Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:40

sanne83 schreef:
Janine1990 schreef:
Je zou een voorbeeld aan Fellor kunnen nemen, zij kán het uitleggen...

Nee, zij wil het uitleggen, da's iets anders :D . Ik leg alleen nog maar uit aan mensen die ook daadwerkelijk iets willen leren ;)

"Don't go the extra mile for people going in the opposite direction"... kost veel te veel energie.

Ga je ook nog iets constructiefs aan de discussie toevoegen, of blijft het hierbij???
Want volgens mij verspil je nu ook wat energie aan onzin neerpennen met als doel, ja, wat eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:43

Varekaj schreef:
Fellor schreef:
Het is en blijft gewoon jammer dat mensen inderdaad vaak niet ruim willen kijken. Je hebt bij alles mensen die maar wat doen en mensen die met de nodige theoretische onderbouwing, gevoel en inzicht dingen doen.

Ik hoop door dingen uit te leggen dat er niet meteen wordt gedacht: NH is zweverig, soft, uitgevoerd door mensen met veel boeken en weinig ervaring, die zich graag laten oplichten door goeroe's enz.

Iemand die NH kan toepassen zoals NH ook wordt geacht toegepast te worden, nou die krijgt van mij respect hoor!

Iemand die enkel in de bak zijn kunstjes kan met zijn paard, maar waar het paard het voorts voor het zeggen heeft, sorry, maar daar is mijn "respect" nogal ver te zoeken. En al helemaal als ze dan anderen erop gaan wijzen of aanspreken dat ze er andere methodes op nahouden die misschien iets grover zijn, maar die dan weer wel alles met hun paarden kunnen :)

Ik ben het wel met je eens in de zin dat je voorzichtig moet zijn met anderen beoordelen, maar daar zijn ook de iets te grove niet Nh'ers zeer goed in. Bekijk het van twee kanten. De kans dat de bak-kunstjes-beoefenaars hun paard schaden is in de meeste gevallen kleiner dan bij de grove anatieke mensen. (Heb het hier voornamelijk over fysieke problemen zoals in de rug e.d.) Maar dat is dus niet wat NH IS.

En inderdaad, het draait juist niet alleen om die paar oefeningen in de bak. Zoals ik zei, NH is een sticker die je zelf ergens op kan plakken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:44

Fellor schreef:
Het is en blijft gewoon jammer dat mensen inderdaad vaak niet ruim willen kijken. Je hebt bij alles mensen die maar wat doen en mensen die met de nodige theoretische onderbouwing, gevoel en inzicht dingen doen.

Eén slecht voorbeeld van een NH'er lijdt vaak tot een negatief of zwerverig imago, terwijl er zoveel mooie dingen zijn die je met een meer verfijnde communicatie met je paard kan bereiken. Ik vind mezelf NH omdat ik merk dat ik dingen gemiddeld genomen nogal anders doe dan de meeste paardenmensen om me heen.
Het moeilijke is dat NH geen vastomlijnd iets is. Voor mij is het meer een vorm van aanpassen aan je paard maar met welk doel...omdat je daar zelf profijt van hebt. Dat je er dan onderweg achter komt dat je meer lichaamsbeheersing krijgt, meer controle, een betere band met je paard enz. is voor mij alleen maar positief. Ik kan werkelijk niks negatiefs aan de NH kant vinden behalve dan dus dat je overal wel mensen tussen hebt zitten die dingen alleen anders doen om het anders.

Ik hoop door dingen uit te leggen dat er niet meteen wordt gedacht: NH is zweverig, soft, uitgevoerd door mensen met veel boeken en weinig ervaring, die zich graag laten oplichten door goeroe's enz.

Ik denk dat je dat wel aardig lukt :)
Ik heb het dan wel nooit als zweverig gezien, maar het was niet goed te begrijpen, omdat het dus zoveel omvat.
Maar wel als mensen die het uit de boeken willen leren. Maar wellicht denk ik dan zelf ook aan andere stromingen van het natural gebeuren, die ik maar moeilijk kan onderscheiden.

