Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:45

Dank voor je reactie Cassidy :) . Dan is dat voor mij even duidelijk.
Zelf heb ik niet zoveel met parelli, vind goed hoor wat de "methode" in houd. Maar het ligt mij niet. Mijn basis ligt meer het freestylesysteem van Emiel Voest en vandaaruit voeg ik ook andere dingen toe.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:45

VisibreTeam schreef:
Wat is natuurlijk voor een hond? Roedel gedrag en jagen voedsel, restafval verzamelen en vooral niet in een huis zitten...
De (huis)dieren zijn zodanig gedomesticeerd dat ze aan de 'mensen manier' gewend zijn :)

(ik ben trouwens NIET tegen NH en grondwerk, heb me er ook in verdiept en pas het regelmatig toe)

Ook al is een hond gedomesticeerd er zit nog steeds instinct in.

Ik bedoel, honden leggen poot op de schoft om te domineren, zo ziet de hond dat ook als ik dat bij hem doe.
En meer van die signalen. Ik ken helaas meer mensen die verwachten dat een hond 'normaal' doet. Maar wat voor een mens normaal is voor een hond ongewoon.
Ik denk als je men zich meer zou verdiepen in de honden en paarden psychologie dat het allemaal wat soepeler zou verlopen.

En ook gewoon de tijd nemen. Ik doe dan parelli omdat er veel informatie over te vinden is en het een soort stappenplan voor mij persoonlijk is. Dit pas ik in mijn dagelijks leven toe, op mensen en op honden en op paarden.

Door de horsenalities heb ik de type paarden leren onderscheiden en ook verschillende manieren van handelen. Zo kan ik nu een Catatonisch paard herkennen vóórdat hij dat echt wordt. Veel fijner, ik kan ontploffingen voor zijn door die handvaten te hebben. Daardoor hoef ik niet constant te testen, ook al is het altijd nog 50% kans dat ik de tactiek gebruik ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:47

ijssnuiver schreef:
Dank voor je reactie Cassidy :) . Dan is dat voor mij even duidelijk.
Zelf heb ik niet zoveel met parelli, vind goed hoor wat de "methode" in houd. Maar het ligt mij niet. Mijn basis ligt meer het freestylesysteem van Emiel Voest en vandaaruit voeg ik ook andere dingen toe.

Voest heeft ook bij Parelli lopen shoppen...

Miska

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:48

Zoals iedereen bij elkaar jat! ;-)

Magrathea

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:49

Als het allemaal vanuit dezelfde filosofie is (mens = leider, paard moet onderdanig zijn, mens heeft positie van merrie dan wel hengst) dan is het toch niet zo heel raar dat de methodes een beetje op elkaar lijken :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:50

Maar Maritje, geld dat niet voor alle "huis"dieren? Veel mensen verwachten dat als ze een dier in huis nemen, deze direct snapt wat mensentaal is, leeft als mensen en doet als mensen. Terwijl als ze zich heel even zouden inlezen/verdiepen, de hele omgang een stuk makkelijker zal verlopen omdat ze aantal kleine dingen hebben veranderd?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:55

ijssnuiver schreef:
Maar Maritje, geld dat niet voor alle "huis"dieren? Veel mensen verwachten dat als ze een dier in huis nemen, deze direct snapt wat mensentaal is, leeft als mensen en doet als mensen. Terwijl als ze zich heel even zouden inlezen/verdiepen, de hele omgang een stuk makkelijker zal verlopen omdat ze aantal kleine dingen hebben veranderd?

Zeker, maar er zijn dieren bijvoorbeeld Katten die beter voor zichzelf kunnen zorgen. (behalve huiskatten)

Het is gewoon jammer dat mensen hun menselijke gevoelens loslaten op het dier. (frustraties, boosheid, verdriet, blijdschap)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:59

Magrathea schreef:
Als het allemaal vanuit dezelfde filosofie is (mens = leider, paard moet onderdanig zijn, mens heeft positie van merrie dan wel hengst) dan is het toch niet zo heel raar dat de methodes een beetje op elkaar lijken :)

En toch zijn er nog steeds Bokkers die van mening zijn dat paard en mens op hetzelfde niveau kunnen staan. Die een hekel hebben aan het woord leider en daar als gevolg van dat het paard onderdanig is, die eigen inbreng van het paard aanmoedigen en zelfs accepteren. En dat vind ik nu echt heel gevaarlijk!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:01

Ik moet zeggen nu ik me meer in Parelli verdiept heb dat er wel degelijk dingen zijn waar ik wat mee kan. :j
Het zijn voornamelijk de dingen die ik al deed, alleen dan anders.
Ik ben namelijk geen fan een stick, maar hij kan wel heel handig zijn.

