Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:30

Ja het waren de mensen die het hanteerden waardoor het verkeerd ging.
Dat is het gevaar als je zoiets doet, met hulp van even vage figuren die het hun leerden (vond ik zelf, hoor, dat dat vage figuren waren).
Ik vind dat je dan te ver bent doorgeslagen en niet meer ziet wat je nu eigenlijk aan het doen bent.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:31

@pluttersput: Het wegjagen is ervoor bedoeld dat het paard leert dat het niet prettig is om te gaan hangen vanwege de druk die dan voelbaar is aan z'n hoofd, maar dan op een gecontroleerde manier.
Je wil liever niet dat een paard het zelf op een zelf uitgekozen moment gaat uitproberen wanneer jij je net even om hebt gedraaid en het paard wel aan een gewone ring vast staat met alle gevolgen van dien.

Het is praktischer als het paard gelijk weet dat hij beter niet kan gaan trekken/hangen. Vandaar het wegjagen zodat het paard het op een gecontroleerd moment leert.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:38

wat is het verband tussen zweverig en vaag, dat heb ik geloof ik even gemist.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:48

Ja goeie vraag, ik denk dat ik zo'n beetje hetzelfde bedoelde met die twee woorden.
Ik was dus zelf ook vaag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 11:51

mika11 schreef:
Ja het waren de mensen die het hanteerden waardoor het verkeerd ging.
Dat is het gevaar als je zoiets doet, met hulp van even vage figuren die het hun leerden (vond ik zelf, hoor, dat dat vage figuren waren).
Ik vind dat je dan te ver bent doorgeslagen en niet meer ziet wat je nu eigenlijk aan het doen bent.

En wat heeft dat te maken met deze filmpjes?
Waar slaat deze man in door?
Of als je dit aanhaalt om aan te geven dat ik doorsla: waar sla ik in door?
Ik heb ervaring met en vertrouwen in de methode die erachter zit.
Ik heb de resultaten gezien van deze methode, en die zijn echt spectaculair.
Mits de methode goed wordt toegepast.
En wat de man in de filmpjes doet, is niet verkeerd.
Al hebben daar sommige een andere mening over.
Dus bekijk de filmpjes allemaal, en misschien meerdere keren.
Luister naar wat hij zegt, en laat het bezinken....
Dan vallen de puzzelstukjes vanzelf op hun plaats.

En als je nog meer filmpjes wilt zien: de Parelli 7 games, helaas met Duitse Voice-over. En uitleg over de werking van het touwhalster en de leadrope, het versterken van de aanwijzing, de zones van een paard. Ik hoop dat jullie de Duitse Voice-over kunt begrijpen. Helaas geen orignele versie op Youtube kunnen vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=5DqjyHBL ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=h7pAKYvL ... re=related

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:10

Mijn laatste voorbeeld, over dat echtpaar, had niks te maken met de filmpjes.
Ik bedoelde dat je heel goed moet weten wat je doet, voor je zelf aan de gang gaat, met goede begeleiding.
Het was niet bedoeld als een hint naar iemand toe. (dat iemand zou doorslaan).

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:53

Toch vind ik dat je vrij veel blijft hangen bij theoretisch, je kan de 'oefeningen' nog zo goed doen, als je onzeker bent etc, en verder geen goede leider, wat heeft het dan voor'n zin? Dan kan je nog zo veel zekerheid uitstralen, je paard kijkt daar dwars doorheen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:56

Door de oefeningen groeien zowel jij als je paard.
En om de oefeningen goed te doen, heb je theorie nodig.
Daar al eens aan gedacht?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:01

Tuurlijk Cassidy, waarom denk je dat ik die instructieweken gedaan heb? Heeft bijna niks geholpen :n . Terwijl mijn lesgeefster toen zij: Als je zo doorgaat komt het goed! Nou voor een klein deel, maar heb mijn leiderschap niet gekregen. Ik ben nog steeds opzoek naar iemand die me de juiste richting op kan duwen met les, maar minder theoretisch is, meer in het hoofd, want mijn houding naar hem is goed, dat merk ik wel, maar de leider nee.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:03