Nog een vraag, of eigenlijk meer een bevestiging.
NH gaat gewoon samen met bit, sporen, gewoon zadel etc???
Of in ieder geval, kan samengaan met...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:48

Fellor schreef:
BlueStar schreef:
Fellor het likken sta ik dus toe omdat de pony daardoor minder gestresst is. Het is gekomen uit de tijd dat ik hem leerde kennen en hij niet alle mensen vertouwde. Ik ben op het land gaan zitten en dit was zijn manier van contact maken hij likte toen alleen mijn broek. Nu merk ik duidelijk dat als hij wat stress heeft dit hem kalmeert dus sta ik het hem toe.
Alleen het knibbelen sta ik dus niet toe en ja ik merk ook dat hij wegtrekt om het tikje te ontlopen. En nee ik vindt je niet belerend overkomen, ik leer graag dingen bij ik ben niet perfect. Maar hoe zou jij dan dat knibbelen corrigeren? Het likken wil ik hem niet ontnemen het is echt zijn stukje ontspanning de blauwe gloed uit de ogen verwijnt zijn hele lijf neemt een meer ontspannen houding aan. Misschien handig te melden dat meer of ander werk het stress niet verminderd. Het is wel minder geworden sinds hij lekker op (in)loopstal met paddock staat. Volledige weidegang met maatjes verminderd het niet minder van.

Timing! Likken mag (zolang hij verder geen duwerig en manipulerend gedrag laat zien) en op de miliseconde dat likken over gaat in knabbelen slinger je aan je touw of wapper je met je armen om hem uit je ruimte te zetten, zo zacht als kan, zo hard als nodig. Dit zonder hem aan te kijken of je stem te gebruiken. Als hij terug wil komen sta je dit toe (wederom, alleen wanneer hij zich op de jusite manier opstelt) en je wacht af (niet belonen op dat punt). Zodra hij weer bgeint te likken blijf je weer intspannen zitten en herhaalt het feest als hij weer knabbelt, met minstens 10% meer energie dan vorige keer.
Als je goed timed kan hij de link al heel snel leggen. werkt het neit dan klopte je timing of intentie (energie, focus, lichaamstaal) niet.

Ik zal dan het wapperen met mijn armen moeten toepassen aangezien er alleen gelikt mag worden in "vrije" tijd en er dus geen halster omheen hangt.
Dank voor je tip ik ga zoeken naar de move zodat hij het wel begrijpt wat de bedoeling is zonder dat hij de reactie geeft van kopschuw dat stukje heeft hij bij mij overwonnen en zie ik niet graag meer terug.

Wapperen voor zijn hoofd geeft soms nog de reactie van heftig terugtrekken, een tikje tegen de neus geeft die heftige reactie dus niet. Ik ga er even over nadenken welke beweging ook zou kunnen zodat ik niet hoef te wapperen. Ik val zo even stil hier na de koffie is het staltijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:50

BlueStar schreef:
Ik zal dan het wapperen met mijn armen moeten toepassen aangezien er alleen gelikt mag worden in "vrije" tijd en er dus geen halster omheen hangt.
Dank voor je tip ik ga zoeken naar de move zodat hij het wel begrijpt wat de bedoeling is zonder dat hij de reactie geeft van kopschuw dat stukje heeft hij bij mij overwonnen en zie ik niet graag meer terug.

Wapperen voor zijn hoofd geeft soms nog de reactie van heftig terugtrekken, een tikje tegen de neus geeft die heftige reactie dus niet. Ik ga er even over nadenken welke beweging ook zou kunnen zodat ik niet hoef te wapperen. Ik val zo even stil hier na de koffie is het staltijd.

Zo weinig als mogelijk.... waperen kan ook het aantrekken en loslaten van je spieren zijn als dat al genoeg is... Voor kopschuwheid hoef je enit bang te zijn.

