[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:08

In principe bereik je met longeren, vast of los, ook een soort join-up. Als longeren domweg rondjes lopen wordt, is dat erg geestdodend. Je kunt los longeren zo interessant mogelijk houden door vaak van tempo en richting te wisselen, dus meer richting loswerken te gaan. Pat Parelli is zelf absoluut geen voorstander van longeren.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:02

Ik longeer ook altijd los, letten ze veel beter op en kun je veel variatie in steken.

Paardentango

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 06:51

Neem de vrijheid om me ermee te bemoeien.

Join - up. Interessante methode en zeker voor sommige paarden, maar vooral mensen een antwoord op de vraag. Het juiste antwoord is dan dat het paard zelfstandig naar de ruiter/verzorger komt. Meer is het niet.

Een paard is niet achterlijk, een paard is goed in staat om mensen en paarden van elkaar te onderscheiden. Soms heb ik de indruk dat mensen zelf merrie of hengst denken te zijn en ook denken dat het paard hen zo ziet. Dan onderschat u uw paard wel heel erg.

Een band met welk paard dan ook is slechts mogelijk door verstandig te zijn, een goed eleider brengt zijn oaard niet in de problemen en als het paard in de problemen komt zal diezelfde leider het paard er weer uit helpen. Ik durf te stellen dat een join - up veelal op die manier wordt geinterpreteerd en uitgevoerd. Ooit was ik getuige, in SPanje, van een jonge hengst die n.a.v. een video een join-up kreeg. Het lag niet aan het paard, en zeker niet aan de dame in kwestie ze bedoelde het goed.
Maar inderdaad kwam het arme dier druipend van het zweet uitendelijk smeken, en geloof me het was smeken naar de mens.

Omdat ik er net was aangekomen heb ik me er net mee bemoeid, het voelde als hoogverraad naar het paard want ik hoorde het dier huilen, hij begreep het niet, hij begreep niet waarom hij zo werd afgestraft.
In een kudde, geen groep, is uitsluiten een uiterste ingreep van een leider, of zelfs subleider. Het is het ergste wat een paard kan overkomen. Daarom denk ik dat voorzichtigheid geboden is.

Jin up wordt ook gebruikt bij angstige paarden, door veelal leken, juist die paarden vragen eigenlijk alleen maar ... accepteer me alsjeblieft en stuur me niet weg maar koester me, ik ben het vertrouwen kwijt in de mens....

Niet dat ik beter ben, maar ik ben wel in staat, door een gave (?) paarden verdraaid goed te lezen. Vier weken heb ik met deze hengst mogen werken, ik heb hem zadelmak gemaakt met pijn in mijn hart omdat we allemaal weten dat zadelmak het begin is van welke weg dan ook. Ik heb het dier welkom geheten in de volwassen wereld en hem succes gewenst in de rest van zijn leven. Het was een goedaardig dier, heel braaf en heel open. Dat heb je snel in Spanje omdat de paarden daar meer wild leven en geen slechte of goede ervaringen met mensen hebben. Dit soort paarden zijn daardoor zo gemakkelijk. De hengst, en elk paard, is overgeleverd aan de mens, sommige met goede bedoelingen maar met te weing gevoel. Soms denk ik aan vivisectie, het paard als proefdier, ons persoonlijke proefdier.

We hakten eerst mechanisch met allerlei soorten teugels en tuigen, dat vond men niet goed. Nu hebben we geleerd om ook psychisch in te werken, er zijn verschillende dompteurs die hun kunstje verspreiden. Er bestaan zelfs doe-het-zelf pakketten. Maar wie leert ons een paard goed te lezen, een paard echt te begrijpen, zoals het is, en de signalen die het geeft te zien en te horen.

Het is niet echt moeilijk, maar om een goede band te krijgen is het noodzakelijk een paard te begrijpen zodat u kunt inspelen op het dier en uzelf. In alle eerlijkheid en als goede en verstandige leider.

De hengst reageerde panisch op druk, dit bleef. Het werd minder, maar het bleef.

Ik wil hier aleen mee zeggen bezint eer ge begint, ik denk dat Annemarie heel goed weet waar ze het over heeft en ik zou iedereen dringend en zelfs dwingend willen adviseren dit soort dingen PROFESSIONEEL aan te pakken. Een trauma is opgelopen in enkele secondes, het herstel duurt jaren zoniet een leven lang.

Scherpe woorden, niet bedoeld om iemand mee aan te vallen, maar ik maak me werkelijk zorgen.

