.
Ik heb voor de zekerheid wel een aantal stallen. Laatst mocht 1 van mijn paarden 3 weken niet de wei op vanwege een verwonding en dus hechtingen. Dan is een stal toch wel fijn. Ook in de winter kan het hier soms erg koud zijn en hard stormen. Dan heb ik ze toch liever binnen s'nacht. Ik merk alleen maar dat ze het fijn vinden en gaan ook altijd liggen omdat ze zich dan veilig voelen.
Ik kijk dus vooral naar de behoeften van de paarden en wat zij aan geven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:54

Huertecilla schreef:
Wij verbouwen ons eigen hooi. Is elk jaar spannend doch we hebben heel bewust een stuk land bij een rivier met irrigatierechten gekocht. Desondanks de grote moeite genomen een legale put te slaan.
Stro kopen we in direct van de lokale velden en we hebben een opslag voor bijna 2 jaar gemaakt.
Ik heb alles vol nu doch laat toch nog een vrachtwagen stro komen omdat het dit jaar helemaal perfect is én goedkoop. Dan maar plastic erover.

Voor de veestapel hebben we nu de rivier, de put en een buffervat. Op zich is dat gewoon drinkwater doch in de loop van de zomer stijgt toch de watertemperatuur en dan moet je voorzichtig worden dus heb ik dit systeem scheidbaar van het huis gemaakt.

Ik wil nu nog een drukregelaar en terugslagklep op de gemeenteleiding zodat ik een eigen buffervat voor humaan gebruik kan maken.

Mocht de klimaatverandering doorzetten, dan wonen wij vast op 750 meter hoogte en we hebben nét een casita (huisje) klaar voor NL-ers die eens droge voeten willen Knipoog

hc

p.s. net terug van een maanrit in mijn overhemmetje.

HC ik hou me aanbevolen om een keer droge voeten bij je te komen halen haha.
Heerlijk, een maanrit, ben jaloers Haha!
Wij hebben ook een opslag voor hooi voor ongeveer een jaar, maar wij hebben niet genoeg land om zelf te kunnen hooien dus halen het ook bij een plaatselijke boer, maar je moet tegenwoordig uitkijken hier waar je je hooi vandaan haalt ivm JKK wat steeds meer en vaker opduikt. Gelukkig is ons boertje zich daar wel van bewust, hij heeft zelf ook paarden en zorgt ervoor dat JKK op zijn land geen kans krijgt Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:57

Splash, ook al zo'n mooie omgeving en zo te zien ook genoeg land. Heerlijk.
Moet je erg ver reizen om bij een supermarkt te komen of valt dat wel mee?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:27

maikeltje schreef:
HC ik hou me aanbevolen om een keer droge voeten bij je te komen halen haha.

Dat is een kwestie van boeken.

Citaat:
Heerlijk, een maanrit, ben jaloers Haha!

Dat is een kwestie van opzadelen en gaan.

hc

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:37

maikeltje schreef:

Dank je Pling We hebben 2,5 hectare grond. Genoeg voor 3 paarden.

Ik moet ongeveer 20 minuten rijden voor de dichtsbijzijnde supermarkt (Wal-Mart). Daar hebben ze echt alles! Niet alleen levensmiddelen maar ook bijv. gordijnen, meubels en kleding.
In NL was het niet veel dichterbij. Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:41

Splash schreef:
maikeltje schreef:

Dank je Pling We hebben 2,5 hectare grond. Genoeg voor 3 paarden.

Ik moet ongeveer 20 minuten rijden voor de dichtsbijzijnde supermarkt (Wal-Mart). Daar hebben ze echt alles! Niet alleen levensmiddelen maar ook bijv. gordijnen, meubels en kleding.
In NL was het niet veel dichterbij. Knipoog

Ideaal.
Als ik naar een échte'winkel buiten het dorp ga dan ben ik ook ongeveer 20 minuutjes met de auto onderweg Clown

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:43

HC, ik hou het in mijn achterhoofd *LOL*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:20

