paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:28

Ninx schreef:
Bizzybijtje schreef:
Grappige is dat ze de eerste 3 fases duidelijk overgeslagen heeft.
Bovendien is 'naar achter stappen' gelijk aan 'het paard gelijk geven dat hij de leider is'.
Heel deskundig :j

Dat is niet helemaal waar. Door terug te stappen na 'goed gedrag' van het paard, beloon je het paard daarmee door de 'druk' eraf te halen... door dus even afstand te nemen.

Aha. Als ze hem beloont doet hij het dus goed. Waarom blijft ze dan rukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:29

Als je duidelijkheid geeft, heeft het paard juist geen schrik.

Paarden krijgen schrik omdat mensen onduidelijk zijn, daar worden ze onzeker van.

Ninx: ik weet niks over Mark Rashid, heb je een link?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:32

Bizzybijtje schreef:

Omdat ze liever de strijd aanbindt met een paard dan aansturen op samenwerking in een open ruimte waarin het paard zelf kan kiezen wat hij doet en met geduld het juiste zal doen. Je moet het onjuiste gedrag onaantrekkelijker maken dan het juiste gedrag. Maar van vechten komt alleen maar vechten en uiteindelijk mechanisch correct gedrag...jakkie.
Luister, men kan het verdedigen door te stellen dat het paard gevaarlijk zou zijn. Maar niemand is hier gek toch? Een paard dat over je hen wil walsen en je wil aanvallen doet dat. Dan had ze al 40 klappen te pakken gehad.
Dat een paard tegendruk geeft (loop te douwen), of dreigt met aanvallen (wat vaak ook redenen heeft die je bij de mens moet zoeken), kun je ook corrigeren zonder dit circus. Aan het einde van de rit heb je dan tenminste een paard dat ervoor 'kiest' om met je samen te werken, en geen 'dooie robot' zoals deze methode bewerkstelligd.
Sure, paarden doen uiteindelijk alles... maar zonder vuur, zonder plezier.... mechanisch.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 12-03-10 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:33

Ninx schreef:
Weet je wat ik het grootste probleem vind?
De godsdienstige wijze waarop een methode gepredikt wordt en over ieder paard gelegd wordt als een blauwdruk om mee te werken.
Onderdelen van deze methode zullen heilzaam zijn voor bepaalde paarden, andere onderdelen in het geheel niet, en wellicht een combinatie van methoden.
Anders gezegd: ik geloof niet in het star volgen van 1 trainings-denkwijze. Dit zou namelijk betekenen dat ieder paard exact hetzelfde is, met dezelfde eigenschappen, problemen en talenten...
Dan heb ik liever een Mark Rashid die geen methoden predikt maar appelleert aan je eigen goede verstand en het hart op de goede plek...

Ieder paard is een afzonderlijk paard met eigen karakter en manier om mee om te gaan. Je kunt niet met ieder paard volgens het stappenplan van Parelli werken. Je moet eerst naar je paard leren kijken om vervolgens te bepalen hoe je het gaat aanpakken.
Ik ben ook geen die-hard Parelli-fan, maar snap de methode wel. In grote lijnen vind ik het prettig werken, maar ik vind het jammer dat veel mensen deze methode als een stappenplan gebruiken voor ieder paard en niet leren om naar een paard afzonderlijk te kijken.
Het gaat bij veel mensen toch vooral om t kunnen showen met hun paard en mensen te laten zien wat 'mijn paard al niet kan'.
Mark Rashid vind ik ook een fijne trainer :) Ook van hem neem ik dingen mee in de training van mijn paarden.
Er is niet 1 methode, maar er zijn er veel meer. En overal pik ik datgene vandaan waar ik wat mee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:33

Wegstappen vind ik persoonlijk geen druk wegnemen. Druk komt van het touw of van je lichaamshouding, niet op welke plek je staat. Ik zou daarom geen stap achteruit doen, omdat ik met mijn 'zijn' de druk niet geef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:35

LiVetime schreef:
Ninx schreef:
Weet je wat ik het grootste probleem vind?
De godsdienstige wijze waarop een methode gepredikt wordt en over ieder paard gelegd wordt als een blauwdruk om mee te werken.
Onderdelen van deze methode zullen heilzaam zijn voor bepaalde paarden, andere onderdelen in het geheel niet, en wellicht een combinatie van methoden.
Anders gezegd: ik geloof niet in het star volgen van 1 trainings-denkwijze. Dit zou namelijk betekenen dat ieder paard exact hetzelfde is, met dezelfde eigenschappen, problemen en talenten...
Dan heb ik liever een Mark Rashid die geen methoden predikt maar appelleert aan je eigen goede verstand en het hart op de goede plek...

