Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:03

ieks schreef:
en daar helpt het systeem nou juist bij je doet alles in 4 fases heel eerlijk en oprecht zonder boosheid of frustatie

Nee, een paard slaan omdat hij niet achterwaarts gaan is geen boosheid of frustratie. Echt niet, dat is hem de keuze geven.......en dat rijmt zo goed met deze uitspraak
Citaat:
Think about asking less, taking more breaks during a session… even try petting your horse when he gets it wrong!

Ik dacht dat ik Parelli even doorhad, namelijk je geeft het paard de illusie van een keuze. Maar nu snap ik het echt niet meer!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:21

Soms gaat het ook goed hoor...
Bij mij bijvoorbeeld...
Femke loopt normaal altijd weg zodra ik mijn voet in de beugel zet.
Vandaag ging ik op de parelli manier opzadelen,enz. friendly,bla bla.. en toen kwam het opstijgen:
Ik wiebel met het zadel,zodat ze stevig gaat staan,
ik pak de beugel en doe mijn voet erin.
Ik verwachtte al dat ze zou gaan lopen,maar nee...
Ik pak een stuk manen vast,en het zadel,en ik hop hop en hop,en ik hang daar zeg maar toestemming te vragen,en ze bleef echt staan!
Toen mijn been erover,en rust...(relax)
Kalmpjes voet in de andere beugel,en ze ging lekker op rust staan.
ZE LIEP VOOR HET EERST NIET WEG!!!!!
De hele verdere rit ging geweldig!
(met carrot stick en touwhalster dit keer)
Ik ben er tevreden over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:36

Ik kan me voorstellen dat je tevreden bent hiermee Daar doe je het uiteindelijk voor, voor dit soort resultaten!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:03

smurf schreef:
*knip* zit ook nog eens didactisch gezien prima in elkaar en ik kan er heel erg goed mee uit de voeten!

dit is iets waar ik me bij aansluit! volgens mij pretendeert meneer P. helemaal niet zo vernieuwend te zijn en ja, natuurlijk zijn er een hoop dingen die hij uitdraagt héél logisch, en néé, natuurlijk is ook dit niet een stroming die iedereen zal liggen.
Wat je echter niet kunt ontkennen, is dat PNH een NH stroming is, die zorgt dat paardenbezitters op een hele heldere en duidelijke manier kunnen leren om op een bepaalde manier met hun paard om te gaan. Dit in tegenstelling tot een aantal andere stromingen binnen NH, die een prachtig eindresultaat tonen, maar waarbij de weg ernaartoe voor velen niet weggelegd is....
De toppie-didactiek van Parelli is imo de reden van de grote populariteit, en daar is, ook weer imo, niets mis mee... toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:33

Ik weet wel zeker dat Parelli didactisch goed in elkaar zit - in elk geval voor mensen. Voor paarden vind ik het echter een zeer traditionele manier van trainen die in mijn ogen niet vriendelijker of paardgerechter is dan de traditionele. Dansen op Parelli vergelijken met in stallen in elkaar schoppen door gewone ruiters is dan een erg kromme vergelijking, net als het zou zijn om kalm samenwerken met je paard op de traditionele manier te vergelijken met een paard bont en blauw geslagen na een Eddy Modde sessie op de wei zetten. Beide zijn uitwassen die niets te maken hebben met het doel en middelen die het gros van de trainers voor ogen heeft.

Wat ik me dan wel afvraag is het gebruik van de woorden 'eigen keuze' bij Parelli. Heeft een paard dat niet achterwaarts wil en dus met de leadrope/carrotstick te maken krijgt niet evenveel 'eigen keuze' als een gewoon paard dat niets voorwaarts wil aan het stalhalster en dus druk op het halster krijgt en van achteren een tik met de zweep? In het eerste geval krijgt het paard fysieke druk (okee, noem het fase 4 ) die achterwaarts inwerkt, in het tweede geval fysieke druk die voorwaarts inwerkt. Wat is dan de definitie van vrije keuze? 'Het paard kiest er actief voor om door mij gepijnigd te worden (want dat is gewoon fase 4/druk opbouwen)', of 'hij kan zich ook losrukken en heel hard wegrennen'? Ik ben heel benieuwd naar wat volgens Parelli de definitie van 'vrije keuze' is (niet meewerken = verhoogde fase op halster/verhoogde fase met carrotstick), en hoe/of je die vrije keuze ook terugziet in normale paardentraining (niet meewerken = dan druk op halster of tik met de zweep).

