Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:47

Mijn 26 jarige merrie staat te trillen op haar benen bij regen en temperaturen onder de 10 graden. Ze is gewoon oud.
Natuurlijk of niet.. je laat je paard toch geen kou lijden? (Ze begint met trillen voordat die periode het dek is opgeweest dus komt niet door dek). Dus lekker dekentje!!! Hmmmmm....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:49

Antheman schreef:
Je bent niet fout geweest Youngster! Je hebt een keuze gemaakt!

Ik heb altijd een beetje moeite met mensen die het zo doen omdat het kennelijk zo hoort. Jij hebt er over nagedacht en dat is prima.

Klopt, maargoed mijn nieuwe paard zet ik ook onder een deken, omdat ik ten eerste normaal wil kunnen blijven rijden van de winter, ik heb geen zin en geen tijd om anderhalf uur droog te stappen.
Daarbij wil ik absoluut geen risico lopen van kou op de spieren of iets wat daarop lijkt, ik heb mijn portie ellende echt wel gehad.
Ik heb altijd al mijn paarden/pony's onder een deken gehad en er is nog nooit iets fout mee gegaan.
En daarbij speelt er natuurlijk mee dat als ik wedstrijden rijd het geen porum is om met een haarbal aan te komen.
Bij de pony's en koudbloeden vind ik het weer een ander verhaal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:58

Kou op de spieren. Anouar loopt lekker met z'n haartjes overeind tot z'n lichaam warm is, dan legt hij ze plat.
Bij paarden die een deken op hebben wordt de deken eraf getrokken om te poetsen en vevolgens moeten ze in hun nakie los stappen en -draven. Bij het uitstappen krijgen ze dan nog een dekentje op als ze geluk hebben.
Of rijden jullie los met een uitrijdeken en laten de deken op met poetsen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:06

Ik zou even aan Anouar mededelen dat het geen porum is hoe hij als haarbal op een wedstrijd is verschenen.
http://img60.imageshack.us/img60/7659/10decmber1mq1.jpg

We hebben er overigens geen commentaar op gekregen, niet van de jury, niet van een official, niet van mederuiters en niet van publiek. Ook niet op m'n zadel. Wie kijkt daar nou naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:18

youngster schreef:
Ik heb altijd al mijn paarden/pony's onder een deken gehad en er is nog nooit iets fout mee gegaan. En daarbij speelt er natuurlijk mee dat als ik wedstrijden rijd het geen porum is om met een haarbal aan te komen. Bij de pony's en koudbloeden vind ik het weer een ander verhaal.

Hoezo is het geen porum? Het is een paard "op z'n winters".
Persoonlijk vind ik het prachtig hoor, een mooie, dikke wintervacht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:27

Jovarna schreef:
Dit zou ik niet doen, merrieveulen. Om zichzelf warm te houden, zet een paard z'n haren overeind. Dat wordt 'm wel erg lastig gemaakt met een deken op. Je hebt dus kans dat je paard het met een ongevoerde deken jùist koud krijgt.
Het beste is altijd nog geen deken.
En dat poetsen valt reuze mee. Ik verbaas me er telkens weer over hoe schoon Jovarna een volgende dag weer is nadat ze de dag daarvoor onder de bagger zat. Het enige wat je hoeft te doen, zijn de plekken onder het zadel, de singel en hoofdstel zandvrij maken. En dat is echt niet veel werk. Knipoog

dat weet ik, en dat is ook de reden dat ik niet van scheren hou. maar daarom wilde ik juist een lichtgewicht ongevoerde deken doen, daaronder kan ze dan toch de haren opzetten.
poetsen vind ik niet erg, het is juist het moment van de dag om mezelf lekker warm te krijgen 'winsters, en om mijn paardjes lekker te verwennen. ik hou dan ook niet van dat vlugge, bij mij is het poetsen een onderdeel van de verstandhouding tussen mij en mijn paardjes. ze vinden het heerlijk, en ik ook!
Faram zweet eigenlijk maar weinig, en mocht het in de winter nodig zijn, dan kan hij altijd nog een uurtje op stal staan na het rijden. Flicka zweet wel snel, en het is even afwachten hoe dat in de winter gaat als ze aan het werk moet. als ze erg zweet kan ze evt ook even binnen staan. verder heb ik voor beiden een scala aan dekens, je weet immers maar nooit, dus mocht het nodig zijn, ze kunnen er zó één aan!
op zich heb ik zelden dekens gebruikt, maar ik heb ze wel altijd gehad voor het geval dat. helemaal nu, omdat Flicka afgelopen voorjaar door omstandigheden geschoren moest worden, en dat uitgesteld moest worden omdat ik geen deken had...
ik heb alles altijd liever in huis, je weet maar nooit!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:07

Het is PAARDENsport, en paarden zien er nu eenmaal niet zomer en winter hetzelfde uit.

Ruiters willen bij hoge temperaturen in zomertenue, mijn paard wil bij kou in wintertenue Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:40

Imo is er niets mis met dekens. Als je serieus wedstrijden wilt rijden zit een dikke wintervacht jou en ook je paard alleen maar in de weg.