Ieder paard is een afzonderlijk paard met eigen karakter en manier om mee om te gaan. Je kunt niet met ieder paard volgens het stappenplan van Parelli werken. Je moet eerst naar je paard leren kijken om vervolgens te bepalen hoe je het gaat aanpakken.
Ik ben ook geen die-hard Parelli-fan, maar snap de methode wel. In grote lijnen vind ik het prettig werken, maar ik vind het jammer dat veel mensen deze methode als een stappenplan gebruiken voor ieder paard en niet leren om naar een paard afzonderlijk te kijken.
Het gaat bij veel mensen toch vooral om t kunnen showen met hun paard en mensen te laten zien wat 'mijn paard al niet kan'.
Mark Rashid vind ik ook een fijne trainer :) Ook van hem neem ik dingen mee in de training van mijn paarden.
Er is niet 1 methode, maar er zijn er veel meer. En overal pik ik datgene vandaan waar ik wat mee kan.

Daar noem je het precies, leer eerst naar je paard kijken. Basisstap numero uno in mijn optiek. Je kan een theorie niet op alles toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:36

Ninx schreef:
Bizzybijtje schreef:

Omdat ze liever de strijd aanbindt met een paard dan aansturen op samenwerking in een open ruimte waarin het paard zelf kan kiezen wat hij doet en met geduld het juiste zal doen. Je moet het onjuiste gedrag onaantrekkelijker maken dan het juiste gedrag. Maar van vechten komt alleen maar vechten en uiteindelijk mechanisch correct gedrag...jakkie.
Luister, men kan het verdedigen door te stellen dat het paard gevaarlijk zou zijn. Maar niemand is hier gek toch? Een paard dat over je hen wil walsen en je wil aanvallen doet dat. Dan had ze al 40 klappen te pakken gehad.
Dat een paard tegendruk geeft (loop te douwen), of dreigt met aanvallen (wat vaak ook redenen heeft die je bij de mens moet zoeken), kun je ook corrigeren zonder dit circus. Aan het einde van de rit heb je dan tenminste een paard dat ervoor 'kiest' om met je samen te werken, en geen 'dooie robot' zoals deze methode bewerkstelligd.
Sure, paarden doen uiteindelijk alles... maar zonder vuur, zonder plezier.... mechanisch.

Dus als ik het begrijp ben je het ook niet helemaal eens met deze 'methode'? :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:38

Yamcha schreef:
Als je duidelijkheid geeft, heeft het paard juist geen schrik.

Paarden krijgen schrik omdat mensen onduidelijk zijn, daar worden ze onzeker van.

Ninx: ik weet niks over Mark Rashid, heb je een link?

http://www.markrashid.com/

Mooi figuur, heb zijn boeken gelezen en vond het heerlijk ontnuchterend...
Erg leerzaam, dat wel. Ik ben gezegend met engelengeduld, en dan werkt het.
Mensen die meer zijn van 'hatsie flatsie jij zult binnen 5 minuten leren luisteren en alles doen en begrijpen dat je in je hele leven nog nooit hebt geleerd' en dus geen geduld hebben, kunnen misschien beter zo'n stappenplan volgen...
;) :D
Weet je? Ik vind het gewoon zo'n hoop koude drukte. De trainer verricht meer werk dan het paard en het is voor de trainer en het paard een doodvermoeiende handeling op deze manier.... dat moet toch milder, fijner, relaxter en vriendelijker kunnen...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:40

Bij een paard die erg in zichzelf is gekeerd en erg angstig is is deze methode bv funest om te doen. Zonder twijfel een afrader.
Maar bij een dominant paard vind ik de methode die gebruikt wordt in het filmpje een goede aanpak. Vind alleen de beetje rommelige wijze waarop dit gebeurd een beetje jammer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:41

Bizzybijtje schreef:
Dus als ik het begrijp ben je het ook niet helemaal eens met deze 'methode'? :)

mmm, jep... volgens mij was ik zelfs de eerste petitie-ondertekenaar in dit topic...

