Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fabster schreef:@Alet; naar wie heb jij je paard gebracht? Ik ben zo bang dat bij het 'zadelmak' maken er zoveel druk op hem wordt gezet, dat hij het vertrouwen helemaal kwijt raakt. Ik sta trouwens wel onder goede begeleiding hoor. En het zadel en het hoofdstel zitten erop. Ik zit er ook op en dat ging eigenlijk best goed. Alleen het alleen lopen was een probleem. En toen ik er achter kwam dat zijn hele rug vast zat, ben ik ermee gestopt. Dit voorjaar, als het weer (en daarmee ook mijn bak) weer beter worden, gaan we het weer op pakken. Zijn rug gaat ook beter en met de cranio kan hij zich ook ontspannen.
Maar uitlenen om zadelmak te maken, wil ik wel in mijn achterhoofd houden.
M_i_R schreef:Wij zijn via trial and error tot het punt gekomen waar we nu zijn. Zij was destijds 2,5 en ik had na een stop van 7 jaar het paardrijden net weer opgepakt: welkom en succes met elkaar. IN het begin uiteraard alleen maar grondwerk en voorbereiding voor de keuring maar toch. Het heeft wel wat jaren geduurd voordat we echt op een golflengte zaten. We vinden allebei van elkaar dat we wat spastisch reageren, alleen liggen de grenzen voor beide niet helemaal gelijk dus daar hebben we maar mee te dealen. Door de jaren heen hebben we dat best goed afgestemd
Alivy schreef:Vanavond herinnert aan de minder leuke kant van mijn paard haha.
Staleigenaar belde op dat het niet lukte haar binnen te krijgen terwijl andere paarden al wel binnen stonden.
Hij kan haar met geen mogelijkheid te pakken krijgen, als hij haar al vast kan pakken trekt ze haar hoofd haar omhoog waardoor je alsnog los moet laten.
Ik kom op stal en liep naar haar toe, zodra ze in de gaten had dat ik het Was bleef ze staan en kon ik haar pakken.
Terwijl het morgenavond best zo kan zijn dat ze op haar dooie akkertje naar binnen loopt. (paarden komen los naar binnen)
Leen schreef:Duid eens op dat kaartje aan welke eigenschappen ze extreem heeft, welke matig en welke gemiddeld. Dan zie je beter waar je paard bij past.
M_i_R schreef:Het is zo te horen ook maar net wat je gewend bent. Ik heb mijn merrie nu een jaar of 9 onder handen en ken haar goed en vind dat ze een heerlijk karakter heeft. paard van een vriendin van me is meer LBE, de 'wat ga jij me nou maken' houding kan ik niet zoveel mee. Ik wil reactie op mijn handelen en geen paard dat je gewoon in je gezicht kan gaan staan uitlachen![]()
aan de andere kant zou ik het voor mijn paard wel fijn vinden als ze meer relaxed zou kunnen zijn. Ze kan er nu bijvoorbeeld nog steeds net zo hard van schrikken als toen ze drie was als ik mijn handen omhoog doe om mijn haar in een staart te doen. Ook kan ze bij het rijden bij vlagen zo elektrisch reageren dat je je afvraagt hoe lang ze eigenlijk onder het zadel is... (ter info: we zitten op de overgang naar Z dressuur, richting L springen en starten L cross: de basis is dus in beginsel wel bevestigd)
Sentido schreef:Vind het zelf dan wel lastig om het punt te vinden tussen rustig leiding bieden en (te) streng doorvragen. Ik heb gemerkt dat aandacht geven aan het enge en tijd geven om het zelf rustig te bekijken niet echt helpt.
