Het paard zoekt mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:38

Ik heb niet alles doorgelezen maar veel mensen lijken problemen te hebben met zijn taal en woordkeuze en zijn 'zweverigheid'?
Ik denk dat het gewoon te maken heeft met dat sommige mensen gevoelsmensen zijn en dus meer naar Klaus Hempfling trekken en dit dus ook beter begrijpen en andere mensen meer denkmensen zijn en die dus meer trekken naar parelli of andere en dit dus meer begrijpen.
Het heeft niets te maken met dat de ene slechter is dan de andere het heeft er meer mee te maken dat iedereen anders is en anders leert en begrijpt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:52

Siesz52 schreef:
Nee, ik ga het niet nog eens uitleggen. Dat jullie nog niet (willen?) snappen wat ik bedoel, ligt niet aan mij.

Jij vindt toelichting in dit topic onvoldoende, en nu vind ik toelichting van jou onvoldoende. Maar toch weet je zonder enige twijfel dat dit communicatieprobleem overal aan ligt maar zeker niet aan jou, ook al is communicatie normaal iets wat je samen doet. Vat ik dat zo goed samen?

Citaat:
Ik schrijf duidelijk genoeg.

Volgens je eigen maatstaven misschien maar zeker niet volgens de mijne. (Of nou ja, de emotie die je erbij hebt is wel duidelijk genoeg hoor - aan superlatieven geen gebrek immers. Maar je argumentatie, die vind ik dus niet zo helder. Is ongetwijfeld omdat jij meent te weten dat ik een KFH-adept ben, zonder ook maar het minste spoortje bewijs daarvoor - ik heb in mijn hele carriere op Bokt nog geen regel geschreven over de methode van KFH. Maar IK vind je argumentatie niet helder, je analogie vooral onnodig overtrokken, en je manier van 'communiceren' vooral vooringenomen.)

Die quotes hebben trouwens weinig te maken met waarom je het showen van een hengst in de buurt van een merrie gelijkstelt aan het breken van benen.

KDS

Re: Het paard zoekt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:22

Hempfling zal dit boek ook niet voor het grote publiek hebben geschreven. Hempfling wil die mensen raken die zich in zijn zienswijze vinden en dus door zijn taalgebruik heen kunnen komen.

Als het boek voor groot publiek zou zijn geweest zou hij het wel anders moeten verwoorden omdat het duidelijk is dat een groot deel het onbegrijpelijk (en dus onzin?) vindt. Hij treft hiermee precies die mensen die hierin verder geïnteresseerd zijn, de rest stoot hij af.

Dat je niet begrijpt wat er staat of het taalgebruik je niet aanstaat betekent niet dat het onzin is overigens. Genoeg dingen die ik niet begrjip of waar ik niet doorkom, maar die zeker geen onzin zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:39

Siesz52 schreef:
p. 98: "Op dit punt kan ik onmogelijk op alles ingaan wat erbij komt kijken. Ik kan alleen de lezer vragen de magie op deze momenten, de rust en de juiste verhouding aan te voelen, de geest erachter gewaar te worden, opdat het principe begrepen en toegepast kan worden."

p. 101: "Het gaat om fijngevoelig te worden, om de mogelijkheid te komen, weg te gaan en te volgen en om de beweeglijkheid die daaruit in haar totaliteit kan en zal voortvloeien."

p. 263: "Hier gaat het erom een 'ontspannen ruimte' te creëren die het ons mogelijk maakt energie als het ware 'door te laten."

p. 336: "Modern onderzoek heeft uitgewezen dat ons leven daadwerkelijk grotendeels wordt gestuurd door bewuste beelden, maar vooral door onbewuste beelden."

In mijn ogen zijn dat vier voorbeelden van complete onzin, gezwets. Geen mens snapt wat daar staat. En dat nieuwe boek van hem staat volgens mij van a tot z vol met dat soort onbegrijpelijke dingen.

Dikgedrukt zijn twee verschillende dingen. Dat jij er niet mee uit de voeten kunt en de voorkeur geeft aan andere methodes, prima. :)
Maar hoezo snapt geen mens wat daar staat? Ik snap het wel. Het is alleen moeilijk te verwoorden, het gaat namelijk om gevoel en een bepaald bewustzijn ipv een kant-en-klare methode zoals bv. een stappenplan van Parelli.