Dit staat voor mij als een paal boven water: een paard dat jou wil aanvallen, valt jou aan.
En wat doet het paard op het filmpje? Hij valt haar niet aan.
En dit paard zou levensgevaarlijk zijn? Misschien maakt hij gebruik van de weinige middelen die hij heeft om duidelijk te maken wat hem dwars zit. Dat zijn eigenaar een onhandige sul is wellicht...
Slecht excuus om te stellen dat dit correct trainen is met een 'levensgevaarlijk' paard.... dan heb ik zeker mijn goede bril niet op :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:42

LiVetime schreef:
Bij een paard die erg in zichzelf is gekeerd en erg angstig is is deze methode bv funest om te doen. Zonder twijfel een afrader.
Maar bij een dominant paard vind ik de methode die gebruikt wordt in het filmpje een goede aanpak. Vind alleen de beetje rommelige wijze waarop dit gebeurd een beetje jammer.

De ellende zit em vaak in de eindeloze herhaling. Het paard wordt dommer ingeschat dan het is.
Het frustreert een paard om zonder duidelijke reden of doel een dodelijk eenvoudig principe 'wijken voor druk' eindeloos te herhalen.
Ook ik zou kijken of ik een beetje dominant kan doen om van het gezeur af te zijn ;) :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:44

Judje, sorry die vraag hem ik niet bewust 'ontweken' maar over het hoofd gezien. Linda geeft een aantal keer aan dat hij zijn achterhand moet draaien dmv druk van de leadrope op zijn achterhand. Ze is inderdaad niet helemaal duidelijk. Ik heb zelf wel eens in zo een situtie gezeten en ze had hem beter vooruit kunnen laten gaan en mee lopen en nog een keer de driving game kunnen doen ook om zelf even tot volledige rust te komen. Dan had het paard het beter gesnapt en had ze haar fase 4 effectief kunnen geven zodat hij precies wist wat ze bedoelde en dan had ze druk vrij kunnen geven en had hij haar al beter gesnapt.

Yamcha, ik luister, mijn ogen staan open (met een bril op mijn neus) ik zie dat ze de druk opvoert tot en met de huid.... dat zie ik Yamcha. Maar ik zie ook WAAROM. Net als wat ik hierboven bij Judje geschreven heb, ze doet sommige dingen verkeer die ze beter had kunnen aanpakken maar op dat moment doe je wat het beste lijkt. Ze voert haar druk op en laat ook weer los dat doet ze maar niemand ziet het omdat het zoooo klein is. Ik ben er bijna van overtuigd dat er voor deze sessie een sessie is geweest met observeren.... Linda raakt namelijk niet zomaar een probleem paard aan zonder hem te observeren, kijken hoe hij tegen andere paarden is en kijken hoe hij met zijn baas werkt. Daarna neemt ze hem van zijn baas over en kijkt wat ze er mee kan doen. Dit paard is een vreselijke RB die op het moment zijn vluchtdier laat zien en dus Linda kan gaat trappen. Voor haar veiligheid jaagt ze hem telkens uit zijn ruimte en daar heb ik begrip voor. Haar drivinggames kunnen beter.. net als haar yoyogames maar op dat moment niet. Ik heb tot nu toe nog ieder in zijn waarde gelaten alleen dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.

Leeuwke, LB = Left brained, left brained paarden zijn in staat te leren. Bij de linkerhersenhelft huist het denken, beredeneren. RB = Right brained.De rechterhersenhelft is waar het instinct huist: niet denken: doen!

En nu etenstijd voor mij. Verdere vragen/opmerkingen/aanvallen/beschuldigingen en nog meer waar jullie mee aan willen komen zetten beantwoord ik straks weer op mijn gemakje :) . (dit is geen aanval voordat ik dadelijk weer geen respect toon..... ik denk gewoon ruim vooruit op wat er nog zal gaan komen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:45

Bizzybijtje schreef:
xmarliez schreef:
Bizzybijtje, ze corrigeert haar fout later weer en het is heel deskundig als je voor je eigen veiligheid kiest.... Hier weer: Safety first...
Yamcha, wat wil je van me horen? Ik zal kijken wat ik voor je kan doen. Ik verwacht ook niet dat je het wel doet.... maar wat ik wel verwacht is een beetje respect.. en die vind ik op dit moment ver te zoeken........

