Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:52

Ik ben in elk geval wel geinteresseerd in die boeken, Urko, want die ken ik nog niet. :)

Urko

Re: Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:35

@Twiggy: hieronder de linken naar de boeken, het is clickertraining. Hele duidelijke boeken waarin alles stap voor stap uitgelegd worden (wil je meer over clickertraining weten, pb staat open). Door deze manier van trainen krijg je in ieder geval dieren die op vrijwillige basis met je meewerken. En dont worry, eenmaal een aangeleerd gedrag hoef je niet meer met je clicker te sjouwen en je brokjes. Als een dier het gedrag eenmaal kent het onder commando staat heb je dat niet meer nodig.

http://store.clickertraining.com/clictrainfor.html

http://store.clickertraining.com/clthtestbyst.html

http://store.clickertraining.com/clthteriwicl.html

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:48

@Urko, heb jij misschien wat info/kennis voor mij via pb over clickertraining? Bovenstaande boeken zijn nl Engels, en om nou een heel boek te lezen in het Engels.. :=
Ik wil er namelijk graag mee beginnen met mijn verzorgpaard, ze wordt een beetje dik, van al die beloningen haha :+

Over het bitloos: ik rij graag met halster, vz paard is dan veel meer ontspannen. Ze is zelfs meer betrouwbaar zonder bit :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:39

Urko schreef:
Ik bedoel dat jij dat gymnasticeren, en dat werken in de bovenlijk niet kunt zonder bit. (dat zeg je zelf) Ik maak daaruit op dat je inderdaad druk moet leggen op dat bit omdat jij het andes niet voor elkaar krijgt om je paard in die houding te laten lopen. Daarop zeg ik dat dat nergens voor nodig is, want je kunt een paard PRIMA soepel houden zonder bit.

Bij deze merrie kies ik ervoor om met bit te werken omdat dit voor haar goed begrijpelijke aanwijzingen doorgeeft en zij er dus prettig mee werkt. Het is voor ons beiden een prettig werkbare optoming, terwijl ze met bitloze optomingen (hack uitgezonderd, maar die vind ze ook echt niet grappig en ik ook niet) de boel gewoon grotendeels negeert. Ze is met haar trensje heel licht te rijden en bitloos dus niet. Dan kies ik, mede omdat ik voor specifiek resultaat ga, gewoon voor die trens.

Urko schreef:
Ik heb mijn paard een complinment, buiging, liggen enz geleerd zonder hem ook maar met 1 vinger aan te raken, dus hoe soepel wil je het hebben? Mijn paard pakt het bit ook aan met open mond (ja hiervoor reed ik altijd met bit) en toch heb ik dat ding niet meer in. Simpel weg omdat alles (ja ook je paard soepel houden) zonder bit. Kwestie van weten hoe een paard leert, messchien moet je de boeken van Alexandra Kurland eens lezen, die paarden lopen allemaal in de *perfecte* houding zonder optoming.

Dat een paard die kunstjes kan zegt mij nog steeds niets over de kwaliteit van de uitvoering en dus ook niets over de bespiering. Mijn merrie is op haar 24e nog steeds een elastiekje, de meeste mensen zullen haar "stroeve" plekken niet eens opmerken, maar ze zijn er wel.
Juist omdat ik weet hoe mijn paarden leren, maak ik bij haar de keuze voor die trens bij het gymnastiseren. Wat mijn jonge merrie voor optoming gaat krijgen is nog helemaal niet duidelijk, ik sluit bitloos zeker niet uit, maar ook een bit niet. Het is ook nogal een apart karakter. We zijn voorlopig in ieder geval gewoon met touwhalster begonnen en dat doet het tot nu toe (op de grond) heel goed.
Die Alexandra Kurland ken ik niet, zal eens kijken wat ze te melden heeft.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:10

Hallo allemaal !
Ben een maand of drie geleden begonnen met bitloos : sinds een week of twee loopt mijn Arabiertje super met dat ding ; ben echt supertevreden !
Kijk maar :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AN84NUU3.jpg

