Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:47

Parelli staat voor mij synoniem aan circuskunstjes.
Hiermee bedoel ik dat er dingen uit de context gehaald worden en zo ingetraind worden.
Mensen die intensief met parelli bezig zijn (die ik ken) hebben robotjes van hun paard gemaakt. Je drukt op een knopje en het gebeurt....
Dat is helemaal niet moeilijk om te bereiken, dat is operante conditionering wat al zo oud is als de weg naar Rome.

Maar ik zie het aanleren van dingen liever in de werkelijke context.
Hiermee bedoel ik bijv. dat het zijwaarts wijken uit de seven games, gewoon in de context geleerd kan worden waar het voor bedoeld is: ik kom de stal binnen en dan wil ik dat het paard opzij wijkt en mij ruimte geeft.

Het wijken voor druk: ik wil een hoofdstel of een halster omdoen en wil dat het paard daarvoor zijn hoofd naar beneden brengt...dus dan werk ik aan het wijken voor de druk op het hoofd.

het overal aan kunnen raken: dat doe ik tijdens het poetsen en toiletteren...en dat doe ik gewoon en daar doe ik niet moeilijk over, waardoor het paard er ook niet moeilijk over doet.

Zodra ik een nieuw paard heb of er een veulentje geboren wordt, beginnen al deze dingen gewoon in de dagelijkse gang van zaken. En door dat consequent te doen heb je een goed op gevoed paard dat in alle situaties goed te hanteren is.

Ik vind het zo raar, dat als je een probleem hebt bijv. met het hoofdstel omdoen (ik werk veel met paarden die allerlei problemen hebben opgelopen in de loop der jaren en corrigeer dat). Het paard klapt bijv. het hoofd omhoog. Dat ik dat dan eens in de bak ga oefenen via de zogenaamde seven games! Gewoon oefenen in de context.... En dat bedoel ik met dat het een soort circus wordt. De oefeningen lijken een doel op zich te worden, omdat het uit de context getrokken wordt. Terwijl als je het in de normale context zou oefenen het resultaat hetzelfde is.

Voorbeeld is één van mijn huidige paarden, een Jazz merrie. Toen ik haar voor een appel en een ei kocht, omdat niemand er meer iets mee kon of iets in zag, gooide dit paard zich op de grond als je met een zadel aankwam. Hoofdstel indoen was ook een probleem. Opstijgen....dan ging ze al omhoog voordat je überhaupt aanstalten had gemaakt.
Al die dingen heb ik gewoon in de context aangepakt. Ik zie mezelf dan echt niet in de bak die seven games doen. Had bij dit paard ook niks geholpen, want wijken voor druk op het hoofd ging prima. Alleen niet als je dat deed met als doel het hoofdstel om te doen. Dan kan ik blijven oefenen op het "droge" tot ik een ons weeg....maar het probleem is daardoor niet opgelost. je gaat er alleen met omtrekkende bewegingen met een boog omheen.
Dus....hup....oefenen met het hoofdstel erbij en gewoon doen. Wel met geduld en belonen en timing natuurlijk.
Bij dit paard heb ik ook een soort join up gedaan. Alleen niet in de bak, zo van: nu gaan we eens even join uppen... Nee...ik had haar de tweede dag in de wei gedaan en kreeg haar niet te pakken. Ze zag me aankomen met het halster en bleef rennen door de wei. Dus ik maakte omtrekkende bewegingen rondom haar. En gooide op een goed getimed moment een kluit zand op haar kont. En toen kwam ze naar me toe en liet zich halsteren. En na die dag heb ik nooit meer een probleem gehad met haar pakken in de wei. Ze komt zelfs als ik zeg: kom eens hier. In het begin moest ik nog wel even twee, drie keer heen en weer lopen met omtrekkende bewegingen...maar dat was ook snel over. Dan kwam ze gewoon.

En dit bedoel ik met dingen doen in de context.

Ik ken in mijn omgeving zoveel mensen die alles volgens het boekje van Parelli doen....maar die nog steeds problemen hebben met opzadelen, halsteren, vangen in de wei, rijden etc.. Maar die in de veilige bak wel de seven games tot in de puntjes beheersen. Maar wie kan me uitleggen wat je daar aan hebt als je de dingen die je eigenlijk met je paard zou willen doen, nog steeds niet kunt doen en ook niet in de vingers krijgt???

