Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Varekaj schreef:blijf er altijd bij of hou ze in de gaten. Heb maar am te goed de ervaring dat er vaak wordt gedacht "och da's zo'n brave manègeknol, laat ze maar doen" en dat ze dan achteraf een fikse dreun te pakken hebben omdat ze er achterdoor liepen.
polly2 schreef:Ik ken in mijn omgeving zoveel mensen die alles volgens het boekje van Parelli doen....maar die nog steeds problemen hebben met opzadelen, halsteren, vangen in de wei, rijden etc.. Maar die in de veilige bak wel de seven games tot in de puntjes beheersen. Maar wie kan me uitleggen wat je daar aan hebt als je de dingen die je eigenlijk met je paard zou willen doen, nog steeds niet kunt doen en ook niet in de vingers krijgt???
Ik word er soms een beetje moedeloos van als ik mensen help en we gaan vooruit...en vervolgens wordt er toch weer teruggegrepen op het kunstje in de bak en het gaat weer achteruit....
polly2 schreef:...
Er is namelijk maar een beperkte groep mensen die zelf de verbanden tussen wat je "los" in de bak doet en wat je in de gebruikscontext doet kunnen leggen. En dan krijg je dus die mensen die ik benoemde...die alles van parelli prima kunnen....en toch hun paard niet kunnen longeren, of op de trailer krijgen, of dat het paard opzij stapt als je de stal in komt etc.. Omdat hetgeen ze als kunstje in de bak doen, niet geïntegreerd zit in hun dagelijkse houding rondom het paard.
En dat ligt in mijn ogen echt aan de manier hoe NH wordt gepresenteerd in de media en door hoe mensen er over praten met elkaar.
cissy schreef:polly2 schreef:...
Er is namelijk maar een beperkte groep mensen die zelf de verbanden tussen wat je "los" in de bak doet en wat je in de gebruikscontext doet kunnen leggen. En dan krijg je dus die mensen die ik benoemde...die alles van parelli prima kunnen....en toch hun paard niet kunnen longeren, of op de trailer krijgen, of dat het paard opzij stapt als je de stal in komt etc.. Omdat hetgeen ze als kunstje in de bak doen, niet geïntegreerd zit in hun dagelijkse houding rondom het paard.
En dat ligt in mijn ogen echt aan de manier hoe NH wordt gepresenteerd in de media en door hoe mensen er over praten met elkaar.
eens! Maar hoe zou dat volgens jou dan moeten worden veranderd in de media zodat het wel duidelijk is voor de mensen?
Citaat:Zodra ik een nieuw paard heb of er een veulentje geboren wordt, beginnen al deze dingen gewoon in de dagelijkse gang van zaken. En door dat consequent te doen heb je een goed op gevoed paard dat in alle situaties goed te hanteren is.
Fellor schreef:Ik heb het topic verder niet doorgelezen maar zag de naam parelli alweer vallen *zucht*. Maar daar heb ik al vaak genoeg op gereageerd, ik nodig al die mensen uit om eens langs te komen om te zien dat het tegendeel van wat ze denken waar is.
Wat betreft de beginpost:
Waarom niet meteen goed beginnen in plaats van alles eerst verkeerd aanleren??
Waarom niet eerst op de grond leren: wat wijken voor druk is, hoe je weet wanneer je beter wel en niet op een paard kan stappen, hoe een paard hoort te bewegen en hoe de psche van een paard in elkaar zit....
en DAN erop stappen en dezelfde begrippen en kennis toepassen als die je op de grond hebt geoefend.
Lijkt mij logischer. Ik vind maneges en mensen die eerst kilometers willen maken vele malen gevaarlijker. Ik kom de gevolgen ervan zeer regelmatig tegen in mijn lessen.
aerdenhout1 schreef:En dat wil je dan gaan doen met mensen die nog nooit OP een paard hebben gezeten? Wat weten die nu van wijken voor druk b.v?
Wat ze wel al kunnen leren is de lichaamstaal van het paard, wat zegt het als, de oren naar achter staan, wat wil hij als hij zich omdraait in de stal met de oren in de nek, ik noem maar een paar voorbeelden!
Maar NH gaat al veel verder. Er zijn al zoveel boeken in omloop, maar zeg nu zelf, paardrijden kan je niet uit een boek leren dus de omgang met een paard zeker niet, omdat geen paard gelijk is.
winnietje3 schreef:Pfff bokt weer. (manege ruitertjes dit, manege ruitertjes dat.)
Manege ruiters kunnen weinig anders dan rondjes hobbelen in de bak en weer wieberen, maar zij hebben ook interesses en niet altijd de middelen voor alles.
Ik zou zeggen als het je stoort, start een eigen bedrijf. Laagdrempelig, met paarden van het bedrijf net zoals bij een manege waar dus net zoals bij een manege mensen lessen kunnen nemen in dit soort dingen, grondwerk, NH eventueel, Longeren, lange lijnen, dubbele longe, theoretische lessen. Zonder dat men zelf een paard moet meenemen. Op maneges zal dit toch nooit gebeuren. Wie weet heb je wel een gat in de markt
Ik zou zeggen: Ik ben voor.
aerdenhout1 schreef:Fellor schreef:Ik heb het topic verder niet doorgelezen maar zag de naam parelli alweer vallen *zucht*. Maar daar heb ik al vaak genoeg op gereageerd, ik nodig al die mensen uit om eens langs te komen om te zien dat het tegendeel van wat ze denken waar is.
