nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:44

Lieke schreef:
Anouar15 schreef:
Waarom moet de hiel hoger?

Omdat anders de belasting voor zijn pezen te groot wordt en het risico dat hij opnieuw een peesblessure oploopt te groot is.

Zo als ik het heb begrepen wordt een peesblessure niet veroorzaakt door een constante spanning, maar door een plotselinge klap op de pees.
Als je de hielen ophoogt, worden de pezen uiteindelijk ook korter (kijk maar naar het voorbeeld van vrouwen die altijd op hakken lopen, die krijgen problemen zodra ze schoenen zonder hakken aan hebben). Die kortere pezen zouden juist op termijn voor problemen kunnen gaan zorgen.

Maar goed, ik ben geen veearts en ook geen professioneel hoefverzorger.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:11

Ik denk idd ook dat je de pezen sterker maakt als je de hielen lager zet.
Ik liep vroeger ook altijd op hakken. Als ik dan platte schoenen aan deed kon ik bijna niet lopen. Nu loop ik alleen nog maar op platte schoenen.
Belangrijker is denk ik de toon zo kort mogelijk houden en een goede mustangroll met eventueel een opzet om het afwikkelpunt zover mogelijk naar achteren te brengen. Dan komt er minder kracht op de pezen.

Anoniem

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:04

@russel:
De hoefschoenen van Smit zijn maatwerk. Ze worden gemaakt van autobandenrubber, dus ze zijn erg fexibel en niet echt zwaar (ijzers zijn zwaarder).
Bovenin de schoen zit een kabeltje en een soort gesp; hiermee zet je de schoen vast (niet te los en niet te strak, de bekapper kan dit voor je afstellen). Het kabeltje zit ter hoogte van de kroonrand, dus òp de hoef; dit is dus niet pijnlijk voor het paard. Het stukje schoen boven dit kabeltje is ongeveer een cm hoog en drukt niet op de huid.
Voordat de mallen worden gemaakt, worden de hoeven eerst dermate bekapt dat bij groei in circa 2 weken tijd (afh. van de groei), de schoen nog steeds past. Wel is het belangrijk dat de hoeven regelmatig bijgewerkt worden (vijlen), zodat de schoenen inderdaad blijven passen. Op die manier kan een paard lang plezier van z'n schoenen hebben.
Hier een paar foto's van het maken van de mallen (met Jovarna als model ):

Eerst worden de voeten ingewikkeld in plastic.
Afbeelding

Dan wordt er gips omheen gewikkeld, dit wordt nat gemaakt en gaat het gips harden.
Afbeelding

Wanneer het gips hard genoeg is (ongeveer 10 minuten, kweet 't niet precies meer, als het gezellig is, vliegt de tijd ), wordt de afdruk doormidden geknipt tot aan de toon, van de voet gehaald en bij elkaar gehouden met een stukje tape.
Deze afdrukken worden opgestuurd naar de firma Smit.
Afbeelding

Smit maakt de mallen; dit zijn de mallen (die krijg je met de schoenen opgestuurd).
Afbeelding

En dit zijn de schoenen.
Afbeelding

Hier heeft ze voor 't eerst haar schoenen aan.
Afbeelding
Ze liep er zo mee weg!

Voor meer info kun je naar de site van Smit gaan: http://www.paardenschoenen.nl/

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:16

De laatste drie foto's doen het niet Jovarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:21

dorientjuh schreef:

Hè, da's jammer . Bij mij doen ze het wel.
Nou ja, die laatste 3 staan ook wel op m'n site, op de pagina 'Hoeven' en dan een stuk naar beneden scrollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:45

He Jovarna ziet er super uit. Ook voor paarden zonder verzenen??

Ik heb effe gegoogled, E 75,00 is goed te doen, was eigenlijk 95 rondom kwijt.

Als ze echt zo flexibel zijn, zacht bij de hoefballen en kootrand, zag nl ook een stukje bont bij een plaatje op de webpagina, en relief op de zool, zou het idd iets voor mijn paard zijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:51

Ik ken iemand, haar verzorgpony heeft hoefschoenen. Hij kreeg er hele kapotte hoefballen van. Ik raadde haar aan om sokken om de hoeven te doen en nu heeft hij nergens meer last van. Dus van die kapotte hoefballen ben je gemakkelijk af.

