Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:30

JoviBan schreef:
gouda schreef:
Voor mijn paard werkte NB wel alleen als je op een pensionstal staat hoef je daar niet mee aan te komen. Tenminste dat is mijn ervaring op meerdere stallen. Helaas word er nog steeds met argusogen naar gekeken terwijl ik dus ervaren heb dat het echt werkt.
<knip>
Ik vind het erg jammer dat ik haar nu niet kan laten NB-en. Ben wel op zoek naar een eigen stekkie maar dat is niet zo makkelijk.

Gouda, dit begrijp ik niet. Op welke pensionstal je ook staat, je bepaalt toch altijd nog zelf door wie je je paard laat bekappen?! Wat maakt het nou uit hoe anderen daar over denken.

Ook begrijp ik je keuze voor ijzers niet. Toen je paard gevoelig werd, had je voor hoefschoenen kunnen kiezen om hem door de gevoelige periode heen te helpen, en dan was je er daarna ook zeker van geweest dat de hoeven hersteld waren. Als je straks weer opnieuw blootvoets wilt, kun je waarschijnlijk weer helemaal opnieuw beginnen.

Met hoefschoenen moeten de hoeven ook bijgehouden worden iig vaker als dan de smid komt anders passen ze niet meer heb ik begrepen. In april gaan ze er weer onderuit en wil ik het wel gaan proberen. Ze slijt ook scheef af als ze niet op straat komt met TB.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 02-03-07 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:38

dry schreef:
Ik zal even een voorbeeld geven van een foutje van DA en HS, die tegelijk bij mijn pony kwamen kijken in. Na een paar keer heen en weer stappen en draven, waren ze het er over eens dat mijn pony te kort stond en dat ik haar maar snel op de zachte wei moest zetten of op ijzers zodat haar hoefwand weer een fatsoenlijke lengte kreeg. Bovendien zou ze waarschijnlijk ook artrose in haar rechterspronggewricht hebben.
Onlangs is dezelfde pony bij de holistische DA geweest en die constateerde oa een scheef bekken.
Nu dat verholpen is, loopt ze achter prima met een nog net zo korte hoefwand.

Dus het zou in mijn geval misschien handig zijn om mijn paard door een holist te laten checken. Ze is eerder scheef geweest namelijk dit was door een dierenarts vastgesteld.

Weet iemand een goede holist die ook aan stal komt in zuid-holland (bergambacht is niet ver van prov utrecht)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:12

gouda schreef:
Met hoefschoenen moeten de hoeven ook bijgehouden worden iig vaker als dan de smid komt anders passen ze niet meer heb ik begrepen.

Ja klopt. Maar is dat dan jouw bezwaar?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:45

Ja inderdaad want dan red ik het niet met de traditionele smid een aangezien ze ook scheef slijt zonder op de weg te komen moet er echt bescherming zijn.

Vind het jammer dat ze op pensionstallen die ik ken en gestaan heb zo tegen NB zijn anders was is daar bij gebleven.

IJzers gaan er zowieso weer af zodra ze in april mei het land op gaat. Ze zitten er nu een week of 4 onder en hoop dat de schade beperkt is. Toen ik ze kreeg had ze ook ijzers en gevoelig lopen daarna deed ze gelukkig niet. Misschien is de zool nu bijgekomen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:06

gouda schreef:
Vind het jammer dat ze op pensionstallen die ik ken en gestaan heb zo tegen NB zijn anders was is daar bij gebleven.

Het zou mij worst zijn wat anderen ertegen hebben, wanneer mijn paard er beter van wordt. Je staat op die pensionstal toch voor je paard of niet Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:13

gouda schreef:

En deze vat ik dus niet (nogmaals Knipoog ).

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:45

als ik weer ga of laat NB-en is het exit met het paard. Kan ik wat anders gaan zoeken dus/ Verder in de buurt geen stallen waar ze uberhaupt buiten komen in de winter dus heb niet zo veel te zeggen. Tja tot ik een eigen stekkie heb maar ben helaas al lang aan het zoeken.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:47

gouda schreef:
Dus het zou in mijn geval misschien handig zijn om mijn paard door een holist te laten checken. Ze is eerder scheef geweest namelijk dit was door een dierenarts vastgesteld.

Weet iemand een goede holist die ook aan stal komt in zuid-holland (bergambacht is niet ver van prov utrecht)?

