Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

DubbelFun

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:34

@Jen33: klopt, altijd handig om te weten wanneer je een paard wilt gaan inrijden Knipoog
Maar in dit geval een overzicht waar de schoft etc zit.
Overigens zit deze geraamteruiter wel érg op de schoft en dan met al die botjes, zal wel pijnlijk zijn Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:35

Gelukkig maar dat ie al dood is dan... voelt ie er minder van Clown

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:37

die is strak haha
he dat lachende poppetje doet het niet meer
Laatst bijgewerkt door yyy op 11-02-07 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:38

Zoals ik de foto zie, zou het ook kunnen komen door een niet goed gereden paard. De openingen tussen de wervels zijn zo drastisch verkleint dat je zou zeggen dat het arm dier met een holle rug gelopen heeft, in plaats van met een bolle.
Of misschien een fokmerrie in combinatie met....

Hoe het ook gekomen is; het is geen fijn beeld.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:42

Ik zit op google te zoeken naar plaatjes van skeletten en ik vind daar meerdere plaatjes die getekend zijn met kussende wervels, niet zo erg als op de foto maar heeft elke paard dit al een beetje van zichzelf of zijn de paardenruggen zo verklooit tegenwoordig dat de tekenaar niet beter weet? Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:43

Is het raar als ik me afvraag dat je sowieso geen 2-jarige in moet rijden? Of het nou boomloos of met boomzadel is gebeurd? Dat lijkt mij er niet zo toe doen, wel dat een 2-jarige al zwaar belast is door ruitergewicht. En als het een renpaard was, mocht 'ie vast meteen keihard aan de slag. Dieptriest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:44

Tuurlijk heeft het te maken met het jong inrijden. Dit is wel een mooi voorbeeld van het effect van een combinatie van dit soort factoren...

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:45

denk idd dat, dat het is. dat is voor geen enkele rug goed.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:46

2 jaar is veel te jong, en daarnaast worden imo renpaarden niet super correct getraind (veel op de voorhand gereden + nog de extra druk van de jockey op de voorhand) en het lijkt me dat de rug dan ook niet correct getraind word.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:49

Precies, brrrr, wat afschuwelijk. En dan te bedenken dat er hier op bokt toch diverse mensen zitten die het 'normaal' schijnen te vinden om een 2-jarige in te rijden. Boos!
Ik word echt naar van dit soort foto's.... Huilen

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:53

Heb het boek tekenlessen in de vergelijkende anatomie er bij gepakt (echt een aanrader!) en daar zie je ook dat tot de aanhechting van de 10de rib, de wervels vrij nou tegen elkaar aan staan.
Ik denk dat het rij technisch zo zijn voor en nadelen heeft. Iets dat dichter tegen elkaar aan zit, kan meer direct gewicht dragen, dan, zoals de lenden wervels, die verder uit elkaar liggen, en waar dan dus meer spanning komt op de ligamenten. (of is dit een denkfout).

Toch blijf ik er bij, dat met correcte training, en uiteraard pas rond het 4/5 levensjaar inrijden, in combi met een goed liggend boom(loos) zadel je een hoop ellende kan voorkomen.

Als ik het boek zo zie kunnen we trouwens het beste op kamelen gaan rijden....:d

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:55

DubbelDun schreef:
Er staat nog een ruggegraat van een een ander beest recht achter, vandaar het lijkt alsof er iets recht omhoog komt Lachen

Wacht, ik zorg even voor wat overzicht Knipoog
Het is een detailopname van het skelet van een steigerende volbloedhengst met daarop het skelet van een vrouw.
Hier het totaalplaatje:
Afbeelding
bron als vorige foto
Laatst bijgewerkt door Ruga op 11-02-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:57

Precies; paarden zijn gewoon niet om te berijden, maar toch willen we het allemaal graag. Goed rekening houden met je jonge paard dus.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:58

Hahaha....* Ziet de ruiter denkbeeldig van de rug glijden*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:03

Isis_Ywen schreef:
Of misschien een fokmerrie in combinatie met....