Lenneke_ schreef:
Op deze site van Arabesk staat het duidelijk uitgelegd
http://members.lycos.nl/jileeflang/paardensite/

Op die site staat wel een onzinnige vergelijking.
Het is off-topic, maar in het stukje over bandages slaat de vergelijking met het bandageren van een paardenbeen en het bandageren van het enkelgewricht van een mens helemaal nergens op. Het bandageren van in pees is heel iets anders dan een ondersteunend verband om een gewricht. Een gewricht kan je inderdaad ondersteunen, pezen niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:41

KarinvdM schreef:
Imo is er niets mis met dekens. Als je serieus wedstrijden wilt rijden zit een dikke wintervacht jou en ook je paard alleen maar in de weg.

Hoe dan?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:43

Omdat je paard erg gaat zweten. Een paard onder een deken zweet minder snel en is dus ook sneller weer droog.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:44

Moet ie snel droog zijn dan?
Anouar niet hoor

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:48

Niks moet...
Het is wel handig als je meerdere paarden per dag moet rijden of als je nog meer dingen te doen hebt.
Bovendien vind ik het geen gezicht om met een soort ijsbeer de dressuurring te betreden.

Als er mensen zijn die dat wel willen, dat moeten ze zelf weten. Ik wil dat niet en doe dus dekens op bij mijn paarden.
Wat jij daar ook van denkt en vindt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:20

wat het handigste zou zijn is als mensen zouden stoppen met verwoede pogingen om elkaar te overtuigen.
De ene heeft zijn overtuigingen om zijn paard een deken op te leggen
de ander heeft zijn overtuigingen om een paard bezweet op het land te zetten.
Prima. Die overtuigingen krijg je toch nooit bij elkaar

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:22

Inderdaad Stef. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:37

Alleen de naturals zeker

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:44

Lenneke_ schreef:
Alleen de naturals zeker

Wat is dit nu voor reactie?

KarinvdM schreef:
Als er mensen zijn die dat wel willen, dat moeten ze zelf weten. Ik wil dat niet en doe dus dekens op bij mijn paarden.
Wat jij daar ook van denkt en vindt.

Ik geef hiermee toch aan dat een ieder het zelf moet weten??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:53

Lenneke_ schreef:
Alleen de naturals zeker

dan had ik wel wat anders gezegt denk je niet?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:58

ok maar even kort de conclusie... van dekens is NIET bewezen dat ze slecht zijn, in vele gevallen is het vaak een goede oplossing voor een probleem.

Beslis zelf of je een deken wil gebruiken... en zijn namelijk genoeg argumenten voor en tegen Knipoog En ga niet je geloof lopen verkondigen en beweren dat het slecht is... bewijs is er niet, voor het tegendeel is er imo even goed wel/geen bewijs.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:05

Sorry, het was een onnozele opmerking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:15

Behalve dan dat vitamine D wordt aangemaakt met behulp van zonlicht.
Een paard met een winterdeken op mist dus deze zonlicht op z'n huid. En dat is best een lange periode, als je bedenkt dat veel paarden vanaf sept-okt t/m maart-april een deken op hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:23

en aangezien de zon erg veel schijnt in de winter, en daarbij ook nog eens erg krachtig is, is DIT wel de grootste reden om je paard dekenloos te laten in de winter...... maakt verder niet uit of het dier dood neervalt van de hitte tijdens een M2 proef.

Needless to say dat ik dit dus zulke onzin argumenten vind........ Een paard kan prima zonder deken in de winter en ik kan me legio argumenten bedenken waarom er GEEN deken nodig is, maar zonlicht is daar niet een van Haha! Daarnaast komen veel wedstrijdpaarden niet heel veel buiten in de winter.....

Ik denk dat een ieder, met oog op het gebruiksdoel van het paard, zijn/haar eigen manier heeft om het paard in optimale conditie en gezondheid te houden....... voor de ene is dat ijzers en dekens, sloffen en 8 uur training in de week..... voor de ander is dat ijzerloos, dekenloos en 4 uur boscrossen..... en weer voor een ander is dat alles wat er tussenin zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:26

Allemaal prima kiwiko. Maar ook jij schijnt nogal eens voorbij te gaan aan het feit dat dit een naturals forum is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:28

o, nou dan zal ik hier maar niet meer posten he Haha! Haha! de laatste keer dat ik keek was bokt een openbaar forum ??? Maargoed, zal het wel mis hebben

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:35

Bij de motivatie voor dit forum staat dat dit een plek is voor mensen die hun paard op een zo natuurlijk mogelijke manier houden, die hier kunnen kletsen/vragen etc zonder zich steeds te moeten verdedigen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:40

ik hou mijn paard ook zo natuurlijk mogelijk, maar ik start hem wel........

Mijn paard staat ijzerloos, dekenloos EN op het land.(zelfs de hele maand juli onafgebroken zonder werk)..... straks als het koud wordt krijgt hij wel een deken op, en als ik straks voltes 10 meter moet rijden in galop op gras krijgt hij ook ijzers..... maar voor zolang dit niet nodig is is het niet nodig en komt dat spul en niet aan of op.

Ik snap de motivatie, maar ik mag toch hoop ik wel reageren op dingen die gewoon onzin zijn....... Of dingen die ik niet snap? Dat vitamine D ding snap ik niet, er valt hier in Nederland geen vitamine D op te doen in de winter, daar schijnt de zon te weinig voor en is zeker niet krachtig genoeg.