Anoniem

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:51

@Jeanine1990

Mijn paard heeft gewoon een bit in (dan wel weer een die bij de vorm van zijn mond past, eenzijdig bewegende myler omdat anders het overkomen van hulpen weer inconsequent is enz.).
Sporen vind ik vaak overbodig maar is niet iets waar ik direct wat tegen heb. Veel klassieke meesters die ik respecteer reden ermee en de spoor gaat niet uit zichzelf in de buik van je paard zitten. Sproen vind ik alleen niet vaak neit gepast omdat het wordt gebruikt als compensatie van timing, plaatsing en correctheid van hulpen.
Gewoon zadel, tsja...als het past past het. Ik heb alleen nog geen zadel gevonden met boom dat in beweging genoeg aanpast aan mijn paard. Ik vind vrij kunnen bewegen en een compromis tussen drukverdeling en aanpassingsvermogen het belangrijkst. Wat voor zadel dat dan is maakt niet uit.

Dus ja, het kan gewoon samen gaan

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:51

Ja het is te erg tegenwoordig.

En ik laat me er niet door gek maken, maar ga puur af op wat mijn paard nodig heeft en wat ik zelf nodig heb, en ik heb mijn paard behoorlijk goed opgevoed en dat vind ik voldoende en ik hoef geen onzin eromheen die alleen maar geld kosten om een ander ermee rijk te maken.

Heb je echt een probleempaard dan is dat anders, dan is er hulp en of cursus nodig.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:57

Ik ga kijken wat werkt fellor de pony is niet zo sensitive als de jonge man. Dingen waar de jongeman super op reageert is voor de pony dus niets, ik moet sterker overkomen bij hem. Hoe leg ik dat nu goed uit?
Je jongste kan ik naast gaan staan bij de kont ik hoef allen maar te denken opzij of ik loop door je heen en hij gaat opzij. De oudste blijft echt staan ik moet prikken of de stem gebruiken tegen hem gaan staan of zwaaien met iets werkt dus niet. Dit verschil zie ik in meer dingen. Ik zit zelf niet in het NH aangezien ik dus werk heb gezien dat in mijn ogen geen NH is(van jou begrijp ik dus dat ik het niet helemaal verkeerd had). Ik pik overal wat op en als het bevalt en werkt houden we dat vast, of dit nu nieuwe stroming is of van vroeghur.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:57

Het is niet alleen op paardengebied veranderd, de opvoeding, het consequent zijn en het 'niet banketstaaf maar doen' en streng maar rechtvaardig optreden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de opvoeding en de omgang met kinderen in deze tijd?
In plaats van discipline en gehoorzaamheid wordt er tegenwoordig met de kinderen 'overlegd', moeten volwassenen op hun hurken gaan zitten om het kindje uit te leggen 'waarom hij straf krijgt'.
Hele boeken en zelfs tv-programma's worden er aan gewijd "hoe voed ik mijn kind op?"
Ik moet respect hebben voor mijn kind, maar waar blijft het respect vanuit het kind voor het gezag van de volwassenen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:19

@ Fellor: iemand die echt wel te grof en te hardhandig is tegen zijn paaard krijgt evenmin respect van me hoor.

Volgens mij (als ik het goed interpreteer wat je wil uitleggen) is NH de gulden middenweg tussen overdreven tuttig en overdreven hardhandig. NH steunt, als ik het dus goed snap, op een basis van streng maar rechtvaardig zonder het wezen paard uit het oog te verliezen, met zijn denkwijze, leermethodes en instincten in het achterhoofd, en van daaruit ga je gepast handelen in omgang. Door consequent en correct te zijn, krijg je dus een sterke basis van wederzijds vertrouwen en repest.

Zoals Laetitia zei: vandaag wowrdt over alles en nog wat onderhandeling gevoerd: met kinderen, met oversten, met ploegleden, met je hond, kat en paard...
Doe wat je wil, onderhandelen mag, maar als leider/ouder/overste vind ik toch dat je nog altijd in de eerste plaats duidelijk, redelijk en strikt moet zijn. Hier is de grens, punt uit, geen discussie mogelijk. Vanaf het moment dat je die grens feilloos respecteert kunnen we eens kijken of we een stapje verder kunnen gaan.