Persoonlijk vind ik de witte zweep van Linda Tellington-Jones prettiger omdat die lichter in de hand ligt.
En wijken voor druk kun je ook met het uiteinde van een zweep aanleren, dus heb je niet per definitie zo'n stugge stick nodig.
Het is niets anders dan een 'tool' die je gebruikt bij de desbetreffende en bedachte methode.

Omgaan met dieren blijft altijd interessant en veel eigenaren passen de psychologie voor mensen op hun dieren toe zoals Cesar Millan dat zo mooi zegt en daar gaat het vaak mis.
Dan ontstaan er gedragsproblemen die opgelost kunnen worden door een bepaalde trainingsmethodes.

Je moet voor een dier gewoon altijd een leider zijn anders is de relatie -nooit- gelijkwaardig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:02

Cassidy schreef:
Magrathea schreef:

En toch zijn er nog steeds Bokkers die van mening zijn dat paard en mens op hetzelfde niveau kunnen staan. Die een hekel hebben aan het woord leider en daar als gevolg van dat het paard onderdanig is, die eigen inbreng van het paard aanmoedigen en zelfs accepteren. En dat vind ik nu echt heel gevaarlijk!

Absoluut waar. 'Ja hij trekt me altijd vooruit _O- ' 'Ja, hij is een beetje lomp en gaat soms op mijn tenen staan en loopt soms over me heen maar hij is mijn beste maatje :D '
Onder mensen gaat het ook niet zo. Als een vriend zich misdraagt kan je er niet echt iets van zeggen, hooguit diegene erop aanspreken. Als je iemands baas of ouder bent is er een soort natuurlijk overwicht, en als je dan een goede leider bent kan er absoluut een goede band bestaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:06

Miska schreef:
Persoonlijk vind ik de witte zweep van Linda Tellington-Jones prettiger omdat die lichter in de hand ligt.
En wijken voor druk kun je ook met het uiteinde van een zweep aanleren, dus heb je niet per definitie zo'n stugge stick nodig.
Het is niets anders dan een 'tool' die je gebruikt bij de desbetreffende en bedachte methode.

De stick is iets wat je uiteindelijk bij Parelli weg kunt en moet kunnen leggen.
Alleen ga je met de stick op een gegeven moment druk zetten op een bepaalde plek van het lichaam, en dan mag de stick niet doorbuigen. Je moet de intensiteit kunnen verhogen, tot er reactie komt. Met een zweep kan dat niet. Ik ben niet zo bekend met TT, maar betwijfel of de stick wordt gebruikt voor het aanleren van wijken voor druk.
In mijn ogen kun je niet om die grondwerkstok heen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:55

Magrathea schreef:
Absoluut waar. 'Ja hij trekt me altijd vooruit _O- ' 'Ja, hij is een beetje lomp en gaat soms op mijn tenen staan en loopt soms over me heen maar hij is mijn beste maatje :D '
Onder mensen gaat het ook niet zo. Als een vriend zich misdraagt kan je er niet echt iets van zeggen, hooguit diegene erop aanspreken. Als je iemands baas of ouder bent is er een soort natuurlijk overwicht, en als je dan een goede leider bent kan er absoluut een goede band bestaan.

Onder mensen is er ook een natuurlijke hiërachie.
Sommige mensen zijn geboren leiders en anderen volgen liever.
Dat is gewoon een natuurwet.
Mensen zijn ook een diersoort, alleen wij kunnen nadenken en praten.

Wij kunnen juist van dieren goed leren leiden, omdat ze zo constant zijn in hun gedragingen en dat zouden we door moeten voeren in het opvoeden van kinderen. ;-)
De kunst is dat uiteindelijk met respect over te brengen, maar in het begin doen veel mensen dat bij zowel paarden als kinderen precies hetzelfde.
Omdat er (nog) geen wederzijds begrip is.