Nicole Lampe
'Paardentango'

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:21

Paardentango schreef:
Neem de vrijheid om me ermee te bemoeien.

Join - up. Interessante methode en zeker voor sommige paarden, maar vooral mensen een antwoord op de vraag. Het juiste antwoord is dan dat het paard zelfstandig naar de ruiter/verzorger komt. Meer is het niet.

Een paard is niet achterlijk, een paard is goed in staat om mensen en paarden van elkaar te onderscheiden. Soms heb ik de indruk dat mensen zelf merrie of hengst denken te zijn en ook denken dat het paard hen zo ziet. Dan onderschat u uw paard wel heel erg.

Een band met welk paard dan ook is slechts mogelijk door verstandig te zijn, een goed eleider brengt zijn oaard niet in de problemen en als het paard in de problemen komt zal diezelfde leider het paard er weer uit helpen. Ik durf te stellen dat een join - up veelal op die manier wordt geinterpreteerd en uitgevoerd. Ooit was ik getuige, in SPanje, van een jonge hengst die n.a.v. een video een join-up kreeg. Het lag niet aan het paard, en zeker niet aan de dame in kwestie ze bedoelde het goed.
Maar inderdaad kwam het arme dier druipend van het zweet uitendelijk smeken, en geloof me het was smeken naar de mens.

Omdat ik er net was aangekomen heb ik me er net mee bemoeid, het voelde als hoogverraad naar het paard want ik hoorde het dier huilen, hij begreep het niet, hij begreep niet waarom hij zo werd afgestraft.
In een kudde, geen groep, is uitsluiten een uiterste ingreep van een leider, of zelfs subleider. Het is het ergste wat een paard kan overkomen. Daarom denk ik dat voorzichtigheid geboden is.

Jin up wordt ook gebruikt bij angstige paarden, door veelal leken, juist die paarden vragen eigenlijk alleen maar ... accepteer me alsjeblieft en stuur me niet weg maar koester me, ik ben het vertrouwen kwijt in de mens....

Niet dat ik beter ben, maar ik ben wel in staat, door een gave (?) paarden verdraaid goed te lezen. Vier weken heb ik met deze hengst mogen werken, ik heb hem zadelmak gemaakt met pijn in mijn hart omdat we allemaal weten dat zadelmak het begin is van welke weg dan ook. Ik heb het dier welkom geheten in de volwassen wereld en hem succes gewenst in de rest van zijn leven. Het was een goedaardig dier, heel braaf en heel open. Dat heb je snel in Spanje omdat de paarden daar meer wild leven en geen slechte of goede ervaringen met mensen hebben. Dit soort paarden zijn daardoor zo gemakkelijk. De hengst, en elk paard, is overgeleverd aan de mens, sommige met goede bedoelingen maar met te weing gevoel. Soms denk ik aan vivisectie, het paard als proefdier, ons persoonlijke proefdier.

We hakten eerst mechanisch met allerlei soorten teugels en tuigen, dat vond men niet goed. Nu hebben we geleerd om ook psychisch in te werken, er zijn verschillende dompteurs die hun kunstje verspreiden. Er bestaan zelfs doe-het-zelf pakketten. Maar wie leert ons een paard goed te lezen, een paard echt te begrijpen, zoals het is, en de signalen die het geeft te zien en te horen.

Het is niet echt moeilijk, maar om een goede band te krijgen is het noodzakelijk een paard te begrijpen zodat u kunt inspelen op het dier en uzelf. In alle eerlijkheid en als goede en verstandige leider.

De hengst reageerde panisch op druk, dit bleef. Het werd minder, maar het bleef.

Ik wil hier aleen mee zeggen bezint eer ge begint, ik denk dat Annemarie heel goed weet waar ze het over heeft en ik zou iedereen dringend en zelfs dwingend willen adviseren dit soort dingen PROFESSIONEEL aan te pakken. Een trauma is opgelopen in enkele secondes, het herstel duurt jaren zoniet een leven lang.

Scherpe woorden, niet bedoeld om iemand mee aan te vallen, maar ik maak me werkelijk zorgen.

