Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anouar15 schreef:Dan doe je het bit toch al aan de benen voordat je gaat rijden. Je doet toch ook niet pas het bit in de mond als je paard niet meer wilt stoppen?
Climax schreef:Mijn paard mag als paard leven hoor, en geniet ervan om een springpaard te zijn, ze mag elke dag de hele dag buiten lopen maar wel geschoren en met dekens, want anders krijg ik haar nooit meer droog na 2 parcoursen rond te hebben gesprongen, kan ik haar wel met haar dikke wintervacht zonder deken in een koude stal gooien, maar daar word ze ook niet blij van lijkt me.
En krachtvoer krijgt ze ook, waar moet ze anders de energie vandaan halen om elke dag te trainen en eens per week 2 parcoursen te springen.
IJzers? Zal wel moeten, die van mij houd geen voeten over zonder ijzers..
Straf en martelwerktuigen? Als in een bit en sporen? Ja die heb ik nou eenmaal nodig in het parcours om hem optimaal te helpen een parcours te lopen.
Jouw vergelijking is gewoon onmogelijk. Ze mogen wel in de sport, alleen de middelen die je daar toch echt voor nodig hebt mogen niet gebruikt/toegepast worden.
Citaat:Een afgericht paard is te stoppen op het bit, aangezien zij weten dat indien de ruiterhand gesloten word, ze een tandje langzamer horen te gaan.
Indien hier niet naar geluisterd word is dit ongehoorzaamheid.
Priiscilla schreef:ze zeggen het wel maar als je zonder bit rijd trek je misschien z'n neuisje krom! en ik blijf gewoon met bit rijden hoor:O
Anouar15 schreef:Citaat:Een afgericht paard is te stoppen op het bit, aangezien zij weten dat indien de ruiterhand gesloten word, ze een tandje langzamer horen te gaan.
Je slaat de spijker recht op z'n kop (of hoe zeg je dat)
Dit probeer ik al steeds duidelijk te maken. Als je een paard kan leren te stoppen op druk in de mond kan je hem ook leren te stoppen op druk op de neus.
Ben blij dat je het door hebt.
Dan ga ik nu weer tv kijken
Climax schreef:dekoezegtboe schreef:als een paard wil rennen dan gaat hij rennen... met of zonder bit hoor
Als hij wil rennen is hij ongehoorzaam, dus vind ik dat ik volledig in mijn recht sta als ik hem dat eens laat weten door flink de hand te sluiten waardoor er druk op het bit komt.
Krijg je tenminste reactie, zonder bit klettert ie gewoon het dorp uit..
Mag jij kiezen wat je leuker vindt..
dekoezegtboe schreef:als iemand brutaal is heeft hij of zij toch geen repect? als ik vroeger brutaal deed tegen mijn ouders vonden zij dat nou niet echt respectvol
pindakaas schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Veel paarden zijn gewoon erg brutaal en/of temperamentvol, en nemen graag het heft in eigen handen. Ik zou eerder zeggen dat er sprake is van te weinig ontzag voor de "leider".
smurf schreef:
ik heb een tank van een paard (zwaar koudbloed) die enorm kan flippen en of ik nou wel of geen bit in hang, het maakt helemaal niets uit, als hij gaat dan gaat hij.
Reden voor mij om voorlopig me toe te leggen op grondwerk (Parelli) en pas weer te gaan buitenrijden als het verantwoord is, maar dat is niet afhankelijk van het bit.
smurf schreef:
Je kan alleen stoppen op een bit als je het om de benen bindt, dat zijn namelijk de lichaamsdelen van het paard die je af wilt remmen, niet de mond
Jovarna schreef:Climax schreef:Mijn paard mag als paard leven hoor, en geniet ervan om een springpaard te zijn, ze mag elke dag de hele dag buiten lopen maar wel geschoren en met dekens, want anders krijg ik haar nooit meer droog na 2 parcoursen rond te hebben gesprongen, kan ik haar wel met haar dikke wintervacht zonder deken in een koude stal gooien, maar daar word ze ook niet blij van lijkt me.
En krachtvoer krijgt ze ook, waar moet ze anders de energie vandaan halen om elke dag te trainen en eens per week 2 parcoursen te springen.
