Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:07

Volgens mij bekapper mag je nooit alles tot de witte lijn weghalen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:11

Twiggy2008 schreef:
Verder wil ik nog zeggen dat op die paardenhouderijschool (of hoe die opleiding ook heet) in Barneveld men ook leert vijlen/bekappen op school. En dat is geen NB!!!! Ik weet dat omdat ik een kennisje heb die dat daar heeft geleerd. Moet helaas zeggen dat ik niet bepaald enthousiast ben over het geleerde van haar m.b.t. de hoeven. Ik schrok zelfs een beetje toen ik haar paarden zag doen....... :o
Niet mijn ding. :n

Dat klopt. Ik heb inmiddels 2 van die cursussen gehad, en kan op de dode voeten toch wel aardig bekappen. Maar ik zal nooit en te nimmer dit op mijn paarden gaan testen. Want wat is daar de meerwaarde van?

Verschrikkelijk...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:13

Needje,
Normaal ben ik daar ook niet voor. Maar als de witte lijn zo verzwakt is dat deze (haast) niets meer doet kun je dit beter wel (laten) doen. Een 'open' witte lijn kan alleen maar voor problemen zorgen. Als je de hoefwand dan tot aan de grond laat zitten zal er druk op blijven staan. Dit kan de toch al verzwakte witte lijn niet hebben waardoor de hoefwand weer naar buiten uit zal wijken en het stukje witte lijn er bovenook mee zal nemen. Zo raak je het probleem dus nooit kwijt en krijgt de hoef geen mooie sterke witte lijn.

Ik twijfel echter of dat het geval is op de foto waar we het hier over hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:38

Lijkt mij niet. Dat is imo geen dramatische witte lijn.

Ben wel benieuwd naar foto's van de paarden van de TB voorstanders, en die van de NB voorstanders.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:46

Mijn ruin is 3 jaar NB bekapt, nooit wat mee gebeurd, of kreupel geweest
Wel maaide hij ontzettend, en vond hij het moeilijk om over zijn toon te treden.

Vind persoonlijk dat hij altijd te lang werd gehouden.
Hij is nou verkocht, heb 2 nieuwe paarden maar die worden niet meer NB bekapt!

Om de reden dat daar ijzers onder komen.

Ben altijd tevreden over haar geweest hoor, ze deed het keurig.

Natuurlijk Bekappen, Mijn paard was hier klaar en moest ze allen nog vijlen

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:24

Witte lijn lijkt hier vrij breed.
Verder moeilijk te beoordelen. :)
Zal vanavond die van die van mij er op zetten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:38

Needje schreef:
Volgens mij bekapper mag je nooit alles tot de witte lijn weghalen.

Dit is bij bijv. hoefbevangenheid de normale therapie. Ik zou ook niet weten wat er erg aan is. Je maakt het afrollen zo makkelijk mogelijk en je zorgt dat je bij het afrollen niet de hoefwand "lostrekt".
Bij ijzers is de extra afrolling nu helemaal hot, is precies hetzelfde idee.
Kijk even verder dan de hoef aan de onderkant en kijk naar de hoef van de zijkant, dan weet je gelijk waarom de hoef zo bekapt wordt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:35

HB moet je van binnen uit aanpakken. Zolang je dat niet doet zal de voet blijven vervormen. Niet door druk, maar doordat het weefsel van binnen wordt aangetast. Je helpt een paard niet door een belangrijk deel voor het dragen van de voet weg te halen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:13

Hb moet je van alle kanten aanpakkken.
Als een witte lijn weinig verbinding heeft, heeft het geen enkel nut om het paard daarop te laten dragen, integendeel zelfs, het is enorm pijnlijk.
Bij echt pijnlijke HB'ers zie je gelijk verschil als je de hoefwand aan de toon zo ver inkort.
De voet vervormt door de HB, maar dat ga je nooit goed krijgen als je de teen niet drastisch inkort.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:44

Bij erge deformatie mag je verder gaan als de waterlijn ja.
Maar ik denk dat het al niet nodig is om het zo ver te laten komen.
Bij de eerste tekenen gelijk handelen.
Mijne heeft dit jaar ook last gehad van de suikers. Meteen actie ondernomen en z'n voeten zijn weer goed nu.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:51

Ik vind dat er niets natuurlijk is aan bekappen :+
dat zegt denk ik wel genoeg?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:55

Ach, het beestje moet toch een naampje hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:58

Tegenwoordig zie ik door de boemen het bos niet meer,dan weer natuurlijk bekappen,dan weer allemaal nieuwe dingen die mensen doen voor een paarden rug.Overal is weer iets aparts voor, waarom niet gewoon fysio,veearts en osteophaat?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:04

marleen_usar schreef:
Tegenwoordig zie ik door de boemen het bos niet meer,dan weer natuurlijk bekappen,dan weer allemaal nieuwe dingen die mensen doen voor een paarden rug.Overal is weer iets aparts voor, waarom niet gewoon fysio,veearts en osteophaat?

