Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:58

Wat ik wel erg vind, is dat hij zo mager en knokig blijft. Terwijl ik toch echt mijn best doe om er wat kilo's aan te krijgen bij hem. Hij verbruikt echt heel veel energie. Er is wel eens een winterdeken geopperd, maar hij sloopt echt alles... _-:(

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:09

Fabster schreef:
@Alet; naar wie heb jij je paard gebracht? Ik ben zo bang dat bij het 'zadelmak' maken er zoveel druk op hem wordt gezet, dat hij het vertrouwen helemaal kwijt raakt. Ik sta trouwens wel onder goede begeleiding hoor. En het zadel en het hoofdstel zitten erop. Ik zit er ook op en dat ging eigenlijk best goed. Alleen het alleen lopen was een probleem. En toen ik er achter kwam dat zijn hele rug vast zat, ben ik ermee gestopt. Dit voorjaar, als het weer (en daarmee ook mijn bak) weer beter worden, gaan we het weer op pakken. Zijn rug gaat ook beter en met de cranio kan hij zich ook ontspannen.

Maar uitlenen om zadelmak te maken, wil ik wel in mijn achterhoofd houden.

Naar iemand die IJslanders traint, dat zijn vaak Rbe paarden. Voor haar was hij dus geen geval apart wat hij voor mij wel was.
Hij was net als jouw paard al zadelmak toen ik hem wegbracht, ook het alleen lopen ging niet goed.
Zij begeleidde ons in eerste instantie ook thuis voordat ik besloot hem naar haar toe te brengen.
Je hebt iemand nodig die dit soort paarden begrijpt en aanvoelt.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:21

Wij zijn via trial and error tot het punt gekomen waar we nu zijn. Zij was destijds 2,5 en ik had na een stop van 7 jaar het paardrijden net weer opgepakt: welkom en succes met elkaar. IN het begin uiteraard alleen maar grondwerk en voorbereiding voor de keuring maar toch. Het heeft wel wat jaren geduurd voordat we echt op een golflengte zaten. We vinden allebei van elkaar dat we wat spastisch reageren, alleen liggen de grenzen voor beide niet helemaal gelijk dus daar hebben we maar mee te dealen. Door de jaren heen hebben we dat best goed afgestemd :j

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:44

Wat een leuk topic en veel herkenbare verhalen!
Ik heb een 17 jarige RBE merrie, verzorgde haar al toen ze 2 jaar was. Ze is met de jaren wel wat rustiger geworden. Maar als ik (zoals gister) alleen in de bak rij, gedraagt ze zich weer net zo als heel wat jaren geleden. Opstappen (met krukje) duurde al een kwartier. Ze kan dan geen 2 seconden stil staan omdat ze alle kanten van de bak in de gaten moet houden. Dus eerst maar aan de hand gestapt en halt laten houden, toen naast t krukje geparkeerd en na paar tellen stilstaan weer gaan stappen. Eigenlijk het hele leerproces weer door. Uiteindelijk genoeg rust om mij op te laten stappen, maar dan wel als een giraf blijven lopen en vooral de deur in de gaten blijven houden. Erg lastig als de deur achter je is :P Vroeger kon ik daar zo kwaad om worden, nu lach ik er maar om en zeg tegen mezelf "alles als een oefening zien."
Gelukkig kwam er na een kwartier gestresst door de bak racen nog een paard rijden. Moet wel eerlijk zeggen dat we pas een maand op deze stal zijn, dus zal ook nog een stukje wennen zijn.
Meestal rijden we tegelijk met mn zus met haar LBI pony en dan is ze gewoon rustig en meewerkend. Mn zus en ik zeiden altijd al dat haar pony en mijn paard in niets op elkaar lijken, juist tegenovergesteld zijn en dat komt dus ook naar voren in de horsenality test :D
Mijn merrie wil zo snel mogelijk, haar ruin juist zo langzaam mogelijk.
Haar ruin is gek op eten, mijn merrie bewaard de brokken van de hele dag tot een uur of 8 (krijgen rond 9 uur in de ochtend en half 7 in de avond).
Merrie snel mager, ruin snel dik.
Ruin heeft snel iets door (nieuwe oefeningen met rijden bijv.) merrie niet zo snel (kleine stapjes, veel herhaling, belonen bij alles wat in de goede richting is).
Ruin is koppig (vertikt t om de trailer in te gaan, als hij er eenmaal instaat is hij relaxt), merrie vindt snel iets spannend maar doet wel wat je van haar vraagt (als ze je vertrouwd).
Bij allebei is rust (als je onrustig bent bij de merrie, wordt zij ook onrustig. Ruin neemt je dan niet meer serieus en trekt zn eigen plan) en consequent zijn belangrijk, maar verder verschilt de aanpak enorm en dat maakt t zo leuk om af en toe met elkaars paard bezig te zijn. En dan waardeer je je eigen paard daarna ook weer meer!

Alivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:52

Vanavond herinnert aan de minder leuke kant van mijn paard haha.
Staleigenaar belde op dat het niet lukte haar binnen te krijgen terwijl andere paarden al wel binnen stonden.

Hij kan haar met geen mogelijkheid te pakken krijgen, als hij haar al vast kan pakken trekt ze haar hoofd haar omhoog waardoor je alsnog los moet laten.

Ik kom op stal en liep naar haar toe, zodra ze in de gaten had dat ik het Was bleef ze staan en kon ik haar pakken.

Terwijl het morgenavond best zo kan zijn dat ze op haar dooie akkertje naar binnen loopt. (paarden komen los naar binnen)

-O-

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:49

Wat een mooie, herkenbare verhalen.
Er werd wat gezegd over eenkennig zijn...dat is de mijne niet. Iedereen is lief en leuk...tenzij je hem oneerlijk behandeld, dan laat ie dat merken, maar anders kruipt ie het liefst in je broekzak.
Ook het gefocust zijn op snoepjes tijdens de training is enorm herkenbaar! Dat doet die van mij ook.
Als ik voel dat ie er gespannen is, helpt belonen met de stem enorm goed, dan blijft ie bij de les en schrikt ie minder vaak.
Die van mij is ook enorm slim...hij pakt alles snel op, maar geeft het ook overduidelijk aan als het even genoeg is. Het buitenrijden gaat met een lange teugel, omdat hij anders non stop gaat knarsen. Die lange teugel is niet handig als hij schrikt, maar hij zet het nooit (behalve op t strand) op een rennen. Hij schrikt door met 4 benen de lucht in te springen en ze extra breed neer te zetten als ie neerkomt. Dat is goed uit te zitten.
Hij heeft veel variatie nodig, anders gaat ie zich vervelen, maar die variatie mag niet eng zijn...kwestie van creatief zijn. En dat vind ik soms nog best lastig.
Schriktraining is iets waar wij niet aan beginnen. Dat is echt too much voor hem. Dan zal hij volledig over de zeik raken en ben ik m kwijt.
Ik merk dat het heel belangrijk is dat jij als baas weet waar de grenzen van zijn stress en spanning liggen. Die van mij moet echt even een dag bijkomen als hij veel stress heeft ervaren.
Oh en trailerrijden doen wij met watjes in de oren. Het dempt het geluid dat hij zo vreselijk vindt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:43

@ leen, de mijne is ook mega eenkennig. Hij vertrouwt twee personen. Mij en de eigenaresse van mijn vorige stal die heel veel tijd in hem gestoken heeft omdat meneer bang was voor andere paarden en echt van slag was als hij iets anders moest doen dan normaal. Denk bijv aan in een andere paddock staan.

Vandaag is meneer in blinde paniek de verkeerde kant op gerend, uitgegleden en daar lag ie op de grond.. Gelukkig komt hij dan wel naar mij toe gestormd maar dan zou ik willen dat hij meer naar mijn LBE paard zou kijken. Die stond rustig in de bak op zijn plaats te bokken, veel veiliger. Mijn RBE paard zoekt ook echt heel veel steun bij mijn LBE paard. Die rust en duidelijkheid helpt hem echt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:22

M_i_R schreef:
Wij zijn via trial and error tot het punt gekomen waar we nu zijn. Zij was destijds 2,5 en ik had na een stop van 7 jaar het paardrijden net weer opgepakt: welkom en succes met elkaar. IN het begin uiteraard alleen maar grondwerk en voorbereiding voor de keuring maar toch. Het heeft wel wat jaren geduurd voordat we echt op een golflengte zaten. We vinden allebei van elkaar dat we wat spastisch reageren, alleen liggen de grenzen voor beide niet helemaal gelijk dus daar hebben we maar mee te dealen. Door de jaren heen hebben we dat best goed afgestemd :j