Als kind zijnde was ik al een geboren leider en wilde toen ik oud genoeg was zelf dingen ervaren tot grote ergenis van mijn moeder.
En mijn moeder had eigenlijk de ballen verstand van opvoeden en zei altijd dat ik ontzettend hardleers en dwars was, maar ze gaf mij niet de kans om zelf dingen te ondervinden en wilde mij te veel behoeden voor wat in haar ogen niet deugde.
Mijn moeder werd ontzettend gespiegeld door mij en wilde zich niet in een andere methode verdiepen dan degene die ze in haar hoofd had.
Logisch dat dit ontaarde in gedragsproblemen.

Als mijn moeder bereid was geweest om zichzelf verder te ontwikkelen naar het niveau waarop ik me bevond was en niet vanuit angst en onzekerheid had gehandeld dan had ik een veel positiever beeld van mijn moeder gehad.

Jonge kinderen hebben natuurlijk weinig besef van veiligheid en dergelijke, dus zul je als leider op moeten treden en dat gebeurt in het begin ook hardhandig, want je laat een kind niet eerst ondervinden dat een auto gevaarlijk is door hem te laten overrijden met de woorden; dat had je nou niet moeten doen nu ben je dood, maar je trekt hem toch ook meteen met een ruk aan zijn arm terug wanneer hij ineens de straat overrent lijkt me?!
Dat is natuurlijk instinct.

Maar als kinderen ouder worden moet je ze dat uit kunnen leggen, alleen de basis begint gewoon hardhandig en dat is bij dieren net zo.
Het draait in het begin altijd om de veiligheid en wanneer die toon gezet is dat je een betrouwbare leider bent, dan bouw je dat uit naar verfijning van de relatie met elkaar en dan krijg je wederzijds begrip en vervolgens respect.

Cassidy schreef:
Miska schreef:

De stick is iets wat je uiteindelijk bij Parelli weg kunt en moet kunnen leggen.
Alleen ga je met de stick op een gegeven moment druk zetten op een bepaalde plek van het lichaam, en dan mag de stick niet doorbuigen. Je moet de intensiteit kunnen verhogen, tot er reactie komt. Met een zweep kan dat niet. Ik ben niet zo bekend met TT, maar betwijfel of de stick wordt gebruikt voor het aanleren van wijken voor druk.
In mijn ogen kun je niet om die grondwerkstok heen.

Wijken voor druk kun je op verschillende manieren aanleren en dat hoeft niet persé met een zweep of stick te gebeuren.
Je leadrope kan ook een hulpmiddel zijn.
Het is maar net wat je zelf prettig vindt om te gebruiken. Je moet dat gewoon uit proberen en het paard geeft je wel het antwoord.
Als je maar bewust bent wat je met je lichaam doet. Het is de energie die je uitstraalt en paarden zijn uiterst gevoelig voor die energie.

De zweep bij TTeam werkt in principe hetzelfde als de stick van Parelli.
Je blijft het paard als het ware 'plagen' of 'irriteren' totdat je een reactie krijgt.
Zoals bij elke trainingsmethode draait het om verfijning van de hulpen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:10

Maritje1991 schreef:
ijssnuiver schreef:

Zeker, maar er zijn dieren bijvoorbeeld Katten die beter voor zichzelf kunnen zorgen. (behalve huiskatten)

Het is gewoon jammer dat mensen hun menselijke gevoelens loslaten op het dier. (frustraties, boosheid, verdriet, blijdschap)

Dat ben ik volledig met je eens hoor! En het kan allemaal zoveel eenvoudiger zijn als je even de basis leert van desbetreffende dier..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:43

http://www.natural-dogmanship.de/index.php
Het bestaat en ik ken een van de bedenkers en vond het nog niet eens zo verkeerd klinken, ken niet de uitwerking.

