Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:39

vayjoy schreef:
Nou het bevestigd maar weer wat voor zwakzinnige er tussen zitten die helemaal uit hun dak gaan bij een beetje commentaar. Echt triest....... en nee ik doe dat niet via pb ben gewoon eerlijk.
Ik vind dat naturals gedoe maar een beetje tegenstrijdig.... maarja dat is geloof ik met alles zo.

Moet het woord zwakzinnig in dit topic gebruikt worden??
Dan zit je op het verkeerde forum....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:37

Nammie schreef:
vayjoy schreef:
Nou het bevestigd maar weer wat voor zwakzinnige er tussen zitten die helemaal uit hun dak gaan bij een beetje commentaar. Echt triest....... en nee ik doe dat niet via pb ben gewoon eerlijk.
Ik vind dat naturals gedoe maar een beetje tegenstrijdig.... maarja dat is geloof ik met alles zo.

Moet het woord zwakzinnig in dit topic gebruikt worden??
Dan zit je op het verkeerde forum....

Hoe vaak moeten de regels worden herhaald??
Hier gaan we met respect met elkaar om. Kun je dat niet, dan tel je tot 10, zoekt een ander topic en laat de tekst bezinken. Mocht je persé willen reageren, dan schrijf je wat op, je laat het een uur rusten en dan bekijk je of het voldoet aan de regels zoals ze hier zijn opgesteld. Is dat zo, dan mag je het plaatsen. Zo niet ,dan gooi je je tekst in de prullenbak.

Als ik Djilan was geweest, dan had ik nu een vette OW aan de schrijver hierboven gestuurd.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:47

respect? dan moet er eens goed in andere berichten gelezen worden.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:52

Ik wil even zeggen dat mijn vraag, duidelijk in de titel staat, en als er een natural antwoort geeft op die vraag, er een heleboel boze reacties van de niet-naturals komen. Terwijl in de meeste gevallen de mensen zelf zeggen wat de redenen daarvoor zijn. Wil je iemand dwingen hun paard een bit in te doen? wil je iemand overhalen hun paard te scheren en er een deken op te doen? Ik ben geen natural maar ik wil even zeggen dat die naturals heus wel weten wat ze doen er daar ook wel een reden voor hebben.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:16

Jullie naturals praten net of wij onze paarden mishandelen Verward
Sporen zweep ijzers dekens Hallo....
Het licht der maar net aan hoe je ze der mee rijd.
Een zweep als of wij onze paarden helemaal in elkaar meppen?
Dekens nou ik zou nou niet zonder jas buiten in de regen willen staan.
Sorry hoor en net of wij minder van onze paarden houden dan jullie naturals.
Mijn paard is mijn alles en gaat boven alles.
Ik respecteer jullie mening en hoe jullie met jullie paardjes omgaan en we geven denk allemaal even veel om onze paardjes maar in sommige berichten lijkt het wel of jullie vinden dat wij niet naturals onze paarden zwaar mishandelen.

Maar goed even wat anders als jullie gebeten woorden door jullie paard wat zeg je dan gewoon een vraag hoor.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:17

ik heb tinkers en het overgrotendeel van die liefhebbers zijn geen mensen die erg op actieve wedstrijdsport gericht zijn, uitzonderingen daargelaten, maar indien er sprake zou zijn van verkoop dan heb je altijd nog te maken met omstandigheden als welke voorzieningen iemand kan bieden en de kennis van de persoon. maar ik zou het liefst wel verkopen aan iemand die hetzelfde voor ogen zou hebben als ik; dus geen ijzers en 24/7 buiten met gezond voer (dus geen kuil, brok). Ik doe mijn best om mijn paarden gezond te krijgen en te houden, dus ik zou de ander dmv een soort overeenkomst willen 'verplichten' (dat zal zijn grenzen ook weer hebben) om het proces voort te zetten zoals ik het ook doe, want dat is gewoon goed.
Er mag best een bit en boom gebruikt worden, loos is geen heligdom, maar de rest wel!!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:27

@ X__Hardc0re_:
Léés het topic nu eens door en verbaas je over het aantal verzoeken van Djilan om nu eens ontopic op een normale manier verder te discussiëren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:55

Nou, ik heb maar niet alles gelezen, want ik zag weer van die rare reacties ertussen. Nee, bedankt. Clown
Ik reageer dus op de TS, voor alle duidelijkheid.