Rutger_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 21:57

Siesz52 schreef:
...Dat klinkt misschien wat plechtstatig, maar als je het in de context lees, is het gewoon een ode aan de roundpen of longeercirkel...

Misschien is het een idee om de delen die niet begrijpt uit 'Het paard zoekt mij' ook in context te lezen ;)

Zoals RedPassion al duidelijk omschreef hierboven, kan zij en nog velen anderen wel snappen wat daar staat. Het is makkelijk (en voor de meeste mensen automatisch) om de vinger naar anderen te wijzen.

Voorbeeldje:
"Modern onderzoek heeft uitgewezen dat ons leven daadwerkelijk grotendeels wordt gestuurd door bewuste beelden, maar vooral door onbewuste beelden"

Als je in je hoofd een beeld van jezelf hebt dat je niet kan presenteren. Hoe denk je dat je eersvolgende presentatie verloopt?
Het in dit geval negatieve zelfbeeld kan bewust of onbewust zijn. Waarbij een onbewust beeld zelfs nog grotere effecten kan hebben dan een beeld waar je wel bewust van bent.

Wat zou het effect zijn als iemand 'Het paard zoekt mij' leest met een (onbewust) beeld dat Hempfling zweverig is?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:12

Lauratje_88 schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen maar veel mensen lijken problemen te hebben met zijn taal en woordkeuze en zijn 'zweverigheid'?
Ik denk dat het gewoon te maken heeft met dat sommige mensen gevoelsmensen zijn en dus meer naar Klaus Hempfling trekken en dit dus ook beter begrijpen en andere mensen meer denkmensen zijn en die dus meer trekken naar parelli of andere en dit dus meer begrijpen.
Het heeft niets te maken met dat de ene slechter is dan de andere het heeft er meer mee te maken dat iedereen anders is en anders leert en begrijpt.

Ik heb een klaus eerste 2 boeken thuis en gelezen. Ik versta hem volledig, soms moeilijk te doorgronden, maar als ik moeite doe weet ik wat hij bedoeld.
Maar het probleem is dat ik er niets aan heb, ik kan mee in wat hij zegt maar in mijn manier van trainen helpt het niet. Dan kan je zeggen dat ik niet genoeg doe, dat ik het toch niet goed versta, maar ik denk toch dat zijn manier van uitleggen niet goed is, hij veel paarden kennis heeft maar weinig mensen kennis. Of toch niet via papier.
Ik zou graag een cursus van hem mee maken, maar aan de andere kant vrees ik dat ik zijn houding tegen over mensen niet zou kunnen begrijpen.

Rutger_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:51

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:34

Rutger_84 schreef:
Cassidy schreef:
...Waar is de waarschuwing voor degenen die niet zo ver zijn als KFH om dit vooral toch maar niet te gaan proberen?...

Hier :Y) http://www.youtube.com/watch?v=zvX2dRZHgm4

Ik zie geen waarschuwing :?
Verder is dit nog een van de meest praktische filmpjes die ik ooit gezien heb van hem. Is hij van z'n geloof gevallen trouwens? Schriktraining daar deed hij toch niet aan?

@ikke
Ook KFH praat gerust over anderen en niet zo positief ook :n
Je hebt wel gelijk dat Chris Irwin dat echt extreem doet en daarnaast zo negatief is dat ik middenin een demo ben opgestaan en weggelopen. Zoveel negativiteit trek ik echt heel slecht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:44

Mijn parodie op NH goeroes die ik ooit schreef was vor 90% gebaseerd op het geneuzel van Hempfling 8-)

Citaat:
Pas op voor de goeroe Sommige naturalhorsemanship 'goeroe's' krijgen na verloop van tijd sterallures. Pas op als je een goeroe herkent in onderstaand stukje.