Dat Parelli voor veel paarden een wondermiddel is, geloof ik trouwens wel meteen. Maar niet omdat de paarden plotseling het licht zien, maar de eigenaren. Opeens krijgen die brokje voor hapklaar brokje voorgekauwd hoe je moet reageren als je paard opdringerig is, in plaats van als reactie een loze kreet te horen als 'dan moet je hem gewoon laten zien wie de baas is'. Daardoor weten ze eindelijk hoe ze moeten optreden - en durven ze dat ook te doen doordat het boek en de video's laten zien dat dat ook mag en vaak zelfs moet. Het haalt een hoop onzekerheid en daardoor inconsequentie uit de mens, wat betekent dat het paard eindelijk snapt wat dat vage tweebenige wezen van hem wil. Natuurlijk wordt een paard daar happy van, en werkt hij opeens veel beter mee! In dat opzicht is Parelli zeker paardvriendelijk, maar niet omdat de methode zo vriendelijk is. Het gaat er namelijk nog steeds van uit dat je op onwil/onkunde van het paard moet reageren door sterker in te grijpen/hulpen te geven/fases op te bouwen en dus met actieve correcties werkt (positive punishment in het Engels). Natuurlijk vindt pressure-release plaats als het paard reageert - maar dat is bij letterlijk elke methode van paardentraining het geval omdat jij als trainer na vijf minuten training anders al al je kracht zou hebben verbruikt. Dat is dus zeker niet het gouden ei van Parelli, eerder weer een onderdeel van mensen laten zien hoe ze consequent kunnen zijn en ook niet extreem paardvriendelijk, want ook hier is weer druk/prikkeling van het paard aan vooraf gegaan.

Van echt eigen keuze is pas sprake als een paard vrij in de bak rondloopt, volledig los van de trainer, en de trainer zonder enige lichamelijk contact signalen aan het paard geeft en kijkt wat het achterwaarts gaan uitlokt. Om zodra het paard ook maar 1 hoef 1 centimeter achterwaarts optilt hier actief voor te belonen. Of door gewoon een vinger tegen de schoft van het paard te leggen en deze hier net zo lang gewoon te laten liggen, tot het paard reageert door een stapje opzij te doen. Dat klinkt ietwat absurd, maar het is gewoon een feit dat paarden drukloos getraind en beleerd kunnen worden door gebruik te maken van actief belonen in plaats van actief corrigeren/druk opbouwen. Ook gevaarlijk agressieve paarden kunnen zo tot meewerken bewogen worden doordat de aanleerfase 100% positief verloopt. Als het paardgedrag eenmaal geleerd heeft, kun je het natuurlijk ook met meer druk afdwingen, bijvoorbeeld omdat je anders door een vrachtwagen geplet gaat worden, maar de aanleerfase berust volledig op uit eigen wil meewerken van een paard. Is dat dan niet echt de definitie van 'vrije keuze'?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:36

hier moet ik tog nog even de site van mijn favorite trainer neerzetten.
www.johnlyons.com.

een prima systeem en een hele aardige man. ik begrijp eigenlijk niet waarom hij hier in Nederland bijna niet bekend is. zo'n 15 jaar geleden had ik trailerproblemen met Eros en toen kwam ik een videoband van hem tegen in een western winkel. heb het ding gekocht en toegepast op mijn paard. resultaat is perfect en ik heb volgens deze methode al een aantal paarden (niet alleen die van mij) weer trailermak gemaakt.

John Lyons heeft verschillende trainingsboeken en video's, c.q. dvd's en wat de logische opbouw betreft zijn die uitstekend.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:09

Ik denk dat Parelli 'lijdt' onder het fenomeen 'hoge bomen' ... daar waar iets populair is, zijn er altijd fanatiekelingen die roomser zijn dan de paus...en zijn er altijd 'omstanders' die wel een klok horen luiden en zich een mening vormen over het geluid, zonder dat de klepel gevonden is... dusssss...
Parelli pretendeert ook geen paarden trainer te zijn... meer dan eens wordt genoemd dat het inderdaad juist de mens is die er getraind moet worden... (zie onderschrift van Anya hier op bokt )

Verder ben ik het in aantal grote lijnen wel met xyzutu2 eens... binnen elke stroming zijn uitwassen te vinden...

