Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:PERENBOOMPJE, het is wel duidelijk dat je niet op de hoogte bent van de vele soorten (vriendelijke!) bitloze optomingen.
Verdiep je eerst eens, voordat je maar wat roept.
PERENBOOMPIE schreef:Die touwtjes heten touwhalsters,en hoe weet jij nou dat ze snijden op de neus als je er niet mee gereden hebt??JoviBan schreef:ik vind die touwtjes halsters of however jullie die dingen noemen 3x niks snijd naar mijn mening teveel in het vel en werkt niet fijn in op de zenuwen,weet zeker dat die van mij meteen niet meer voorwaarts durft wanneer ik een paar keer een ophouding gegeven heb ze is namelijk zeer gevoelig op de huid ook waarschijnlijk doordat de meeste bitloze ruiters met koudbloedde rijden zoals Tinkers en Haflingers en deze dikkere haren en een dikkere huid hebben en stugger in de mond en hals dan warmbloedpaardjes werkt het voor de koudbloedde of met weinig bloed waarschijnlijk wel.PERENBOOMPJE, het is wel duidelijk dat je niet op de hoogte bent van de vele soorten (vriendelijke!) bitloze optomingen.
Verdiep je eerst eens, voordat je maar wat roept.
Anyway ik rijd dus gewoon met bit en zie geen argument om bitloos te gaan rijden want met of zonder bit wanneer je het verkeerde materiaal of verkeerde methode gebruikt schaadt het beide dus zowiezo.
Citaat:Anyway ik rijd dus gewoon met bit en zie geen argument om bitloos te gaan rijden want met of zonder bit wanneer je het verkeerde materiaal of verkeerde methode gebruikt schaadt het beide dus zowiezo
Citaat:weet zeker dat die van mij meteen niet meer voorwaarts durft wanneer ik een paar keer een ophouding gegeven heb ze is namelijk zeer gevoelig op de huid ook waarschijnlijk doordat de meeste bitloze ruiters met koudbloedde rijden zoals Tinkers en Haflingers en deze dikkere haren en een dikkere huid hebben en stugger in de mond en hals dan warmbloedpaardjes werkt het voor de koudbloedde of met weinig bloed waarschijnlijk wel.
Citaat:Citaat:
weet zeker dat die van mij meteen niet meer voorwaarts durft wanneer ik een paar keer een ophouding gegeven heb ze is namelijk zeer gevoelig op de huid ook waarschijnlijk doordat de meeste bitloze ruiters met koudbloedde rijden zoals Tinkers en Haflingers en deze dikkere haren en een dikkere huid hebben en stugger in de mond en hals dan warmbloedpaardjes werkt het voor de koudbloedde of met weinig bloed waarschijnlijk wel.
PERENBOOMPIE schreef:Lijkt mij niet zo paardvriendelijk hoor een touw dat achter je oren,onder je kin en aan je neus snijdt,maar ja jullie zijn allemaal paardenfluisteraars dus zullen jullie het wel beter weten,of laat je je iets doen geloven door een trendsetter die weer ergens een hype van gemaakt heeft,tuurlijk reageert een paard goed op een bitloos hoofdstel wanneer deze op drie zenuwbanen drukt zo'n hoofdstel is een hackemore,kinketting en cambon/goque in 1,zou het als paard zijnde ook niet in m'n hoofd halen weg te lopen.
bispax schreef:waar ik me zo aan stoor is .....we hebben allemaal moeten leren rijden , sommige hebben dit eerder onder de knie dan een ander , maar waarom op een manege geen bitloos hoofdstellen ????
ze doen het niet extra , maar je ziet ze af en toe aan de mond trekken ...merk vooral als ze aan het licht rijden zijn , dan willen ze wel eens aan de teugels uit het zadel trekken ....kan dit niet gewoon wat paard vriendelijker ...
Sim0ne schreef:heel mooi Nadya, ik doe dit ook bij Odinn, zo licht mogelijke hulpen.... En het touwhalster snijdt absoluut niet, dit is van zeek glad touw dat goed glijd en niet te dun is...
Nadya schreef:Ik zie nu pas dit bericht, Antheman, sorry dat ik alsnog reageerde op Perenboompje, maar ik laat me niet voor paardonvriendelijk uitmaken.
meissjj57 schreef:volgns sommige mensen maakt het niet uit met of zonder bit, maar het gaat er om wat jij leuk vindt en waar jij het beste/makkelijkste mee rijdt en dat is ook zo voor je paard.
Tinkerloos schreef:Het paard hoeft niet zozeer zonder bit te leren rijden,maar de ruiter wel.