Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:04

callippo schreef:
Maar laten we dit even buiten de huidige discussie houden, want ik heb nog steeds weinig inhoudelijke punten gehoord van mensen die de show helemaal geweldig vonden.

Het begint erop te lijken dat die alleen maar in aanbidding hebben liggen toekijken...??
Volgelingen hebben meestal niet de eigenschap kritisch naar hun meester te zijn.............

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:53

Nouja, het hoeft niet eens kritisch te zijn van mij, maar het lijkt erop alsof er vrijwel niets inhoudelijks is overgekomen van de hele show....

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:50

Waratje schreef:
Beste Annemariev, je herhaalt jezelf en geeft nog steeds niet echt antwoord op de gestelde vraag. Dat een methode resultaat geeft, zegt niet dat de methode goed is. Vergelijk dat je een paard met een bezem de trailer in kunt krijgen, maar je kunt je afvragen of daarmee de methode nou goed is....

Even offtopic:

Wat je zegt over een paard met een bezem de trailer in krijgen? Tuurlijk hoort dat niet? Wat zou jij doen als je een dominantie probleem hebt en je paard wilt niet? Het zeker dominantie is engeen angst? Hem lekker zijn zin geven? Ben hier wel benieuwd naar, je mag het me ook pb'en.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:15

luxket schreef:
Waratje schreef:
Beste Annemariev, je herhaalt jezelf en geeft nog steeds niet echt antwoord op de gestelde vraag. Dat een methode resultaat geeft, zegt niet dat de methode goed is. Vergelijk dat je een paard met een bezem de trailer in kunt krijgen, maar je kunt je afvragen of daarmee de methode nou goed is....

Even offtopic:

Wat je zegt over een paard met een bezem de trailer in krijgen? Tuurlijk hoort dat niet? Wat zou jij doen als je een dominantie probleem hebt en je paard wilt niet? Het zeker dominantie is engeen angst? Hem lekker zijn zin geven? Ben hier wel benieuwd naar, je mag het me ook pb'en.

Als je een dominantieprobleem hebt, moet je gewoon hulp zoeken, hè? En mijn voorbeeld ging erover of het resultaat de methode rechtvaardigd.
En ik heb geen dominantieprobleem met mijn paard en ook niet met die van mijn vriend, dus hoef ik me niet in theoretische bochten te wringen omdat een ander die problemen kennelijk wel heeft en niet weet waar hij goede les kan krijgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:59

luxket schreef:
Even offtopic:

Je zou het dominantieprobleem op kunnen lossen. Dat doe je meestal zonder bezem, en niet pas op het moment dat je die trailer in wil.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:09

Zoals ik reeds in mijn andere reactie heb geschreven ben ikhet dus inhoudelijk eens met de werkwijze.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:07

Beste Annemariev, ik geloof gerust dat jij het inhoudelijk eens bent met de werkwijze, maar ik (en kennelijk een aantal anderen met mij) zien niet waarom hij doet wat hij doet en zien ook niet in het paard wat hij zegt dat het paard doet/voelt.
Geef nou eens aan hoe wij kennelijk dingen verkeerd zien, puur met het filmpje voor ogen en niet met alle "voorgeschiedenis" erbij, maar alleen de gedragingen van het paard waarin hij dominantie ziet in plaats van de angst en onzekerheid die wij zien in het paard.

A_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:40

Mag ik vragen wat jullie doen als jullie paard allen maar staat te brullen... ik bedoel dat moet je je paard toch ook afleren! een paard moet toch ook stil staan als je er mee bezig bent en jij dat van hem vraagt:S ik vind dat wel errug kortzichtig hoor als je dan gaat zeggen jah hij loopt de hele tijd aan dat touw te rukken.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:46

A_M schreef:
Mag ik vragen wat jullie doen als jullie paard allen maar staat te brullen... ik bedoel dat moet je je paard toch ook afleren! een paard moet toch ook stil staan als je er mee bezig bent en jij dat van hem vraagt:S ik vind dat wel errug kortzichtig hoor als je dan gaat zeggen jah hij loopt de hele tijd aan dat touw te rukken.......

Mag ik je vragen of je wel goed naar het (LANGE) filmpje hebt gekeken, het volle meer-dan-een-halfuur lang ? Knipoog

Monty trekt ook vaak zonder enige reden aan het touw, en trekt IMO bij het brullen veelstevaak. Je hoeft niet 5x een flinke rug te geven, na 1x is het trouw ook al strak en heeft het paard de negatieve consequenties ook al ervaren- meerdere keren erachteraan heeft geen zin als het paard al niet meer brult.
Ook straft Monty soms niet eens, wat heeft het dan voor zin? Wees consequent, anders snapt het dier uiteindelijk ook niet meer waar het voor gestraft wordt.
Bovendien vind ik het niet vreemd dat de hengst in deze omgeving helemaal loopt te brullen, maar dat is een ander verhaal.