Judje, ik had wat getypt maar door een druk op de verkeerde knop alles weg.. nog maar een poging.
Ik luister wel... en neem alles in me op.... maar als ik het er niet mee eens ben wat moet ik dan? Zegt dat, dat ik niet luister?? Ik ben het er gewoon niet mee eens.. niks meer... niks minder...
Ik kan aan sommige reacties wel zien of mensen zich er in verdiept hebben of niet.. sommige zijn niet verder gekomen als level 1/2, andere hebben het hele programma bestudeerd en andere weten de oppervlakkige informatie van het internet..... ik merk het wel aan de reacties en daar baseer ik mijn mening op die tot nu toe nog aardig klopt.

Nou mensen..... jullie zijn er al achter gekomen dat ik een die hard parellier ben.... maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik nooit open hebt gestaan of open sta voor andere methodes. Ik heb gewoon een methode gevonden die bija perfect bij mij aansluit (met bijna bedoel ik dus bijna.... behalve het Finesse rijden vind ik dit programma GEWELDIG).
Dit gaat de hele verkeerde kant op en het wordt tijd op eten te gaan koken......

Je staat niet open voor andere methodes.
Dat is bijna een feit :)

En nogmaals:
Dat lost NIET op dat ze maar door blijft gaan! Heb je daar een zinnig argument over :) ?

Marlies, waar blijf je :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:47

Ik vind haar echt ontieglijk onduidelijk tegenover het paard en daardoor vind ik dit ook echt een belachelijk filmpje. Er is geen sprake van actie-reactie maar van actie - reactiereactiereactiereactiereactie (en zo voorts). Na verkeerd gedrag is een correctie oke- maar een correctie moet goed getimed en goed gedoseerd zijn. Dat is hier toch overduidelijk niet het geval?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:53

Nou excusus Bizzybijtje dat ik je post over het hoofd zag. Er worden hier 3 posts in 1 sec geplaatst dus kan ze niet allemaal bij houden.
Bijna feiten bestaan niet he, het is een feit of het is het niet en in dit geval een mening.

Ik snap je vraagstelling niet helemaal, zal vast komen omdat me hoofd vol zit met dingen... maar toch..
Ik ben Linda eiges niet dus kan ook niet weten waarom ze door blijft gaan maar om even mijn visie er op los te laten....... Ze gaat door omdat ze de aandacht van het paard wil, ze wil die stappen achteruit, ze wil die achterhand weg. Ze wil die, ze wil die, ze wil die!!! En waarom? Omdat ze wil dat het paard gaat denken!!! DENKEN, LUISTEREN, VOELEN, RESPECTEREN dat wil ze....... en dat zal de reden zijn waarom ze door gaat....

Zie het meer als dat je ouders dag in dag uit zeggen dat je moet leren om een betere toekomst te krijgen...... op een gegeven moment wordt je het moe en ga je denken en wat is je conclusie? verrek ze hebben nog gelijk ook.

Verder heb ik ook nog een leven naast bokt, dus niet zo aandringen en anders een PB, ik ben geen hond.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:57

en hier wordt je dus altijd mee doodgegooid als je een vraag hebt hier op bokt...
weten we ook weer wat ik niet ga doen.

@ninx: je weet niet of dit een levensgevaarlijk paard is. dat zou nog best kunnen..
maar dan zou ik nog niet zo met een touw gaan staan zwaaien want dat vind ik gevaarlijk bij een levensgevaarlijk paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:02

xmarliez schreef:
Dit paard is een vreselijke RB die op het moment zijn vluchtdier laat zien en dus Linda kan gaat trappen. Voor haar veiligheid jaagt ze hem telkens uit zijn ruimte en daar heb ik begrip voor. Haar drivinggames kunnen beter.. net als haar yoyogames maar op dat moment niet. Ik heb tot nu toe nog ieder in zijn waarde gelaten alleen dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.

