is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

is natural horsemanship wel zo goed?

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:27

Cassidy schreef:
Hey, ik ben het niet die keer op keer topics op bokt opent omdat het allemaal niet wil...:D

ik rij nu eenmal niet de makkelijkste paarden.
en ik dacht dat bokt er was om elkaar te helpen, en niet om iedereen uit te lachen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:27

@ ts...
Als je de reiskosten van te voren naar me overmaakt, dat ik niet op eigen kosten naar duitsland rij (en er geen geld mocht zijn) dan wil ik prima de uitdaging aan gaan! Het is net iets te ver om even gezellig te doen op eigen kosten. :)

Onthoud dat het jouw eigen aanbod van de uitdaging is he.. Wees dan een grote meid en don't only talk the talk, but also walk the walk..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:27

Had niet gedacht dat te moeten vermelden, aangezien ik er vanuit ga dat je dat weet. ik bedoel, je doet toch ook nh, misschien geen parelli, maar waarom was je anders op het NH forum?

MaritB

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:29

Woow, 1 opmerking en 2 mensen voelen zich aangevallen :P

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:29

[***] schreef:
@ ts...
Als je de reiskosten van te voren naar me overmaakt, dat ik niet op eigen kosten naar duitsland rij (en er geen geld mocht zijn) dan wil ik prima de uitdaging aan gaan! Het is net iets te ver om even gezellig te doen op eigen kosten. :)

Onthoud dat het jouw eigen aanbod van de uitdaging is he.. Wees dan een grote meid en don't only talk the talk, but also walk the walk..

nee, jij wil het proberen, dus zijn het jou kosten.

Anoniem

@ [***].. Wat is het probleem? Ik ben heel serieus, maar mag toch wel even gniffelen om 1 reactie ;)

Koper

Leren voetjes geven lijkt me een noodzakelijk iets in ons drassige landje. Met je buik over een barrel is dat niet.

Wanneer mijn paard in de winter op een stuk ijs terecht komt staat hij stil, dóódstil tot ik ben afgestegen, wat ik heel voorzichtig moet doen om 'm niet uit balans te brengen op het ijs. Dat weet hij en dat weet ik. Wanneer ik naast 'm op de grond sta duwt hij even met zijn neus tegen mijn arm en vervolgens loopt hij netjes achter mij en zet zijn voeten EXACT neer waar ik loop. Daar heb ik geen parelli voor nodig. En ook al geen barrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:30

lovemario schreef:
Cassidy schreef:
Hey, ik ben het niet die keer op keer topics op bokt opent omdat het allemaal niet wil...:D

ik rij nu eenmal niet de makkelijkste paarden.
en ik dacht dat bokt er was om elkaar te helpen, en niet om iedereen uit te lachen??

Soms vergist een mens zich al eens hé ...
Maar troost je, die reactie heeft niks met jou te maken ;)

@ Maritje1991 : een mens kan niet alles weten ... En soms weet je niet dat je het weet ... En verder is het laat en werken mijn hersenen niet meer zo goed mee :P Ik was trouwens verdwaald toen, want ik doe helemaal niet aan NH, ik doe mijn eigen ding en ik ken er niks van ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:31

hestejente schreef:
En dát is juist zo gevaarlijk. Je gaat toch ook niet op zwemles omdat je op tv olympisch schoonzwemmen ziet en dat er cool uit vindt zien?
.

En waarom niet? Wat weet jij van de triggers waarom anderen dingen gaan doen, beslissen om een bepaalde sport of discipline te beoefenen, of les gaan nemen?
Alle demonstraties en clinics van Pat Parelli e.a. zijn er om de mensen te laten zien wat er mogelijk is als je die methode bewandelt. Dan wil je ook zien wat er mogelijk is, en dingen die goed gaan. Beetje aanmodderen, daar komt nietmand naar kijken, en dat willen mensen die een demo gaan bekijken ook niet zien.

Anoniem

[***] schreef:
@ [***].. Wat is het probleem? Ik ben heel serieus, maar mag toch wel even gniffelen om 1 reactie ;)

Je mag doen wat je wil, maar ik mag daar ook mijn mening over hebben ;)
Ik vind het een beetje jammer als anderen gaan gniffelen om een duidelijk persoonlijke reactie, dat geeft namelijk het idee dat je het wel grappig vind wat die persoon zegt (en je het dus daarmee eens bent) en in deze situatie vind ik dat niet zo om te lachen. That's it ;)

Anoniem

lovemario schreef:
[***] schreef:
@ ts...

nee, jij wil het proberen, dus zijn het jou kosten.