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit mijn geweldige paard verkoop, want ik ben van plan hem mijn hele verdere leven te houden. En dat is (als het goed is) nog heel erg lang, aangezien hij nog net geen 3 jaar is.
En ALS er ooit omstandigheden zijn dat ik hem moet verkopen (kan me niet voorstellen, maar ja, je weet nooit hoe het loopt in het leven), dan verkoop ik hem in ieder geval aan iemand die ook aan freestyle of NH doet, iemand die hem in elk geval buiten houdt bij andere paarden. En aan iemand die echt paardvriendelijk is, dus geen mensen met zwepen, sporen, die hem slaan, opstallen in een box e.d. (tja, ik kan dat gewoon niet paardvriendelijk vinden). Is gewoon nergens voor nodig. Ik voed hem prima op en heb totaal geen problemen. Af en toe wat lichte dominantie (hij pubert soms, is heel normaal op zijn leeftijd), wat prima op te lossen is, zonder te slaan. Onze band is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect, een andere manier wil ik gewoon niet voor mijn paard. Ik ben ook van plan om hem bitloos in te gaan rijden e.d., dus....

Heb ooit overwogen om een verzorgster te gaan zoeken, altijd handig met vakanties, weekendjes weg, drukke tijden e.d., maar ik ben zo kritisch dat niemand in aanmerking komt. Degenen die ik ken die 'naturals' zijn, hebben zelf al een paard. Ik wil gewoon bepaalde types niet bij mijn paard hebben, sorry. De meeste mensen doen het nou eenmaal traditional/normal, weet ik veel hoe al die 'hokjes' heten. Hoe dan ook, dat is mijn manier niet (meer). Gelukkig red ik het prima in mijn eentje en als ik op vakantie ben, verzorgt een van mijn 'natural' vriendinnen hem in die periode. In de toekomst hoop ik dat ik mijn dochtertje alles op de paardvriendelijke manier gaat leren bij mij (ze is bijna 2, maar vindt paardjes al helemaal geweldig) en dan doen we het samen. Maar goed, dat duurt nog even Haha! en of ze het echt leuk vindt straks, we zullen het zien Knipoog

Verder heb ik ooit mijn lieve Shetlander verkocht aan een bijzondere vrouw, die hem een super liefdevol tehuis heeft gegeven. Had ik haar niet gevonden, had ik hem niet verkocht, want ik stelde absoluut hoge eisen aan zijn nieuwe tehuis. Heb diverse andere geinteresseerden weggestuurd, die zelfs veel meer geld voor hem overhadden. Geld interesseert me totaal niets. Ik weet dat hij het geweldig goed heeft bij haar en dat zij heel goed met al haar dieren omgaat. En ik kan hem nog opzoeken, wel zo leuk. Nu heb ik een groter paard, die nooit meer bij ons weggaat. En ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die 'natural' met hun paard omgaan en ze zo houden en die denken net zo. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want je streeft iets na en als je je paard weg moet doen, wil je het allerbeste voor dat paard, dus weer paardvriendelijk en 'vrij'. Vind ik zelf heel logisch, hoor. Maar mijn huidige paard blijft bij mij voor altijd!!!!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:00

Ja hoor ik zou mijn paard wel aan een niet-natural of normal ( die goed doorheeft wat de behoefte is van het paard en plezier hieraan beleeft) wel verkopen.
Dan zeg ik dat, niet ,het normal-natural principe centraal staat , maar of diegene een klik heeft met mijn (te verkopen) paard.
Bejegening staat dan voorop.Iemand die dagelijks zorgdraagt voor het paard en het paard begrijpt. ( los van rijniveau,dekens ,ijzers etc)
Toen wij onze paarden kochten , was het natural-normal principe ook niet van belang. Van belang voor mij was;Met wat voor doel komt dit paard en hebben we een klik.
De tinker is gekomen voor de relaxte buitenrit voor mijn man.
Mijn KWPN er is gekomen omdat ik haar meekreeg.van de fokker (paste bij mijn karakter Knipoog en doet dat nog steeds.
De arabier is gekomen omdat ik een klik had en voor toekomstig endurancewerk.(ze is bijna 3)
En het tinkerveulen is gekomen omdat er een hengst op onze merrie gesprongen is Pling
Ik hou het erop dat ik een normale natural ben of een natuurlijke normal.
(---het is geen actualiteit , dat 1 van mijn 4 paarden te koop zou zijn---) Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:30

Moderatoropmerking:
Het topic is weer open. Het beledigen van elkaar of groeperingen accepteren we niet en daarvoor hebben we gewaarschuwd. Hou het in het vervolg netjes aub.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:17

Succes Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:31

Ik heb al 2 mensen een pm gestuurt die mij gequote hadden, maar wil nog even duidelijk maken dat ik niet bedoel dat elke Natural een paard geen eczeemdeken gunt. Ik weet namelijk niet welke vaste no0no's er zijn voor de naturals en welke verschillende denkbeelden er zijn binnen de groep die zichzelf natural noemt...