Er is inderdaad een hoop veranderd, vroegah :+ had je een DA en een smid, was er niet zoveel te kiezen,
nu moet je overal rekening mee houden, ik zeg niet dat het slechter is, maar het lijkt soms wat door te slaan,

maar goed dat is geheel offtopic :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:24

En dat is ook eigenlijk het enige dat je nodig hebt. Een goede kundige smid, een verstandige veearts, en een goede instructeur die je kan begeleiden om het paard van het lichaam zo goed mogelijk in staat te stellen om de ruiter te dragen en het gevraagde werk uit te voeren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:27

Ik heb ooit een natuurlijk bekapper aan het werk gezien,er werd veel te veel naar de beenstand van de paarden gekeken.Paarden gingen erg scheef lopen en werden zelfs kreupel daar door.Misschien vinden mensen het wel interesant om te kunnen zeggen, ik heb een natuurlijke bekapper?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:34

als paarden scheef en kreupel gaan na bekappen is er gewoon slecht bekapt :n

hoe bedoel je dit precies? ik vat hem niet helemaal :o
marleen_usar schreef:
er werd veel te veel naar de beenstand van de paarden gekeken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:44

De smit van vroeger bekapte maar op 1 manier,nu kijken sommige eerst hoe een paard loopt en staat.En als dat iets afwijkt gaan ze daar naar bekappen,dus bv van voor meer er af halen dan achter.Of aan de binnenkant van het been ook meer er af halen dan aan de buiten kant.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:46

Marleen, jij hebt geen NBer aan het werk gezien dan, maar een prutser die zich uitgaf als NBer. :+

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:47

o op die manier bedoel je, :D ik vatte hem echt niet

Tja het ligt er denk ik wel aan hoe hij slijt, maar dan nog mag je uiteraard een paard niet kreupel of scheef maken :n

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:54

Anoeska schreef:
En dat is ook eigenlijk het enige dat je nodig hebt. Een goede kundige smid, een verstandige veearts, en een goede instructeur die je kan begeleiden om het paard van het lichaam zo goed mogelijk in staat te stellen om de ruiter te dragen en het gevraagde werk uit te voeren.

Met deze quote ben ik het ernstig eens. Het maakt niet uit of je traditioneel of Natuurlijk bekapt het moet voor het betreffende paard functioneel zijn. Mijn eigen hoefsmid is traditioneel maar zet paarden pas laat op ijzeres als het niet anders kan. Ik heb ze het liefst ook blootvoets maar als ze door over de weg lopen toch echt te hard slijten dan maar een ijzertje eronder zodat ze weer netjes kunnen lopen.

Zelf zou ik het niet durfen om aan de hoef te gaan prutsen/veilen of iets anders. Heeft het paard slechte voeten dan kan het niets meer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:45

marleen_usar schreef:
Ik heb ooit een natuurlijk bekapper aan het werk gezien,er werd veel te veel naar de beenstand van de paarden gekeken.Paarden gingen erg scheef lopen en werden zelfs kreupel daar door.Misschien vinden mensen het wel interesant om te kunnen zeggen, ik heb een natuurlijke bekapper?

Nou, dat zou wel heel erg zijn, als je iets per se wilt zeggen, omdat het 'interessant' zou zijn?
Lijkt me dat je meer kijkt naar wat het beste is voor je paard. ;)

Maar wil je nou zeggen dat NB automatisch betekent dat je een paard scheef gaat lopen en kreupel wordt?
Die ervaring heb ik nl totaal niet met mijn paard, die al jaren NB wordt en prima loopt met hele gezonde voetties. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:54

Ik ben trouwens heel erg blij dat mijn NBer kijkt naar hoe mijn paard loopt en de stand van haar voeten. Zou hij dat niet doen, dan had ik nu 100% zeker een kreupel paard omdat hij dan wat aan past wat ze lichamelijk niet kan hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:40

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring bij de traditionele hoefsmeden is, dat ze nog nooit naar mijn paard (ook mijn verzorgpaarden uit het verleden niet!!) zijn bewegingen gekeken hebben, nog nooit hebben gevraagd hoe hij gehouden wordt en wat hij te eten krijgt, e.d.

Dat waren de eerste zaken die mijn NBer met mijn besprak destijds. :)
Toen scoorde hij meteen punten, want ik ben redelijk holistisch ingesteld. :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:34