Prachtige filmpjes waarbij een paard uit vrije wil aan de zijde van de goeroe lijkt te lopen, zijn heel vaak gebaseerd op voedselbeloning, waarbij de trainer het paard simpelweg heeft geleerd dat het wat lekkers krijgt als het meerent en het paard ook weet dat er een snoepje op hem wacht in de jaszak van de trainer. Ook werken trainers zelf vaak het liefst met hengsten, omdat dit indrukwekkend is (veel mensen zijn nog bang voor hengsten) én omdat werken met hengsten makkelijker is. Ze zijn speelser, creatiever, ondernemender etc

Onderstaande tekst is een persiflage, maar bevat wel een kern van waarheid ;-)

Hoe word ik een NH-goeroe?

Welkom bij deze mini-cursus hoe word ik een NH-goeroe. U zet hiermee een goede stap. Gefeliciteerd! Want uw grootste wens gaat in vervulling: ook ú gaat goeroe worden. Snel en simpel. Ik leer u daarvoor een eenvoudig stappenplan. Doorloop het pad en u verwerft het goeroeschap. Het is een doortimmerde methode, omdat hij gebaseerd is op eeuwenoude praktijkervaring van vele goeroes en aspirant-goeroes. Goereren kun je leren.

Voordat u met de stappen begint eerst wat basiskennis: Een goeroe (vrouwelijk: goerin) is iemand die met gebakken lucht minimaal fl. 30.000 (bijna 15.000 euro) per dagdeel verdient. Het motto van onze cursus is niet voor niets: met hoop verdien je een hoop. Goeroes hebben volgelingen en leerlingen. U gaat dus school maken. En dat kan overal. Want goeroes zijn werkzaam in de 'spirituele' wereld maar ook in die van de managementconsultants en de bedrijfsadviseurs maar ook in de paardenwereld. U heeft dus keuze uit een breed werkterrein. Eigenlijk kunt u overal aan de slag, overal waar onzekerheid heerst. Want wat u biedt, is redding. In de paardenwereld hebt u het meest kans van slagen als u man bent, u geniet hier als man direct al méér aanzien dan wanneer u vrouw bent, omdat de meeste paardenbezitters vrouw zijn en van nature tegen mannen opkijken. Mannen proberen liever in alle rust eerst zelf iets uit, maar een vrouw vraag liever hoe ze iets moet doen en laat het zich graag uitleggen. Ze zijn van nature ook onzekerder, maar hier gebruik van!

Stap 1.
U zult als een authentieke goeroe bij uw leerlingen en volgelingen moeten overkomen. Dat betekent dat u afscheid moet nemen van uw gewone bestaan. Veel goeroes hebben een breuk in hun leven ervaren: een zware depressie, een overlijden, een verloren liefde. Dat is hun keerpunt geweest. Gelukkig hebben de meeste mensen elke 2,7 jaar wel een life-event, een ingrijpende gebeurtenis in hun leven. Dus een beetje dertiger en veertiger heeft al zo'n 10 tot 14 turning points meegemaakt. U heeft dus keus! Kies er een uit die veel voor u betekend heeft en maak deze tot úw keerpunt. En mocht u niks vinden, zoek dan wat in vorige levens of verzin desnoods wat. Verzin dat u in de leer bent geweest bij een monnik die nooit heeft bestaan of dat u jarenlang bent meegetrokken met een kudde wilde paarden.[1]

Stap 2.
Gebruik wazige en onduidelijke taal zodat je volgelingen niet begrijpen wat je bedoelt. Dit werkt status verhogend en je volgelingen zullen onderling toch niet aan elkaar durven toegeven dat ze er geen hout van snappen. Hoe waziger, hoe beter, gebruik desnoods wat dingen uit oosterse filosofieën ofzo. “De natuur is vol verhoudingen, die worden bepaald door twee schijnbare tegenstellingen, waartussen in werkelijkheid een voortdurende wisselwerking plaastvindt. Die twee hebben elkaar nodig. Elk ervan wordt bepaald door de relatie tot de ander en de vonk die ze bezielt is afkomstig uit de spanning en het heen en weer vloeien van hun verschillende energieën.”[2] Maak van iets dagelijks, iets doodgewoons, iets buitengewoon bijzonders, door telkens maar weer te benadrukken hoe moeilijk het is: “Ondanks dat wij mensen die meest onmogelijke dingen voor elkaar krijgen, is het thema paardijkden een van de oorspronkelijkste die er bestaan, tot op de dag van vandaag met oneindig veel vragen omgeven. Sterker nog. Wie probeert te gaan paardrijden wordt als je het goed bekijkt geconfronteerd met een hoeveelheid schijnbare en werkelijke tegenstellingen die zich amper met elkaar laten verbinden.”[3]