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:14

Met mijn vorige pony wilde ik al bitloos gaan rijden, dat is er alleen nooit van gekomen. Dat zou dus wel kunnen als ik mijn nieuwe pony zou kopen.
Ik wilde graag bitloos rijden omdat ik het vriendelijker vind en handiger in gebruik.
Mijn nieuwe pony werd al bitloos gereden en reageerde hier net zo goed op als met bit volgens de vorige eigenaresse. Ze reageert idd goed, en ik kan alles met haar;
dressuren,springen en lekker in het bos rijden (+crossen)
Ik rijdt trouwens met een kaakgekruist hoofdstel van Barefoot.

http://www.boomloosrijden.nl/BFbitloos.htm

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:29

Da's een mooi hoofdstel Lous :j

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:34

Waratje schreef:
Urko schreef:
Ik bedoel dat jij dat gymnasticeren, en dat werken in de bovenlijk niet kunt zonder bit. (dat zeg je zelf) Ik maak daaruit op dat je inderdaad druk moet leggen op dat bit omdat jij het andes niet voor elkaar krijgt om je paard in die houding te laten lopen. Daarop zeg ik dat dat nergens voor nodig is, want je kunt een paard PRIMA soepel houden zonder bit.

Bij deze merrie kies ik ervoor om met bit te werken omdat dit voor haar goed begrijpelijke aanwijzingen doorgeeft en zij er dus prettig mee werkt. Het is voor ons beiden een prettig werkbare optoming, terwijl ze met bitloze optomingen (hack uitgezonderd, maar die vind ze ook echt niet grappig en ik ook niet) de boel gewoon grotendeels negeert. Ze is met haar trensje heel licht te rijden en bitloos dus niet. Dan kies ik, mede omdat ik voor specifiek resultaat ga, gewoon voor die trens.

Urko schreef:
Ik heb mijn paard een complinment, buiging, liggen enz geleerd zonder hem ook maar met 1 vinger aan te raken, dus hoe soepel wil je het hebben? Mijn paard pakt het bit ook aan met open mond (ja hiervoor reed ik altijd met bit) en toch heb ik dat ding niet meer in. Simpel weg omdat alles (ja ook je paard soepel houden) zonder bit. Kwestie van weten hoe een paard leert, messchien moet je de boeken van Alexandra Kurland eens lezen, die paarden lopen allemaal in de *perfecte* houding zonder optoming.

Dat een paard die kunstjes kan zegt mij nog steeds niets over de kwaliteit van de uitvoering en dus ook niets over de bespiering. Mijn merrie is op haar 24e nog steeds een elastiekje, de meeste mensen zullen haar "stroeve" plekken niet eens opmerken, maar ze zijn er wel.
Juist omdat ik weet hoe mijn paarden leren, maak ik bij haar de keuze voor die trens bij het gymnastiseren. Wat mijn jonge merrie voor optoming gaat krijgen is nog helemaal niet duidelijk, ik sluit bitloos zeker niet uit, maar ook een bit niet. Het is ook nogal een apart karakter. We zijn voorlopig in ieder geval gewoon met touwhalster begonnen en dat doet het tot nu toe (op de grond) heel goed.
Die Alexandra Kurland ken ik niet, zal eens kijken wat ze te melden heeft.

