'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:15

Ben ik een dagje weg, gelijk 6 pagina's erbij..

Denk ik, wil ik eens een leuke discussie op touw zetten, is het nog niet goed. Nu denk ik wel anders.
Bedankt voor alle nuttige reacties. De mensen die niet normaal kunnen reageren kunnen het blijkbaar niet accepteren dat ik mij 'verdiep' in reacties van naturals en hoe zij erover denken. Rolleyes
Sorry hoor, maar dan heb ik liever geen reactie.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:19

nu ben ik eigenlyk wel benieuwd (na het lezen van al deze reacties) of je er nog steeds hetzelfde over denkt??

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:21

Bertuss schreef:

Denk ik, wil ik eens een leuke discussie op touw zetten, is het nog niet goed. Nu denk ik wel anders.
Bedankt voor alle nuttige reacties. De mensen die niet normaal kunnen reageren kunnen het blijkbaar niet accepteren dat ik mij 'verdiep' in reacties van naturals en hoe zij erover denken. Rolleyes
Ieder mag toch zijn mening geven?
Of is alleen de mening die jou bevalt een nuttig antwoord?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:25

Tuurlijk mag iedereen zijn mening geven, maar reacties zoals: 'mijn paard staat altijd in de regen en in de modder, zo zielig Ja ' heb ik natuurlijk niks aan.

@Amberr_: Nee ik denk er nu anders over, en dat is ook goed. Ik weet nu hoe het voor naturals is, en nu kan ik het dus van verschillende kanten bekijken en zo beslissen wat ik het beste vind voor mijn paarden.
Natuurlijk beslis ik dat niet, maar de paarden zelf. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:26

ja, en vind ik een goede instelling van je Knipoog OK dan!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:30

Heb je al eens een schimmeltje met lange haren gezien die in de modder gaat rollen en je dan gelijk als hij klaar is aan kijkt? Duivel En dan echt een gezichtje van "mooi he".

Hij gaat in de ochtend als ik moet werken voor half 8 naar buiten en rond 5 uur half 6 naar binnen (dit dus alleen in de winter van de zomer staat hij langer buiten) Hij kan zelf naar binnen als hij wilt, maar doet dit alleen in de zomer bij erge last van vliegen.

Ik kan het trouwens wel begrijpen dat mensen een deken op een paard doen. Vooral als je dus kijkt naar de tijd die anders in het uitstappen zit en het risico dat als het uitstappen niet goed gebeurt dat ze dan alsnog ziek zouden kunnen worden. Ook bij paarden waarvan de vacht niet meer zo goed meewerkt.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 04-01-07 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:30

Kom op Bertuss , als 15 jarige valt het je misschien even tegen , maar je hebt een goede vraag gesteld , en er zijn veel antwoorden gekomen.Lees het rustig door. en ook ik ben benieuwd of je het droevige beeld wat kan laten varen. Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:31

Awel nog even een spuit elf reactie.
Ik heb twee paarden. De ene staat overdag buiten met deken en 's nachts op stal. De andere heeft de afgelopen drie jaar buiten gestaan dag en nacht. In de winter met een schuilstal.

De ene had een gladde vacht, de andere zag eruit als een beertje met modder all over.

En alhoewel die groep een schuilstal had, kozen ze er vrijwel stuk voor stuk voor om buiten te staan onder de raarste weersomstandigheden. Alleen een combi van veel wind en regen was reden om binnen te schuilen. Sneeuw, Wind, vrieskou... ze kozen voor buiten.

Het was gewoon een happy groepje. Mijn andere paard staat doorgaans rond een uur of twee bij het hek. Die is het dan zat en wil naar binnen. Maar ze is ook niet anders gewend.

Dus ik deel je conclusie niet. Wel vind ik dat je goed moet kijken naar je paard en hoe je paard in zijn/haar vel zit. Een goede eigenaar kijkt wel door een dikke vacht en wat blubber heen. Die kijkt naar conditie, hoe een dier uit de ogen kijkt.. Of ze nu binnen of buiten staan.