Stap 3.
Wat ook goed werkt is inpraten op de tere en onzekere zieltjes van je volgelingen: “Geef je geest de ongeremde vrijheid je ziel te laten drijven naar de oppervlakte van je gedachten. Na enige oefening zal je ziel al snel tot leven komen en je inspriatie en leiding schenken. Dit zal een krachtige bron van optimisme en geestekracht vormen, waarmee je de uitdagingen, gevormd door de verandering, tegemoet kunt treden.”[4] Hiermee geef je ze het gevoel dat je behalve een hulp voor hun omgang met het paard ook vooral ontzettend veel aandacht hebt voor je slachtoffer eh pardon volgeling. Sommigen gaan zelfs zover hierin dat je eerst dagenlang op een cursus moet werken aan je eigen persoonlijkheid alvorens je ook maar een paard in de buurt mag hebben. Blijf opnieuw inwrijven dat het doodgewone dagelijkse doel eigenlijk vrijwel onbereikbaar zal blijven voor gewone stervelingen: “Precies zo is het met ons onderwerp. Die fonkelende ster is ver weg en prachtig om te zien. Maar om ooit bij die ster te komen moet je consequent zijn vanaf het begin. Veel vragen moeten opnieuw gevonden en samengebracht worden. Elk afzonderlijk antwoord vormt een sport op de ladder naar de sterren.”[5] Oja, en kom zelden tot nóóit met een concrete uitspraak!

Stap 4.
Verzin je eigen ‘buzzwords’[6]. Ga er een middag voor zitten en ga brainstormen. Zoek zo vaag mogelijke termen die niemand echt duidelijk uit zou kunnen leggen. Praat in termen van energieën die je overbrengt, golven, lijnen etc. Laat je eigen bedachte woorden en termen ook vaak terugkeren in zinnen. U gaat uw belangrijkste 'buzzwords' ontwerpen. Dit is een belangrijke fase omdat uw leerlingen en volgelingen hun ervaringen hiermee gaan ordenen. Een aantal klassiekers zijn: ziel, kern en groei. Meer recente buzzwords zijn: trilgetal, kernkwaliteit, communicatieve zelfsturing, evidence based. De beste concepten geven een positief gevoel.

Stap 5.
Schrijf een boek. Verweef hierin uw eigen leven met de ‘breuk’ die u gehad heeft in uw leven zoals beschreven onder stap 1. Een beetje fantasie om de boel op te leuken is geen bezwaar. Beschrijf hoe moeilijk u het gehad hebt en hoe u hier herboren uitgekomen bent en wat u allemaal bereikt heeft.

Stap 6.
Om uw leerlingen daadwerkelijk te helpen, ontwikkelt u in deze zevende stap een 'stappenplan'. Daarmee krijgen ze het gevoel dat ook zij 'Het Licht' kunnen bereiken – uiteraard onder uw begeleiding en die van uw eventuele eerste medewerkers. Inmiddels weten we de eigenschappen van succesvolle paden. Zorg dat de eerste stap altijd de uitgangssituatie van de leerlingen weergeeft. Dus als u met uitgebluste mensen werkt, is stap één altijd: uitgeblust zijn. Dat geeft de burger moed. Want ze weten dan dat zij met alle onzekerheid en sores gewoon samen op weg zijn. Kies een aantal mooie heilige getallen als drie, vijf, zeven, tien of twaalf. Dan blijft u in aloude tradities. En lukt het u om een stappenplan van materie naar geest te maken, dan zit u gebeiteld. Want veel mensen willen niets liever dan ontsnappen aan het alledaagse materiële tranendal.

