A_M schreef:Mag ik vragen wat jullie doen als jullie paard allen maar staat te brullen... ik bedoel dat moet je je paard toch ook afleren! een paard moet toch ook stil staan als je er mee bezig bent en jij dat van hem vraagt:S ik vind dat wel errug kortzichtig hoor als je dan gaat zeggen jah hij loopt de hele tijd aan dat touw te rukken.......
Mag ik je vragen of je wel goed naar het (LANGE) filmpje hebt gekeken, het volle meer-dan-een-halfuur lang ?
Monty trekt ook vaak zonder enige reden aan het touw, en trekt IMO bij het brullen veelstevaak. Je hoeft niet 5x een flinke rug te geven, na 1x is het trouw ook al strak en heeft het paard de negatieve consequenties ook al ervaren- meerdere keren erachteraan heeft geen zin als het paard al niet meer brult.
Ook straft Monty soms niet eens, wat heeft het dan voor zin? Wees consequent, anders snapt het dier uiteindelijk ook niet meer waar het voor gestraft wordt.
Bovendien vind ik het niet vreemd dat de hengst in deze omgeving helemaal loopt te brullen, maar dat is een ander verhaal.
Ik vind jouw reactie nogal kortzichtig. Dit is wat ik LETTERLIJK in het filmpje zie, zoals al eerder gepost:
Citaat:
Ook vind ik het rare getrek aan het touw (en we weten allemaal dat met het geweldige monty roberts halster dit voor het paard geen fijn gevoel is) vaak onnodig. Op een gegeven moment bijv., in het begin, haalt hij Da(n)dor naar zich toe en begint even een paar keer flink aan het touw te trekken terwijl de hengst toch niets doet? Als de hengst begint te brullen wordt er meteen weer getrokken, en niet eenmaal maar flink wat achter elkaar. Dit zie ik dus steeds maar weer gebeuren. Niet een keer een flinke correctie, maar meerdere rukken achter elkaar- waar is dat voor nodig?
...
Ook moet hij steeds het halster weer goed doen, de eerste keer dat hij dat doet brult de hengst, maar wordt hij niet gestraft omdat Monty bezig is het halster goed te doen. En wel veel, veel vaker in het filmpje wordt het paard dan wel en dan niet gestraft voor het lawaai maken. Niet erg consequent, dus.
...
Later laat hij Dador opnieuw voor zich stilstaan, vraagt ‘Stand still please’ en op dat moment begint Dador weer te hinniken/brullen en doet een of twee passen achterwaarts. Monty straft hem hier niet voor. Opnieuw vind ik dit absoluut niet consequent.