Nicole Lampe
'Paardentango'

een mooi verhaal, en ik kan niet anders dan ermee eens zijn! dit is ook één van de redenen dat ik de JU niet op mijn paarden toepas, of toegepast heb. ik heb het eenmaal geprobeerd met mijn paard (en geloof me, met goede reden), maar na een paar minuten was duidelijk dat het voor hem niet te begrijpen was. hij kende mij te goed, en gelukkig, ik hem. ik heb het laatst nog wel ingezet bij de training van een haf, zij kent geen rangorde naar mensen toe. duldt ons op haar rug, maar kent geen samenwerking of band met mensen. de JU heeft haar goed gedaan, dat was duidelijk. ze heeft respect gekregen, en is nu dolblij als we komen, omdat ze een band met ons krijgt. ze laat nu mensen toe om daadwerkelijk samen te werken, ipv voor mensen te werken. daarom was ze ook niet goed te rijden. geen fout van het paard, maar een fout in haar opvoeding, met name in het inrijden. we krijgen contact met haar, ze is blijer dan eerst, en heeft een hele andere uitstraling gekregen. ze kan nu weer paard zijn, iets waar ze eerder de kans niet voor kreeg.

ik denk inderdaad dat er veel mensen zijn die bijv. een video zien, en aan de hand daarvan wat gaan proberen. in veel gevallen bereiken ze er weinig tot niets mee. ik heb meerdere verschillende paarden onder mijn hoede gehad, en bij slechts twee de join up gebruikt, met goed resultaat, van beide kanten.

de instelling dat het paard de mens als hengst of merrie ziet, is fout. een paard weet wat een mens is, en wat een paard is, en kent overduidelijk dat verschil. maar door je aan te passen, te reageren 'als een paard' (niet overdrijven), en te handelen op een manier die voor het paard te begrijpen is, kan je wel de positie krijgen van een leidende merrie/ hengst. ik ben ervan overtuigd dat het voor een paard mogelijk is om een mens als dusdanig te zien, maar een paard weet dat een mens geen paard is. de vertrouwensband, die van leider en paard, moet er zijn. een paard ziet een mens niet als hengst of merrie, maar kan de mens wel degelijk als zodanig vertrouwen en volgen. door een goede leider te zijn (zoals je aangeeft, problemen voorkomen, oplossen en zorgen voor 'rust in de kudde') krijg je respect van je paard, en zal het paard je vertrouwen. respect van onze kant, daar schort het meestal aan. paarden worden veel te vaak gezien als een sportobject, winstobject of iets dergelijks, en krijgen niet het respect dat ze verdienen.

JU bij angstige paarden kan heel veel schade aanrichten naar mijn mening. in feite is de JU een aanval, bedoeld om het paard 'uit je buurt' te krijgen. angstige paarden hebben dit niet nodig, eerder het omgekeerde.

ik ben het met je eens dat wij zelf het paard moeten leren begrijpen. een parelli pakket kán daarin helpen, maar het is niet de oplossing. uiteindelijk komt er een groot stuk invelingsvermogen en gevoel voor het dier bij kijken, en niet iedereen heeft dat. ik doe mijn best om mijn paarden te begrijpen, en dat gaat me steeds beter af. ervaring speelt daarin een grote rol. ik sta overal voor open, en lees me dan ook in in allerlei methoden. maar klakkeloos uitproberen omdat er zulke goede resultaten beloofd worden, daar doe ik niet aan mee. ieder paard is een individu, en zal als dusdanig behandeld en benaderd moeten worden. het is niet zo, zoals vaak wordt beweerd, dat er één methode is die op ieder paard van toepassing is. in een kudde is dan ook niet zo, anders zou er van een rangorde 'ladder' helemaal geen sprake zijn, enkel van een leider, en een groep domme paarden die allemaal hetzelfde doen.

nogmaals, ik ben het volledig met je eens, maar ik weet ook dat er veel mensen zijn die het inlevingsvermogen niet hebben om een paard te begrijpen, of dit simpelweg niet willen. ik zeg niet dat ik één of andere paardenfluisteraar ben, maar ik doe mijn best om ze te begrijpen, en tot dusver zie ik daarin een stijgende lijn. ik leer steeds beter wat het paard wil aangeven, ik leer ze te begrijpen. een mens zal een paard wellicht nooit volledig kunnen 'verstaan', maar het is zeker de moeite om eraan te werken, om van het paard te leren, en samen te leren.
zo heb ik in de afgelopen jaren verschillende paarden onder mijn hoede gehad, waaronder een jonge hengst, een 6-jarige merrie die gewoonweg bang was door trauma's en mishandeling, de haflinger waarover ik het had, en uiteraard mijn eigen dieren, etc.
die paarden die ik hier noem, zijn een aantal waarin ik echt gezien heb dat ze mijn begrjipen, en andersom. na een periode van leren kennen (bij de hengst 5 minuten, bij de merrie een paar dagen), kon ik dusdanig met ze omgaan dat het te begrijpen was, en dat ik hun reacties begreep. en dat is mooi, ik vind het persoonlijk iets om trots op te zijn (of word ik nu wel heel arrogant).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:36

merrieveulen schreef:
ik ben het met je eens dat wij zelf het paard moeten leren begrijpen. een parelli pakket kán daarin helpen, maar het is niet de oplossing. uiteindelijk komt er een groot stuk invelingsvermogen en gevoel voor het dier bij kijken, en niet iedereen heeft dat. ik doe mijn best om mijn paarden te begrijpen, en dat gaat me steeds beter af.