Ik wilde duidelijk maken dat als (dus hypothetisch) de principiële afwijzing van dekens van bepaalde mensen, ook voor vliegen/eczeemdekens zou gelden, dat ik dan mijn eczeempony nooit aan zo iemand zou willen verkopen.
Dus jullie hoeven je niet aangevallen te voelen als jullie een eczeempony rustig zijn dekentje gunnen Knipoog

Bij de keuze van een winterdeken wel of niet willen dragen zou ik met verkoop laten afhangen van hoe een paard het doet zonder deken. Kan het zonder, dan is dat fijn... Wordt het paard te schraal en kan het er niet genoeg tegenaaneten om warm te blijven en/of een goede vacht te krijgen, dan zou ik ook zeer zeker mijn twijfels hebben.

De keuze voor dekens is meestal een keuze vanwege het gebruik van de paarden. Als je het gebruik aan past kunnen inderdaad veel paarden zonder deken prima gedijen.
En kan me voorstellen dat je je paard het gunt om lekker zonder deken in de modder te rollen...
En overal te kunnen kriebelen met elkaar zonder die lappen stof ertussen...
Maar tijdens de jaren dat Andrew dag en nacht buiten staat met goede outdoordeken, is hij er nog nooit ziek of koud onder geweest...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:46

Ik, als zogenaamde 'natural', vind zeker dat paarden met eczeem met een deken lekker buiten mogen staan, hoor. Je hoeft een paard niet te laten lijden, dat gaat veel en veel te ver. Ik vraag me af wie dat beweerd hier? En ik moet eerlijk bekennen dat ik voor mijn paard die het hele jaar door buiten staat, inmiddels wel een ongevoerde regendeken aangeschaft heeft. Ik ben er absoluut geen voorstander van, maar ik merkte dat mijn paard echt baalde van die extreme langdurige regen van laatst. Ik ga hem echt geen deken geven bij een paar buitjes, maar bij langdurige regen wel. Ik voel me daar geen mindere natural om, hoor, ook al vinden sommige anderen dat misschien wel. Het allerallerbelangrijkste is dat ik zie dat mijn paard gelukkig is en dat is 'ie buiten. Nu ook in langdurige regenperiodes met regendek. En wat anderen vinden, ach, dat is mijn probleem niet. Verder ga ik gewoon door met natuurlijk laten bekappen door een prof, freestyle trainen, bitloos, boomloos e.d. Ik vind dat je rekening moet houden met de natuur van het paard en dus ook goed moet kijken naar of je paard het goed doet onder die omstandigheden. Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:00

ik ben volgens de "definitie" een semi natural denk ik... Bloos

Banjer staat zoveel mogelijk buiten (zomer 24/7, winter is het helaas behelpen), geen ijzers, we schakelen over naar bitloos, rijden boomloos... maar... Banjer krijgt dekens om, Banjer staat op stal (in de winter, helaas)...

een natural is denk ik iemand die het paard zo natuurlijk mogelijk houdt, maar ook naar het paard kijkt en luistert... ik heb Banjer ook liever zonder deken.. maar toch krijgt ze ze om... waarom? omdat zonder de dekens haar spieren heel erg snel stijf worden.. dit is bevestigd door een ostheopaat en natural balance masseuse...

ik rijd op Banjer, dat is niet echt natuurlijk, dus vind ik dat ik een "toezegging" moet doen door haar "te ondersteunen" met dekens als haar spieren dat nodig blijken te hebben.