Voorbeeldje: een paard komt aan mijn mouw plukken en knabbelen om dat grofweg te gaan bijten in de zin van "hoever kan ik gaan". Dan ga ik dat paard bestraffen voor het bijten en corrigeren. ik laat dan niks toe. Blijkt na een tijdje dat het paard die grens effectief ook repsecteert, dan wil ik wel eens kijken of die zich kan gedragen in het knabbelen. Lukt dat, en kan die vriendelijk knabbelen (zoals ze zelf kroelen, zachtjes met de lippen) zonder mij pijn te doen en enkel op mijn toestemming, dan wil ik dat wel nog toelaten in de toekomst, maar enkel mits mijn akkoord. Lukt dat niet, dan gaan we weer terug naar af. Lukt het wel, dan heb ik mijn grens ietsje aangepast, maar ik blijf wel uitendelijk nog altijd diegene met het laatste woord :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:40

Janine1990 schreef:
Ga je ook nog iets constructiefs aan de discussie toevoegen, of blijft het hierbij???
Want volgens mij verspil je nu ook wat energie aan onzin neerpennen met als doel, ja, wat eigenlijk?

Het is inderdaad een beetje flauw om zo op jou in te gaan, je geeft in ieder geval aan dat je je er niet in verdiept hebt :)

Ik ben zelf geïnteresseerd in ieders mening-negatief en positief-maar dan moet het wel onderbouwd zijn. Het blijkt gewoon te vaak dat iedereen maar blaat en niemand zich verdiept heeft. Aan de ene kant erg treurig, maar aan de andere kant voor mij soms enorm grappig :)) Zoals die opmerking over Cesar Milan, je had me echt onder tafel :+ Ik ga dan een beetje flauw reageren, sorry :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:50

sanne83 schreef:
Janine1990 schreef:

Het is inderdaad een beetje flauw om zo op jou in te gaan, je geeft in ieder geval aan dat je je er niet in verdiept hebt :)

Ik ben zelf geïnteresseerd in ieders mening-negatief en positief-maar dan moet het wel onderbouwd zijn. Het blijkt gewoon te vaak dat iedereen maar blaat en niemand zich verdiept heeft. Aan de ene kant erg treurig, maar aan de andere kant voor mij soms enorm grappig :)) Zoals die opmerking over Cesar Milan, je had me echt onder tafel :+ Ik ga dan een beetje flauw reageren, sorry :(:)

Ja, ik ben er niet echt van onder de indruk ofzo.
Want als je beter had gelezen, had je ook gezien dat ik best geïnteresseerd ben. En ja, ik sta nog steeds achter wat ik heb gezegd over lichaamshouding en energie die mensen uitstralen naar hun paard, wat vaak problemen op kan leveren, zie ook het voorbeeld van Fellor over trailerladen... Op die manier zullen ontzettend veel problemen ontstaan. Lijkt me dat mijn opmerking niet erg ver de plank mis slaat... En anders, weerleg het eens.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:29

laetitia schreef:
Het is niet alleen op paardengebied veranderd, de opvoeding, het consequent zijn en het 'niet banketstaaf maar doen' en streng maar rechtvaardig optreden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de opvoeding en de omgang met kinderen in deze tijd?
In plaats van discipline en gehoorzaamheid wordt er tegenwoordig met de kinderen 'overlegd', moeten volwassenen op hun hurken gaan zitten om het kindje uit te leggen 'waarom hij straf krijgt'.
Hele boeken en zelfs tv-programma's worden er aan gewijd "hoe voed ik mijn kind op?"
Ik moet respect hebben voor mijn kind, maar waar blijft het respect vanuit het kind voor het gezag van de volwassenen???

Er is geen algemene opvoeding met kinderen in mijn ogen. Als ouder ben je er vooral zelf bij en verantwoordelijk voor. Verder is het juist wel goed dat er door leraren, buurtgenoten, kinderopvang aandacht is om kinderen uit te leggen wat ze fout doen. (in plaats van rucksichtlos straf uit te delen).
Je moet zeker respect hebben voor je kind, en of je kind respect heeft voor jou, daar heb je zelf de grootste hand in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:41

BlueStar schreef:
Ik ga kijken wat werkt fellor de pony is niet zo sensitive als de jonge man. Dingen waar de jongeman super op reageert is voor de pony dus niets, ik moet sterker overkomen bij hem. Hoe leg ik dat nu goed uit?
Je jongste kan ik naast gaan staan bij de kont ik hoef allen maar te denken opzij of ik loop door je heen en hij gaat opzij. De oudste blijft echt staan ik moet prikken of de stem gebruiken tegen hem gaan staan of zwaaien met iets werkt dus niet. Dit verschil zie ik in meer dingen. Ik zit zelf niet in het NH aangezien ik dus werk heb gezien dat in mijn ogen geen NH is(van jou begrijp ik dus dat ik het niet helemaal verkeerd had). Ik pik overal wat op en als het bevalt en werkt houden we dat vast, of dit nu nieuwe stroming is of van vroeghur.