Het filmpje met de palo, Sorry wat ik zie is iemand die niet kan rijden en een paard wat terrecht in verzet komt. Daarna zie ik iemand die nogsteeds zit te hobbezakken en een paard wat het maar laat gebeuren. Er is dus niet geluisterd naar de scheeuw van het paard, echter het paard is gedomineerd en heeft nu een baas boven zich waar die zich maar naar vormt. Dit bijt erg hetgeen ik geleerd heb ik mijn opleiding, namelijk dat je altijd naar jezelf moet kijken en verbeteren. Je houding, je hulpen, je gedrag en niet dat je je paard zozeer moet opvoeden. Deze komt 9 van de 10 keer niet voor niets in verzet en dan kun je wel games doen waarbij je kijkt naar zijn persoonlijkheid, zijn vertrouwen, zijn dit en zijn dat, maar het blijft jou zwakke punt, enkel reageert het paard anders, wat wij zien als een verbetering, maar is het wel beter dat een paard heeft geleerd door zijn grenzen te gaan?

Cassidy, jij kunt je niet in kfh, mr en voest vinden en dus brand je die af (eerder al gezien), voor jou met gegronde redenen, maar misschien heb jij met je vooroordeel die methode wel niet begrepen? Heb je voest van 0 tot eind gevolgt? En de andere?

Ik heb geen een methode van 0 tot eind gevolgt, dus mag natuurlijk helemaal niets zeggen. Ik mag niet kijken naar wat er in de filmpjes gebeurt en naar wat de leerlingen in de filmpjes doen.

Als ik heb ontdekt dat elke spierspanning, manier van ademen, manier van kijken, manier van bewegen invloed heeft op een paard. Hoe het beweegt, hoe het reageert en hoe het zich voelt. Het fijne is ook dat ze reageren op het moment. Alleen moet je wel zo open staan voor alles om dat te zien.

Neem het wegsturen:
Ik zie dikwijls op opgeheven arm (veel energie die hoofd en schouder weg duwd) die zodra het iets teveel van voor gegeven wordt het effect heeft dat het paard afdraait en weg gaat of omdraait. Vervolgens krijgt het een correctie omdat het niet netjes de volte op gaat. Als iemand dat tegen mij zou doen, zou ik ook weg willen, is die mogelijkheid er niet zal ik na veel druk ook het rondje op gaan. Erg jammer want op mijn natuurlijke reactie is niet ingegaan. Ik heb ondekt dat ik op een hulp iets moet doen, en ookal gaat het tegen mijn natuur in, ik zal het onthouden en blijven doen. Een paard idem, die zal het ook wel gaan doen, maar is het niet merkwaardig dat ze het eerst vaak fout doen en je daarna weinig correctie ziet bij de persoon die de hulp geeft maar alleen naar het paard toe?

Als je het op die manier wilt leren heb je idd je round penn nodig, maar om jezelf uit te dagen zou je ook een grote rijbak kunnen nemen en een volte kunnen proberen sturen. Op een enkel paard na lukt me dat toch aardig, maar idd niet met je hand in de hoge wijzende positie. In een grotere ruimte moet je jezelf wel corrigeren om het gewenste te kijken en ander moet je grijpen naar hulpmiddelen naar afzetten met lintjes, halster en touw aan, etc. Iets wat in de dressuur in zekere zin ook gebeurt, door het aanknopen van weet ik wat omdat men niet naar zichzelf wil kijken of geen idee heeft.

Ik geloof dat als je in je levens voor keuzes staat het vaak niet uitmaakt of je links of rechts kiest maar meer of je bij een keuze blijft stilstaan. Dood gaan we allemaal en tot die tijd moet je leven en leren en daarbij je eigen weg kiezen en niet voor iedereen is dat parelli, de een trekt het, de ander niet.

De heftige discussie's komen na uitspraken als je mag iets niet jou manier vinden als je het niet gedaan hebt. Ik hoef ook niet met mijn benen wijd te liggen achter een raam, niet mijn ding, maar zou het dus eerst moeten proberen?
Ik vind het niets voor mij en vind het voor sommige mensen wel oke, leen dan graag mijn dvd's uit, maar ben ik daarom dom en heb ik last van mijn ego? Is het verkeerd dat ik in mijn weg naar kennis uitzuiver wat ik niet zie zitten omdat de beelden en verhalen niet aansluiten bij wat ik zoek? Eerlijk gezegt is het na jou filmpjes en posts (en van een aantal andere) alleen maar erger geworden, de afkeer ervoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:53

Ik snap niet waarom je een eventuele beroepskeuze vergelijkt met een trainingsprogramma voor paarden, maar dat zal wel aan mij liggen.

