[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:27

@Muzefee, wat leuk om te horen zeg! Jammer dat ze last kreeg van de wondjes door ZE.

Die van mij is ook best een stresser, zo ver ik haar nu ken wil ze dan ook graag bewegen als er iets is wat spannend is. Ze staat nu ongeveer 2 weken bij de andere in (een pony en paard) die al 9 jaar samen zijn, het gaat dan ook nog niet zo lekker samen (zijn 3 merries). Het paard zit haar nog wel eens achterna met de oren in de nek om als het ware de pony te 'beschermen'. De pony doet niks maar heeft ook geen behoefte om contact te maken. Ik denk dat ook een deel stress hier weg komt, dat ze nog niet lekker in de groep ligt. Hoop dat dit nog beter wordt.

Heb jij dan ook bij Eef gelest of heb jij het weer opgepakt toen ze naar huis kwam?

@mindful, het is echt leuk om jullie ervaringen te lezen. Dat jullie nu zo'n goede band hebben opgebouwd door Parelli!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:44

Je moet inderdaad wel het juiste moment weten om ze terug te vragen, ik begreep niet uit je verhaal dat je haar liet draven. :) In dat geval mag ze van mij inderdaad uitrazen, als dat snel moet, dan mag dat. Zolang ze zo op adrenaline blijft mag ze niet terug komen, wachten op het moment dat ze kauwt/likt en terug is in haar hoofd, als ze dan zelf besluit te komen, te connecten, mag ze komen of ik vraag haar bij me. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:46

Vionaa schreef:
Heb jij dan ook bij Eef gelest of heb jij het weer opgepakt toen ze naar huis kwam?

Tijdens de 6-weekse periode hebben we zo'n 2 á 3 keer per week les gehad inderdaad, het is natuurlijk niet alleen het grondwerk, het uiteindelijke doel is om er straks mee te rijden, dus je gaat niet heel diep in op je levels ofzo. Het is wel belangrijk de basis op de grond goed te krijgen, eerder zouden we er niet op kunnen, dus daar zijn we mee bezig en ik ben inmiddels wel zo ver dat ik straks, wanneer we terug zijn, er waarschijnlijk wel op durf. :)

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:51

Muzefee schreef:
Je moet inderdaad wel het juiste moment weten om ze terug te vragen, ik begreep niet uit je verhaal dat je haar liet draven. :) In dat geval mag ze van mij inderdaad uitrazen, als dat snel moet, dan mag dat. Zolang ze zo op adrenaline blijft mag ze niet terug komen, wachten op het moment dat ze kauwt/likt en terug is in haar hoofd, als ze dan zelf besluit te komen, te connecten, mag ze komen of ik vraag haar bij me. :)

Oké, ik kan nu wel vooruit..ze moet zelf rust in dat koppie zien te krijgen als ik haar wat opdrijf en erop letten dat ze mijn signalen blijft volgen en niet zelf beslissingen gaat nemen 8-)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:09

@vionaa, dankje. Het liep niet altijd van een leien dakje hoor...heb dikwijls traantjes gelaten en liggen piekeren.

Een vraagje aan iedereen, ik ben nu te voet aan het wandelen met hem ter voorbereiding om later alleen op zijn rug op stap te gaan. Hij is dan met momenten erg opgewonden en loopt heel hoog met zijn hoofd vooruit, ik moet hem dan steeds corrigeren en dat doe ik door met de leadrope op en neer te wiebelen. Ik loop soms zo onhandig te doen omdat je ten eerste op de weg moet letten en je paard en je leadrope en je stick hahahaha...het komt zo banketstaaf over soms en daar maakt hij gebruik van natuurlijk :j

Muzefee

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:55

Ik begrijp dat je buiten aan het wandelen bent met hem? Wanneer gaat zijn energie omhoog? Misschien is het handig het moment voor te zijn en in kleine stappen de wandeling langer te maken. Eerst ontspanning krijgen.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:54

Wat Muzefee zegt zijn goede punten om op te letten en je bewust van te zijn.
Wat is zijn horsenality op het moment dat hij het doet?