Hier komt bij kijken het leren wijken voor druk. De truc is dat je in je laatste "fase" van druk ALTIJD effectief te zijn (of dit nou harder betekend of met een sterkere energie/focus ligt aan de situatie). Als jij bij je pony de achterhand weg wil drijven en jij begint bijvoorbeeld met alleen je focus en je houding, daarna rustig met een touwtje zwaait, daarna met het touwtje haar al zwaaiend aanraakt en daarna al zwaaiend doet wat nodig is om op dat moment de achterhand weg te drijven en je herhaalt dit in de omgang met haar consequent...dan zal ook die pony bij focus en houding al opzij gaan. Daar komt dus het stukje effectief zijn op de lnage baan bij kijken. Paarden zijn van nature sensibeler of minder sensibel of wat dominanter of minder dominant ingesteld, maar dat hoeft geen invloed te hebben op hoe ze uiteindelijk wijken voor druk. Het is een combi van een leerproces, respect en in-tunen op jouw energie/houding.
Als de pony eenmaal doorheeft dat jij daarin altijd op die duidelijke en eerlijke manier tewerk gaat zal ze op steeds meer vlakken sensibeler gaan reageren omdat je met iedere drempel respect verdient (want dat moet je verdienen!). Dat hoort weer bij "het grote web der alles wat verweven is omtrent training" ;) Let wel op, de juiste houding/energie/focus is hierbij weer zeer belangrijk (gezien op zo'n moment ook uithalen met een achterbeen kan voorkomen wanneer niet juist toegepast.
Maar het sensibele is dus niet alleen paard-afhankelijk, maar zeker iets wat je juist meot willen beïnvloeden, want ieder paard kan sensibel aan de hulpen worden, ook hulpen die niet direct hulpen lijken.
Succes met het oplossen van het knabbelen!

aerdenhout1

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:10

Maar laten we nu eerlijk zijn...als je het niet in je hebt, kan je het ook niet leren, zo simpel is het!
Daarom word er nu gesproken over paarden mensen en mensen met paarden...een heel groot verschil!
En sommige gelukkige onder de mensen met paarden kunnen het leren, maar jammer genoeg de meeste niet!
En dat komt dan weer omdat veel mensen met paarden nooit of te nimmer de ervaring krijgen van de mensen die zijn opgegroeid met paarden.
Die door het zelf leren en meemaken een paarden mens zijn geworden.
Tegenwoordig koop je een d.v.d, vraagt advies op bokt, of laat een NH er je paard doen als het niet gaat!
Vroeger moest je het zelf op lossen!En daar leerde je van, en natuurlijk pik je nu ook dingen mee van de div. paarden goeroe's.
Je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:43

Klopt Aerdenhout!

Vroeger moest je het aan den lijve ondervinden of bij een ervaren paardenmens/je instructie langsgaan. Meer keuze had je toen niet.

Nu hoeft dat niet meer dankzij internet, boeken, paardenfora... Kijk maar naar bokt: je stelt een vraag, hoeveel verschillende tips en trics krijg je wel niet? Zelfs bij het simpelste probleem? Je typt je kernwoord in op Google en je krijgt talloze sites en pagina's die beweren het antwoord op je probleem te hebben. De ene zegt zus, de ander zegt zo en dan heb je ook nog es alles er tussenin.

