www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_NY

Re: www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:55

ik adviseer je vooral niet meer online te zoeken naar informatie, en als het je echt interesseert en je verder wil het het NH.. inderdaad een cursus te gaan volgen.. als je dan nog instructrice wil worden de opleiding gaan doen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:05

Mandy@ Oke,ik snap je wel. Natuurlijk is het nooit precies na te bootsen.
Daarom idd naar je gedrag tegenover het paard kijke. En eigenlijk, is dat wat ik een beetje bedoel met bewust worden van jezelf enzo. Tenminste,nu dan. Nouja, had er eerst andere woorden voor. Dat over grondwerk ben ik ook absoluut met je eens, dat is een goede basis. Ook om te dat te zien enzo, zou je dan dat stappenplan wat ik op mijn site heb moeten volgen, alleen het is heel lastig uit te leggen. Ik interpeteer het ook verkeerd. Ik dacht zo: Het is gewoon je dus dat bewust van jezelf worden enzo, en en ook van je paard, en dan door aanvoelen te voelen, en te denken wat nodig is zo met je paard omgaan.
Cassidy@ Ja, maar ik kan niet als pubertje zomaar even iedereen met zen lastige paard helpen. Omdat ik eerst wat meer ervaring moet hebben, vind ik zelf. En ja zulk soort dingen zou ik dan ook practisch moeten meemaken. Maarja, waar vind je zon paard om mee te oefenen. En volwassenen halen er dan ook geen pubers bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:11

Theorie is wel de basis waar je op kunt en moet bouwen. En er zijn genoeg mensen die openstaan voor pubers en ze wat willen leren. Een daarvan is Parelli.
Tot de tijd dat je praktijkervaring op kunt doen, kun je als puber de tijd nemen om je te verdiepen in de theorie. Door boeken te lezen. Bijvoorbeeld dat van Parelli. En verder je site te laten voor wat hij is, totdat je meer weet en geleerd hebt het allemaal beter te formuleren.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:23

Ja, ik zet nu alleen dingen van mijn ervaring en ontwikkeling op de site. Theorie is inderdaad wel een goeie basis, want als je geen theorie weet, kun je dan goed praktijkervaring doen?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:26

Me verdiepen in een andere methode en meer over paarden te weten kome is ook wel goed.
Vind je het erg als ik ook het aanvoelen en bewust zijn aanhou? Want dat blijf ik natuurlijk wel doen. Maar zegt niet dat ik me niet in wat anders kan gaan verdiepen.
Ik moet ook wat meer te weten komen, ook om mijn visie wat te veranderen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:33

grietje14 schreef:
...... of er een zweep bij halen.

Eerder schreef je dat het zwiepen met een touwtje om het paard te laten luisteren echt niet jouw manier was en dat dat er niet vriendelijk uitzag en dat jij dat nooit zou doen.
In hoeverre is een touwtje anders dan een zweep??

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:34

Grietje, misschien is het ook leuk om van de zomer bijvoorbeeld op een kamp oid te gaan waar ze werken vanuit een NH-methode? Er zijn er meerdere van te vinden. Ik ben zelf drie keer bij Equixantos op kamp geweest en heb van die drie weken al heel veel geleerd. Ze beginnen daar met theorie over het paard en het kuddegedrag, waar de basis dus ligt, en gaan dan daarop verder borduren.
Op deze manier kan je je heel makkelijk in NH verdiepen en daarbij ook gelijk aanvoelen hoe dat dan gaat. Ik heb namelijk ook het idee dat jouw beeld van NH heel erg aan 1 methode vastgeplakt zit, terwijl NH gewoon een verzamelnaam is voor een heleboel methodes.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:35

je moet niet naar je eigen gedrag kijken.. maar naar dat van paarden in een kudde en kunnen lezen wat ze doen en bedoelen met iedere beweging die ze maken.. paarden zwaaien niet alleen met hun staart om vliegen weg te jagen, paarden richten hun oor niet perse ergens naartoe alleen als ze wat horen, paarden bewegen hun mond niet alleen om te eten.. ze praten heel erg veel, je kan die kennis niet van internet afhalen, dat is kijken en zien.. pas als je die dingen weet, ziet en kan plaatsen dan pas moet je naar jezelf kijken en jezelf vergelijken met die bewegingen van de paarden en je af vragen wat jou houding en jouw bewegingen tegen het paard vertellen.. en ook dan ben je er nog lang niet.. dan moet je ook nog oplossingen kunnen bedenken hoe paarden dit onder elkaar regelen en het vervolgens ook nog eens in de praktijk toe kunnen passen..

