Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fransje_70 schreef:Wat ik zie is dat het misgaat in de eerste 11 seconden. Het paard wordt gevraagd achterwaarts te gaan op schudden van de rope en dat doet ie braaf. Dan moet de druk eraf, zodat hij het kan verwerken. En kan leren dat een signaal met het touw (het hoort steeds kleiner te worden) achterwaarts betekent. De eigenaar is helaas een superklungel die de signalen van zijn paard niet ziet. Hij gaat als een idioot doorzwiepen en dan komt het paard in verweer en reageert helemaal niet meer (terecht). De rest van de 'training' slaat daardoor nergens meer op. Paard heeft groot gelijk.
nadita schreef:@ Cassidy: Het is: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Daar kan ik het mee eens zijn.
Weet ook niets van Parelli, maar vond het filmpje er niet vriendelijk uitzien en begrijp het doel niet.
Maar het topic doorgelezen te hebben is het doel om het paard zich te laten concentreren op de persoon aan het eind van de leadrope?
Cassidy schreef:Ik heb al eerder een gezegde van Buck Brannaman aangekaart: when training horses, nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.
Wil ik nog aan toevoegen: a mind is like a parachute, it only works when it is open.
Cassidy schreef:nadita schreef:@ Cassidy: Het is: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Daar kan ik het mee eens zijn.
Weet ook niets van Parelli, maar vond het filmpje er niet vriendelijk uitzien en begrijp het doel niet.
Maar het topic doorgelezen te hebben is het doel om het paard zich te laten concentreren op de persoon aan het eind van de leadrope?
Niet alleen maar topic doorlezen, filmpje (eventueel nogmaals) goed bekijken. Paard moet respect hebben voor de persoonlijke ruimte van de persoon op de grond en niet over hem heen banjeren.
Cassidy schreef:Wat er gevraagd werd was meer dan een pasje achterwaarts. Dat was dat hij achterwaarts moest blijven gaan. Als je een aanwijzing geeft, ook binnen de NH, zul je er toch zorg voor moeten dragen dat het paard het gevraagde uitvoert. Al het andere creert ruis.
Poco4ever schreef:Sorry hoor, maar als deze mensen bij mij in de buurt komen krijgen ze van mij een schop onder hun kont !
Ik vind het niet normaal hoe deze mensen met dat paard omgaan, het slaat gewoon helemaal nergens op wat ze doen.
Fransje_70 schreef:Cassidy schreef:Wat er gevraagd werd was meer dan een pasje achterwaarts. Dat was dat hij achterwaarts moest blijven gaan. Als je een aanwijzing geeft, ook binnen de NH, zul je er toch zorg voor moeten dragen dat het paard het gevraagde uitvoert. Al het andere creert ruis.
Dat doet hij toch de eerste 11 seconden? Maar de idioot gaat door met zwiepen en dan heeft paard er genoeg van. Hij is ook nog blind aan één oog, wat doet dat met coordinatie en reactie???
Cassidy schreef:Poco4ever schreef:Sorry hoor, maar als deze mensen bij mij in de buurt komen krijgen ze van mij een schop onder hun kont !
Ik vind het niet normaal hoe deze mensen met dat paard omgaan, het slaat gewoon helemaal nergens op wat ze doen.
Zo schattig deze reactie, ik lig helemaal in een deuk.
NH is niet zacht en soft en dansje om je paard heenmaken bij het licht van de volle maan. Dat is soms echt kneiterhard inkomen....
Poco4ever schreef:Wij doen hier zelf op stal ook NH en weet dus precies wat het inhoud, maar zo achterlijk als hun met dit paard doen, word het ons niet aangeleerd, ik ga niet 2 minuten aan het touw lopen te slingeren alsof het een springtouw is
Gini schreef:Miljaar, ik kijk het filmpje een tweede maal en nu heb ik meer moeite met mijn emotie onder controle te houden. Zelfs in het begin zie je gewoon al het onbegrip in de ogen van het paard.
NeverGiveUp schreef:Als er daarna maar een release van de druk komt. En dat is eerst na 1 pasje, daarna kan hij pas langer. Achterwaarts is psychisch moeilijk voor een paard hoor, waarom moet hij in een keer kilometers naar achteren lopen. Waarom niet in kleinere stappen. Als je zó hard moet inkomen zit er iets niet goed naar mijn idee, zo zou ik het niet willen namelijk. Soms hard inkomen, ja absoluut. Zó hard, nee.Dit is echt respectloos.
Poco4ever schreef:Je doet net alsof het een vreselijk paard is, als ik dat paard was geweest, had ik ook schijt gehad aan zo'n idioot die als een halve gare met dat touw aan t zwaaien is
Cassidy schreef:Poco4ever schreef:Sorry hoor, maar als deze mensen bij mij in de buurt komen krijgen ze van mij een schop onder hun kont !
Zo schattig deze reactie, ik lig helemaal in een deuk.
NH is niet zacht en soft en dansje om je paard heenmaken bij het licht van de volle maan. Dat is soms echt kneiterhard inkomen....