Wat je zegt is zo herkenbaar. Mijn merrie is ook op mijn pad gekomen na een stop van 10 jaar. Zij was 10 en had nog nooit een zadel gezien en ik een niet geheel geweldig kundige manegeruiter met eigenlijk 0 verstand van het houden van een paard.
Vanaf het moment dat ik haar aankeek was ik verkocht, maar er blijkt idd een lange weg van trail en error aan te zitten.
We hebben een aantal instructeurs versleten en van alles geprobeerd, maar door haar heb ik een les in geduld gekregen en daardoor kan ik haar uitleggen wat ontspanning is en daardoor kunnen we nu na 3 1/2 jaar zeggen dat we onze draai met elkaar gevonden hebben.

Het eenkennige is voor mij wel duidelijk. Ik heb in het begin bijrijders gehad, maar die konden geen land met haar bezeilen, dus die zijn gestopt.
Nu als er iets veranderd (aanpassingen in de kudde, veranderen van voeding, veranderen van hooi, veranderen van weiland naar paddock) alles geeft een lichamelijke reactie in drukker gedrag "weg" willen rennen van de situatie en op een afstand staan snorken om te laten merken dat ze het er niet mee eens is.

Gelukkig is ze wel zo meewerkend dat je dr altijd te pakken krijgt. De kids bij mij op stal gaat ze makkelijker mee om dan mijn volwassen stalgenoten. Waarschijnlijk het niet oordelende en de onbevangenheid van de kids die haar helpen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:16

M_i_R schreef:
Mijn merrie is wel eenkennig maar laat zich wel door anderen behandelen en pakken. Alleen staat dan de hele tijd het hoofd en lijf op standje "ikvertrouwditniksmaarikwerkmaargewoonmee" :+

Hahaha dit precies heeft de mijne ook :j

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:47

Alivy schreef:
Vanavond herinnert aan de minder leuke kant van mijn paard haha.
Staleigenaar belde op dat het niet lukte haar binnen te krijgen terwijl andere paarden al wel binnen stonden.

Hij kan haar met geen mogelijkheid te pakken krijgen, als hij haar al vast kan pakken trekt ze haar hoofd haar omhoog waardoor je alsnog los moet laten.

Ik kom op stal en liep naar haar toe, zodra ze in de gaten had dat ik het Was bleef ze staan en kon ik haar pakken.

Terwijl het morgenavond best zo kan zijn dat ze op haar dooie akkertje naar binnen loopt. (paarden komen los naar binnen)

-O-

Dit heb ik dan idd ook wel een keertje gehad. Mijn merrie houdt niet zo van mannen. Heb wel een vermoeden hoe dat komt, maar dat is in de afgelopen 8/9 jaar niet echt gesleten. De hoefsmid is ok, want die kent ze nu al 6 jaar, de DA is niet oke maar die heeft natuurlijk altijd alleen maar narigheid, en verder zijn kerels die ze lang kent ook best prima waaronder gelukkig mijn eigen man en de mensen bij wie ze nu staat.

Hiervoor heeft ze een tijdje op een pension stal gestaan. Na de eerste paar dagen vroeg ik: en? Gaat alles goed. Antwoord van de (mannelijke) pensionhouder: die van jou laat zich niet pakken! dat werd gelukkig wel beter maar haar eerste reactie is dan wel: ik ken jou niet, nee bedankt. Teveel bombarie, of iemand denkt even 'snel snel' iets te kunnen doen moet ze niks hebben.

Van kinderen of mensen die onvoldoende de leiding nemen wordt ze overigens helemaal instabiel. There's a fine line kennelijk. Teveel is niet goed maar te weinig ook niet. Als ze het vertrouwen niet bij jou kan vinden, dan is ze redelijk in de survival modus. Ik durf ook echt niet mijn hand er voor in het vuur te steken dat ze dan niks gevaarlijks zal doen. Andere mensen op haar laten rijden doe ik vrijwel nooit. Een goede vriendin van mij zit er wel eens op als we van paard wisselen maar ik denk dat het aantal keren dat er iemand anders op gezet heeft op twee handen te tellen is. In het begin heb ik mijn vriend wel eens op haar laten rijden om wat beginselen onder de knie te krijgen, maar dat vond hij niet zo grappig meer nadat ze domweg (had ik niet gezien) achter mij aan de bak was uitgelopen toen ik even een flesje water ging halen. Alle opdrachten van vriendlief negerend stond ze plots achter me.

