argumenten bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: argumenten bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:54

Submodopmerking:
Beste mensen, nogmaals, de TS zoekt argumenten om bitloos te rijden. Het gaat hier niet om een welles nietus spelletje. Daarbij wordt er op de man gespeeld. Dit wil ik niet meer zien hier, anders komt er een slotje op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:00

de neusriem van mijn bitloos hoofdstel is 5 cm breed, en onderlegd met een fijne, zachte padding. er zit verder alleen een kopstuk aan, en kruisriempjes (die, als we wat verder zijn, waarschijnlijk verbouwd gaan worden overigens). niks gogue, kinketting of hefboomwerking. het is onmogelijk om bij een paard iets te breken wanneer dit hoofdstel op de goede hoogte zit, hoe hard je ook trekt. dan knapt het hoofdstel nog eerder.

mijn reden om voor bitloos te kiezen is omdat mijn paard het bit niet prettig vindt, hij deed snel zijn mond open, en ik had er een gevoel bij van onrust bij hem. toen ik eenmaal de poging gewaagd heb, ben ik overtuigd. mijn paard loopt súper ontspannen, is stukken geconcentreerder en rustiger. ik kan nu echt verder komen waar we eerder bleven hangen. ik zeg niet dat dat voor elk paard geldt, maar dan toch iig voor mijn ruin.
mijn merrie krijgt ook geen bit in, zij is er bang voor, en duwt haar neus tegen de grond als ik ermee aan kom. ze wil het gewoon niet in, ik ga er geen punt van maken. dan toch gewoon zonder?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:36

JoviBan schreef:
PERENBOOMPJE, het is wel duidelijk dat je niet op de hoogte bent van de vele soorten (vriendelijke!) bitloze optomingen.
Verdiep je eerst eens, voordat je maar wat roept.

Geldt hetzelfde voor bitten,mij zie je ook niet met een rollerbit of iets dergelijks rijden en raadt dat ook diegene in mij buurt af die met het idee komen zo'n soort bit te proberen,wanneer je gewoon met een bit rijd enkel of dubbelgebroken watertrensje is er niks mis mee maar de meeste 99%kunnen niet met een bit rijden en is geen rijden wat ze doen maar terug en tegenwerken met de hand,heb meerdere malen Z gereden en was 1 van de weinigen zonder stang en trens correct met bit rijden kan geen kwaad en ik vind die touwtjes halsters of however jullie die dingen noemen 3x niks snijd naar mijn mening teveel in het vel en werkt niet fijn in op de zenuwen,weet zeker dat die van mij meteen niet meer voorwaarts durft wanneer ik een paar keer een ophouding gegeven heb ze is namelijk zeer gevoelig op de huid ook waarschijnlijk doordat de meeste bitloze ruiters met koudbloedde rijden zoals Tinkers en Haflingers en deze dikkere haren en een dikkere huid hebben en stugger in de mond en hals dan warmbloedpaardjes werkt het voor de koudbloedde of met weinig bloed waarschijnlijk wel.

Anyway ik rijd dus gewoon met bit en zie geen argument om bitloos te gaan rijden want met of zonder bit wanneer je het verkeerde materiaal of verkeerde methode gebruikt schaadt het beide dus zowiezo.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:45

PERENBOOMPIE schreef:
JoviBan schreef:
PERENBOOMPJE, het is wel duidelijk dat je niet op de hoogte bent van de vele soorten (vriendelijke!) bitloze optomingen.
Verdiep je eerst eens, voordat je maar wat roept.
ik vind die touwtjes halsters of however jullie die dingen noemen 3x niks snijd naar mijn mening teveel in het vel en werkt niet fijn in op de zenuwen,weet zeker dat die van mij meteen niet meer voorwaarts durft wanneer ik een paar keer een ophouding gegeven heb ze is namelijk zeer gevoelig op de huid ook waarschijnlijk doordat de meeste bitloze ruiters met koudbloedde rijden zoals Tinkers en Haflingers en deze dikkere haren en een dikkere huid hebben en stugger in de mond en hals dan warmbloedpaardjes werkt het voor de koudbloedde of met weinig bloed waarschijnlijk wel.