Maar mijn mening... als ik Banjer zou verkopen (lees: ALS, ze is voor geen miljoen te koop), dan zou ik haar het liefst verkopen aan iemand die ongeveer dezelfde ideeën heeft over paarden als ik... dit past gewoon goed bij Banjer... Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:03

Ik denk dat ik namens zo goed als iedere natural spreek dat het absoluut geen probleem is om een paard een deken op te leggen als dit een medische reden heeft. Dit kan eczeem zijn, heel erg last hebben van vliegen of muggen (constant rondrennen, en daardoor geen rust, tijd om te eten, en dus erg afvallen) of door ouderdom of ziekte zichzelf niet warm kunnen houden (ondanks onbeperkt ruwvoer en een plek om te schuilen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:08

Ik denk dat iedereen zijn paard het liefst verkoopt (als dat perse zou moeten) aan iemand met dezelfde ideeën. Je wilt geen grote overgang voor je paard. Een nieuwe plek is al heel wat, als daar dan ook nog een totaal nieuwe manier van aanpak bijkomt, dan kan dit teveel zijn. (of het paard moet echt genoeg hebben gehad van de vorige eigenaar's manieren, dan is het een verademing, maar dan is het meestal ook zo dat de eigenaar het paard graag verkoopt)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:14

_angela_ schreef:
Ik denk dat iedereen zijn paard het liefst verkoopt (als dat perse zou moeten) aan iemand met dezelfde ideeën. Je wilt geen grote overgang voor je paard. Een nieuwe plek is al heel wat, als daar dan ook nog een totaal nieuwe manier van aanpak bijkomt, dan kan dit teveel zijn. (of het paard moet echt genoeg hebben gehad van de vorige eigenaar's manieren, dan is het een verademing, maar dan is het meestal ook zo dat de eigenaar het paard graag verkoopt)

Helemaal mee eens Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:14

Nammie schreef:
Hoezo is een vliegendeken niet natural?

Heel jammer vind ik het om te merken dat uit mijn tekst waarin ik niemand (bewust) beledig die drie woordje worden gehaald waaruit zou moeten blijken dat ik tegen naturals ben. Het enige wat ik heb gezegt is dat je een paard moet zoeken wat het best past bij je gebruiksdoel en dus ook je paard op die manier moet proberen te verkopen. Een paard dat 'dingetjes' nodig heeft en niet van buiten staan houd is nou eenmaal niet zo handig als iemand alleen een weitje al dan niet met schuilhok heeft. Daar is toch niet beledigend aan of ben ik nou zo kortzichtig? Net als (zoals ik dus eerder zei) het niet zo slim zou zijn van mij om een buitenpaard op te sluiten.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:22

Sizzle , we lezen als bokkers ook als er middels een quote , zaken uit de context worden gehaald.(Voor zo n quote ben je niet verantwoordelijk Knipoog )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:26

ceesje schreef:
Sizzle , we lezen als bokkers ook als er middels een quote , zaken uit de context worden gehaald.(Voor zo n quote ben je niet verantwoordelijk Knipoog )

Gelukkig maar, ik werd er al gelijk een beetje moedeloos van. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:37

_angela_ schreef:
Ik denk dat ik namens zo goed als iedere natural spreek dat het absoluut geen probleem is om een paard een deken op te leggen als dit een medische reden heeft. Dit kan eczeem zijn, heel erg last hebben van vliegen of muggen (constant rondrennen, en daardoor geen rust, tijd om te eten, en dus erg afvallen) of door ouderdom of ziekte zichzelf niet warm kunnen houden (ondanks onbeperkt ruwvoer en een plek om te schuilen).

Mee eens.
En ik quote 'm nog maar een keer, dan is dat misverstand c.q. vooroordeel bij deze uit de wereld. Pling

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:37

Ik moet er niet aan denken dat mijn schatje opeens een bit inkrijgt,en een ruiter met sporen en zweep op haar rug heeft..
Ik kan daar echt van wakker liggen,en waarschijnlijk droom ik vanacht over een gedwongen verkoop en dat de kopers hoog dressuur rijden,en haar scheren en ijzers onder slaan.
(ik heb er nu al zweet van op mijn hoofd..alleen al bij het idee) Verdrietig[/quote]

stel je aan zeg.... Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:40

Tja Hafgirl15, ik droom er verder absoluut niet van, want het gaat ook echt niet gebeuren, maar ik zou zo'n nieuw tehuis voor mijn paard ook echt niet willen, hoor. Maar gelukkig gaat het ook echt niet gebeuren Haha! Haha! Haha!
No way!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:42

hafgirl15 schreef:
stel je aan zeg.... Slapen

Lees de mod-opmerking hierboven nog eens.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:28

Inderdaad hafgirl15! SVP alleen serieuze reacties en ontopic.