Je kan ook een osteopaat laten komen als je denkt dat ze alleen last heeft van scheefheid.
Op http://www.icreo.com moeten goeies staan Tong uitsteken
Verder komt Laarakker( http://www.holistischdierenarts.nl ) ook aan huis.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:52

offtopic:
Citaat:
Verder komt Laarakker( http://www.holistischdierenarts.nl ) ook aan huis.

wanneer is ie daarmee begonnen? Ik weet niet beter of je moet naar hem toe.....

ontopic: wij hebben er gisteren 3 laten bekappen door de prof (AANHCP-bekapster) waarvan 1 waarvan we dachten dat ie 17 was, die dus vanaf z'n 3e op ijzers heeft gelopen en iedere keer na het beslaan 3 weken leip te kreupelen (bij iedere smid die erbij is geweest) en zichzelf iedere keer weer van z'n ijzers ontdeed. Bleek bij de tandarts (die er gisteren ook toevallig was) dat ie al over de 25 is....... dus nog véél langer op ijzers heeft gelopen dan we dachten. Hij hoeft echter niets meer, is per direct met pensioen gestuurd en speelt buiten met mijn paard alsof ie 3 jaar oud is.....

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:03

Toen ik de kliniek belde, vertelden ze dat ze ook aan huis kwamen.
Het is wel handiger om daarheen te gaan.
Misschien doen ze dit pas sinds kort of verschilt het per geval?
(Sorry, ga wel heel offtopic nu Bloos! )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:57

Morrie schreef:
ontopic: wij hebben er gisteren 3 laten bekappen door de prof (AANHCP-bekapster) waarvan 1 waarvan we dachten dat ie 17 was, die dus vanaf z'n 3e op ijzers heeft gelopen en iedere keer na het beslaan 3 weken leip te kreupelen (bij iedere smid die erbij is geweest) en zichzelf iedere keer weer van z'n ijzers ontdeed. Bleek bij de tandarts (die er gisteren ook toevallig was) dat ie al over de 25 is....... dus nog véél langer op ijzers heeft gelopen dan we dachten. Hij hoeft echter niets meer, is per direct met pensioen gestuurd en speelt buiten met mijn paard alsof ie 3 jaar oud is.....

Nou snap ik hier twee dingen niet: waarom heeft het paard dan "dus" nog veel langer op ijzers gestaan? Het kan natuurlijk wel, maar ik zie het "dus" niet helemaal. Knipoog
En waarom is dat paard accuut met pensioen gestuurd? Als hij gewoon lekker liep, dan ga je toch gewoon door met lekker lopen? Ik kan me voorstellen dat je inderdaad besluit om niet meer prestatiegericht ermee bezig te zijn, maar meteen met pensioen vind ik persoonlijk toch een beetje overdreven. Rust roest enzo.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:21

Jee daar zit een paar jaar tussen zeg. Gelukkig hoeft hij niet echt meer te werken maar helemaal met pensioen lijkt mij ook niet echt goed. Ik heb met zorro ook nog veel gereden toen ik hem kreeg met 27 pas na zijn 30e reed ik niet echt meer omdat hij het niet meer leuk vond. Kreeg bijna meteen een doorgezakte rug en werd toch wat stijver. Stond wel op stal snachts dat wel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:19

Citaat:
waarom heeft het paard dan "dus" nog veel langer op ijzers gestaan? Het kan natuurlijk wel, maar ik zie het "dus" niet helemaal.

omdat hij een dressuurcarriere heeft gehad en "dus"met 3 jaar op ijzers is gegaan..... onder het zadel= op ijzers in die tijd, wat ik me herinner (en de eigenaren van het paard ook, zijn ook van mijn generatie)

Als hij gewend is aan zijn blote voeten, zal hij nog 2 x per week een stapritje maken, meer niet, verder gaat hij wennen aan 24/7 buiten lopen, samen met mijn paard, die dat al doet. Nu staat hij 's nachts nog op stal.

Overigens is mijn paard 8 en reeds met pensioen, we wandelen alleen nog, rijden hebben we beide geen lol in, dus dat doen we niet meer.

Met de "bejaarde"wordt overigens ook aan de hand gewandeld, al geruime tijd, want op ijzers was het al een poosje een getob...

