'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elinee

Re: 'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:36

boaz1 schreef:
t feit dat er iets bestaat als "stalondeugd" bewijst wel dat paarden het niet naar hun zin hebben op stal.

-weven
-luchtzuigen

zie ik een paard in de wei niet doen

dus elk paard op stal weeft?
en elk paard op stal doet aan luchtzuigen? Nagelbijten / Gniffelen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:42

Beste Roossie22

Ik hoef geen luxe, maar een rijdbare bak waar mijn paard niet kreupel in wordt is toch wel het minste.
En ik heb nog 1 vereiste en dat is dat ik geen mogelijkheid heb om paarden 'smorgens en ' avonds op gezette tijdstippen te voeren of zelf in de wei te zetten.
Da's wel een lastige wens dan, dus ik zou zeggen, kom even zoeken hier Cool
In de omgeving de Ronde venen Lachen

Ow en dan heb ik nog één wensje: een beetje leuke sfeer op stal.

Elinee schreef:
en elk paard op stal doet aan luchtzuigen?

Ow gaat de discussie nu verder hierop? Scheve mond
Het is wel onderzocht dat paarden op bepaalde stallen (met minder goede condities zoals bijv. weinig te doen of te zien en veel stress, slecht voer/ niet afgestemd op het paard etc) opvallend vaker luchtzuigen en weven dan op andere stallen.

Eénmaal luchtzuigend of wevend krijg je het er bijna niet meer uit dus is het niet meer plaatsgerelateerd.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:53

roossie22 schreef:
ipsilonka... het spijt me zeer, maar dat vind ik echt de grootse bs is die er is....
wanneer je goed zoekt en je prioriteiten legt bij weiland in de winter met eventueel een stal voor snachts en een bak is er écht overal in nederland wel een plek waar dit kan, alleen zul je dara dan vaak wat luxe voor op moeten geven( dit soort plekken heeft vaak geen binnenbak, solarium, overdekte poetsplaats etc)
maar dat het onmogelijk is, vind ik echt onzin

Kan me wel voorstellen hoor dat het wel handig is dat er een verlichtte bak bij de paarden is als je na werktijd naar je knol toe gaat hoor! En dat het ook wel praktisch is als je geen 45 minuten hoeft te rijden voordat je bij je paard bent. Het zijn inderdaad keuzes die je maakt, maar voor sommige mensen is de keuze makkelijker gemaakt dan voor de ander, afhankelijk van de financiele mogelijkheden, plaats waar je woont en hoe intensief je met de sport bezig bent.

Het paard dat ik rij heeft een kantoorbaan, hij moet van 9 tot 5 buiten en is blij als hij daarna naar binnen mag. Vaak gaat hij met meer enthousiasme naar binnen dan naar buiten Haha!. Hij heeft pasgeleden 2 nachten buiten moeten slapen en je kon aan hem merken dat hij toch flink baalde dat hij na het rijden de wei in moest 's avonds in plaats van zijn lekkere warme/uit de wind staande stal.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:14

odetteke schreef:

Kan me wel voorstellen hoor dat het wel handig is dat er een verlichtte bak bij de paarden is als je na werktijd naar je knol toe gaat hoor! En dat het ook wel praktisch is als je geen 45 minuten hoeft te rijden voordat je bij je paard bent. Het zijn inderdaad keuzes die je maakt, maar voor sommige mensen is de keuze makkelijker gemaakt dan voor de ander, afhankelijk van de financiele mogelijkheden, plaats waar je woont en hoe intensief je met de sport bezig bent.

.

klopt precies met wat ik aangeef Knipoog
dat je handiger/makkelijker/practischer vind oke... maar in veeeeel plekken in nl onmogelijk vind ik onzin en een makkelijk excuus, want onmogelijk is het zeker niet!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:33

Esther: Weet ik best, maar iemand zei dat m'n paard zo blij zou zijn als hij kon rondrennen met andere paarden, en ik wil maar zeggen dat hij niet zolang op stal staat dat hij er als 1 brok energie uitkomt.
Het klinkt of je heel ver weg woont, maar anders zou ik graag eens langskomen, dat soort dingen interesseert me wel Lachen

Boaz1: Als ik mijn paard nu in de WEI zet, dan heeft hij volgende zomer geen GRAS meer... Is ook niet ideaal he. We hebben hier geen weides zover je kan zien, dus is het onmogelijk om 13 paarden de hele winter in de wei te zetten.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:03

Elinee schreef:
boaz1 schreef:
t feit dat er iets bestaat als "stalondeugd" bewijst wel dat paarden het niet naar hun zin hebben op stal.

