Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:30

xSaarSaar schreef:
Maar hoe zit het dan met jonge paarden inrijden? Die worden vaak eerst gelongeerd.
Dan zou je je paard dus maar drie keer mogen longeren in zn leven?

Bij longeren werkt lichaamstaal dan ook prima... In principe is het ouderwetse longeren ook, naast het trainen van balans en spieren, bedoeld om het paard gehoorzaam te maken en de eerste beginselen van 'leren' bij te brengen.

Verder zijn paarden prima in staat om met geestelijke druk om te gaan, ze passen in de kudde niet anders toe (en als hun 'ondergeschikte' niet op deze hints reageert schromen ze wat gepast geweld ook niet...)

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:30

Tanald schreef:
Ik ben niet voor, maar ook niet tegen NH. Neutraal dus. Al heb ik wel mijn bedenken bij enekel paardenfluisteraars die menen in een ochtend tijd een paard zadelmak te kunnen maken e.d. :+
Waar ik wel voor ben? Op een normale respectvolle manier met je paard (of welk dier dan ook) omgaan. Je verdiepen in de aard van het beest, en zorgen dat je een band opbouwt op basis van wederzijds vertrouwen. Noem het NH, ik noem het gewoon een paardenmens zijn ipv een mens met een paard. :Y)

Idd ! :j Niks meer aan toe tevoegen! :D

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:37

anne98 schreef:
Hier worden ze stomp van!
Dit is absoluut te bewijsen.
(...)
Maar NH verbreekt die band!

Ik vind het mooi dat je hier zo mee bezig bent en hierin verdiept. Maar het onderwerp van 1 kant bekijken is ook niet goed.
Ik denk (nee, weet zeker) niet dat je jouw standpunt kan bewijzen als je uitgaat van een goed uitgevoerde join-up (dat is niet losgooien en met een zweep zwiepen). Dan moet je je daar toch iets meer in verdiepen (dat rijmt). JU hoeft trouwens helemaal niet 'grote gebaren' te betekenen. Dat bekijk je toch per paard?

Verder ben ik het eens met WildWings over het longeren :j

amyz

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:42

*is al een keer of wat van de bank gerold van het lachen en de how-to-be-a-goeroe wordt nieuwe doorstuurmail hier*

Ik vind het iig een prachttopic! :P

Ben zelf ook wel van de NH, pak idd ook van alles uit alles wat ik tegenkom.. Uitgangspunt is iig mn paard. Wat werkt voor hem, werkt voor mij. Hij moet wél zelf meedenken (wat ie ook altijd vol enthousiasme doet, zij het soms een beetje traag en ongeconcentreerd, maar daar issie jong voor). Weet niet meer wie het zei; maar ben ook errug blij met Emiel Voest. Als ik écht vastloop stuur ik m even een mailtje en krijg altijd (lees; beide keren) heel vlot een reactie terug waarmee ik bovendien tot een oplossing kwam :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:19

Tanald schreef:
Ik ben niet voor, maar ook niet tegen NH. Neutraal dus. Al heb ik wel mijn bedenken bij enekel paardenfluisteraars die menen in een ochtend tijd een paard zadelmak te kunnen maken e.d. :+

Zadelmak maken is zo gepiept hoor. Als je het nodige werk vooraf goed hebt gedaan is het een kwestie van zadel erop en aansingelen. Klaar...:D

De sleutelwoorden zijn "werk vooraf"

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 08:37

bij kfh is dat anders hij doet dat juist niet snel

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 08:49

over het voeren dat doet klaus juist niet.
Het is juist slecht om daarmee te belonen want daardoor leerd hij niet dat hij afstand moet houden zegt kfh

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:51

Ik zag het 1e filmpje en eigelijk vindt ik die persoon niet zo slecht.(wel het in een kooi is en niet zo een grote buitenbak)
Paarden worden er niet Stomp van zollang je het niet elke dag doet.

Wanneer ik met mijn paard in grote rijbak speelt kan ik der wel signalen geven met men zweep om in een bepaalde volte te laten rennen.(doe ik niet atlijd hoor)
Overig probeer ik haar vaak naar mij toe komen maar die communciatie is nog niet zo erg sterk tussen ons 2. Voor de rest; wanneer ze bij mij is geef ik klein signaal aan haar van kom je en volgt zij mij nettjes aan de zijkant.
Overig klein stukje rennen gaat ze nettjes op mijn snelheid over in draf. Terug naar lopen dan gaat ze weer nettjes over in stap.