Ik heb soms ook problemen met mijn paarden, ik google ook wel eens voor wat goeie raad, post hier ook soms wel eens wat, maar al bij al ga ik nog steeds af op mijn gevoel en ervaringen van vroeger en niet op de -tig opties van -tig stromingen die allemal claimen de waarheid in pacht te hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:07

piezze schreef:
laetitia schreef:

Er is geen algemene opvoeding met kinderen in mijn ogen. Als ouder ben je er vooral zelf bij en verantwoordelijk voor. Verder is het juist wel goed dat er door leraren, buurtgenoten, kinderopvang aandacht is om kinderen uit te leggen wat ze fout doen. (in plaats van rucksichtlos straf uit te delen).
Je moet zeker respect hebben voor je kind, en of je kind respect heeft voor jou, daar heb je zelf de grootste hand in.

Dat geldt toch ook voor de paardenwereld of niet? Er is toch ook geen 'algemeen paardenopvoeden'? Dat verschilt toch ook per paard? Daarnaast ben ik van mening dat kinderen vroeger veel meer respect voor volwassenen werd bijgebracht dan tegenwoordig het geval is. Deze 'softe' benadering merk je dan weer terug in het gedrag van kinderen. Trek dit door naar paarden en je ziet hetzelfde effect. Geen discipline, geen duidelijke grenzen en geen harde grenzen, zie daar het probleempaard is geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:15

laetitia schreef:

Dat geldt toch ook voor de paardenwereld of niet? Er is toch ook geen 'algemeen paardenopvoeden'? Dat verschilt toch ook per paard? Daarnaast ben ik van mening dat kinderen vroeger veel meer respect voor volwassenen werd bijgebracht dan tegenwoordig het geval is. Deze 'softe' benadering merk je dan weer terug in het gedrag van kinderen. Trek dit door naar paarden en je ziet hetzelfde effect. Geen discipline, geen duidelijke grenzen en geen harde grenzen, zie daar het probleempaard is geboren.

Een probleempaard ontstaat echt niet door gebrek aan "harde grenzen" maar door mensen zonder inzicht. Totaal iets anders. Daarbij kun je kinderen en paarden opvoeden niet zomaar met elkaar vergelijken. Ze verschillen teveel in wezen en in manier van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:23

Bwoah, ik denk dat die grenzen toch wel ietswat verschoven zijn hoor. Disciplin is niet meer de discipline van vroeer, idem met respect.
En is het ook niet ergens zo dat het de mensen zonder inzicht zijn die net moeilijk die broodnodige grenzen niet kunnen trekken? Ten nadele van paard/kind/hond/weetikveelwat?

Het zijn toch vaak mensen zonder inzicht die geen grens kunnen trekken bij ongewenst gedrag zoals bijten, omdat ze de ernst ervan gewoon niet kunnen inschatten, laat staan de gevolgen. Het zijn de mensen zonder inzicht die zo'n steigering uit protest wel "cool" vinden of "och, kan geen kwaad" waar iemand met inzicht dadelijk gaat ingrijpen en de grens gaat vastleggen die zegt "foei, mag niet!".

Iemand die enig inzicht heeft in honden gaat zijn hond toch ook streng opvoeden vanuit het standpunt naar welzijn en origine van de hond? mensen zonder dat inzicht zijn vaker diegene die de hond kleertjes aantrekken en optutten als ene baby, die eten voorkauwen en dan zo uit hun mond laten nemen door hun hond, maar die geen grens gaan stellen als de hond begint te grommen en te bijten...

Nota: deze post is epxres in het extreme doorgetrokken, zodat het zeker duidelijk zou zijn wat ik probeer te zeggen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:30

[
laetitia schreef:

Je moet zeker respect hebben voor je kind, en of je kind respect heeft voor jou, daar heb je zelf de grootste hand in.[/quote]

Dat geldt toch ook voor de paardenwereld of niet? Er is toch ook geen 'algemeen paardenopvoeden'? Dat verschilt toch ook per paard? Daarnaast ben ik van mening dat kinderen vroeger veel meer respect voor volwassenen werd bijgebracht dan tegenwoordig het geval is. Deze 'softe' benadering merk je dan weer terug in het gedrag van kinderen. Trek dit door naar paarden en je ziet hetzelfde effect. Geen discipline, geen duidelijke grenzen en geen harde grenzen, zie daar het probleempaard is geboren.[/quote]