Ik word er soms een beetje moedeloos van als ik mensen help en we gaan vooruit...en vervolgens wordt er toch weer teruggegrepen op het kunstje in de bak en het gaat weer achteruit....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:04

Varekaj schreef:
blijf er altijd bij of hou ze in de gaten. Heb maar am te goed de ervaring dat er vaak wordt gedacht "och da's zo'n brave manègeknol, laat ze maar doen" en dat ze dan achteraf een fikse dreun te pakken hebben omdat ze er achterdoor liepen.

Helemaal eens, veiligheid moet zeker in de gaten gehouden worden.
Ik zie regelmatig meisjes bezig met een aantal pony's die zich onbespied wanen en je wil niet weten wat die met die dieren uitspoken :( .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:35

polly2 schreef:
Ik ken in mijn omgeving zoveel mensen die alles volgens het boekje van Parelli doen....maar die nog steeds problemen hebben met opzadelen, halsteren, vangen in de wei, rijden etc.. Maar die in de veilige bak wel de seven games tot in de puntjes beheersen. Maar wie kan me uitleggen wat je daar aan hebt als je de dingen die je eigenlijk met je paard zou willen doen, nog steeds niet kunt doen en ook niet in de vingers krijgt???

Ik word er soms een beetje moedeloos van als ik mensen help en we gaan vooruit...en vervolgens wordt er toch weer teruggegrepen op het kunstje in de bak en het gaat weer achteruit....

Dan gaat er toch iets mis van het overbrengen van het werk in de bak naar de realiteit. Ligt dat dan aan de leerling of aan de leraar?

Wat is er mis met mensen onder gecontroleerde omstandigheden dingen te laten oefenen, die ze later in de praktijk kunnen gebruiken?
Dat die mensen nog niet begrepen hebben dat al die technieken ook een doel hebben, is heel jammer. Maar goed, dat is een algemeen probleem, mensen denken het allemaal te weten en kunnen niet inschatten wanneer ze les nodig hebben. Dit is alleen absoluut niet beperkt tot NH, ik zie het zelf juist minder in die groep, maar goed dat ligt er maar net aan in welke omgeving je jezelf bevind ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:47

@Sanne: waarom dan niet gewoon in de praktijk die dingen aanleren. Daar waar je zo ook nodig hebt.

Juist door al die NH systemen is het los komen te staan van de praktijk.... Ik loop al een jaar of veertig mee in de paarden en moet zeggen...dertig jaar geleden was dat echt niet aan de orde. Hiermee wil ik niet zeggen dat toen alles beter was....nee... Maar toen leerde je wel de dingen op de juiste plek te doen. En daar kun je ook een gecontroleerde omstandigheid van maken en dat veilig en verantwoord doen. Dat heb ik jaren gedaan namelijk. Ik heb de hele opkomst van de NH goeroes meegemaakt. Maar mede door hoe het wordt gepresenteert op verschillende manieren (demo's, internet etc.) lijkt het alsof het iets losstaands is. En zo wordt het dan ook benaderd.
Al de voorbeelden die ik in mijn vorige stuk noemde....kun je iemand gewoon tijdens het "normale werk" met paarden ook bijbrengen. Zo ben ik ook opgevoed en wellicht juist daardoor geen enkel probleem met paarden en ook juist daardoor in staat de problemen die anderen in een paard hebben gebracht in de context op te lossen. Dus ik snap nog steeds niet waarom het losgekoppeld moet worden van de context waarin je de oefeningen toepast.
Kijk...als je doel is dat je het gewoon voor de fun doet, of om eens anders bezig te zijn, kan ik het snappen...
Maar als je bijv. een longeerprobleem hebt...dan is de kortste klap om dat probleem op te lossen nog steeds die context opzoeken en het van daaruit oplossen. Dat je daarbij de principes van leiding nemen, drijven, positie innemen natuurlijk doet is logisch...maar het heeft dan direct "nut". Ik snap echt die omweg niet.
Er is namelijk maar een beperkte groep mensen die zelf de verbanden tussen wat je "los" in de bak doet en wat je in de gebruikscontext doet kunnen leggen. En dan krijg je dus die mensen die ik benoemde...die alles van parelli prima kunnen....en toch hun paard niet kunnen longeren, of op de trailer krijgen, of dat het paard opzij stapt als je de stal in komt etc.. Omdat hetgeen ze als kunstje in de bak doen, niet geïntegreerd zit in hun dagelijkse houding rondom het paard.