:wave: waar gaan we heen?

Oeps :+

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:38

Mijn paard is helemaal niet eenkennig, zolang ze in haar comfort zone is. Zodra mensen rare dingen gaan doen (zout strooien bijvoorbeeld, dat is echt heel raar :+ ) dan schiet ze weg. Maar verder komt ze altijd iedereen knuffelen en snoepjes afpakken. Maar ze zit ook iets tussen LBE en RBE in. Of laat ik het zo zeggen, als ze ontspant schuift ze heel makkelijk naar de LB kant. Laatste dagen zit ze uiterst rechts. Het waait wat meer en dan opeens is alles in de bak weer eng. Ben zelfs afgestapt laatst want dan raak ik ook gespannen en dan gaat het helemaal nergens meer heen.

Vind het zelf dan wel lastig om het punt te vinden tussen rustig leiding bieden en (te) streng doorvragen. Ik heb gemerkt dat aandacht geven aan het enge en tijd geven om het zelf rustig te bekijken niet echt helpt. In het begin wel, ik start altijd met een rondje bak even alles bekijken. Maar op een gegeven moment wordt het alleen maar enger en is het beter om haar 'aan het werk' te zetten. Maar dan is het de kunst om niet teveel druk op mijn vragen te zetten want dan is het ook helemaal mis. Waar ik bij mijn LBI paard best wel eens overnieuw kon beginnen en een foutje kon maken, is dat hier moeilijker. Ze is zo ontzettend snel met leren en ga je iets te ver dan ben je weer tijden bezig om het recht te zetten. Soms denk ik dan had ik maar een fiets gekocht :')

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:46

Denk dat mijn pony ook RBE is, het gaat hier om een 25% FRIES 75% ARABIER.
Ze kan niet stilstaan loopt altijd te draaien ook met opzadelen borstelen.
Als ik er op zit moet stilstaan niet te lang duren anders gaat ze de lucht in.
Ze wilt ontzettend graag lopen en dingen voor je doen.
Ze ziet alles en is snel afgeleid ze is soms zo afgeleid dat ze mij totaal niet meer ziet en me bijv in eens achter op me hakken loopt.
Op haal slaan of schikken doet ze nooit, ze is daar tegen ook weer enorm Cool en voor de duvel niet bang.

Eigenlijk zit ik nu zo te kijken en vind ik haar van alles wel wat weg hebben.
Doordat ze zo snel is afgeleid lijkt ze ook wel weer tikje ongeïnteresseerd
Nu heb ik haar ook nog niet zo lang pas een half jaar denk dat ik haar ook nog echt moet leren kennen..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:23

Aan je verhaal te lezen zou ik je paard dan eerder bij Left brain extrovert plaatsen. Zeker omdat het vooral over uitbundig gedrag gaan maar geen schrikreacties.
Ze heeft ook veel kenmerken van left brain introvert, dus ik zou haar sowieso bij left brain plaatsen. Introvert/extrovert loopt wat door elkaar. Maar meer extrovert. Dus in mijn ogen van je verhaal LBE.

Right brain zijn vooral onzekere, zenuwachtige, angstige paarden. Left brain zijn meer moedig, zelfzeker, ongeïnteresseerd, ..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:41

mm me nog een in verdiepen zo, maar ze is ook wel wat schikkerig met niet in het verkeer of zo. me stick blijft ze bijvoorbeeld eng vinden

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:50

http://www.paardenmanieren.be/node/29
Ik heb even deze erbij gepakt maar dan herken ik bij de LBE niet zo veel, ze is niet speels, pakt nooit dingen met de mond vast, bijten slaan met de voorbenen enz dat herken ik niet alleen het uitbundig, veel uitstraling en veel energie herken ik dan neig ik nog meer naar ... nee de rest klopt toch ook voor het grootste gedeelte niet. mmm het is gewoon een soms gestreste lompe coole snelheids maniak hahha

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:32

Duid eens op dat kaartje aan welke eigenschappen ze extreem heeft, welke matig en welke gemiddeld. Dan zie je beter waar je paard bij past.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:54

Ohoh wat had ik weer een probleem vandaag :'(
vandaag zou er een nieuw maatzadel aangemeten worden, maar meneer liep bij IEDER paszadel als een giraffe door de bak. Wat moet je daar nou weer mee... Zadelmaker is ook niet de eerste de beste (zadelatelier). We hebben het zadel waar hij dan nog 'het beste' onder liep nu een week op proef om te zien of meneer wil ontdooien. Het was natuurlijk allemaal anders dan normaal, een hoop gepas en gefrummel en aandacht van iedereen en dat kan ie weer niet aan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:02

Leen schreef:
Duid eens op dat kaartje aan welke eigenschappen ze extreem heeft, welke matig en welke gemiddeld. Dan zie je beter waar je paard bij past.