Verder ben ik niet van mening dat je alles moet proberen, dat zou zonde zijn van je tijd en je energie. Je kunt wel een overwogen keuze maken, en als je ergens voor gaat, dat je het dan niet "probeert" maar het ook "doet". Paarden prikken feilloos door dat "doen alsof" en "proberen" heen.

Je reactie op het meisje met die palo vind ik dan weer tekenend. Iedereen is ooit ergens begonnen, ook jij. Ik zie wel degelijk vooruitgang bij die twee, en misschien gaan ze nooit dat niveau van subtiliteit bereiken waar jij je op dat moment bevindt, maar het zou je sieren als je ook eens achterom zou kijken waar jij ooit vandaan bent gekomen, en dat je je dat bij tijd en wijle ook realiseert. Parelli kan voor jou een gepasseerd station zijn, maar is dat voor anderen niet.

Dat longeren in die rijbak met hoge wijzende vinger, dat is het uitgangspunt, daar ga je niet blijven. Ook werken volgens Parelli (die een hekel heeft aan longeren) kan uiteindelijk met een blik, een gewichtsverplaatsing, het kantelen van je bekken, die stap voor- en achteruit. En ziedaar, heb je toch KFH te pakken.

Ik heb KFH geprobeerd te volgen maar als ik dingen zie die hij zijn leerlingen laat doen (tussen een hengstige merrie en een hengst in staan, met vervolgens een hele zielige reactie van die hengst ) dan heb ik daar serieuze vraagtekens bij. Een programma is in mijn ogen niet alleen maar afgestemd op de paarden maar vergt ook een didactische vaardigheid van de trainer naar de mens toe, die ik bij KFH mis. Bovendien wil KFH het liefst hengsten en dan ook nog uit het wild, dus zonder bagage van voorgaande opvoedpogingen. Die zijn er niet zoveel, helemaal niet in Nederland.

MR is in mijn ogen alleen de JU, de rest kan ik bij anderen vinden, en beter bij anderen vinden. Er gaat op de JU een vervolgtraject volgen maar dat zien heel veel mensen niet. Verder vind ik het gebruik van Pop Herman bij serieuze bokkers nog tot daar aan toe, maar de Buckstopper hoeft van mij echt niet. Er zijn andere manieren om een serieuze bokker het bokken af te leren, ook zonder dat je hem pijn doet. En wat ik in deze bij MR mis, is het kijken naar het waarom en een eventuele medische molen waar het paard doorheen kan.

Voest heeft bij Parelli lopen shoppen. Waarom gaan voor second best als ik de beste kan krijgen?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:57

Tja, wat is de beste methode?
Ik denk de methode die je nog altijd -zelf- hanteert (misschien geïnspireerd door bekende namen) maar wanneer je samen met je paard ontzettend veel plezier hebt, dan maakt het werkelijk geen flikker uit welke methode je gebruikt.
Al doe ik het op zijn boerenfluitjes en zit ik als Dik Trom op een paard...

Als mijn paard -mij- maar begrijpt wat ik bedoel op het moment dat ik het vraag en we hebben samen verder heel veel plezier dan zal het mij werkelijk aan mijn kont roesten wat de beste methode is.
Perfectie bestaat namelijk niet en juist daarom is het perfect. Perfect voor mij!!!

De perfecte methode voor mij is gewoon mijn eigen methode en dat is misschien geen methode waar ik grof geld mee verdien, maar het is wel een omgang met mijn paard en hij snapt heel goed wat ik bedoel.
En elk paard heeft andere knopjes die je aldoende kunt vinden en ik heb al verschillende mensen weer op gang geholpen met hun paard, dus blijkbaar doe ik toch iets goed en dat alleen omdat ik dus de -perfecte- methode hanteer en dat is kijken naar het paard! :D

Ik vind het nog veel belangrijker dat er naar het geheel gekeken wordt, dus individueel naar het paard en naar zijn mens, want elk wezen is uniek en vasthouden aan één trainingsmethode vind ik gewoon te beperkt.
En wie wat waar en wanneer van een ander gejat heeft?
Who cares? Blijkbaar doe je dan iets goed en kun je dat gebruiken.
Beter goed gejat, dan zelf slecht verzonnen!

lydia_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:41

NynckeL schreef:
Ik zie soms filmpjes op youtube en zag hier op forum foto's van paarden die bv leren buigen, helemaal meelopen etc. etc.
Maar ook foto's van liggende paarden met baasjes/verzorgers/eigenaars die erop zitten.