Stap 7.
Borduur voort op het verlangen van de ‘gewone mens’ om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Essentieel is dat de mensen hun verlangens op u kunnen projecteren en in u zien wat ze eigenlijk willen. Zo maakt u uw leerlingen op een doeltreffende manier van u afhankelijk.

Stap 8.
De mooiste stap en ook de moeilijkste is om ware macht uit te oefenen op uw volgelingen. Dat doet u door ze onzeker te maken en u aan te bieden als redder. Deze stap heet ook wel de Jezus-stap. Iedereen (op zeer kleine uitzonderingen na) wordt geregeerd door angst: faalangst, afwijzingsangst en doodsangst. Uw taak is om de aanwezige angst te vergroten en de controle op de reductie ervan over te nemen. Dat gaat in gesprekken. U zegt bijvoorbeeld tegen een faalangstig typje: 'je vindt het moeilijk, hè, dit werk. Want er kan veel mis gaan.' U zult zien, dat zo iemand direct de angst voelt opkomen. Dan moet u hoop geven, u zegt dan iets als: 'Maar jij kan stappen maken. Dat zie ik!' De leerling kijkt verwachtingsvol naar u op. Maak het dan af met: 'en dat gaan we samen doen. Jij en ik. Jij gaat stappen zetten!' Dit voorbeeld laat zien dat u uw empathische vermogens aanwendt om de leerling er onder te houden.

Stap 9.
Schuw de moderne media niet. U kunt met fotoshop en film een sprookjeswereld om u zelf heen creeëren waarin de wereld mooier lijkt dan hij is. Een goeroe schept geen poep, een goeroe rijdt de hele dag in grazige velden die zich oneindig lijken uit te strekken tot de horizon. Uiteraard schijnt bij u altijd de zon en is iedereen blij. Mooie slow-motion plaatjes met magische muziek eronder, rip iets van een cd als 'celtic myst' ofzo. Een hele andere wereld dan waarin u leeft: regenvlagen en wind, en kruiwagens vol met poep.

Stap 10.
Wijs uitverkorenen aan onder uw leerlingen, die uw zienswijze mogen gaan doceren aan nieuwe volgelingen, zorg wel dat zij altijd nét iets onder uw status zullen blijven. Trek u op dit punt enigzins terug zodat u nog onbereikbaarder lijkt.

Geciteerde literatuur
[1] Hempfling
[2] Chris Irwin; Een paard liegt niet; bladzijde 34
[3] K.F. Hempfling; Natuurlijk paardrijden; bladzijde 12
[4] Chris Irwin; Een paard liegt niet; bladzijde 87
[5] K.F. Hempfling; Natuurlijk paardrijden; bladzijde 15

met dank aan:
http://www.skepsis.nl/goereren.html

Mensen tráp er niet in, het ligt er zooooo dik bovenop, vooral bij deze man.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-07-10 00:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:05

Oja en ik vind het nodig om anderen te waarschuwen tegen KFH, net als Cassidy, omdat deze man misbruik maakt van zijn macht en aanzien. Hij vraagt exorbitante geldbedragen voor zijn demo's

http://paardenmanieren.be/kim/hlzhi/jan ... 009/79-kfh

en ondertussen is het niet meer dan 'de kleren van de keizer' Hij is een kwakzalver en oplichter tegelijk.

En nog erger, beste mods dit heb ik uit 1e hand van een vrouw die hier slachtoffer van werd; hij misbruikt het feit dat vrouwen tegen hem opkijken en hij praat ze het bed in! Ok de vrouwen doen dit uit vrije wil, maar ik vind het tamelijk onsmakelijk. :r

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:15

Arabesk, iemand die zich het bed in laat praten is geen "slachtoffer" maar een sukkel. En dat gebeurt echt niet alleen door "goeroes", maar ook door anderen.
Ieder mens is zelf vrij om te kiezen wat hij/zij van een ander aanneemt, KFH heeft ruim voldoende te melden wat nuttig kan zijn voor veel mensen, dat kun je van hem aannemen en de rest van de franje laat je voor wat het is. Ingewikkelder is het niet.
Ik vraag me af waarom jij trouwens zo fanatiek reageert, ben je jaloers op hem of zo?