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:50

Wat denken de smeden en NB'ers over een verbrede witte lijn ivm hoefbevangenheid?
Wordt die verbinding ooit nog zo goed als ie was?
Ik hoor hier verschillende dingen over en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:59

Met een goede behandeling , zeer regelmatig en deskundig bekappen en voldoende beweging? Ja !
Ik kocht ooit eens een Appaloosamerrie,als project
hoefbevangen,hoefbeenrotatie van 11graden,nog net geen zoolperforatie,voor een paar honderd gulden.
14 dagen in de blub tot aan de kogels,na een zeer rigoreuse be-
bekapping en een goede week metacam,alleen hooi en water.
Na 3 weken nog eens bekapt en weer een week in de blub.Daarna 3 keer daags een kwartier wandelen in de wei.Na twee maanden kon ze weer pijnvrij lopen op het harde.
Na 3 maanden zadelmak gemaakt en rustig aan het werk gezet.
Na een jaar was er op de controlefoto en aan de hoeven niets meer te zien.Gedurende dat jaar heeft ze geen krachtvoer gekregen,alleen goed hooi met een scheut zonnebloemolie en een zoutblok.Na dat jaar en de positieve foto's zijn we met westernwedstrijden begonnen en met goed gevolg.
Deze merrie is nu 10 en heeft nooit geen noemenswaardige problemen meer aan haar voeten gehad.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:02

geweldig CC!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:55

CherokeeChum schreef:
Met een goede behandeling , zeer regelmatig en deskundig bekappen en voldoende beweging? Ja !
Ik kocht ooit eens een Appaloosamerrie,als project
hoefbevangen,hoefbeenrotatie van 11graden,nog net geen zoolperforatie,voor een paar honderd gulden.
14 dagen in de blub tot aan de kogels,na een zeer rigoreuse be-
bekapping en een goede week metacam,alleen hooi en water.
Na 3 weken nog eens bekapt en weer een week in de blub.Daarna 3 keer daags een kwartier wandelen in de wei.Na twee maanden kon ze weer pijnvrij lopen op het harde.
Na 3 maanden zadelmak gemaakt en rustig aan het werk gezet.
Na een jaar was er op de controlefoto en aan de hoeven niets meer te zien.Gedurende dat jaar heeft ze geen krachtvoer gekregen,alleen goed hooi met een scheut zonnebloemolie en een zoutblok.Na dat jaar en de positieve foto's zijn we met westernwedstrijden begonnen en met goed gevolg.
Deze merrie is nu 10 en heeft nooit geen noemenswaardige problemen meer aan haar voeten gehad.

Gaaf!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:35

Ik was op de equitana...

En heb iets moois gevonden: NANOFLEX zeg maar 'plastic ijzers'.
Het zijn kunstof ijzers, die geheel flexibel zijn (beetje absorberend, maar ook erg buigbaar). Je kunt ze nagelen, maar ook plakken aan de hoef.
Ze komen uit America, en die man die ze me heeft aangepraat traint er zelf renpaarden mee. Hij begon renpaarden zonder ijzers te trainen (werd natuurlijk voor gek verklaard), maar voor die die ze op den duur wel nodig hadden, heeft ie deze ontwikkeld.
Ze wegen bijna niets, de bloedcircuatie word zo goed als niet beinvloed, houdt meer dan 7 weken aan de hoef en kunnen hergebruikt worden (hij heeft me nog meer verteld, heb een half uur staan kletsen, maar dat weet ik zo snel niet meer).
Eigenlijk hadden 4 stuks 28 euro moeten kosten, ik heb ze bijna voor niets meegekregen, gewoon omdat hij vond dat ik het ECHT een keer moest proberen. Dat ga ik dus ook doen zodra ik weer wat extra nodig heb voor zijn hoeven.... (Ik had gelukkig zijn hoeven op papier overgetrokken, zodat ik precies de goede maat mee kreeg)
Ik ben dus van plan ze te plakken, juist omdat ik weg wilde van de genagelde ijzers... (hoewel deze ook al beter zijn als ze genageld zijn dan gewone ijzers)
Op het ogenblik zijn ze in NL nog niet verkrijgbaar, maar over een maand zou dat al het geval moeten zijn.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:20

Wat denk je dat verlijmen met hoeven doet,oftewel aggressieve oplosmiddelen,op den duur geeft dat net zoveel schade als nagelen.Persoonlijk vind ik dat nagelen een minder groot probleem als het veranderen van de stand van de hoef door de groei.Nagelgaten zijn er met 2 maanden uit gegroeid,je hebt een gewennings periode zowel met plakijzers,als conventionele als je ze weer verwijderd. Hoef bescherming blijft altijd een noodzakelijk kwaad en moet alleen gebruiken als het niet anders
kan. En soms kan het niet anders.Vaak ook wel.
Nanoflex is inmiddels een van de velen die het wiel opnieuw uitvinden.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:55

Tja, ik heb ook al gezegd dat ik het liefst geen ijzers of iets dergelijks gebruik, maar met de hengst heb ik dus echt het probleem dat hij z'n hoeven te kort loopt in de zomer, alleen al in de wei. Hij beweegt ontzettend veel, an als ik dan ook nog op zand train (heb geen andere mogelijkheid) worden zijn hoeven gewoon te kort. En als ik dan nog eens met hem naar buiten wil (wat ik ca 1 keer per week doe) kan ik dat al helemaal vergeten. Er moet dus gewoon een oplossing komen. Ik had dus al naar hoefschoenen gekeken, maar daar hebben we steeds het probleem met drukkingen en schuurplekken gehad. Het is daarmee gewoonmoeilijk 'de perfecte pasvorm' voor het paard/pony te vinden...
De rest van mijn paardjes (zijn er nog 7) kunnen allemaal zonder, mbv 'natuurlijk bekappen'. Er waren er twee die erg gevoelig liepen en daardoor moeite hadden met het evenwicht, maar dat is nu heel erg verbeterd.