Ik vind jouw reactie nogal kortzichtig. Dit is wat ik LETTERLIJK in het filmpje zie, zoals al eerder gepost:

Citaat:
Ook vind ik het rare getrek aan het touw (en we weten allemaal dat met het geweldige monty roberts halster dit voor het paard geen fijn gevoel is) vaak onnodig. Op een gegeven moment bijv., in het begin, haalt hij Da(n)dor naar zich toe en begint even een paar keer flink aan het touw te trekken terwijl de hengst toch niets doet? Als de hengst begint te brullen wordt er meteen weer getrokken, en niet eenmaal maar flink wat achter elkaar. Dit zie ik dus steeds maar weer gebeuren. Niet een keer een flinke correctie, maar meerdere rukken achter elkaar- waar is dat voor nodig?
...
Ook moet hij steeds het halster weer goed doen, de eerste keer dat hij dat doet brult de hengst, maar wordt hij niet gestraft omdat Monty bezig is het halster goed te doen. En wel veel, veel vaker in het filmpje wordt het paard dan wel en dan niet gestraft voor het lawaai maken. Niet erg consequent, dus.
...
Later laat hij Dador opnieuw voor zich stilstaan, vraagt ‘Stand still please’ en op dat moment begint Dador weer te hinniken/brullen en doet een of twee passen achterwaarts. Monty straft hem hier niet voor. Opnieuw vind ik dit absoluut niet consequent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:32

A_M schreef:

Daar heb ik geen rukken, zelfs niet eens een touw voor nodig. Gewoon een korte mep met de vlakke hand doet wonderen hoor, buiten het feit dat een keer een brul terug geven vaak al voldoende is......

Opvoeding noemen ze zoiets ook wel eens, maar ja, we voeden de kinderen al niet op, laat staan de dieren........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:55

Waarom doet iedereen zo negatief?
Krijgen jullie het dan voor mekaar om een paard dat eerst niet luisterd zo snel te laten luisteren? Oke, afentoe is hij niet zo goed bezig, maar wie niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:00

bizzybijtje schreef:
Krijgen jullie het dan voor mekaar om een paard dat eerst niet luisterd zo snel te laten luisteren? Oke, afentoe is hij niet zo goed bezig, maar wie niet..

Maar deze man brengt zijn boodschap en manier van omgaan met paarden over naar het publiek, waarbij het soms al de toestand van het paard verdraait (angstig wordt aggressief bijv) en ook dingen anders laat overkomen dan hij ze eigenlijk doet en wel heel flink met het halster omgaat. Ook legt hij niet uit wat de Join-Up in principe is.

Monty Roberts wilt mensen graag voorlichten, en IMO moet je dit dan op een goede manier doen als je zo graag de paarden wilt helpen (wat hij beweerd te willen)- maar dat doet hij niet, en dat is het verschil ermee dat ik misschien wel eens een stap verkeerd doe en dat hij het doet tijdens zo'n voorlichting. (En dan ook wel bij meerdere voorlichtingen, zo te zien aan de link die hier op de vorige pagina gepost werd, en ook meerdere keren in 't lange filmpje van Dador).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:03

Ik ben niet negatief, ik ben kritisch Knipoog. Waarom zou ik alles fantastisch moeten vinden? Dat de man heel veel goeds heeft gedaan, dat bestrijd ik niet. Maar moet ik dan álles maar voor zoete koek slikken?

Ik ben zelf een enthousiast Parelli-er. Dat wil niet zeggen dat ik alles wat Pat Parelli doet of zegt helemaal geweldig vind. Ik zie daar ook wel eens filmpjes van waar ik niet blij van word. Gewoon kritisch blijven en zelf na blijven denken, daar kom je het verst mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:05

ok...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:06

promptertje schreef:
Ik ben niet negatief, ik ben kritisch Knipoog. Waarom zou ik alles fantastisch moeten vinden? Dat de man heel veel goeds heeft gedaan, dat bestrijd ik niet. Maar moet ik dan álles maar voor zoete koek slikken?

Ik ben zelf een enthousiast Parelli-er. Dat wil niet zeggen dat ik alles wat Pat Parelli doet of zegt helemaal geweldig vind. Ik zie daar ook wel eens filmpjes van waar ik niet blij van word. Gewoon kritisch blijven en zelf na blijven denken, daar kom je het verst mee.

en zo is het !!! het is heel goed om van dat soort mensen te leren, maar alles voor zoete koek aannemen is niet echt verstandig........

als ik mijn leven moet vertellen is het ook een groot successtory

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:15

bizzybijtje schreef:

Wij hebben niet de behoefte te bewijzen dat het in vijf minuten kan. Voor een ECHT blijvend resultaat is wat meer tijd nodig. Dat iemand mij EERST maar eens overtuigd van het nut ervan en dan zal ik daarna eens verder denken.