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:51

Ik denk dat eigenlijk sommige mensen het gewoon verkeert begrijpen wat hij schrijft.

Ik vind het een erg mooi boek.
En herken ook heel veel ingen die ik vanaf kleins af aan geleerd heb zoals:

Dat je acepteerd wat je lot is.
En dat voor elk probleem een oplossing is.

Ik heb inderdaat ook wat moeite om het boek te begrijpen,
Maar vaak na 3 keer overlezen en goed nadenken begin ik het te begrijpen.
(ben pas 12 jaar)

Annemaaike

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:45

Rutger_84 schreef:
Wat zou het effect zijn als iemand 'Het paard zoekt mij' leest met een (onbewust) beeld dat Hempfling zweverig is?

Ik begon aan zijn eerste boek geheel onbevangen en nieuw in het NH wereldje (voordat ik ook maar wel boek of info dan ook over NH had gelezen) ik was een beginner op dat vlak en had KFH aan het werk gezien op een beurs en wilde meer weten want ik vond het fantastisch wat hij daar liet zien! Vond hem toen helemaal niet zweverig en wilde graag leren!

Maar er was geen doorkomen aan, ik snapte er geen jota van.....
Nu heb ik een hele rij dvd's en boeken van anderen uit het NH wereldje en nu kan ik het boek van KFH weer pakken en hem snappen, maar niet omdat zijn uitleg zo geweldig is maar omdat ik nu weet waar het om gaat en hem dus nu wel kan volgen.
Maar dus niet dankzij zijn eigen boek of beeldmateriaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:43

Ik dacht na alle verhalen een vrij zweverig en metafysisch verhaal te krijgen, maar mij viel het boek vooral op vanwege het simplisme... Als de rest nog minder abstracte dingen heeft en nog simpeler taalgebruik, geloof ik niet dat ik het wil lezen... Ik wilde juist wel weer iets utdagends :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:15

Goh, Shadow0, nu motiveer je me toch om dat boek toch ook maar eens aan te schaffen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:01

Hempling...tsja... overduidelijk zelf getalenteerd met paarden.
Hij weet volgens mij alleen zelf niet wat hij nou daadwerkelijk doet en gooit het dus maar op alle elementen van hemel en aarde... Ik ben ook een gevoelsmens en kan best een dosis diepzinnigheid hebben, maar als ik sommige zinnen ontleed gaat het nog steeds nergens over.
Het is idd een stukje interessantdoenerij/arrogantie, tenminste dat gevoel krijg ik erbij. Het is maar grondwerk jongens, dagelijkse paardentaal. Ik krijg ook wel eens kippenvelmomentjes van mijn paard, maar als je het logisch bekijkt is het gewoon onbelangrijk.

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:11

Ik denk dat we moeten proberen om vooooral onszelf te blijven (danwel het kind in ons zoeken) en niet proberen te doen wat een parelli/voest/KFH etc. doen.
Hoe makkelijk gaan kinderen met pony's/paarden en andere dieren om ? Heel simpel en natuurlijk. :j :j :j ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:18

En hoe krijg je dat kind weer terug wat je in de loop der jaren kwijt bent geraakt? Menigeen kan zoeken wat hij wil maar vindt het niet. En dan is het fijn dat je handvaten aangereikt krijgt om toch veilig en harmonieus met je paard om te kunnen gaan.

En als je denkt dat het alleen maar gaat om iemand kopieren, dan heb je het niet helemaal begrepen...

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:49

Cassidy schreef:
En hoe krijg je dat kind weer terug wat je in de loop der jaren kwijt bent geraakt? Menigeen kan zoeken wat hij wil maar vindt het niet. En dan is het fijn dat je handvaten aangereikt krijgt om toch veilig en harmonieus met je paard om te kunnen gaan.

En als je denkt dat het alleen maar gaat om iemand kopieren, dan heb je het niet helemaal begrepen...

ik heb niet 7 pag. gelezen in dit topic, maar pik gewoon het beste van alles wat je kunt gebruiken voor je eigen paard bedoel ik ipv na te denken bij de handellingen die je verricht omdat een ander zegt dat je het zus of zo moet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:52

En ik zeg dat je tenminste een keer een methode van A tot Z moet hebben doorlopen, omdat er een structuur zit in de programma's, en het dingen eruit pikken of weglaten een ander resultaat ten gevolge kan hebben.