Ik vind het dan veel logischer om een paard zijn spanning te laten afvloeien door de vluchtreactie toe te staan in een ruimte waarin het paard los loopt. Wanneer het paard je in steeds mindere mate als 'bedreigend' ervaart zal het je steeds meer opzoeken.... uit vrije wil, niet omdat je hem vast hebt of rukt.
De spanning kan telkens afvloeien door het lopen, en dat zal steeds minder nodig zijn naarmate hij meer op zijn gemak is. Op die manier kun je alles gaan uitbouwen.
Ik vind wat zij doet een beetje oneerlijk: van je af jagen, naar je toe trekken. Ook vind ik haar druk, dribbelig, driftig. Ze doet alsof ze een doodeng paard aan een touw heeft en kletst een uur in een kwartier. Een iets kalmere werkhouding lijkt me echt vruchtbaarder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:03

Je vergelijking van de ouders die aandringen op leren voor een betere toekomst slaat volledig de plank mis, Marlies, en is absoluut niet te relateren aan deze situatie of aan de manier waarop paarden leren.

Je kan bij een paard wel heel erg veel willen, maar je moet in stapjes werken. Actie=reactie- en ook een kleine reactie die in de richting is van wat jij uiteindelijk wilt, moet beloond worden (bijv. door het weghalen van de druk). Als ik wil dat een paard achterwaarts gaat, en bij het aanleren zet hij eerst 1 pas achterwaarts, dan hoort daarop DIRECT de beloning te volgen, want de gewenste reactie (of het begin daarvan) is tenslotte vertoond. Je kan dan wel willen doorgaan tot 26 passen achterwaarts met steeds grovere hulpen, maar het paard weet dan niet wat je van hem wilt. Bovendien weet hij dan ook niet meer dat jij met subtiele hulpen begon en leer je je paard niet wijken voor subtiele druk. (Niet dat dat hier het geval was, met subtiele hulpen beginnen..).

Madame hier WIL gewoon teveel van het paard in korte tijd. Reacties worden niet beloond, pas als ze uiteindelijk heeft bereikt wat zij wilde dan wordt de druk weggehaald- maar veel te laat voor het paard om goed te begrijpen wat de bedoeling is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:03

gekvanfleur schreef:
en hier wordt je dus altijd mee doodgegooid als je een vraag hebt hier op bokt...

@ninx: je weet niet of dit een levensgevaarlijk paard is. dat zou nog best kunnen..
maar dan zou ik nog niet zo met een touw gaan staan zwaaien want dat vind ik gevaarlijk bij een levensgevaarlijk paard.

Een paard dat levensgevaarlijk is, is levensgevaarlijk.... dat had zichtbaar moeten zijn. Als een paard echt gericht wil aanvallen ziet dat er natuurlijk veel minder fraai uit.
Een paard dat er slechts mee dreigt is iets dat aandacht behoeft, maar is precies wat ik zeg: slechts een dreigement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:06

xmarliez schreef:
Judje, sorry die vraag hem ik niet bewust 'ontweken' maar over het hoofd gezien. Linda geeft een aantal keer aan dat hij zijn achterhand moet draaien dmv druk van de leadrope op zijn achterhand. Ze is inderdaad niet helemaal duidelijk. Ik heb zelf wel eens in zo een situtie gezeten en ze had hem beter vooruit kunnen laten gaan en mee lopen en nog een keer de driving game kunnen doen ook om zelf even tot volledige rust te komen. Dan had het paard het beter gesnapt en had ze haar fase 4 effectief kunnen geven zodat hij precies wist wat ze bedoelde en dan had ze druk vrij kunnen geven en had hij haar al beter gesnapt.
Citaat:
Druk op de achterhand middels een klap op de kont werkt imo helemaal niet, paard denkt "oh we gaan longeren" Ze had even moeten wachten en opnieuw beginnen, niet drijven, zij moet niet tot rust komen, maar het paard, dat schiet in rechts