NH is geen 1,2, 3'tje.. niet te verklaren met posts op bokt of op een website.. enkel methodes kunnen nader verklaart worden en gemotiveerd worden.

waarom mensen in bepaalde situaties iets oplossen of aanpakken en hun gedachten en visie delen waarom dit een begrijpelijke en werkende functie kan hebben op je paard..
en dan nog hoeft het niet in een andere situatie te werken.. dus of een Monty of een Pat hebben dezelfde visie maar naast die visie andere gedachten.

net als op bokt, of een website, of in een gesprek wat je mondeling voert, kan iedereen goed vertellen of horen wat een ander zegt.. zo werkt het ook met paarden.. NH is een taal die voor paarden begrijpelijk is en natuurlijk aanvoelt waardoor er een betere communicatie mogelijk is.

je noemt op je website kleine facetten, die niet nader verklaard worden omdat je zelf niet de kennis en techniek kent..

en grondwerk is niet een goede basis, grondwerk is DE Basis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:50

grietje14 schreef:
Cassidy@ Ja, maar ik kan niet als pubertje zomaar even iedereen met zen lastige paard helpen. Omdat ik eerst wat meer ervaring moet hebben, vind ik zelf. En ja zulk soort dingen zou ik dan ook practisch moeten meemaken. Maarja, waar vind je zon paard om mee te oefenen. En volwassenen halen er dan ook geen pubers bij.

Ik meen me te herinneren (weet niet of dat in dit topic was of ergens anders) dat je al zeker 2 uitnodigingen hebt gehad om met dat soort paarden te komen werken, maar jij had geen tijd of zin of misschien wel een keertje in de zomervakantie..... Je moet ergens je ervaring beginnen op te bouwen dus ik zou die kansen aangrijpen.

Ook vraag ik me af waar jij die cursus voor NH instructrice dan wilt gaan doen, voor zover ik weet zijn die er nl (nog) niet. Behalve dan weer bij bijvoorbeeld jawel Parelli!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:53

Ja, dat klopt Emm. Zou wel leuk zijn om dat te volgen.
Kijk ik was, en ben nog steeds een beetje van, ja maar ik wil het graag zelf uitvinden hoe het is enzo. Maar ben nu van gedachten veranderd.
Mandy@ Nou, ik zal zo even kijken of ik dat ene filmpje nog kan vinden.
Mandy_NY@ Aaaah oke, ja nouja dat komt omdat ik er verder ook niet al te veel over wist te vertellen.
Cissy@ Bij de opleiding die ik ga doen in leeuwarden.
Ik wil weleens bij je komen hoor, moet even kijken wanneer het kan.
Kei had me nog uitgenodigd, wie was het nog meer.
Maar goed ik moet zo rijden, ik ga nu weer, misschien kom ik vanavond nog.
Sowieso morgen.
Doei!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:01

Opleiding in Leeuwarden, van wat?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 18:02

Paardenhouderij, heb er naar geinformeerd, je kunt er ook een diploma voor nhinstructrice halen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:05

Is dat niet gewoon de MAS?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 18:06

Kan best.
Maar zal ik dat dan maar doen wat ik gezegd heb.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:22

je verdiepen in het natuurlijke gedrag van het paard? en je verdiepen in alle methodes?
zou ik wel doen.. en je site zo snel mogelijk aanpassen of weghalen.. nu gaat ie alleen maar over, NH is luisteren naar je paard en naar je gevoel luisteren