Het was een waardevolle volbloedhengst die na een carrière op de renbaan als dekhengst is ingezet en (vermoedelijk) vee heeft gedreven ('farmwork' maar op een ranch). Het dier is met naam en stamboom bekend, in tegenstelling tot de ruiter, die anoniem is.
Het paard is overigens niet overleden aan rugklachten. Van eventuele rugproblemen bij dit paard is niets bekend.

Twee jaar is véél te jong, maar voor renpaarden niet ongebruikelijk. Voor westernpaarden overigens ook niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:08

Klopt, ik weet uit eigen ervaring dat dit in ieder geval bij westernpaarden zeker niet ongebruikelijk is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:09

maar dit paard heeft dus alleen in zijn rencarriere boomloos bereden? En is er ook bekend hoe lang die carriere geduurd heeft?

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:11

@ HC mag ik vragen hoe je je zadels meet???
Heb tot op heden altijd gezegd dat ik, wanneer het zover is, een boomloos zadel wil. Echter begin ik nu aardig te twijfelen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:15

Ik vraag me af of zijn rug ook niet zo zou zijn geworden met boomzadel. Ik vind het eerlijk gezegd nog geen bewijs dat als een paard op latere leeftijd met juist beleid ingereden wordt (wat sowieso niet met renpaarden e.d. gebeurd naar mijn idee) met boomloos zadel, dus ook zo'n rug zal krijgen.

Ik ga nog steeds voor boomloos, hoor, bij mijn paardje. Echt fanatiek zal hij ook nooit bereden worden bij mij. Mede ook, omdat ik vind dat je niet dagelijks op je paard moet rijden. Maar ja, da's mijn mening en zo zal ik doen bij mijn paardje.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:24

tja elk besluit heeft zijn voor en nadelen. Boomloos heeft misschien dan een mindere drukverdeling maar ik vraag me af wat voor schade een slechtpassend boomzadel wel niet zal aanrichten. (En ik weet het dat ik een slechtpassend boomzadel niet moet vergelijken met een boomloos zadel maar ik doe het toch even Knipoog )

Want ik heb zelf niet de kennis van een zadel om van te voren een zadelmaker er bij te halen "voordat het mis gaat", je kunt dan wel elk half jaar er een zadelmaker bij halen, maar vaak is het toch een kwestie dat het paard de singalen geeft dat het zadel pijn doet, en dan komt de zadelmaker, wanneer het dus al te laat is. En als ik bij mijn paard kijk, hoe snel die veranderd en ik zou voor een boomzadel de zekerheid willen hebben dat het altijd goed past, zou ik dus ongeveer elke maand een zadelmaker moeten laten komen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:25

Nadya schreef:
Ik vraag me af of zijn rug ook niet zo zou zijn geworden met boomzadel. Ik vind het eerlijk gezegd nog geen bewijs dat als een paard op latere leeftijd met juist beleid ingereden wordt (wat sowieso niet met renpaarden e.d. gebeurd naar mijn idee) met boomloos zadel, dus ook zo'n rug zal krijgen.

Het is ook maar een voorbeeld van waar een paard mee kan rondlopen zonder dat je het weet. Ze tonen het niet, maar ze voelen het wel. Ik hoop hiermee alleen iets te tonen wat aanzet tot nadenken . Je paard niet beschadigen wil zeggen dat je het juiste zadel moet kiezen voor jezelf, het paard, en het gebruiksdoel. Vervolgens ook trainen en rijden met gezond verstand en zonder overbelasting en je bent al een heel eind. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Om de juiste keuzes te maken moet je je echt wel eens verdiepen in de zaak.

Dat het in dit geval te maken heeft met te jong inrijden lijkt voor de hand liggend, maar dat hoeft niet zo te zijn. Anderzijds is met dit paard na zijn carriere wel zorgzaam omgesprongen. Goeie paarden (hengsten) waren namelijk nog redelijk zeldzaam in Australië toen dit exemplaar leefde.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:30

Visconti schreef:
maar dit paard heeft dus alleen in zijn rencarriere boomloos bereden? En is er ook bekend hoe lang die carriere geduurd heeft?