thoraklover schreef:
Heb een stuk van het eerste filmpje gezien, en vind dat dit er toch vrij 'theoretisch' aan toe gaat. Een soort van gebruiksaanwijzing van 'hoe word ik de leider'. Dit is met veel vormen van NH, terwijl het ook belangrijk is dat jij vooral geestelijk de leider bent. Met geestelijk de leider bedoel ik dat je zelf geen angst voelt bij je paard in de buurt, dat je zeker bent van dingen die je aan je paard vraagt, dat je de juiste 'energie' hebt. De leider zijn is niet alleen oefeningen doen, het begin in het hoofd. Dit merk ik vooral bij mijn eigen paard waar ik nog steeds niet de leider van ben. Ik heb vele NH oefeningen gedaan, op instructie dagen geweest etc. Heb alles gedaan volgens het boekje, maar ik ben niet de leider. Dit komt omdat in mijn hoofd nog vrij onzeker ben in zijn buurt, dat is zeg maar een soort buikgevoel. Ik denk dat hij mij pas kan accepteren als leider, als ik: Zeker ben van wat ik met hem doe, geen angst toon, maar wel mijn emoties, als ik mezelf zie als leider, niet meer denk in mijn hoofd 'Hij doet weer raar, help!' En nog wat dingen. Dingen die je niet leert uit filmpjes als dit. Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die me hierin kan helpen, maar bij velen is het theorie, helaas.

Maarja hoe doe je dat? :7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:05

Volg het Parelli programma. En vooral, neem les van een gecertificeerde Parelli instructeur...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:06

Thoraklover, ik ben van mening dat als je de oefening goed uit voert, je zeker bent van je besluit en dat ook uit straalt naar het paard. Je kan al alles zien bij deze man dat hij zeker is van wat hij doet, geconcentreerd, zelfs wanneer hij zichzelf voor zn hoofd slaat :P
Wanneer jij niet zeker bent van jezelf, zal je de oefening ook niet correct uitvoeren en zal je ook niet bevestigd worden in het goed doen en de zekerheid. Daarmee kan je ook onzekere en juist hele zekere paarden krijgen die over jou heen gaan walsen omdat jij niet uit straalt wat je hoort te doen.

Hoe bereik je dit? Veel oefenen met paarden die jou zekerheid kunnen bevestigen. Vooral geen dominantie paarden of hele onzekere en zoeken naar correct les, iemand die op het juiste moment tegen jou kan zeggen dat je het goed doet.
Maar dan vraag ik mij af, hoe zeker ben jij in het leven buiten de paarden? Want als je dan ook wat onzeker kan zijn, is het moeilijk om jezelf natuurlijk helemaal te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:11

thoraklover schreef:
Ik ben nog steeds opzoek naar iemand die me de juiste richting op kan duwen met les, maar minder theoretisch is, meer in het hoofd, want mijn houding naar hem is goed, dat merk ik wel, maar de leider nee.

Waar woon je? (mag ook per pb)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:18

Cassidy schreef:
Volg het Parelli programma. En vooral, neem les van een gecertificeerde Parelli instructeur...

Parelli, Parelli, Parelli, de NH wereld is zo groot, ik denk niet dat Parelli voor mij de 'ware' is. Ik heb een tijd parelli gedaan met mijn paard, hij pakt het goed op, dat zeker, maar in situaties waar stress bij vrij komt ben ik hem niet meer de baas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:20

thoraklover schreef:
Cassidy schreef:

Parelli, Parelli, Parelli, de NH wereld is zo groot, ik denk niet dat Parelli voor mij de 'ware' is. Ik heb een tijd parelli gedaan met mijn paard, hij pakt het goed op, dat zeker, maar in situaties waar stress bij vrij komt ben ik hem niet meer de baas.

Heb je in die situaties begeleiding gehad?
Het je het programma van A tot Z doorlopen, niets overgeslagen, geen shortcuts gebruikt?
Als je Parelli goed doorloopt, worden de paniekreacties tot een minimum beperkt.
Je leert je paard mee te denken
En je leert oefeningen om je paard zijn energie op een gecontroleerde manier te laten kwijtraken.
Je leert te zien wat voor type paard je in handen hebt (introvert, extrovert), en daar je manier van optreden op aan te passen.