Kan niet stil staan= extreem
paniekerig = gemiddeld
hyperallert ( ziet alles) = extreem
snelheids maniak= extreem
Hoge hals houding = matig ( alleen als ze weer eens wat ziet)
Neiging om te steigeren= Doet ze gewoon erg snel is iets eng hup steigeren, duurt het te lang steigeren.
Verzet= matig

Gespannen= matig
onvoorspelbaar= matig
meewerkend= gemiddeld

koppig= matig
sterk gefocust op voedsel= matig
ongeintreseerd= gemiddeld
niet reagerend = extreem

veel energie= extreem
veel uitstraling- gemiddeld
eigenzinnig= gemiddelt

nou zeggen jullie het maar wat denken jullie dat mijn paard voor type is

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:07

Neigt toch voor mijn gevoel inderdaad meer naar RBE. Wel een moeilijke omdat ze een beetje van alles wat heeft. Misschien is het gewoon een normaal paard :Y) :')

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:09

M_i_R schreef:
Het is zo te horen ook maar net wat je gewend bent. Ik heb mijn merrie nu een jaar of 9 onder handen en ken haar goed en vind dat ze een heerlijk karakter heeft. paard van een vriendin van me is meer LBE, de 'wat ga jij me nou maken' houding kan ik niet zoveel mee. Ik wil reactie op mijn handelen en geen paard dat je gewoon in je gezicht kan gaan staan uitlachen :')

aan de andere kant zou ik het voor mijn paard wel fijn vinden als ze meer relaxed zou kunnen zijn. Ze kan er nu bijvoorbeeld nog steeds net zo hard van schrikken als toen ze drie was als ik mijn handen omhoog doe om mijn haar in een staart te doen. Ook kan ze bij het rijden bij vlagen zo elektrisch reageren dat je je afvraagt hoe lang ze eigenlijk onder het zadel is... (ter info: we zitten op de overgang naar Z dressuur, richting L springen en starten L cross: de basis is dus in beginsel wel bevestigd :+ )

Als je goed afgestemd bent op de RBE is het inderdaad fijn werken. Ik kan ook weinig met paarden die zichzelf zo snugger vinden. Dan liever een bang paard, waar je door correct handelen een heel fijn dier aan kan hebben.

Dat elektrisch reageren ken ik wel. Mijn paard is dan wel zo fair om dat gewoon altijd te hebben, niet alleen op vreemd terrein. Daar wordt het wel iets erger, maar die situaties leer je gelukkig wel herkennen. Ik heb een tijdje magnesium enzo geprobeerd, maar het is gewoon een karakterding.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:10

Leen schreef:
Neigt toch voor mijn gevoel inderdaad meer naar RBE. Wel een moeilijke omdat ze een beetje van alles wat heeft. Misschien is het gewoon een normaal paard :Y) :')

Het is toch ook zo dat je paard steeds meer in balans komt, dat ie van alle vier types wel kenmerken heeft?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:18

Kan niet stil staan= Moeilijk... Kan moeilijk stilstaan, enkel als ze het vertrouwd.
paniekerig = extreem. 1 knal en het is gaan. Snurken, snuiven, ogen groot.
Hoge hals houding = Vaak, maar dat zit ook in het ras. Friese merrie.
Neiging om te steigeren of bokken= steigeren niet. Bokken wel. Als ze jolig is, of de druk niet aan kan.
Verzet= erg snel. Maar meer tegen de hand, en tegen het been. Vaak is het: lopen, lopen, lopen.