En dat ligt in mijn ogen echt aan de manier hoe NH wordt gepresenteerd in de media en door hoe mensen er over praten met elkaar.

sanne83

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:11

Het zal vast per persoon verschillen, maar ik vind het een betere methode om dingen in stapjes aan te pakken. Juist door kleine stapjes te nemen, dingen te benoemen en te categoriseren, zie ik mensen die resultaat krijgen.
Ik kijk dan wel naar mensen die ook echt ergens mee bezig zijn, zich ergens in verdiepen en les nemen.

Ik zie ook de groep mensen die ooit ergens een demo heeft gezien en geen flauw benul heeft, maar daar kan je niets aan spiegelen. Die mensen vind je in elke tak, de ene week kopen ze een touwhalster en de volgende week een nieuwe hulpteugel, omdat ze dat van de buurvrouw gehoord hebben of op een leuke paardenbeurs zijn geweest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:00

polly2 schreef:
...
Er is namelijk maar een beperkte groep mensen die zelf de verbanden tussen wat je "los" in de bak doet en wat je in de gebruikscontext doet kunnen leggen. En dan krijg je dus die mensen die ik benoemde...die alles van parelli prima kunnen....en toch hun paard niet kunnen longeren, of op de trailer krijgen, of dat het paard opzij stapt als je de stal in komt etc.. Omdat hetgeen ze als kunstje in de bak doen, niet geïntegreerd zit in hun dagelijkse houding rondom het paard.

En dat ligt in mijn ogen echt aan de manier hoe NH wordt gepresenteerd in de media en door hoe mensen er over praten met elkaar.

eens! Maar hoe zou dat volgens jou dan moeten worden veranderd in de media zodat het wel duidelijk is voor de mensen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:15

cissy schreef:
polly2 schreef:
...

eens! Maar hoe zou dat volgens jou dan moeten worden veranderd in de media zodat het wel duidelijk is voor de mensen?

Precies weet ik dat ook niet hoor. Daar ben ik geen deskundige inn. Maar wellicht door veel meer voorlichting over de aard van een paard. En door voorbeelden te laten zien in hun filmpjes waarin echte praktijksituaties worden opgelost. Dus bijv. een paard dat altijd aanvalt op je als je de stal in wil. Hoe los je dat ter plekke op. En hoe ziet het er dan uit als de relatie met het paard uiteindelijk goed is en het paard stapt netjes voor je opzij.
Of bij een longeerprobleem....dan laten zien hoe je dat probleem dus op kunt lossen door gewoon te blijven longeren, maar dan wel die dingen veranderen waardoor het fout ging.
Zo werk ik ook met mensen. Ik leg dan bijvoorbeeld uit dat ze door hun positie het paard zelf eigenlijk al afremmen. Dus dat het logisch is dat het paard dan stil gaat staan of zich om gaat draaien. En dan een stukje theorie er bij over de aard van het paard: want waarom doet het paard dat, waarom reageert het paard op die manier op jou? En wat kun jij dan doen zodat het paard beter begrijpt wat je wilt? Nu ligt longeren wel heel dicht tegen ander grondwerk aan...dus misschien niet zo'n goed voorbeeld.
Andere dan: voorbeelden in de media waarin mensen leren hoe je een paard uit de stal zet, hoe hij netjes met je mee loopt, hoe je 'm vast zet, hoe je 'm poetst, hoe je een voet optilt tijdens die poetssessies. En dan niet alleen van waar je je handen houdt, waar je je voeten laat etc.. maar ook wat je eigen houding is tijdens die werkzaamheden, hoe je er mee omgaat als een paard dit lastig vindt, of angstig is. In principe zijn dit de dingen die ook in het "losse grondwerk in de bak" aan de orde zijn...maar nu in de gebruikerscontext.