Ik ben het niet met je eens in dat Parelli niet een goed begin kan vormen voor mensen die een paard willen leren begrijpen. Parelli is voor velen de oplossing, en is voor iedereen weggelegd. Hoe ver je het er uiteindelijk mee kunt gaan schoppen ligt aan jezelf. Zoals je zelf zegt kun je in grote lijnen leren hoe je met paarden om moet gaan, en je erin verbeteren, ook en zelfs de timing die nodig is. Hoever je uiteindelijk gaat komen ligt aan je eigen inzet en de begeleiding die je krijgt, en die begeleiding is op een gegeven moment gewoon nodig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:39

Cassidy schreef:
merrieveulen schreef:
ik ben het met je eens dat wij zelf het paard moeten leren begrijpen. een parelli pakket kán daarin helpen, maar het is niet de oplossing. uiteindelijk komt er een groot stuk invelingsvermogen en gevoel voor het dier bij kijken, en niet iedereen heeft dat. ik doe mijn best om mijn paarden te begrijpen, en dat gaat me steeds beter af.

Ik ben het niet met je eens in dat Parelli niet een goed begin kan vormen voor mensen die een paard willen leren begrijpen. Parelli is voor velen de oplossing, en is voor iedereen weggelegd. Hoe ver je het er uiteindelijk mee kunt gaan schoppen ligt aan jezelf. Zoals je zelf zegt kun je in grote lijnen leren hoe je met paarden om moet gaan, en je erin verbeteren, ook en zelfs de timing die nodig is. Hoever je uiteindelijk gaat komen ligt aan je eigen inzet en de begeleiding die je krijgt, en die begeleiding is op een gegeven moment gewoon nodig!

natuurlijk kan het een opstap zijn, maar ik denk niet dat parelli paketten de oplossing zijn voor iedereen met probleempjes met zijn paard, en zeker ook niet voor ieder paard. gevoel voor paarden moet je ontwikkelen, en daarin kan het helpen. maar als het niet in je zit, komt het er ook niet uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:02

Mee eens, het moet ontwikkeld worden, en het kan tot een bepaalde graad ontwikkeld worden. Die enkeling waarbij het al aanwezig is, noem ik een echt paardenmens...en dat zijn er in mijn beleving maar veel te weinig. Maar goed, dan vervallen we weer in mens met paard/paardenmens discussie, en daar ging dit topic niet over.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:45

Cassidy schreef:
Mee eens, het moet ontwikkeld worden, en het kan tot een bepaalde graad ontwikkeld worden. Die enkeling waarbij het al aanwezig is, noem ik een echt paardenmens...en dat zijn er in mijn beleving maar veel te weinig. Maar goed, dan vervallen we weer in mens met paard/paardenmens discussie, en daar ging dit topic niet over.

ik ben het met je eens. maar goed, daar komt ook weer de JU om de hoek. hoe kan iemand zonder enig inzicht in paarden, en 'paardengevoel' ooit een fatsoenlijke JU uitvoeren... ik heb ooit iemand geholpen ermee, ik had met haar paard een JU gedaan, en dat paard reageerde er perfect op, het heeft haar echt geholpen. maar toen de eigenaresse het zelf probeerde, gebeurde er niks. haar lichaamstaal straalde niks uit, en ze begreep het zelf niet, en het paard dus ook niet. daarna is het nog lang zo geweest dat haar paard naar mij toekwam als we bij het land kwamen, en haar links liet liggen. paarden zijn heel scherp op welke personen ze wel of niet moeten hebben. sommige mensen hebben iets wat ze aantrekt (ik merk dat zelf ook, ik wil niet arrogant overkomen, tenslotte doe ik dat niet zelf, maar zit het er gewoon in ofzo. maar ik doe wel erg mijn best om erin verder te leren, en het dus te ontwikkelen), en anderen hebben dat niet. ik merk dat heel sterk bij mijn eigen dieren. ze zijn mij gewend, en mijn manier van omgang. nadeel is dat ze daardoor met maar weinig anderen echt goed overweg kunnen, omdat er inderdaad maar weinig echte paardenmensen zijn... je hebt gelijk dat we hier niet die discussie gaan voeren, maar het heeft zeker een projectie op de JU...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:25