Kijk...ik ben een leek.... mijn paardenkennis beperkte zich tot de algemene 'op de manege aangeleerde penny wetenschappen'...door me wat in parelli te verdiepen, heb ik in iedergeval met mijn paard nu een dusdanige band, dat ik met plezier en veilig met hem spelen kan, hem zadelmak gemaakt heb en een begin met inrijden gemaakt heb... tot nu toe zonder problemen.
Het grote verschil zit em er voor mij in...dat ik mijzelf en mijn paard heb geleerd te werken met fases... dus niet een lel van achter en een ruk van voren bij respectievelijk voor- en achteruit.. maar vragen...zo licht als mogelijk, zo hard als nodig... Voor mij een groot verschil met hoe ik het vroegah (regulier) geleerd heb! 'doet ie niet wat je vraagt? Klets!'... Niemand die zich afvroeg of de vraag wel goed gesteld werd en geen paard dat de tijd kreeg om de vraag te verwerken of ervan te leren...waarschijnlijk ook niet normaal...maar wel hoe het mij toen geleerd werd! "jij bent de baas! Macht moet je uitstralen!"
Kortom, Parelli blijkt voor mij een prachtige manier om omgang met mijn beessie (ook tijdens 'dagelijkse dingen' als poetsen, wandelen, voeten etc) prettig en veilig te beleven.

@jackie: Inderdaad nog nooit van gehoord! Ik ga vanavond thuis eens even de site doorspitten, want ongetwijfeld leidt er meer dan één weg naar Rome!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:40

Hoi!

Ik heb even een praktosche vraag over de YOYO game

Van de week meldde ik dat springen uitstekend werkte om andor achterwaarts te krijgen.

Nu heb ik het boekje nog eens goed gelezen en blijkt dat de essentie is dat je je benen niet beweegt ,want wie dat als eerste doet, is onderschikt aan de andere.
Logisch, ga ik proberen.

Maar dan! De fases, ik begrijp hoe fase 1 en 4, en wat er tussen zit te doen.

Maar nu willen ze bij mij niet zo makkelijk bij me weg en niet achteruit. Ze gaan wel achteruit op een vingertje tegen de borst aan.

Mag je in fase 4 waarbij je dus je hele arm gebruikt om de beweging in het touw te krijgen, het touw ook tegen het paard laten komen? Of is het echt de bedoeling dat het touw als een krankzinninge slang heen en weer gaat?? En het paard niet raakt?

Kan iemand daar antwoord op geven?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:09

Volgens mij raken ze op de dvd het paard wel flink tegen de kaak. Ik denk zelf dat het de bedoeling is dat je het paard zelf niet raakt.
Ik heb het nooit geprobeerd, yoyo is onze makkelijkste game

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:19

He ik heb vandaag mijn level 1 binnen gekregen dus ik hoop er nu ook bij.

alleen ik heb een kopie van een vriendin van me ik vraag me alleen al of dat alles is.
een dvd met de boekjes er op. een casette bandje waar je pat op hoort spreken en een dvd part 1 kan het kloppen dat dat alles is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 18:28

@Kimmy1985 je hebt dan het oude level 1 pakket, bij het nieuwe pakket zitten 6 dvd's

@AM je mag het paard met de lijn raken, zelfs met de bullsnap (of wat je dan ook aan je leadrope hebt) als het moet, stat op dvd2 uit het nieuwe pakket als ik het goed heb

Morrie ging geen cm achteruit, tot Wout kwam en zag wat ik fout deed, je moet jezelf heel duidelijk groot maken en heel erg boos kijken, dan heb je vaak aan het vingertje al genoeg.......

Morrie gaat nu op fase 1 achteruit....... we hebben net staan kijken hoe ze met groot materieel een koe uit de sloot trokken, intersseerde Morrie niets.... ik hoop dat ie ooit ook zo leftbrained wordt als ik erop zit....

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:09

@ jackie:
Bedankt voor de link, daar ga ik vannacht (heb nachtdienst) eens fijn op speuren om te zien hoe hij werkt en beredeneerd!

Natuurlijk heeft iedere NH-stroming mensen die roomser zijn als de paus, dat is in iedere stroming zo. Ik wil beginnen met Parelli, waarom? Vanwege het uitgekiende programma . Daarnaast heeft hij heel wat inzichten op papier gezet waarmee ik het wel eens ben. Vandaar dat ook ga starten met level 1, maar niet ten koste van alles. Dus fase 4 niet tot schade aan toe opvoeren...

Ik heb nog eens nagekeken in zijn boekwerk... ik kan het niet terugvinden dat fase 4 uit dusdanig veel druk bestaat dat het dier schade oploopt.
Het zal wel een zeer extreem geval zijn, die niet representaief is voor de grote massa (dat hoop ik iig).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:22

Citaat:
Mag je in fase 4 waarbij je dus je hele arm gebruikt om de beweging in het touw te krijgen, het touw ook tegen het paard laten komen? Of is het echt de bedoeling dat het touw als een krankzinninge slang heen en weer gaat?? En het paard niet raakt?