Haha hieruit maak ik dus op dat je maar wat roept. Als je een uitdaging op tafel zet, dan moet je er wel voor gaan he.
Jij stelt een voorwaarde (betaling, na resultaat) en ik stel een voorwaarde (en een hele logische in mijn ogen) ik kom alleen als mijn reiskosten worden vergoed. En ga graag de uitdaging aan.

lovemario

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:33

jij kan het denk je, nou dan moet je niet zeuren om de reiskosten. dan krijg je al 2000 toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:35

[***] schreef:
@ Jessix : Daarom, ik wil het best wel een kans geven :j Maar dan moet ik eerst wat meer tijd hebben, want nu zou ik er toch niks aan hebben zeg maar, dan is dat nog niet verdiepen :+ Maar ik vind dan weer niet dat ik in tussentijd niks meer met mijn pony zou kunnen doen omdat Parelli 'the only way to go' is .. En die indruk proberen sommigen wel te geven ;)

Oh nee, dat moet je zeker niet doen, met geen één methode of systeem. Altijd zelf blijven nadenken en het moet jou en je paard ook passen. Ik vind het juist leuk en goed om "een rugzakje" te hebben met verschillende mogelijkheden en (voor mij) sluit Parelli daar mooi bij aan. Het is ook minder rechtlijnig als je in eerste instantie zou denken. Nou ja, wie weet, als je ooit eens tijd hebt.. Ik vind het een aanrader, je wordt er in elk geval niet dommer van. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:37

Als ik het gedacht had, dan had ik niet gereageerd ;)
Ik ben zeker van mijn zaak.
Jij stelt een uitdaging voor, je bent niet bereid om kosten vanuit NL naar Duitsland van (wat mijn betreft de 2000,-) te betalen en ik moet jou vertrouwen om uiteindelijk met het geld over de brug te komen, zonder duidelijkheid wat het is wat je precies wilt zien.
Kijk dat ik de uitdaging aanga, doe ik maar om 1 reden en dat is voor de pony, maar als jij daar 2000 euro tegenover zet, hey fine by me.. maar niet zonder reiskostenvergoeding.
Take it or leave it.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:49

[***] schreef:
@ Jessix : Daarom, ik wil het best wel een kans geven :j Maar dan moet ik eerst wat meer tijd hebben, want nu zou ik er toch niks aan hebben zeg maar, dan is dat nog niet verdiepen :+ Maar ik vind dan weer niet dat ik in tussentijd niks meer met mijn pony zou kunnen doen omdat Parelli 'the only way to go' is .. En die indruk proberen sommigen wel te geven ;)

Op het moment dat je met Parelli begint, moet je even al het andere in de kast zetten.
Ga het paard niet verwarren door een beetje van dit en een beetje van dat en niets helemaal.
Aanwijzingen kunnen haaks op elkaar slaan, als je daarnaast ook nog je eigen mix maakt.
Wees consequent voor het paard.
Uiteindelijk kun je weer terug naar wat je oorspronkelijk deed.
En dan maakt het niet uit of dat western is, of dressuur, of je eigen mix.
Maar een beetje van dit en een beetje van dat en niets helemaal is "a recipe for desaster".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:52

lovemario schreef:
jij kan het denk je, nou dan moet je niet zeuren om de reiskosten. dan krijg je al 2000 toch?

Krijgt ze die echt?
Want beste Mireille, we weten je te vinden als het uiteindelijk niet zo mocht zijn.
En ik vraag me af waar jij als 17 jarige die 2000 Euro vandaan wilt halen.
Ik heb het zo liggen, maar ik ben dan ook meer dan twee keer zo oud als jij :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:53

TS, als je paard "dominant" is als jij NH beoeffend, is hij ook dominant and je het anders doet.

Indien jij een contract wil tekenen waarin staat dat je mij de reiskosten vergoedt als het lukt, ben ik bereid dit weekeinde langs te komen en hoef ik die 2000 euro van jou niet eens te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:55

@ Cassidy : Ok, maar ... dan zit je met het volgende:
Bij Parelli begin je op een bepaald moment, als je zover bent, met het achteruit gaan .. Dit door eerst het paard aan te raken (porcupine game) en later door losse aanwijzingen (yo-yo game), toch? Dit laatste bouw je op door met je vinger te schudden, door met je pols te schudden, door met je voorarm te schudden, door met je arm te schudden (fase 1 tot 4, paard is aan een leadrope). Klopt?
En dan zit je met een paard wat al gewoon op handcommando achteruit gaat, zonder aanraking .. Gewoon door wijzen en 'terug' gaat je paard braaf achteruit tot je wilt dat die stopt (al heeft dat nog afwerking nodig :P ). Hoe pak je zoiets aan? Als ik dan vanaf 0 begin raakt mijn paard toch juist in de war?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:56