Anyway ik rijd dus gewoon met bit en zie geen argument om bitloos te gaan rijden want met of zonder bit wanneer je het verkeerde materiaal of verkeerde methode gebruikt schaadt het beide dus zowiezo.
Die touwtjes heten touwhalsters,en hoe weet jij nou dat ze snijden op de neus als je er niet mee gereden hebt??
Dat is hetzelfde als dat ik zou zeggen dat een stangenbit de mondhoeken scheurt.. Vork
De opmerking over warmbloed paarden en koudbloeden laat mij wederom zien dat je zomaar wat kletst...
I rest my case...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 00:01

zoals ik al zei, rij ik mijn kruising Engels Volbloed met een bitloos hoofdstel, dat voorzien is van een 5 cm brede, dik onderlegde neusriem. snijden is onmogelijk, ik breek zijn nek nog eerder, en hij is allesbehalve een koudbloed.

ik vind dat je moet doen wat het paard het beste past, ongeacht of dat met of zonder bit is. mijn paard is erg gevoelig, en laat mij duidelijk weten welk zadel hij het fijnst vindt, en dus ook welke optoming. ik denk dat er héél veel paarden zijn, die het beter zouden doen op een bitloos hoofdstel. helaas is het nog niet zó bekend in die zin, en zijn veel eigenaren huiverig om het te proberen, omdat je 'zonder bit toch geen controle hebt?'.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 06:32

Citaat:
Anyway ik rijd dus gewoon met bit en zie geen argument om bitloos te gaan rijden want met of zonder bit wanneer je het verkeerde materiaal of verkeerde methode gebruikt schaadt het beide dus zowiezo

dat `s waar perenboompie

een touwhalster kan net zo scherp zijn als een bit ...daar tegen een bitloos hoofdstel vind ik wel comfortabele zitten voor een paard

waar ik me zo aan stoor is .....we hebben allemaal moeten leren rijden , sommige hebben dit eerder onder de knie dan een ander , maar waarom op een manege geen bitloos hoofdstellen ????

ze doen het niet extra , maar je ziet ze af en toe aan de mond trekken ...merk vooral als ze aan het licht rijden zijn , dan willen ze wel eens aan de teugels uit het zadel trekken ....kan dit niet gewoon wat paard vriendelijker ... Knipoog

wel vind ik dan ieder in z`n waarde moet blijven ongeacht of ze met bit of zonder bit rijd ...we willen allemaal het beste voor onze paarden , toch !!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 07:11

Citaat:
weet zeker dat die van mij meteen niet meer voorwaarts durft wanneer ik een paar keer een ophouding gegeven heb ze is namelijk zeer gevoelig op de huid ook waarschijnlijk doordat de meeste bitloze ruiters met koudbloedde rijden zoals Tinkers en Haflingers en deze dikkere haren en een dikkere huid hebben en stugger in de mond en hals dan warmbloedpaardjes werkt het voor de koudbloedde of met weinig bloed waarschijnlijk wel.

Heb mijn paard (kwpner met 60% volbloed, als dat niet genoeg bloed is? ) een jaar lang op een touwhalstertje gereden. En hij liep er echt super op, in tegenstelling wat jij nu zegt was het voor mijn paard echt een verademing. Maar ik vind een touwhalster niet geschikt voor dressuur rijden of andere dingen waar je veel contact met de teugels moet hebben. Maar als je gewoon met een los teugeltje rijd (zoals de meest mensen met een touwhalster) dan is er niks aan de hand. Denk dat bij te veel contact het kan gaan schuren. Rij nu trouwens gewoon met een bitloos hoofdstel, bevalt me toch beter ook omdat ik toch wel graag wat dresuur rij.

Maar goed, snap eigenlijk niet dat ik hier nog op inga, vind je echt behoorlijk wat onzin uitkramen als ik eerlijk moet zijn. Heb je je uberhaut wel in bitloos rijden verdiept? Volgens mij snap je er namelijk geen bal van.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 07:32

Citaat:
Citaat:
weet zeker dat die van mij meteen niet meer voorwaarts durft wanneer ik een paar keer een ophouding gegeven heb ze is namelijk zeer gevoelig op de huid ook waarschijnlijk doordat de meeste bitloze ruiters met koudbloedde rijden zoals Tinkers en Haflingers en deze dikkere haren en een dikkere huid hebben en stugger in de mond en hals dan warmbloedpaardjes werkt het voor de koudbloedde of met weinig bloed waarschijnlijk wel.