Voor het bepalen van de Horsenality van je paard, zou je dit even kunnen doorlezen:

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ity-horses

Als jij Parelli niet goed hebt doorlopen, kan ik me voorstellen dat je er op bent afgeknapt.
Maar ik blijf erbij, helemaal als je zo onzeker bent, kan Parelli - mits goed toegepast - heel veel voor je betekenen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:26

Het probleem is ook grotendeels natuurlijk dat ik geen begeleiding heb gehad bij Parelli bij mijn paard, maar het trekt me gewoon niet echt. Ik had laatst zijn boek gelezen en de methode trekt mij niet. Heb mijn paard een tijd op de Emiel Voest manier getraind, met begeleiding, en daar kwam ook niks uit.
Ik ben er niet op afgeknapt, zijn methode trekt me gewoon niet :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:29

En wat precies in de methode trekt je niet?

Je zegt trouwens dat de NH wereld groot is, maar dat is hij niet. Parelli heeft het echt niet allemaal zelf verzonnen, wel een programma er omheen gebouwd
Dus als het dat programma is dat je tegenstaat, probeer eens Clinton Anderson.
Al denk ik dat je met je onzekerheid beter op je plek bent bij Parelli dan bij Anderson. Anderson biedt geen persoonlijke begeleiding, daar moet je voor naar de USA. Parelli is in Europa goed vertegenwoordigd en er is vast wel een gecertificeerde Parelli instructeur in de buurt die je helpen kan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-01-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:33

thoraklover schreef:
Toch vind ik dat je vrij veel blijft hangen bij theoretisch, je kan de 'oefeningen' nog zo goed doen, als je onzeker bent etc, en verder geen goede leider, wat heeft het dan voor'n zin? Dan kan je nog zo veel zekerheid uitstralen, je paard kijkt daar dwars doorheen.

Heel veel mensen willen "leider" worden, maar als je niets doet, geen actie onderneemt, valt er niets te leiden ;)
Oefeningen hebben als doel jou een bepaalde communicatie aan te leren, een taal die bekend is voor jou en je paard. In een situatie waarbij je paard iets raars doet en je niet weet wat je moet doen (je onzeker wordt dus ;) ), kan je terugvallen op die bekende oefeningen. Dat is de manier om zelfvertrouwen op te bouwen.

Natuurlijk is het een iets ander verhaal als je echt bang/onzeker bent van het paard ansich, maar meestal is angst/onzekerheid het gevolg van geen controle hebben, niet weten wat je moet doen, bang zijn in situaties terecht te komen waarin je geen controle meer hebt.

Je kan inderdaad met je paard communiceren met de subtielste signalen, maar dat is niet iets waarmee je begint.
Als je het eenmaal hebt ervaren met een paard, weet je zelf hoe het voelt en kan je daar wel sneller naartoe werken.
Je zal je verbazen hoe snel je dan met een nieuw paard in die subtiele fase beland, het paard wil dat namelijk ook graag.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:35

Ik heb een aantal filmpjes bekeken. Ik kon mijn aandacht er niet goed bijhouden, moet ik zeggen.

Zoals gewoonlijk vraag ik me weer af wat de reden is dat eeb paard in een aparte setting gedesensibiliseerd moet worden, terwijl je dit ook gewoon tijdens de dagelijkse handelingen in de praktijk kunt doen.
Maar dat is sowieso iets dat ik vanuit veel "oefeningen" van NH niet begrijp.

Ik zie het alsof ik een kindje heb dat bijv. panisch wordt bij het haren wassen. Dan ga ik die in de gymzaal zetten om te desensibiliseren op het haren wassen... ipv dat ik gewoon iedere avond de haren bij het kindje was en dit met zo'n beleid (belonen en operant conditioneren) doe, dat het na een week iedere avond onder de douche de haren wassen ook gedesensibiliseerd is.

Dat is wat ik nu echt gewoon niet snap...het dwaalt zo af van de dagelijkse praktijk en het gevaar daarvan is dat sommige dingen dan een "kunstje" worden ipv dat het gewoon het omgaan met een paard is.
Ik blijf het wonderlijk vinden...

't Zal wel aan mijn leeftijd liggen en komen doordat ik tussen de paarden opgegroeid ben, dat de logica me hiervan regelmatig ontgaat (let op: ik zeg niet altijd....)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:43

Cassidy schreef:
En wat precies in de methode trekt je niet?