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:47

Als je echt verder wil met NH dan is ervaring heel belangrijk. Ik snap best dat je niet heel Nederland door kan crossen als je 15 jaar bent, maar misschien kun je het wel regelen om een keer een weekend of een vakantie te besteden aan wat praktijk ervaring. Een les of kamp is natuurlijk een hele goede optie. Maar ook als iemand je een aanbieding doet om met zijn of haar paard te werken zou ik dat van harte aannemen. Er zitten hier echt wel een aantal mensen op bokt met goed verstand van zaken. Blijf open staan om te leren van andere. Pak die kansen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:25

Ja,dat zou hartstikke leuk zijn.
Ik zie horsemanship nu als dat, als je beginnen wil, dat je dan eerst eens moet kijken naar de signalen van het paard, en dingen van het paard moet weten, je moet natuurlijk altijd leiding geven. Zulk soort dingen.
En dat als je je bewust van jezelf word je dan snapt waarom het paard zo op je reageert.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:20

Meid, jij bent nogsteeds echt de enige die snapt wat jij bedoeld met 'bewust van jezelf' in deze context. Nogmaals, ik kan heeeeel bewust van mezelf mijn paard met een longeerzweep de bak door jagen (en mijn paard kennende jaagt ze me daarna heel bewust van zichzelf mij de bak uit, maar das een ander verhaal), maar dat maakt het geen NH.

Als je nou eens begint met stoppen met zeggen 'bewust van jezelf' en een betere, duidelijkere manier vindt om dát te omschrijven, zou het allemaal misschien al een stukje duidelijker worden.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:28

Vjestagirl schreef:
Meid, jij bent nogsteeds echt de enige die snapt wat jij bedoeld met 'bewust van jezelf' in deze context. Nogmaals, ik kan heeeeel bewust van mezelf mijn paard met een longeerzweep de bak door jagen (en mijn paard kennende jaagt ze me daarna heel bewust van zichzelf mij de bak uit, maar das een ander verhaal), maar dat maakt het geen NH.

Als je nou eens begint met stoppen met zeggen 'bewust van jezelf' en een betere, duidelijkere manier vindt om dát te omschrijven, zou het allemaal misschien al een stukje duidelijker worden.

ik heb wel enig idee wat ze ermee bedoeld..

je probeerd in je post denk ik te zeggen dat je eerst moet leren hoe de paarden psychologie in elkaar zit, daarna je moet leren leiding te geven aan je paard en daarna moet leren wat jou lichaamshouding voor je paard betekend.. zou de laatste 2 echter omdraaien, maar denk dat je visie over het NH Echter al flink bijgeschaaft is naar hoe de visie van het NH ooit bedoeld is..

Vjestagirl, ik reageer niet zo om je af te kraken maar niet iedereen zich goed kan formuleren en ik me voor kan stellen dat met jouw soort reacties het er al helemaal niet makkelijk op word..
Laatst bijgewerkt door Mandy_NY op 01-04-11 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:40

Mandy_NY schreef:
Vjestagirl schreef:

Meid? volgens mij heb je niet met haar in de klas gezeten, en niet met haar geknikkerd.. hou niet van de toon waarop je het zegt en wil dat ook graag kenbaar maken.

ik begrijp echter je frustratie, ik heb wel enig idee wat ze ermee bedoeld..

je probeerd in je post denk ik te zeggen dat je eerst moet leren hoe de paarden psychologie in elkaar zit, daarna je moet leren leiding te geven aan je paard en daarna moet leren wat jou lichaamshouding voor je paard betekend.. zou de laatste 2 echter omdraaien, maar denk dat je visie over het NH Echter al flink bijgeschaaft is naar hoe de visie van het NH ooit bedoeld is..

Vjestagirl, ik reageer niet zo om je af te kraken maar niet iedereen zich goed kan formuleren en ik me voor kan stellen dat met jouw soort reacties het er al helemaal niet makkelijk op word..