Leren jou paarden anders dan andere paarden dan? Grappig, aangezien ieder dier (zelf mensen!!) op dezelfde manier leert.. Het gaat er mij niet om dat jou paard er goed op reageert (imo, de meeste paarden lopen prima op bit, juist omdat ze pijn willen vermijden gaan ze in de gewenste houding lopen) het gaat er mij juist om dat je een paard ook prima kunt soepel houden zonder dat bit. Dat is een kwestie van anders denken en anders trainen. Ik heb liever dat mijn paard iets voor mij doet omdat hij het leuk vind, ik wil niet meer dat een paard iets voor mij doet omdat ik hem dwing. En ja dat doe je met bit. Je kunt het vragen noemen, je kunt het *bit accepteren* noemen, maar alle bitten zijn erop gemaakt dat de *singalen* duidelijk genoeg zijn dat het paard er alles aan gaat doen om van die druk af te komen. Ik vind het echt onzin dat een paard niet goed zou kunnen lopen zonder bit, het is simpelweg een kweste van anders denken en trainen. Ik ben ook echt klaar met die opmerkingen: "hij doet het dus het is goed". Het gaat er mij om de manier waarop een dier leert, ik wil ten alle tijden dat een dier voor mij werkt omdat hij het leuk vind en niet omdat hij het doet omdat hij weet dat er anders vervelende dingen voor hem aankomen. én dat is presies wat er gebeurt als je traint met bit. (of een te harde bitloze optoming)

@lous: Zeker een mooi hoofdstel. Heel sjiek!

@dandir: ziet er goed uit :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:37

Dank jullie wel. Heb het overgenomen van de vorige eigenaresse van Guusje.
Inmiddels hangt er nog een bling bling frontriem aan. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:40

Urko schreef:
Leren jou paarden anders dan andere paarden dan? Grappig, aangezien ieder dier (zelf mensen!!) op dezelfde manier leert..

Vraag aan psychologen maar eens na, er zijn een aantal verschillende manieren van leren en verschillende individuen kunnen dus ook verschillen in hun manier van leren. Als jij dat basisbegrip over leren nog niet hebt, is discussie dus volledig zinloos.
Wij hebben een aantal verschillende paarden en die moet je elk op hun eigen manier dingen aanleren. Er is niet maar 1 methode om paarden iets te leren en dit geldt net zo voor honden en kinderen.

Urko schreef:
Het gaat er mij om de manier waarop een dier leert, ik wil ten alle tijden dat een dier voor mij werkt omdat hij het leuk vind en niet omdat hij het doet omdat hij weet dat er anders vervelende dingen voor hem aankomen. én dat is presies wat er gebeurt als je traint met bit. (of een te harde bitloze optoming)

Heb ik een vraag voor je: hoeveel paarden heb jij in handen gehad om ze iets te leren? En welke achtergrond hadden die paarden qua opvoeding en bloedlijnen/ras, welke leeftijden?
Het maakt mij niet uit wat jij denkt dat mijn relatie is met mijn merrie, ik weet hoe die relatie is en kan me niet echt druk maken over iemand die denkt dat beter te weten op basis van "geloof".

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:10

Je hebt een punt. Je hebt denkers, doeners etc. Daar heb je helemaal gelijk in. Ben ik niet onbekend mee nee,
Ik kan je zeer zeker aanraden om het boek: Stop met blaffen van Karen Pryor eens te lezen. Daar word daar veel in over uitgelegd en ook over verschillende trainingstijlen.

Maar dat verandert het leerprincipe van een bit niet. Ik heb genoeg ervaring met diverse verschillende diersoorten (oa dolfijnen, zeeleeuwen) om te weten dat ze allemaal opdezelfde manier leren. Gedrag wat ze wat oplevert word herhaalt en gedrag wat niks oplevert sterft uit. Zo simpel is het. Ik heb enkele keren stage gelopen op dresuurstallen en hoe ik gezien heb hoe daar paarden opgeleert worden, nou nee bedankt. Als dat dé methodes zijn om een paard in de *juiste* houding te laten lopen pas ik daar voor. *ophouding hier in het bit, ophouding daar.. enz enz*

Ik vind het trouwens wel opvallen dat we steeds meer afwijken van het begin van onze discussie, namelijk het soepel houden van je paard, met of zonder bit. Ik denk dat je een paard prima kunt leren soepel blijven zonder bit, omdat je doormiddel van clickertraining je paard gemakkelijk kunt leren dat in een bepaalde houding lopen hem wat oplevert. Met clickertraining kun je namelijk voor elke miniscule spierbeweging exact clicken en op het moment dat het paard die gedragingen uit zich zlef gaat tonen kun je die op commando zetten. Eenmaal op commando is het plaatje niet anders dan met een andere trainingsmethode.

De weg er naar toe is uiteraard wat langer dan die met het bit, omdat je met een bit net zolang singalen kan blijven geven totdat het paard zijn hoofd eindelijk heeft waar je hem wil hebben. Loopt hij namelijk met zijn hoofd daar, houd je op met singalen geven.

Ik wil ook laten weten dat ik niet twijfel aan de relatie van jou en je paard, want dat kan ik vanaf mijn laptop niet beoordelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:42

Citaat:
Het gaat er mij om de manier waarop een dier leert, ik wil ten alle tijden dat een dier voor mij werkt omdat hij het leuk vind en niet omdat hij het doet omdat hij weet dat er anders vervelende dingen voor hem aankomen. én dat is presies wat er gebeurt als je traint met bit. (of een te harde bitloze optoming)

Het bit is niet bedoeld om als straf te dienen of om een pijnprikkel te geven en wordt dus ook niet, bij juist gebruik, als zodanig gezien door een paard. En is dus niet standaard van "er gaan vervelende dingen volgen". Een bit doet in een paardenmond op zich niks en een beetje druk links of rechts is ook niet meteen pijnlijk. Het is een misverstand dat een gevoelig deel alles als pijn ervaart. Vingers zijn het meest gevoelig bij de mens, we kunnen er braille mee lezen. Toch kunnen die enorm veel druk ervaren. Alleen plotselinge druk als een hamerslag, of het doorprikken/snijden/branden van de huid wordt als pijn ervaren.

Als een paard tegen het bit stoot omdat het bv slaat met het hoofd, ja dan kan dat pijnlijk zijn, maar door zijn eigen toedoen en het ziet het ook zo, hij denkt dan niet van "o wat is een bit toch erg of wat is mijn ruiter toch erg". Nee, hij maakt een beweging, voelt wat en kiest dus om die beweging niet meer te maken, of negeert het. Hij zal dezelfde beweging ook kunnen proberen met bitloos, wat een ander effect geeft, en misschien andere keuzes, misschien niet.
Bij een rustiger hoofdhouding zal hij zich niet stoten en verder dus ook geen last van het bit hebben (bij correct gebruik).

Ik heb mijn hengst, die bang was voor het bit, aan het halster gereden en ook met een bit in, maar daar geen teugels aan en met teugels naar de neusriem en naar het bit en later alleen naar het bit.
De reactie was, in geen van die fases, anders. Wat een veel grotere invloed had op zijn gaan waren strijkkappen...

Verder sluit het werken met bit natuurlijk niet vanzelf uit dat een paard met plezier voor je werkt. Een paard kan ook met een bit in vrijwillig voor je werken en met plezier. Een en ander is altijd communicatie, of dat nu via het bit gaat of via de neus. Een ander aspect is de been- en zithulpen die feitelijk nog veel belangrijker zijn.
Als je een en ander verpest door verkeerd gebruik van middelen, zie je dat in een paard terug, maar ook correct gebruik van middelen zie je terug. Ook een happy paard is herkenbaar.

Ik heb nu net een pony die enorm kopschuw is en ik zal wellicht beginnen met rijden aan een halster, maar ik ben geen fanatieke anti bit persoon, omdat een bit ook gewoon een plek heeft in de rijkunst. Soms is het min of meer noodzaak om het een of het ander te gebruiken, maar meestal is het gewoon een keuze waarin ieder vrij is.

Bitloos is voor mij trouwens per definitie aan het halster of touw om de hals. Ik zie geen meerwaarde in bitloze hoofdstellen.
Alles ligt uiteindelijk bij de rijkunst, de vaardigheid van de ruiter (ook in het vragen van meewerking), en niet zo zeer in het middel.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:47

Het blijft de ruiterhand die de inwerking van het bit, of zonder bit bepaald.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:42

Clickertraining gaat niet zo gemakkelijk samen met rijden en uiteindelijk zul je een paard toch moeten uitleggen wat de gewenste houding/oefening is. Daarnaast laat niet ieder paard zich motiveren door een clicker/voer.
Dat er op veel dressuurstallen op een niet zo fijne manier wordt getraind ben ik met je eens, de kunst is alleen om te analyseren of de gebruikte hulpmiddelen verkeerd zijn of het gebruik van die hulpmiddelen.

Wat betreft het gymnastiseren van mijn merrie, ik doe dat met bit omdat ik geen reden zie om het niet te doen. Zo simpel ligt het gewoon. Ik zie geen reden om haar te gaan leren om alles te vertalen naar bitloos als zij niet aangeeft dat ze het bit als probleem ervaart, terwijl ze van diverse optomingen (met en zonder bit) wel heeft aangegeven er weinig mee te willen. Ik heb geen probleem met een bit als het paard dat niet heeft en de paarden geven duidelijk genoeg aan wat ze van dingen vinden om te twijfelen aan mijn inschatting in deze.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:48

Ik ben met één van mijn paarden bitloos gaan rijden, wegens ademhalingsproblemen. Niet dat die problemen door het bit komen, maar ik had wel het idee "hoe minder om de neus/ in de mond, hoe beter voor haar". Ik heb gekozen voor een kingekruist hoofdstel. Het was even wennen in het begin, omdat ik nog veel meer moet werken met "druk/ los" dan met het bit. Daarnaast vond ik het moeilijk om haar in draf haar rug te laten ontspannen, op het bit kon ik haar dan meer opvangen. Het mooie van bitloos is dat ik merk dat ik nu veel meer met mijn zit doe en ik begin door te krijgen hoe ik haar toch dressuurmatig goed kan laten lopen zonder al te veel druk op de teugels. We zijn er nog niet, maar ik denk wel dat we de goede weg hebben gevonden.

Fijne bijkomstigheid: met het bit schudde ze altijd vrij veel met haar hoofd, dat is nu bij het bitloze hoofdstel helemaal verdwenen! Wat dat betreft ben ik helemaal om, en ik ga met mijn andere paard in de toekomst waarschijnlijk ook overstappen op bitloos.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:00

Minder om de neus en in de mond is bij mij een hoofdstel zonder neusriem met een dun recht bit.
Een kingekruisd hoodstel heeft nog steeds en neusriem en ook nog eens een inwerkende...
Ik zie dat zelf niet als ruimte geven.

Het is natuurlijk wel prettig dat ze niet meer met het hoofd schud en dat alles voorspoedig gaat.
Ik reageer alleen even op je motivatie.

Bij ademhalingsproblemen lijkt mij dat je een paard min of meer met horizontale of neerwaartse hals en zo vertikaal mogelijk hoofd rijdt (in verlengde van de hals zodat er een zo groot mogelijk keelopening is), wat haaks staat op dressuurhouding.
Het hoort niet helemaal in dit topic, maar rijdt je dat paard dressuurmatig maar dan met een lange hals?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:08

Lusitana schreef:
Minder om de neus en in de mond is bij mij een hoofdstel zonder neusriem met een dun recht bit.
Een kingekruisd hoodstel heeft nog steeds en neusriem en ook nog eens een inwerkende...
Ik zie dat zelf niet als ruimte geven.

Het is natuurlijk wel prettig dat ze niet meer met het hoofd schud en dat alles voorspoedig gaat.
Ik reageer alleen even op je motivatie.

Bij ademhalingsproblemen lijkt mij dat je een paard min of meer met horizontale of neerwaartse hals en zo vertikaal mogelijk hoofd rijdt (in verlengde van de hals zodat er een zo groot mogelijk keelopening is), wat haaks staat op dressuurhouding.
Het hoort niet helemaal in dit topic, maar rijdt je dat paard dressuurmatig maar dan met een lange hals?

Klopt dat er inderdaad iets om de neus zit dat inwerkt, maar het ging mij meer om de sperriem die puur voor mijn gevoel echt belemmerde. Mijn paard reageerde nooit goed op dunne bitjes, ik had een "ergonomisch gevormd" dubbelgebroken bit voor haar. De sperriem was nodig omdat ze anders haar tong over het bit heen kreeg, hoe hoog ik dat ding ook deed. Maar ik ben wat dat betreft vooral voor mijn eigen gevoel overgestapt op bitloos, en merk de voordelen ook bij haar.

Wat het dressuurmatig betreft: ik rij haar momenteel met een lichte aanleuning (vanwege die ademhalingsproblemen), ik vraag haar niet te diep omdat dat weer gaat belemmeren merk ik aan haar. Ik doel meer op dat ik probeer de achterhand goed actief mee te krijgen zonder dat er voor te veel verloren gaat, dat pakt ze nu heel goed op op mijn zit. Tijdens het rijden heb ik vrijwel geen druk in de handen en maak af en toe een ophouding als ze teveel op de voorhand gaat lopen. Ik zal eens kijken of mijn vriend er eens foto's van kan maken. Ik heb in mijn profiel 1 foto staan waar ik haar rij met het bitloze hoofdstel, dat was geloof ik de tweede keer dat ik er mee reed (foto met de lelijke paarse rijbroek). Niet de beste foto, want ik zit daar nog behoorlijk te klungelen omdat het even "het rijden opnieuw uitvinden" was zeg maar. Inmiddels zijn we na een pauze van een paar weken/ maanden weer wat verder.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:21

Snadrem, super dat het zo goed gaat :) Ademhalingsproblemen kunnen ook door de houding komen, sommige paarden knijpen hun strotteklep dicht als ze met hun neus dichter bij hun borst moeten zitten.
@lusitana, misschien bedoelde ze een sperriempje of lage neusriem die toch wel kan afknijpen, een bitloze neusriem zit zo hoog dat hij er geen last van heeft bij zijn neusgaten.
Ik vind persoonlijk kin- en kaakgekruist wat minder door de vaak vastzittende release, rijd zelf liever met een sidepull, hackamore of touwhalster.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:34

Slofje schreef:
Snadrem, super dat het zo goed gaat :) Ademhalingsproblemen kunnen ook door de houding komen, sommige paarden knijpen hun strotteklep dicht als ze met hun neus dichter bij hun borst moeten zitten.

Het komt in ons geval door allergieën/ chronische bronchitis. Maar alles wat helpt om de klachten klein te houden, is mooi meegenomen natuurlijk :)

Slofje schreef:
Ik vind persoonlijk kin- en kaakgekruist wat minder door de vaak vastzittende release, rijd zelf liever met een sidepull, hackamore of touwhalster.

Klopt, daar hou ik ook goed rekening mee. Ik heb er in het begin extra op gelet met rijden, en de release bij deze is gelukkig goed (FRA hoe-heetie-ook-al-weer). Ik weet alleen niet of die ook zo goed blijft als het hoofdstel straks wat ouder is en het leer onder de kin wat stroever of juist wat soepeler is. Maar we houden het goed in de gaten. Ik zat er aan te denken om als ze meer gewend is aan het rijden zonder bit, wellicht een keer over te stappen op sidepull. Eerst nog maar eens ontdekken hoe ze buiten de bak is zonder bit. Verder dan het eind van de straat zijn we nog niet geweest :') Een touwhalster vonden we in ieder geval allebei geen succes. Ik kon niet meer sturen, en zij kon zich niet meer gedragen :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:07

Ik reed/rijdt mijn hengst gewoon aan een halster, maar dacht, vanwege de hitte hier en het feit dat hij dus toch wel zweette onder de neusriem van het halster, hem een plezier te doen met een crossrope. Daar snapte hij echt geen hol van. Hij ging spinnen. En het is een paard dat goed is ingesteld op zit en been hulpen en ook zonder hoofdstel gereden kan worden, dus het verbaasde me erg. Blijkbaar is het voor hem toch niet logisch om links een "duw" te krijgen ipv van rechts een "trek". Even tussen aanhalingstekens want het gaat natuurlijk niet om feitelijk duwen en trekken.
Mijn merrie ging er gewoon prima op.
Afbeelding
Maar ik zie dus wel in dat niet elk paard hetzelfde reageert op hetzelfde middel en uitproberen wel noodzakelijk is. Geldt zowel voor bitten als bitloos.

@Snadrem bedankt voor de toelichting. Tja sperriemen komen al lang niet meer voor in mijn harnachement, dus daar denk ik echt nooit aan. Vind het toch zulke belachelijke dingen.
Als paard tong over het bit doet is dat een goed teken dat het bit niet lekker zit of de handen van de ruiter niet prettig inwerken, of beide, en bitloos is een goede oplossing. Beter dan maar gaan snoeren of het bit ergens tussen de kiezen te hangen....

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:26

Ja, precies. Net als dat bitloos niet voor ieder paard prettig hoeft te werken (of een bepaalde bitloze optoming), hoeft een bit ook niet voor ieder paard prettig te werken.

Even voorbeeldje van haar houding nu (foto van vandaag) : ze komt daar zelf in als ik mijn been aan leg. Ik rij nu eigenlijk zo'n beetje continu met een los teugeltje met haar, met alleen af en toe een ophouding als ze haar rug weg gaat drukken. Voor haar ademhaling levert dit - aan haar te merken dan - geen nadelen op.
Afbeelding
(En ja, we moeten nodig de rijbak weer eens leegscheppen.. hij blijft niet netjes als er 's nachts twee ponies in lopen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:32

Ja, mooie hoek van 90 graden in de keel. Kleiner zal echt problemen gaan opleveren.
Kan die neusriem niet iets hoger of wordt deze hoogte aangeraden?

Off topic, maar gebruikt je paard medicijnen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:52

Ik stuur je even PB ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:08

Leuk topic.
Ik rijd ook al een paar jaar bitloos, soms met bit welliswaar maar overwegend bitloos.
Bijna alle optomingen wel getest zo langzamerhand denk ik.
Kaakgekruist, sidepull, libbys sidepull, kingekruist, micklem..
Dan ook nog natuurlijk het touwhalster en de crb, maar daar reageert ze niet fijn op.
Daar wordt ze ontzettend dwars en stuurs van.

Mijn voorkeur ligt bij kaakgekruist, daar hangen ze wat minder snel op.
Nu heb ik een Nurtural besteld, die schijnt een goede release te hebben.
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat weer.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:42

Ik ben mijn paardje gaan rijden met dubbel gebroken bitje, maar vond ie niks veel te dik hij liep steeds te klooien met dat bit, ander bit gekocht, een myler, dun bitje die los van elkaar kan inwerken, daar loopt hij opzich aardig op, maar soms toch wat tegen stribbelen.

De oplossing bitloos, ik een kin gekruist hoofdstel gekocht, maar hij gaat er op hangen en reageert slecht, ook laat dat hoofd stel niet netjes los op de neus als hij wel ontspant, dus ook niks.
Wat dan een touwhalster, inmiddels ook wat bezig met NH en hij doet het netjes en pakt het goed op.
Eens met touwhalster gaan rijden even een touw er aan geknoopt voor teugels en rijden maar.
Hij loopt super lekker ontpannen en doet netjes wat ik vraag, ik rij dan op mijn zit en neckreining, soms vind ie het afwenden nog moeilijk begrijpt nog niet altijd wat ik bedoel als ik de teugels tegen zijn hals leg, maar gaat echt steeds beter.
Heb nu twee nieuwe touwhalsters en teugels besteld, mijn oude touwhalster is ietsie te krap en Udo moet wel weten dat dat als hij ontspant dat dan het halster los hangt en dat doet mijn halster nu niet genoeg.
Ik rij ook nog met bit, maar wil uiteindelijk alleen maar op touwhalster gaan rijden.