Een optie die vaak goed werkt is er een point to point van maken. Je kiest steeds een punt waar je hem heen stuurt (driving game), als je daar bent even rust (evt. Paar happen gras) en dan naar het volgende punt. Dit kan je uitbreiden door de stukken tussen de punten steeds groter te maken.

Meer vragen werkt in sommige gevallen ook erg goed. Wandelen hoeft niet alleen naast je stappen te zijn, maak er een uitdagende stick to me van waarbij hij wel op jou moet letten. Halthouden, achterwaarts, als je het vertrouwt een paar passen draf, wisselen vanuit welke zone je werkt als je dat in de bak onder de knie hebt. En als je de ruimte hebt is zijwaarts ook een hele goede, daarbij moeten ze de linkerkant van hun hersenen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:13

Loba1 schreef:
Ze lijkt echt boos te zijn zodra ik haar een beetje opdrijf, hoef ook niet veel te doen: stok omhoog en draf zeggen en weg is ze!

Zijn dat de fases die je gebruikt? Ben je je bewust dat dit niet de fases zijn zoals Parelli werkt? Heb je de short-range-circling game ook gedaan? Hoe reageert ze daarop?

En even een heel andere insteek (puur uit eigen ervaring): is ze fysiek helemaal ok? Bij mijn eigen pony is dit niet zo en hij lijkt ook heel erg LBI, maar heel veel I komt vanuit fysiek ongemak, en dat uit zich vooral in de driving game (achterhand), yoyo (als je het vaak vraagt) en circling (harder dan stappen). Hij kan ook enorm boos worden, heb dit lang aan "dominantie" geweten maar nu weet ik beter ;)

Gewoon even iets om misschien ook even in het achterhoofd te houden als dingen niet verbeteren ;)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:18

[***] schreef:
Loba1 schreef:
Ze lijkt echt boos tenu zijn zodra ik haar een beetje opdrijf, hoef ook niet veel te doen: stok omhoog en draf zeggen en weg is ze!

Zijn dat de fases die je gebruikt? Ben je je bewust dat dit niet de fases zijn zoals Parelli werkt? Heb je de short-range-circling game ook gedaan? Hoe reageert ze daarop?

En even een heel andere insteek (puur uit eigen ervaring): is ze fysiek helemaal ok? Bij mijn eigen pony is dit niet zo en hij lijkt ook heel erg LBI, maar heel veel I komt vanuit fysiek ongemak, en dat uit zich vooral in de driving game (achterhand), yoyo (als je het vaak vraagt) en circling (harder dan stappen). Hij kan ook enorm boos worden, heb dit lang aan "dominantie" geweten maar nu weet ik beter ;)

Gewoon even iets om misschien ook even in het achterhoofd te houden als dingen niet verbeteren ;)

Wat is de short range circling game?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:23

Circling game op kleinere afstand, waarbij je na de send de stick op de rug van je paard laat rusten (de allow) en zo nog steeds contact kan maken. Zo kan je ook oefenen naar hogere gang (snellere stap of draf, galop lijkt me niet zo handig ;) ) door na je fase 1 (vinger wijzen) je stick naar de achterhand te verplaatsen (op de achterhand, niet erachter of ernaast want dan krijg je de bring back/driving game).

Is een tussenstap naar het echte werk waarbij je meer op afstand werkt, maar er is nog wel meer/betere info over te vinden dan wat ik kan vertellen ;)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:49

[***] schreef:
Circling game op kleinere afstand, waarbij je na de send de stick op de rug van je paard laat rusten (de allow) en zo nog steeds contact kan maken. Zo kan je ook oefenen naar hogere gang (snellere stap of draf, galop lijkt me niet zo handig ;) ) door na je fase 1 (vinger wijzen) je stick naar de achterhand te verplaatsen (op de achterhand, niet erachter of ernaast want dan krijg je de bring back/driving game).