Je zegt trouwens dat de NH wereld groot is, maar dat is hij niet. Parelli heeft het echt niet allemaal zelf verzonnen, wel een programma er omheen gebouwd
Dus als het dat programma is dat je tegenstaat, probeer eens Clinton Anderson.
Al denk ik dat je met je onzekerheid beter op je plek bent bij Parelli dan bij Anderson. Anderson biedt geen persoonlijke begeleiding, daar moet je voor naar de USA. Parelli is in Europa goed vertegenwoordigd en er is vast wel een gecertificeerde Parelli instructeur in de buurt die je helpen kan.

Tja, ik denk het idee van dat de oefening een kunstje word zoals eerder word vermeld. Ik weet niet op je Equixantos kent? (www.equixantos.com) Daar ben ik twee keer met mijn paard op ponykamp geweest, en daar werd Parelli afgezworen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:45

Vaak is de omgeving tijdens de dagelijkse handelingen niet veilig genoeg, zeker niet als het om een paard gaat dat een heftige reactie kan geven.
De bedoeling is dat het paard zo veel mogelijk uiting kan geven aan z'n gedrag en niet fysiek ingetoomd wordt. Daar heb je nou eenmaal een beetje ruimte voor nodig.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:46

sanne83 schreef:
Vaak is de omgeving tijdens de dagelijkse handelingen niet veilig genoeg, zeker niet als het om een paard gaat dat een heftige reactie kan geven.
De bedoeling is dat het paard zo veel mogelijk uiting kan geven aan z'n gedrag en niet fysiek ingetoomd wordt. Daar heb je nou eenmaal een beetje ruimte voor nodig.

?

Hij staat dag en nacht met vriendjes op wei hoor :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:49

thoraklover schreef:
Tja, ik denk het idee van dat de oefening een kunstje word zoals eerder word vermeld. Ik weet niet op je Equixantos kent? (http://www.equixantos.com) Daar ben ik twee keer met mijn paard op ponykamp geweest, en daar werd Parelli afgezworen.

Hebben ze je ook verteld waarom ze het afzworen? Nog enige reden voor?
Als mensen iets compleet gaan afzweren, dan denk ik al :+
Vooral als degene een Emiel Voest instructrice is, die duidelijk niet weet dat Emiel Voest zijn halve programma gewoon op parelli gebaseerd is. Dat eerste boek van hem is echt een leuke nederlandse samenvatting van level 1 parelli :D
Maakt mij verder niet uit hoe je het noemt hoor, maar dingen gaan afkraken is zo zwak...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:51

thoraklover schreef:
sanne83 schreef:

?

Hij staat dag en nacht met vriendjes op wei hoor :)

Dit was een reactie op polly2 ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:00

Maikeltje, ik snap de functie van de ring. Maar ik laat sowieso een paard dat voor de eerste keer (Zelfs wel 2 of 3 keren) nooit alleen. Ik zet vast, en zet dan een stapje terug. Staan ze een tijdje goed, prima, dan maak ik ze los, en is het goed. Gaan ze hangen, weten ze ook meteen dat dat de bedoeling is, en ben ik er in de buurt om in te grijpen. Maar ik zal ze niet wegjagen :n

thoraklover, ik denk dat je iemand moet hebben die op gevoel werkt, en dat kan verwoorden :) Iemand die niet alles theoretisch op wil lossen, maar naar zowel jou als je paard kan kijken. Maar ik denk dat er niemand is die je kan vertellen: nu ga jij je als leider opstellen! Want het is wat jij zegt, als je dat niet voelt, kan dat niet zomaar. Daarom zei ik, begin met kleine oefeningen, en zorg voor succeservaringen. Kijk of dat gaat lukken :)
Dat hoeft helemaal geen parelli te zijn, dat moet iets zijn waar jíj je goed bij voelt :)
Hoe voel jij je bij het paard als je gewoon bij hem in de wei staat? Als je paard eens een huppeltje doet? Als je voelt dat je paard zich op gaat spannen?

Polly2, waarom in een aparte ruimte? Je kan het toch beter gecontroleerd doen, onder gecontroleerde omstandigheden, dan dat je paard hem op het terrein smeert? Daarbij kan je je nu met één ding tegelijk bezig houden, en heb je niet de kans dat het paard nog andere prikkels krijgt.