daar wil ik ook effe op reageren ... Haha!

m`n paardje is een kruising arabier , daar rij ik alleen met een neck-rope ..zoals in de bosen en openbare wegen Knipoog

Met m`n andere paard kruising fries x kwpn 4 jarige hengst daar rij ik ook bitloos mee zoals buiten in de bossen en wegen

ik denk dat ras niets mee te maken heeft ...het is je eigen instelling ...wel of niet bitloos rijden ...als je niet voor 100% overtuigd bent , dan moet je het niet doen Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:13

verder is het ook training, ik loop tegenwoordig met mijn jaarling van en naar de wei, over een stuk weg, zonder iets. als je elk paard kunt leren lopen op een bit, kan ieder paard ook leren lopen op een bitloos hoofdstel. goede manieren aan het halster dragen daarin ook bij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:54

PERENBOOMPIE schreef:
Lijkt mij niet zo paardvriendelijk hoor een touw dat achter je oren,onder je kin en aan je neus snijdt,maar ja jullie zijn allemaal paardenfluisteraars dus zullen jullie het wel beter weten,of laat je je iets doen geloven door een trendsetter die weer ergens een hype van gemaakt heeft,tuurlijk reageert een paard goed op een bitloos hoofdstel wanneer deze op drie zenuwbanen drukt zo'n hoofdstel is een hackemore,kinketting en cambon/goque in 1,zou het als paard zijnde ook niet in m'n hoofd halen weg te lopen.

Jij bent echt superkortzichtig en onwetend! Wie zegt dat ik met een touw rij? Als mijn paard ingereden is met een paardvriendelijk bitloos hoofdstel en hij reageert goed op de lichtste hulpen, ja, wie weet ga ik dan wel met een touwhalster rijden. Tot nu toe werk ik aan de hand met een touwhalster en geloof me, er snijdt helemaal niets achter zijn oren of waar dan ook. Ik hoef mijn paard niet om te trekken, hij reageert op hele lichte druk.
Hoe durf je zulke stellingen in te nemen als je niet eens weet waar je het over hebt???? Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:55

Ik zie nu pas dit bericht, Antheman, sorry dat ik alsnog reageerde op Perenboompje, maar ik laat me niet voor paardonvriendelijk uitmaken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:59

bispax schreef:
waar ik me zo aan stoor is .....we hebben allemaal moeten leren rijden , sommige hebben dit eerder onder de knie dan een ander , maar waarom op een manege geen bitloos hoofdstellen ????

ze doen het niet extra , maar je ziet ze af en toe aan de mond trekken ...merk vooral als ze aan het licht rijden zijn , dan willen ze wel eens aan de teugels uit het zadel trekken ....kan dit niet gewoon wat paard vriendelijker ... Knipoog

Dit vraag ik me dus ook af. Ik zie dagelijks de lessen bij ons op de boerderij en mede daarom (en nog tig andere redenen) ben ik steeds meer anti-bit geworden wat mij en mijn eigen paard betreft.
Ik ga mijn paard in elk geval zo beleren dat hij met de lichtste aanwijzingen op mij gaat reageren, zodat ik dat bit helemaal niet nodig heb. Werkt op de grond al prima, dus straks ook vanaf zijn rug. Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:47

heel mooi Nadya, ik doe dit ook bij Odinn, zo licht mogelijke hulpen.... En het touwhalster snijdt absoluut niet, dit is van zeek glad touw dat goed glijd en niet te dun is...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:29

Sim0ne schreef:
heel mooi Nadya, ik doe dit ook bij Odinn, zo licht mogelijke hulpen.... En het touwhalster snijdt absoluut niet, dit is van zeek glad touw dat goed glijd en niet te dun is...

Ja precies, hoe komt men er toch bij dat het snijdt? Kom eerst eens kijken hoe het werkt, zou ik zeggen, dan laat ik persoonlijk wel even zien hoe paardvriendelijk ik met mijn paard omga, voordat je gaat roepen dat je het neusbeen breekt of een touwhalster laat snijden in je paard. Ik ken inmiddels aardig wat mensen die met touwhalsters werken en geloof me, ik heb nog nooit snijwonden of gebroken neusbenen gezien, hoor. Ik ken echt geen mens die bewust bitloos is gaan rijden en vervolgens als een gek aan de teugels is gaan hangen, waardoor het paard last kreeg van omschreven klachten en aandoeningen.