Is een tussenstap naar het echte werk waarbij je meer op afstand werkt, maar er is nog wel meer/betere info over te vinden dan wat ik kan vertellen ;)

Waar kan ik hier meer over vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:06

Uh, internet/Parelli Connect geeft niks?
Ik herinner het mij uit het rode pakket (level 1, level 2 is het zogenaamde blauwe pakket) maar weet eigenlijk niet of het nu nog veel gebruikt wordt. Ik vond het wel interessant voor het aanleren/handigheid krijgen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:46

@muzefee en DPTomboy, zijn energie gaat omhoog bij het minste dat hij ziet bewegen. Heel soms schrikt hij zo even op maar hij draait zich dan direct naar mij toe, hij gaat er niet vandoor. Alleen dat hoofd de lucht in en heel gespannen.
Hij is van nature erg atletisch en beweeglijk.
Goed idee om de stick to me oefeningen te proberen, dat ga ik straks eens doen. Het zijn hier smalle veldwegen en je moet zelf goed zien da jeje nek niet breekt.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:36

[***] schreef:
Loba1 schreef:

Eerste fase is inderdaad wijzen, daar reageert ze echter niet op en negeert ze me, tweede fase is voor mij dan de stok een beetje liften, nog niet eens echt bewegen.. wat is hier verkeerd aan dan?

Fysiek is bij haar zeker goed, met het rijden nooit problemen, behalve achterwaarts dat vind ze wel moeilijk, maar dat heeft ze voordat ze bij mij kwam ook nooit echt goed geleerd... in het begin kreeg ik haar geen stap achteruit, nu zeker 5 tot 10.. maar haar fysiek houd ik uiteraard wel in de gaten... Onder het zadel ook nooit echt problemen met voltes, een goede draf, versnellen / vertragen, balans is goed.. kan goed over haar rug lopen, zelfs overgangen van stilstand naar draf kan ze in principe feilloos..galop onder het zadel vind ze nog wel iets moeilijker maar dat is niet heel gek gezien het een draver is...Over haar zadel heb ik geen twijfels, dat past perfect..

Short range circling lijkt me niet zo veilig.. toch zeker niet als ze nog zo gevoelig reageert.. Bovendien moet je dan toch ook meedraaien? Om de stok op de rug te houden? De circling game opzich snapt ze heel goed en moet fysiek niet eens zo moeilijk zijn gezien het op een vrij grote circkel is en geen kleine volte, ik werk voor de circling game met een 8m touw en niet met een 4m zodat ze goed de ruimte kan pakken..

Ik heb ook nog maar 1 keer een snellere gang van haar gevraagd, dus weet ook niet of dat 'ontploffen' snel overgaat of niet..

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:38

[***] schreef:
Uh, internet/Parelli Connect geeft niks?
Ik herinner het mij uit het rode pakket (level 1, level 2 is het zogenaamde blauwe pakket) maar weet eigenlijk niet of het nu nog veel gebruikt wordt. Ik vond het wel interessant voor het aanleren/handigheid krijgen.

Ik moet dan eens kijken op connect, maar ik ben short range cricling nog niet tegen gekomen.. of ik heb ergens overheen gekeken.. :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:45

Als je probleem met een van de latere games hebt is het standaard advies, ga terug naar de games die daar vooraf gaan. Als je zegt dat je het gevaarlijk vind om short range circling te spelen... En dat is met neutrale stick op de schoft... Dan zou ik terug gaan naar friendly en zorgen dat ze de stick beter accepteert. En daarna porcupine en driving beter bevestigen voordat je weer de circling gaat doen. Als ze bijv. je leiderschap niet accepteert in de circling kan je je positie daarvoor verbeteren met het eenvoudiger driving game... Zorgen dat je daar minder druk bij nodig hebt zodat je tijdens de circling makkelijker haar kan sturen.
Op Parelli connect kan je heel level 1 bekijken. Daar kan je ook short driving game zien iig door Linda voor gedaan en dat kan echt niet gevaarlijk zijn als je de eerste drie games goed hebt bevestigd.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 25-06-15 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:55

Echt top dat hier zoveel gereageerd word door mensen met veel verstand van Parelli. Elke keer als ik het topic open leer ik weer meer. ;)

Ik heb binnenkort mijn eerste les. Raden jullie aan om meteen aan de start te verschijnen met leadrope en carrotstick? En zo ja.. Voor de mensen met mini's.. Gebruiken jullie de normale lengte carrotstick of (van equiplay) de kids/rijstick van 90 cm? Ik heb het idee dat de 1.20 versie misschien wel té lang is bij zo'n kleintje?