Ja, lang! Ik kan het me niet vanbuiten herinneren, maar een volbloed van 10 of 12 was toen zeker niet ongewoon.
@HC: weet jij het nog?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:33

mawaikee schreef:
@ HC mag ik vragen hoe je je zadels meet???

- De geometrie met centimeter, reuze-schuifmaat, touw, waterpas en pillendoosje.
- Het gewicht met een weegschaal.
- De singelplek met een loodtouwtje.
- Het draagvlak onder een rijdend paard met schoon wit dun katoenen, anatomische gesneden dek en ter controle met carbon- en patroonpapier. Die afdruk met centimeter en ruitjespapier.
- De verdachte plekken met een hergebruikbare wasplak van de fisio onder het zadel. Die sneed ik door om het profiel (dikteverloop = drukverloop) te zien.
- De mening van het paard met registrerende hartslagmeter en interface met pc.
- Uiteraard afdrukbeeld van zweet op de rug van het paard en de gevoeligheidstesten met een stift over de rug, hals en achterhand.

Binnenkort komt Greendistance met haar meetsetje. Dat is gezellig én vast weer eens leerzaam.

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:34

Bandida schreef:
[
Het is ook maar een voorbeeld van waar een paard mee kan rondlopen zonder dat je het weet. Ze tonen het niet, maar ze voelen het wel. Ik hoop hiermee alleen iets te tonen wat aanzet tot nadenken . Je paard niet beschadigen wil zeggen dat je het juiste zadel moet kiezen voor jezelf, het paard, en het gebruiksdoel. Vervolgens ook trainen en rijden met gezond verstand en zonder overbelasting en je bent al een heel eind. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Om de juiste keuzes te maken moet je je echt wel eens verdiepen in de zaak.

Dat het in dit geval te maken heeft met te jong inrijden lijkt voor de hand liggend, maar dat hoeft niet zo te zijn. Anderzijds is met dit paard na zijn carriere wel zorgzaam omgesprongen. Goeie paarden (hengsten) waren namelijk nog redelijk zeldzaam in Australië toen dit exemplaar leefde.

Natuurlijk moet je altijd heel goed nadenken over wat je met een paard doet, wat voor zadel je gebruikt e.d. Absoluut! Maar je weet in dit geval dus niet waar het echt aan gelegen heeft. Ik denk zelf te vroeg inrijden en te zwaar belasten (hij was een renpaard, he). Als ik naar mijn eigen situatie kijk (ik weeg 50 kg, mijn paard wordt ruim na zijn 3e rustig ingereden, mag daarna tot z'n 4de weer wachten om bereden te worden, we gebruiken een boomloos zadel, ik zal nooit dagelijks op hem gaan rijden, ook niet in de toekomst, e.d.), zie ik daar niet zo gauw een probleem in. Ik verdiep me zeker graag in het welzijn van mijn paard, want daarvoor is mij te lief. Ik zal alles ook heel goed in de gaten houden, want ik wil dat het rijden zowel voor hem als voor mij plezierig is. Knipoog

Daarbij ken ik helaas ook veel paarden die met slecht passende boomzadels elke dag bereden worden (kijk eens op de gemiddelde manege). Ik hoef geen foto's van hun ruggetjes te zien, ik vrees sowieso al het ergste voor die paarden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:37

Ik weeg 55 kilo en heb een jaar met een barefoot cheyenne gereden.
Toen kreeg Anouar opeens flinke witte plekken op z'n rug. Aan beide kanten van de ruggegraat, onder de beugelophanging en mijn zitbeenknobbels.
Ik heb geen idee of het hem echt pijn heeft gedaan, ik heb nooit iets aan hem kunnen merken. DA heeft hem wel nagekeken, hij kon niks lichamelijks vinden, gelukkig.
Nu heb ik weer een zadel met boom, helemaal aangepast aan zijn rug en Anouar loopt fijner dan hij ooit gedaan heeft