Ik ken wel mensen die met gewone stalhalsters al lopen te rukken en te trekken, als het paard niet mee wil lopen. Dat mag bij een touwhalster niet eens, laat staan als je er op zit.

(Ik heb wel eens iemand mijn paard naar de wei laten brengen die geen touwhalster gewend was. Die persoon liep enorm te trekken, dus toen heb ik het heel snel overgenomen, want dat wil ik absoluut niet hebben bij mijn paard. Daarbij loopt hij bij mij heel braaf mee, omdat hij van mij gewend is bij hele lichte druk al te reageren. Tong uitsteken )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:12

Ligt het bit uberhaupt wel op de lagen van het paard?
Als ik de mond van mijn paard open rust het bit op zijn tong en lippen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:34

Oh, en wat dacht je van een wisselend paard? En wat denk je wat een bit doet als iemand er keihard aan trekt? Zeker bij zo'n jong paard als die van mij, die de hulpen nog niet goed kent?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:58

En waarom zou je er keihard aan trekken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:05

Ach, ik zie dagelijks zoveel ruiter(tje)s keihard aan de teugels trekken. Hou op, schei uit. En ik zie dat die paarden dat echt wel merken. Heb gisteren nog naar een wedstrijd gekeken in het dorp waar ik sommigen echt verkeerd zag handelen.

Ik heb het niet over mezelf (ik rij momenteel niet eens), hoor. Pas over een maandje of 2 zal ik weer een begin gaan maken met rijden. Bitloos dus.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:04

Nadya schreef:
Ik zie nu pas dit bericht, Antheman, sorry dat ik alsnog reageerde op Perenboompje, maar ik laat me niet voor paardonvriendelijk uitmaken.

Doe dan je reactie even per PB. Knipoog Voor mijn geestelijke gestel is het beter om dit soort teksten niet te lezen.

Submodopmerking:
Verder Nadya, Tinkerloos en Perenboompje, niet op de man spelen. Geldt ook voor mensen die dit van plan waren te doen. Laatste waarschuwing.

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:00

volgns sommige mensen maakt het niet uit met of zonder bit, maar het gaat er om wat jij leuk vindt en waar jij het beste/makkelijkste mee rijdt en dat is ook zo voor je paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:04

meissjj57 schreef:
volgns sommige mensen maakt het niet uit met of zonder bit, maar het gaat er om wat jij leuk vindt en waar jij het beste/makkelijkste mee rijdt en dat is ook zo voor je paard.

net andersom. wat is het fijnste voor je paard, en daarná, wat vindt de ruiter het fijnste. het is een wisselwerking, en als het paard ergens fijn op loopt wordt het voor de ruiter automatisch ook fijner.

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:05

net als mijn paard Daantje, die vindt het allebei wel leuk en het maakt haar niet uit alleen ze snapt het bit loos hoofdstel nog niet maar dat kan je de eerste keer wel verwachten, volgende keer gaat het vast beter, alleen ik kan niet vaak rijden met een bitloos hoofdstel omdat het op sommige momenten heel druk is in de manege, en als het rustig is heb je soms dat er meerdere mensen in dezelfde bak rijden en de eerste keren wil ik het liefste in mijn eentje zijn, want als je paard er dan vandoor gaat breng je geen anderen in gevaar, maar ik heb het idee dat het met bit sturen makkelijker gaat, maar dat ligt er aan hoe je paard is ingereden, vindt ik tenminste, wamt als je paard met een biitloos hoofdstel is ingereden zal je paard daar beter op reageren
kussiez Nathalie Haha! ;p

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:07

mijn paard is met bit ingereden, daarmee zo'n 3 a vier jaar doorgereden. het overgaan op bitloos gaf geen enkel probleem. ik denk dat het meer te maken heeft met HOE het paard is ingereden, dan waarmee.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:11

Mijn paard is ook ingereden met bit.
Ik heb haar zelf ook jaren lang met bit gereden.
Nu rij ik bitloos,en ze begreep het meteen! vanaf het begin.
Het paard hoeft niet zozeer zonder bit te leren rijden,maar de ruiter wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:07

Tinkerloos schreef:
Het paard hoeft niet zozeer zonder bit te leren rijden,maar de ruiter wel.

Precies!