[***] schreef:
@ Cassidy : Ok, maar ... dan zit je met het volgende:
Bij Parelli begin je op een bepaald moment, als je zover bent, met het achteruit gaan .. Dit door eerst het paard aan te raken (porcupine game) en later door losse aanwijzingen (yo-yo game), toch? Dit laatste bouw je op door met je vinger te schudden, door met je pols te schudden, door met je voorarm te schudden, door met je arm te schudden (fase 1 tot 4, paard is aan een leadrope). Klopt?
En dan zit je met een paard wat al gewoon op handcommando achteruit gaat, zonder aanraking .. Gewoon door wijzen en 'terug' gaat je paard braaf achteruit tot je wilt dat die stopt (al heeft dat nog afwerking nodig :P ). Hoe pak je zoiets aan? Als ik dan vanaf 0 begin raakt mijn paard toch juist in de war?

Inderdaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:57

Be as gentle as possible and as firm as necessary
Als je paard meteen op een fase 1 achteruit gaat (of desnoods 0) is dat toch goed?
Je hoeft echt niet door te gaan tot fase 4 als er op fase 1 reactie is.
Hoe kom je daar toch bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:59

Dat zeg ik toch ook helemaal niet?
Ik zeg gewoon dat 'mijn fase 1' niet dezelfde is als de 'parelli fase 1', hoe los je dat op? Gewoon alles maar laten vallen en helemaal opnieuw beginnen? Terwijl pony het wel al kent & kan? Moet ie ineens leren op een schuddende vinger achteruit gaan, in plaats van op de gebruikelijke manier. Lijkt me tijdverspilling?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-11 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:00

Parelli level 1 is voor je eigen veiligheid.
Vanaf level 2 is het geen vastgesteld programma
Level 1 is de basis, daar moet je doorheen, en als je paard zo gehoorzaam is en zo gevoelig, moet dat in een week lukken.
Echter zitten er ook cruising lessons bij, en andere opdrachten die je met je paard moet doen, zoals alle vier benen van een kant optillen om ze uit te krabben, die de band verstevigen en leiderschap bevestigen.
En dan heb je ook nog te maken met het feit dat Cobe een LBI is, dus moeilijk te motiveren, en daar is weer een haal ander programma voor nodige dan bij een RBE.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:01

[***] schreef:
Ik zeg gewoon dat 'mijn fase 1' niet dezelfde is als de 'parelli fase 1', hoe los je dat op? Gewoon alles maar laten vallen en helemaal opnieuw beginnen? Terwijl pony het wel al kent & kan? Moet ie ineens leren op een schuddende vinger achteruit gaan, in plaats van op de gebruikelijke manier. Lijkt me tijdverspilling?

Is geen tijdverspilling. Als wijzen al voldoende is, dan wijs je toch? Of kijk je lelijk, of wijs je naar je eigen neus...whatever...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:01

[***] schreef:

Is het ook. Het is veel efficiënter om geen oogkleppen te dragen en bijvoorbeeld na te blijven denken bij wat je doet ipv te herkauwen wat anderen doen en zeggen. Wees kritisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:03

Cassidy schreef:
Parelli level 1 is voor je eigen veiligheid.
Vanaf level 2 is het geen vastgesteld programma
Level 1 is de basis, daar moet je doorheen, en als je paard zo gehoorzaam is en zo gevoelig, moet dat in een week lukken.
Echter zitten er ook cruising lessons bij, en andere opdrachten die je met je paard moet doen, zoals alle vier benen van een kant optillen om ze uit te krabben, die de band verstevigen en leiderschap bevestigen.
En dan heb je ook nog te maken met het feit dat [***] een LBI is, dus moeilijk te motiveren, en daar is weer een haal ander programma voor nodige dan bij een RBE.

Daar heb ik nu problemen mee, met dat moeten ... Waarom zou ik dat moeten? Waarom zou pony dat moeten? Ik wil dat best wel doen als ik daar het nut van inzie en het mij leuk lijkt voor beiden (en dan maar hopen dat poon daar hetzelfde over denkt), maar waarom een programma stap voor stap afwerken waarbij je dingen MOET? Je mag niet naar level 2 voordat je het hele lijstje van level 1 afgewerkt hebt ... Wat nu als mijn paard het leuker vind om andere dingen te doen? Moet ik dan maar in dat level 1 blijven hangen? Lijkt me toch van niet?

(ik druk het misschien moeilijk uit, maar ik hoop echt dat je begrijpt wat ik wil zeggen :') )