Maar is niet iedereen die erg van paarden houdt een paardenmens?
Iederen denkt dat hij/zij het goed doet, ik geloof niet dat er mensen zijn die bewust hun paard iets aandoen. Hoogstens dat ze niet precies weten wat ze doen omdat men niet helemaal op de hoogte is van de bijwerkingen. Sommige mensen die je laat zien wat er nog meer gebeurt schrikken zich echt een hoedje! Misschien terecht, maar toch een bewijs dat paardenmensen echt alleen het beste voor hun paard willen. Net als wij en alle anderen op zoek gaan. De ene kiest voor een dompteur en leert zijn kunstje en de andere kiest voor de liefde, een volgende kiest voor de sport zo veel smaken en mogelijkheiden. Voor allse valt iets voor te zeggen, paarden blijven een leerschool.
Zoiets denk ik ongeveer. Voor mij is in elk geval iedere paardenliefhebber een absoluut paardenmens.

De term wordt gebruikt om mensen mee te onderscheiden, en dat vind ik niet helemaal eerlijk. Zo komt er een stukje kwaliteit bij, wie bepaalt die kwaliteit dan? Ikke ? Jij ?

Moest 't even kwijt Pling

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:16

Paardentango schreef:
Maar is niet iedereen die erg van paarden houdt een paardenmens?
Iederen denkt dat hij/zij het goed doet, ik geloof niet dat er mensen zijn die bewust hun paard iets aandoen. Hoogstens dat ze niet precies weten wat ze doen omdat men niet helemaal op de hoogte is van de bijwerkingen. Sommige mensen die je laat zien wat er nog meer gebeurt schrikken zich echt een hoedje! Misschien terecht, maar toch een bewijs dat paardenmensen echt alleen het beste voor hun paard willen. Net als wij en alle anderen op zoek gaan. De ene kiest voor een dompteur en leert zijn kunstje en de andere kiest voor de liefde, een volgende kiest voor de sport zo veel smaken en mogelijkheiden. Voor allse valt iets voor te zeggen, paarden blijven een leerschool.
Zoiets denk ik ongeveer. Voor mij is in elk geval iedere paardenliefhebber een absoluut paardenmens.

De term wordt gebruikt om mensen mee te onderscheiden, en dat vind ik niet helemaal eerlijk. Zo komt er een stukje kwaliteit bij, wie bepaalt die kwaliteit dan? Ikke ? Jij ?

Moest 't even kwijt Pling

en weer heb je gelijk. maar, ik ken ook iemand, en die houdt best heel veel van haar paard, maar ze neemt niet de moeite om zich erin te verdiepen. ze wil eigenlijk niet leren, krijgt wel rijles maar dat is alles. als er iets is komt er geen DA, althans niet op tijd, en zo is ze haar oude pony en een 7-jarige merrie kwijtgeraakt. echt, ze houdt heel veel van ze, maar ik zou haar niet een paardenmens noemen. goed, het talent en de kwaliteiten hoeven er niet per sé te zijn, om een paardenmens te zijn, maar in dergelijke gevallen, zoals ik hier beschrijf, vind ik het woord paardenmens niet op zijn plaats. ik vind dat de manier waarop je van paarden houdt ook wel iets zegt. mijn stalhouder houdt ook van paarden, maar dan als handel, als broodwinning. dus het mag niets kosten, en daardoor missen de paarden vaak essentiële verzorging. ik vind hem dan ook absoluut geen paardenmens.

ik weet wel wat je bedoelt. ik wist een tijd geleden ook niet dat ik met mijn 50 kilo nooit op mijn shet zou kunnen rijden. ik was dat wel van plan, gewoon voor de leuk, maar toen hoorde ik van alle kanten hoe slecht dat zou zijn. gelukkig was ze nog te jong, en was er nog geen schade, maar ik schrok wel van die onwetendheid. voor hetzelfde geld had ik er gewoon mee gereden, niet beter wetend. is dat fout? als je beter weet wel, maar inderdaad wil (bijna) iedereen het beste voor zijn of haar paard. ik luister dan ook naar adviezen, en als ik daarmee meer kan leren, en beter voor mijn paarden kan zorgen, dan handel ik daar ook naar. het is inderdaad een leerschool, maar dan moet je wel bereid zijn om je aan te passen, fouten toe te geven, en te wíllen leren. er zijn veel mensen die dat niet willen (zien).