IJzers? Zal wel moeten, die van mij houd geen voeten over zonder ijzers..
Straf en martelwerktuigen? Als in een bit en sporen? Ja die heb ik nou eenmaal nodig in het parcours om hem optimaal te helpen een parcours te lopen.
Jouw vergelijking is gewoon onmogelijk. Ze mogen wel in de sport, alleen de middelen die je daar toch echt voor nodig hebt mogen niet gebruikt/toegepast worden.
En dáár geloof ik dus niet in, dat die zaken allemaal noodzakelijk zijn. Tis dat ik geen wedstrijdambities heb (hoewel, als het een andere en dus paardvriendelijke wereld zou zijn zonder grote ego's, misschien wèl), anders zou ik het levende bewijs zijn. Paar voorbeelden zoals ik het doe, zonder wedstrijden dus, maar wel 'in training':
Mijn paard krijgt geen dekens op, ze houdt gewoon haar wintervacht. In de winter hou ik er rekening mee dat ze het niet al te warm krijgt, dus rij ik iets minder intensief zodat ze niet kleddernat wordt. Bovendien rijden we altijd buiten, dus niet in een binnenbak, en ook daardoor raakt ze niet zo snel bezweet als in een binnenbak.
(Als je je wat meer in het paard zou verdiepen, bijv. in zijn huid en vacht, dan zou je weten dat een paard ook niet kurkdroog hoeft te zijn na het rijden. Een cooling down is belangrijk ja, dus goed uitstappen, en wanneer z'n huid droog is, dan gaat de rest vanzelf, de vacht regelt zichzelf, daar hebben we geen dekens voor nodig. Ik wil wel een stuk kopieren hiernaartoe, als je geïinteresseerd bent.
Ik ben geen tegenstander van wat krachtvoer (geef ik ook na een lange, intensieve rit of na een uurtje flink dressuur), maar het is blijkbaar heel normaal dat paarden standaard 4 tot 6 kilo krachtvoer per dag krijgen. En veel te weinig hooi. En dat is gewoon slècht, daar is het paard niet op gebouwd.
Mijn paard blijft te allen tijde ijzerloos en ik zou niet aan wedstrijden meedoen die qua bodem (nat grasveld) te riskant zouden zijn.
Bit en sporen heb ik beide gebruikt en heb ik afgezworen, dus komen er bij mij niet meer aan te pas.
Anouar15 schreef:Citaat:Een afgericht paard is te stoppen op het bit, aangezien zij weten dat indien de ruiterhand gesloten word, ze een tandje langzamer horen te gaan.
Je slaat de spijker recht op z'n kop (of hoe zeg je dat)
Dit probeer ik al steeds duidelijk te maken. Als je een paard kan leren te stoppen op druk in de mond kan je hem ook leren te stoppen op druk op de neus.
Ben blij dat je het door hebt.
Dan ga ik nu weer tv kijken
Isabellover schreef:ik vind zelf een bitloos hoofdstel beter.
het is toch zo dat een paard die zen kin op de borst heeft moeilijker vooruit komt dan dat i zen neus lekker naar vooren kan steken.
ik zou liever met men neus naach achter getrokken willen worden dan met zo'n koud bit in men mond die men mondhoeken naar achter trekt en als ik mee werk heb ik er niet zoveel last van.
das mijn mening
Jovarna schreef:Climax schreef:Als hij wil rennen is hij ongehoorzaam, dus vind ik dat ik volledig in mijn recht sta als ik hem dat eens laat weten door flink de hand te sluiten waardoor er druk op het bit komt.
Krijg je tenminste reactie, zonder bit klettert ie gewoon het dorp uit..
Mag jij kiezen wat je leuker vindt..
Als hij wil rennen, is dat een instinctmatige reactie, die hij vertoont wanneer hij geen tot onvoldoende vertrouwen heeft in z'n leider (ruiter) en/of erg right-brained is.
Anouar15 schreef:Wel eens gehoord van wijken voor druk?
Citaat:jij denkt dus dat een paard alleen schrikt als hij niet voldoende vertrouwen in zijn ruiter heeft?
Citaat:Wel eens gehoord van wijken voor druk?
Als in onttrekken? Wat wou je daaraan doen dan, gewoon geen druk meer geven?