Wat betreft de beginpost:
Waarom niet meteen goed beginnen in plaats van alles eerst verkeerd aanleren??
Waarom niet eerst op de grond leren: wat wijken voor druk is, hoe je weet wanneer je beter wel en niet op een paard kan stappen, hoe een paard hoort te bewegen en hoe de psche van een paard in elkaar zit....
en DAN erop stappen en dezelfde begrippen en kennis toepassen als die je op de grond hebt geoefend.
Lijkt mij logischer. Ik vind maneges en mensen die eerst kilometers willen maken vele malen gevaarlijker. Ik kom de gevolgen ervan zeer regelmatig tegen in mijn lessen.
En dat wil je dan gaan doen met mensen die nog nooit OP een paard hebben gezeten? Wat weten die nu van wijken voor druk b.v?
Wat ze wel al kunnen leren is de lichaamstaal van het paard, wat zegt het als, de oren naar achter staan, wat wil hij als hij zich omdraait in de stal met de oren in de nek, ik noem maar een paar voorbeelden!
Maar NH gaat al veel verder. Er zijn al zoveel boeken in omloop, maar zeg nu zelf, paardrijden kan je niet uit een boek leren dus de omgang met een paard zeker niet, omdat geen paard gelijk is.
aerdenhout1 schreef:En NH is niets anders dan een naam die eraan is gegeven, al die dingen waar de "goeroes" nu geld aan verdienen deed ik al jaren daarvoor met mijn paarden.
aerdenhout1 schreef:winnietje3 schreef:Pfff bokt weer. (manege ruitertjes dit, manege ruitertjes dat.)
Manege ruiters kunnen weinig anders dan rondjes hobbelen in de bak en weer wieberen, maar zij hebben ook interesses en niet altijd de middelen voor alles.
Ik zou zeggen als het je stoort, start een eigen bedrijf. Laagdrempelig, met paarden van het bedrijf net zoals bij een manege waar dus net zoals bij een manege mensen lessen kunnen nemen in dit soort dingen, grondwerk, NH eventueel, Longeren, lange lijnen, dubbele longe, theoretische lessen. Zonder dat men zelf een paard moet meenemen. Op maneges zal dit toch nooit gebeuren. Wie weet heb je wel een gat in de markt
Dan ben jij een van de weinige meid! IK ben met mijn manege gestopt juist omdat het alleen nog maar ging om te rijden!
Vroeger...toen alles nog beter was....bleven de echte paarden meiden hangen, kwamen in de vakantie helpen en vroegen de oren van je kop af! Vegen, stallen mesten, maar ook paarden buiten zetten en poetsen, kijken naar de meer ervaren ruiters met een eigen paard, daar leer je van.
Maar juist doordat het de laatste jaren alleen maar was gericht op het rijden en dan ook nog het gezeur van...die wil ik niet die is sloom, die wil ik niet die is te klein, die wil ik niet die is te druk, had ik er mijn buik van vol!
Wil je je echt verdiepen in het wezen paard, dan zal je toch meer moeten ondernemen dan alleen maar 1 uurtje les in de week!
En NH is niets anders dan een naam die eraan is gegeven, al die dingen waar de "goeroes" nu geld aan verdienen deed ik al jaren daarvoor met mijn paarden.
winnietje3 schreef:Pfff bokt weer. (manege ruitertjes dit, manege ruitertjes dat.)
aerdenhout1 schreef:Dan ben jij een van de weinige meid! IK ben met mijn manege gestopt juist omdat het alleen nog maar ging om te rijden!
Vroeger...toen alles nog beter was....bleven de echte paarden meiden hangen, kwamen in de vakantie helpen en vroegen de oren van je kop af! Vegen, stallen mesten, maar ook paarden buiten zetten en poetsen, kijken naar de meer ervaren ruiters met een eigen paard, daar leer je van.
Maar juist doordat het de laatste jaren alleen maar was gericht op het rijden en dan ook nog het gezeur van...die wil ik niet die is sloom, die wil ik niet die is te klein, die wil ik niet die is te druk, had ik er mijn buik van vol!
Wil je je echt verdiepen in het wezen paard, dan zal je toch meer moeten ondernemen dan alleen maar 1 uurtje les in de week!
En NH is niets anders dan een naam die eraan is gegeven, al die dingen waar de "goeroes" nu geld aan verdienen deed ik al jaren daarvoor met mijn paarden.
aerdenhout1 schreef:Maar dat is wat mij zo tegen staat JoviBan.
Het paard wil niet nageven, het paard staat niet stil, het paard bijt, het paard wil geen zadel op., het paard is....enz enz.
Dan zie je in echt elk topic...dan moet je NH of grondwerk gaan doen.
Natuurlijk is dat DE manier, maar wat ik dan denk, leuk al die oplossingen, maar dat had je al lang gedaan als je weet hoe een paard in elkaar steekt. Zonder veel ervaring of zeer ervaren hulp gaat het je alsnog niet lukken
Vandaar dus de titel, leer eerst een op een paard zitten.