Een leek ziet alleen dikke vacht en wat blubber. En soms wat happlekken van al te fanatieke ruinenspelletjes. Dat betekent dan dat ze lol hebben, niet dat ze een vachtprobleem hebben. Een leek ziet aan een geschoren 24-uur binnen paard ook niet dat ze ongelukkig zijn. Want een mooie vacht gaat niet gelijk op met paardengeluk helaas.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:32

joyce83 schreef:
Heb je al eens een schimmeltje met lange haren gezien die in de modder gaat rollen en je dan gelijk als hij klaar is aan kijkt? Duivel En dan echt een gezichtje van "mooi he".

Hij gaat in de ochtend als ik moet werken voor half 8 naar buiten en rond 5 uur half 6 naar binnen (dit dus alleen in de winter van de zomer staat hij langer buiten) Hij kan zelf naar binnen als hij wilt, maar doet dit alleen in de zomer bij erge last van vliegen.

ja, want ik heb ook een schimmel met lange manen Knipoog . ik vind het altyd wel zonde als ze er zo vies uitziet. maar goed als zij zich er fyn bij voelt Haha!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:34

Amberr_ en het nadeel bij die van mij is dat hij altijd mest/plas plekken heeft op zijn benen en buik. Ach ja hoe goed ik de stal ook doe hij krijgt het voor elkaar. Maar ik weet tenminste wel dat hij elke nacht heerlijk heeft liggen slapen.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:36

Anya schreef:
Een leek ziet alleen dikke vacht en wat blubber. En soms wat happlekken van al te fanatieke ruinenspelletjes. Dat betekent dan dat ze lol hebben, niet dat ze een vachtprobleem hebben.

Waarom hebben een aantal mensen het hier telkens over een leek? Ik ben geen leek op paardengebied, weet ook niet of het op mij is gericht maar zo voelt het wel.
Ik ben mischien ook wat onduidelijk geweest en heb het alleen maar gehad over die vacht. Maar ik zie hier in de buurt regelmatig paarden buiten staan met (mooie Knipoog) dikke vacht, die écht droevig kijken en die het dus echt niet naar hun zin hebben. (zo komt het op mij over) Waarschijnlijk heb ik iets te snel de conclusie getrokken dat paarden met een dikke vacht gelijk droevig zijn.

edit: maar ben nu wel een stuk wijzer Knipoog Lachen
Laatst bijgewerkt door Liex op 04-01-07 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:37

Haha, ja Santos gaat altijd met haar hals in de viezigheid liggen, terwijl er dan maar 1 vies plekje is ofzo. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:40

Leek: niet speciaal naar jou. Maar naar al die mensen die ik regelmatig moet uitleggen dat mijn Wizkid niet zielig is als hij dag en nacht buiten staat. Dat hij ook niet zielig is omdat hij af en toe wat happlekken heeft. Mijn Wiz kan spelen. Dat moet voor een vierjarige paard. Die horen niet 24 uur op stal en een uurtje eruit per dag. Maar dat vinden veel mensen een standaard.

En nee.. ik ben geen die hard natural Haha!

Lan verbouwt haar hele stal: alle stro naar achteren, zodat ze een steuntje heeft. Poept op een plek en gaat vervolgens met haar hals in de warme poep liggen. Dit doet ze alleen in de winter Haha!

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:42

SAntos&joyce: ja dat doet mijn ene paardje ook.
misschien vinden ze dat wel fyn Knipoog is lekker warm Clown

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:43

Haha, ja lekker met hun hoofd in de stront! Clown

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:43

Anya schreef:
Lan verbouwt haar hele stal: alle stro naar achteren, zodat ze een steuntje heeft. Poept op een plek en gaat vervolgens met haar hals in de warme poep liggen. Dit doet ze alleen in de winter Haha!