Dus ja NH is wel leuk maar als het op zen gewoontjes blijft.

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 08:52

Ja ben eens

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 08:53

maar eigenlijk zou ik dit topic niet tegen NH moeten noemen maar tegen join up en groote signalen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:58

Waarom ben je tegen grote signalen? Denk je echt dat een paard altijd even subtiel is naar andere paarden toe? Een paard gebruikt wel gradaties in zijn signalen, maar als er op subtiele signalen niet wordt gereageerd, dan mag je heel grote signalen geven. Hoeft maar een keer, als je dat goed doet, hoef je niet meer zover te gaan.

En ik ben erg blij dat je in bent gaan zien dat de titel en de openingspost een beetje ongelukkig gekozen zijn....

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:01

een paard dat zo uit het weiland geplukt is (elk paard!) zou al moeten reageren op zoiets kleins.Dit is gewoon omdat hij het nog niet kent en dus ook niet weet hoe grof het kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:03

Heb je al eens gehoord dat anderen ook het motto hanteren: zo zacht als het kan en zo hard als het moet? Iedereen die meteen te groot en te hard inkomt is verkeerd bezig. Niet alleen KFH begint zacht, dat doen Parelli en andere NH-ers ook.
Staar je niet blind op KFH! Er zijn meer wegen die naar Rome leiden...

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:05

bij klaus is het motto gewoon ''ZACHT'' want het moet niet hard bij hem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:07

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:18

anne98 schreef:
een paard dat zo uit het weiland geplukt is (elk paard!) zou al moeten reageren op zoiets kleins.Dit is gewoon omdat hij het nog niet kent en dus ook niet weet hoe grof het kan.

Ik heb KFH weleens horen zeggen dat hij het liefste met paarden werkt die uit het wild komen. Omdat de reacties van de gedomesticeerde paarden "verpest" zijn. En sorry, daar kan ik toch heel weinig mee. Want het doorsnee aan paarden wat wij hier in handen krijgen is zelden wild, en hebben al bagage mee. Soms goed, en soms minder goed, maar ze hebben ervaring met mensen. En als ze minder goede ervaringen met mensen hebben, moet je die ervaringen wel zien om te buigen, de fouten die gemaakt zijn proberen recht te breien.

Dus dat de reacties van een wild paard "puur" zijn, ja daar geef ik jou en KFH gelijk. Maar hoeveel pure paarden denk jij dat ook KFH in handen krijgt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:18

Citaat:
Het is juist slecht om daarmee te belonen want daardoor leerd hij niet dat hij afstand moet houden zegt kfh

Hier wil ik toch even iets over zeggen :j
KFH heeft met mijn paardje gewerkt en ik kan toch echt niet ontkennen dat hij die dag heel wat stukjes wortel heeft mogen opsmikkelen hoor.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:21

Jeeeeeeeeee TS, jij hebt wel erg veel verstand van de werkwijze van KFH nietwaar?

Vertel eens, hoe kom je aan die wijsheid?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:31

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet voor of tegen NH (of longeren) maar mensen moeten uitkijken dat ze geen op zich goede methode verpesten, door die methode uit zijn verband te trekken, en de toepassing te overdrijven.

En helaas zijn mensen wel geneigd dat te doen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:57

anne98 schreef:
Over join up klopt wat gezegt wordt maar het was puur een voorbeeld en wat ik gezecht heb geld voor alle NH

En Hempfling valt gewoon niet onder NH hij heeft zijn eige manier en ik kan dat beter weten dan andere mensen.

Meid, ik denk echt dat jij je eerst even ietsepietsje meer moet gaan verdiepen in alle of de diverse NH-stromingen, voordat je maar wat gaat roepen. Wat je helaas nu toch echt doet, 12 jaar of niet. ;)

Ik weet niet, hoor :+ , maar ik doe al jaren aan NH, heb me in de diverse stromingen aardig verdiept, al zeg ik het zelf :) . En Hempfling valt ook gewoon onder NH of je het nou leuk vindt of niet. Weliswaar heeft hij geen stappenplan (zoals bv een Parelli), hoeft van mij ook allemaal niet trouwens, maar zijn benadering valt gewoon onder NH. Ik heb zelf ook het e.e.a. uit zijn benadering opgepakt trouwens, maar goed, zoals ik al eerder heb gezegd, ik heb zoveel gelezen, gezien, gedaan, uitgeprobeerd, dat ik mijn eigen mixje NH heb en daar doet mijn paard het prima op.