Citaat:In het begin wel, ik start altijd met een rondje bak even alles bekijken. Maar op een gegeven moment wordt het alleen maar enger en is het beter om haar 'aan het werk' te zetten. Maar dan is het de kunst om niet teveel druk op mijn vragen te zetten want dan is het ook helemaal mis.)
maralyn schreef:Kan niet stil staan= Moeilijk... Kan moeilijk stilstaan, enkel als ze het vertrouwd.
paniekerig = extreem. 1 knal en het is gaan. Snurken, snuiven, ogen groot.
hyperallert ( ziet alles) = extreem
snelheids maniak= extreem
Hoge hals houding = Vaak, maar dat zit ook in het ras. Friese merrie.
Neiging om te steigeren of bokken= steigeren niet. Bokken wel. Als ze jolig is, of de druk niet aan kan.
Verzet= erg snel. Maar meer tegen de hand, en tegen het been. Vaak is het: lopen, lopen, lopen.
Gespannen= heel snel.
onvoorspelbaar= Heel erg. Zo ineens vanuit het niets. Heb ik nog niets gezien of gehoor. Dan gaat ze.
meewerkend= Als ze eenmaal op haar gemak? Kun je alles met haar. Ze wil graag dingen voor je doen.
koppig= weinig. Het is meer "Ik snap het niet, dus ik doe het niet."
sterk gefocust op voedsel= Ja. Vooral in spanningen, moet ik haar afleiden door een spelletje te doen. ALS dit al lukt. Lukt dit, dan verwacht ze voedsel.
ongeintreseerd= niet. Ze moet alles zien, echt een oud wijf.
niet reagerend = totaaaaaal niet. Ze reageert overal op.
Als er iemand kennis met haar wil maken en hij schrikt van haar en doet de armen omhoog?
Dan kun jij als kennismaker niets meer met haar!
veel energie= niet uit te putten.
veel uitstraling- dat wel. Ze oogt wel mooi. Ze sjouwt ook enorm!
eigenzinnig= licht aan het moment. Met angsten wel.
Ene keer kruipt ze in me, de andere keer, kan ik haar gedag zeggen.
Ff gejathahaha
koetjeboe schreef:maralyn schreef:Kan niet stil staan= Moeilijk... Kan moeilijk stilstaan, enkel als ze het vertrouwd.
paniekerig = extreem. 1 knal en het is gaan. Snurken, snuiven, ogen groot.
hyperallert ( ziet alles) = extreem
snelheids maniak= extreem
Hoge hals houding = Vaak, maar dat zit ook in het ras. Friese merrie.
Neiging om te steigeren of bokken= steigeren niet. Bokken wel. Als ze jolig is, of de druk niet aan kan.
Verzet= erg snel. Maar meer tegen de hand, en tegen het been. Vaak is het: lopen, lopen, lopen.
Gespannen= heel snel.
onvoorspelbaar= Heel erg. Zo ineens vanuit het niets. Heb ik nog niets gezien of gehoor. Dan gaat ze.
meewerkend= Als ze eenmaal op haar gemak? Kun je alles met haar. Ze wil graag dingen voor je doen.
koppig= weinig. Het is meer "Ik snap het niet, dus ik doe het niet."
sterk gefocust op voedsel= Ja. Vooral in spanningen, moet ik haar afleiden door een spelletje te doen. ALS dit al lukt. Lukt dit, dan verwacht ze voedsel.
ongeintreseerd= niet. Ze moet alles zien, echt een oud wijf.
niet reagerend = totaaaaaal niet. Ze reageert overal op.
Als er iemand kennis met haar wil maken en hij schrikt van haar en doet de armen omhoog?
Dan kun jij als kennismaker niets meer met haar!
veel energie= niet uit te putten.
veel uitstraling- dat wel. Ze oogt wel mooi. Ze sjouwt ook enorm!
eigenzinnig= licht aan het moment. Met angsten wel.
Ene keer kruipt ze in me, de andere keer, kan ik haar gedag zeggen.
Ff gejathahaha
heeft alleen niet zo veel zin er zijn nog meer dingen maar die heb ik er niet tussen staan omdat ik die helemaal niet herken bij me paard