Wat is Natural Horsemanship?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Re: Wat is Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:43

Alleen er zijn ook verschillen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:44

Er IS geen manier van Parelli.
Parelli heeft het ook niet allemaal verzonnen.
Parelli is een smeltkroes van bestaande methodes
Met een didactisch programma er omheen.
Met een duidelijk stappenplan en daardoor garantie op succes
Voor ieder niveau, ambitie en talent.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:46

En van welke methodes is het nog meer
een smeltkroes dan?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:49

Je zegt dat Parelli een trainingsmethode is (op vorige pagina.) Dan is het dus, in mijn ogen, een manier van... Enfin, voor mij persoonlijk is NH een totaalpakket waarbij meerdere aspecten komen kijken dan training en communicatie. Ook huisvesting an andere Natural dingen. Ik snap dat er hier een onderscheid in wordt gemaakt. Voor mij is echter het hele pakket belangrijk en zie ik dat ook als NH. (Heb ik ook op pagina 1 als eens aangegeven zie ik nu net :D ). Maar ik hou me vanaf nu buiten de discussie want volgens mij zitten we niet op een lijn en komen we dat ook niet snel ;) .

@ Grietje: Ik hoop dat hetgene wat je wil je gaat lukken nadat je je eens goed georienteerd hebt op alles wat je in dit topic aan informatie krijgt!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:50

Tsja ieder zen eigen mening.
Maar ik ben het absoluut met jou eens!
Bedoel je horsemanship wat me wil gaan lukken, en ja ik zal tena eerst eens
wat meer me ergens in verdiepen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:51

@angela: ik zie de huisvesting etc er dus echt los van. Zo natuurlijk mogelijk kan soms botsen met goed kijken naar de behoeftes van het paard....

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:54

Wendy schreef:
@angela: ik zie de huisvesting etc er dus echt los van. Zo natuurlijk mogelijk kan soms botsen met goed kijken naar de behoeftes van het paard....

Dat kan. Ik zit ook nog niet heel lang in het NH gebeuren maar wat ik aangeef is hoe ik er nu tegenaan kijk. Ik vraag me ook af of NH echt een vaststaande definitie heeft of dat het een stuk vaste kern is (een paardgerichte manier van -rijden en omgaan met paarden waarbij gebruik gemaakt wordt van communicatie, wederzijds respect, gelijkwaardigheid, kuddegedrag psychologie en kennis, in plaats van met mechanische middelen, angst en intimidatie. ) met daarbij voor iedereen persoonlijk nog een stukje toevoeging...

Daarbij denk ik wel dat huisvesting (24/7 buiten in kuddeverband etc.) wel degelijk met de geestelijke gezondheid van je paard te maken heeft en ook met de behoeftes...

Edit: Ow, en als ik bedoel zo natuurlijk mogelijk houden dan bedoel ik bijvoorbeeld wel dat een ouder paard of een zwakker paard een deken op krijgt. Ik weet dat er ook mensen in de paardenwereld zijn die daar ook heel ver in doorgaan (in het natuurlijk houden) maar dat blijft een stukje individualiteit per dier natuurlijk!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:56

Ik vind je wel wat ervaren klinken, ik doe het ook nog
maar een jaartje ofzo.
Maar wat is jou horsemanship manier dan?
En hoe ben je begonnen?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:59

grietje14 schreef:
Ik vind je wel wat ervaren klinken, ik doe het ook nog
maar een jaartje ofzo.
Maar wat is jou horsemanship manier dan?
En hoe ben je begonnen?

Ik ben nog nergens mee begonnen buiten lezen en informatie zoeken :D . Ik ben bij een NH stal gaan rijden (Spirithorses) en gaan googlen. De linkjes die Cassidy in meerdere topics geeft heb ik allemaal op mijn gemak bekeken op youtube, gegoogled en ook op youtube op NH gezocht en gekeken. Enid mei krijg ik mijn eigen paardje die op dit moment NH gericht en Natuurlijk gehouden wordt en dat wil ik graag voortzetten. Hij komt ook bij de NH gerichte stal te staan, vandaar dat ik me er nu in ben aan het verdiepen en ook wat meer reageer op dit forum in plaats van alleen maar te lezen ;) .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:01

En wat nou als je paard de signalen met je bitloze optoming minder goed begrijpt dan met bit? Is de bitloze optoming dan wel zo paardvriendelijk?

En wat nou als je paard het boomloze zadel maar niks vindt en duidelijk zijn voorkeur aangeeft voor het (passende) boomzadel?

En wat nou als je een (jong) paard hebt wat gewoon niet zonder deken, hoefijzers of noem het maar op kan?

