Zelf heb ik niet zoveel met parelli, vind goed hoor wat de "methode" in houd. Maar het ligt mij niet. Mijn basis ligt meer het freestylesysteem van Emiel Voest en vandaaruit voeg ik ook andere dingen toe.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VisibreTeam schreef:Wat is natuurlijk voor een hond? Roedel gedrag en jagen voedsel, restafval verzamelen en vooral niet in een huis zitten...
De (huis)dieren zijn zodanig gedomesticeerd dat ze aan de 'mensen manier' gewend zijn
(ik ben trouwens NIET tegen NH en grondwerk, heb me er ook in verdiept en pas het regelmatig toe)
ijssnuiver schreef:Dank voor je reactie Cassidy. Dan is dat voor mij even duidelijk.
Zelf heb ik niet zoveel met parelli, vind goed hoor wat de "methode" in houd. Maar het ligt mij niet. Mijn basis ligt meer het freestylesysteem van Emiel Voest en vandaaruit voeg ik ook andere dingen toe.
ijssnuiver schreef:Maar Maritje, geld dat niet voor alle "huis"dieren? Veel mensen verwachten dat als ze een dier in huis nemen, deze direct snapt wat mensentaal is, leeft als mensen en doet als mensen. Terwijl als ze zich heel even zouden inlezen/verdiepen, de hele omgang een stuk makkelijker zal verlopen omdat ze aantal kleine dingen hebben veranderd?
Magrathea schreef:Als het allemaal vanuit dezelfde filosofie is (mens = leider, paard moet onderdanig zijn, mens heeft positie van merrie dan wel hengst) dan is het toch niet zo heel raar dat de methodes een beetje op elkaar lijken
Cassidy schreef:Magrathea schreef:Als het allemaal vanuit dezelfde filosofie is (mens = leider, paard moet onderdanig zijn, mens heeft positie van merrie dan wel hengst) dan is het toch niet zo heel raar dat de methodes een beetje op elkaar lijken
En toch zijn er nog steeds Bokkers die van mening zijn dat paard en mens op hetzelfde niveau kunnen staan. Die een hekel hebben aan het woord leider en daar als gevolg van dat het paard onderdanig is, die eigen inbreng van het paard aanmoedigen en zelfs accepteren. En dat vind ik nu echt heel gevaarlijk!
Miska schreef:Persoonlijk vind ik de witte zweep van Linda Tellington-Jones prettiger omdat die lichter in de hand ligt.
En wijken voor druk kun je ook met het uiteinde van een zweep aanleren, dus heb je niet per definitie zo'n stugge stick nodig.
Het is niets anders dan een 'tool' die je gebruikt bij de desbetreffende en bedachte methode.
Magrathea schreef:Absoluut waar. 'Ja hij trekt me altijd vooruit' 'Ja, hij is een beetje lomp en gaat soms op mijn tenen staan en loopt soms over me heen maar hij is mijn beste maatje
'
Onder mensen gaat het ook niet zo. Als een vriend zich misdraagt kan je er niet echt iets van zeggen, hooguit diegene erop aanspreken. Als je iemands baas of ouder bent is er een soort natuurlijk overwicht, en als je dan een goede leider bent kan er absoluut een goede band bestaan.
Cassidy schreef:Miska schreef:Persoonlijk vind ik de witte zweep van Linda Tellington-Jones prettiger omdat die lichter in de hand ligt.
En wijken voor druk kun je ook met het uiteinde van een zweep aanleren, dus heb je niet per definitie zo'n stugge stick nodig.
Het is niets anders dan een 'tool' die je gebruikt bij de desbetreffende en bedachte methode.
De stick is iets wat je uiteindelijk bij Parelli weg kunt en moet kunnen leggen.
Alleen ga je met de stick op een gegeven moment druk zetten op een bepaalde plek van het lichaam, en dan mag de stick niet doorbuigen. Je moet de intensiteit kunnen verhogen, tot er reactie komt. Met een zweep kan dat niet. Ik ben niet zo bekend met TT, maar betwijfel of de stick wordt gebruikt voor het aanleren van wijken voor druk.
In mijn ogen kun je niet om die grondwerkstok heen.
Maritje1991 schreef:ijssnuiver schreef:Maar Maritje, geld dat niet voor alle "huis"dieren? Veel mensen verwachten dat als ze een dier in huis nemen, deze direct snapt wat mensentaal is, leeft als mensen en doet als mensen. Terwijl als ze zich heel even zouden inlezen/verdiepen, de hele omgang een stuk makkelijker zal verlopen omdat ze aantal kleine dingen hebben veranderd?
Zeker, maar er zijn dieren bijvoorbeeld Katten die beter voor zichzelf kunnen zorgen. (behalve huiskatten)
Het is gewoon jammer dat mensen hun menselijke gevoelens loslaten op het dier. (frustraties, boosheid, verdriet, blijdschap)
NynckeL schreef:Ik zie soms filmpjes op youtube en zag hier op forum foto's van paarden die bv leren buigen, helemaal meelopen etc. etc.
Maar ook foto's van liggende paarden met baasjes/verzorgers/eigenaars die erop zitten.
Kan iemand mij uitleggen wat het nut ervan is?
Het komt op mij zo tegennatuurlijk en respectloos over.
Dan bedoel ik niet: het is dressuur of waarom het leuk is....maar wat is het nut ervan.
Waarom zou ik dat "mijn paard moeten leren"?