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:36

Ik ben zaterdag middag bij de selectie geweest en zondag bij de show,
maar ik vind dat monty geweldig werk verricht..
ok hij doet misschien welleens iets "verkeerds",
maar wie doet dat niet? het is toch menselijk?
wij straffen toch ook niet om de haverklap ons paard?
wij zijn daar toch ook wel eens te laat mee?
ook ik straf wel eens mijn paard, waar ik later spijt van heb,
omdat het toch mijn eigen schuld was..
dat heeft toch iedereen wel eens??

Hoe zouden de mensen die het oneens zijn over de werkwijze van Monty,
Dador dan helpen??

Ik vind ook dat je niet kunt oordelen over die man, doormiddel van alleen DIT filmpje!!
daar moet je eigenlijk gewoon de complete show voor zien,
waar hij ook met andere paarden werkt..

Ik ben erg blij dat ik met mijn paardje naar de selectie mocht en er onwijs veel geleerd
heb en ik heb enorm veel waardering voor monty, annemarie en de rest die mee holpen..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:41

Ik heb meerdere shows LIVE gezien Lys - en ik blijf bij mijn kritiek. Buckstoppers en anti-steigerkappen blijf ik bijzonder paardonvriendelijk vinden, of ik het nou op een filmpje zie of live in een ring. Allemaal quick fixes, goed voor de show maar weinig blijvend goeds voor het paard. En Dador had gewoon een consequente eigenaar nodig, die hem vriendelijk doch dringend liet zien waar de grenzen liggen. Geen half uurtje in een showring.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:11

Afgezien van het feit wat ik eerder gezegd heb, daar blijf ik bij, MAAR...

Van die buckstoppers krijg ik ook de kriebels, touw op je tandvlees, daar zou ik ook van stoppen met bokken. Nagelbijten / Gniffelen
Daar ben ik het dus NIET mee eens.

Niet alles wat glittert is goud, natuurlijk moet je kritisch blijven. Maar net zoals met alles, met Parelli, Hempfling en Roberts, zijn er positieve en minder positieve dingen. Lachen
Als we allemaal blind achter iets aan zouden lopen zou de wereld wel een stuk makkelijker zijn hehe.

Maar ik blijf bij wat ik eerder gezegd heb, wilde alleen ff zeggen dat ik die buckstoppers ook griezelig vind. Nagelbijten / Gniffelen

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:24

leuk filmpje!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:26

Lys schreef:
Hoe zouden de mensen die het oneens zijn over de werkwijze van Monty,
Dador dan helpen??

Ik vind ook dat je niet kunt oordelen over die man, doormiddel van alleen DIT filmpje!!
daar moet je eigenlijk gewoon de complete show voor zien,
waar hij ook met andere paarden werkt..

Ik ben erg blij dat ik met mijn paardje naar de selectie mocht en er onwijs veel geleerd
heb en ik heb enorm veel waardering voor monty, annemarie en de rest die mee holpen..

Heel mooi dat je veel geleerd hebt, is altijd goed en dan is dit evenement niet voor niets geweest. Veel rondkijken en vragen over het hoe en waarom is de beste methode om wijzer te worden.

Toch heb ik altijd vraagtekens bij "shows" waarbij het gaat om het opvoeden van "probleempaarden" (mag ook gelezen worden als paarden met probleemmensen Clown ). Het paard wordt namelijk geconfronteerd met een vreemde die van alles van hem eist in een omgeving die niet bepaald concentratie-bevorderend of rustgevend is. Dit vind ik dus al een oneerlijke uitgangssituatie, de kans is zeer nadrukkelijk aanwezig dat het paard overprikkeld wordt en daardoor opgeeft/toegeeft, maar of het feitelijke probleem daarmee is opgelost kun je je afvragen.

En voor zover ik kan lezen in dit topic worden er naar aanleiding van dit filmpje kritische vragen gesteld over het gedrag van meneer Roberts in dit filmpje naar dit paard waarvan de uitstraling door diverse mensen anders wordt ingeschat, maar wordt de MAN als zodanig niet be- of veroordeeld. Dat komt vooral van de volgelingen kant Knipoog

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:58

En ondertussen is er nog steeds NIEMAND geweest van degenen die het zo geweldig vonden, die eens goed uitlegt hoe dit gedrag van Dador geinterpreteerd kan worden en waarom Monty zegt dat het paard zich agressief gedraagd en niet angstig (zoals hij op mijn overkomt)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:02

ding is gewoon brutaal, thats it......... niks gevaarlijks aan, aan dat hele paard niet Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:03

Maar ding is ook absoluut niet angstig Haha!
Iedereen die zo hard wil bewerne dat hij angstig is, schat ik niet hoog in qua inzicht in paarden Haha!
Hij brult een beetje, en laat zien dat hij er is, niks mis mee. Niet agressief, niet angstig, gewoon een brutaal kereltje wat zn plek niet weet Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:04

yep Lachen