-weven
-luchtzuigen

LEZEN!!!!
ik zeg!! waarom als een paard het zo fijn vind op stal gaat ie dat dan doen???

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:05

over die stalondeugden,
die beginnen wel bijna altijd op stal (daarom ook de naam Knipoog)
En inderdaad als ze die eenmaal hebben doen ze het vaak buiten ook.
De mijne is een luchtzuiger, en als hij veel op stal staat doet hij het dus ook veel.
Nu hij lekker veel buiten mag en het naar zijn zin heeft, zuigt hij nog maar zelden lucht, alleen na het eten soms.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:11

Zoals Odetteke al aangeeft de reistijd ed moet wel realistisch blijven. Enne, voor het weiland heb ik mijn paard dus ook verhuist, ik vind dat nl ook erg belangrijk Haha! Ik bedoel alleen maar aan te geven dat het niet zo makkelijk als dat het lijkt. En net als bij ons dat er 10 paarden op de wachtlijst staan voor 12 boxen is toch ook wel een teken Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:24

boaz1 schreef:

-weven
-luchtzuigen

Citaat:

Citaat:
LEZEN!!!!
ik zeg!! waarom als een paard het zo fijn vind op stal gaat ie dat dan doen???

Kan het iets vriendelijker?
Dank u.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:25

ik heb niet gescholden dus waarom???

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:27

boaz1 schreef:
ik heb niet gescholden dus waarom???

Je schreeuwt met hoofdletters, uitroeptekens en vraagtekens Knipoog
Komt niet bepaald vriendelijk over. Knipoog

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:29

omdat ze anders niet begrijpen wat je bedoelt

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:31

Arabesk schreef:
Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal. Wat is slecht, misschien niet slecht maar droevig, maar lang niet altijd. Onder normal versta ik paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.

Ze staan op stal, kunnen amper bewegen en hebben weinig contact met soortgenoten. Ik heb het idee dat ze dat niet fijn vinden, mijn paarden igg niet. Dat is ook de reden dat ik ze buiten heb staan. Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

wat een triest topic,is dit na aanleiding van het topic dat natural paarden en in de winter slecht uitzien?
Echt te zielig ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:33

Schreeuwen als reactie op schreeuwen van een ander, werkt over het algemeen averechts.

Zoals laatst iemand zei: "wanneer iemand staat te schelden/schreeuwen, dan gaan de luiken bij mij dicht. Pas als iemand klaar is, zal ik voorzichtig gluren of het veilig is. Maar ik heb dus niet gehoord wat de ander zei."

Kortom, is geen win - win situatie Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:34

hafgirl15 schreef:
Arabesk schreef:
Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal. Wat is slecht, misschien niet slecht maar droevig, maar lang niet altijd. Onder normal versta ik paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.

Ze staan op stal, kunnen amper bewegen en hebben weinig contact met soortgenoten. Ik heb het idee dat ze dat niet fijn vinden, mijn paarden igg niet. Dat is ook de reden dat ik ze buiten heb staan. Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

wat een triest topic,is dit na aanleiding van het topic dat natural paarden en in de winter slecht uitzien?
Echt te zielig ...

Dames!
Klaar nu!! Kom met inhoudelijk commentaar en ga niet lopen zieken. Anders vraag ik een slotje aan.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:36

Nicolletje schreef:
Beste Roossie22

Ik hoef geen luxe, maar een rijdbare bak waar mijn paard niet kreupel in wordt is toch wel het minste.
En ik heb nog 1 vereiste en dat is dat ik geen mogelijkheid heb om paarden 'smorgens en ' avonds op gezette tijdstippen te voeren of zelf in de wei te zetten.
Da's wel een lastige wens dan, dus ik zou zeggen, kom even zoeken hier Cool
In de omgeving de Ronde venen Lachen

Niet makkelijk maar wel (bijna) mogelijk in De Ronde Venen Haha!