Kan iemand daar antwoord op geven?

slinger het in plaats van heen en weer op en neer, dan tikt de haak van de leadrope tegen de onderkaak . als je het zo hard moet doen dat je het niet leuk vind, probeer dan wat anders, zoals bijvoorbeeld Clinton Anderson doet (zijn methode lijkt erg op Parelli).

hij gebruikt de stick ervoor. je schud het touw, begint naar het paard toe te lopen met de stick in je hand als een skistock, beweeg je armen erbij. gaat het paard niet achteruit, tik je met de stok tegen zijn borst.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:46

Jackie, jouw methode deed ik al, omdat er anders geen beweging in kwam!

En Smurf en Jackie: bedankt voor de uitleg, das helder! Ik heb dus nog veel meer mogelijkheden!

Nu nog een echte leadrope.
ik heb een heel erg lang PAARS halstertouw van 3 meter en dan kom je toch een metertje tekort.

Edit: en de versie met DVD´s vanm de NIEUWE versie zijn onderweg als t goed is

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 01:31

Recept voor een leadrope:
Bij de doe het zelf zaak een musketton haak kopen
Bij de zeil/watersportwinkel haal je 4 meter 12 mm dik touw (allerlei leuke kleurtjes ).
Even knutselen en je hebt een niet van echt te onderscheiden (zeker als je wit touw met rode spikkels haalt) leadrope voor een fractie van de prijs van een originele.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 06:41

Maar helaas nog steeds geen paars gevonden Jossie!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:06

Let er wel op dat er voldoende "leven" zit in het zelfgekochte touw.
Ik heb gisteren ook bij de plaatselijke watersportwinkel 4 m. donkerblauw 12 mm touw gehaald. Heb eerst met verschillende touwen staan zwaaien daar in de winkel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:06

gek toch... mijn boertje heeft een werf gehad en daar heb ik alle touw geprobeerd dat ik kon vinden. Zo ook bij de watersportwinkel. En het voelt niet goed. Dat wil zeggen niet als mijn p-leadrope. Dus koop ik alleen de leadrope van het merk zelf. De rest kan iets zijn wat er op lijkt...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:16

Ik probeer het gewoon, Anya.
En gaat dit touw niet bevallen, koop ik alsnog een leadrope van PP, Emiel Voest of Calippo

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 08:47

Ik heb nog een leadrope liggen die ik elders heb aangeschaft, ik vind hem onbruikbaar, evenals de daar aangeschafte cs. Die heb ik nu van parelli

Ik heb wel een natural hackamore en een 22 ft line van Calippo, die voelen erg goed!

Dus als iemand nog interesse heeft in een nep leadrope en cs, laat het maar weten, liggen ter overname in de auto bij mij....(opsturen lukt niet, dus je moet het kunnen ophalen)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:53

Anya schreef:
gek toch... mijn boertje heeft een werf gehad en daar heb ik alle touw geprobeerd dat ik kon vinden. Zo ook bij de watersportwinkel. En het voelt niet goed. Dat wil zeggen niet als mijn p-leadrope. Dus koop ik alleen de leadrope van het merk zelf. De rest kan iets zijn wat er op lijkt...

Ik heb ook een dhz-leadrope. Die voelt prima en mijn portemonee ook

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:58

met mijn goedkope leadrope ging het prima..... tot...... yoyo...... er zazt te weinig beweging in het touw en Morrie vertikte het om achteruit te lopen, met de P.leadrope hoef ik maar minimaal te wiebelen en het komt aan aan bij dat enorme hoofd een paar meter verderop.....

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:25

... en ik vind een twistlock toch wel het allerprettigst..Daar kan imo bij lange na een musketonhaak niet tegenop!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:02

Morrie spoort niet...... hij heeft een wat grote en lenige tong, getuige dit fimpje... ik rijd nu zonder bit, maar je kunt je misschien voorstellen hoe dat er met bit uitgezien heeft

*klik op de foto voor het filmpje*

Afbeelding

Afbeelding

Morrie met z'n natural hackamore:
Afbeelding

Waar kijkt ie naar???

Afbeelding

hiernaar!!! Wouter Hazeleger had 7 Shires geparkeerd naast het ruinenweiland, de ruinen (8 met ijzers, 1 zonder en Morrie was uit rijden) hebben het hele weiland omgeploegd toen ze van schrik aan de kletter gingen
Afbeelding

Ook Morrie gaat maar es ff kijken.......
Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:13

nog 2, ik kan het niet laten...

Morrie verwerkt z'n oefening:
zoals Wout al zei: het is net een gewoon paard

Afbeelding

en heeft jeuk aan z'n been...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Morrie op 30-09-05 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt