Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Urko schreef:Ik bedoel dat jij dat gymnasticeren, en dat werken in de bovenlijk niet kunt zonder bit. (dat zeg je zelf) Ik maak daaruit op dat je inderdaad druk moet leggen op dat bit omdat jij het andes niet voor elkaar krijgt om je paard in die houding te laten lopen. Daarop zeg ik dat dat nergens voor nodig is, want je kunt een paard PRIMA soepel houden zonder bit.
Urko schreef:Ik heb mijn paard een complinment, buiging, liggen enz geleerd zonder hem ook maar met 1 vinger aan te raken, dus hoe soepel wil je het hebben? Mijn paard pakt het bit ook aan met open mond (ja hiervoor reed ik altijd met bit) en toch heb ik dat ding niet meer in. Simpel weg omdat alles (ja ook je paard soepel houden) zonder bit. Kwestie van weten hoe een paard leert, messchien moet je de boeken van Alexandra Kurland eens lezen, die paarden lopen allemaal in de *perfecte* houding zonder optoming.
Waratje schreef:Urko schreef:Ik bedoel dat jij dat gymnasticeren, en dat werken in de bovenlijk niet kunt zonder bit. (dat zeg je zelf) Ik maak daaruit op dat je inderdaad druk moet leggen op dat bit omdat jij het andes niet voor elkaar krijgt om je paard in die houding te laten lopen. Daarop zeg ik dat dat nergens voor nodig is, want je kunt een paard PRIMA soepel houden zonder bit.
Bij deze merrie kies ik ervoor om met bit te werken omdat dit voor haar goed begrijpelijke aanwijzingen doorgeeft en zij er dus prettig mee werkt. Het is voor ons beiden een prettig werkbare optoming, terwijl ze met bitloze optomingen (hack uitgezonderd, maar die vind ze ook echt niet grappig en ik ook niet) de boel gewoon grotendeels negeert. Ze is met haar trensje heel licht te rijden en bitloos dus niet. Dan kies ik, mede omdat ik voor specifiek resultaat ga, gewoon voor die trens.Urko schreef:Ik heb mijn paard een complinment, buiging, liggen enz geleerd zonder hem ook maar met 1 vinger aan te raken, dus hoe soepel wil je het hebben? Mijn paard pakt het bit ook aan met open mond (ja hiervoor reed ik altijd met bit) en toch heb ik dat ding niet meer in. Simpel weg omdat alles (ja ook je paard soepel houden) zonder bit. Kwestie van weten hoe een paard leert, messchien moet je de boeken van Alexandra Kurland eens lezen, die paarden lopen allemaal in de *perfecte* houding zonder optoming.
Dat een paard die kunstjes kan zegt mij nog steeds niets over de kwaliteit van de uitvoering en dus ook niets over de bespiering. Mijn merrie is op haar 24e nog steeds een elastiekje, de meeste mensen zullen haar "stroeve" plekken niet eens opmerken, maar ze zijn er wel.
Juist omdat ik weet hoe mijn paarden leren, maak ik bij haar de keuze voor die trens bij het gymnastiseren. Wat mijn jonge merrie voor optoming gaat krijgen is nog helemaal niet duidelijk, ik sluit bitloos zeker niet uit, maar ook een bit niet. Het is ook nogal een apart karakter. We zijn voorlopig in ieder geval gewoon met touwhalster begonnen en dat doet het tot nu toe (op de grond) heel goed.
Die Alexandra Kurland ken ik niet, zal eens kijken wat ze te melden heeft.
Urko schreef:Leren jou paarden anders dan andere paarden dan? Grappig, aangezien ieder dier (zelf mensen!!) op dezelfde manier leert..
Urko schreef:Het gaat er mij om de manier waarop een dier leert, ik wil ten alle tijden dat een dier voor mij werkt omdat hij het leuk vind en niet omdat hij het doet omdat hij weet dat er anders vervelende dingen voor hem aankomen. én dat is presies wat er gebeurt als je traint met bit. (of een te harde bitloze optoming)
Citaat:Het gaat er mij om de manier waarop een dier leert, ik wil ten alle tijden dat een dier voor mij werkt omdat hij het leuk vind en niet omdat hij het doet omdat hij weet dat er anders vervelende dingen voor hem aankomen. én dat is presies wat er gebeurt als je traint met bit. (of een te harde bitloze optoming)
Lusitana schreef:Minder om de neus en in de mond is bij mij een hoofdstel zonder neusriem met een dun recht bit.
Een kingekruisd hoodstel heeft nog steeds en neusriem en ook nog eens een inwerkende...
Ik zie dat zelf niet als ruimte geven.
Het is natuurlijk wel prettig dat ze niet meer met het hoofd schud en dat alles voorspoedig gaat.
Ik reageer alleen even op je motivatie.
Bij ademhalingsproblemen lijkt mij dat je een paard min of meer met horizontale of neerwaartse hals en zo vertikaal mogelijk hoofd rijdt (in verlengde van de hals zodat er een zo groot mogelijk keelopening is), wat haaks staat op dressuurhouding.
Het hoort niet helemaal in dit topic, maar rijdt je dat paard dressuurmatig maar dan met een lange hals?
Slofje schreef:Snadrem, super dat het zo goed gaatAdemhalingsproblemen kunnen ook door de houding komen, sommige paarden knijpen hun strotteklep dicht als ze met hun neus dichter bij hun borst moeten zitten.
Slofje schreef:Ik vind persoonlijk kin- en kaakgekruist wat minder door de vaak vastzittende release, rijd zelf liever met een sidepull, hackamore of touwhalster.