Snap je een beetje wat ik bedoel? En dit ook in de boeken en de artikelen zo beschrijven. Bij demo's is dat lastiger...dan zit je al gauw vast aan de bak....of de cirkel....met publiek er omheen. Maar wellicht zijn daar ook manieren in te vinden om het zo beter aan de dagelijkse praktijk van omgang en verzorgen van dieren te linken. Ik ben geen expert hierin om dit te verzinnen...ik merk slechts op wat me is opgevallen.

Grappig daarvan is, dat dit bijv. vooral voorkomt bij paarden en honden. Mensen die moeten leren omgaan met geiten, schapen of koeien of varkens leren dat nog steeds gewoon in de context waarin het voorkomt... Maar bij honden en paarden wordt de context er wel ineens vanaf gehaald.... terwijl je houding, daadkracht, consequent handelen, eerlijk zijn etc. in een goede relatie met mijn geiten en schaap net zo belangrijk is als met mijn paarden. Mijn schaap wijkt ook voor me en komt ook naar me toe wanneer ik dat wil. En dat komt ook door mijn grondhouding naar het schaap (nu heb ik wel een heel wijs schaap hoor, van 18 jaar oud... :D ). Als mijn ene vakantieoppas hier is, walst het schaap finaal over haar heen en als mijn andere vakantieoppas er is (ze kennen de dieren beiden even goed) gedraagt ze zich voorbeeldig! Dus ik bedoel maar.......

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:33

Citaat:
Zodra ik een nieuw paard heb of er een veulentje geboren wordt, beginnen al deze dingen gewoon in de dagelijkse gang van zaken. En door dat consequent te doen heb je een goed op gevoed paard dat in alle situaties goed te hanteren is.

Ja, amen!
haha

Tsja...Het ligt er aan. Ik heb geen probleem met jonge mensen die iets leren en hun best doen.
Maar het verschil is tussen een 1 keer per week les en het 'met de pap lepel er ingegoten'.
En dat merk je altijd. En dat zou je blijven merken, altijd.

BTW ik hou mij niet bezig met NH maar als ik dingen lees over 'over al aanraken' 'komen als ik roep' etc. Dan vind ik dat van zelfssprekend.
Over de rest kan ik niet oordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:03

Ik heb het topic verder niet doorgelezen maar zag de naam parelli alweer vallen *zucht*. Maar daar heb ik al vaak genoeg op gereageerd, ik nodig al die mensen uit om eens langs te komen om te zien dat het tegendeel van wat ze denken waar is.

Wat betreft de beginpost:

Waarom niet meteen goed beginnen in plaats van alles eerst verkeerd aanleren??

Waarom niet eerst op de grond leren: wat wijken voor druk is, hoe je weet wanneer je beter wel en niet op een paard kan stappen, hoe een paard hoort te bewegen en hoe de psche van een paard in elkaar zit....

en DAN erop stappen en dezelfde begrippen en kennis toepassen als die je op de grond hebt geoefend.

Lijkt mij logischer. Ik vind maneges en mensen die eerst kilometers willen maken vele malen gevaarlijker. Ik kom de gevolgen ervan zeer regelmatig tegen in mijn lessen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:08

ik vind wel dat je een punt hebt..
ik krijg nu ongeveer 2x per week zit lessen, hoe ik het beste op mijn paard kan zitten, want ik zit scheef..
lekker eerlijk voor je paard als je met je 'scheve kont' aan NH gaat doen(als je gaat rijden dan)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:12

Omdat Fellor...in mijn optiek dingen als wijken voor druk al vanaf veulen aangeleerd kunnen worden. Een echt paardenmens heeft daar in mijn ogen geen parelli oefeningen voor nodig. Hoe ik dit bedoel licht ik toe in mijn voorgaande reacties.