in mijn ogen is een paardenmens iemand die het paard voorop stelt, die eerlijk het beste wil voor zijn paard, en dan pas naar de eigen belangen kijkt. het stukje talent voor paarden speelt daar een onbewuste rol in meestal, maar het is niet echt een vereiste.

maar goed, laten we weer ontopic gaan, aangezien ze niet willen dat hier een discussie over het paardenmens zijn zich vormt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:46

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:48

merrieveulen schreef:
ik ben het met je eens. maar goed, daar komt ook weer de JU om de hoek. hoe kan iemand zonder enig inzicht in paarden, en 'paardengevoel' ooit een fatsoenlijke JU uitvoeren...

Omgekeerd: iemand die feeling heeft met paarden, maar door verkeerde voorlichting op een dwaalspoor gezet wordt, kan ook dingen bereiken maar zich de reikwijdte er niet van realiseren. Ziehier de kinderen met shetjes die hem tweemaal weeks meenemen (en waar hij bij lukt) zonder zich te realiseren wat ze aan het doen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:50

merrieveulen schreef:
in mijn ogen is een paardenmens iemand die het paard voorop stelt, die eerlijk het beste wil voor zijn paard, en dan pas naar de eigen belangen kijkt. het stukje talent voor paarden speelt daar een onbewuste rol in meestal, maar het is niet echt een vereiste.

Niet mee eens. Maar lees de gequote topics eens door, een duidelijk antwoord is er niet op te vinden, maar ik ben wel van mening dat je dat onderscheid wel degelijk mag en moet maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:26

ik heb ze doorgelezen, en ik denk dat er niet een soort mens is die je per definitie een paardenmens kunt noemen. ik denk ook dat het in woorden moeilijk uit te leggen is. als je ze tegenkomt, merk je het vanzelf. wel ben ik het ermee eens, dat het paard er een grote rol in kan spelen. dat het paard als het ware aangeeft of zijn baas een paardenmens is. dat is te zien aan de interactie tussen mens en paard, ook al geldt dat niet voor alle gevallen, en is het ook hier weer moeilijk te definiëren.

Cassidy schreef:
Omgekeerd: iemand die feeling heeft met paarden, maar door verkeerde voorlichting op een dwaalspoor gezet wordt, kan ook dingen bereiken maar zich de reikwijdte er niet van realiseren.

klopt. maar ik denk dat dit minder vaak voorkomt dan andersom. maar ik heb me daar nog nooit echt sterk in verdiept. ik heb dit zelf ook een beetje gehad, toen ik leerde over de JU leek het me dé oplossing, dé manier om een band met een paard te krijgen. het werd opgehemeld, kon bij ieder paard, en iedereen zou het kunnen. maar dat is niet zo. gelukkig ben ik niet door schade en schande wijs geworden hierin, maar ik denk dat er veel mensen zijn waarbij dat wel gebeurt. ook omdat het zo cemmercieel wordt. het levert geld op, hoe meer mensen het dan doen hoe beter... en daardoor is de voorlichting op sommige punten gewoon niet eerlijk...

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:47

Ik wil er nog iets bijvoegen, want ik ben het zeer eens met het gesprek hierboven tussen merrieveulen en paardentango. Alleen ik hoop dat hiermee nog een fijne toevoeging heb.

Ik denk dat mensen een gevoelslaag hebben die je kunt ontwikkelen en hopelijk ook goed hebt kunnen ontwikkelen tot de dag die vandaag leeft (in je jeugt enzo bedoel ik dan) Die gevoels laag bestaat uit fasseten denk ik en een van die fasseten is het kunnen aanvoelen wat waarscheinlijk nodig is om situatie's een positieve draai te geven. Daarnaast hebben we een goed zichtsvermogen. Als je goed leert kijken (wat ik ook eerde al zei) zie je veel. Met deze 2 kwalliteiten kan je misschien een hoop paarden een fijn gevoel geven. Het gevoel dat ze begrepen worden. Als je ook luisterd naar wat het paard wilt (goed kijkt eigenlijk) en daar dan met je hart op reageerd (voelen wat nodig is) zal contact snel fijn verlopen denk ik.