Ik vind het een hele uitvinding. Ik wilde ze eerst ook, maar kon ze niet betalen. Nu heeft Anouar ze niet meer nodig, dus achteraf maar goed dat ik ze toen niet gekocht heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:08

Jovarna heeft ook lage hielen. Omdat ze op maat gemaakt worden, wordt de bevestiging (dus dat kabeltje en de gesp) ook daar bevestigd waar 't zitten moet (laag dus). Het past dus altijd.

Er kan idd een bontje achterin de schoen bevestigd worden.
Wat ik altijd deed, was babypoeder boven de kroonrand en op de hoefballen strooien; voordat ik de schoenen aan deed en daarna nog een keer met schoenen aan (nog niet vast gegespt) rondom in de schoen, op de huid. Bij thuiskomst als de schoenen uit gingen, poederde ik ook nog een keer. Gewoon voor de zekerheid, leek me wel preventief.

Sinds vorige week rijden Jovi en ik niet meer vanwege haar zwangerschap. Wandelen doen we zonder schoenen, veel over het asfalt, is goed voor haar hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:18

Misschien is vaseline ook wel een idee, dat glijdt. Voetballers doen dat op hun knieen, als ze vallen en doorglijden, krijgen ze geen brandwonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:49

Jovarna schreef:
dorientjuh schreef:

Hè, da's jammer . Bij mij doen ze het wel.
Nou ja, die laatste 3 staan ook wel op m'n site, op de pagina 'Hoeven' en dan een stuk naar beneden scrollen.

Nu doen ze het hier bij mij ook niet.
Ik heb die andere foto's ook maar even in mijnalbum gezet:
http://www.mijnalbum.nl/Album=VXCGJYAU

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:37

Bij mij doen ze het gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:36

Hier even een wetenswaardigheidje dat ik beslist de moeite waard vind om hier te melden. Het deed mij in ieder geval erg goed toen ik dit las. Want hoe vaak wordt er door voorstanders van ijzers wel niet geschermd met het feit dat (inter-)nationale topruiters allemaal ijzers onder hun paarden hebben.

Nou, ik heb nu een naam van een zeer bekende internationaal Grand Prix ruiter en trainer die zijn paarden natuurlijk laat bekappen: David de Wispelaere.
Àl zijn paarden zijn van de ijzers gehaald en lopen allemaal blootvoets. Zijn paarden worden allemaal bekapt door een natuurlijk bekapper (in België).

Deze natuurlijk bekapper bekapt ook de paarden van een andere ruiter die internationaal in de sport zit, maar deze ruiter heeft de betreffende bekapper expliciet gevraagd dit niet openbaar te maken (van David heeft hij deze toestemming wel).

Verder gaat er een top-springruiter, Michel Robert, voortaan ook zonder ijzers verder; dit stond te lezen in "Cheval au Naturel".

Het argument van "Als NB zo goed zou zijn en ijzers zo slecht, dan zouden alle topruiters wel overgaan op NB" kan bij deze dus van tafel. *o/*
Goed voorbeeld doet volgen, nietwaar?! .

Voor degene die David de Wispelaere niet kent: http://www.dwdewispelaere.com/

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:01

goh dat ga ik even volgen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:51

Dat is leuk om te horen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:19

hehe... eindelijk! het was te verwachten, en ik ben blij dat het nu zover is!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:27

Nu Anky nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:57

De paarden van David (18 paarden) worden nu ongeveer een jaar natuurlijk bekapt. Het is zijn intentie om al zijn paarden blootvoets te laten en niet meer terug te vallen op ijzers. Volgens David lopen zijn paarden sinds het natuurlijk bekappen aanmerkelijk beter.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:13

Ff nieuwsgierig: wie bekapt zijn paarden?

luf_horses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:20

Wendy schreef:
Ff nieuwsgierig: wie bekapt zijn paarden?

Ehm.. als het goed is iedereen

ik denk dat je natuurlijk bedoelt

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:30

Ik bedoel: wie bekapt de paarden van David?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:52

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:53

Ah, die ken ik wel

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:03

sjips, dat hadden we eerder moeten weten Petra, hadden we hem kunnen vragen in Deurze:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:06

Ja, idd! Was vast wel effe interessant geweest om daar met hem over te babbelen!

(Nu de bitten nog! )

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:11

Bitten zullen bij David de W. niet zo'n probleem zijn, ik heb een poosje les gehad van een leerling van hem en ik moest van voren alles loslaten, had evengoed bitloos gekund, bit is, net als bij Parelli, voor verfijning, dus pas jaren en jaren later van belang en geen rem en stuur, zoals nog vaak gebruikelijk, helaas......