@ Apple: idd...veel verschil tussen opgroeien tussen de paarden en 1x per week de gelegenheid hebben. Maar ook als het één keer per week is, kan er dan wel meer aandacht besteed worden aan je grondhouding in de omgang met het paard op stal, in de wei etc.. Ik heb de indruk dat er maar weinig maneges zijn waarbij daar energie in gestoken wordt. Ik kan het best mis hebben hoor...het is een indruk die ik heb doordat ik mensen ken die op maneges hebben leren rijden en ik zie hoe zij doen en zijn met paarden. Ik heb zelf een manegebasis...dus geen idee hoe dat gaat als je beginner bent.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:16

Fellor schreef:
Ik heb het topic verder niet doorgelezen maar zag de naam parelli alweer vallen *zucht*. Maar daar heb ik al vaak genoeg op gereageerd, ik nodig al die mensen uit om eens langs te komen om te zien dat het tegendeel van wat ze denken waar is.

Waarom niet eerst op de grond leren: wat wijken voor druk is, hoe je weet wanneer je beter wel en niet op een paard kan stappen, hoe een paard hoort te bewegen en hoe de psche van een paard in elkaar zit....

en DAN erop stappen en dezelfde begrippen en kennis toepassen als die je op de grond hebt geoefend.

Lijkt mij logischer. Ik vind maneges en mensen die eerst kilometers willen maken vele malen gevaarlijker. Ik kom de gevolgen ervan zeer regelmatig tegen in mijn lessen.

En dat wil je dan gaan doen met mensen die nog nooit OP een paard hebben gezeten? Wat weten die nu van wijken voor druk b.v?
Wat ze wel al kunnen leren is de lichaamstaal van het paard, wat zegt het als, de oren naar achter staan, wat wil hij als hij zich omdraait in de stal met de oren in de nek, ik noem maar een paar voorbeelden!
Maar NH gaat al veel verder. Er zijn al zoveel boeken in omloop, maar zeg nu zelf, paardrijden kan je niet uit een boek leren dus de omgang met een paard zeker niet, omdat geen paard gelijk is.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:21

Pfff bokt weer. (manege ruitertjes dit, manege ruitertjes dat.)

Manege ruiters kunnen weinig anders dan rondjes hobbelen in de bak en weer wieberen, maar zij hebben ook interesses en niet altijd de middelen voor alles.
Ik zou zeggen als het je stoort, start een eigen bedrijf. Laagdrempelig, met paarden van het bedrijf net zoals bij een manege waar dus net zoals bij een manege mensen lessen kunnen nemen in dit soort dingen, grondwerk, NH eventueel, Longeren, lange lijnen, dubbele longe, theoretische lessen. Zonder dat men zelf een paard moet meenemen. Op maneges zal dit toch nooit gebeuren. Wie weet heb je wel een gat in de markt ;)

Ik zou zeggen: Ik ben voor.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:23

Ik heb jaaaren geleden ooit eens een jaartje les gehad op een manege. Een echte manege ruiter, handjes vast, en sturen met je handjes.
Toen heb ik verzorgponys gekregen. Toendertijd was dat hele natural horsemanship nog niet zo erg in, en bovendien zat ik nog niet op bokt. Ik was toen 12 jaar oud. En wat me meteen boeide was de lichaamstaal van het paard. Het was een welsh a-tje, en die kon nog niets, was bestempeld als vals. Daar ben ik mee aan de slag gegaan, en ik heb nooit problemen met hem gehad. Om de een of andere reden voelde ik hem gewoon ontzettend goed aan.
Nu heb ik een bijrijdpaard sinds iets meer dan een jaar. Een groene merrie, er had 2 keer iemand op gezeten. Grondwerk deden we ook niet, want ik was er alleen om de beweging te geven. Ik stuurde zoals ik op de manege stuurde, en hobbelde tevreden rondjes. Tot ik bij een bokster op haar tinker mocht kruipen, die zonder zadel en hoofdstel gereden werd. Dat heeft voor mij echt de ogen geopend, hoe goed dat paard reageerde op subtiele drukverschillen, ik vond het prachtig. Toen ben ik aan de slag gegaan met Herman. Wijken voor druk, bitloos etc.. En nu heb ik een merrie die goed te rijden is bitloos, aan een los teugeltje, en reageert op verandering van mijn druk.

Nooit heb ik er iets van geleerd, nooit heb ik echt goed leren zitten, tot ik op die tinker heb gezeten en ben gaan uitproberen. Herman en ik voelen elkaar enorm goed aan, mede door het grondwerk dat we doen. En ook daar heb ik eigenlijk nooit iets over gelezen, maar áls ik dan al iets lees, kom ik tot de conclusie dat ik datgeen uit mezelf al doe..