Wat daarvan een logisch gevolg zal zijn is dat je echt niet elk paard zal JU'pen. Dan zie je dat niet elk paard dat nodig heeft. Ik geloof wel in de theorie, maar zeker ook dat dat niet voor elk paard van toepassing is. Daarnaast kan je een JU ook in zoveel maten toepassen. Soms kan je gewoon er een soort spelletje van maken, dat je het paard niet straft, maar meer zijn gehoorsaamheid test ofzow. Ik geloof het meest in onconfroterende oplossingen. Soms moet je heel duidelijk zijn en zeggen "dat mag echt niet", want bijvoorbeeld door het gedrag van het paard kom je in gevaar. Maar heel veel dingen zijn met creatieve oplossingen zo te verhelpen dat het de band niet schaad. Tenminste dit is mijn visie tot nu toe. Alles kan bijgesteld worden, het een is niet minder waar als het ander en dat we onze mening uiten vind ik echt een goed gebeuren. Ik geloof niet in een waarheid, wel in eigen ervaringen en leren van de mensen om je heen. Als je jezelf goed kent en kan denken als een paard kom je een heel eind. Maar het is ook een lange weg om te gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:49

dat is het zeker. maar ook nu, op mijn nieuwe stal, merk ik dat mijn visie tov paarden, en de hele uitwerking die ik (voor een groot deel onbewust) op ze heb, heel anders zijn dan die van de meeste anderen. het is toch een stukje talent denk ik. ik ben er heel bewust mee bezig, omdat ik het ook wíl ontwikkelen. ik denk niet dat dat voor iedereen geldt. iedereen heeft tenslotte andere prioriteiten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:11

ja, sommige mensen hebben net dat beetje meer gevoel om met paarden te werken en te join-uppen. En zoals Jantine zegt, je kan er zelf een spel van maken of harde actie...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:29

merrieveulen heeft meer dan een groot hart, dat weet ze zelf misschien nog niete helemaal zeker, maar ze is een bijzonder mens en heeft enorm veel over voor haar paarden.
Daar kunnen veel mensen iets van leren, en goddank zijn er ook mensen die hetzelfde proberen. Er is hoop voor de paarden !!!

Maar merrieveulen is speciaal.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:02

Paardentango schreef:
merrieveulen heeft meer dan een groot hart, dat weet ze zelf misschien nog niete helemaal zeker, maar ze is een bijzonder mens en heeft enorm veel over voor haar paarden.
Daar kunnen veel mensen iets van leren, en goddank zijn er ook mensen die hetzelfde proberen. Er is hoop voor de paarden !!!

Maar merrieveulen is speciaal.....

bedankt, ik word er verlegen van!

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:42

Hallo!

interessant topic zeg! Ik was zelf ook nogal Monty Roberts-aanhanger, maar bij sommige aspecten heb ik inderdaad een beetje mijn twijfels gekregen. Zoals enkelen van jullie al zeiden, een paard wegsturen betekent een paard straffen en waarom straffen als een paard niets fout doet. Maar dat had ik eerst nog niet zo door en helaas heb ik volop gejoin-upd met mijn lieve pony'tje die niks verkeerd doet...Maar gelukkig is het een positieve pony en zag hij het allemaal als een spelletje met als gevolg dat waar ik ging hij ook ging en we samen elke dag door de wei aan t rennen waren. Nu heb ik het een tijdje geleden met een ander paard geprobeerd, maar hier liep ik tegen het volgende probleem op: het paard liep keurig zijn rondjes, reageerde als verwacht ( hals laten zakken, beetje likken, oortje naar mij toe) maar toen ik hem naar me toe wilde laten komen door me van hem af te wenden, liep meneer gewoon door...Hij kwam dus helemaal niet naar me toe. Dan kan je aannemen dat er toch ergens iets fout is gegaan, want ik heb dat bij Monty nog nooit zien gebeuren ( had ie mooi voor gek gestaan zeg!) Dus nu mijn vraag aan de ervaren join-upper: Wat ging er fout???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:01

marocje98 schreef:
Hallo!

interessant topic zeg! Ik was zelf ook nogal Monty Roberts-aanhanger, maar bij sommige aspecten heb ik inderdaad een beetje mijn twijfels gekregen. Zoals enkelen van jullie al zeiden, een paard wegsturen betekent een paard straffen en waarom straffen als een paard niets fout doet. Maar dat had ik eerst nog niet zo door en helaas heb ik volop gejoin-upd met mijn lieve pony'tje die niks verkeerd doet...Maar gelukkig is het een positieve pony en zag hij het allemaal als een spelletje met als gevolg dat waar ik ging hij ook ging en we samen elke dag door de wei aan t rennen waren. Nu heb ik het een tijdje geleden met een ander paard geprobeerd, maar hier liep ik tegen het volgende probleem op: het paard liep keurig zijn rondjes, reageerde als verwacht ( hals laten zakken, beetje likken, oortje naar mij toe) maar toen ik hem naar me toe wilde laten komen door me van hem af te wenden, liep meneer gewoon door...Hij kwam dus helemaal niet naar me toe. Dan kan je aannemen dat er toch ergens iets fout is gegaan, want ik heb dat bij Monty nog nooit zien gebeuren ( had ie mooi voor gek gestaan zeg!) Dus nu mijn vraag aan de ervaren join-upper: Wat ging er fout???