Uitgaan van de behoeftes van je paard is voor mij meer de kern van NH dan per se zo natuurlijk mogelijk. Want als je alleen daar van uit gaat, dan ga je mijns inziens echt aan de behoefte van het individuele paard voorbij. En tsja, daarin ben ik zelf ook door schade en schande wijs geworden.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:05

Wendy schreef:
En wat nou als je paard de signalen met je bitloze optoming minder goed begrijpt dan met bit? Is de bitloze optoming dan wel zo paardvriendelijk?

En wat nou als je paard het boomloze zadel maar niks vindt en duidelijk zijn voorkeur aangeeft voor het (passende) boomzadel?

En wat nou als je een (jong) paard hebt wat gewoon niet zonder deken, hoefijzers of noem het maar op kan?

Uitgaan van de behoeftes van je paard is voor mij meer de kern van NH dan per se zo natuurlijk mogelijk. Want als je alleen daar van uit gaat, dan ga je mijns inziens echt aan de behoefte van het individuele paard voorbij. En tsja, daarin ben ik zelf ook door schade en schande wijs geworden.

Dat ben ik helemaal met je eens. Paarden blijven individuele dieren met individuele behoeften. Ik heb echter nu nog het idee van wat ik allemaal lees en leer dat paarden goed getrained kunnen worden op bitloos zodat ze de signalen dan ook goed begrijpen. Dat als paarden goed natuurlijk bekapt worden dat ze (soms na een overgangsfase van spierpijn) over het algemeen goed ijzerloos door het leven kunnen. Een paard zal nu en dan zeker een deken nodig hebben en dat zou ik een dier ook nooit ontzeggen.

Nogmaals, heel veel praktijkervaring heb ik nog niet.... Wie weet heb ik volgend jaar wel een ander zicht op het NH gebeuren en de inhoud ervan volgens mij...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:11

Wat leuk angela!
Ik heb ook een eigen paardje, een fries wefke.
Gaat heel goed met haar!
En je beeld van nh kan ik idd nog wel veranderen angela, de mijne is ook
een stuk veranderd, sinds wanneer weet ik niet meer maar nu is het in ieder geval goed.
Mijn beeld van parelli kan nog wel veranderen.
Wendy@ Ben het helemaal met jou eens!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:40

grietje14 schreef:
En van welke methodes is het nog meer
een smeltkroes dan?

In een door jezelf gestart topic over je eigen website,
hebben we het daar al uitgebreid over gehad.
Ik heb namen genoemd van andere NH-ers
Wiens methodes of gedeeltes ervan je ook in het programma van Parelli terug kunt vinden.
Verder is er op het internet genoeg te vinden over de leermeesters die Parelli of Anderson hebben gehad.
Van wie ze het allemaal hebben geleerd.
Parelli van bijv. Troy Henry
Anderson van Gordon McKinley en Ian Francis.

De vraag die je nu stelt, laat zien dat je zelfs in een door jezelf gestart topic niet aandachtig leest,
En de namen die ik heb genoemd verder op Google niet hebt opgezocht.

Voor jou daarom nog een keer de link naar je eigen topic.
Ik stel voor dat je het nog eens AANDACHTIG doorleest.

[NH] www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Als je een keertje een zomervakantie tijd hebt,
En er na het je verdiepen in Parelli voldoende tijd over is,
Zou je je ook eens kunnen verdiepen in wat de andere NH-ers die ik in je topic heb genoemd allemaal te vertellen hebben.
En als je je verdiept in Parelli
En je verdiept je in andere NH-ers
Probeer dan eens te ontdekken of het niet allemaal vreselijk op elkaar lijkt.
En hoe kan het ook anders?
Degene waar we mee omgaan, het paard, kan maar een taal.
En dat is de taal van het paard.
En als we daar vreselijk van gaan afwijken, gaat dat paard het echt niet snappen

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:37

Ja hallo cassidy verwacht je van me
dat ik al die namen nog weet?
Verder bedankt hoor!
Over dat laatste, ik dacht al dat het superveel op elkaar leek, ook juist
omdat we met het paard omgaan, maar er zijn wel bepaalde specifieke verschillen
dacht ik. Ik kan ondertussen ook wel wat googelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:51

Je hoeft de namen niet te onthouden hoor. Ze staan je je EIGEN topic, zwart op wit, onuitwisbaar, voor iedereen na te lezen, dus ook voor jou.
Als je de namen niet meer weet, is het gewoon weer op te zoeken.
Als je niet meer weet waar ze staan (en dat zou ik in het geval van je eigengestartte topic ronduit kwalijk vinden) is het topic ook te bookmarken.
Succes ermee.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:58

Aha, ik wist alleen niet meer dat
er van die namen in het topic stonden ;)