Dus het kan wel degelijk.. Niet kunnen rijden, en dan een paard vanaf daar opleiden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:29

aerdenhout1 schreef:
En dat wil je dan gaan doen met mensen die nog nooit OP een paard hebben gezeten? Wat weten die nu van wijken voor druk b.v?
Wat ze wel al kunnen leren is de lichaamstaal van het paard, wat zegt het als, de oren naar achter staan, wat wil hij als hij zich omdraait in de stal met de oren in de nek, ik noem maar een paar voorbeelden!
Maar NH gaat al veel verder. Er zijn al zoveel boeken in omloop, maar zeg nu zelf, paardrijden kan je niet uit een boek leren dus de omgang met een paard zeker niet, omdat geen paard gelijk is.

Vroeger heb ik heel veel gereden, toen had je geen NH en Parelli. Toen was het opstappen en gaan.

Nu ben ik ouder en heeft het rijden bij mij geen prioriteit. Ik vind naast het paard leuker dan er op. Wijken voor druk kun je prima vanaf de grond leren, daarvoor hoef je er niet op te zitten. Ik zo juist graag zien dat mensen het rijden eens naar plaats 2 zetten en het paard ansich op 1. Op veel maneges pak je het paard over van de vorige berijder en leer je op het paard wat wijken voor druk is, om hem daarna weer door te geven aan ruiter nummer 3. Ik zie dan liever dat wijken voor druk naast het paard gebeurt. Maar laten mensen eerst zich maar eens verdiepen in het wezen paard, want de trend is steeds meer het rijden en weinig aandacht voor het wezen paard.

Het wordt onderhand meer een middel om je mee te vermaken dan een levend dier.

Ik hang verder niets aan, maar ik gebruik wel een stick als een verlenging van mijn arm. Mijn paard weet prima te wijken voor druk, wat zeer handig is als je er naast staat. Hij gaat oa terug als ik mijn hand omhoog doe en dat is wel zo gemakkelijk. Of daar een label aanhangt weet ik niet. Maar om te zeggen dat je perse eerst OP een paard moet hebben gezeten. Laat men de jongelui eerst maar eens leren wat een paard nu eigenlijk is. Rangordes in kuddes hoe dat werkt, hoe een paard instinctief reageert. Ga er naast onder begeleiding mee bezig en dan uiteindelijk klim je er op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:36

winnietje3 schreef:

Manege ruiters kunnen weinig anders dan rondjes hobbelen in de bak en weer wieberen, maar zij hebben ook interesses en niet altijd de middelen voor alles.
Ik zou zeggen als het je stoort, start een eigen bedrijf. Laagdrempelig, met paarden van het bedrijf net zoals bij een manege waar dus net zoals bij een manege mensen lessen kunnen nemen in dit soort dingen, grondwerk, NH eventueel, Longeren, lange lijnen, dubbele longe, theoretische lessen. Zonder dat men zelf een paard moet meenemen. Op maneges zal dit toch nooit gebeuren. Wie weet heb je wel een gat in de markt ;)

Dan ben jij een van de weinige meid! IK ben met mijn manege gestopt juist omdat het alleen nog maar ging om te rijden!
Vroeger...toen alles nog beter was :D ....bleven de echte paarden meiden hangen, kwamen in de vakantie helpen en vroegen de oren van je kop af! Vegen, stallen mesten, maar ook paarden buiten zetten en poetsen, kijken naar de meer ervaren ruiters met een eigen paard, daar leer je van.
Maar juist doordat het de laatste jaren alleen maar was gericht op het rijden en dan ook nog het gezeur van...die wil ik niet die is sloom, die wil ik niet die is te klein, die wil ik niet die is te druk, had ik er mijn buik van vol!
Wil je je echt verdiepen in het wezen paard, dan zal je toch meer moeten ondernemen dan alleen maar 1 uurtje les in de week!
En NH is niets anders dan een naam die eraan is gegeven, al die dingen waar de "goeroes" nu geld aan verdienen deed ik al jaren daarvoor met mijn paarden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:37

Waarom wordt het woord 'manegeruiter' hier zo negatief gebruikt? :\
Ik heb jaaaaarenlang op een manege gereden, 1 keer in de week en heel soms 2 keer. En man wat heb ik daar veel geleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:41

aerdenhout1 schreef:
Fellor schreef:

Waarom zouden mensen eerst moeten kunnen rijden om grondwerk te kunnen doen met hun paard? Beetje omegekeerde wereld. Die mensen kun je eerst grondwerkles geven waarna ze op het paard dezelfde principes kunnen toepassen....