Héél herkenbaar Haha!

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:44

Mijn paarden voelen zich fijn op wei en zien er in een stalletje slechter uit.
mijn 10 jarige heeft nog nooit binnen gestaan, alleen vier dagen per jaar voor de wormenkuur, en dan ziet hij er pas slecht en zielig uit! Ach gut
Afbeelding
Afbeelding

Een paard dat altijd binnen heeft gestaan moet je natuurlijk ook niet zomaar buiten zetten en andersom natuurlijk ook niet, dat zal hij niet fijn vinden. Vingers aflikken Duivel
Bovendien waar modder zit komen geen muggen en andere vliegen Haha!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:45

Hmm volgens mij doen paarden die buiten staan dat soort dingen niet...? Knipoog

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:57

Die van mij schoppen al hun stro wat ik onder hun afdakje gooi er even hard weer onderuit, dus nu gebruik ik zaagsel!!

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:15

Afbeelding

nog een foto van mijn kleine juno in zijn wintervacht. deze is wel van een jaar geleden, maar zijn vacht is nu wel even dik Knipoog . zoals je ziet, hij staat gewoon lekker zonder deken buiten en ik vind hem absoluut niet zielig Haha! hoewel je het op een foto niet echt goed kan beoordele, maarja Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:45

e_horse schreef:
Hmm volgens mij doen paarden die buiten staan dat soort dingen niet...? Knipoog

Wat doen ze niet? Rennen?

Die van mij trekken zo nu en dan ook een lekker sprintje. Bokken stijgeren, tegen elkaar racen en lekker showen.

http://album.zoom.nl/user/14219/images/ ... KmQdNv.jpg

Mooie stal gebouwd, staan ze er bijna nooit in Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:43

Bertuss schreef:

Zoals jij jouw topic begint, kun je deze reacties verwachten, hoor. Je had het ook anders kunnen stellen. Maar jij roept als eerste dat je natural paarden zielig en droevig vindt. Ik denk trouwens dat niet alle paarden die nu in het land staan door naturals gehouden worden, hoor. Achter ons huis staan diverse dravers buiten (met gevoerde regendekens) die echt niet door naturals gehouden worden, hoor. Ook daarin zit nogal verschil. Dus hoe kun je erover oordelen? En nogmaals, kom bij mijn paard kijken en ik durf er heel wat onder te verwedden dat je hem allesbehalve zielig erbij ziet staan. Knipoog

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:52

Zoals ik mijn topic begin?
Iedereen mag toch zijn eigen mening geven? Dit was mijn eerste instelling, maar mede door jullie ben ik er anders over gaan denken en dat is goed. Nu kan ik het van verschillende kanten bekijken en het zo beoordelen.

Wat ik overigens ook al eerder had vermeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:57

Gelukkig maar, Bertuss. Maar ik zag je een paar posts terug klagen over die opmerkingen. Maar ik las jouw eerdere mening en daar reageerde ik op. Ik heb nou eenmaal een vrijheidslievend paard, die graag in de modder rolt en met andere paarden speelt. Het is gewoon nog een kind, die het heerlijk buiten vindt. En als ik dan woorden als droevig en zielig lees, ja, dan wil ik dat graag even uit de wereld helpen. Snap je?

Ben blij dat je er anders over bent gaan denken. Ik wil mijn paard alleen maar gelukkig zien en wordt soms zo moe van mensen die meteen beginnen 'oh, wat zielig dat 'ie nu nog buiten staat'. Ik wil dat vooroordeel wel eens uit de wereld hebben. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:07

Is niet zielig als ze buitenstaan als het droog is, lekker gevroren heeft, zonnetje schijnt en ze misschien wat vies zijn. Maar als ik paarden buiten zie na een week noodweer, konten in de wind en koppies laag, heb ik toch de neiging om ze binnen te halen....