Wat voor "problemen" komen er dan voort uit dat kinderen geen respect bijgebracht wordt in jouw ogen? Respect moet altijd van beide kanten aanwezig zijn. Heb een gruwelijke hekel aan volwassenen die respectloos met kids omgaan namelijk.
Ben het wel met je eens dat er duidelijke grenzen moeten zijn. Of dat die met harde hand moeten worden bijgebracht betwijfel ik dan weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:39

Ik denk dat ze eerder wil zeggen dat er gebrek aan rspect wordt bijgebracht, omdat de ouders ook softer zijn. vroeger was je ouders wil wet, daar had je niks tegenin te brengen. Nu gaan ouders vaker in discussie met kinderen, ze vragen hun mening overal meer bij, dus weten de kids ook dat ze ergens gerust kunnen gaan tegenwerken en hun eigen grenzen proberen stellen.

Vroeger mocht je als ouder echt streng zijn en eens een pedagogische tik tegen de billen geven, als je dat nu doet, sjonge, de blikken die anderen je dan soms toewerpen... maw, het is niet meer zo simpel, mensen hebben veel sneller een oordeel klaar en dat laten ze ook veel sneller horen. Kids weten dat prima hoor als hun ouders daar gevoelig voor zijn ;) Ken zo'n jongetje: thuis altijd de braafste, luistert piekfijn maar ga je ermee buiten, god wàt een monstertje. Als hij wat uitvreet en mams berispt hem durft ie zo voor de hele supermarkt brullen "stop met slaan je doet me pijn mama" met een heel pak krokodillentranen. Omdat ie verdomd goed weet dat mams gevoelig is voor die blikken...

Idem met dieren. Vroeger vonden meer mensen het gewoon normaal dat je je paard een tik gaf als ie dat verdiende. Nu wordt je er scheef op aangekeken als je een tik geeft als je paard je zowaar probeert te stampen...

Toen werd ervan uitgegaan dat je zelf wel wist wat het beste was, en jij had je als buitenstaander daar niet in te bemoeien. Nu moeit iedereen zich echter met alles en nog wat, zelfs als ze er niks van afweten.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:53

Varekaj schreef:
Klopt Aerdenhout!

Vroeger moest je het aan den lijve ondervinden of bij een ervaren paardenmens/je instructie langsgaan. Meer keuze had je toen niet.

Nu hoeft dat niet meer dankzij internet, boeken, paardenfora... Kijk maar naar bokt: je stelt een vraag, hoeveel verschillende tips en trics krijg je wel niet? Zelfs bij het simpelste probleem? Je typt je kernwoord in op Google en je krijgt talloze sites en pagina's die beweren het antwoord op je probleem te hebben. De ene zegt zus, de ander zegt zo en dan heb je ook nog es alles er tussenin.

Ik heb soms ook problemen met mijn paarden, ik google ook wel eens voor wat goeie raad, post hier ook soms wel eens wat, maar al bij al ga ik nog steeds af op mijn gevoel en ervaringen van vroeger en niet op de -tig opties van -tig stromingen die allemal claimen de waarheid in pacht te hebben.

Er zijn denk ik zoveel waarheden omdat het afhankelijk is wat in jou staatje past, en wat je geleerd hebt. Ik zeg ook altijd ik ben nooit te oud om te leren, ik probeer ook dingen uit, sommige gaan na een paar keer weer de prullenbak in sommige hou ik er lekker in. Maar ik doe pas iets als mijn gevoel daar bij past. Het is dus niet zo dat ik dan dit, dan dat, weer doe juist dan ontstaat verwarring. Maar sommige dingen werken op sommige dieren niet en dan moet je dus zoeken naar de oplossing. En helaas niet alle oplossingen bestaan uit de tijd van vroeger, die ik nu acceptabel vindt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:11

Varekaj schreef:
Ik denk dat ze eerder wil zeggen dat er gebrek aan rspect wordt bijgebracht, omdat de ouders ook softer zijn. vroeger was je ouders wil wet, daar had je niks tegenin te brengen. Nu gaan ouders vaker in discussie met kinderen, ze vragen hun mening overal meer bij, dus weten de kids ook dat ze ergens gerust kunnen gaan tegenwerken en hun eigen grenzen proberen stellen.