Maar je moet wat als je paard niet zonder bescherming kan...

En nanoflex heeft geen wiel uitgevonden, maar gebruikt (bestaande) materialen op een andere manier. Ze zeggen zelf: "The next best thing to 'Barefoot'."

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:34

Als hij zijn hoeven op zand al te kort afslijt,is er denk iets mis met de kwaliteit van de hoeven.
Maar wat is te kort?Word hij gevoelig?
Misschien komt hij voedingsstoffen tekort waardoor de hoeven erg zacht zijn?Normaal moet een hoef op de door jouw beschreven ondergrond niet zodanig slijten.
Het verlijmen van zulke ijzers is trouwens geen eenvoudig werk.
Maak je de hoef niet schoon en droog genoeg, vallen ze er heel snel ondervandaan.Been there, done that.
Misschien ff een bloedje laten trekken,om te cheqen of hij iets te kort komt.Succes!
Laat je het ff weten als ze bevallen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:17

Een aan lijmen inherent probleem is dat het hecht aan het óppervlak. Een relatief dunne laag cellen en díe laten op natuurlijke wijze vanzelf los.
Lijmen heeft derhalve twee beperkingen
1. de hechting is net zo goed als de hechting van de laag cellen waar het op vast zit
2. het is tijdelijk omdat die laag cellen tijdelijk is

De drie hoofd'oplossingen' zijn en blijven voorlopig
- blootsvoets
- hoefschoenen
- gespijkerde ijzers
en combinaties daarvan.

Wij heben vanmorgen een heerlijke bergrit gemaakt. De paarden staan op het moment weer in de modder en de hoeven zijn zacht. De paden van granietsplit zijn al weer droog dus een soort ultra grof slijtbeton Haha!
De hardere hoefwand slijt en de flexibeler zool blijkt dit aan te kunnen.
Bij één wat ouder paard dat een beslagen verleden heeft zijn de chronische problemen reden dat ze ritten op hoefschoenen loop en dat werkt als een droom.

We zijn onderweg bij kennissen langsgereden en hén, met twee oudere paarden met een beslagen verleden, is na twee jaar! de knoop doorgehakt en gaan er weer ijzers onder.
Het echte probleem is dat de eigenaars simpelweg willen rijden en geen hoefexperts willen worden. Hun paarden die met zijn twee in een ruíme wei leven zoúden het misschíen net als ons 'project' met veel aandacht, een ander stuk ondergrond in de wei en hoefschoenen kunnen redden doch dat gaat bij hen waarschijnljk niet lukken.
Jammer, maar voor hun paarden zijn ijzers onder de streep 'beter'.

Vergelijkbare leefomstandigheden, vergelijkbaar type en ras, drie oplossingen.

HC

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:05

NANOFLEX klinkt hetzelfde als Easy Walkers! Die worden al veel gebruikt hier in Nederland, zelfs in de sport. Ik heb ze zelf 3 jaar gehad onder mijn paard met artrose en ze dempen veel schokken, meer als blootsvoets. Lijmen is af te raden ivm de hoefwerking maar met nagelen krijg je nog een mooie beweging van de hoef, dat zie je in de slijtage van het kunststof beslag. Dus inderdaad, moet je aan de ijzers om medische redenen of wil je de schokken dempen op het gestel van je paard (bv bij veel ingespannen rijden / over de weg) of als je kalkoenen nodig hebt dan zijn deze super! Adresje hiervoor is : www.hoefsmederijstefanieboon.nl

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:08

Trouwens nog een vraag. Op de site van de AANHCP staat dat wilde Mustangs als voorbeeld dienen maar veel rassen hebben een hele andere natuurlijke been/ hoefstand. Dit zie je bijvoorbeeld in spanje, waar spaanse paarden tot hun 4e op een berg in natuurlijke omgeving opgroeien zonder te worden bekapt ofzo. Hoe wordt hier tegen aan gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:09

(Even een berichtje, kan ik me voegen bij de meeleeshoek) Clown