Voor alle duidelijkheid Clown : Mijn paard heeft de keuze schuilstal of niet wel gehad en hem boeide een schuilstal nou niet bepaald Haha! . Bovendien is het land zo groot waar ze op lopen, dan gaan ze echt de schuilstal niet opzoeken. In de zomer een regendeken op doen, doe ik al helemaal niet, alleen 's winters als het guur en koud is en het nonstop regent. Een buitje of een bui, daar kan 'ie prima tegen. En eerlijk gezegd, zelf bij nonstop regen en storm, staat 'ie er relaxt bij, maar ik vind het vooral ZELF een fijner idee dat 'ie wat droger staat met een ongevoerde regendeken. Dat geef ik heel eerlijk toe. Tong uitsteken

Het is trouwens toch niet bepaald een koude zomer dit jaar, alleen maar een erg natte zomer. Aangezien ik een jong dier heb, vind ik het opbouwen van weerstand ook erg belangrijk voor de rest van zijn leven. Hij is in elk geval nooit ziek. Lachen

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:37

Nadya schreef:
Voor alle duidelijkheid Clown : Mijn paard heeft de keuze schuilstal of niet wel gehad en hem boeide een schuilstal nou niet bepaald Haha! . Bovendien is het land zo groot waar ze op lopen, dan gaan ze echt de schuilstal niet opzoeken. In de zomer een regendeken op doen, doe ik al helemaal niet, alleen 's winters als het guur en koud is en het nonstop regent. Een buitje of een bui, daar kan 'ie prima tegen. En eerlijk gezegd, zelf bij nonstop regen en storm, staat 'ie er relaxt bij, maar ik vind het vooral ZELF een fijner idee dat 'ie wat droger staat met een ongevoerde regendeken. Dat geef ik heel eerlijk toe. Tong uitsteken

Het is trouwens toch niet bepaald een koude zomer dit jaar, alleen maar een erg natte zomer. Aangezien ik een jong dier heb, vind ik het opbouwen van weerstand ook erg belangrijk voor de rest van zijn leven. Hij is in elk geval nooit ziek. Lachen

Die van mij zijn ook nooit ziek (even afkloppen...hout zoeken Clown ) en dan heb ik het over verkouden zijn en koliek.
Daar heb je bij opstalling met meerdere paarden (bijv. op maneges) veel meer kans op. Als er 1 verkouden is worden dat er vanzelf meer. Vaccinaties helpen hier ook niet tegen.
Ik merk inderdaad dat sinds de paarden niet meer op een manege staan en 24/7 buiten zijn ze veel minder (eigenlijk nog helemaal niet) ziek zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:57

Splash, waar ik met Sam sta staan ook een hoop paarden regelmatig op stal en in de winter zelfs helemaal op stal. Ik sta altijd erg te kijken van alle kwaaltjes/kwalen van diverse paarden. Mijn paard heeft daar eigenlijk nooit last van. Die heeft hooguit een keer een verrekking en loopt dan 3 a 4 dagen kreupel, omdat hij zoveel rent buiten en dan een keertje is uitgegleden. Hij is nogal jolig en speels en gelukkig gaat het altijd snel over (is 2x gebeurd), maar koliek, mok, verkouden e.d., nee hoor.
Hij is zo gezond als een vis. Mentaal en fysiek. Storm, regen, wind, zon, sneeuw, het deert hem helemaal niet. Hij wordt er ook niet nerveus van, van veel wind enzo. Dat zie ik bij de andere paarden wel 's winters (en 's zomers).

Jij woont heerlijk, zeg Knipoog . Wie weet gaan wij ook nog eens naar het buitenland in de toekomst. Mijn vriend kan misschien overgeplaatst worden naar landen als Skandinavie, Duitsland, Engeland e.d. Dan kopen wij ook een fijn huisje met eigen grond en wil ik ook boxen voor als de paarden (want dan komen er meer Haha! ) ziek zijn e.d. Maar voorlopig woon ik prima zo en wat er gebeurt, gebeurt. Het lijkt me ook wel weer heerlijk om je paarden zo aan huis te kunnen hebben en er nog een paar bij te kunnen nemen voor de gezelligheid voor Sam. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:42

Splash schreef:
Vaccinaties helpen hier ook niet tegen.

Mijn paarden zijn alleen tegen tetanus gevaccineerd.

Wel moet de houder goed op het netvlies houden dat rijpaarden niet kunnen gaan waar ze willen noch echt gevarieerd eten, dus én minder weerstand hebben én meer infectierisico lopen dan in de vrije wildbaan.

hc