Kan iemand mij uitleggen wat het nut ervan is?
Het komt op mij zo tegennatuurlijk en respectloos over.

Dan bedoel ik niet: het is dressuur of waarom het leuk is....maar wat is het nut ervan.
Waarom zou ik dat "mijn paard moeten leren"?

Het echte nut… neem bv het steigeren:
Ik denk dat het steigeren zelf niet direct zo zeer als “nuttig gezien kan worden” aangezien een paard net gelukkig in het leven is zonder die oefening.
Wel zie ik het steigeren als een goed middel om bepaalde spiergroepen te trainen, de balans van het paard te verbeteren en ook kan het een goede reflectie geven van het niveau waarop je paard kan verzamelen en kan dit tevens verbeteren. Steigeren kan namelijk op verschillende niveaus:
1) Je paard gooit zijn hoofd omhoog, tegelijk zijn voorbenen en staat vervolgens een tikje onhandig op zijn achterbenen terwijl zijn hoofd en benen in de lucht een beetje heen en weer wiebelen.
2) Door eerst te verzamelen verplaatst het paard zijn gewicht naar zijn achterhand, vervolgens komen de voor benen langzaam los van de grond en leert het paard heel gecontroleerd zijn spier groepen te gebruiken. Door het steigeren steeds verder uit te werken naar de levade, capriole, courbette enz… til je de balans, kracht en elasticiteit van je paard tot een nog hoger niveau.
Conclusie: Het trainen van steigeren kan nuttig zijn voor het ontwikkelen van de balans, elasticiteit en kracht van je paard. De voordelen hiervan kunnen zich uiten in andere takken van sport die je met je paard beoefend maar het trainen van een ‘sterk gezond paard’ kan ook een doel op zich zijn.

weet niet of je hier iets mee kunt?
grz

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:57

@Cassidy: ik weet inderdaad dat de basis van Voest ook voortkomt uit Parelli. Maar dat neemt niet weg dat ik het systeem van Voest vele male fijner vind als Parelli.
Waarom zou Parelli de beste zijn? Is dit niet voor iedereen persoonlijk?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:07

Het is voor een gedeelte persoonlijk, en voor een gedeeltje kun je er - zover het kan dan want uiteindelijk iedere mening is subjectief - redelijk objectief naar gaan kijken. Wat ik bij Voest mis is een gedeelte "in dat paardenhoofd proberen te komen" dat ik bij Parelli wel vindt. Zoals Linda dat al zei in het eerste filmpje met Remmer.

En hoewel er mensen zijn die walgen van al die filmpjes die ik keer op keer plaats, is een filmpje in mijn ogen de makkelijkste en duidelijkste manier om iets over te brengen.

Bij deze: hoe Parelli de ground tie aanleert.

http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrD ... re=related

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:15

Wat bedoel je daar dan precies mee Casiddy 'in het hoofd komen'?
Of bedoel je gewoon het aanleren van dingen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:08

Nee, daar bedoel ik mee dat je gaat leren hoe het paard dingen voor je wil doen, omdat hij het wil, en niet omdat jij hem iedere keer achter de vodden zit.

Bekijk het filmpje van Linda Parelli met Remmer maar, links staan in mijn reactie op pagina 2 van dit topic. Het is heel subtiel, maar in mijn ogen zie je dat daar heel duidelijk. Remmer is een flegmatisch paard, kijk maar hoe Linda hem actief krijgt. En dat is niet door met de zweep achter hem aan te jakkeren. Alle filmpjes even doorkijken, je ziet de opbouw van deel 1 naar deel 8 heel duidelijk. En luister naar wat er gezegd wordt.