hoogstwaarschijnlijk een fout in je lichaamstaal. paarden zijn daar veel fijner in dan wij. ook kan het zijn dat dit paard al veel gelongeerd is, en pas komt of halthoudt bij een stemcommando. ik gebruik de JU uiterst zelden, en enkel bij paarden die het nodig hebben. meestal zijn dat paarden met opvoedings- of dominantieproblemen, en in de meeste gevallen nog erg jong.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:25

Ha,ha, er ging helemaal niks fout joh ! Je deed het vast gewoon erg goed maar je was erg met jezelf bezig en dat het paard dan ook naar jou toe zou komen. Het spreken met je paard is iets anders dan iemand nadoen, en dat bedoel ik NIET negatief hoor.
Wat er gebeurt is denk ik het volgende. Je hebt het eerder gedaan, en jouw eigen paard kent je en nam je uiteindelijk minder serieus, knap paard en een groot hart dus. Dit vreemde paard kent je niet maar ontdekt wel dat een heel stuk taal spreekt, weliswaar met een raar accent maar hij moest er erg over nadenken wie en wat je was. Aan de dingen die je beschrijft was hij zijn, ja het klinkt zwaar, nederigheid, aan het tonen. Dat is niet wat je wilt maar zo te lezen is dat wat je kreeg. Je inetrpreteerde het als logosche stap, a la Monty, en als gevolg daarvan een komst naar jou.
Alleen dit paard durfde dat nog niet, had meer tijd nodig, en ervaarde jou als iemand die sterk en blijkbaar wat boos was.
Nou is het kauwen en likken wel fors, zeker voor een onzeker paard en ook niet zo leuk. ALs je het op je eigen manier zou doen krijg je iets anders.
Bv stuur hem gerust weg, maar speel en ga niet kijken naar de signalen maar blijf spelen, mak hem aan het lachen. Dan ga je ergens, liever niet in het midden, maar ergen zitten, op de grond en wacht. Je zal verbaasd en verrast zijn van het resultaat. Wel geduld en NIETS willen.
Het paard zal naar je toe komen omdat het nieuwsgierig is, en moet bedenken of het veilig is bij jou.
Jouw duidelijke verslag lezende snap je het aard al een heel stuk, dus dit zal je gemakkelik afgaan en dan heb je communicatie met hem. Volg je hart en luister naar het paard, maar vergeet niet tegen het paard te zeggen dat je hem wil helpen en dat hij niet bang hoeft te zijn. Je wil niks, je vaagt niks maar je zou vereerd zijn als het paard kwam. Het paard zal komen, alleen op het moment dat het dier weer de moed heeft verzameld dat et niet de laagste in rang moet zijn maar trots mag zijn.
Ben heel erg beniewd of je hier iets aan hebt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:39

Ik ben het toch niet helemaal met Paardentango eens. Op het moment dat je de signalen krijgt maar daar de join-up niet op volgt, zul je de druk toch nog een beetje moeten verhogen.
Dat is het funeste aan de join-up. Er is geen "ernaartoe tasten". De aanwijzing moet meteen en in de juiste dosering gegeven worden. En dat maakt het nou zo moeilijk voor degenen die er niet zoveel ervaring mee hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:29

Cassidy schreef:
Ik ben het toch niet helemaal met Paardentango eens. Op het moment dat je de signalen krijgt maar daar de join-up niet op volgt, zul je de druk toch nog een beetje moeten verhogen.
Dat is het funeste aan de join-up. Er is geen "ernaartoe tasten". De aanwijzing moet meteen en in de juiste dosering gegeven worden. En dat maakt het nou zo moeilijk voor degenen die er niet zoveel ervaring mee hebben.

of je de druk moet verhogen hangt ook van het paard af denk ik... maar dat het (te) moeilijk is voor onervaren JU-ers ben ik wel met je eens. je moet toch vrij goed zijn in het lezen van de signalen. kauwen, likken en hoofd laten zakken zie je wel, maar er zijn zoveel meer dingen die het paard gebruikt om iets duidelijk te maken...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:34

Ja, en die herkennen vergt wel ervaring...