Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:05

Ik wil deze vrouw niet meteen veroordelen, maar wat ben ik blij dat ik op een andere manier mijn paarden kan opvoeden. En ik ben heus niet bang van af en toe wat harder door te komen. Maar dit gehannes en getrek en gefrustreerd gedoe, nee, als ik mezelf zo op video zou zien, zou ik flink achter mijn oren krabben.

Over het feit dat het paard de aandacht totaal niet bij haar houdt. Kan dat zijn omdat het paard haar helemaal niet snapt, absoluut niet weet wat doen en dan maar uitwegen zoekt oa. zich afsluiten van dat gekke wezen dat dingen doet die pijn doen en waarvan die het nut niet snapt?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:06

@ Cassidy: Het is: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Daar kan ik het mee eens zijn.
Weet ook niets van Parelli, maar vond het filmpje er niet vriendelijk uitzien en begrijp het doel niet.

Maar het topic doorgelezen te hebben is het doel om het paard zich te laten concentreren op de persoon aan het eind van de leadrope?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:08

Fransje_70 schreef:
Wat ik zie is dat het misgaat in de eerste 11 seconden. Het paard wordt gevraagd achterwaarts te gaan op schudden van de rope en dat doet ie braaf. Dan moet de druk eraf, zodat hij het kan verwerken. En kan leren dat een signaal met het touw (het hoort steeds kleiner te worden) achterwaarts betekent. De eigenaar is helaas een superklungel die de signalen van zijn paard niet ziet. Hij gaat als een idioot doorzwiepen en dan komt het paard in verweer en reageert helemaal niet meer (terecht). De rest van de 'training' slaat daardoor nergens meer op. Paard heeft groot gelijk.

Dit is precies wat er gebeurt. Komt helemaal geen release dus waarom reageren als het toch doorgaat?

Echt een beláchelijk filmpje en heel jammer ook. Ik vind Parelli een hele fijne en nuchtere methode, 'As soft as possible, as hard as necessary'
Maar zo zie je maar dat elke methode zijn mindere kanten heeft, en je zelf moet blijven nadenken ipv blind een methode te volgen.

Wel vind ik dit echt heel jammer. Je hoopt toch dat de vrouw van de grondlegger wijzer is, en meer ziet dan dit. Want dit had ik nóóit bij mijn paard geflikt.

Nu moeten mensen niet gelijk gaan zeggen dat Parelli helemaal niet deugt, want als Parelli op een rustige manier uitgevoerd wordt, mijn inziens hoe het bedoelt is, kan je er een hele fijne verstandshouding op na houden, met een fijn meewerkend, dapper en open paard. Die 'zegt' wat hij voelt.
Dit filmpje slaat wel volledig de plank mis :n
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 19-01-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:09

nadita schreef:
@ Cassidy: Het is: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Daar kan ik het mee eens zijn.
Weet ook niets van Parelli, maar vond het filmpje er niet vriendelijk uitzien en begrijp het doel niet.

Maar het topic doorgelezen te hebben is het doel om het paard zich te laten concentreren op de persoon aan het eind van de leadrope?

Niet alleen maar topic doorlezen, filmpje (eventueel nogmaals) goed bekijken. Paard moet respect hebben voor de persoonlijke ruimte van de persoon op de grond en niet over hem heen banjeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:09

Miljaar, ik kijk het filmpje een tweede maal en nu heb ik meer moeite met mijn emotie onder controle te houden. Zelfs in het begin zie je gewoon al het onbegrip in de ogen van het paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 13:11

Cassidy schreef:
Ik heb al eerder een gezegde van Buck Brannaman aangekaart: when training horses, nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Wil ik nog aan toevoegen: a mind is like a parachute, it only works when it is open.

Misschien mijn onderschrift er ook maar aan toevoegen? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:14

Paardje snapt heel goed wat er gevraagd wordt, heeft alleen schijt aan de persoon op de grond. Klapt niet dicht maar heeft zijn aandacht ergens anders.