Yamcha, ik luister, mijn ogen staan open (met een bril op mijn neus) ik zie dat ze de druk opvoert tot en met de huid.... dat zie ik Yamcha. Maar ik zie ook WAAROM. Net als wat ik hierboven bij Judje geschreven heb, ze doet sommige dingen verkeer die ze beter had kunnen aanpakken maar op dat moment doe je wat het beste lijkt. Ze voert haar druk op en laat ook weer los dat doet ze maar niemand ziet het omdat het zoooo klein is. Ik ben er bijna van overtuigd dat er voor deze sessie een sessie is geweest met observeren.... Linda raakt namelijk niet zomaar een probleem paard aan zonder hem te observeren, kijken hoe hij tegen andere paarden is en kijken hoe hij met zijn baas werkt. Daarna neemt ze hem van zijn baas over en kijkt wat ze er mee kan doen. Dit paard is een vreselijke RB die op het moment zijn vluchtdier laat zien en dus Linda kan gaat trappen. Voor haar veiligheid jaagt ze hem telkens uit zijn ruimte en daar heb ik begrip voor. Haar drivinggames kunnen beter.. net als haar yoyogames maar op dat moment niet. Ik heb tot nu toe nog ieder in zijn waarde gelaten alleen dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.
druk weghalen mag misschien niet zichtbaar zijn, maar zolang zij daar zo onrustig is, wordt het paard niet ontspannen en blijft enigszins rechts.

Leeuwke, LB = Left brained, left brained paarden zijn in staat te leren. Bij de linkerhersenhelft huist het denken, beredeneren. RB = Right brained.De rechterhersenhelft is waar het instinct huist: niet denken: doen!
Koudbloeden zijn meer links dan warmbloeden, algemeen gezien, betekent niet dat een koudbloed niet in rechts kan schieten. Ik geloof niet in rechtse of linkse paarden, met een goede leider zal links overheersen.
En nu etenstijd voor mij. Verdere vragen/opmerkingen/aanvallen/beschuldigingen en nog meer waar jullie mee aan willen komen zetten beantwoord ik straks weer op mijn gemakje :) . (dit is geen aanval voordat ik dadelijk weer geen respect toon..... ik denk gewoon ruim vooruit op wat er nog zal gaan komen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:09

Ninx schreef:
gekvanfleur schreef:

Een paard dat levensgevaarlijk is, is levensgevaarlijk.... dat had zichtbaar moeten zijn. Als een paard echt gericht wil aanvallen ziet dat er natuurlijk veel minder fraai uit.
Een paard dat er slechts mee dreigt is iets dat aandacht behoeft, maar is precies wat ik zeg: slechts een dreigement.

Dit paard is niet levensgevaarlijk, hij snapt haar niet, omdat ze onduidelijk is. Het lijkt wel een join up aan een touwtje, niet fair. Een paard hoeft niet 10 passen achteruit, om duidelijk te maken aan het paard wat je bedoeld is 1 stap achteruit in eerste instantie voldoende.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:10

Mindim schreef:
Dit paard is niet levensgevaarlijk, hij snapt haar niet, omdat ze onduidelijk is. Het lijkt wel een join up aan een touwtje, niet fair. Een paard hoeft niet 10 passen achteruit, om duidelijk te maken aan het paard wat je bedoeld is 1 stap achteruit in eerste instantie voldoende.

Just my thought. Maar het is wel haar excuus om zo te handelen.... een slecht excuus.

aerdenhout1

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:21

Ik begrijp volkomen waar ze mee bezig is, maar mis 1 ding in het hele gebeuren en dat is haar stem!!
Dit is een heel moeilijk paard dat een ongelovelijk eigen wil heeft en geen geintje angst/respeckt heeft voor wat dan ook, zeker niet voor mensen.
Persoonlijk zou ik er geen bit in hebben gedaan en hem in een afgesloten bak hebben gezet. Dan zou ik hem liever 1 keer een ongenadig pak slaag hebben gegeven als dat eindeloos rukken in zijn mond op niets af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:27

Ik vind dat je een paard moet straffen wanneer hij 'ongevraagd' je ruimte in komt. Dus niet je ruimte invragen en hem daarna een pak op zijn lazer geven.

Nee, hij heeft geen respect voor haar, verdient ze in dit filmpje ook niet eigenlijk. Ze is enorm onduidelijk, misschien is de intentie juist, maar gaat het uitvoeren zeer belabberd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:50

Linda geeft zelf een reactie op haar blog, misschien interessant om eens te lezen. Ze zegt zelf ook dat ze dit een verschrikkelijk filmpje zou vinden als ze dat zomaar "out of the blue" op internet zou zien

Ten eerste vind ik het apart dat dit filmpje nu pas boven komt. Het stond in een oud level 1 pakket van hen en is al zo'n 6 jaar op de markt. Daarnaast vind ik het apart dat dit filmpje zo geknipt is dat je het begin niet ziet (waarin het paard constant panikeert over de omgeving dwars over de eigenaar heen), dat je het eind niet ziet (waar het paard relaxed is) en waar de momenten van release eruit zijn geknipt, waardoor het lijkt alsof Linda het paard alleen maar tegen z'n hoofd aan het slingeren is.