Vroeger mocht je als ouder echt streng zijn en eens een pedagogische tik tegen de billen geven, als je dat nu doet, sjonge, de blikken die anderen je dan soms toewerpen... maw, het is niet meer zo simpel, mensen hebben veel sneller een oordeel klaar en dat laten ze ook veel sneller horen. Kids weten dat prima hoor als hun ouders daar gevoelig voor zijn ;) Ken zo'n jongetje: thuis altijd de braafste, luistert piekfijn maar ga je ermee buiten, god wàt een monstertje. Als hij wat uitvreet en mams berispt hem durft ie zo voor de hele supermarkt brullen "stop met slaan je doet me pijn mama" met een heel pak krokodillentranen. Omdat ie verdomd goed weet dat mams gevoelig is voor die blikken...

Idem met dieren. Vroeger vonden meer mensen het gewoon normaal dat je je paard een tik gaf als ie dat verdiende. Nu wordt je er scheef op aangekeken als je een tik geeft als je paard je zowaar probeert te stampen...

Toen werd ervan uitgegaan dat je zelf wel wist wat het beste was, en jij had je als buitenstaander daar niet in te bemoeien. Nu moeit iedereen zich echter met alles en nog wat, zelfs als ze er niks van afweten.

Eén van de vele voorbeelden.

Maar het kan ook te wijden zijn aan inconsequentie van de ouders. Zo een vriendin van me en haar zusje... Huisarrest, een week... Word na een dag alweer opgeheven. Die kinderen kennen geen grenzen, of zoeken ze telkens op, en opnieuw ietsje verder. Omdat ze weten dat de consequenties minimaal zijn. De beide meiden zijn inmiddels volwassen, en ik mag ze echt ontzettend graag... Maar je merkt aan veel dingen dat ze minder consequent zijn opgevoed dan mijn zusje en ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:13

Varekaj schreef:
Bwoah, ik denk dat die grenzen toch wel ietswat verschoven zijn hoor. Disciplin is niet meer de discipline van vroeer, idem met respect.
En is het ook niet ergens zo dat het de mensen zonder inzicht zijn die net moeilijk die broodnodige grenzen niet kunnen trekken? Ten nadele van paard/kind/hond/weetikveelwat?

Het zijn toch vaak mensen zonder inzicht die geen grens kunnen trekken bij ongewenst gedrag zoals bijten, omdat ze de ernst ervan gewoon niet kunnen inschatten, laat staan de gevolgen. Het zijn de mensen zonder inzicht die zo'n steigering uit protest wel "cool" vinden of "och, kan geen kwaad" waar iemand met inzicht dadelijk gaat ingrijpen en de grens gaat vastleggen die zegt "foei, mag niet!".

Iemand die enig inzicht heeft in honden gaat zijn hond toch ook streng opvoeden vanuit het standpunt naar welzijn en origine van de hond? mensen zonder dat inzicht zijn vaker diegene die de hond kleertjes aantrekken en optutten als ene baby, die eten voorkauwen en dan zo uit hun mond laten nemen door hun hond, maar die geen grens gaan stellen als de hond begint te grommen en te bijten...

Nota: deze post is epxres in het extreme doorgetrokken, zodat het zeker duidelijk zou zijn wat ik probeer te zeggen.

En dat opvoeden naar de origine van een dier houdt veel meer in dan grenzen trekken. Je kan hier niet zo eenvoudig en bepekrt antwoord op geven. dat wekt alleen maar de indruk van een relatie waarbij maar van een kant respect wordt verwacht.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:43

Ik geloof wat opvoeden (ongeacht of het kinderen, honden, paarden zijn) eigenlijk nog steeds in een aantal gouden regels, van nu en van vroeger:

3 x R: Reinheid, Regelmaat en Rust
ABC-tje: Aandacht, Begrip en Complimenten
Wees een OEN: Open Eerlijk en Nieuwsgierig.

Wie behoefte heeft aan uitleg moet het maar laten weten, ik heb nu wat weinig tijd.