Ok wij hebben een niet zo goede bak, is vaak erg nat in de winter maar ja ik rij niet zoveel dus dat maakt mij niet zoveel uit ik doe lekker veel grondwerk en spelen (Nicolletje jij kent mij waarschijnlijk nog als die enorm fanatieke dressuurruiter Bloos ) en moeten wel alles zelf regelen, voeren, mesten buitenzetten enz.

Goede sfeer is er zeer zeker wel, vandaar dat we er allemaal al vrij lang staan en ook niet van plan zijn om te vertrekken (hoewel de gemeente andere plannen heeft met het gebied Boos! ). Qua buitenlopen misschien nog niet ideaal. Ik lees dat mijn paarden eigenlijk minder dan 8u binnen mogen staan en dat doen ze dus niet in de winter Bloos .

Ze staan in de winter van 7.30u tot 16.30 u in een paddock in een groep van 6, krijgen 4 x per dag te eten (veel gras Haha! ) om 7.30u/13u/17u/23u in de zomer wordt de weinige buitentijd gecompenseerd met 24/7 weidegang. Hetzelfde groepje van 6 staat zomers bij elkaar in het land, zo zijn de verhoudingen duidelijk en is er geen extra stress van rangorde bepalen. Iedereen kent haar (zijn allen merrie) plek.

Mijn oude paard is volgens mij zeker heel erg happy hier.......die stond vroeger altijd stalmuren eruit te meppen en dat doet ze niet. Ik was de grootste zeikerd op aarde wat mijn paard betrof (kan nicol bevestigen denk ik) maar ik begreep haar duidelijk niet.......ze stond altijd binnen als het maar een spatje regende ook al moest ik er achteraan rennen om haar uit het land te vissen Gestoord

Sinds ik probeer te luisteren naar mijn paardjes kunnen we soms compromissen sluiten waar we allebei tevreden mee zijn. Van de zomer bijvoorbeeld in augustus met die zware regen heeft mijn paard onder dek gestaan Bloos! en waarom, omdat ik haar elke keer rillend uit het land haalde ze overduidelijk niet happy was en graag haar box in ging (wat in de zomer echt uniek is). Paardje is 20 en toen ze me niet opvrat toen ik met haar deken aankwam wist ik dat ik de juiste beslissing nam.....
Toen het weer droger werd is de deken er ook weer afgegaan bij de eerste boze blik en op dit moment staat ze met hele lange wintervacht (en dikke ondervacht die van de zomer ontbrak) zonder deken. Veel mensen zeggen dat zo'n ouwe met deken moet staan.....maar ja onder een deken gaat ze nu staan zweten dus dat lijkt me niet de bedoeling Clown

In de zomer wil die ouwe van mij echt niet haar box in......en vreemd genoeg als de dagen gaan korten en het land natter wordt gaat ze heel braaf mee. Misschien zo geconditioneerd.....ik weet het niet dit ritme heeft ze nu zo'n 7 jaar en ze deed het vanaf het begin dat ze op deze stal stond.
Ik denk zelf dat het te maken heeft dat het land bij ons (veengrond) zo vreselijk nat wordt want toen het in augustus zo regende deden ze het ook en ze gingen dan echt niet elke dag lekker hun stalletje in ofzo.

Tja of mijn paarden normal behandeld worden of natural.....ik probeer naar ze te luisteren en naar mijn beste kunnen in hun behoeften te voorzien. Misschien niet ideaal, maar laat ik het zo zeggen ik probeer er over na te denken.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:04

roossie22 schreef:

klopt precies met wat ik aangeef Knipoog
dat je handiger/makkelijker/practischer vind oke... maar in veeeeel plekken in nl onmogelijk vind ik onzin en een makkelijk excuus, want onmogelijk is het zeker niet!

Dat wil ik dus nog eerst even zien, Nederland is nu al te klein volgens mij geldt datzelfde probleem ook voor z'n dieren.
En als ik het goed begrijp is "natural" zijn je paard niet in een modderig veldje hebben lopen maar op een weiland waar deze kan grazen. En das niet makkelijk te vinden, zeker als de boeren je niet kennen (heel belangrijk, ik heb echt achterlijk veel teveel land tot mijn beschikking sinds ik elke week bij de boeren op het erf verschijn Haha! ) Doch ik ken geen enkele boer die het apprecieert als zijn land in de wintermaanden wordt vertrappeld. En ik ken heel veel boeren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:08

tsja.... ik kan nu nóg een keer hetzelfde verhaal tikken, maar ik denk dat het duidelijk is!