Dit paard heeft nog helemaal geen connectie met Linda of z'n eigenaar, communicatie is nog niet aanwezig. Door een oorzaak van buitenaf raakt het paard in paniek (wordt RB, zoals ze dat bij parelli zeggen) en springt constant weg, daarbij door de eigenaar heen rennend (de eigenaar participeert in een level 1 clinic, dat betekent dus dat hij zelf nog een complete beginner is).
In eerste instantie probeert Linda het paard uit haar ruimte te krijgen. Een paard dat constant alle kanten opspringt wil je niet in je ruimte hebben. Dit probeert ze door het touw te wiebelen (druk te geven van voren) en dat steeds meer op te voeren. Soms krijgt ze daar niet eens de kans voor omdat het paard dwars door haar druk alsnog naar voren komt en voert ze haar druk snel op. Het paard probeert daarop alsnog schuin met de schouder door haar heen te gaan (niet uit disrespect trouwens! dit paard is aan het vluchten voor dingen in de omgeving en heeft geen enkel benul dat er daar iemand staat).

Het is dus helemaal niet de bedoeling dat het paard rondjes gaat rennen, dit doet het uit vluchtinstinct. Om het paard te laten stoppen met die vluchtinstinct, wil je dus dat hij stopt met gedachteloos voorwaarts gaan, dus ze legt druk op de achterhand om hem te laten draaien, onderstappen met de achterhand en zo te laten nadenken ipv vluchten. Hier heeft ze vrij veel druk voor nodig.
Later probeert ze het paard door afwisselend de voor- en achterhand te bewegen te laten nadenken (meer LB te laten worden). Het "slaan op het hoofd", is niet meer dan een tappen met de handen om druk te creeren. Nog steeds is dit paard absoluut niet aan het nadenken, dus de druk die ze legt is vrij groot.

Dit is ongeveer hoe je het zou zien vanuit een parelli-oogpunt.
Ze is dit paard niets aan het leren. Dit paard is niet in de leermodus, dit paard staat op survival modus. Het enige wat ze probeert is om het paard uberhaupt in leermodus te krijgen.
Ze vraagt het paard nergens haar ruimte in, dit paard loopt zelf haar ruimte in.
Dit stukje is uberhaupt in het oude level 1 gekomen om uit te leggen dat je bij een paard wat niet nadenkt af en toe hard moet zijn om je eigen ruimte te verdedigen. Als jij met level 1 begint, is het nou eenmaal niet perfect en kan je inderdaad te maken krijgen met een paard dat over je heen rent. Dit is expliciet om te laten zien wat je dan moet doen.

Nu de vraag wat vind ik hier zelf van :D Moeilijk te beantwoorden, omdat ik het met de handeling opzich eens ben, maar niet met de techniek. Ik begrijp wat ze wil bewerkstelligen, maar een van de weinige dingen die ik helemaal niets vind bij parelli is het druk geven met die slinger aan het halster.
Daar zijn andere manieren voor en duidelijker. Op deze manier praat je vooral tegen het hoofd en niet tegen het lijf (dat is toch echt hetgene wat je opzij wilt hebben).

Had ik het anders gedaan? Ja, dat kan ik hier wel zeggen, vanuit m'n luie stoel :D
Natuurlijk had ze eerst een andere plek kunnen vinden, waar het paard niet zo gestrest was, natuurlijk had ze een carrot-stick bij zich kunnen hebben en daarmee ruimte kunnen houden.
Tsja, dat had ze niet op dat moment, net als heel veel beginnende mensen dat allemaal niet hebben op dat moment. Daarom is dit stuk ook het level pakket ingegaan, om duidelijk te maken aan mensen dat ze heel heel duidelijk mogen zijn op zo'n moment, puur uit behoud van je eigen ruimte.