Achterwaarts gaan is voor dominante paarden het moeilijkste wat er is want dan moet hij zich onderdanig tonen. Eigenaar krijgt een paar pasjes, maar meer ook niet. Sterkter nog, paard komt op hem af. Niet de bedoeling. Heeft in het verleden vaker zijn zin gehad, daarom moest er nu harder ingegrepen worden.

En hebben jullie al gezien hoe hard een fase vier aan komt bij een paard via leadrope en halster? Moet hij toch echt heel stevig in zijn schoenen staan om dit compleet te ignoreren!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:14

Cassidy schreef:
nadita schreef:

Niet alleen maar topic doorlezen, filmpje (eventueel nogmaals) goed bekijken. Paard moet respect hebben voor de persoonlijke ruimte van de persoon op de grond en niet over hem heen banjeren.

Wel als ie eerst braaf respons geeft en de idioten van een mensen dan maar doorgaan zonder hem te respecteren! Maar zoals ik als schreef, paarden krijgen 99% van de gevallen op hun flikker voor de fouten die hun eigenaren maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:16

Wat er gevraagd werd was meer dan een pasje achterwaarts. Dat was dat hij achterwaarts moest blijven gaan. Als je een aanwijzing geeft, ook binnen de NH, zul je er toch zorg voor moeten dragen dat het paard het gevraagde uitvoert. Al het andere creert ruis.

Eigenaar op filmpje maakt idd fouten. Daarvoor is hij ook op les bij Parelli. :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:16

Sorry hoor, maar als deze mensen bij mij in de buurt komen krijgen ze van mij een schop onder hun kont !
Ik vind het niet normaal hoe deze mensen met dat paard omgaan, het slaat gewoon helemaal nergens op wat ze doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:17

Maar het paard weet niet dat hij via die hulp achterwaarts moet gaan. Je hoort EERST de druk weg te nemen, zodat het paard weet wat de hulp betekend. DAN kan je langer achterwaarts vragen en als hij het dan niet doen, hem 'op zijn donder geven'.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:17

Cassidy schreef:
Wat er gevraagd werd was meer dan een pasje achterwaarts. Dat was dat hij achterwaarts moest blijven gaan. Als je een aanwijzing geeft, ook binnen de NH, zul je er toch zorg voor moeten dragen dat het paard het gevraagde uitvoert. Al het andere creert ruis.

Dat doet hij toch de eerste 11 seconden? Maar de idioot gaat door met zwiepen en dan heeft paard er genoeg van. Hij is ook nog blind aan één oog, wat doet dat met coordinatie en reactie???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:18

Poco4ever schreef:
Sorry hoor, maar als deze mensen bij mij in de buurt komen krijgen ze van mij een schop onder hun kont !
Ik vind het niet normaal hoe deze mensen met dat paard omgaan, het slaat gewoon helemaal nergens op wat ze doen.

Zo schattig deze reactie, ik lig helemaal in een deuk.
NH is niet zacht en soft en dansje om je paard heenmaken bij het licht van de volle maan. Dat is soms echt kneiterhard inkomen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:20

Fransje_70 schreef:
Cassidy schreef:

Dat doet hij toch de eerste 11 seconden? Maar de idioot gaat door met zwiepen en dan heeft paard er genoeg van. Hij is ook nog blind aan één oog, wat doet dat met coordinatie en reactie???

Juist, paard heeft er genoeg van. Is geen willingly guided partner. En daar kun en moet je aan werken.
Blindheid aan een oog is geen excuus voor gebrek aan coordinatie en reactie. Daar wennen ze snel genoeg aan.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:21

Wij doen hier zelf op stal ook NH en weet dus precies wat het inhoud, maar zo achterlijk als hun met dit paard doen, word het ons niet aangeleerd, ik ga niet 2 minuten aan het touw lopen te slingeren alsof het een springtouw is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:22

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:23

Cassidy schreef:
Poco4ever schreef:

NH is niet zacht en soft en dansje om je paard heenmaken bij het licht van de volle maan. Dat is soms echt kneiterhard inkomen....

Als er daarna maar een release van de druk komt. En dat is eerst na 1 pasje, daarna kan hij pas langer. Achterwaarts is psychisch moeilijk voor een paard hoor, waarom moet hij in een keer kilometers naar achteren lopen. Waarom niet in kleinere stappen. Als je zó hard moet inkomen zit er iets niet goed naar mijn idee, zo zou ik het niet willen namelijk. Soms hard inkomen, ja absoluut. Zó hard, nee. :n Dit is echt respectloos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:23

Poco4ever schreef:
Wij doen hier zelf op stal ook NH en weet dus precies wat het inhoud, maar zo achterlijk als hun met dit paard doen, word het ons niet aangeleerd, ik ga niet 2 minuten aan het touw lopen te slingeren alsof het een springtouw is

Jij werkt dan ook niet met dit paard. Kun je je niet voorstellen dat je je manier van aanwijzingen geven aan gaat passen aan de reacties die je krijgt?

Royal92

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:25

Je doet net alsof het een vreselijk paard is, als ik dat paard was geweest, had ik ook schijt gehad aan zo'n idioot die als een halve gare met dat touw aan t zwaaien is

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:26

Gini schreef:
Miljaar, ik kijk het filmpje een tweede maal en nu heb ik meer moeite met mijn emotie onder controle te houden. Zelfs in het begin zie je gewoon al het onbegrip in de ogen van het paard.

Dat vind ik dus ook. En dan dan meppen met het touw tegen de achterbenen, en het slaan op het hoofd. :?
Nee, niet mijn manier....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:26

NeverGiveUp schreef:
Als er daarna maar een release van de druk komt. En dat is eerst na 1 pasje, daarna kan hij pas langer. Achterwaarts is psychisch moeilijk voor een paard hoor, waarom moet hij in een keer kilometers naar achteren lopen. Waarom niet in kleinere stappen. Als je zó hard moet inkomen zit er iets niet goed naar mijn idee, zo zou ik het niet willen namelijk. Soms hard inkomen, ja absoluut. Zó hard, nee. :n Dit is echt respectloos.

Als je iets aan een paard vraagt, zal het dier het toch echt moeten uitvoeren. Een aanwijzing geven en vervolgens bedenken dat het toch teveel was en halverwege stoppen leert het dier alleen maar dat hij aanwijzingen kan en mag ignoreren. Dus dan moet je van tevoren bedenken wat je vraagt. En 10 meter achterwaarts is echt niet teveel gevraagd.

Over dat respectloze gedeelte heb ik ook een keer een topic gestart. Aan jou de vraag: moeten paarden dood omdat jij een grens in je hoofd hebt zitten waar jij niet bereid bent om overheen te gaan? Paarden hebben echt minder problemen met bepaalde situaties dan wij mensen. Wij projecteren dingen in situaties die een paard echt zo niet gaat zien.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:27

Poco4ever schreef:
Je doet net alsof het een vreselijk paard is, als ik dat paard was geweest, had ik ook schijt gehad aan zo'n idioot die als een halve gare met dat touw aan t zwaaien is

Misschien moet je maar blij zijn dat het jouw paard niet is. Een serieus dominant paard kan voor het oog heel zoet ogen, maar kan staatsgevaarlijk zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:28

Cassidy schreef:
Poco4ever schreef:

Ik kom met mijn paard ook wel eens grof door met hulp of handeling. Maar dat heeft dan een reden.
Die reden ontgaat mij hier op het filmpje. En daarom ook de handelswijze.

Gini

Cassidy, heiligt het doel de middelen. Om in de mooie spreuken te blijven.
Het is niet omdat ze de naam heeft van haar vader dat alles wat ze doet goed is. Hier gaat ze voor mij de mist in. Dat jij dat niet zo vindt is jouw goed recht, maar ga andere mensen dan niet penny en soft noemen.

manfredie

wat een malloten.... _-:(