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:56

jaaa, een paar weken geleden heb ik dit ook gedaan met mijn shet.
ze was bang voor mensen, de zweep en nog veel meer.

ondanks dat ze zo bang was zijn we er toch best wel snel door heen gegaan. ze deed alles zo goed, en ze deed echt haar best.

gisteren ben ik bij haar geweest, nu doen we vrijheidsdressuur. en wat is zij vooruit gegaan. *\o/* *\o/*
ik raad echt iedereen aan om parelli te doen met hun paarden

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:59

Evelijn schreef:
Als je probleem met een van de latere games hebt is het standaard advies, ga terug naar de games die daar vooraf gaan. Als je zegt dat je het gevaarlijk vind om short range circling te spelen... En dat is met neutrale stick op de schoft... Dan zou ik terug gaan naar friendly en zorgen dat ze de stick beter accepteert. En daarna porcupine en driving beter bevestigen voordat je weer de circling gaat doen. Als ze bijv. je leiderschap niet accepteert in de circling kan je je positie daarvoor verbeteren met het eenvoudiger driving game... Zorgen dat je daar minder druk bij nodig hebt zodat je tijdens de circling makkelijker haar kan sturen.
Op Parelli connect kan je heel level 1 bekijken. Daar kan je ook short driving game zien iig door Linda voor gedaan en dat kan echt niet gevaarlijk zijn als je de eerste drie games goed hebt bevestigd.

Dit lijkt me inderdaad nog het beste.. misschien moet ik eerst proberen haar op de meest lichte signalen te drijven door middel van de driving game...

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:04

MDJ schreef:
Echt top dat hier zoveel gereageerd word door mensen met veel verstand van Parelli. Elke keer als ik het topic open leer ik weer meer. ;)

Dit is inderdaad erg fijn, dankjewel ervaren parelli peops *\o/*

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:06

Oh, had zelf ook eerst even op Parelli connect moeten kijken... Het is short range driving game... Waarbij je dan ook in een rondje kan lopen... Maar dat is dus een stap in de driving game.
Gewoon die eerste drie games verder bevestigen en daarin beter worden en dan weer opnieuw opbouwen. "Take the time it takes so it takes less time"

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:36

Zelf zit ik al een tijd te denken om met mijn verzorgpaard onder andere grondwerk te doen en probeer mij nu een beetje in te lezen in Parelli. ( ik zal eerst nog met de eigenaren zelf moeten overleggen, maar wil mij evengoed inlezen omdat ik het verder wel erg interessant vindt!)

Nou ben ik hier dus nog erg groen in en probeer ik mij wel zoveel mogelijk in te lezen, maar ik zou graag willen vragen of iemand mij kan vertellen wat het nou precies allemaal inhoudt etc.?

Ook heb ik begrepen dat les nemen wel het handigst is in het begin. Nu vroeg ik mij af hoe doen jullie dit? Want als ik kijk bij de parelli instructeurs dan zitten zij vrij ver weg van waar mijn verzorgpaard staat en zijn de reiskosten vrij hoog.
Nou heb ik helaas ook niet de beschikking over een trailer dus wordt het vervoeren ook wat lastig ergens naar toe.

En hebben jullie meer tips en informatie etc. dan zou ik dat ook fijn vinden om te weten!

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:51

MDJ schreef:

Ik heb binnenkort mijn eerste les. Raden jullie aan om meteen aan de start te verschijnen met leadrope en carrotstick? En zo ja.. Voor de mensen met mini's.. Gebruiken jullie de normale lengte carrotstick of (van equiplay) de kids/rijstick van 90 cm? Ik heb het idee dat de 1.20 versie misschien wel té lang is bij zo'n kleintje?

Een leadrope is wel handig om zelf al te hebben/mee te nemen.
Ik had de eerste lessen zelf nog geen stick, maar kon er 1 lenen van mijn instructrice. Zeker als je nog niet weet of een gewone stick of een kidsstick handiger is. Ik denk dat je dit het best met je instructrice/instructeur kan overleggen. Bij wie ga je lessen als ik vragen mag?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:02

Dat is wel een goede tip dptomboy! Ik heb binnenkort mijn eerste les van Femke Dölle.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:08

Evelijn schreef:
"Take the time it takes so it takes less time"

Die heb ik al eerder gehoord ja :j