Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:17

ben ik het niet mee eens, maar ik ga er hier niet verder op in, te veel offtopic....

ter verduidelijking: ik ben Parellier.....

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:17

Anouar15 schreef:
Dan doe je het bit toch al aan de benen voordat je gaat rijden. Je doet toch ook niet pas het bit in de mond als je paard niet meer wilt stoppen?

Maar dan kan die niet meer lopen? Of moet ik dan een radiografisch bestuurbaar bit ontwerpen ofzo?

Priiscilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:19

ze zeggen het wel maar als je zonder bit rijd trek je misschien z'n neuisje krom! en ik blijf gewoon met bit rijden hoor:O

Anoniem

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:19

Climax schreef:
Mijn paard mag als paard leven hoor, en geniet ervan om een springpaard te zijn, ze mag elke dag de hele dag buiten lopen maar wel geschoren en met dekens, want anders krijg ik haar nooit meer droog na 2 parcoursen rond te hebben gesprongen, kan ik haar wel met haar dikke wintervacht zonder deken in een koude stal gooien, maar daar word ze ook niet blij van lijkt me.
En krachtvoer krijgt ze ook, waar moet ze anders de energie vandaan halen om elke dag te trainen en eens per week 2 parcoursen te springen.
IJzers? Zal wel moeten, die van mij houd geen voeten over zonder ijzers..
Straf en martelwerktuigen? Als in een bit en sporen? Ja die heb ik nou eenmaal nodig in het parcours om hem optimaal te helpen een parcours te lopen.

Jouw vergelijking is gewoon onmogelijk. Ze mogen wel in de sport, alleen de middelen die je daar toch echt voor nodig hebt mogen niet gebruikt/toegepast worden.

En dáár geloof ik dus niet in, dat die zaken allemaal noodzakelijk zijn. Tis dat ik geen wedstrijdambities heb (hoewel, als het een andere en dus paardvriendelijke wereld zou zijn zonder grote ego's, misschien wèl), anders zou ik het levende bewijs zijn. Paar voorbeelden zoals ik het doe, zonder wedstrijden dus, maar wel 'in training':

Mijn paard krijgt geen dekens op, ze houdt gewoon haar wintervacht. In de winter hou ik er rekening mee dat ze het niet al te warm krijgt, dus rij ik iets minder intensief zodat ze niet kleddernat wordt. Bovendien rijden we altijd buiten, dus niet in een binnenbak, en ook daardoor raakt ze niet zo snel bezweet als in een binnenbak.
(Als je je wat meer in het paard zou verdiepen, bijv. in zijn huid en vacht, dan zou je weten dat een paard ook niet kurkdroog hoeft te zijn na het rijden. Een cooling down is belangrijk ja, dus goed uitstappen, en wanneer z'n huid droog is, dan gaat de rest vanzelf, de vacht regelt zichzelf, daar hebben we geen dekens voor nodig. Ik wil wel een stuk kopieren hiernaartoe, als je geïinteresseerd bent.
Ik ben geen tegenstander van wat krachtvoer (geef ik ook na een lange, intensieve rit of na een uurtje flink dressuur), maar het is blijkbaar heel normaal dat paarden standaard 4 tot 6 kilo krachtvoer per dag krijgen. En veel te weinig hooi. En dat is gewoon slècht, daar is het paard niet op gebouwd.

Mijn paard blijft te allen tijde ijzerloos en ik zou niet aan wedstrijden meedoen die qua bodem (nat grasveld) te riskant zouden zijn.
Bit en sporen heb ik beide gebruikt en heb ik afgezworen, dus komen er bij mij niet meer aan te pas.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:20

Citaat:
Een afgericht paard is te stoppen op het bit, aangezien zij weten dat indien de ruiterhand gesloten word, ze een tandje langzamer horen te gaan.
Indien hier niet naar geluisterd word is dit ongehoorzaamheid.

Je slaat de spijker recht op z'n kop (of hoe zeg je dat)
Dit probeer ik al steeds duidelijk te maken. Als je een paard kan leren te stoppen op druk in de mond kan je hem ook leren te stoppen op druk op de neus.
Ben blij dat je het door hebt.

Dan ga ik nu weer tv kijken

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:20

Priiscilla schreef:
ze zeggen het wel maar als je zonder bit rijd trek je misschien z'n neuisje krom! en ik blijf gewoon met bit rijden hoor:O

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:21

Anouar15 schreef:
Citaat:
Een afgericht paard is te stoppen op het bit, aangezien zij weten dat indien de ruiterhand gesloten word, ze een tandje langzamer horen te gaan.

Dit probeer ik al steeds duidelijk te maken. Als je een paard kan leren te stoppen op druk in de mond kan je hem ook leren te stoppen op druk op de neus.

Het paard zal zonder bit dwars door de hand lopen, dus ik denk dat er van leren dan weinig sprake zal zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:23

Climax schreef:
dekoezegtboe schreef:
als een paard wil rennen dan gaat hij rennen... met of zonder bit hoor

Als hij wil rennen is hij ongehoorzaam, dus vind ik dat ik volledig in mijn recht sta als ik hem dat eens laat weten door flink de hand te sluiten waardoor er druk op het bit komt.
Krijg je tenminste reactie, zonder bit klettert ie gewoon het dorp uit..

Mag jij kiezen wat je leuker vindt..

Als hij wil rennen, is dat een instinctmatige reactie, die hij vertoont wanneer hij geen tot onvoldoende vertrouwen heeft in z'n leider (ruiter) en/of erg right-brained is.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:25

ben het met Jovarna eens
IK BEN VAN MENING (zeg dus niet dat iedereen dat moet doen) dat dat probleem dus eerst op de grond opgelost moet worden

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:26

Daar ben ik het niet mee eens. Veel paarden zijn gewoon erg brutaal en/of temperamentvol, en nemen graag het heft in eigen handen. Ik zou eerder zeggen dat er sprake is van te weinig ontzag voor de "leider".

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:30

als iemand brutaal is heeft hij of zij toch geen repect? als ik vroeger brutaal deed tegen mijn ouders vonden zij dat nou niet echt respectvol

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:30

dekoezegtboe schreef:
als iemand brutaal is heeft hij of zij toch geen repect? als ik vroeger brutaal deed tegen mijn ouders vonden zij dat nou niet echt respectvol

Dat is dus iets anders als geen vertrouwen hebben ....

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:32

maar ook die problemen zijn goed op te lossen vanaf de grond

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:34

pindakaas schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Veel paarden zijn gewoon erg brutaal en/of temperamentvol, en nemen graag het heft in eigen handen. Ik zou eerder zeggen dat er sprake is van te weinig ontzag voor de "leider".

Verdiep je eens in het fenomeen "leiderschap". Ga lezen. Wat is leiderschap voor een paard? Wanneer geeft hij dat uit handen? En wanneer verdien je die leiderschap en dat respect als mens?
Je gebruikt zeker ook termen als "hij neemt je in de maling, laat hem maar 'es goed voelen wie de baas is" etc etc?

Is off topic trouwens, en een onderwerp op zich.

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:36

smurf schreef:

ik heb een tank van een paard (zwaar koudbloed) die enorm kan flippen en of ik nou wel of geen bit in hang, het maakt helemaal niets uit, als hij gaat dan gaat hij.
Reden voor mij om voorlopig me toe te leggen op grondwerk (Parelli) en pas weer te gaan buitenrijden als het verantwoord is, maar dat is niet afhankelijk van het bit.

same here

smurf schreef:

Je kan alleen stoppen op een bit als je het om de benen bindt, dat zijn namelijk de lichaamsdelen van het paard die je af wilt remmen, niet de mond

helemaal mee eens.

ik vind zelf een bitloos hoofdstel beter.
het is toch zo dat een paard die zen kin op de borst heeft moeilijker vooruit komt dan dat i zen neus lekker naar vooren kan steken.
ik zou liever met men neus naach achter getrokken willen worden dan met zo'n koud bit in men mond die men mondhoeken naar achter trekt en als ik mee werk heb ik er niet zoveel last van.

das mijn mening

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:37

Jovarna schreef:
Climax schreef:
Mijn paard mag als paard leven hoor, en geniet ervan om een springpaard te zijn, ze mag elke dag de hele dag buiten lopen maar wel geschoren en met dekens, want anders krijg ik haar nooit meer droog na 2 parcoursen rond te hebben gesprongen, kan ik haar wel met haar dikke wintervacht zonder deken in een koude stal gooien, maar daar word ze ook niet blij van lijkt me.
En krachtvoer krijgt ze ook, waar moet ze anders de energie vandaan halen om elke dag te trainen en eens per week 2 parcoursen te springen.
IJzers? Zal wel moeten, die van mij houd geen voeten over zonder ijzers..
Straf en martelwerktuigen? Als in een bit en sporen? Ja die heb ik nou eenmaal nodig in het parcours om hem optimaal te helpen een parcours te lopen.

Jouw vergelijking is gewoon onmogelijk. Ze mogen wel in de sport, alleen de middelen die je daar toch echt voor nodig hebt mogen niet gebruikt/toegepast worden.

En dáár geloof ik dus niet in, dat die zaken allemaal noodzakelijk zijn. Tis dat ik geen wedstrijdambities heb (hoewel, als het een andere en dus paardvriendelijke wereld zou zijn zonder grote ego's, misschien wèl), anders zou ik het levende bewijs zijn. Paar voorbeelden zoals ik het doe, zonder wedstrijden dus, maar wel 'in training':

Mijn paard krijgt geen dekens op, ze houdt gewoon haar wintervacht. In de winter hou ik er rekening mee dat ze het niet al te warm krijgt, dus rij ik iets minder intensief zodat ze niet kleddernat wordt. Bovendien rijden we altijd buiten, dus niet in een binnenbak, en ook daardoor raakt ze niet zo snel bezweet als in een binnenbak.

(Als je je wat meer in het paard zou verdiepen, bijv. in zijn huid en vacht, dan zou je weten dat een paard ook niet kurkdroog hoeft te zijn na het rijden. Een cooling down is belangrijk ja, dus goed uitstappen, en wanneer z'n huid droog is, dan gaat de rest vanzelf, de vacht regelt zichzelf, daar hebben we geen dekens voor nodig. Ik wil wel een stuk kopieren hiernaartoe, als je geïinteresseerd bent.

Ik ben geen tegenstander van wat krachtvoer (geef ik ook na een lange, intensieve rit of na een uurtje flink dressuur), maar het is blijkbaar heel normaal dat paarden standaard 4 tot 6 kilo krachtvoer per dag krijgen. En veel te weinig hooi. En dat is gewoon slècht, daar is het paard niet op gebouwd.

Mijn paard blijft te allen tijde ijzerloos en ik zou niet aan wedstrijden meedoen die qua bodem (nat grasveld) te riskant zouden zijn.
Bit en sporen heb ik beide gebruikt en heb ik afgezworen, dus komen er bij mij niet meer aan te pas.

Intensief rijden in de winter is als wedstrijdruiter niet te voorkomen, tenzij je een eigen winterstop inlast, maar wil je mee blijven rijden in de sport zul je gewoon intensief moeten trainen.
Een lange wintervacht is hierbij gewoon niet optimaal, je maakt mij ook niet wijs dat het paard dat fijn vindt, ik heb zelf ook een hekel aan mijn lange haar als ik weer eens zwetend onder mijn cap vandaan kom.

Mijn paard krijgt maar 2-3 kilo krachtvoer per dag, maar sommige paarden hebben nou eenmaal meer nodig, dat verschilt gewoon heel erg per paard en je kan niet van achter je computertje beoordelen of bepaalde sportpaarden dat wel of niet nodig hebben.
Ik voer mijn paard ook iets op voor een zware wedstrijd, een springparcours lopen is nou eenmaal een piek inspanning.

Leuk dat jouw paard ijzerloos blijft, maar dat is niet voor alle paarden mogelijk, en kom alsjeblieft niet met dat natuurlijk bekappen want dat is ook helemaal van gisteren, paarden zijn niet meer zoals vroeger dus we moeten de hoeven ook niet zo willen hebben zoals ze vroeger waren.
Als ik mijn paard zonder ijzers zet kan ik elke maand een smid laten komen om de hoeven bij te vijlen en alles en hoef ik niet meer op straat te lopen omdat ie dan te gevoelig is.

En ik zeg nergens dat ik een paard met dikke vacht kurkdroog wil stappen na het rijden, maar rijd in de winterperiode wel eens jonge paarden die dan net onder het zadel zijn en dus niet geschoren en mijn ervaring is gewoon dat die heel slecht af te koelen zijn, blijven dampen en hijgen, dat is gewoon veel minder bij een geschoren paard, dat is nou eenmaal een feit.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:37

Dat je met een bit rijdt, betekent natuurlijk niet dat je het paard steeds met de kin op het borst rijdt. Dat is een veronderstelling die nergens op gebaseerd is.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:38

Anouar15 schreef:
Citaat:

Dat je kan stoppen met een touw op de neus is echt geen nieuwe uitvinding, heb een tijd bij Gert vd Hof gelopen en die doet met zadelmak maken niet anders.

Echter is een paard dressuurmatig op een correcte manier kunnen rijden nog weer heel wat anders dan een paard tot stilstand kunnen brengen.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:40

Isabellover schreef:
ik vind zelf een bitloos hoofdstel beter.
het is toch zo dat een paard die zen kin op de borst heeft moeilijker vooruit komt dan dat i zen neus lekker naar vooren kan steken.
ik zou liever met men neus naach achter getrokken willen worden dan met zo'n koud bit in men mond die men mondhoeken naar achter trekt en als ik mee werk heb ik er niet zoveel last van.

das mijn mening

Ik weet niet hoe jij rijdt, maar ik rijd (met bit) echt niet mijn paard met de neus op de borst en ik trek hem ook niet met een bit in zijn mondhoeken naar achteren

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:42

Jovarna schreef:
Climax schreef:
Als hij wil rennen is hij ongehoorzaam, dus vind ik dat ik volledig in mijn recht sta als ik hem dat eens laat weten door flink de hand te sluiten waardoor er druk op het bit komt.
Krijg je tenminste reactie, zonder bit klettert ie gewoon het dorp uit..

Mag jij kiezen wat je leuker vindt..

Als hij wil rennen, is dat een instinctmatige reactie, die hij vertoont wanneer hij geen tot onvoldoende vertrouwen heeft in z'n leider (ruiter) en/of erg right-brained is.

De meeste paarden die ik onder het zadel hebben gehad gingen rennen deden dat puur uit brutaliteit, wat dus ongehoorzaam is.
Natuurlijk kan een paard een keer ergens van schrikken, maar jij denkt dus dat een paard alleen schrikt als hij niet voldoende vertrouwen in zijn ruiter heeft?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:45

Wel eens gehoord van wijken voor druk?

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:47

Anouar15 schreef:

Als in onttrekken? Wat wou je daaraan doen dan, gewoon geen druk meer geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:47

Climax, ik heb geen zin om maar door te blijven discussiëren over allerlei details en dat we die telkens van elkaar blijven weerleggen. Dus ik rond het nu voor mezelf af dat wij het gewoon niet eens zijn en ook niet worden, en dat dat voor mij ook niet hoeft. We hebben gewoon verschil van inzichten. En dit topic gaat over bitten.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:48

@ Jovarna: Het doel van bokt is niet om het eens te worden, maar juist om een discussie op gang te brengen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:51

Citaat:
jij denkt dus dat een paard alleen schrikt als hij niet voldoende vertrouwen in zijn ruiter heeft?

sterker nog, daar ben ik volledig van overtuigd

Citaat:

Als in onttrekken? Wat wou je daaraan doen dan, gewoon geen druk meer geven?

uit deze opmerking blijkt, dat je niet weet waar Anouar het over heeft.

jammer, we praten volledig langs elkaar heen, heeft niets met discussieren te maken, kost alleen maar energie en leidt tot niets......