Tja en basiskennis zul je meoten leren, net als dat iemand jou met rijden moete leren wat je moet doen, of neit dan?

@polly: ik had het ook niet over dat idereen parelli meot gaan doen enz. Ik ben zelf ook geen 100% parelliër hoor. Ik had het in dit geval gewoon puur over wijken voor druk omdat dit in de hele NH stroming voorkomt. Mensen moeten een stroming kiezen die ze zelf prettig vinden, maar ik wordt wel altijd een beetje moe van het feit dat mensen gewoon dingen verspreiden over bepaalde nh stromingen die pertinent NIET waar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:45

aerdenhout1 schreef:
En NH is niets anders dan een naam die eraan is gegeven, al die dingen waar de "goeroes" nu geld aan verdienen deed ik al jaren daarvoor met mijn paarden.

Inderdaad, NH is niks anders dan de naam die is gegeven aan een stroming uitgeoefend door een groep mensen met een bepaalde in grote lijnen overeenkomstige denkwijze. Niemand beweert toch wat anders?

De mensen die hierien talentvol/succesvol waren, veel met paarden kunnen enz. zijn hierin bekend geworden en les gaan geven om die boodschap uit te dragen. Ik vidn het jammer dat jij dat direct ziet als geldklopperij terwijl je wel goud geld voor een dressuur of springles zou betalen van bijv. anky of whatever (niet dat ik zeg dat jij haar geweldig vind maar je meot een voorbeeld noemne he). En dat is dan gewoon "prijs naar kwaliteit" ipv geldklopperij....

Het spijt me, maar sommige mensen hier willen gewoon graag tegen NH zijn. Wederom de uitnodiging, ga eens langs bij iemand die wat met zijn paard kan en kan uitleggen waarom hij bepaalde dingen doet ipv meteen te roepen dat het allemaal slecht en commercieel is.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:47

aerdenhout1 schreef:
winnietje3 schreef:

Dan ben jij een van de weinige meid! IK ben met mijn manege gestopt juist omdat het alleen nog maar ging om te rijden!
Vroeger...toen alles nog beter was :D ....bleven de echte paarden meiden hangen, kwamen in de vakantie helpen en vroegen de oren van je kop af! Vegen, stallen mesten, maar ook paarden buiten zetten en poetsen, kijken naar de meer ervaren ruiters met een eigen paard, daar leer je van.
Maar juist doordat het de laatste jaren alleen maar was gericht op het rijden en dan ook nog het gezeur van...die wil ik niet die is sloom, die wil ik niet die is te klein, die wil ik niet die is te druk, had ik er mijn buik van vol!
Wil je je echt verdiepen in het wezen paard, dan zal je toch meer moeten ondernemen dan alleen maar 1 uurtje les in de week!

Hoe bedoel je dan ben ik 1 van de weinigen?

Dat die op- en afstap cultuur vergroot is de afgelopen jaren ben ik met je eens. Maar ik zie bij mij op de manege, en ik ben er zeker van dat dit op andere maneges best ook zo is, toch echt wel vaste kliekjes die dagelijks komen. De manegepaarden verzorgen maar ook pensionpaarden mogen verzorgen en longeren etc.
Zelf heb ik buiten de manege verzorgpaarden. Welliswaar niet van iemand die mij veel kan leren. Maar doordat ik veel lees uit boeken en dingen doe pik ik heel wat op. Ik doe niet aan 'NH' sterker nog, heb er nooit echt over gelezen ofzo.
Wel wil ik me verder ontwikkelen op het gebied van grondwerk en ik zou hier best wat ondersteuning bij willen, maar ik ben een student met een laag en variabel inkomen dus hoge bedragen zijn voor mij niet weggelegd en ik zou het dan prettig vinden als ik tijdens zo'n les dan kan werken met een paard van dat 'bedrijf'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:51

winnietje3 schreef:

En ik hoop dit ooit te kunnen realiseren. Er zijn zoveel mensen op de manege die inderdaad "diep van binnen" weten dat paarden meer zijn dan erop/eraf en vooruit en stoppen. Die mensen hebben gewoon ergens op een bepaald punt iemand of iets nodig om van dat besef iets concreets te maken.