Ik zou zeggen; verdiep je eerst ECHT eens in NH (dus alle stromingen), voordat je eh..... onzin gaat roepen. Een filmpje hier of daar, vind ik niet zo boeiend, eerlijk gezegd. Het gaat om de ECHTE kennis van zaken. In NH ben je ook nooit uitgeleerd. Ik leer nog dagelijks bij......... Jij ook?

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:16

Je post begint zowiso al fout. Je hebt blijkbaar niet goed je huiswerk gedaan :D

Een JU is echt niet om vriendjes te worden met je paard, maar om hem terug op zijn plek te zetten en te vertellen dat jij de leider bent en niet hij. HEt is heel schattig als hij achter je aan loopt, en het lijkt alsof hij vriendjes word, maar dat is niet waar. Het paard loopt jou achterna omdat jij zijn leider bent en hij dat accepteerd. Een vriendschappelijke band bouw je niet op door en JU te doen. Een JU is voor mij altijd het laatste redmiddel.

Voor de rest werk ik ook via de Methode van KFH en noem ik het toch zeker wel NH. Je gaat tenslotte om met je paard zoals andere paarden dat in de natuur ook zouden doen. IS dat niet de gedachte echter NH?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:36

Silence schreef:
Citaat:

Hier wil ik toch even iets over zeggen :j
KFH heeft met mijn paardje gewerkt en ik kan toch echt niet ontkennen dat hij die dag heel wat stukjes wortel heeft mogen opsmikkelen hoor.

*kijkt derde filmpje in openingspost waar KFH toch echt constant de brokjes uit z'n zak tovert :D *

:Z Als zelfs mensen die geregeld les van de goede man hebben, niet precies weten wat hij nou wel en niet doet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:38

Ik wist overigens ook niet dat KFH met voedsel werkt, maar goed, ik ken alleen zijn boeken en wat filmpjes. Heb de man nog nooit in het echt ontmoet of bezig gezien....... Maar goed, dat bedoel ik dus. Weer wat geleerd. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:48

Roosjelief schreef:
Je post begint zowiso al fout. Je hebt blijkbaar niet goed je huiswerk gedaan :D

Een JU is echt niet om vriendjes te worden met je paard, maar om hem terug op zijn plek te zetten en te vertellen dat jij de leider bent en niet hij. HEt is heel schattig als hij achter je aan loopt, en het lijkt alsof hij vriendjes word, maar dat is niet waar. Het paard loopt jou achterna omdat jij zijn leider bent en hij dat accepteerd. Een vriendschappelijke band bouw je niet op door en JU te doen. Een JU is voor mij altijd het laatste redmiddel.

Voor de rest werk ik ook via de Methode van KFH en noem ik het toch zeker wel NH. Je gaat tenslotte om met je paard zoals andere paarden dat in de natuur ook zouden doen. IS dat niet de gedachte echter NH?

De meeste paarden hebben geen enkele moeite om leiderschap te accepteren. Ook in de kudde, waar paarden vriendschapsbanden aangaan, hebben ze tegelijkertijd met ieder ander paard in de kudde een afspraak over de rangorde.

Ik zie dus niet waarom je niet je leiderschap duidelijk kan maken, en daarnaast op kameraadschappelijke wijze met je paard kan omgaan... volgens mij is dat juist de basis van alles.

Geloof me, met een paard waarmee je iedere afslag een discussie over de richting hebt, ben je geen vriendjes.

Het vaststellen van de rangorde is geen laatste redmiddel, maar het begin van alles. Ik zeg niet dat de JU de enige manier is om dat te regelen en ook niet dat het bij ieder paard nodig is, maar het is een manier.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:00

Ik heb op verschillende paarden evenementen even zoveel verschillende NH goeroe's aan het werk gezien. En bij allemaal kwam toch een stukje dwang om de hoek kijken als het paard niet snel deed wat het moest doen in het tijdstip van hun showtijd.