Gespannen= heel snel.
onvoorspelbaar= Heel erg. Zo ineens vanuit het niets. Heb ik nog niets gezien of gehoor. Dan gaat ze.
meewerkend= Als ze eenmaal op haar gemak? Kun je alles met haar. Ze wil graag dingen voor je doen.

koppig= weinig. Het is meer "Ik snap het niet, dus ik doe het niet."
sterk gefocust op voedsel= Ja. Vooral in spanningen, moet ik haar afleiden door een spelletje te doen. ALS dit al lukt. Lukt dit, dan verwacht ze voedsel.
ongeintreseerd= niet. Ze moet alles zien, echt een oud wijf.
niet reagerend = totaaaaaal niet. Ze reageert overal op.
Als er iemand kennis met haar wil maken en hij schrikt van haar en doet de armen omhoog?
Dan kun jij als kennismaker niets meer met haar!

veel energie= niet uit te putten.
veel uitstraling- dat wel. Ze oogt wel mooi. Ze sjouwt ook enorm!
eigenzinnig= licht aan het moment. Met angsten wel.
Ene keer kruipt ze in me, de andere keer, kan ik haar gedag zeggen.

Ff gejat :D hahaha

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:30

Sentido schreef:
Vind het zelf dan wel lastig om het punt te vinden tussen rustig leiding bieden en (te) streng doorvragen. Ik heb gemerkt dat aandacht geven aan het enge en tijd geven om het zelf rustig te bekijken niet echt helpt.

Herkenbaarheid hierin, gaat ze bij jou dan ook van "op het pinkje" zo licht in de handen in een keer naar stevig moeten doorvragen om haar aandacht erbij te houden ?
Kom je daarna weer uit de enge zone ontspant ze weer en loopt weer op eigen beentjes.
Dit herhaald zich paar keer en dan langzaam wordt het enge hoekje minder eng, puur door er vaak langs te rijden.
Op die monenten geef ik haar wel de tijd alles rustig te bekijken, en daar reargeert ze dan wel goed op.
Meteen erop af gaan naar dat enge hoekje is vragen om problemen, dan spurt ze onder je weg..
Herkenbaar bij jullie ?

Citaat:
In het begin wel, ik start altijd met een rondje bak even alles bekijken. Maar op een gegeven moment wordt het alleen maar enger en is het beter om haar 'aan het werk' te zetten. Maar dan is het de kunst om niet teveel druk op mijn vragen te zetten want dan is het ook helemaal mis.)

Van het vele rondjes bak doen aan de hand ben ik ook mee opgehouden , benut de extra energie nu om energiek in te stappen ;-) , snorken doet ze toch en half jaar terug stuiterde ze bij elk eng ding met je de bak door en mocht je meeliften.., nu is dat beheersbaar en durf ik onder zadel op verkenningstocht.
Heb hier wel een die in tegenstelling tot jou dame, traag leert en dat werkt ook niet positief mee.
De voldoening als ze lekker loslaat en fijn met aandacht gaat lopen is wel veel groter bij mij geworden als bij brave paardjes.
Dan laat ik haar goed merken dat ze superpaard is (in mijn beleving). En ben ik echt trots op haar.

Want uiteindelijk zit ze zichzelf in de weg kwa ontwikkeling en training en niet mij.
Het is aan mij om haar probleem op te lossen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:35

maralyn schreef:
Kan niet stil staan= Moeilijk... Kan moeilijk stilstaan, enkel als ze het vertrouwd.
Neiging om te steigeren of bokken= steigeren niet. Bokken wel. Als ze jolig is, of de druk niet aan kan.
Verzet= erg snel. Maar meer tegen de hand, en tegen het been. Vaak is het: lopen, lopen, lopen.

Gespannen= heel snel.
onvoorspelbaar= Heel erg. Zo ineens vanuit het niets. Heb ik nog niets gezien of gehoor. Dan gaat ze.
meewerkend= Als ze eenmaal op haar gemak? Kun je alles met haar. Ze wil graag dingen voor je doen.

sterk gefocust op voedsel= Ja. Vooral in spanningen, moet ik haar afleiden door een spelletje te doen. ALS dit al lukt. Lukt dit, dan verwacht ze voedsel.
Als er iemand kennis met haar wil maken en hij schrikt van haar en doet de armen omhoog?

heeft alleen niet zo veel zin er zijn nog meer dingen maar die heb ik er niet tussen staan omdat ik die helemaal niet herken bij me paard

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:32

koetjeboe schreef:
maralyn schreef:

Gespannen= heel snel.

heeft alleen niet zo veel zin er zijn nog meer dingen maar die heb ik er niet tussen staan omdat ik die helemaal niet herken bij me paard

Nou, niet zo veel zin? Dat weet ik niet.
Een lijstje is zowiezo nooit gek om te maken.
Ipv een lang verhaal.
Dit maakt het overzichtelijker.