Als je het hele topic terug zou lezen zou je zien dat ik echt al maanden probeer haar te helpen. Ik probeer haar te helpen haar site duidelijker te maken, ik heb aangeboden haar teksten over te lezen zodat in ieder geval de spel en grammatica fouten eruit gaan, ik heb geprobeerd haar te laten zien dat er manieren zijn waarop ze voor het gros van de mensen (want 99% van de mensen hier die haar site gelezen hebben snappen er geen klap van) het duidelijker zou kunnen schrijven, ik heb voorbeelden bedacht om haar duidelijk te laten zien waar ze weleens mis zou kunnen gaan. Ik heb haar aangeboden om bij mijn paard te komen kijken zodat ze kan zien hoe Monty Roberts werkt, en daar misschien iets van mee kan nemen. Ik geloof niet dat je mij aan kunt merken als iemand die alleen maar probeert het een 14 jarige moeilijk te maken.

Meid is vriendelijk bedoeld. Dat kun je idd vals interpreteren, maar ik gebruik het over het het algemeen vriendelijk. Dat je niet met iemand geknikkerd hebt wil niet zeggen dat je niet vriendelijk tegen elkaar kunt doen volgens mij.

Ik hou niet van de toon waarop jouw bericht geschreven is. Als je problemen hebt met hoe ik schrijf of wat ik zeg, voel je vrij om me een pb te sturen, maar liever geen belerende berichtjes in andermans topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:43

Mandy_NY schreef:
maar denk dat je visie over het NH Echter al flink bijgeschaaft is naar hoe de visie van het NH ooit bedoeld is..

Geloof me maar, ik heb in het verleden hetzelfde gedacht. Tot er ineens weer een oneliner komt die alles wat je gedacht bereikt te hebben in een keer weer in het juiste perspectief zet...

Ik hoop dat de ommezwaai nu echt permanent is....

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:49

Cassidy schreef:
Mandy_NY schreef:
maar denk dat je visie over het NH Echter al flink bijgeschaaft is naar hoe de visie van het NH ooit bedoeld is..

Geloof me maar, ik heb in het verleden hetzelfde gedacht. Tot er ineens weer een oneliner komt die alles wat je gedacht bereikt te hebben in een keer weer in het juiste perspectief zet...

Ik hoop dat de ommezwaai nu echt permanent is....

voor jezelf bedoel je?(de ommezwaai)

Mandy_NY schreef:
Vjestagirl schreef:

ik heb wel enig idee wat ze ermee bedoeld..

hij is bij deze ook verwijderd, hij was ook alleen voor jou bedoeld..
had zelf niet het idee dat je bericht enige opbouwende kritiek bezat, of aardig of vriendelijk bedoeld was. maar als jij het zegt, dan is het zo.. jij bent de poster van het bericht en jij weet je eigen intenties..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:51

Nee de ommezwaai bij Grietje.

Nog niet zo heel lang geleden heeft ze geroepen: Parelli, forget it.
Nu staat ze open voor nieuwe methodes.
Ik vraag me af hoe lang dat gaat duren...tot er weer een topic komt dat ze gewoon haar gang gaat.
Fool me once, shame on you
Fool met twice, shame on me....

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 01:00

ag, ze is 15, ik ga mezelf maar na toen ik 15 was.. ik was heel onzeker en dacht dat iedereen die meer ervaring dan mij had, gelijk had..

voelt voor mij niet fair om als volwassenen (ik neem aan dat je dat bent) een kind van 15 te beoordelen op een groeiende geest en een ontwikkeling van zichzelf..

denk dat je een jong paard het ook niet kwalijk neemt als hij voor een tweede keer jou wil vertellen hoe hij denkt dat de zaken in elkaar steken.

en wat betreft het parelli, als ik teruglees hetzelfde verhaal als bij mij toen ik 15 was,iedereen die meer ervaring dan mij had, had in mijn ogen gelijk.
het is voor jou waarschijnlijk een methode die je erg geholpen heeft, niet iedereen is het met je eens.. prima toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 01:04

Klakkeloos aannemen dat iedereen gelijk heeft, of klakkeloos er van uitgaan dat anderen per definitie NIET gelijk hebben, zijn twee verschillende uitgangspunten.
En dan waardeer ik het standpunt dat een ander per definitie het beter weet meer, dan dat je loopt te verkondigen dat je zelf wel gaat zien wat je met adviezen doet...

Uiteindelijk ga je bereiken dat niemand meer moeite gaat doen om je wat te gaan leren.
Beetje jammer...