ik heb in utrecht zelf altijd op een plek gestaan met bak met licht, kantine, toilet en stal. in de zomer (zéér breed zomerseizoen) 24 uur buiten, in de winter savonds laat op stal tot sochtends vroeg.
daarna heb ik midden in leidsche rijn gestaan, hetzelfde verhaal en ken tig plekken waar het mogelijk is in de omliggende dorpen/stadjes van utrecht.

het valt idd niet mee zo'n plek te vinden en je moet er íets voor over hebben uiteraard, maar hey.... een land komt niet zomaar aanwaaien.
onmogelijk is in mijn ogen nog steeds onzin,
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 05-01-07 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:09

Apple schreef:
Ah, dit is een reactie op het topic "natural paarden zien er zielig uit in de winter"

Haha!

Dat zei ik ook al...Vind het een beetje vreemd maar oke Lachen Het is misschien beter datk mn mond houd Haha!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:18

roossie22 schreef:
het valt idd niet mee zo'n plek te vinden en je moet er íets voor over hebben uiteraard, maar hey.... een land komt niet zomaar aanwaaien.
onmogelijk is in mijn ogen nog steeds onzin,

Op zich ben ik het wel met je eens maar zulke plekken zijn echt heeeeel moeilijk te vinden hier in de omgeving.....ik ken 3 stallen waarbij dit kan in De Ronde Venen en alledrie staan proppievol. Als wij hier ooit wegmoeten moet ik je eerlijk bekennen dat ik niet zou weten waar ik heen zou moeten.

Dit is voor mij en de paardjes zoooo ideaal want het is ook nog eens dicht bij mijn huis en dicht bij mijn werk (15 min) dus als er iets is met de paardjes ben ik er zo, zelfs als de DA tussen de middag moet komen.

Het was even zoeken maar ik heb toch echt een fijne "tussenweg" stal gevonden Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:08

Timbers schreef:
Niet makkelijk maar wel (bijna) mogelijk in De Ronde Venen Haha!

Ok wij hebben een niet zo goede bak, is vaak erg nat in de winter maar ja ik rij niet zoveel dus dat maakt mij niet zoveel uit ik doe lekker veel grondwerk en spelen (Nicolletje jij kent mij waarschijnlijk nog als die enorm fanatieke dressuurruiter Bloos ) en moeten wel alles zelf regelen, voeren, mesten buitenzetten enz.

Hee Francis Haha! Hoe is het ? Haha!
Grappig, jij had me toen gewezen op Emiel Voest Lachen

Ik had al gehoord dat je van richting was veranderd, want een tijd geleden heb ik contact gehad met Femmie om bij jullie te komen staan maar het was idd vol plus dat ik geen mogelijkheid heb om eens in de zoveel tijd 6 paarden te voeren en buiten te zetten.

Timbers schreef:
ik ken 3 stallen waarbij dit kan in De Ronde Venen en alledrie staan proppievol.

Welke 2 andere stallen bedoel je in de ronde venen dan?

roossie22 schreef:
en ken tig plekken waar het mogelijk is in de omliggende dorpen/stadjes van utrecht.

Ik woon wel in de prov. Utrecht maar Leidse Rijn en Houten etc zijn nou net aan de andere kant van Utrecht (35 km verderop) dat vind ik te ver.
Volgens mij is het daar al wel grotendeels zandgrond, dat maakt een wereld van verschil, zou ook best daar ergens in de buurt willen staan, hier in de regio is het bagger, ook kwa buitenrijden is het waardeloos.
Maar als er dan wat is waarbij ik gauw erheen moet en ik woon 35 km verderop, dan sta ik in de file op de A2 en de A12 op weg ernaartoe, en om nou zelf te verhuizen... Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:53

hafgirl15 schreef:
Arabesk schreef:

Echt te zielig ...

kwestie van kijken of er daadwerkelijk met twee maten gemeten wordt op bokt

één maat voor de normals en één voor de naturals

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:01

Helaas Ara doet me herinneren aan mijn post van gisteren. Slotje dus.

Citaat:
Dames!
Klaar nu!! Kom met inhoudelijk commentaar en ga niet lopen zieken. Anders vraag ik een slotje aan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:45

Komop, dat kan toch ook anders...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:57

Arabesk daar heb je zo'n zielig topic voor nodig? Verward