Zie het als het bakken van een appeltaart, als je appelen of meel weglaat, of serieus aan het recept gaat sleutelen zonder dat je weet waar je mee bezig bent, komt er van alles uitrollen, maar het is geen appeltaart!

Overigens zou ik je willen adviseren om het topic toch helemaal even door te lezen...

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:34

Cassidy schreef:
En ik zeg dat je tenminste een keer een methode van A tot Z moet hebben doorlopen, omdat er een structuur zit in de programma's, en het dingen eruit pikken of weglaten een ander resultaat ten gevolge kan hebben.

Zie het als het bakken van een appeltaart, als je appelen of meel weglaat, of serieus aan het recept gaat sleutelen zonder dat je weet waar je mee bezig bent, komt er van alles uitrollen, maar het is geen appeltaart!

Overigens zou ik je willen adviseren om het topic toch helemaal even door te lezen...

Maak je toch je eigen appeltaart met je eigen ingredienten :Y) Succes.... ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:48

Kan best lekker zijn hoor...maar als appeltaart verkopen kan dan niet meer. Je kunt jezelf voor de gek houden, maar je paard niet. En of je met een zelf samengesteld programma de resultaten krijgt die je hebben wilde....
Ach bekijk het zo: als het niet lukt, kun je niemand de schuld geven behalve jezelf...:D

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:57

Cassidy schreef:
Ach bekijk het zo: als het niet lukt, kun je niemand de schuld geven behalve jezelf...:D

Precies, dat is een vaststaand feit als je iets met dieren doet. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:52

Niet mee eens. Want als je genoeg pijlen in je koker hebt kun je dingen die niet helemaal lukken zo aanpassen dat het wel lukt. Als je verstand hebt van zaken, lukt het ALTIJD. En dat geldt ook voor het trainen van dieren.

En om die pijlen in je koker te hebben zul je - gaan we weer - voldoende ervaring moeten hebben opgedaan en een aantal programma's compleet moeten hebben doorlopen om te weten hoe, wat, wanneer en waarom je dingen op een bepaalde manier aan kunt pakken, en andere invalshoeken kunt gebruiken.

Oefeningen in goed doordacht programma zoals Parelli zitten er niet voor niets en hebben een reden waarom ze op dat punt van het programma zitten. Sla die oefening over of pas hem aan naar wat jij bij je vindt passen of bij het paard vindt passen en de hele oefening kan aan impact inboeten of de plank compleet misslaan. Bij het trainen van paarden zijn er geen shortcuts, en geen quick fixes.

A little knowledge is a dangerous thing....

En dan is het niet erg als je het op je eigen paard gaat botvieren, maar dan wordt het wel een probleem als je anderen gaat adviseren om het vooral ook maar zo te doen (en die hun paard vervolgens verkloten) en helemaal dramatisch wordt het als je paarden van een ander gaat trainen...en dat goed misgaat, omdat je er je eigen draai aan hebt gegeven zonder echt van de hoed en de rand te weten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:28

Cassidy schreef:

Niet mee eens. Je kunt best diverse methodes beoordelen en delen ervan gebruiken zonder dat je ze van A tot Z doorloopt. Ik heb in mijn hele leven nog geen enkel paardentrainingsprogramma van A tot Z doorlopen en kan toch redelijk uit de voeten met onze verschillende paarden. :+
Waar het uiteindelijk om gaat is dat je inzicht krijgt in waar je mee bezig bent en met dat inzicht kun je ook de diverse methodes beoordelen voor zinnigheid voor jezelf en mogelijk voor anderen.
En waarom zou je niet eens wat uitproberen buiten het "vaste recept" om? Misschien vind ik die appeltaart wel lekkerder als ik er peren instop in plaats van appelen. Wat kan het schelen dat het woordje "appeltaart" dan niet meer de lading dekt? Ik ben dan toch tevreden met het resultaat? Het kunnen improviseren is juist bij dieren heel erg belangrijk (en in de keuken ook) ;)