Ik denk ook dat de interesse in het paard en NH, dat je dat hebt of niet. Soms weggestopt of onderdrukt, maar de mensen die ermee beginnen zeggen altijd dat ze ergens altijd geweten hebben dat het anders moest.
En de mensen die roepen, ik ben toch ook niet traditioneel, maar "ik haat NH" gaan ook gewoon op de NH manier met hun paard om. Want zoals je al zei, NH is gewoon een naam die gegeven is aan een stroming die meer geeft om het hoe, wat en waarom van een paard en daar rekening mee houden en het paard paard laten zijn. Niks meer niks minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:51

aerdenhout1 schreef:

Nu volg ik je niet meer. :+
Zowel in je OP als al je voorgaande posten begreep ik dat je NH (oftewel alles wat je met en rond een paard doet behalve rijden) maar onzin vond en dat je vond dat men eerst maar 'es "gewoon moest gaan rijden" ipv "al die flauwekul eromheen" (of daaraan voorafgaand).
Uit bovenstaande post begrijp ik het tegenovergestelde. :D
Wat is het nou?

Overigens kan ik me in deze bovenstaande post helemaal vinden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:54

winnietje3 schreef:

Je bent welkom bij mij hoor....
Mensen die ik begeleid, doe ik altijd op die manier. Mét eigen paard en zonder eigen paard. Al is mijn bedrijf op iets anders gericht en werk ik niet altijd standaard met paarden...als het paard in het spel komt, gaat het altijd om de grondhouding, die ik mensen meegeef. Ik doe in principe alles, behalve rij-instructie. Ik heb mijn instructeursdiploma (wel van long time ago...maar hebben is hebben hè) en heb ook veel rijlessen gegeven met name aan mensen met angst, maar daar haal ik nu mijn lol niet meer uit. Soms zijn dingen klaar....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:05

Maar dat is wat mij zo tegen staat JoviBan.
Het paard wil niet nageven, het paard staat niet stil, het paard bijt, het paard wil geen zadel op., het paard is....enz enz.
Dan zie je in echt elk topic...dan moet je NH of grondwerk gaan doen.
Natuurlijk is dat DE manier, maar wat ik dan denk, leuk al die oplossingen, maar dat had je al lang gedaan als je weet hoe een paard in elkaar steekt. Zonder veel ervaring of zeer ervaren hulp gaat het je alsnog niet lukken
Vandaar dus de titel, leer eerst een op een paard zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:25

aerdenhout1 schreef:
Maar dat is wat mij zo tegen staat JoviBan.
Het paard wil niet nageven, het paard staat niet stil, het paard bijt, het paard wil geen zadel op., het paard is....enz enz.
Dan zie je in echt elk topic...dan moet je NH of grondwerk gaan doen.
Natuurlijk is dat DE manier, maar wat ik dan denk, leuk al die oplossingen, maar dat had je al lang gedaan als je weet hoe een paard in elkaar steekt. Zonder veel ervaring of zeer ervaren hulp gaat het je alsnog niet lukken
Vandaar dus de titel, leer eerst een op een paard zitten.

Dan volg ik je alsnog niet. :D
Waarom eerst op een paard leren zitten ipv eerst de basis leggen op en vanaf de grond?
Van rijden alleen leer je echt niet hoe een paard in elkaar steekt. Dat leer je jùist op de grond.

En dat niet alleen. Mensen moeten niet alleen naar het paard kijken en op het gedrag van het paard reageren (oplossinkjes bedenken nadat zich een probleem heeft ontwikkeld). Mensen moeten juist veel meer leren om zich bewust te worden van zichzèlf. En daar is grondwerk (of NH of basiswerk) nu zo geschikt voor.